تحقیق مقاله امنیت شبکه

تعداد صفحات: 13 فرمت فایل: word کد فایل: 2877
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله امنیت شبکه

    در شبکه ای که از ارتباط رایانه ها به هم شکل می گیرد ، تمامی افراد می توانند به اطلاعات مشترک دسترسی داشته باشند ، بنابراین ، کنترل بر صلاحیت و چگونگی کار کاربران در چنین محیطی ، امری حیاتی است . در این فصل ، به مسائل امنیتی ای که معمولاً در شبکه های سرویس دهنده در نظر می گیرند ، می پردازیم .

    نظارت بر امکانات و عملکرد کاربران (users) در شبکه ، به دو شاخه اساسی تقسیم می گردد :

    چه کسی در شبکه کار می کند ؟

     اجازه چه کارهایی به او داده شده است ؟

    در ادامه ، به جزئیات این دوشاخه خواهیم پرداخت

    کاربران شبکه

    هنگام ورود هر کاربر به هر سرویس دهنده شبکه ، باید یک نام کاربر داشت . اگر نام کاربر ، یکی از نامهای تعریف شده از سوی مدیر شبکه (Supervisor یا Administrator) باشد ، به وی اجازه کار داده خواهد شد . امکانات و اختیاراتی که یک کاربر در شبکه دارد ، مستقیماً به نامی که هنگام وورد ، تایپ کرده است ، بستگی دارد .

    از این پس هر جا که به «نام کاربر» اشاره می شود ، منظور نامی است که از سوی مدیر شبکه برای وی در نظر گرفته شده است .

    یک کاربر خاص ، مدیر شبکه (سوپروایزر) یا راهبر شبکه (Administrator) است. مدیر شبکه کسی است که در مورد امنیت شبکه اختیارات نامحدودی دارد . کنترل کلیه ویژگیهای امنیتی در اختیار این کاربر است و این کاربر در عمل مهمترین کاربر شبکه به شمار می رود .

    گروهها در شبکه

    در بسیاری از موارد در یک شبکه لازم است عملیات و یا مجوّزهای خاصی در  مورد تعدادی از کاربران اعمال شود . در این موارد ، دسته بندی کاربران مفید خواهد بود . در سیستمهای عامل شبکه ، امکان دسته بندی سیستم ها به صورت «گروه» ها وجود دارد . این دسته بندی باید به دقت صورت گیرد و کاربرانی که در یگ گروه قرار می گیرند باید در اطلاعات مورد نیاز و یا عملیاتی که انجام می دهند ، با یکدیگر وجه اشتراک داشته باشد .

    یک گروه عمومی، گروه Everyone است . این گروه ، که شامل همه کاربران شبکه می شود ، در ابتدای ایجاد شبکه (نصب سیستم عامل شبکه بر روی سرویس دهنده) به صورت خودکار ایجاد می گردد . یک خاصیت این گروه آن است که، هر کاربری که برای سیستم تعریف می شود به صورت خودکار عضوی از این گروه خواهد شد. گروه بندی کاربران ، از سوی مدیر شبکه صورت می گیرد و هر کاربر به طور عادی تنها می تواند از گروهها و نام اعضای آنها اطلاع حاصل نماید .

    امنیت در ورود به شبکه

    هر کاربر، به هنگام ورود به شبکه باید یک نام «کاربر» و کلمه عبور (Password) مربوط به این نام را بداند . ورود به شبکه را عمل LOGIN می نامند .

    هرگاه کاربر ، نام و یا کلمه عبور را غلط تایپ نماید ، از ورود وی به شبکه جلوگیری خواهد شد . کسانی که در کنار کاربر هستند ممکن است هنگام ورود ، از کلمه عبور کاربر مطلع شوند ، از این رو ، کلمه عبور به هنگام ورود ، بر روی صفحه مانیتور ظاهر نمی شود .

    امنیت کلمه عبور

    کلمه عبور یک کاربر ، در واقع نشان دهنده شخصیت وی در شبکه است و بدین وسیله سیستم عامل از صحّت و هویّت کاربر مطلع می شود . در  اکثر سیستمهای عامل شبکه ، تدابیری برای حفاظ امنیت کلمه عبور در اختیار مدیر شبکه قرار دارد . برخی از این تدابیر شامل موارد زیراند :

    مدیر شبکه می تواند به کاربران اجازه تعویض کلمه عبور را بدهد ویا ، این حق را از آنها بگیرد .

    در صورت لزوم ، مدیر شبکه می تواند کاربران را به تعویض متوالی کلمه عبور ملزم کند .

    مدیر شبکه می تواند حداقل طول مجاز برای کلمه عبور را مشخص نماید . به این ترتیب ، کاربران ملزم به داشتن کلمه عبوری با طول مساوی (تعداد کاراکتر) و یا بیشتر از این طول ، خواهند بود .

    محدودیت زمانی

    در حالت عادی ، یک کاربر می تواند در هر ساعتی از شبانه روز و در هر روز از هفته وارد شبکه شود . اما مدیر شبکه می تواند هر کاربر رابه استفاده از شبکه در ساعات خاصی در شبانه روزمحدود نمایدبه عنوان مثال می توان ساعات مجاز را به صورت زیر تعریف کرد :

    روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 30/16

     روزهای پنج شنبه از ساعت 8 تا 13

    محدودیت ایستگاه

    در حالت عادی ، یک کاربر می تواند از هر یک از ایستگاههای شبکه وارد شود . امکانات و اجازه کاربر برای انجام عملیات در شبکه ، بستگی به نام کاربر و کلمه عبور او دارد و به ایستگاهی که از آن وارد شبکه شده است مربوط نیست .

     اما عبور شبکه می تواند کاربران را به استفاده از یگ یا چند رایانه ، به خصوص برای ورود به شبکه ، محدود کند .

     

    محدودیت اتصال همزمان

    در حالت عادی ، یک کاربر می تواند با یک نام کاربر ، از چندین ایستگاه وارد شبکه شود و از طریق همه ایستگاهها به صورت همزمان به شبکه شود و از طریق همه ایستگاهها به صورت همزمان به شبکه متصل باشد . مدیر شبکه می تواند کاربران را از نظر اتصال به شبکه ، به صورت همزمان از ایستگاههای مختلف محدود کند .

    تاریخ انقضا

    برای محدود کردن دوران کار استفاده از شبکه ، مدیر شبکه می تواند تاریخ خاصی را مشخص نماید که کاربر ، پس از آن تاریخ ، حق ورود به شبکه را نداشته باشد .

    مجوّزهای دسترسی

    پس از آن که کاربر معتبر شناخته شد و مجاز به کار در شبکه گردید ، سیستم ایمنی ، دسترسی کاربر به «منابع» را فراهم می آورد . کاربران دارای کلمات عبور هستند ، ولی منابع مجوزهایی دارند . در نتیجه ، هر منبع به وسیله دیوار ایمنی محافظت شده است .

    این دیوار چندین دروازه دارد که از طریق آنها کاربران می توانند به منبع ، دسترسی پیدا کنند . مدیر شبکه تعیین می کند که هر کاربر ، به چه شکلی به این منابع دسترسی دارد .

    در حالت پیش فرض یک کاربر به هیچ منبعی دسترسی ندارد و برای استفاده از منابع باید مجوز دسترسی را به آنها اعطا کرد . به عنوان مثال ، هر کاربر ممکن است در یک یا چند کشو (directory) دارای مجوز انجام بعضی عملیات باشد . مجوزهای دسترسی یک کاربر در هر کشو ، می تواند با مجوزهای دسترسی کاربر دیگر متفاوت باشد . امکان دارد یک کاربر در یک کشو اختیارات کامل داشته باشد و کاربر دیگری در همان کشو ، دسترسی به او می توان به سرویس دهنده فایل وارد شد . کاربر پس از ورود به شبکه به منابع و کشو هایی دسترسی خواهد داشت که مدیر شبکه قبلاً تعریف نموده است .

    لینوکس

    از نظر فنی لینوکس را می توان نمونه باز متن سیستم عامل یونیکس نامید زیرا براساس استاندارد posixپیاده سازی شده و کاملاً با آن سازگار است .

    به همین دلیل لینوکس را نواده یونیکس می نامند .

    لینوکس یک سیستم عامل آزاد و باز متن است . کد منبع آن در اختیار همگان قرار دارد و همه می توانند در کدهای آن تغییر ایجاد کرده و بنا به نیازشان استفاده کنند. آزاد و در دسترس بودن کدهای منبع سبب می شود تا بتوانید از کار کرد دقیق سیستم عامل مطلع شوید و لینوکس را مانند هواپیمایی تشبیه کرده اند که هر قسمت از آنرا در جایی ساخته اند  لینوکس واقعاً محصول کشور خاصی نیست . تعداد زیادی از برنامه نویسان در سرتاسر جهان در حال کاربردی  آن و توسعه آن هستند (حدوداً 400 هزار برنامه نویس) و این در حالی است که در ماکروسافت کمتر از 10000 برنامه نویس هستند .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله امنیت شبکه

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت