گزارش کارآموزی ساختمان های بتنی در شرکت آرمان‌ ساز پویان

تعداد صفحات: 83 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003590
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی مهندسی عمران
قیمت قدیم:۱۱,۱۰۰ تومان
قیمت: ۸,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی ساختمان های بتنی در شرکت آرمان‌ ساز پویان

    پیش گفتار

    شرکت آرمان‌ساز پویان (سهامی خاص)

    اعضای هیأت مدیره و مدیران شرکت، پس از چند سال همکاری در پروژه‌های متعدد ساختمانی، در سال 1382 اقدام به تأسیس شرکت آرمان ساز پویان نموده‌اند. این شرکت در حال حاضر علاوه بر اجرا و انجام مطالعات چند پروژه ساختمانی در تهران، کیش و چند شهر دیگر، اجرای پروژه 100 واحدی فردیس کرج را برعهده دارد.

    موضوع شرکت طبق ماده 2 اساسنامه:

    الف) انجام کلیه امور مربوط به طرح نظارت و اجرای پروژه‌های عمرانی ابنیه فنی و تأسیسات از قبیل ساختمان، راه، پل، سد، فرودگاه، تأسیسات آبی، برقی و گازی.

    ب) واردات و صادرات لوازم و مصالح ساختمانی و ابزار و ماشین‌آلات مربوطه

    ج) تأسیس کارخانه و کارگاه‌های تولید مصالح ساختمانی، ابزار و لوازم و ماشین‌آلات مرتبط با موضوع بند الف و اخذ اعطای نمایندگی به مؤسسات و شرکت‌های داخلی و خارجی.

    د) خرید زمین، انبوه‌ سازی مسکن و شرکت و سرمایه‌گذاری در ساخت مسکن با استفاده از سرمایه خود و یا تسهیلات دریافتی از اشخاص حقیقی و یا شرکت‌ها اعم از خصوصی و یا دولتی و وابسته به سایر سازمان‌ها و نهادها و یا نظام بانکی کشور. 

    مقدمه

    یقیناً قدیمی بودن استفاده از سرپناه یا مسکن معلوم است ولی تقریباً آن را می‌توان همزمان با پیدایش انسان دانست، بشر از همان ابتدا برای مصون ماندن از باران و برف و غیره به غارها پناه برده که می‌توانیم اولین محل سکونت برای بشر بدانیم و از آن زمان تاکنون انسان‌ها همیشه به فکر مسکنی بودند که از همه جهات راحت باشد در حال حاضر با رشد جمعیت دنیا پیشرفت‌های عمده‌ای در ساختن مسکن ایجاد شده و استفاده از مصالح مقاوم نیز مانند فولاد و سیمان‌ در ساختمان رایج گردید و در اثر دسترسی به این مصالح ساختمان‌ها از حالت افقی به حالت عمودی تبدیل شده‌اند و آپارتمان‌سازی در چندین طبقه مداول گردیده است. با وجود افزایش تعداد مسکن در بیشتر کشورهای قدیمی در شرایط معمولی مجاز نمی‌باشد و هنوز شکل مسکن این گونه کشورها حل نشده و حتی در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا قسمت عمده‌ای از درآمد خانواده صرف سکونت می‌گردد. به این علت در تمام دنیا علی‌الخصوص مملکت ما باید در امر ساختن مسکن، توجه شود.

    علل استفاده از ساختمان‌های بتنی

    ساختمانی که کلیه اجزا اصلی آن از بتن و میله‌گرد می‌باشد ساختمان بتونی نام دارد و به دلایل زیر مورد توجه مهندسین قرار گرفته است:

    ماده اصلی بتن که شن و ماسه است در همه جا پیدا می‌شود و روی این اصل امکان ساختن ساختمان بتنی را میسر می‌سازد. 
    2-    در مقابل عوامل جوی از ساختمان‌های فلزی مقاوم‌تر بوده و عمر طولانی‌تری نسبت به ساختمان‌های دیگر دارند. 
    3-    در مقابل آتش‌سوزی مقاوم‌تر می‌باشند. 
    4-    به علت شکل‌پذیری بتن که می‌تواند به شکل قالب خود درآید. 

     

    ساختمان‌های بتونی

    منظور از ساختمان‌های بتنی ساختمانی است که کلیه اجزاء اصلی آن (ستون تیرهای اصلی و پی) از بتن و میله‌گرد ساخته شده باشد. سقف این گونه ساختمان‌ها با انواع مختلف ساخته می‌شود؛ از قبیل دال‌های بتونی پیش‌ساخته دال‌های بتون‌ ریخته شده در محل تیرچه‌ بلوک و غیره که درباره آن‌ها توضیح داده خواهد شد.

    مزایای ساختمان‌های بتونی

    ساختمان‌های بتونی به علل زیر مورد توجه مهندسین و شهرسازان قرار گرفته و روز به روز رو به توسعه است.

    1-    ماده اصلی بتن که شن و ماسه می‌باشد تقریباً در تمام نقاط کره زمین به حد وفور یافت می‌شود؛ روی این اصل امکان ساختن ساختمان‌های بتونی را میسر می‌سازد. 
    2-    ساختمان‌های بتونی در مقابل عوامل جوی از ساختمان‌های فلزی مقاوم‌تر بوده و در نتیجه نسبت به ساختمان‌های فلزی دارای عمر طولانی‌تری می‌باشند. 
    3-    در مقابل آتش‌سوزی ساختمان‌های بتونی نسبت به ساختمان‌های فلزی مقاوم‌تر می‌باشند. 
    4-    به علت شکل‌پذیری بتن که می‌تواند به هر شکلی که قالب آن تهیه می‌شود ساخته شود ساختن ستون و پل به اشکال مختلف را میسر می‌سازد به همین علت مهندسین معمار به این نوع ساختمان‌ها توجه بیشتری می‌نمایند. 

     

    قسمت‌های مختلف ساختمان‌های بتنی:

    1- پی           2- ستون       3- تیرهای اصلی        4- سقف       5- دیوار

    مطالبی کلی در مورد اجرای ساختمانی بتنی

    برای ریختن بتن مگر معمولاً احتیاج نیست از دستگاه تراکم میکسر استفاده شود بلکه توسط چند کارگر می‌شود بتن مگر ریخت یعنی بتنی که مقدار سیمان‌ آن در حدود 100 الی 150 کیلوگرم در مترمکعب است بعد از این که انجام شد و پس از خشک شدن بتن مگر بعد از چند روز یا همزمان، قالب‌بندی با بلوک انجام شد، ضخامت بتن مگر در حدود 10سانتی‌متر یبود توجه این که در موقع بلوک چینی نباید بلوک‌ها روی هم قرار بگیرند، یعنی بلوک‌های یک رج چیده شده‌اند در رج بعدی باید آن‌ها را طوری چید که یک بلوک روی دو بلوک زیری قرار گیرد.

    پس از بلوک چینی قسمت‌هایی که نباید میله‌گرد گذاری شوند با خاک پر می‌شوند که با چند کارگر و فرغان انجام می‌گیرد.

    پس از انجام عملیات فوق و میله‌گرد گذاری توسط آرماتوربند بتن‌ریزی توسط دستگاه تراک میکسر صورت می‌گیرد و پس از چند روز که بتن پی خشک شد، میله‌گرد گذاری ستون انجام می‌شود و نوبت به قالب‌بندی آن است، برای ثابت نگه داشتن قالب در جای خود و صاف کردن سطح زیر قالب از رامکا استفاده می‌شود برای قالب‌بندی از تخته استفاده شد که از چهار طرف ستون با میخ و سیم نجاری آن‌ها را به همدیگر متصل می‌کنند که تمام قالب را روی رامکا سوار می‌کنند و بعد در داخل قالب را بتن می‌ریزند.

    پس از اتصال قالب‌ها به فواصل 40 تا 50 سانتی‌متر تخته‌های 5 در 5 که به قالب عمود است به وسیله میخ به همدیگر متصل و با مفتول این تخته‌های 5 در 5 به همدیگر قفل و بست می‌شوند تا در موقع بتن‌ریزی از هم جدا نشوند. قالب‌ها قبل از بتن‌ریزی باید با روغن سوخته یا گازوئیل صیقل داده شوند تا راحت از بتن جدا گردد و قالب چوبی آب بتن را نگیرد. قالب‌ها باید توسط شمع‌ها در جای خود سفت و محکم شوند تا در هنگام بتن‌ریزی حرکت نکنند.

    20 سانتی‌متر از کف‌سازی برای عبور لوله‌های آب و فاضلاب که شیب آن به ازای هر یک متر یک سانتی‌متر و برای سیفون هر یک متر پنج سانتی‌متر شیب می‌دهند البته اعداد بالا تجربی می‌باشد.

    برای ساخت بتن بدون دستگاه تراک میکسر از روش پیمانه استفاده می‌شود 6 فرغان سنگ شکسته، 10 فرغان ماسه صفر شسته، 7 پاکت سیمان‌ و آب به میزان لازم برای تهیه سیمان‌ با عیار 350 لازم است از این بتن‌ریزی ستون، سقف، کف پی استفاده نمی‌شود و از بتن آماده استفاده‌ می‌شود.

    پس از بتن‌ریزی ستون نوبت می‌رسد به میله‌گرد گذاری تیر و بستن قالب‌های تیر و گذاشتن تیرچه‌ و بلوک است که در جای خود توضیح داده شده است.

    برای اجرای ساختمان‌های بتنی به کارگاهی زیر نیاز داریم:

    1- کارگاه قالب‌ بندی:

    معمولاً از قالب‌های فلزی استفاده می‌شود و در بعضی مواقع که ارتفاع ستون‌ها زیاد می‌شود از قالب‌های چوبی استفاده می‌شود که توسط نجار کارها انجام می‌شود و در کل کمتر از آن استفاده می‌شود.

    2- کارگاه آرماتوربندی:

    به دلیل آن که ساختمان زیاد بزرگ نبوده توسط دو آرماتور بند در همان محوطه ساختمان کارهای مربوط به آن‌ها انجام گردید.

    3- کارگاه تهیه بتون‌ و شن و ماسه:

    در کارگاه بتن و در خارج از کارگاه انجام گردید.

    آشنایی با فولادهای مورد استفاده در سازه‌ های بتونی و بتن به کار رفته در سازه:

    فولاد

    فولادهای مورد استفاده در بتن آرمه شامل میله‌گرد، شبکه‌ها با توری‌های جوش شده از مفتول می‌باشد. در ساختمان‌های معمولی برای مسلح کردن بتن، از میله‌گرد استفاده می‌شود. میله‌گردها در دو نوع ساده (با سطح صاف) و آجدار (با سطح آجدار) تولید می‌شوند. لیکن به علت چسبندگی بهتر میله‌گردهای آجدار را مجاز می‌دانند.

    میلی‌متر به راحتی در بازار یافت می‌شوند. برای 32 الی 6 میله‌گردها در قطرهای بزرگتر باید از سفارش‌های مخصوص استفاده کرد. طول معمولی میله‌گردهای ساختمانی تولیدی در ساختمان‌ها 12 متر می‌باشد. در جدول زیر سطح مقطع و وزن واحد طول میله‌گرد با قطرهای مختلف آمده است:

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی ساختمان های بتنی در شرکت آرمان‌ ساز پویان

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت