گزارش کارآموزی نیروگاه رامین اهواز

تعداد صفحات: 45 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003542
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی مهندسی تاسیسات
قیمت قدیم:۷,۳۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی نیروگاه رامین اهواز

    آشنایی با کلیات نیروگاه رامین اهواز

    1- مقدمه

                انرژی الکتریکی به علت پاکیزه بودن با سهولت تولید، انتقال، کنترل و قابلیت تبدیل به انواع دیگر انرژی بسیار مورد علاقه و توجه است به طوری که امروزه بیش از 25% کل انرژی مصرف بشر ابتدا الکتریکی تبدیل می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد و این رقم پیوسته‌ رو به افزایش است. معایب انرژی الکتریکی در مقایسه با انواع دیگر انرژی عدم امکان ذخیره و خطرات آن می‌باشد که با بهره‌برداری صحیح و رعایت اصول معایب مهمی به حساب نمی‌آیند.

     

    2- تاریخچه نیروگاه

                در سال 1353 قرارداد احداث فاز یک نیروگاه رامین شامل 2 واحد هر یک به قدرت 315 مگاوات در نزدیکی اهواز و به منظور تأمین بیش از 68% نیاز شبکه برق استان خوزستان بین شرکت سهامی تولید و انتقال نیروی برق ایران (توانیر) و شرکت تکنوپروم اکسپورت اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد گردید. دومین فاز نیروگاه در سال 1354 طی قراردادی دیگر شامل احداث دو واحد مشابه دیگر فیما بین توانیر و تکنوپروم اکسپروت به امضا رسید. بدین ترتیب مراحل تهیه طرح و مقدمات اجرایی کار برای احداث 4 واحد 315 در زمینی به وسعت بیش از 2/5 میلیون متر مربع شروع گردید. واحد یک نیروگاه در مرداد ماه 1358- واحد دو نیروگاه در شهریور 1364- واحد سه نیروگاه در تیر ماه 1373- و واحد چهار در آبان سال 1375 با شبکه سراسری پارالل گردید. در سال 1369، سومین قرارداد جهت احداث فاز سوم شامل 2 واحد 315 مگاواتی در مجاورت این نیروگاه با شرکت تکنوپروم اکسپورت اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد گردید. این طرح به صورت کلید در دست بوده کارهای اجرایی پروژه از فروردین 1370 آغاز گردید و واحد 5 در آذر ماه 1378 به شبکه سراسری متصل گردیدند. توان تولیدی نیروگاه در حال حاضر 1890 مگاوات است.

     

    3- میزان تولیدات

                نیروگاه رامین به عنوان بزرگترین نیروگاه بخاری کشور با داشتن 6 واحد بخاری 315 مگاواتی در مجموع 1890 ساعت/ مگاوات توان اکتیو و 1600 مگاوار/ ساعت توان راکتیو تولید می‌نماید که این میزان تولید نقش مهمی در پایداری شبکه سراسری از نظر جلوگیری از افت ولتاژ به ویژه در فصل تابستان که مصرف برق در استان خوزستان به حداکثر خود می‌رسد و میزان تولید نیروگاه‌های آبی نیز کاهش می‌یابد. در سال 1378 این نیروگاه توانست با برنامه‌ریزی دقیق و آموزش پرسنل و تعمیر به موقع واحدها بیش از 95% سهمیه تعیین شده را تولید نماید که در مقایسه با سال 1377 دارای رشدی معادل 30% می‌باشد و در سال 1379 با تقویت سیاست افزایش تولید، میزان تولید برق نیروگاه تقریباً برابر سهمیه پیش‌بینی شده بود. که نسبت به سال قبل دارای رشدی معادل 5% بود. اما مدیریت و پرسنل سخت کوش نیروگاه رامین به تولید برابر سهمیه پیش‌بینی شده قانع نبود و گام خود را فراتر از سهمیه پیش‌بینی شده در شش ماه نخست سال 1380 برداشته و توانستند با بهینه‌سازی سیستم‌های خنک‌کن، سیستم استارت بویلر، سیستم احیا و تعمیرات اساسی واحدهای میزان تولید را به 2/1 برابر سهمیه تعیین شده افزایش دهند بطوری که در تابستان 1380 علیرغم مصرف زیاد به دلیل گرمای بیش از حد از کمترین خاموشی‌ها نسبت به سالهای گذشته برخوردار بودیم.

    4- تقسیمات شبکه سراسری

    نیروگاه رامین به لحاظ تقسیمهای شبکه سراسری برق ایران در منطقه جنوب غرب بوده و انرژی تولیدی واحدهای یک تا چهار، از طریق یک پست اهواز 2 و پست شمال غرب منتقل می‌شود. انرژی تولیدی واحدهای 5و 6 نیز از طریق یک پست 230 کیلو ولت و یک خط دو مداره به پست شمال غرب منتقل می‌شود.

     

    5- محل نیروگاه

    محل نیروگاه در کیلومتر 16 جاده اهواز- مسجد سلیمان (در کنار روستای ویس ) و در نزدیکی رودخانه کارون در شمال شرقی اهواز واقع شده است. بطور کلی محوطه نیروگاه از دو قسمت تشکیل شده است.

    الف) محوطه اصلی نیروگاه شامل: کلیه تاسیسات اصلی نیروگاه و در سمت شرقی آن محوطه پیش نصب انبارها و ساختمانهای موقت پیمانکار.

    ب) تاسیسات مجاور رودخانه کارون شامل محوطه آب گیر و تلمبه خانه اولیه- حوضچه‌های ته نشین تلمبه خانه ثانویه و انبار مواد شیمیایی.

     

    6- فعالیت اصلی شرکت

    موضوع فعالیت شرکت طبق ماده 5 اساسنامه تولید و فروش نیروی برق و کسب درآمد از طریق خدمات جانبی بوده که این امر از طریق اداره و تولید نیروی برق در نیروگاه رامین حاصل گردیده است. فروش برق در طی عقد قرارداد با سازمان برق منطقه‌ای خوزستان انجام می‌گردد.

     

    7- آمار نیروی انسانی

    در پایان سال 1386 تعداد کل شاغلان در شرکت مدیریت تولید برق اهواز بالغ بر 1150 نفر می‌باشد. ترکیب کارکنان بر حسب فعالیت:

    - مدیریت                                             16 نفر

    - روابط عمومی                                     16 نفر

    - دفتر حراست و امور محرمانه                225 نفر

    - معاونت مالی و امور پشتیبانی                134 نفر

    - دفتر تحقیقات و برنامه‌ریزی                  11 نفر

    - معاونت مهندسی و برنامه‌ریزی                         14 نفر

    - دفتر نظارت و پشتیبانی فنی 1                20 نفر

    - دفتر نظارت و پشتیبانی فنی 2                14 نفر

    - بهره‌برداری بخار (1 تا 6)                    480 نفر

    - بهره‌برداری شیمی (1 تا 4)                  130 نفر

    - بهره‌برداری شیمی (5 تا 6)                  90 نفر

     

     

    8- فعالیتهای بخشهای مختلف نیروگاه

    1-8- فعالیت بهره‌برداری بخار

    فعالیت این بخش عبارت است از راه‌اندازی – نگهداری و توقف کلیه تجهیزات با استفاده از کاتالوگ و دستورالعملهای شرکت سازنده و کنترل سیستم جهت تولید ماکزیمم و پایداری مگاوات در شبکه سراسری می‌باشد. وظیفه اصلی دیگر این قسمت ثبت کردن کلیه اشکالات تجهیزات و توقف به موقع آنها قبل از خرابی و خسارت دیدن بیش از حد می‌باشد.

     

    2-8- فعالیت بخش بهره‌برداری شیمی

    این بخش با بهره‌گیری از توان و تجربیات ارزنده کارکنان و متخصصین امور بهره‌برداری شیمی به کنترل لحظه به لحظه آب مقطر سیکل از لحاظ سختی و کنتراکت و دیگر پارامترهای شیمی می‌پردازد. در ضمن وظیفه اصلی دیگر این قسمت تهیه آب خام و خوراکی نیروگاه می‌باشد.

     

    3-8- فعالیت بخش معاونت مالی و پشتیبانی

    زیر گروه‌های این بخش شامل: اداره کارگزینی- اداره آموزش- چاپ و تکثیر و خدمات عمومی و اداره انبار و اداره مالی می‌باشد لذا وظایف مهمی مانند تامین نیروی انسانی- رتبه‌بندی پرسنل- تنظیم مرخصیهای استحقاقی به عهده اداره کارگزینی می‌باشد و برطرف نمودن نیازهای آموزشی پرسنل و برنامه‌ریزی آموزشی به عهده اداره آموزش می‌باشد.

    تکثیر جزوات و فرمهای اداری به عهده اداره چاپ و تکثیر می‌باشد و وظیفه اداره خدمات عمومی نظافت کلیه بخشهای نیروگاه، ایجاد فضای سبز و مهیا نمودن وسایل ایاب و ذهاب پرسنل می‌باشد و وظیفه اداره انبار نیز پاسخگویی به کلیه درخواست‌های کالاهای بخشهای مختلف نیروگاه می‌باشد که مهمترین آنها تامین قطعات یدکی و تجهیزات واحد می‌باشد. وظیفه اداره مالی و حسابداری تهیه و تنظیم لیست حقوقی پرسنل و کلیه محاسبات بدهکار و بستانکار مربوط به شرکت می‌باشد.

     

    4-8- فعالیت تحقیقات و برنامه‌ریزی

    فعالیت این قسمت عبارت است از : ارائه پروژه تحقیقاتی و تحلیل راههای علمی در هنگام خرابی تجهیزات- طراحی و ساخت سیستم هایی برای تجهیزات به منظور بهینه سازی آنها، بررسی علل و عوامل بوجود آمده در بخشهای فنی نیروگاه می‌باشد.

     

    5-8- فعالیت معاونت مهندسی و برنامه‌ریزی

    فعالیت این قسمت عبارتند از: تجزیه و تحلیل کلیه اشکالات به وجود آمده در واحد و ارائه راه‌حلهای اصولی فنی- نظارت کامل بر کلیه امور انجام گرفته توسط قسمت بهره‌برداری و نظارت و تعمیرات.

     

    6-8- فعالیت قسمت حراست و امور محرمانه

    فعالیت این قسمت عبارتند از : کنترل و بازرسی کلیه نقل و انتقالات وارد شده و خارج شده از نیروگاه – حفظ امنیت و برقراری آرامش در محیط داخلی نیروگاه است.

     

    7-8- فعالیت روابط عمومی

    فعالیت این قسمت عبارتند از : چاپ و انتشار نشریه داخلی نیروگاه- برگزاری مسابقات فرهنگی اسلامی- برگزاری جشن‌ها و مسابقات ورزشی- هماهنگی سمینارها و تورهای تفریحی علمی می‌باشد.

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی نیروگاه رامین اهواز

    فهرست:

     

    1- مقدمه ........................................................................................................................ 1

    2- تاریخچه نیروگاه ........................................................................................................ 1

    3- میزان تولیدات............................................................................................................. 2

    4- تنظیمات شبکه سراسری .............................................................................................. 3

    5- محل نیروگاه ............................................................................................................. 3

    6- فعالیت اصلی شرکت ................................................................................................... 3

    7- آمار نیروی انسانی ...................................................................................................... 4

    8- فعالیت بخش‌های مختلف نیروگاه................................................................................. 5

    1-8- فعالیت بهره‌برداری بخار .......................................................................................... 5

    2-8- فعالیت بخش بهره‌برداری شیمی ............................................................................... 5

    3-8- فعالیت بخش معاونت مالی و پشتیبانی ...................................................................... 5

    4-8- فعالیت تحقیقات و برنامه‌ریزی ................................................................................. 6

    5-8- فعالیت معاونت مهندس و برنامه‌ریزی ...................................................................... 6

    6-8- فعالیت قسمت حراست و امور محرمانه...................................................................... 7

    7-8- فعالیت روابط عمومی.............................................................................................. 7

    9- چارت سازمانی نیروگاه .............................................................................................. 7

    10- چارت قسمت بهره‌برداری واحدهای 6-5................................................................... 8

    11- آب و هوا و شرایط محلی نیروگاه ............................................................................. 8

    12- شرح کلی نیروگاه ................................................................................................... 9

    1-12 بویلر .................................................................................................................... 9

    2-12- توربین .............................................................................................................. 10

    3-12- کندانسور .......................................................................................................... 12

    4-12- پمپ‌های کندانس .............................................................................................. 12

    5-12- سیستم گرمکن آب تغذیه ................................................................................... 12

    6-12- پمپ‌های آب تغذیه ............................................................................................ 12

    13- تصفیه آب نیروگاه .................................................................................................. 13

    1-13- منبع تأمین آب ................................................................................................... 13

    2-13- تلمبه خانه اولیه ................................................................................................... 14

    3-12- حوضچه‌های ته نشینی ......................................................................................... 14

    4-13- تلمبه خانه ثانویه و تصفیه خانه آب آشامیدنی ........................................................ 14

    5-13- تصفیه خانه شیمیایی آب ..................................................................................... 15

    6-13- واحد تهیه آب مقطر نیروگاه (استارت بویلر)......................................................... 15

    14- برج‌های خنک کننده و تلمبه خانه آب خنک کننده کندانسور ................................... 16

    15- تأسیسات کمکی و فرعی نیروگاه.............................................................................. 17

    1-15- دیگ‌های بخار کمکی ....................................................................................... 17

    2-15- هیدروژن‌سازی .................................................................................................. 17

    3-15- واحد توزیع اکسیژن و استیلن .............................................................................. 18

    4-15- تأسیسات سوخت‌رسانی نیروگاه .......................................................................... 18

    5-15- واحد کلر زنی و سولفات مس.............................................................................. 19

    6-15- واحد خنثی‌سازی ............................................................................................... 20

    7-15- کمپرسورهای هوا ............................................................................................... 21

    8-15- تصفیه خانه‌های روغن......................................................................................... 21

    16- سیستم‌های تصفیه فاضلاب نیروگاه ........................................................................... 22

    1-16- تصفیه فاضلاب بهداشتی ...................................................................................... 23

    2-16- تصفیه فاضلاب آلوده به روغن و مواد سوختنی ..................................................... 23

    17- سیستم آتش‌نشانی نیروگاه........................................................................................ 24

    18- کارگاه تعمیرات و انبارها.......................................................................................... 25

    19- تأسیسات اداری/ عمومی و رفاهی ............................................................................. 26

    20- تأسیسات برقی نیروگاه ............................................................................................ 26

    1-20- ژنراتورها............................................................................................................ 27

    2-20- ترانسفورماتور اصلی ........................................................................................... 28

    3-20- پست KV230 کیلوولت ................................................................................... 28

    4-20- تأمین برق مصرفی داخل نیروگاه ......................................................................... 29

    5-20- پست 33 کیلو ولت (ترانس TO 1 و TO2)....................................................... 29

    6-20- سیستم برق‌رسانی داخلی نیروگاه.......................................................................... 30

    21- لیست نقشه‌های پیوستی

    منبع:

    ندارد

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت