تحقیق مقاله نیروگاه های هسته ای در جهان

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: word کد فایل: 2583
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قدیم:۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نیروگاه های هسته ای در جهان

    جدول و توضیحات زیر خلاصه ای است از وضعیت نیروگاههای هسته ای در کشور هایی که توان  تولید برق هسته ای فعلی آنها بیش از Mwe 2000 است . ارقام ذکر شده مربوط به سال 1365/1986 است که از منابع گوناگونی به دست آمده است .

    (جدول در فایل اصلی قابل مشاهده میباشد)

    آلمان غربی  :

    گسترش اولیه نیروی هسته ای در آلمان غربی بر مبنای راکتورهای PWR  , BWR  بود که با مجوز در این کشور ساخته می شدند . در چندین سال گذشته راکتورهای آلمان غربی از نظر تولید توان در راس فهرست راکتورهای جهان بوده اند . در سال 1365 / 1986 راکتور Mwe 1365  گراندی TWh 8/10 انرژی تولید کرد . آلمان غربی همچنین مبتکر راکتور باخنک کننده گازی دما – بالا ( HTGR  )  با عنصرهای سوخت کروی بوده است . این راکتور برای تغذیه یا توریم و اورانیم 232 طراحی شده بود ، اما تا امروز با سوخت معمولی اورانیم تغذیه شده است . در حال مخالفت سیاسی شدیدی گسترش نیروی         هسته ای در آلمان به خصوص بعد از حادثه چرنوییل در 1365 /1986وجود دارد و حزب سیاسی اصلی برآن است که ظرف  ده سال تمام نیروگاههای هسته ای را تعطیل کند .

    بریتانیا :

    اولین راکتور های قدرت بریتانیا ، چهار راکتور کالدرهال که در سالهای 1335 /1965  - 1336 /1957  راه اندازی شده که اصولاً برای تولید پلوتونیوم طراحی شده بودند ، اولین راکتورهای جهان بودند که مقدار قابل ملاحظه ای الکتریسیته هم تولید می کردند . نخستین راکتورهای پاک کننده گازی که با همان طرح ساخته شدند اکنون به عمر اسمی 25 ساله خود رسیده اند و احتمالاً مجوز ده سال کار دیگر را کسب خواهند کرد . راکتورهای جدیدتر با خنک کننده گازی پیشرفته به علت مشکلات ساخت وبهره برداری و کار در توان بسیار پایین ، موفقیت کمتری داشته اند . بعد از یک تحقیق طولانی و مفصل ملی دولت  انگلستان مجوز ساخت راکتور PWR  در سایزول را صادر کرده است. به نظر می رسد که این راکتور آزمایشی سریع بر مشکلات اولیه اش فایق آمده و با توان اسمی خودکار می کند . بریتانیا ، فرانسه و آلمان برای برپایی تجارتی FBR  اروپایی با هم همکاری می کنند . همانند آلمان غربی نیروی هسته ای موضوع سیاسی روز شده است و بعضی احزاب سیاسی انگلستان برآنند که آن را تعطیل کنند .

    ایالات متحده :

    آمریکا برای چهل سال پیشتاز کشورهای جهان در نیروی هسته ای بوده است . آمریکا ، همچنین ، ابداع کننده راکتورهای آب تحت فشار و آب جوشان ، مهمترین نوع راکتورهای جهان در حال حاضر که با مجوز درکشورهای دیگر ساخته یا مونتاژ می شوند هم بوده است . در سالهای 1350 /1970 آمریکا برنامه بزرگی را برای ساختن نیروگاههای هسته ای شروع کرد ، اما حادثه مهم راکتور P W R  درتری – مایل – آیلند در 1358 /1959 باعث وقفه بزرگی شد. در سالهای بعد از آن که ایمنی نیروگاهها مورد بررسی بود برنامه ساخت نیروگاههای هسته ای به شدت کاهش یافت و ارگانهای مختلفی برنامه های تولید برق         هسته ای خود را مورد تجدید قرار دادند. در نتیجه ،‌ساخت بعضی نیروگاهها متوقف شده بعضی سفارشات لغو گردید و بعضی دیگر  از نیروگاهها به نیروگاههای فسیلی تبدیل شدند . دراین میان تا حدی به علت قیمت گرانتر سیستم های ایمنی اضافه شده ، قیمت  نسبی نیروگاههای ذغال سنگی و هسته ای باعث شده است تمایل ساخت نیروگاههای از آن تر ذغال سنگی بیشتر شود اکنون گسترش نیروی هسته ای با سرعت بسیار کم ادامه دارد ، اما پس از ساخت نیروگاههای فعلی به نظر نمی رسد  نیروگاههای جدیدی ساخته شوند .

    بلژیک :

    توجه بلژیک اولین بار در دهه 1320 /1940 به انرژی هسته ای جلب شد . در آن زمان کنگوی بلژیک        ( نام مستعمره وقت آفریقایی بلژیک ) یکی از چند کشوری بود که سنگ معدن اورانیم تولید می کرد . پیمان بین بلژیک و ایالات متحده امریکا باعث شد که این کشور در تهیه اورانیم از این منبع اولویت پیدا کند ،  و این باعث همکاری دو کشور شد که نتیجه آن ساخت اولین نیروگاه  P  W R  اروپای غربی در مول واقع در بلژیک در 1341 / 1962 بود . در سالهای اخیر بلژیک و فرانسه در ساخت نیروگاههای هسته ای و تولید برق باهم همکاری داشته اند .

    چک واسلواکی :

    در میان کشورهای شرقی ، به غیر از شوروی، چک واسلواکی گسترده ترین برنامه نیروی هسته ای را دارد . این کشور تصمیم دارد که تمام نیروگاههایی را که در دو تا سه دهه آینده می سازد از نوع هسته ای بسازد و 50 % برق مورد نیازش را از این منبع  تهیه کند . شرکت بزرگ اشکودا ( S  KOda ) سازنده اصلی نیروگاههای   هسته ای در این کشور است و در ساخت نیروگاه در کشور لهستان ، آلمان شرقی و بلغارستان هم فعال است . نیروگاه استاندارد در تمام کشورها طرح VVER  روسیه یک نوع PWR  است .

    روسیه :

    چهل سال گسترش نیروگاههای هسته ای در روسیه بر مبنای دو طرح بوده است  – VVER نوعی راکتور آب تحت فشار RBMK  راکتور با خنک کننده آب سبک و کند کننده گرافیت که طرح آن در انحصار روسیه است در آوریل 1986 ( فروردین 1365 ) در یکی از راکتورهای R  B MK  روسیه حادثه مهمی در بحرانیت سیستم رخ داد که انفجار و آتش سوزی مهیبی را به دنبال داشت و بدترین حادثه راکتور جهان شد. دراین حادثه مقدار زیادی مواد پرتوزا به محیط زیست نشت کرد و حدود 13500 نفر تا شعاع 30 کیلومتری نیروگاه از منطقه تخلیه شدند و پاکسازی عظیمی در منطقه  انجام گرفت . در نتیجه این حادثه طرح راکتورهای RBMK  تعمیم یافت تا ضعفی که باعث وقوع این حادثه شد را برطرف کند . علیرغم بروز این حادثه عظیم ، وقفه ای در برنامه گسترش نیروی هسته ای شوروی ، که طبق آن قرار است تا سال 2000/1379  ، 30 % برق از این راه تولید شود ایجاد نشد .

    ژاپن :

    ژاپن که تقریباً هیچ منبع سوخت فسیلی ندارد ، دارای برنامه وسیعی برای گسترش نیروی هسته ای است .

    تصمیم دارد تا سال 1409 /2030 تقریباً 60 درصد برق خود را از این راه تامین کند . این برنامه عمدتاً بر راکتورهای BWR,PWR  با توسعه FBR  ها ، بنا شده است .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نیروگاه های هسته ای در جهان

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت