پروژه کارآموزی اجراء شالوده و ستون

تعداد صفحات: 27 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003098
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی مهندسی عمران
قیمت قدیم:۵,۵۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآموزی اجراء شالوده و ستون

    اجراءشالوده:

    شالودهها در ساختمان‌ های مسکونی، معمولاً به شکل شالوده‌های منفرد و نواری و گسترده هستند.

    شالوده گسترده:

    این نوع شالوده معمولاً در زمین‌هائی مورد استفاده قرارمی‌گیرد که ظرفیت باربری خاک آن بسیار کم باشد. به این ترتیب اجرای شالوده برای کل سطح سازه ضروری است.

    در این نوع شالوده، کل سطح زیر سازه را آرماتوربندی می‌کنند. در این نوع  شالوده بدلیل افزایش لنگر در یک محدوده کم نمی‌توان میلگردهای شالوده را برای لنگر بیشینه طراحی نمود چون در این حالت شالوده کاملاً غیر اقتصادی است از طرفی شالوده باید برای لنگر بیشینه، طراحی گردد بنابراین طبق تشخیص مهندس محاسب ابتدا میلگردهای شالوده را برای یک لنگر بهینه طراحی می‌کنند سپس قسمتهائی را که لنگر موجود از لنگر طراحی بیشتر است، بوسیله میلگردهای اضافی، تقویت می‌کنند.

    شالوده منفرد و نواری:

    در اکثر سازه‌ ها از این نوع شالوده‌ها‌ استفاده می‌گردد. درشالودهمنفرد برای هر ستون، یک شالوده طراحی می‌گردد. سپس تمامی شالوده‌ها را بوسیله شناژ بتنی (که آن هم دارای آرماتور است) به هم متصل می‌کنند که این کار جهت یکپارچه‌سازیشالودهدر مقابل نیرو‌های جانبی انجام می‌گیرد. عرض شناژ عمدتاً از عرض شالوده کوچکتر است.

    در شالوده‌های نواری، شالوده برای مجموعه چند ستون که در یک راستا هستند طرح می‌گردد. در این حالت عرض شالوده در تمام نقاط یک نوار تقریباً یکسان است.

    اگر شالوده پائین‌تر از سطح زمین اجرا شود با کندن زمین در اندازه‌های داده شده و آرماتوربندی آن، به ساختشالودهمی‌پردازند ولی اگرشالودهبالاتر از سطح زمین باشد با چیدن بلوک محدوده بتن‌ریزی را مشخص می‌کنند.

    نحوه اجرایشالودهدر سازه

    ابتدا با ریختن گچ روی زمین (ریختن رنگه) یا ریسمان کار نقشه پی و محدوده بتن‌ ریزی را مشخص می‌کنند.

     یکی از نکات اجرائی، قائمه کردن گوشه کار است که در اصطلاح آن‌را گونیا کردن می‌گویند. این کار با اندازه‌گیری نقاط مشخص انجام می‌گیرد. فواصل روی اضلاع کناری باید مطابق با اضلاع مثلث قائم‌الزاویه‌ای (مثلاً ابعاد ) باشد. این کار به این صورت انجام می‌شود که ابتدا روی یک ضلع کناری فاصله  و روی ضلع دیگر فاصله  را مشخص می‌کنند. حال فاصله این دو نقطه را اندازه می‌گیرند که در صورت گونیا بودن گوشه باید برابر  باشد.

    بعد از اجرای نقشه، در سه ردیف (مطابق با ضخامت شالوده) بلوک‌چینی انجام می‌شود. این بلوک نقش قالب را در بتن‌ریزی دارد و در مقاومت نقشی ندارد. در هنگام بلوک‌چینی باید دقت شود فاصله داخل به داخل برابر نقشه باشد.

    سپس نوبت به آرماتوربندی است. برای میله‌گردگذاری، ابتدا آنها را در اندازه‌های مورد نیاز می‌برند و در نقاط انتهائی خم می‌کنند. ابتدا در یک ردیف طولی میله‌گردهای عرضی (عمود بر جهت طولی) را که  شکل هستند در زیر قرار می‌دهند. این میلگردها به صورت کششی در جهت عرضی عمل می‌کنند.

    (تمامی تصاویر در فایل اصلی قابل مشاهده است)

  • فهرست و منابع پروژه کارآموزی اجراء شالوده و ستون

    فهرست:

    اجراء شالوده 

    1-1)شالوده گسترده

    1-2)شالوده منفردونواری

    1-3)نحوه اجرای شالوده

    1-4)مشخص کردن مکان ستون

    1-5)بتن ریزی شالوده

    2-اجراء ستون ها

    2-1)نحوه تهیه آرماتور ستون

    2-2) تهیه قالب مناسب ستون

    2-3)بتن ریزی ستون ها

    2-4)آب باشی ستون ها

    .

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت