گزارش کارآموزی حسابداری ( نحوه عقد قرارداد ها و محاسبات حقوق و دستمزد) در اداره مخابرات استان قزوین

تعداد صفحات: 36 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003228
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی حسابداری
قیمت قدیم:۶,۴۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی حسابداری ( نحوه عقد قرارداد ها و محاسبات حقوق و دستمزد) در اداره مخابرات استان قزوین

    پیشگفتار :

    در طول دوره کارآموزی در شرکت مخابرات استان قزوین با اطلاعات بسیار ارزنده ای آشنا شدم ، فعالیت در یک شرکت عظیم و بسیار پر مخاطب با تعداد بسیار بالای کارکنان در سراسر کشور و همچنین مباحث خاص به این شرکت باعث شد تا در این دوره تجارب ارزنده ای کسب کنم ، آشنایی با سیستم های حقوق و دستمزد و نحوه عقدق قرارداد ها در این سازمان و همچنین نحوه محاسبات حقوق و مزایای پرسنل و آشنایی با سیستم های حسابداری و انبارداری موجود در این شرکت از دیگر تجارب کسب شده در این دوره بود که در زیر به استحضار شما استاد گرامی خواهم رساند .

    فصل اول

    معرفی اداره مخابرات استان قزوین

    مقدمه

     امروزه توسعه ارتباطات افق های نوینی را پیش روی بشر قرار داده است. افقهایی که به پیشرفت دانش، حذف فاصله های جغرافیائی،‌تسهیل ارتباطات در حوزه های صنعت، اقتصاد، فرهنگ، سیاست و اجتماع منجر میشود. ابزار رشد و ارتقاء جوامع با توجه به قابلیتهای ناشی از دستاوردهای نوین صنعت ارتباطات و فن آوری اطلاعات دگرگون و متحول شده است. شرکت مخابرات استان قزوین همپای تحولات عظیم حوزه ارتباطات از گذشته تاکنون بر مدار توسعه روز افزون و دستیابی به آخرین تکنولوژی های ارتباطی توانسته است علاوه بر ارتقاء‌ جایگاه خود با ایجاد امکانات مخابراتی و ارتباطی نیازمندی های موجود در بخش ارتباطات استان را تسهیل نماید. در این مختصر نگاهی کوتاه به تاریخچه فعالیتهای شرکت مخابرات استان از بدو تاسیس تا کنون می اندازیم.

      اولین تلفن مغناطیسی در سال 1288 ه.ش با 169 شماره دایر شدکه شماره های مرکز را با ودیعه 600 تومان بصورت اقساط به متقاضیان واگذار می کرد. طی سالهای 1326 تا 1341 نرخ رشد تلفن به کندی پیش می رفت، بطوریکه در سال 1341 تعدادمتقاضیان 750 نفر بود. در این میان وزارت پست و تلگراف وتلفن به منظور خودکار کردن مرکز تلفن قزوین و توسعه خطوط تلفنی یک مرکز 2 هزار شماره ایی  EMD از نوع F6  از آلمان خریداری کرد. اوایل سال 1341 از مرکز جدید به مشترکان شماره تلفن چهار رقمی واگذار شد و مشترکان قادر به برقراری ارتباط خودکار شدند و اپراتوری که در مرکز مغناطیسی وظیفه برقراری ارتباط را داشت حذف شد.مردم با مشاهده این امکانات به خرید خط تلفن رغبت نشان دادندو مخابرات از نظر در آمدی رونق خوبی گرفت . بدین ترتیب ودیعه تلفن 2200 تومان شد که بصورت نقد واقساط به متقاضیان واگذار می شد . می توان گفت از آن سال ساختار مخابرات به شکل امروزی در آمدو توسعه یافت و سر انجام شرکت مخابرات استان قزوین در شهریور ماه 1376 تاسیس شد.

     

     

    تلفن ثابت

     از بدو تاسیس شرکت مخابرات استان قزوین تاکنون، 322 مرکز مخابراتی پرظرفیت و کم ظرفیت در این استان مورد بهره برداری قرار گرفته است. بر اساس این گزارش، در حال حاضر تعداد 378390 شماره تلفن ثابت در استان مشغول به کار است که شرکت مخابرات آمادگی واگذاری 12 هزار شماره دیگر را در مراکز مختلف دارد.

     بطور کلی میتوان گفت ضریب نفوذ تلفن در استان قزوین 30/32درصد است که به طور تقریبی 5 برابر نسبت به ده سال گذشته رشد داشته است . به عبارت دیگر از هر 100 نفر بیش از 32 نفر در استان قزوین دارای تلفن خانگی هستند.این رقم در شهر قزوین ، به عنوان مرکز استان از94/11 درصد به 15/39 درصد طی یک دهه اخیر افزایش یافته است.

     

    ارتباطات سیار

     با توجه به این که استان قزوین در مسیر 9 استان کشور واقع شده است ، به عنوان یک منطقه عبوری مطرح است. بنابراین خدمات دهی به مشترکانی که از طریق قزوین عبور و مرور می کننداز جمله موضوعاتی است که همواره در زمینه ارتباطات سیار استان مطرح است.

     هم اکنون 277 ایستگاه  BTS در استان قزوین وجود دارد که 275 ایستگاه آن پس از استان شدن این منطقه نصب و راه اندازی شده است . واگذاری تلفن همراه در استان قزوین در حال حاضر به روز است و تعداد 447546 شماره تلفن همراه دائمی و اعتباری در این استان دایر است. درحال حاضر 477 کیلومتر از جاده های اصلی و 839 کیلومتر از کل جاده های آسفالته استان تحت پوشش تلفن همراه قراردارند. همچنین ضریب نفوذ تلفن همراه نیز در این استان از 11/0 در صد در شهریور ماه 76 به 20/38 درصد در وضعیت کنونی افزایش یافته است.

    فناوری اطلاعات

    در سال  85 اینترنت پرسرعت برای نخستین بار در قزوین راه اندازی شد . هم اکنون تعداد پورتهای دسترسی به دیتا توسط شرکتهای ADSL  تعداد 10274 پورت و 2728 مشترک است .تعداد مشترکین دیتا (ملی) 895 مشترک است. ضریب نفوذ اینترنت در پایان مرداد ماه سال گذشته 31/18 در صد بوده است ، که در حال حاضر این رقم 03/26 درصد پیش بینی شده است.

    بر اساس این گزارش ، 227 کیلومتر شبکه خطوط اصلی فیبر نوری و 1905 کیلومتر شبکه خطوط فرعی فیبر نوری در استان ایجاد شده است . تعداد 24 شهر استان قزوین تحت پوشش شبکه دیتا قراردارند.

     

    ارتباطات روستایی

    در زمینه ارتباطات روستایی ، 810 روستای دارای ارتباط وجود دارد که از این تعداد 647 روستا پس از تاسیس شرکت مخابرات استان برقراری ارتباط شده اند. هم اکنون 565 روستا دارای تلفن خانگی هستند که 535 روستا پس از تاسیس شرکت دارای امکان برقراری ارتباط شده اند.

    جهت پوشش دهی ارتباطات روستایی با توجه به اینکه استفاده از کابل و سوییچ ثابت نیازمند زمان و سرمایه قابل توجهی بوده است ، بسیاری از روستاهای استان با استفاده از GSM روستایی تحت پوشش قرار گرفته اند.

     تجهیز 178 روستای انسان به پروژه ICT روستایی از دیگر اقدامات شرکت مخابرات استان قزوین در زمینه برقراری ارتباطات روستایی است که همگی مورد بهره برداری قرار گرفته اند. ارتباطات روستایی در استان قزوین دارای ضریب نفوذ  17/28 درصد است. این رقم در بدو تاسیس شرکت 49/1 درصد بوده است.

      تعداد تلفن های همگانی در حال حاضر 3733 دستگاه می باشد.

    کلیات اساسنامه :

    ماده1-شرکت سهامی مخابرات استان که در این اساسنامه به اختصار «شرکت» نامیده می شود بر اساس قانون اصلاح ماده 7 قانون تاسیس شرکت مخابرات استان مصوب 6/2/1373 تاسیس می گردد تا برابر مقررات این اساسنامه و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی اداره گردد.

    ماده 2- مرکز اصلی شرکت مرکز اداره کل مخابرات موجود استانها است و شرکت می تواند برای اجرای فعالیتهای مقرر‏، در سایر نقاط استان نسبت به تشکیل واحدهای تابع اقدام نماید.

    ماده 3- شرکت دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و وابسته به شرکت مخابرات ایران است.

    ماده 4- مدت شرکت از تاریخ تاسیس نامحدود است.

    ماده 5- موضوع و هدف شرکت ‏، عبارت است از تاسیس و توسعه شبکه و تاسیسات مخابراتی در حوزه عملیاتی شرکت و نگهداری و بهره برداری از آن در قالب تحقق اهداف و برنامه های وزارت پست و تلگراف و تلفن و شرکت مخابرات ایران و انجام وظایف و اختیارات مقرر در قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران در حوزه استان …………… و اجرای تکالیف شرکت مخابرات در مواردی که تفویض اختیار می شود.

    تبصره 1-آن قسمت از فعالیت شرکت مخابرات ایران در بخش ارتباطات بین شهری و بین المللی اعم از تاسیس ، توسعه ، نگهداری و بهره برداری مراکز تلفن بین شهری (اس. تی. دی) ایستگاههای ماهواره ای مایکروویو و غیره و نیز متعلقات آن همچنان تحت مسئولیت و کنترل شرکت مخابرات است.
    تبصره 2-تصمیمات مجمع عمومی شرکت مخابرات ایران (شرکت مادر) ناقض مصوبات مجمع عمومی شرکتهای استانی نخواهد بود

     

    فصل دوم

    آشنایی با نحوه محاسبات سیستم حقوق و دستمزد در شرکت مخابرات استان قزوین

    - تعریف قرارداد کار

    قرارداد کارعبارت است از قراردادی کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی کاری رابرای مدت موقت یا مدت غیرموقت برای کارفرما انجام می‌دهد. در کارهایی که طبیعت آنها جنبه مستمر دارد درصورتی که مدتی درقرارداد ذکرنشود، قرارداد دائمی تلقی می‌شود، شروط مذکوردر قرارداد کار و یا تغییرات بعدی آن در صورتی نافذ خواهد بود که برای کارگر مزایایی کمتر از امتیازات مقرر درقانون کار منظور ننماید.

     

    ۲- ویژگی‌های قرارداد کار

    برای صحت قرارداد کار در زمان انعقادقرارداد رعایت شرایط ذیل الزامی است:


    مشروعیت مورد قرارداد

    معین بودن موضوع قرارداد

    عدم ممنوعیت قانونی و شرعی طرفین در تصرف اموال یا انجام کار مورد نظر لازم به ذکراست اصل بر صحت کلیه قراردادهای کار است مگر آنکه بطلان آنها در مراجع ذیصلاح به اثبات رسد. قرارداد کار علاوه بر مشخصات دقیق طرفین باید حاوی موارد ذیل باشد:

    نوع کار یا حرفه یا وظیفه ای که کارگر باید به آن اشتغال یابد

     

     

    حقوق یا مزد مبنا و لواحق آن

    ساعات کار، تعطیلات و مرخصی ها

    محل انجام کار

    تاریخ انعقاد قرارداد کار

    مدت قرارداد، چنانچه کاربرای مدت معین باشد

    موارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل ایجاب نماید

    در مواردی که قرارداد کتبی باشد قرارداد در ۴ نسخه تنظیم می‌گردد که یک نسخه از آن به اداره کار محل و یک نسخه نزد کارگر و یک نسخه نزد کارفرما و نسخه دیگر در اختیار شورای اسلامی کار و درکارگاههائیکه فاقد شورا هستند در اختیار نماینده کارگر قرار می‌گیرد.

     

    ۳- دوره آزمایشی

    طرفین با توافق یکدیگر می‌توانند مدتی را به نام دوره آزمایشی کار تعیین نمایند. در خلال این دوره هر یک از طرفین حق دارد بدون اخطار قبلی و بی آنکه الزام به پرداخت خسارت داشته باشد، رابطه کار را قطع نماید. درصورتی که قطع رابطه کار از طرف کارفرما باشد وی ملزم به پرداخت حقوق تمام دوره آزمایشی خواهد بود و چنانچه کارگر رابطه کار را قطع نماید کارگر فقط مستحق دریافت حقوق مدت انجام کار خواهدبود.

    مدت دوره آزمایشی باید در قرارداد کار مشخص شود. حداکثر این مدت برای کارگران ساده و نیمه ماهر یک ماه و برای کارگران ماهر و دارای تخصص سطح بالاسه ماه می‌باشد.

     

    ۴- قراردادهای کارمزدی

    کارمزد عبارت است از مزدی که بابت انجام مقدار کاری مشخص که از نظر کمی قابل اندازه گیری یا شمارش باشد به ازای هر واحدکار تعیین و پرداخت می شود. کارمزد برحسب آنکه حاصل کار موردنظر مربوط به یک نفر یا یک گروه مشخصی از کارگران یا مجموعه کارگران کارگاه باشد به ترتیب به صورت کارمزد انفرادی، کارمزد گروهی و کارمزدجمعی تعیین می‌گردد.


    در نظام کارمزد گروهی و جمعی باید علاوه برشغل هر یک ازکارگران، سهم هر یک درمیزان فعالیت و کارمزد متعلقه از قبل مشخص گردد و موضوع موردقبول کارگران باشد.


    قرارداد کارمزدی برحسب آنکه اولین واحد یا قطعه، ملاک محاسبه کارمزد قرار گیرد ساده و چنانچه برای مازاد بر تعدادمشخص باشد ترکیبی است. در صورت ترکیبی بودن، نرخ کارمزد تعیین شده نباید کمتر از جمع مزدثابت تقسیم بر تعداد کاری که مزدثابت بابت آن تعیین شده است باشد.


    درصورت توقف کار به واسطه قوای قهریه یا حوادث غیرقابل پیش‌بینی که وقوع آن از اراده طرفین خارج باشد مقررات ماده ۱۵ قانون کار اجراء خواهدشد. ولی هر گاه عوامل توقف کاربرای کارفرما قابل پیش بینی بوده و خارج از اختیار کارگر باشد، کارفرما علاوه بر مزد ثابت (در مورد قرارداد کار ترکیبی) مکلف به پرداخت مزد مدت توقف کار به ماخذ متوسط کارمزد آخرین ماه کارکرد کارگر خواهد بود. در صورت بروز اختلاف، تشخیص موراد فوق با وزارت کار و امور اجتماعی است. 

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی حسابداری ( نحوه عقد قرارداد ها و محاسبات حقوق و دستمزد) در اداره مخابرات استان قزوین

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت