گزارش کارآموزی بسته بندی در شرکت شهد ایران

تعداد صفحات: 13 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500002957
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی مهندسی صنایع
قیمت قدیم:۴,۸۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی بسته بندی در شرکت شهد ایران

    هر آنچه می بینید‌ و می شنوید حاصل دیده ها و شنیده ها و پرس و جو و سئوال های بنده بود که در طول کارآموزی از کارگران مهندسین و تکنسین ها سئوال کرده ام . حال این مسائل ممکن است صرفاً مربوط به رشته برق نباشد.

    در روزی که رفتم ابتدا موتوری که قبلاً باز شده بود بسته شد   که ابتدا در محل اتصال چسب می زنند سپس پیچ ها را که مهره سرخود بود بستیم  ، در مورد دومی که پیش آمده بود یک دستگاه printer روی پاکت بود و روی پاکت تاریخ و ساعت و قیمت می زد برای تعمیر آورده شد ، این دستگاه متعلق به شرکت Domino  بود ، آقای توکلی به عنوان نماینده شرکت در ایران برای تعمیر آمد که این دستگاه یک فیش سنسور داشت و سپس آن قسمتی که تاریخ می زد را باز کردند و با آب شستند . این دستگاه سه چراغ داشت قرمز  ( وقتی دستگاه از نظر مداری مشکل داشته باشد) و زرد ( وقتی جوهر آن کم باشد ) و سبز  ( در حالت عادی روشن است) . برای تست چراغ ها برنامه Advance service را که وقتی دو دگمه Service   و O   سبز رنگ با هم فشار داده شود حاصل می شود و سپس قرمز آن را که maigre+ بود وارد کرده و از دکمه های جهت نما استفاده می کنیم.

    در روز بعد ابتدا تلفنی را باز کردیم ، تلفن بوق داشت و از آن فهمیدیم که برق درست است و سیمی که از پریز تلفن به تلفن می رفت را دست زدیم و سپس دیدیم که وقتی به جایی زنگ می زنیم صدای ما را نمی شنوند ولی ما صدای آنها را می شنویم ، سپس گوشی درست بود دهنی خراب بود سپس دیدیم از سیم فنری مانندی که از تلفن به دهنی و گوشی می رفت چهار سیم خارج شده و دو سیم به دهنی و دو سیم دیگر به گوشی رفته اند، سپس به دو سر سیم اهم متر وصل کردیم تا ببینیم که سیم ها قطعی دارند یا خیر و دیدیم که ندارند سپس یک دهنی دیگر آوردیم اگر وقتی در دهنی فوت کنیم و از گوشی بشنویم یعنی دهنی ما درست است. ما دهنی دیگری را گذاشتیم و دیدیم درست است. موقع آزمایش دیدیم کار نمی کند سیم را تکان دادیم و کار کرد سپس متوجه شدیم یکی از چهار سیمی که به گوشی و دهنی می رفت زدگی داشت و در نتیجه جریان در محل اتصال سیم ها می چرخد و صدا را منتقل نمی کند.

    حال دو روز بعد رفتم پیش سیم پیچ در مورد سیم پیچی ما یک گام سیم پیچی داریم  گام سیم پیچی فاصله دو کلاف است . کلاف مجموعه ای از سیم ها را گویند. گام سیم بندی یعنی فاصله بین جایی که سیم بیرون آمده و سپس داخل شیار موتور رفته است را گویند . از موتور 6 سر بیرون می آید 3 تا wوvو u   و 3 تا z و y و x  فرقی نمی کند فازهایT  و Sو R  را به
    w و v و u بدهیم یا به zو yو x  فقط تنها فرقش این است که اگر مثلاً به z وy  و x بدهیم دورش 2800 دور بر دقیقه و اگر به w – v – u  بدهیم 1400 دور بر دقیقه می چرخد.  U و x  وv وy  و w و z  به هم راه می دهند . چون دو سر سه بوبین هستند و اگر شش بوبین داشتیم بوبین های دیگر به این سه بوبین به طور موازی و یا سری وصل می شوند . وقتی سیم پیچ برقدار شد انرژی الکتریکی تبدیل به انرژی مغناطیسی شده و سپس رتر را که در داخل سیم پیچ قرار دارد می چرخاند و رتر هم پروانه را که به یک سر آن متصل است می چرخاند و آن را خنک می کند می چرخاند و هم پمپ و … را در سر دیگرش می چرخاند. دور موتورها معمولاً 960 (760) 1400 (1500) 2800 (3000) دور بر دقیقه است. اتصال کلاف ها می تواند سر به سر باشد و نوع سیم پیچی می تواند متحدالمرکز باشد. در موتورهای آسنکرون شیارهای روی رتر مورب است ولی در سنکرون یا شیاری نیست و اگر هم باشد صاف است ، بعد از اتمام سیم پیچی دور آن لاک می زنند که هم آن را محکم می کند و هم برای آن عایقی باشد. دستگاهی هم برای محکم کردن سیم پیچ ها است که موتور را در داخل آن گذاشته و سپس آن را می بندند تا سیم ها محکم شود.

    حال مختصری در مورد کنتاکتور

    در کنتاکتور که 8 سر دارد 6 سر ورودی و خروجی سه فاز است اگر بخواهیم NO (نرمال اپن) و یا نرمال کلوز (NC)در مدار داشته باشیم از یک کنتاکتور کمکی که به صورت کشویی روی کنتاکتور اصلی جا می خورد استفاده می کنیم که 8 سر دارد که چهار سر ورودی نرمالها و چهار سر خروجی نرمال ها است که ممکن است از کد هم استفاده شود مثلاً کد 13 ورودی و مثلاً  NO   و 14 خروجی (NO) است .

    در بازدید از کارخانه در روز اول وارد اتاقی شدیم که کلید داشت کلید دژنکتور را در آنجا دیدم که در این کلید قطع و وصل به وسیله یک دسته وقتی که می چرخد فنر را فشرده  کرده و با آزاد کردن ضامنی با فشار و قدرت فنر پلاتین را چسبانده و جریان وصل می شود و قطع هم بوسیله ضامنی صورت می گیرد. بر خلاف کلیدها (شستی های) فشار ضعیف که با فشار دادن یک شستی قطع یا وصل می گردد. در موتور کولر اگر 12 کلاف داشته باشد 4 تا راه اندازی است  برای دور کند 4 تا راه اندازی با چهار تا فرعی وارد مدار می شوند و برای دور تند چهار فرعی و چهار اصلی وارد مدار می شوند.

    وینتوری نام مخترع سیستم است که خنک کردن آب به وسیله بخار ْ110 است . بخار ْ110 (چون آب در دمای ْ110  می جوشد)هوای بالای آب در اثر فشار زیاد بخار هوای بالای آب مکیده شده و در نتیجه دمای آب کم می شود.

    در 5 فاز  v 380 سه تار  T – S – R است بالایی فاز شهرداری برای روشن کردن چراغهای خیابانها در اثر پدیده فتوسل و بعد از آن نول است .

    در داخل موتور برای اینکه سیم ها به هم وصل شود (سر بندی موتور) از سر سیم استفاده می شود و سر سیم ها در پیچ ها فرو می روند .

    در دستگاه پرس 000/10 مگنت و سوکت آن را دیدیم که اهم      را نشان داد و نوع سالم آن    20 بود که با عوض کردن مگنت و سوکت آن باز هم پیستون جلو نرفت و اشکال مکانیکی بود در مگنت سه پایه بود که دو پایه فاز و نول و یکی هم برای زمین بود که این مگنت چون                vDC 24 بود ، نیازی به زمین نداشت . ولی این پایه اگر بخواهیم از v 220  استفاده کنیم برای مگنت تعبیه شده است.

     مگنت دستگاه پرس

    طرز کار

    یک میله کوچک دارد که وقتی مگنت عمل می کند له به بیرون می رود و اهرمی را هل        می دهد که مسیر روغن جک هایی را پیستون را به جلو می برند و جک های هیدرولیکی هستند باز کرده و جک عمل کرده و پیستون را جلو می برد و وقتی برق قطع شد دوباره میله در داخل رفته و دیگر به اهرم فشار نیاورده و لذا مسیر روغن بسته شده و پیستون جلو نمی رود.

    هر باتری چه بزرگ و چه کوچک ولتاژش v12  است و آمپراژ در ساعت آن هر باتری ممکن است با باتری دیگر فرق داشته باشد و ظرفیت آمپر در ساعت هر سلول ولتاژش v 2 است .

    در پرس اشکالی که با آن برخورد کردیم منبعی که برق مگنت ها را تامین می کرد یعنی می دانیم مگنت باعث باز یا بسته شدن شیر روغن می شود. وقتی منبع تغذیه مگنت خوب عمل نکند یعنی در موقعی که توربین جلو می رود روغن را به پشت توربین نرساند لذا توربین جلو نمی رود و اشکال منبع تغذیه این بود که یکی از پایه های دیود آن در رفته بود که               می بایستی برق vDC24 را به مگنت ها برساند.

    طرز کار پرس :

    پرس در اثر روغنی که به پشت شافت آن می رود به شافت فشار آورده و توربین را جلو برده و در آخر کار سرعت توربین کم شده و در اثر فرمان میکرو سویچ وقتی شیر خروجی آبمیوه به پایین می رسد دریچه باز شده و آبمیوه بیرون می ریزد و در هنگام برگشت توربین هم روغن از پشت شافت پس از خنک شدن به داخل مخزن رفته و مخزن را پر می کند ما علاوه بر این سه جک داریم که سیلندر را می بندد تا آبمیوه بیرون نریزد و این سیلندر سه پایه دارد که آن را نگه می دارد و سنگینی آن را تحمل می کند. و یک لوله دیگر هم هست که هم وزن توربین را تحمل می کند و هم مانع چرخیدن توربین می شود و سه لوله تو خالی که یک سر آن                    آزاد است.

    در دستگاهی که آبمیوه ها را بسته بندی می کرد چشم الکترونیکی (sensor)  جایش باز شده بود لذا فلزی که وقتی جلوی سنسور قرار می گیرد sensor به plcبرای انجام مراحل بعدی فرمان می دهد زودتر یا دیرتر جلوی چشم قرار می گرفت که ما پایه سنسور را با چکش صاف کرده و دوباره جا زدیم .

    منظور از گیرپاژ کردن موتور :

    رتر به سیم پیچ یا استاتور گیر می کند.

    جک پناماتیکی (بادی)5 سوراخ داشت سوراخ وسط ، سوراخ اصلی است در داخل پیستونی قرار دارد دو تا از  این سوراخ ها / سوراخ های عمل هستند یعنی با عقب یا جلو رفتن پیستون یکبار مسیر سوراخ اصلی با یک سوراخ و یکبار با تغییر مکان پیستون مسیر سوراخ اصلی با سوراخ دیگر باز می شود.

    در کارخانه ها روی دیوار بعضی مواقع سوکت هایی نصب شده که خاکستری است و چهار سوراخ دارد که سه تا قاز و یکی ارت است . کابلی است که یک سر آن سوکت با چهار سر و سه سر دیگر آن سوکت با دو سر فاز (فاز و نول) است و لذا سر نری را داخل مادگی می کنیم.

    دستگاه چسب زن

    دو میکرو سویچ داریم ، وقتی کارتن به میکروسویچ اول برخورد کرد آنگاه میکروسویچ به مگنت و مگنت هم به جک فرمان داده و مقداری چسب از قرقره باز می شود و وقتی کارتن به میکرو سوئیچ دو میرسید آنگاه میکرو سوییچ به مگنت فرمان می دهد به این صورت که میکرو سوییچ که روی مگنت بسته شده است دارای پیچی است که این پیچ دگمه سفیدی را فشار داده و لذا مگنت عمل کرده به جک گیوتین فرمان داده و جک چسب را می برد و سپس بعد از گذشتن از میکرو سوییچ دومی ، تایمری سر راه است که باعث توقف کارتن برای محکم کردن به مدت زمان دلخواه می شود . هیتر در دوخت پاکت این گونه عمل می کند که به هر هیتر دو سیم می رود که هر سیم خود دو سیم دیگر دارد که هر دوسیم به یک المنت می رود و المنت در داخل هیتر فرو رفته و لذا باعث گرم شدن هیتر می شود. 

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی بسته بندی در شرکت شهد ایران

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت