گزارش کارآموزی شرکت چینی نور

تعداد صفحات: 27 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003437
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی مهندسی مواد و متالورژی
قیمت قدیم:۵,۵۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی شرکت چینی نور

    بیوگرافی شرکت چینی نور

    مواد مصرفی : گچ ، فلدسپات ، سیلیس ، کائولن و …

    تولیدات : چینی مظروف

    کارفرما : عبدالرضا الهیاری ابهری، محمد بیگ وری

    آدرس کارخانه : 15 کیلومتری جاده ابهر به زنجان بعد از روستای نصیر آباد شرکت چینی نور

    9 و 575200407 0242

    مساحت زمین کارخانه : 30000 متر

    تاریخ پروانه تاسیس : 1367

    مساحت سالن تولید : 10000 متر

    شماره کارگاه : 12034300028

    نوع بیمه : بیمه تامین اجتماعی

    « اطلاعاتی در خصوص گاز مصرفی کارخانه »

    1- تاریخ راه اندازی سیستم گازی شرکت : از تاریخ 4/12/83 نصب گردیده است.

    2- میزان فشار گاز تحویلی : 60 پیوند بر اینچ مربع

    3- شماره اشتراک کنتور : 191907000322800

    4- حداکثر مصرف : 500 متر مکعب

     

    « اطلاعاتی در خصوص آب مصرفی کارخانه »

    شماره کلاسه : الف / 3419 / 1017

    شماره مجوز : b – ق 277 / 1301

    دبی مجاز : 5/1 لیتر بر ثانیه

    قدرت مجاز : 4 اسب بخار

    قطر لوله آب ده : 2 اینچ

    نیروی محرکه : الکتروموتور

    نوع منبع : زمینی 60 متر

    عمق چاه

    اطلاعات در خصوص برق مصرفی کارخانه

    تاریخ نصب کنتور : 25/5/63

    شماره بدنه کنتور : 00569069

    شماره شناسایی : 025000/01/62/47

    شماره اشتراک : 15137557

    میزان ولتاژ : 1

    میزان جریان برق : 400 آمپر

    فاز:  3 فاز

    گزارش کار از چینی نور

    قسمت لعاب :

    بعد از مرحله بیسکویت که پرداخت بیسکویت است که ضایعات آن جدا می شود و ترکات آن جدا می شود و اگر گرد و خاکی داشته باشد بوسیله باد بر طرف می شود. این قسمت هم لعابی که در قسمت تهیه مواد تهیه شده است از نظر چگالی باید تنظیم شود و منظور از این قسمت، مخزن هوائی است. مثلاً برای قطعات تخت 42/21 و برای قطعات ریخته گری و دستی در حدود 38/1 تنظیم می شود یعنی غلظت لعاب باید تنظیم شود و لعاب زده می شود و در این قسمت روی اسفنج باید پایه هایشان کاملاً پاک شود و بعداً داخل ساگار چیده می شود و نهایتاً داخل کوره لعاب می رود و این قسمت استوک است که قطعات را روی آن می چینند که 3 شیفت مشغول کار هستند و قطعات را روی آن می چینند و قطعات را روی آن پرداخت می کنند و ابر و آب می کشند و ضایعات آن را جدا می کنند و اگر نیاز باشد سنباده می کشند. لعاب از قسمت تهیه مواد به مخزن هوائی و از طریق لوله ها به قسمت لعاب زنی منتقل می شود واز 3 خط، 2 خط کار می کنند که 1 خط برای قطعات تخت یا فرمینگ و خط دیگر برای قطعات ریخته گری است. داخل مخزن هوائی پمپی وجود دارد که در حال کار است تا لعاب داخل مخزن ته نشین نشود. دستگاه لعاب زنی شیری دارد که لعاب داخل وان می شود و بسته به نیاز و مصرف لعاب، شیر را باز یا بسته می کنند. لعاب داخل حوضچه ته نشین نمی شود چون با پالائی که دارند مدام به هم می زنند و بعد از چند ثانیه لعاب به ظروف خورانده می شود و اگر غلظت لعاب کمتر و زیادتر باشد روی سفیدی لعاب و روی جذب لعاب تاثیر می گذارد.

    و اگر خیلی غلیظ باشد دیرتر خشک می شود و باید به اندازه باشد و بعد روی تسمه ای قرار می گیرد که دارای اسفنج است و پایه های ظروف را پاک می کندو پایه های ظروف باید کاملاً پاک شود و اگر پاک نشود و در داخل کوره به ساگارها می چسبد، چون داخل کوره، لعاب ذوب می شود و حالت شیشه ای دارد. برای هر قطعه ساگار مخصوص وجود دارد. روی ساگار 1 لایه ای وجود دارد که سفید رنگ است که در اصطلاح فوم گویند و ماده اصلی آن یعنی بیشترین درصد آن اکسید آلومین است یعنی اولین باری که ساگار داخل کوره می رود و تازه خریداری شده است باید با فوم پوشش داده شده باشد. بخاطر اینکه هم قطعات روی ساگار نچسبند که این عمل باعث کم شدن عمر ساگار می شود چون داخل کوره 1 محیط اکسید کننده داریم و باعث می شود ساگار براحتی اکسید شود و به مرور بعد از اکسید شدن تَرَک بر می دارد و عمر آن کمتر می شود یعنی تبدیل به sio2 و co2 می شود . co2 از محیط خارج می شود و sio2 باعث می شود عمر ساگار کم بشود. اکسید آلومین یک پوشش و عایقی است روی ساگار که باعث می شود زود اکسیده نشود. البته ساگارهای مختلفی داریم که بستگی به دمای کوره و شرایط کوره فرق می کند. عمر هر ساگار یعنی از لحاظ نسوزی و مقاومت به شرایط کوره و نحوه استفاده فرق می کند و متوسط عمر هر ساگار بین 5 تا 6 ماه است. 1 ساگار شاید تا 1 سال هم روی خط کار کند ولی عمر مفید خودش را زودتر از دست داده است. انتهای خط 1 صفحه فلزی مدور است که روی پایه ای سوار است و این صفحه دایره ای شکل با نیروی دست چرخیده می شود و بعد از آن روی واگن هایی که داخل ریل قرار دارند به کوره منتقل می شوند، آرایش و نوع چیدمانی ساگارها در نوع پخت و قطعات خیلی مهم است یعنی باید سعی کنیم هر واگن از لحاظ وزن ثابت باشد. یعنی برخی از واگن ها سبک و برخی دیگر سنگین نباشد چون داخل کوره و در مرحله احیا اگر خیلی سبک باشد باعث بالا رفتتن دما می شود و بر عکس آن اگر سنگین باشد باعث پائین آمدن دما می شود یعنی باید تلرانس دمایی داشته باشد تا دما به همه ساگارها بطور یکسان منتقل شود. آرایش ردیف ها ساگار باید طوری باشد که فاصله بین آنها باشد تا جریان هوا بتواند براحتی جابجا شود و دمائی که مورد نظر و نیاز ما است منتقل شود و وزن ساگارها و وزن قطعات که روی واگن ها قرار می گیرد نیز مشخص است و همچنین ارتفاع قطعات روی واگن ها نیز مشخص می شود. در اینجا گیجی قرار دارد که ارتفاع و پهنای قطعه و یا قطعات موجود روی واگن ها را مشخص می کند و همچنین باید ساگارهای موجود روی واگن از لبه واگن فاصله داشته باشد تا وقتی که داخل کوره شد ساگارها به دیواره کوره اصابت و برخورد نکند. روی واگن ها خطی با فاصله 5 سانتیمتر از لبه واگن ها مشخص شده است. ریل هائی که واگن ها روی آن جابجا می شوند بصورت اتوماتیک هستند که توسط اتاق فرمان این تنظیمات انجام می شود که می توانند سرعت جابجایی ریل ها را کم و زیاد و یا Stop کنند و واگن ها داخل کوره لعاب می شوند. مرحله لعاب، مرحله آخر و مهم ترین مرحله عملیات است.

    دمای کوره لعاب حدود 1260 تا 1270 است که از دمای کوره بیسکویت که دمای آن 800 درجه بوده، بیشتر است زمان جابجایی هر واگن و یا مدت زمانی که طول می کشد هرواگن داخل کوره لعاب شود 30 دقیقه است و 29 واگن داخل کوره قرار می گیرد و حدود 14 الی 15 ساعت طول می کشد. به علت کمبود ساگار در بعضی مواقع و در برخی از بخش ها با توقف ناخواسته روبرو می شویم تا باعث بخش ها و مراحل جلوتر به مراحل و قسمت ها عقب تر برسند.

    این کمبودها باعث اتلاف وقت می شود. در کوره لعاب طول هر واگن بین 1 تا 5/1 متر است و تعدا واگن ها 29 عدد می باشد. شرایط کوره لعاب با کوره بیسکویت فرق می کند یعنی آجرهائی که بکار رفته و مناطقی که دارد و دریچه هایی که وجود دارد و در کل با کوره بیسکویت فرق می کند. چون این کوره، مرحله پخت نهایی است و تا حدودی منطقه اکسیداسیون است. فرآیند کوره لعاب بدین صورت است که کوره بزرگ این شرکت محصوب می شود و قطعات که لعاب می خورند، داخل کوره می شوند و بعد تبدیل به چین می شوند این کوره دارای 3 قسمت است. 1- مرحله پیش گرم 2- مرحله اکسیداسیون 3- مرحله احیا و از این مراحل که عبور می کند تبدیل چینی می شوند. بدین صورت که از مرحله پیش گرم، حرارت به تدریج بالا می رود تا وسط کوره که به نقطه اوج می رسد و حدود 1300 درجه اوج حرارت دستگاه می باشد.

    بعد از آن نیز سیر نزولی دارد و حرارت شکسته می شود و کم کم قطعات سرد می شوند. این عمل بوسیله فن ها خنک کننده صورت می گیرد که قسمت خروجی آن محسوب میشود. سیستم این کوره با کوره قبلی کلاً فرق می کند از قبیل آجر نسوزها. چون حرارت در این کوره از کوره قبلی بیشتر است و مقاومت مصالح بکار رفته در این کوره نیز بیشتر است. چون در کوره قبلی حرارت نهایتاً 800 درجه ولی در اینجا 1200 تا 1300 درجه حرارت وجود دارد و دیواره ها و آجر کلیه مصالح، مقاومت بیشتری دارند و اگر بخواهیم استاندارد را رعایت کنیم باید واگن ها را همگن کنیم. بدین صورت که وزن واگنها و چیدمان آنها بصورتی باشد که مشابه همدیگر باشند چون در منطقه اوج یا جهنم حرارت به راحتی به همه نقاط منتقل شود و بستگی به شرایط زمانی و نداشتن ساگارها باعث می شود چیدمان و وزن واگنها تغییر کند.

    واگن ها دیگری وجود دارند به اسم واگن ها لانه زنبوری که به شکل منافذ باز هستند که به این نامیده شده اند.

    واگنی است که داخل آن قطعات ریخته گری چیده و گذاشته می شود بریا دیس و امثالی آن صورت می گیرد، چون ساگار بزرگ وجود ندارد و بخاطر آن شرایط باز است که حرارت بصورت مستقیم می خورد و دیگر ساگارها روی آن قرار نمی گیرد و ساگار در اینجا نقشی ندارد. در کل به 2 صورت آرایش واگن داریم که ساگارها بصورت، شکل است و بصورت استاندارد باید وزن و چیدمان مناسب باشد تا در منطقه احیا وضعیت آنها بهم نخورد و بستگی به شرایط تولید کارخانه دارد چون منطقه احیاء خیلی حساس است و هر چه شرایط مناسب باشد قطعه بهتر بدست می آید.

    در اینجا 3 خط که خطر دیل واگن ها است وجود دارد، به اسم خط 1، 2 ، 3 که خط 1 و 2 بصورت Autorun ، که بصورت اتوماتیک استفاده می شود و خط 3 به اسم خط اضطراری است که واگنی که خراب است منتقل به خط 3 می شود و واگنی که ضرورت دارد و دوباره شارش شود و داخل کوره شود و برنامه بدین صورت است که از خط 1 بارگیر شود و شاید بعد از نیم ساعت بگویند که خط 2 شارژ شده است و از خط 2 بارگیری کنند که بوسیله دکمه change واگن خراب یا خالی را به خط دیگر جابجا می کنیم. سیستم دستگاه ها بدین صورت آنقدر پیشرفته نیست که از اتاق فرمان، ما فرمان بدهیم، چون یک سری از کارها دستی انجام صورت می گیرد و یک سری از کارها مثل درجه حرارت را از طریق اتاق فرمان اعمال می کنیم مثلاً، بنا به شرایط می خواهیم 10 یا 75 set آن را کم کنیم و در اتاق فرمان از روی نشان دهنده کم می کنیم و کارهای دیگر مثل کم کردن سوخت را بصورت دستی انجام می دهیم. پس تمام دستگاه بصورت اتوماتیک نیست که برنامه بدهیم و کار بخواهیم. سرعت آن min30 است، یعنی در این زمان 1 واگن جا بجا می شود که تعداد 29 واگن با زمان 5/14 ساعت. طول این کوره از طول کوره بیسکویت بیشتر است و در کوره بیسکویت ما کلاً 6 عدد مشعل داریم یعنی هر طرف 3 تا ولی در اینجا 26 مشعل که هر طرف 13 تا و سوختمان گاز است که قبلاً گازوئیل بوده و تبدیل شده، یعنی تبدیل به احسن شده است که البته اجباری نیز بوده است.

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی شرکت چینی نور

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت