گزارش کارآموزی شهرسازی منطقه 2

تعداد صفحات: 57 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003562
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی شهرسازی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۵,۷۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی شهرسازی منطقه 2

    مقدمه:

    از انجا که بسیاری از مباحث در حیطه تئوری برای دانشجو بیان می گردد و هضم ان در کلاس های تئوری برای دانشجو تقریبا سخت و شاید هم ممکن نباشد لذا این دوره های کاراموزی می تواند تا حد بسیار زیادی دانشجو را در فهم و درک مسایل تئوری کمک نماید و همچنین باعث پیوند مسایل تئوری و اجرایی به خصوص در رشته ی معماری صرفا اجرایی گردد. همچنین این دوره کاراموزی دانشجو را با محیط کاری اینده و افراد و ایتم هایی که در اینده با ان برخورد دارد نیز اشنا می سازد نحوه برخورد با افراد مختلف و همکاران و... از مهمترین دستاوردهای این دوره می باشد. 

    فصل اول :

    آشنایی کلی با مکان کارآموزی و قوانین مهم آن

    فصل اول : آشنایی کلی با مکان کارآموزی و قوانین مهم آن

    برای گذراندن کارآموزی مکانی دولتی را انتخاب کرده ام که مربوط به رشته معماری هم می شود . یعنی شهرداری گرگان که در آن برای ساخت یک ساختمان مسکونی و یا با کاربری دیگر مجوز داده می شود .شهرداری مکانی پر رفت و آمد و پر دغدغه ای است . سر و کار زدن با ارباب رجوع و یا هر قشری از جامعه و رفتار درست با آنها بسیار مهم می باشد و کنترل کردن این فضاها بسیار مشکل می باشد به همین دلیل از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هر بخش دارای کارمندهای خاص خودش است که د ارای تخصص و تجربه می باشند . در شهرداری فضاهایی از قبیل بخش شهرسازی و واحد عمران و بخش نوسازی و در آمد و دبیرخانه ، بانک ، اتاق معاونین و شهردار و غیره است

    در این مکان باید برای برخورد درست با همکاران سنجیده تر رفتار کنیم . در شهرداری مسائلی قابل ذکر و مهم می باشد .

    برای واحدهای زیر 75 متر مربع 5/12 متر مربع پارکینگ نیاز دارد

    برای دو واحد که تراز 50 متر مربع پارکنیگ نیاز است

    برای واحدهای اداری به ازای هر 1 متر مربع 25 متر مربع پارکینگ نیاز دارد .

    برای واحد تجاری و باب به ازای هر باب 25 متر تا 50 متر مربع پارکینگ

    برای واحد آموزشسی به ازای هر 1 متر مربع  متر مربع پارکینگ نیاز است .

    برای واحدهایی در سایت اداری به ازای هر 15 متر مربع 25 مترمربع نیاز هستند .

    برای واحدهای فرماتی به ازای هر 1 متر مربع 5/37 متر مربع پارکنیگ مورد قبول است .

    و در اجرای طراحی و اجرای آسانسور برای ساختمانهای 4 طبقه و به بالا الزامی می باشد در معابر بالای 2 متر پنجره ساختمانها می بایستی دو جداره اجرا شود .

    حداقل ارتفاع تجاری 3 متر می باشد .

    در تجاری سطح معابر 12 الی 16 متر یک باب واحد تجاری و از 16 متر به بالا در واحد تجاری تا سقف 25% سطح اشغال و حداکثر 50 متر مربع مجاز است .

    در جانمایی کلیه پلاکها رعایت 2/1 متر از پلاک ثبتی الزامی است ضمنا به منظور حفظ فاصله از پلاک ثبتی در سطوج نورگیرالزامی است .

    رعایت حداقل 6 متر از پلاک ثبتی در مجتمع های بلند مرتبه سازه ای و 7 طبقه به بالا الزامی می باشد .

    ارتفاع کنسول در معابر عمومی حداقل 5/4 متر می باشد .

    سطح اشغال زیرزمین حداکثر 80% عرصه در تمام کاربریها بلامانع است .

    از همه مهمتر کاربریهای ساختمان مورد بررسی می باشد .

    کاربریها یعنی ساختمان های مورد استفاده چه قشری می شود . مسکونی ، اداری ، آموزشی ، خدماتی ، فضای سبز ، بهداشتی و...

    کاربری اداری : به سه قسمت که شامل کاربری اداری محله، ناحیه و مرکز شهر تقسیم می شود . تراکم ساختن در سه مورد فوق به ترتیب 200% ، 220% و 240% تعداد طبقات به ترتیب 6 ،8 و 10 و سطح اشغال به ترتیب 45% ، 40% و 25% پیشنهاد شده است.

    در اراضی شیب دار ارائه نقشه های دیوار محافظ و اجرای دیوار اجباری است . رعایت ضوابط ساخت مندرج در آیین نامه 2800ا لزامی است .

    حداقل درز انقطاع در تراز هر طبقه برابر یک صدم ارتفاع آن تراز می باشد . معافیت تامین پارکنیگ برای واحدهای کوچک حداکثر تا دو واحد می باشد و علاوه بر آن می بایست پارکنیگ مورد نیاز تامین گردد .

     

    طرح تفصیلی شهرداری گرگان :

    ( مقیاس 2000/1 کل سطح شهر گرگان با کاربری های مختلف)

    مسکونی تراکم کم ، مسکونی تراکم متوسط ،مسکونی تراکم ویژه نهارخوران ، مسکونی تراکم قدیم ، آموزشی ، محور تجاری، مسکونی کارگاهی ، خدمات شهری ، خدمات حمل ونقل ، مسکونی آموزشی .

    صنایع گردشگری، فضای سبز حریم ، فضای سبز عمومی ، اداری ،ورزشی ، درمانی ، بهداشت درمانی ، جهانگردی ، پذیرایی ، مذهبی.

    در طرح تفصیلی به صورت نقشه مشخص شده به رنگهای مختلف  و بافت قدیم و بافت جدید شهر را مشخص می کند و کاربری متن مورد بررسی را نمایش می دهد . در طرح تفصیلی شهر چگونگی کاربری هر ساختمان و تغییرات کاربری ها را بررسی می کنند و جریمه های لازم برای هر منطقه با کاربری معلوم شده را مشخص می نماید .

    در خیابانهای با عرض بیش از 20 متر در صورتیکه احداث ساختمان غیرمسکونی باشد ، درمانی ،آموزشی ، ورزشی و تجمع های تجاری فرهنگی ، مذهبی ، جهانگردی پذیرایی مد نظر باشد . عقب نشینی حداقل 5 متر از بر خیابان الزامی است و در ساختمان دولتی و اداری به ترتیب در معابر بالای 20 متر و 10 متر ودر معابر کمتر از 20 متر 6 متر عقب نشینی از برخیابان می باشد .

     

     

    فصل دوم

    ارزیابی ( بخش های مرتبط با رشته علمی کارآموز)

     

    فصل دوم

    ارزیابی ( بخش های مرتبط با رشته علمی کارآموز):

    بخش هایی که از اول من در آن فعالیت نموده ام و با کار آنها آشنا شدم بخش شهرسازی می باشد .

    در شهر سازی منطقه دو گرگان از ابتدا کار یک پرونده ساختمانی شروع به کار شود در شهرسازی پر کردن فرم های مربوطه و درخواست ارباب رجوع می باشد که با پر کردن فرم ها و درخواست آن مشخص می شود .

    بخش اول ( خلاصه دهی و نوبت ) : بعد از درخواست مشخص شده ارباب رجوع و بررسی پرونده قدیم در شهرداری و دادن اطلاعات جدید به سیستم و انتخاب مامور بازدید به مامور بازدید ارائه می شود . مامور بازدید با فرم های ارائه شده و بررسی آنها و روز نوبتی که برای بازدید صورت گرفته مکان ملک و ساختمان و یا زمین بایر را می بیند و نظر خودش را اعلام می کند .

    بخش دوم ( مامور بازدید):  پس از دادن گزارش بازدید مهندسین مربوطه فرم های گزارش بازدید به ( بخش سوم – کنترل نقشه ) انتقال داده می شود که قبل از آن با گزارش بازدید مشخص می شود . ابعاد زمین و برهای ساختمان و زمین مربوطه به خیابان یا کوچه و نیز مساحت تقریبی زمین طبق بازدید مامور که مشخص می شود عدم خلاف و یا صدور پروانه و یا پایانکار و یا تمدید پروانه به آن ساختمان تعلق می گیرد یا خیر .

    در بخش کنترل نقشه بعد از بررسی کردن و محاسبات نقشه مقدار خلافی های ساختمان مشخص می شود و کنسول ها و پیش آمدگی های ساختمان را مورد بررسی قرار می دهند

    اگر در ساختمان نقشه ها با گزارش مامورد بازدید همخوانی نداشته باشد باید عدم خلاف صادر شود و جریمه مربوطه توسط فرم عدم خلاف معین شود .

    بخش 4(صدورعدم خلاف): و همینطور انتقال نقشه به طرح تفصیلی و تعیین نوع کاربری زمین ومیزان تراکم آن زمین بر اساس طرح تفصیلی معین شود که (بخش 5- طرح تفصیلی) می باشد که در طرح تفصیلی که نوع زمین و کاربری و میزان تراکم و منقطه آن مشخص شد و هیچگونه مشکلی زمین و یا ملک نداشت. رئیس شهرسازی با مهر و امضاء آن تایید می شود و به بخش واحد عمران و محاسبات انتقال می دهند.

     

    فصل سوم :

    آزمون آموخته ها و نتایج و پیشنهادات :

    در شهر سازی گرگان اول در بخش شماردهی پرونده های جدید کار کردم و آشنایی با فرم های جدید و درخواست های افراد مختلف برای گرفتن صدور پروانه و یا عدم خلاف و گزارش بازدید که در سیستم آن بخش از سه قسمت (کلاسه دهی از طریق سیستم ) اطلاعات پرونده جدید ، اطلاعات پرونده و فرم درخواست ، اطلاعات مورد بازدید ، در تشکیل پرونده نیاز کد نوسازی ملک و اطلاعات ملک داشت . مثل سند و یا قولنامه ، آدرس ،کد پستی کاربری مربوطه، نوع مالکیت زمین ، نوع سند ، کد محدوده ، پلاک ثبتی ، نام مالک ، وضعیت مشاعی ساختمان را حتما در سیستم وارد می کردیم ..

    در فرم درخواست پرونده باید شماره دبیرخانه و تاریخ آن و تاریخ نامه و شماره نامه و نام مالک و صاحب نامه و همینطور شماره دفترخانه ثبت می شد و در انتخای کار در سیستم کلید تایید می زدم و فرم درخواست در سیستم ثبت می شد .

    اطلاعات مامور بازدید : یعنی در سیستم وقتی ارباب رجوه برای بازدید ساختمان خود نوبت گرفت باید در آن روز مامور بازدید خود را مشخص کند که با ثبت کردن در سیستم و نام مامور بازدید آن را ارسال می کنیم به سیستم خود مامور بازدید.

    در مرحله دوم کارآموزی خود برای آشنایی با ساختمان و مراحل کار ساختمان سازی با مامور بازدید به بازدید از چند ساختمان و زمین بایر و ساختمان تخریب شده رفتم .

    در هنگام بازدید و متر کشی از فضاهای مختلف زمین و ابعاد زمین و مساحت تقریبی زمین و یادداشت اعداد بدست آمده در بازدید و دیدن عملیات و پیشرفت ساختمان در مراحل مختلف کار بود . در بازدید از این مراحل و دیدن خلافی های ساختمان و نداشتن عدم صلاحیت در کار و تعطیل کردن کار از طریق مامور بازدید صورت می گرفت... که همراه با عکس و گزارش مامورد بازدید همراه بود .

    در بخش آخر که فعالیت کردم بخش کنترل نقشه بود .

    برای بدست آوردن زیربنای نقشه وپلانی که مورد بررسی بود بر اساس ضوابط به صورت زیر عمل می کردیم : بررسی کل مساحت نقشه البته با کسر کردن تراس و نورگیرها و راه پله .

    برای واحدهای زیر 75 متر مربع  پارکینگ نیاز دارد . 

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی شهرسازی منطقه 2

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت