گزارش کارآموزی تولید آرد درشرکت فرآورده های غذایی هلیانه

تعداد صفحات: 88 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500004006
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی مهندسی صنایع غذایی
قیمت قدیم:۱۱,۶۰۰ تومان
قیمت: ۸,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی تولید آرد درشرکت فرآورده های غذایی هلیانه

    بخش اول: کلیات

     

    شرکت فرآورده­های غذایی بخش: اول                                    عنوان: معرفی واحد تولیدی
     
    هلیانه تاریخ:                                           صفحه: 1 از 
    کارخانه فرآورده­های غذایی هلیانه واقع در کرج، کیلومتر 15 جاده هشتگرد، سه راه سهیلیه، خیابان سوم در تاریخ 1372 جواز تأسیس خود را در زمینی به مساحت 10000 متر مربع از وزارت صنایع دریافت و در سال 1378 پروانه تأسیس آن که شامل خط تولید آرد گندم به روش ...... – غلتکی است توسط وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی صادر شد. پروانه بهره برداری آرد هلیانه در سال 1375 از وزارت صنایع اخذ شد و از آن تاریخ این کارخانه تولید خود را که شامل آرد معمولی ستاره درجه 1 و قنادی   می باشد شروع نمود. ماشین آلات این کارخانه شامل 14 والس ساخت کشور اوکراین و تحت لیسانس بولر آلمان و 6 دست الک ساخت ایران می باشد و سایر تجهیزات آن در قسمت آسیابانی ساخت ماشین سازی مرشدی است. این کارخانه دارای 4 سیلوی گندم مجموعاً به ظرفیت 4500 تن، یک ................. به ظرفیت 1500 تن و سیلوی جاده ای به ظرفیت 3000 تن می باشد ظرفیت تولیدی این کارخانه 75000 تن آرد در سال است و آردهای تولیدی در کیسه های پلی پروپیلن با وزن کیلوگرم100 _+  40 بسته بندی شده و به دست مصرف کنندگان میرسد.
    نام و امضاء تهیه کننده: نام و امضاء تصویب کننده: شماره و تاریخ تجدید نظر:  

     

    شرکت فرآورده­های غذایی بخش: اول                                    عنوان: معرفی واحد تولیدی
     
    هلیانه تاریخ:                                           صفحه: 1 از 33
    کارخانه آرد هلیانه دارای 750 کیلو وا ت برق و یک حلقه چاه عمیق بوده که آب مصرفی این واحد را تأمین می نماید. تعداد پرسنل شاغل 37 نفر است که در 1 سالن آرد ساختمان تولید واحد اداری و خدماتی و آزمایشگاه مشغول فعالیت می باشند.
    پروانه ساخت محصولات این کارخانه در سال 1382 با شماره های آرد معمولی 18893، آرد ستاره درجه یک 18895 و آرد قنادی 18894 از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی دریافت شد.

     

    گندم: از مهمترین دانه­های غلات که به طور وسیعی در سراسر جهان کشت می­شود گندم می­باشد. گندم را می­توان از ارتفاع حدود هم سطح دریا تا ارتفاع 3500متر ازسطح دریا برداشت می­شود. در بسیاری از کشورها گندم به عنوان اصلی­ترین ماده غذایی محسوب می­شود و از آردهای حاصل شده ازآن محصولات گوناگونی تولید می­شود. و در کشورها نیز نان به عنوان اصلی­ترین ماده غذایی مورد مصرف محسوب می­شود.

    طبقه بندی ژنتیک گندم توسط شخصی به نام Flaks Ber صورت گرفت. گندم به 3 دسته تقسیم می­شود گندم دیپلوئید (تک دانه­ای) که 14=n2 کروموزوم دارد از مشخصات آن عملکرد کم – قد کوتاه cm60 و معمولاً برای نان استفاده نمی­شود. گندم تتراکلوئید دارای 28کروموزوم بوده و به 2 دانه­ای مرسوم بوده این گندم­ها به خشکی مقاوم بوده و گندم نشاسته­ای محسوب می­شود. از انواع دیگر گندم تتراکلوئید گندم دوروم بوده و برای آرد سمولینا در تولید ماکارونی مورد استفاده قرار می­گیرد. گندم پولار (polish) یا گندم لهستانی از انواع این گندم می­باشد که برای تولید نان مناسب نمی­باشد. گندم پرشین یا ایرانی در برابر زنگ گندم مقاوم بوده و در نقاط کوهستانی به خوبی کشت می­شود. گندم هگزاپلوئید: از جمله این گندم spelt دانه­ی قرمز رنگی شیار عمیق و عملکرد کم دارد و مانند shot – spelt – Macha – common.

     Common گندمی است که برای تولید نان مناسب است.

    Shot دارای رنگ سفید و قرمز و کشت آن بهاره – زمستانه است و درایران کشت نمی­شود.

    Macha که مخصوص کشور گرجستان می­باشد رنگ آن سفید تا قرمز متغیر بوده است.

    طبقه­بندی گندم از نظر ارزش اقتصادی:

    گندم قرمز بهاره برای نان مناسب بوده پروتئین 9 تا 13% دارد

    گندم دوروم و دوروم قرمز برای تولید ماکارونی مناسب بوده و پروتئین 14 تا 15% دارد

    گندم قرمز سخت زمستانه برای نان مناسب بوده پروتئن 12 تا 14% دارد

    گندم قرمز زمستانه نرم که دارای پروتئین کمتر از 10% بوده و معمولاً کیک و بیسکویت و ویفر و حلوا شکری از این گندم استفاده می­شود

    گندم سفید نرم که معمولاً برای فرآیند قنادی مورد استفاده قرار می­گیرد

    گندم مخلوط که با اختلاط انواع گندم­ها می­توان آردهای گوناگونی از نظر نانوایی به دست آورد.

    طبقه بندی تجاری گندم: گندم­های سخت و نرم که معمولاً گندم­های سخت که رنگ تیره و گندم نرم رنگ روشن دارد. سطح مقطع گندم سخت شیشه­ای و در گندم­های نرم نشاسته­ای می­باشد همچنین میزان گلوتن و کیفیت آن در گندم­های سخت بیشتر و بهتر است و برعکس در گندم­های نرم کمتر و ضعیف­تر است با توجه به سختی و نرمی رنگ دانه و فصل کاشت گندم از نظر تجاری به چند دسته تقسیم می­شود.

    گندم سخت قرمز بهاری

    گندم سخت قرمز زمستانی

    گندم قرمز نرم بهاره

    دوروم معمولی

    دوروم قرمز

    گندم سفید

    گندم مخلوط

    بر اساس مطالعات انجام شده از حدود 1 میلیون سال قبل موضوع خرد کردن دانه­ها در بین اسنان برقرار بوده است. عمر قدیمی­ترین ابزار برای خرد کردن و ساییدن دانه­ها به 18هزار سال قبل می­رسد. سیر تکاملی آسیاب کردن از خرد کردن دانه توسط هاون، ساییدن دانه توسط سنگ، خرد کردن در آسیاب های سنگی و تولید آرد در آسیاب­های غلتکی می­باشد. اولین آسیاب سنگی در 1556 میلادی به وجود آمد. نخستین آسیاب غلتکی در 1820به وجود آمد در آن موقع از 2 غلتک با سرعت برابر برای خرد کردن دانه استفاده می­شود. بعدها توانستند با تغییر سرعت یک غلتک نسبت به غلتک دیگر استحصال آرد را به صورت بهتری انجام دهد. با این حساب جداسازی اجزای دانه بهتر صورت می­گیرد.

    به طور کلی حدود 400کارخانه آرد در کشور وجود دارد و هدف از تأسیس آنها جداسازی پوسته از بخش­های دیگر دانه و به دست آوردن آردهای متفاوت به منظور تولید محصولات گوناگون می­باشد. به طور کلی فرآیند آسیاب کردن در 3 بخش انجام می­گیرد. 1- بوجاری و تمیز کردن گندم 2- مشروط کردن و آماده سازی گندم 3- آسیاب کردن

    عمل آسیاب کردن شامل مراحلی از قبیل خرد کردن دانه، ریز و نرم کردن دانه الک کردن آرد، تفکیک و درجه­بندی آرد، ذخیره­سازی آرد، کیسه گیری آرد و در نهایت انبار کردن آردمی­باشد. (7مورد)

    آسیاب های سنگی: در قدیم آسیاب های سنگی که دارای 2 سنگ یکی ثابت و دیگر متحرک بوده­اند. عمل خرد کردن و ریز کردن دانه را انجا می­دهد. در این آسیاب­ها بدون آن که تفکیکی صورت بگیرد. کل دانه گندم تبدیل به آرد شده و در نتیجه رنگ آرد بسیار تیره بود و به ناچار تمام محصولات پخت از یک نوع آرد تأمین می­شده است. هم­اکنون نیز یک یا دو کارخانه سنگی وجود داشت که آن­ها در شرف تعطیلی و یا تغییر کاربری می­باشد. آسیاب سنگی امروزه دارای یک بدنه چدنی است که سنگ­ها بر روی بدنه نصب شده­اند و از طریق نیروی کی الکتروموتور که توسط تسمه به سنگ متحرک منتقل می­شود. نسبت به آسیاب کردن دانه اقدام می­گردد. در قسمت فوقانی دستگاه دریچه تنظیم مقدار مواد بلوری را تنظیم کرده و در نتیجه دانه­ها در حد فاصل دو سنگ آسیاب قرار گرفته و عمل خرد کردن انجام می­شود. سنگ­ها دارای شیارهایی بوده که با چشب مخصوص آغشته شده و مقاومت لازم را دارد. سنگ­های مورد استفاده در آسیاب­های سنگی عبارتند از سنگ چخماق دانمارکی، یا بالتیکی سنگ آذرین آلمانی.

    سنگ­های دیگری نیز مورد استفاده قرا گرفته اما به سختی این دو نوع سنگ نمی­باشد.

    آسیاب­های غلتکی: در این نوع آسیاب­ها با استفاده از تعدادی غلتک ا والس نسبت به خرد کردن دانه و استحصال آردهای مختلف اقدام می­شود والس­ها دارای بخش­های زیر می­باشد بخش تغذیه­کننده نوسان­گیر بار، مارپیچ تغذیه­کننده، فلکه­های تنظیم، تیغه­های مخصوص پاک کردن غلتک می­باشد. تولید یک آرد مناسب، مشروط به تنظیم بخش تغذیه­کننده می­باشد به همین دلیل باید به موارد زیر توجه کنیم.

    تنظیم دسته فلکه برای ایجاد شکاف مناسب بین فلکه و بخش تنظیم کننده

    ریختن گندم یا غله به طور یکنواخت روی والس

    سرعت عبور گندم

    غلتک­های شیاردار: سطح این غلتک­ها دارای شیارهایی است که توسط دستگاه شیارزنی بر رو غلتک­ها ایجاد می­شود. با توجه به تعداد شیارها سختی فلز انها و نحوه قرار گرفتن آن­ها در کنار یکدیگر و نحوه خرد کردن دانه­ها و استحصال انواع آردها امکان­پذیر می­باشد. معمولاً شیارهای روی غلتک­ها به 4 روش و در مقابل همدیگر قرار می­گیرد به طوری کلی شیارها دارای 2 بخش رو و پشت هستند. در رأس شیارها بخشی به نام آینه قرار دارد که پهنای رأس دنده می­باشند.

    وجود آینه برای کاهش شکستگی شیارها و همچنین کنترل حرکت گردشی غلتک می­باشد. آینه برای غلتک­های با شیار ضعیف 0.1 mm، و برا غلتک­های با شیار ضمخت 0.2 mm.

    وضعیت قرار گرفتن شیارها: به 4صورت است: روبرو، پشت به پشت، رو به پشت، پشت به رو.

    به منظور استحصال آرد نرم­تر معمولاً تعداد غلتک­هایی که به روش پشت به پشت شیارها قرار می­گیرد بیشتر می­شوند. در صورتی که بخواهیم راندمان تولید آرد افزایش یابد شیارها به صورت روبرو و عمق برابر و برای تولید آرد سمولینا از شیارهای با زاویه تیزتر و عمق بیشتر استفاده می­شود. به طور کلی کیفیت آرد به عواملی مانند عمق شیار، سادگی گام شیار، زاویه شیار، پایه شیار و وضعیت قرار گرفتن شیار بستگی دارد به طور کلی در غلتک­های شیاردهار تعداد 250 تا 1300 شیار روی غلتک وجود دارد طول غلتک ها بین 500 تا 1000 mm بود. اما درایران به طورمعمول تمام غلتک­ها یا اغلب غلتک­های مورد استفاده با طول 1000 mm می­باشد.

     به طور کلی سرعت بین غلتک­ها در یک والس متفاوت می­باشد. در غلتک­های شیاردار تفاوت سرعت بین غلتک تندتر و غلتک کندتر 1 به 2.5 می­باشد.

    به طور معمول غلتک با حرکت تندتر را غلتک شتاب زده می­گویند. محصول غلتک­های اول به طور کلی پوسته چسبیده به آندوسپرم، غلتک­های بعدی دارای ذرات متوسط مانند سمولینا یا میدلینگ یا محصولات غلتک­های بعدی دانه­های ریزتر و درنهایت آرد نرمه یا نشاسه­ای می­باشد. هرچه تعداد غلتک­ها در یک سیستم بیشتر باشد آردهایی استحصالی یکنواخت­تر و دارای صدمه دیدگی کمتر و آسیب­دیدگی نشاسته در اعماق به حداقل می­رسد. فاصله اولین غلتک­ها از یکدیگر در اغلب سیستم­ها 0.5 mm و این فاصله به ترتیب کمتر می­شود. تجربه نشان داده است که زاویه غلتک­های اول در حدی باشد زاویه برش یا تیز 30درجه زاویه پشت 60درجه و یا در برخی از سیستم­ها زاویه برش 37.5 درجه و زاویه پشت 67.5 درجه.

    به طور کلی هرچه سرعت غلتک­ها بیشتر باشد دانه­بندی یا اندازه ذرات کوچکتر باشد برای مثال چنان چه سرعت 150 تا 180 متر بر ثانیه باشد دانه­بندی 62 تا 125 میکرون خواهد بود. چنان چه سرعت غلتک­ها برای مثال به 30 تا 60متر بر ثانیه کاهش یابد اندازه ذرات بین 500 تا 1000میکرون خواهد بود.

    درصد آسیب دیدگی نشاسته می­تواند عامل مهمی در کیفیت آردهای تولیدی ایفا نماید چنان چه دیاگرام یک کارخانه و تعداد غلتک­ها، به نحوی باشد دانه­ها در مراحل کمتری خرد شوند و در صورتی که عمل مشروط کردن به خوبی صورت نگیرد. نشاسته صدمه دیده و کیفیت آرد تنزل می­یابد. میزان آسیب دیدگی نشاسته ارتباط مستقیمی با درصد پروتئین دانه و نوع دانه دارد. به طوری که با افزایش درصد پروتئین به طور معمول درصد آسیب دیدگی نشاسته افزایش می­یابد این ارتباط اط طریق فرمول زیر محاسبه می­شود.

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی تولید آرد درشرکت فرآورده های غذایی هلیانه

    فهرست:

    بخش اول: کلیات

    - مقدمه ای در مورد معرفی واحد تولیدی

    - خط مشی و اهداف کیفیتی واحد تولیدی

    - اصطلاحات و تعریفات

    بخش دوم: سازمان واحد تولیدی

    - سازماندهی واحد تولیدی و بخشهای آن و نمودار سازمانی واحد تولیدی

    - سازماندهی امور کیفیت واحد تولیدی و نمودار سازمانی بخش کیفیت

    - شرح وظایف، مسئولیتها و اختیارات مسئولان و کارکنان دخیل و مؤثر بر کیفیت بویژه مسئول و کارکنان بخش کیفیت

    بخش سوم: مستندات نظام کیفیت

    - ساختار مستندات نظام کیفیت شامل نظام نامه، روشهای اجرایی، دستورالعمل های کاری، مشخصات فنی و استانداردهای کارخانه ای، تقشه ها، کارتها و فرمهای عملیاتی و غیره

    - نحوه تهیه، بررسی، تایید، تصویب، تجدیدنظر و توزیع مستندات نظام کیفیت و چگونگی کنترل آنها

    - حفظ و نگهداری سوابق

    بخش چهارم: کنترل فرآیندهای تولیدی و عملیاتی

    - نمودار فرآیندها

    - تدارکات و انبارش مواد اولیه

    - فرآوری مواد اولیه و یا ساخت و مونتاژ قطعات

    - بسته بندی محصول نهایی

    - انبارش، حمل و تحویل محصول

    بخش پنجم: بازرسی و آزمایش مواد، قطعات و محصولات

    - بازرسی و آزمایش مواد اولیه

    - بازرشی و آزمایش حین فرآیند

    - بازرسی و آزمایش محصول نهایی (آزمونهای مستمر کارخانه ای، آزمونهای نمونه ای برای تصدیق بهر ساخت (lot یا Batch)، آزمونهای فرعی برای تصدیق نمونه محصول جدید)

    بخش ششم: شناسایی، ردیابی و وضعیت بازرسی و آزمایش مواد، قطعات و محصولات

    بخش هفتم: امکانات آزمایشگاهی و کنترل تجهیزات و بازرسی، آزمون و اندازه گیری (بررسی های کارکردی  وکالیبراسیون)

    بخش هشتم: کنترل و تعیین تکلیف مواد، قطعات و محصولات نامنطبق و اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه و رسیدگی به شکایات مشتریان

    بخش نهم: آموزش کارکنان

    بخش دهم: کاربرد فنون آکاری

    پیوست ها, فهرست مدارک و مستندات مرتبط نظام کیفیت و سایر ضمائم ضروری

     

    منبع:

    ندارد

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت