تحقیق مقاله انرژی هسته ای حق مسلم ماست ؟

تعداد صفحات: 146 فرمت فایل: word کد فایل: 4874
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله محیط زیست و انرژی
قیمت قدیم:۱۷,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله انرژی هسته ای حق مسلم ماست ؟

    پیشگفتار

    پیوسته یاد می کنیم مهربان پروردگاری را که نامش مزین کننده  نامها و آرامش بخش دل هاست . شکر و سپاس از آن  اوست  چرا که  ندای دین حقش را آخرین فرستاده اش در داد . او که قدرت جاودانگی خویش قلم  را به دستانمان داد تا بنویسیم و بخوانیم از اقتدار کشوری مقتدر بنویسیم از کاوشگرانی که در قلبشان عشق به وطن موج می زند و از این هوش و توانایی خویش به نحو احسن استفاده می کنند تا این مهد دانش شهرتی جهانی پیدا کند . ایران است این سرای دانش سرای  عشق خانه ای عظیم دوستی ها و مهد علم .

    ایران ای مادر همیشه هشیار ای که صاحب خاکی هستی که از دانش سنگهایی بیرون می آید که ذهن هر متفکری را از آن خود می کند به یاد می آوری روزهایی که خورشید آسمان  تو شاهد پیروزی فرزندانت بود خاطرت هست شب هایی که مهتاب نظاره گر حرکات دستان  پرتکاپوی تلاشگرانی بود که  در کارخانه ها کار می کردند تا شاید خدمتی کوچک به این ملت  شریف تو کنند . می دانم که می دانی حرکت چرخ انرژی پدید اورنده تمام نیروها فقط به دست یکتا پروردگار من هست  و بس انرژی عظیم که در دل کوچک هر ذره نهفته است . نیرویی که در کوچکترین ذره ای از این هستی جای گرفته  و بزرگترین کار در دنیای علم انجام میدهد . بله انرژی اتمی .

    صنعت  اتمی جای خودش را در چرخ صنعت یافته و یکی از سکانسهای کشتی کشور به دست گرفته متخصصان کشور محبوب با بهره گیری از علم و دانش خویش کشور ایران را با دنیای نوین علم و انرژی اتمی همگام ساخته اند .  امیدوارم شاهد پیروزی روز افزون کشورمان در علم باشیم .

     

    مراحل تحقیق :

    1-انتخاب موضوع  و تعریف آن:

    موضوع انرژی هسته ای حق مسلم ماست  ایران باید در فناوری هسته ای جایگاه بالایی داشته باشد .

    2- تحدید موضوع تحقیق :

    علت مخالفت های کشورهای خارجی  دربرخورداری ایران از فناوری هسته ای چیست ؟ و چرا ایرن باید از فناوری  هسته ای برخودار باشد ؟

    3-جستجو و مطالعه ی منابع تحقیقی :

    ضمن مطالعه ی مقالات در رابطه با انرژی هسته ای و نقش  ایران در فعا لیت های هسته ای در روزنامه ها و مجلات با مراجعه به کتابها و سایتهای اینترنتی اطلاعات بیشتری دریافت نموده ایم .

    4-ارائه ی فرضیه :

    با توجه به این مسئله سوخت های فسیلی رو به اتمام است همه ی کشورهای جهان از جمله ایران باید حق استفاده از فناوری هسته ای را داشته باشند .

    5- انتخاب فنون و روش تحقیق :

    مجموه ی حاضر تحقیقی کتابخانه ایست و برای تکمیل آن از مطالعه استفاده شده است .

    6- جمع آوری اطلاعات :

    با مطالعه بر روی کتابها ، مجلات ، روزنا مه ها و منابع اینترنتی اطلاعات لازم  را جمع آوری کرده ایم .

    7- تجزیه و تحلیل اطلاعات :

    اطلاعات جمع آوری شده بر اساس موضوع دسته بندی کرده و اطلاعات اضافی را حذف نموده ایم .

    8- ارائه ی نظریه یا تئوری:

    انرژی هسته ای حق مسلم تمامی مردم کشور عزیزمان است و برخورداری از این فناوری ما را به کسب موفقیت های بالایی می رساند.

     

     

    مقدمه :

    انرژی هسته ای در جهان

    انرژی هسته ای از جمله انرژی هایی است  که کاربرد زیادی در سطح جهان دارد .  در حال حاضر ، ظرفیت نیروگاه های هسته ای جهان بیش از 350 هزار مگاوات است که  پیش بینی می شود تا سال 2020 به 359 هزار گیگاوات برسد. انرژی هسته ای دارای مزایایی است که کاربرد آن را افزایش می دهد . به عنوان  مثال، این انرژی کمترین تاثیر را بر محیط دارد ، همچنین به صرفه و اقتصادی است و در زمینه امنیت ملی انرژی نقش عمده ای دارد.  نیروگاههای هسته ای  را بر اساس راکتوری که در آن  استفاده می شود  تقسیم بندی می کنند .  در حال حاضر 5 کشور جهان از انرژی هسته ای برای تولید الکتریسیته استفاده می کنند. اگر چه تعداد نیروگاههای هسته ای  کمتر از تعداد راکتورهایی است که دردهه های 70 و 80 ساخته شده ولی میزان الکتریسیته تولیدی بیشتر است .

     

    توسعه انرژی هسته ای اولویت دیر شده ایران

    ایسکانیوز –  در حال حاضر پیش از 400 نیروگاه هسته ای  در جهان فعال است و تعداد زیادی راکتور تحقیقاتی هم در جهت پیشبرد علوم و فنون مورد استفاده قرار می گیرد .

    بهره برداری انرژی هسته ای با خرید راکتور 5 مگاواتی و نصب آن توسط امریکایی ها در سال 46 در دانشگاه تهران آغاز شد.

    قبل از انقلاب بیش از 2 میلیارد دلار جهت  احداث فاز یک و دو نیروگاه بوشهر هزینه شده بود ، بعد از انقلاب به سبب جنگ و شرایط بوجود آمده این روند متوقف شد .

    اگر طبق روال پیش می رفت پروژه در زمان  معقول به نتیجه مطلوب می رسید و در حال حاضر ایران بیش از 25 سال  تجربه اندوزی در تکنولوژی هسته ای داشت و یا حداقل برای نگهداری یک نیروگاه تجربه کافی بدست آمده بود که می توانست سرمایه  عظیمی باشد .

    با این حال طرح تکمیلی نیروگاه اتمی بوشهر با توجه  به اینکه فقط روسها مایل به همکاری بودند با تکنولوژی راکتورهای روسی  WWER در سال 1996 آغاز شد  که در سال 2006 به اتمام خواهد رسید .  دلیل طولانی شدن پروژه به تفاوت در تکنولوژی مختلف آلمان و روس برمی گردد . البته اگر یک نیروگاه 1000 مگاواتی دیگر را روسها از پایه  شروع کنند در ظرف 5 سال تحویل  خواهند داد ، موید این مسئله قراردادی است که با طرف چینی منعقد  کرده اند . ولی این را می توان  گفت :  علت اصلی  طولانی شدن پروژه  که پر هزینه ترین  راکتور هسته ای  جهان است ، فشارهای پی در پی امریکا و اتحادیه اروپایی به روسیه برای توقف همکاری با ایران است ، البته خود روسها هم تمایل چندانی به اتمام پروژه  بوشهر  به این  زودیها  ندارد چرا که  ایران نشان داده است توان طراحی و تولید  دستگاه ها و قطعات راکتور هسته ای  را  داراست ودر اندک  زمانی به این  بلوغ  رسیده است .

    به هر حال  با توجه  به سرمایه گذاری های کلان دنیا  در بخش انرژی هسته ای  و عقب افتادگی ایران در این صنعت و افزایش مزیت ها  و منافع انرژی هسته ای  در جهان  امروز ، اولویت سرمایه گذاری و توسعه انرژی هسته ای ، اولویتی دیر باید تلقی کرد  و ایران برای عضویت در باشگاه  دارندگان تکنولوژی هسته ای توانایی قابل توجه  برای عرضه  ندارند و حرکت شتابان امروز جبران عقب ماندگی دیروز است.

    انرژی های تجدید شونده پاسخی به کمبود  انواع انرژی های فسیلی در آینده ای نزدیک هستند ، که بیش از هر چیز به بخش حمل و نقل  و تامین گرما و سرما مربوط می باشند .  مطابق نظریه ی کارشناسی و رسمی  کمپانی های دایملر کرایسلر ، فولس واگن و فورد، مواد قابل سوخت حاصل از پروسه های بیولوژیکی یا بیواتانول ، بیودیزل و بیوگاز از جهت  هزینه بسیار مناسب تر هستند و سریع تر قابل دسترسی تا مثلاً هیدروژن حاصل از الکتریسیته ی هسته ای که برای آن باید  یک زیر ساخت جدید و بسیار پر هزینه ایجاد کرد .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله انرژی هسته ای حق مسلم ماست ؟

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    کتاب :

    1 – دانش پژوهان نوجوان – بخش : ( کاربرد انرژی ) جلد 9 – ناشر : شاپرک – مترجم : زهرا افلاکی سال انتشار 1378 .

    2 – دانش نامه ی علوم ، جلد 3 ، ناشر : پیام آزادی – سال انتشار 1379 – مولف : قاسم قالی باف

    3 – دنیای اتم – نویسنده : نیل آردلی – مترجم محمد رضا بهاری – انتشارات کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان – سال انتشار 1377

    4 – انرژی هسته ای – نویسنده : ایان گراهام – مترجم : مجید عمیق – انتشارات : دلهام – زمستان 83

    5 – مجموعه ی علوم برای نوجوانان – نویسنده : تری جینگز – انتشارات فرهنگی قدس ( آستان قدس رضوی ) بخش ( الکتریسیته و مغناطیس )

    6 – مقدمه ای بر فیزیک پزشکی – انتشارات معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی – سال انتشار 1371

    7 – طرح فیزیک رهاور – واحد 6 – هسته ی اتم – تالیف هولتون – رادرفورد – دالتون – مترجمان : احمدخواجه نصیر طوسی – هوشنگ شریف زاده

    مجلات :

    8 – مجله ی استعدادهای درخشان – سال دوازدهم شماره ی 3 – آذر 1382 – انتشارات کیهان – سردبیر : جواد ازه ای

    9 – مجله ی استعدادهای درخشان – سال سوم شماره ی 10 – 24 دی 1370 – انتشارات کیهان – مدیر مسئول : امیر حسین فردی

    10 – مجله ی استعدادهای درخشان – سال سوم شماره 2 – اردیبهشت 1370 – مدیر مسئول : سیف الله جاویدان

    11 – ماهنامه ی رشد – دوره ی بیست و چهارم – آذر 1384 – مدیر مسئول : علیرضا حاجیان زاده

    سایت های اینترنتی

    12 – سایت گوگل http://www.google.com ( شبکه ی رشد شبکه ی ملی مدارس )

    13 – سایت یاهو http:// www. Yahoo . com ( خبرگزاری مهر )

    14 – سایت اتمیک http://www.Atomic.com

    روزنامه :

    15 – روزنامه ی خراسان

    16 – روزنامه ی قدس 

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت