تحقیق مقاله معرفی کشور آمریکا

تعداد صفحات: 21 فرمت فایل: word کد فایل: 3286
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قدیم:۵,۱۰۰ تومان
قیمت: ۳,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله معرفی کشور آمریکا

    وسعت :

    9695536  کیلومتر مربع  ، یعنی 6/5 برابر کشور ایران . چهارمین کشور جهان از نظر وسعت بعد از روسیه ، کانادا ، چین است . از شمال به کانادا – از جنوب و جنوب غربی با کشور مکزیک و خلیج مکزیک از شرق به اقیانوس اطلس ، از غرب به اقیانوس آرام .

    جمعیت :

    270 میلیون نفر است که 5/14 درصد قاره آسیا است . از نظر جمعیت درجهان ، این کشور بعد از چنین و هند ، سومین کشور پر جمعیت جهان است . اگر کل خشکی های زمین را 100% فرض کنیم درصد وسعت آمریکا از خشکی های زمین حدود 28% می باشد .

    نرخ رشد جمعیت در آمریکا در سال بر 9/5 در هزار یا 59/0 درصد است . به علت مهاجرپذیر بودن آمریکا ، هرساله عده بسیاری از گوشه و کنار جهان به این کشور مهاجرت می کنند ، افزودن رقم مهاجران به نرخ رشد طبیعی ، نرخ رشد عمومی جمعیت آمریکا ، سالانه به 9/0 درصد می رسد . به این ترتیب هر 80 سال جمعیت این کشور         2 برابر خواهد شد .

    پرجمعیت ترین ایالات آمریکا به ترتیب عبارتند از :

    کالیفرنیا ، نیویورک ، تکزاس ، پنسیلوانیا ، فلوریدا ، ویرجینیا ، آریزونا ، مینه سوتا ، واشنگتن ، کلرادو ، ایلی نویز .

     

    درآمد سرانه ملی آمریکا :

    حدود 27 هزار دلار است . که برحسب ایالت های مختلف فرق می کند . درآمد سعی آمریکا 7439 میلیارد دلار است .

    تولید ناخالص داخلی :

    در سه ماهه نخست سال 2000 میلادی برابر با 3/9937 میلیارد دلار بوده است که بیشترین مقدار در میان همگی کشورهای جهان است .

    بعد از امریکا ، چین با 4420 میلیارد دلار تولید ناخالصی داخلی دومین اقتصاد بزرگ دنیا را دارد.

    تولید ناخالص سرانه :

    در سال 1999 برابر 31500 دلار بوده است . آمریکا پس از لوکزامبورگ بیشترین تولید ناخالص داخلی سرانه را در میان سایر کشورها دارد .

    تقسیمات کشوری و اداری و ساختار سیاسی کشور آمریکا

    ایالات متحده آمریکا کشوری است که براساس تقسیم قدرت بین حکومت فدرال و 50 ایالت دیگر بنا شده شده است . هرکدام از این 50 ایالت دارای قانون اساسی جداگانه و ویژه خویش است و در بسیاری از مسائل داخلی دارای استقلال است .

    حکومت فدرال ، بالاترین منصب را در هرم اداری داراست و بعد از آن دولت های       ایالت های پنجگاهانه قرار دارند و بعد از آن بیش از 80 هزار حکومت محلی که در سطوح مناطق ویژه ، مناطق دبستانی ، محلات و شهرها مشغول فعالیت هستند .

    هر شهروند همزمان تابعیت ریاست خود و تابعیت حکومت فدرال را داراست . حکومت فدرال برای طرح ها و پروژه هایی که به ایالت ها می دهد مبالغی در نظر می گیرد . درصدر نظام رئیس جمهور قرار دارد که هر چهارسال و فقط دو دوره به این مقام        می رسد . بازوی قانونگذاری حکومت ، کنگره است که از دو مجلس نیرومند سنا تشکیل می شود .

    دین :

    در این کشور :

     

    مذهب کاتولیک : که حاصل مهاجرت ملت های اروپایی و جنوبی و ایرلندی است .
    62 میلیون نفر از جمعیت آمریکا پیرو این مذهبند .

    مذهب پروتستان : این فرقه معتقد به جدایی دین از سیاست است و با استعمال توتون و الکل مخالف است .

    ارتدوکس ها ، یهودی ها ، هندی ها ، مسلمانان : که 22/0 جمعیت این کشور را دارند که بیشترین مسلمانان بومی در آمریکا در میان سیاه پوستان اند .

    از نظر اقتصادی

    ایالات متحده آمریکا سهم بزرگی در بازرگانی بین المللی و اقتصاد سیاسی بین المللی داراست . حجم صادرات و واردات ، سرمایه گذاری مستقیم خارجی ، مبادلات بازرگانی این کشور در حدی است که می توان آن را موتور محرک اقتصاد جهان نام نهاد .

    حجم بزرگی از صادرات بسیاری از کشورها روانه بازار آمریکا می شود به صورتی که اگر روزی این کشور دروازه های خود را بر روی کالاهای خارجی ببندد نیروی محرکه اقتصاد بسیاری از کشورها از حرکت باز خواهد ایستاد .

     

    صنعت :

    صنایع کارخانه ای شامل ریسندگی ، بافندگی و ذوب فلز – صنایع رایانه ای . صنایع هواپیمایی و هواپیماسازی وهوا فضا ، صنعت خودرو سازی ، کانون صنایع چوب و لوازم چوبی را داراست .

    منطقه ای به نام کمربند آفتابی در غرب و جنوب غربی آمریکا توسعه یافته که در رشد اقتصادی آمریکا نقش بسیاری دارد . بر این اساس جمعیت بسیاری به آنجا مهاجرت کرده است . ایالت های واشنگتن و اورکن در شمال غربی آمریکا از کانون های نوین صنعتی این کشور است .

    صنعت گردشگری

    آب و هوای مساعد ، هوای پاک و شفاف ، وجود مناطق کوهستانی زیبا رونق صنعت گردشگری و درآمد بالای آن را رونق بخشیده است .

    بودجه :

    از طریق کسب مالیات تأمین می شود .

     

     

    صنعت کشاورزی

    آب و هوای مساعد ، خاک حاصلخیز به همراه نیروی انسانی سخت کوش و مدیریت منسجم و نیرومند و بهره گیری از آخرین دستاوردهای صنعت در بخش کشاورزی موجب شده ایالات متحده آمریکا به مهمترین تولید کننده فراورده های کشاورزی تبدیل می شود تولیدات کشاورزی این کشور شامل :

    کمربند ذرت : از مهمترین مناطق تولید ذرت است این منطقه از مهمترین مناطق پرواربندی پرورش گاو شیری و دامداری دنیاست .

    کمربند پنبه : تولید پنبه ، پسته زمینی ، سویا از تولیدات این قسمت است .

    کشاورزی غله تجارتی : که گندم مهمترین محصول این قسمت است .

    باغداری بازاری : تولید انگور، کشمش ، مرکبات ، سیب ، گوجه فرنگی ، اسفناج وانواع سبزیجات .

    معدن :

    شامل معادن ذغال سنگ ، مس ، سنگ آهن ، منابع نفت در حال استخراج در کوههای آپالاش ، میدوست ، کانزاس ، می باشد .

    وضعیت علمی و آموزشی

    فرهنگ کتابخوانی در آمریکا گسترش و توسعه بسیاری یافته است . این کشور بهشت ناشران ، افراد با سواد و پژوهشگران است . پژوهش مهمترین عنصر زندگی علمی آمریکاست . دراین کشور حرف زدن ، بحث کردن ، نوشتن و انتشار دادن لحظه ای از کار نمی ایستد و شعار « منتشر کن یا نابود شو » حکمفرماست .

    آموزش و پرورش همگانی یکی از راههای مهم انتقال فرهنگ آمریکایی به مهاجران تازه وارد است . با این روش فرزندان مهاجران تازه در فرهنگ آمریکا جذب شده و امکان پاگرفتن خرده فرهنگ های مستقل در جامعه آمریکا از بین می رود . هراز چندسال ، نظام آموزشی این کشور مورد بازبینی کارشناسانه قرار می گیرد و روشها و سیستم های نوینی طراحی و به اجرا درمی آیند .

     

    ویژگی های نظام آموزش و پرورش آمریکا

    سیستم آموزشی بر چهارپایه استوار است :

    سیستم همگانی

    غیرمتمرکز

    فراگیر

    حرفه ای

    سیستم همگانی بودن : افراد لازم التعلیم در محدوده سنی که قانون تعریف کرده است می توانند از خدمات آموزشی رایگان استفاده نمایند .

    غیرمتمرکز بودن : در هر ناحیه یک هیأت مدیره محلی با ترکیبی از اعضای انتخابی و انتصابی ، مدارس آن ناحیه را اداره می کنند با توجه به تأمین هزینه های مالی مدرسه ها از طریق وصول مالیات های محلی و ناحیه ای ، قانون اساسی به مردم ناحیه ها و محله ها در زمینه اداره امور آموزشی آزادی بسیاری داده است .

    فراگیربودن : دانش آموزان به میل خود مواد درسی مورد علاقه خودشان را انتخاب       می کنند و توده جهات کودک و نوجوان بدون تبعیض از نظر علمی آموزش می بینند .

    حرفه ای بودن : سیستم آموزش همگانی و مدرسه ها توسط مدیرها و آموزگاران حرفه ای اداره می شود و این افراد از حقوق و مزایای حقوقدان ها و پزشک ها برخوردارند . آموزش و پرورش اجباری است و در طول تحصیل در دانشگاهها و کالج افراد بیشتر وقت خود را صرف آمادگی جهت اشتغال حرفه ای می نمایند .

    هزینه های آموزش عالی

    هزینه های آموزش عالی از طریق منابع گوناگون که در برگیرنده منابع دولت فدرال ، منابع دولت آن ایالتی ، شهریه دانشجویان ، درآمدهای حاصل از اوقاف و هدیه ها ، فروش محصولات و خدمات تأمین می شود .

    ثبت نام  مدارج علمی آموزش عالی آمریکا

    شیوه آموزش و نظام درسی در آموزش عالی آمریکا نظام واحدی است . سال تحصیلی از دو ترم 16 هفته ای و گاهی از یک ترم کوتاه تابستانی نیز تشکیل می شود .

    زبان اصلی مؤسسات آموزش عالی انگلیسی است . لازمه راهیابی به دانشگاه داشتن گواهی دیپلم است .

     

    در آمریکا فرمانداران ایالتها تصمیم گیرندگان اصلی در مسائل آموزشی هستند در
    تصمیم گیریهای مربوط در تمام سطوح آموزش و ابتدایی ، دبیرستان ، کالج و دانشگاه نقش اساسی دارند . راهیابی به آموزش عالی از دو طریق تحصیل در بخش دولتی و خصوصی امکان پذیر است .

     

    سیاست اقتصادی حکومت آمریکا

    این سیاست توسط وزارت خزانه داری ، شورای مشاورین اقتصادی ، اداره مدیریت و بودجه و وزارت بازرگانی تدوین می گردند . در تدوین سیاست های اقتصادی دو هدف داخلی و خارجی دنبال می شود . در بعد داخلی هدف ، سیاست های اقتصادی قدرت آمریکا ، حفظ و ارتقاء نرخ رشد اقتصادی سالانه و بهبود شاخص های مهم اقتصادی است  در بعد خارجی اولویت حکومت آمریکا حفظ برتری اقتصادی آن کشور در صحنه جهانی است .

    بخش های گوناگون اقتصاد آمریکا شامل :

    کشاورزی ، دامپروری و ماهیگیری

    صنعت

    خدمات

    انرژی شامل : نفت خام ، گاز طبیعی ، نیروی برق ، انرژی اتمی ، بنزینی

    گردشگری ( توریسم )

    معدن

    حمل و نقل و ترابری که شامل : راه آهن ، جاده و بزرگراه ، بندرها ، ناوگان ، بازرگانی دریایی ، تعداد خودرو ، ترابری هوایی .

    معرفی کل سیستم آموزش و پرورش کشور آمریکا

    بطور کلی آموزش و پرورش در مورد کشور آمریکا را معرفی می کنیم :

    سیستم آموزشی آمریکا بر چهار پایه استوار شده است ، نظام آموزشی آمریکا سیستمی همگانی غیرمتمرکز ، فراگیر و حرفه ای است .

    حق آموزش همگانی به این معناست که افراد لازم التعلیم در محدوده سنی که قانون تعریف کرده است می توانند مدعی برخورداری از خدمات آموزشی رایگان گردند .

    غیرمتمرکز بودن یعنی در هر ناحیه ای یک هیئت مدیره محلی با ترکیبی از اعضای انتخابی و انتصابی با مدارس ، آن ناحیه را اداره می کنند . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله معرفی کشور آمریکا

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت