گزارش کارآموزی کنترل کیفیت شرکت ریسندگی بافندگی عالی پوش ابهر

تعداد صفحات: 177 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003730
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی مدیریت
قیمت قدیم:۲۰,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۷,۷۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی کنترل کیفیت شرکت ریسندگی بافندگی عالی پوش ابهر

    فصل اول

    تاریخچه و مفاهیم کلی

    تاریخچه شرکت :

    کارخانه عالی پوش ابهر یکی از کارخانجات مجتمع صنعتی نورین بوده و از لحاظ موقعیت جغرافیایی در  9 کیلومتری جاده ترانزیت ابهر تاکستان واقع شده است که در سال 1368 نسبت به اخذ مجوز احداث اقدام و در سال 1371تاسیس و در بهمن ماه 1372 رسماً افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته است مساحت کارخانه حدود 000/50 متر مربع و زیربنای آن بیش از 000/10 متر مربع می باشد . مالکیت آن 100% خصوصی و بصورت سهام خاص و متعلق به آقای مهندس فدوی می باشد. این شرکت بعلت داشتن ماشین آلات مدرن ، مجهز ، روز اروپا یکی از معدود واحدهای در ایران بوده که در آن سال ها از این دستگاه های جدید و مدرن جهت تولید نخ بکار گرفته بوده و توانست با تولید محصولات با کیفیت و باراندمان بالا بازار نخ ایران را تسخیر نماید و هیچ شرکتی درا یران یارای رقابت با آن را نداشت بطوریکه تولیدات این شرکت قبل از تولیدپیش فروش می شده است ولی امروزه بعلت پیشرفت های تکنولوژی و متنوع شدن  تولید ، بالا رفتن انتظارات مشتریان و ظهور قدرت اقتصادی جدیدی بنام چین که با سرمایه گذاری در صنایع نساجی خود و همچنین پایین بودن دستمزد کارگری و با قیمت تمام شده پایین توانسته منسوجاتی را تولید نماید. و به قیمت 3/1 کشورهای اروپایی به بازارها عرضه نماید نه تنها بازار ایران و بلکه بازار کلیه کشورهای قدرتمند اروپایی و آمریکایی را تحت تاثیر قرار دهد و باعث رکود بازارهای جهانی و تعطیلی کارخانجات کوچک نساجی شده است و این زنگ خطری برای تمام کارخانجات صنایع نساجی بود مدیریت عالی این شرکت را بر آن داشته برنامه استراتژیک و مدونی جهت افزایش کیفی محصولات و بر مبنای تقاضای بازار و نیاز مشتریان تدوین نمایند تا بتوانند در وضع موجود همچنان در کورس رقابت باقی بمانند در این راستا تصمیم گرفته شد در بُعد تکنولوژی دستگاه های جدید و مدونی جایگزین دستگاه های قبلی نمایند که هم تنوع تولید داشته و مجهز به سیستم کنترل on lineاوستر جهت کیفیت محصولات باشد و هم با تنوع تولیدات رضایت مشتریان که در حال حاضر بعلت بالا رفتن آگاهی ها و واردات بی رویه نیزا مشتریان تغییر پیدا کرده و حساسیت زیادی به کیفیت محصولات و قیمت آن پیدا کرده اند متحول شود. نیاز به تحول در تکنولوژی و مدیریت که دو عامل اساسی در بهره وری کیفی و کمی کارخانه هستند و خط مشی جامع برای یک شرکت مستلزم یکپارچگی فعالیت های مدیریت برای غلبه بر تغییرات شرایط محیطی سازمان و بازار می باشد استراتژی مزبور، نوع محصول و بازارهایی را که خدمات به آنها ارائه می شوند مشخص می کند محصول انتخابی باید با نیازهای بازار که مشتریان محسوب می گردند منطبق باشد این انطباق اساس طرح کیفی محصول را تعیین می کند و این شرکت سعی داشته با بهبود بهره وری در سازمان و در نتیجه استفاده بهینه و موثر و کارآمد از منابع و تقلیل ضایعات ، کاهش قیمت تمام شده، بهبود کیفیت ارتقای رضایت مشتریان، دلپذیر در محیط کار و افزایش انگیزه و علاقه کارکنان به کار کردن در این محیط موجبات رشد و توسعه سازمان گردند . در بعد مدیریت نیز در این کارخانه سعی می شود از مدیران خوشنام و مجرب کشور استفاده شده که تا کنون توانسته اند با درایت خود این شرکت را به رشد و تعالی برسانند و این شرکت توانسته از سیستم ها و روشهای جدید مدیریت و استقرار سیستم مدیریت کیفیت و استاندارد جهانی ISO که بر محوریت مشتری  ( مشتری مداری ) تمرکز دارد دست پیدا کند و چند بار نیز بعنوان تولید کننده نمونه استانی معرفی شود.

    مقدمه

    کنترل آماری فرایند از دهه 1930 با استفاده صنعتی از نمودار کنترل توسط دکتر دبلیو.ا. شوهارت از شرکت آزمایشگاه های بل آغاز گردید. در آن زمان، دکتر ویلیام ادواردز دمینگ در شرکت وسترن الکتریک[1] با آقای دکتر شوهارت همکار بود و در ارائه ایده های جدید کیفی با او همکاری می کرد. در اواخر دهه 1930 سخنرانی های دکتر شوهارت توسط دکتر دمینگ در کتابی با نام روش آماری از دیدگاه کنترل کیفیت گردآوری شد. این کتاب به عنوان اولین دستورالعمل کنترل آماری کیفیت مورد استفاده قرار گرفت. دکتر دمینگ یکی از اولین کسانی است که در عمل از روش های آماری استفاده کرد و بعدها به عنوان یکی از کارشناسان برجسته و صاحب نام این رشته معروف شد.

    امروزه در دنیای صنعت، استفاده از روش های آماری، جزء لاینفک نظامنامه های کیفیتی است. در حالی که در ایران، بحث روش های آماری کنترل فرایند در سال های اخیر مطرح شده و شاید برای همه گیر شدن به زمانی طولانی نیاز داشته باشد. پروژه حاضر قصد دارد به روشی ساده SPC را آموزش داده، روش های اجرا و پیاده سازی آن را در سطح کارخانه های کشورمان مطرح کند.

     

    تعریف کنترل کیفیت

    از زمانی که انسان توانائی ساخت یک محصول را پیدا کرد جهت کنترل کیفیت آن نیز به تلاش پرداخت. ظرافت، دقت و هنرمندی خاصی که در آثار باستانی و محصولات متعلق به زمانهای نه چندان دور مشاهده می شود حکایت از این تلاش دارد. با شروع انقلاب صنعتی در اواسط قرن هیجدهم. ماشین های تولیدی کم کم جایگزین ابزار و مهارت فردی افراد هنرمند و صنعتگر گردید. با پیدایش روشهای جدید و پیچیده تولید، اشتیاق به تولید بیشتر افزایش یافت و بدین ترتیب نیاز به کنترل کیفیت محصول نهائی نیز ابعاد تازه ای یافت.

    بین روشهای اولیه کنترل کیفیت، هر چند به نوبه خود موثر بودند و روشهای آماری امروز کنترل کیفیت. تنها شباهت  اندکی بچشم می خورد. پایه و اساس کنترل کیفیت آماری به مفهوم امروزی آن تنها در سالهای 1920 گذاشته شد. برای فهم بهتر واژه کنترل کیفیت تعریف جداگانه کلمات کیفیت و کنترل لازم است:

    کیفیت یعنی شایستگی جهت استفاده بخصوص و میزانی است که یک محصول انتظارات مصرف کننده خود را برآورده می سازد و کنترل به معنی اعمال ضوابط و راهنمائیها بر روی کسی یا چیزی جهت اطمینان از کسب نتایج مورد نظر می باشد.

     

    تاریخچه کنترل کیفیت

    کنترل کیفیت آماری در ده 1920 توسط والترا. شوهارت (walter A.shewhart)

    از آزمایشگاه های بل تلفن (Bell Telephone Laboratories) آمریکا پایه گذاری گردید. وی در یاد داشتی در 16 ماه می 1924 اولین تصویر نمودارهای کنترل را ترسیم کرد و به بررسی بیشتر این روش در مطالعات بعدی خود پرداخت و  نتیجه تحقیقات خود را در کتابی تحت عنوان بیشتر این روش در مطالعات بعدی خود پرداخت و نتیجه تحقیقات خود را در کتابی تحت عنوان  کنترل اقتصادی کیفیت محصولات ساخته شده The Economic Control of Quality of Manufactured Product  در سال 1931 منتشر ساخت.

    دو همکار دیگر شوهارت بنامهای داج (H. f. Dodge ) و رویمگ (H. G. Romig) کاربرد تئوری آماری را در نمونه گیری بررسی کردند و نتیجه کار آنان منجر به انتشار جداول معروف بازرسی نمونه ای (Sampling Inspection Tables ) داج – رومیگ در سال 1944 گردید. مجموعه کارهای شوهارت، داج و رومیگ اساس علمی را تشکیل می دهد که امروزه کنترل کیفیت آماری خوانده می شود. این افراد در دهه 1930 با همکاری جامعه آمریکائی برای آزمایش  و مواد (American Society for testing &Materials) انجمن استاندارد های آمریکا (American Standard Association ) و جامعه مهندسین مکانیک آمریکا ( American society for Mechanical Engineers ) کوششهای خود را برای معرفی روشهای جدید آماری شروع کردند.

    صنایع آمریکا در اوائل علیرغم تبلیغات وسیعی که در مورد روشهای جدید صورت می گرفت به سختی حاضر به پذیرش آن بودند. پروفسور فریمن Professor H.A. Freeman  که در انستیتو تکنولوژی ماساچوست (M.I.T) جهت ترویج روشهای آماری کنترل کیفیت تلاش می کرد این عدم استقبال را به علل زیر نسبت داده است:

    الف- اعتقاد راسخ مهندسین تولید مبنی بر اینکه وظیفه اصلی آنها تکمیل روشهای فنی تا حدی است که هیچ گونه تغییر مهمی در کیفیت محصولات تولیدی بوجود نیاید. و دیگر آنکه نظریه احتمالات و تغییرات تصادفی جایگاه مناسبی در روشهای تولیدی نمی تواند داشته باشد.

    ب – مشکل پیدا کردن آمار شناسان صنعتی که دراین زمینه تقریبا پیچیده آموزشهای لازم را دیده باشند. تا سال 1937 تعداد مراکز صنعتی در آمریکا که روشهای جدید را پذیرفته بودند احتمالا از 12 عدد تجاوز نمی کرد. برخورد سرد صنایع آمریکا نسبت به روشهای آماری کنترل کیفیت بسرعت در دوران جنگ جهانی دوم سپری شد. شروع جنگ در سال 1939 آمریکا را به فکر افزایش تجهیزات و نیروهای مسلح خود انداخت و بزودی نیروهای مسلح بصورت بزرگترین مشتری صنایع این کشور در آمدند ونفوذ روز افزونی بر استانداردهای کیفیت پیدا کردند.

    نقش ارتش در پذیرش کنترل کیفیت آماری دو جنبه داشت. اول آنکه نیروهای مسلح خود روشهای علمی بازرسی نمونه گیری را پذیرفته بودند و اولین قدم در این زمینه بلافاصله بعد از وارد شدن آمریکا در جنگ برداشته شد. بدعوت دولت گروهی از مهندسین برجسته آزمایشگاههای بل تلفن Beel Telephone Labpratories ) ) جهت تدوین یک برنامه بازرسی نمونه گیری برای اداره تدارکات ارتش مشغول بکار شدند. جداول بازرسی نمونه گیری (Sampling Inspection Tables) اداره تدارکات ارتش و نیروهای مسلح که در سال 1942 و 1943 منتشر گردید نتیجه کار این افراد بود. همین گروه کوشش و سیعی برای آموزش کارکنان دولت در استفاده از جداول و روشهای جدید براه انداختند

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی کنترل کیفیت شرکت ریسندگی بافندگی عالی پوش ابهر

    فهرست:

    فصل اول
    تاریخچه شرکت............................................................2
    چارت سازمانی................................................................................... 4
    مقدمه................................................................................................. 5
    تعریف کنترل کیفیت.............................................................. 6
    تاریخچه کنترل کیفیت......................................................................... 7
    فصل دوم
    قسمت حلاجی ........................................................................................10
    -    اپتیمکس ..........................................................................................11
    -    Seprator................................................................17
    -    Condansor........................................................................17
    -    Feed box.............................................................................19
    -    OEC......................................................................................22
    -    Mixer ...............................................................................23
    -    Flack feed  ........................................................................24
    -    ترازوها ...........................................................................................25
    -    ABK ........................................................................................ 26
    فصل سوم
    خط حلاجی برای الیاف مصنوعی........................................................... 28
    -    کنترل کیفیت در حلاجی................................................................. 28
    -    شوت فید..................................................................................... 30
    -    مزیت شوت فید.......................................................................... 30
    -    عملکرد پرشر سوئیچ...................................................................... 32
    -    چشمی............................................................................... 34
    کاردینگ............................................................................................................ 37
    -    اهداف کاردینگ....................................................................... 37
    -    سیلندر....................................................................................... 38
    -    دافر.......................................................................................... 39
    -    دلایل ایجاد نپ............................................................................. 39
    -    سیستم اتولولر............................................................................... 40
    -    عملیات سمباده زنی و شوت زنی .............................................41
    فصل چهارم
    -    نکاتی در مورد کاردینگ های کارخانه عالی پوش ابهر............. 43
    -    MK5 کاردنیگ............................................................ 46
    ماشین های شش لاکنی و هشت لاکنی............................... 48
    -    سیستم خازنی و ترومپت....................................................... 49
     VSM................................................................................... 51
    -    سیستم داف بانکه ها و فشار مورد نیاز در بخش کشش........... 52
    اپن اند................................................................................ 53
    -    قطعات و قسمتهای مختلف در هر واحد.......................... 56
    -    نحوه عملکرد پیوند زن.................................................................. 65
    -    ماشین های چند لاکنی................................................................. 68
    فصل پنجم
    -    مکانیزم ضد نواری.............................................................. 70
    تابندگی....................................................................................... 71
    -    مکانیزم انتقال قدرت.............................................................. 71
    -    برخی تنظیمات ماشین دولاتابی.............................................. 73
    رنگرزی..................................................................................... 74
    -    مکانیزم ماشین های رنگرزی........................................... 75
    -    خشک کن.................................................................... 76
    -    تصفیه پساب رنگرزی......................................................................................76
    -    طرح کیفیت رنگرزی................................................ 77
    بسته بندی.................................................................................... 77
    تعویض لات.............................................................................. 79
    تغییرات و تنظیمات که روی اپن اند صورت می گیرد....................... 79
    نظافت و تعمیرات........................................................................ 81
    فصل ششم
    دستوالعمل استفاده از تجهیزات و اندازه گیری................................ 85
    -    محاسبه قیمت تمام شده یک کیلو گرم نخ پنبه ای از حلاجی به تولی91
    سیستم تاسیسات کارخانه عالی پوش........................................ 98
    تهویه................................................................................. 102
    دو نکته مهم درباره Cross Clean های عالی پوش.......................... 114
    فصل هفتم
    انواع مشخصات نمودار کنترلی ..................................120
    نمودارهای کنترلی برای مشخصات متغییر.................... 120
    اصول آماری نمودارهای کنترل...................................................... 121
    اصول آماری نمودار کنترل R ..................................................... 121
    لزوم بکارگیری همزمان نمودارهای کنترل میانگین و دامنه(Xو R) 122
    اصول آماری نمودار X با استفاده از تخمین S..............................  124
    اصول آماری نمودار کنترل S ................................................. 125
    اصول آماری نمودار کنترل میانگین با دامنه متحرک (I-MR)........... 127
    نمودار کنترل وصفی................................................................. 131
    نمودار کنترل اقلام معیوب- نمودار P   ..................................131
    اصول آماری نمودارهای کنترلی P ........................................ 131
    نمودار کنترلی برای تعداد اقلام معیوب - نمودار np............  135
    نمونه گیری در نمودار کنترل p و np ..................... 136
    نمودار کنترل تعداد نقص های (C و U).................................. 137 
    اصول آماری نمودار کنترلی C ................................................. 138
    اندازه نمونه در نمودارهای کنترل C و U........................................  143
    تحت کنترل در آوردن نمودارهای کنترل وصفی..................................... 143
    جداول مربوط به دستورالعمل کنترل کیفیت شرکت عالی پوش ابهر.....147
    منابع و ماخذ................................................................................................ 161

     

    منبع:

    - داگلاس سی. مونتگومری ، مترجم: رسول نورالسناء، 1376 کنترل کیفیت آماری، دانشگاه علم و صنعت ایران

    2- کوروایشیکاوا، مترجم: احمد جواهریان ، 1376، کنترل کیفیت فراگیر، نشر مرکز(کتاب ماد).

    3- کنترل کیفیت آماری – دکتر تدین

    4- سایت مهندسی صنایع                                                              

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت