پروژه کارآموزی ساختمان با قاب فلزی با دیوار برشی

تعداد صفحات: 23 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500002974
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی مهندسی عمران
قیمت قدیم:۵,۱۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآموزی ساختمان با قاب فلزی با دیوار برشی

    این ساختمان از دو جهت شمال و جنوب منتهی به دو خیابان فرعی و از جهت های شرق و غرب با ساختمانهای مجاور و همسایه در ارتباط است

    هفته اول :

     ورود اینجانب به کارگاه همزمان با اجرای قاب فلزی ساختمان بود

    ابتدا تیر آهنهای IPE در پایین و روی زمین به وسیله دستگاه برش استیلن برش زده و قسمتهای از ستون را که در کارخانه برش شده اند و لبه های صاف و یکدست تری دارند در سمتی از ستون که جهت اتصال بر روی صفحه کف ستون به کار می رود استفاده میکنیم تا هنگامی که می خواهیم ستون را بر روی صفحه کف ستون تراز کنیم

    به راحتی عمل تراز به وسیله شاقول یا تراز بنایی انجام گیرد.

     

    در هر طبقه ممکن است مقطع ستونها متفاوت باشد.بنا بر این باید اتصال مقاطع با ابعاد مختلف برای طویل کردن با دقت زیادی انجام گیرد.محل مناسب برای وصله ستونها به هنگام طویل کردن آنها حداقل در ارتفاع 45 تا    c m60 بالا تر از کف هر طبقه یا 6/1 ارتفاع طبقه می باشد.این ارتفاع اندازه حداقل ستونی است که از نظر دسترسی به محل اجرای جوش و نصب اتصالات مورد نیاز برای ادامه ستون یا اتصال بادبند لازم است.

     بر روی ستون ها در فواصل 30 سانتیمتری نبشی 6 به صورت بر عکس نبشی های تکیه گاه های مفصلی جوش داده می شود تا از این نبشی ها برای بالا رفتن جوش کارها استفاده شود. در انتهای کار چون این نبشی ها توسط خال جوش جوش داده شده اند، به راحتی توسط چکش از ستون ها جدا می شوند.

    وصله ستونها به صورتهای زیر انجام می گیرد:

    اتصال مستقیم بال با جوش لب به لب و اتصال جان با ورق وصله

    اتصال با ورق وصله بال و جان با نیمرخهای هم اندازه برای دو ستون تحتانی و فوقانی

    اتصال با ورق وصله بال و جان وقتی که نیمرخهای تحتانی و فوقانی هم اندازه نیستند. در این حالت ضخامت ورق پر کننده بیشتر از  m m 7 است و باید ورق پر کننده بزرگتر از ورق وصله باشد.

    همان حالت شماره 3 با این تفاوت که ضخامت ورق پر کننده از   m m 7 کمتر است.

    (تصاویر در فایل اصلی قابل مشاهده است)

    اتصال ستون به صفحه کف ستون:

    اتصال ستون به صفحه کف ستون بنا به نوع ساختمان به سه نوع مفصلی-گیر دار-نیمه گیر دار اجرا می شود.دراتصال مفصلی ستون به وسیله نبشی جان یا بال یا هر دو به کف ستون مفصل می شود.در اتصال نیمه گیر دار یک طرف از ستون معمولا بال به وسیله پلیت یا لچکی مهار و گیردار میشود.در اتصال گیردار دو طرف ستون به وسیله پلیت یا  لچکی مهار و گیردار میشود.

     

     

                

    قبل از آنکه ستون به وسیله جرثقیل بر روی صفحه کف ستون قرار بگیرد بر روی صفحه کف ستون یک طرف از اتصالات را نصب می کنند به عنوان مثال دردیتایل ابتدا پلیت و دو لچکی یک طرف را بر روی صفحه کف ستون نصب و جوش می کنند سپس ستونها را به وسیله جرثقیل یکی یکی بر روی صفحه کف ستون در محل مناسب قرارداده و به وسیله شاقول یا تراز ستون را عمود نگاه داشته و با یک خال جوش ستون را به صورت موقت بر روی صفحه کف ستون ثابت نگه میداریم.بعد از نصب تمامی ستونها اتصالها (پلیت ولچکی) را به طور کامل به ستون و صفحه کف ستون ها جوش می کنیم.

    پس از اینکه مراحل جوشکاری به پایان رسید سرباره جوش جدا میشود و روی اتصالات به وسیله قیر عایق بندی می شود تا هنگامی که زیر کف سازی میرود دچار پوسیدگی نگردد.

     

    -استفاده از ماده ضد زنگ:

    برای جلوگیری از زنگ زدن تیرها و ستون ها یک لایه رنگ به عنوان ضد رنگ بر روی آنها زده می شود. هنگام رنگ زدن پرفیل ها به دو نکته باید توجه شود یکی اینکه در محل هایی که قرار است جوش کاری انجام شود و قسمت هایی که بتن با پروفیل در تماس است ضد زنگ زده نشود. مانند ستون هایی که درون دیوار برشی قرار می گیرند و یا بالای تیرها جایی که بالای پروفیل و برشگیرها درون بتن قرار می گیرند.

     

    -اجرای تیر ها:

     

     همان طور که در تصویر صفحه بعد مشاهده می شود تیر لانه زنبوری  در اثر برش پروفیل  I شکل و جوشکاری مجدد ان تکمیل شده است. عمدتا هدف اصلی از ساختن تیر لانه زنبوری افزایش ممان خمشی و کاهش خیز(تغییر شکل) تیر  می باشد. همچنین تیر زنبوری در مقایسه با نمونه نورد شده آن از وزن کمتری برخوردار است در نتیجه بار مرده سقف کاهش می یابد. به عنوان مثال میتوان پروفیل    18  IPE- که ارتفاع مقطع ان cm 18 میباشد می توان تا cm 27 افزایش داد.

    محاسن تیر های لانه زنبوری را می توان موارد زیر بیان کرد:

    1-مدول مقطع و ممان اینرسی مقطع تیر افزایش می یابد.

    2- مقاومت خمشی تیر افزوده می گردد در نتیجه تیری حاصل می شود با ارتفاع مقطع بیشتروقویتر وهم وزن تیر اولیه.

    3- نتیجه تیری حاصل می شود با ارتفاع مقطع بیشتروقویتر وهم وزن تیر اولیه.

    از معایب آن میتوان به این نکته اشاره کرد که این تیرها چون توسط نیروی کار و در کارگاه ساختمانی تولید میشوند ممکن است در جوش ویا برش آنها نقص هایی وجود داشته باشدو در کل این مقاطع را نمیتوان در لیست مقاطع استاندارد قرار داد چون پای کار تولید میشود.

     

    روشهای ساخت تیر زنبوری به صورت زیر می باشد:

    شیوه برش پانیر

    شیوه برش لیتسکا

    روشهای مختلف  برش تیر آهن به صورت زیر است:

     

    روش کوپال: با استفاده از دستگاه قطع کن سنگین که به گیوتین مجهز است تیر آهن در  طول خط منکسر قطع می شود.معمولا در کارگاه های ساختمانی کوچک مورد استفاده قرار نمیگیرد

    برش به روش برنول: برش در این حالت به صورت گرم انجام می گیرد به این صورت که کارگر ماهر برش را با شعله بنفش رنگ قوی حاصل از اکسیژن و گاز استیلن به وسیله لوله برنول انجام می دهد.

    بریدن تیرهای سبک به وسیله ماشین های برش اکسیژن شابلون دار نسبتا ساده است.معمولا در ایران تیر های لانه زنبوری را بیشتر با دست تهیه می کنند.روش ساخت این تیر ها از این قرار است:

    ابتدا در روی جان تیر اهن نورد شده با استفاده از الگویی که به صورت 2/1 شش ضلعی از ورق آهن سفید   mm 1  (شابلون) با توجه به استاندارد ساخته شده علامت گذاری می کنند سپس تیر آهن را روی یک شاسی افقی با زدن تک خال جوش در نقاط مختلف ان برای جلو گیری از تاب برداشتن قرار می دهند .آنگاه با استفاده از یک دستگاه برش(برنول) در امتداد خط منکسر اقدام به برش می کنند تا پروفیل به دو قسمت 1و2 تقسیم شود . سپس لبه های دو قطعه را روی هم قرار داده و با جوش لب به لب به صورت تخت جوش می کنیم.بهتراست که

     

     

    برای تاب بر نداشتن تیرآنرا یک در میان و به صورت پشت و رو جوش دهیم.طول جوش باید حد اقل 5 برابر بعد جوش باشد.

    در تصویر بالا اتصال تیر های دوبل لانه زنبوری را به ستون نشان می دهد که به آن اتصال خورجینی یا قیچی گفته می شود

    شاهتیرها عضوهای اصلی افقی هستند که با اتصالات لازم به ستون متصل می شود و بارهای ساختمان را از تیرهای فرعی گرفته و به ستون می دهد.هرگاه در شاه تیر ها به جای تیر تکی از تیر دوبله استفاده شود باید دو سمت تیر به یکدیگر مهار شود تا دو تیر تشکیل یک تیر یک پارچه را بدهند. .فاصله بین بستهای تیر خورجینی باید 3/1 طول کل پل خورجینی باشد.

    چنانچه پلها برای لنگر خمشی موجود کفاف ندهد انها را با اضافه کردن ورق تقویت یا تسمه تقویت می نمایند.

    اتصال در تیرهای لانه زنبوری از نوع مفصلی با نشیمن سخت شده یا مفصلی است که در این حالت لنگر بین تیر و ستون انتقال پیدا نمی کند.در اینگونه اتصالات نبشی روسری حکم نگه دارنده را دارد و در انتقال نیرو هیچ سهمی را ندارد.حد اقل اندازه نبشی روسری 100*100*10   باید باشد.

    درتقویت برشی تیرلانه زنبوری  باید حد اقل یکی از خانه ها پر شود.

  • فهرست و منابع پروژه کارآموزی ساختمان با قاب فلزی با دیوار برشی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت