پروژه کارآفرینی کارگاه تولید نودل

تعداد صفحات: 46 فرمت فایل: word کد فایل: 400003610
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی صنایع غذایی و بسته بندی
قیمت قدیم:۷,۴۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی کارگاه تولید نودل

    خلاصه طرح :

    در این طرح به بررسی کارگاه تولید نودل پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

    فصل اول

    کلیات

    مقدمه :

    هدف از انجام این بررسی , مطالعه و امکان سنجی احداث واحد تولید نودل است . در این بررسی بازار فروش , واردات و صادرات , واحدهای فعال و در دست احداث , منابع تأمین مواد اولیه و کلیه ماشین آلات و سایر امکانات مورد نیاز برای احداث واحد به تفصیل شرح داده شده است .

    طبق بررسی انجام شده احداث چنین واحدی نیاز به سرمایه ثابتی حدود 7238 میلیون ریال و سرمایه درگردش مورد نیاز برابر 689 میلیون ریال و کل هزینه های تولیدی سالانه برابر 4667 میلیون ریال است . سرمایه گذاری طرح ظرف مدت سه سال برگشت می یابد . لیکن برآوردهای اقتصادی به شدت تابع قیمت مواد اولیه میباشد و توانایی رقابت با شرکتهای دیگر نیز بسیار حائز اهمیت است .

    احداث واحد در تمام استان ها به علت جدید بودن محصول قابل توجیه میباشد ولی هر چه نزدیکتر به بازارهای مصرف ( شهرهای بزرگ ) باشد از مزیت بهتری برخوردار میباشد

     

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :

    تولید  نودل

     

    محل اجرا :

     

     

    مشخصات متقاضیان :

     

     

    دلایل انتخاب طرح :

    این کالا بدلیل استفاده محصولات کشاورزی به عنوان مواد اولیه و در حقیقت ایجاد ارزش افزوده برای کالاهای کشاورزی و ایجاد اشتغال مناسب برای کشورهایی که دارای محصولات کشاورزی با قیمت و کیفیت مناسب بسیار مطلوب میباشد .

    به علت ماندگاری زیاد و آماده شدن سریع آن که نیازی به محل پخت ندارد و ارزش غذایی بالا ی نودل از آن میتوان در شرایط بحران و در مناطق آسیب دیده از بلایای طبیعی مورد استفاده قرار گیرد که به اهمیت این غذا به عنوان یک وعده غذایی گرم در شرایط اضطراری و شرایط بحرانی می افزاید.

    همچنین بدلیل تغییر بافت سنتی خانواده ها در کشورهای در حال توسعه مصرف غذاهای آماده تولید شده به صورت صنعتی در حال گسترش بوده و بسیاری از کشورها سعی در گسترش اینگونه محصولات دارند.

    جدای از بررسی سیاست های داخلی دولت و وزارت بهداشت که اخیرا توجه خاصی به این امر پیدا کرده اند کشورهای مختلف جهان و موسسه های بین المللی زمان بسیار زیادی است که به اهمیت این ماده غذایی پی برده و یکی از اولویت های سیاست خود را این موضوع قرار داده اند و به سرعت در حال رشد دادن و حمایت از صنعت نودل سازی هستند.

     

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :

    تعداد اشتغالزایی این طرح 24 نفر میباشد .

     

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :

    مشخصات کلی محصول

    نام محصول نودل نوعی ماکارونی آماده طبخ)میباشد که با کد آیسیک 15492331 در اداره صنایع و معادن قابل شناسایی میباشد که مشخصات و ویژگی های آن در زیر شرح داده شده است. این محصول نوعی غذای آماده با پایه غلات (گندم ) میباشد که کلیه خواص گندم را داراست طی آزمایشاتی مشخص شده است که نشاسته ماکارونی 2 برابر نان و 3 برابر برنج است و باعث ترشح هورمون سروتنین که کنترل کننده احساسات در بدن است , می شود.این محصول آماده مصرف میباشد که میتواند توسط کلیه خانوار ها بخصوص افرادی که زمان کمتری برای تهیه و طبخ غذا دارند مورد مصرف قرار گیرد. این محصول بسیار سالم و بهداشتی است و از ارد گندم تهیه میشود .

     

     

    شماره تعرفه گمرکی

    شماره تعرفه گمرکی نودل به صورت جداگانه تعریف نشده است و در گروه خمیرهای غذایی , پخته شده یا پر شده ( با گوشت یا سایر مواد ) یا آماده شده به نحوی دیگر , از قبیل اسپاگتی , ماکارونی , رشته فرنگی , لازانی و .... به شماره 1902 قرار گرفته شده است که حقوق گمرکی آن 65 تا 75 میباشد .

     

    شرایط واردات و صادرات :

    روند صادرات و واردات محصولات با این سرفصل و کدگمرکی ( 1902 ) مطابق با جداول زیر میباشد .

    (نمودار و جداول در فایل اصلی موجود است)

     

    با توجه به آمار واردات این محصولات طی سالهای اخیر روند کاهشی را علی الخصوص از سال 1384 به این طرف داشته ایم . و با توجه به آمار صادرات این محصولات طی سالهای اخیر با روند رشد متعادل و دائمی طی سالهای 1383 به بعد داشته ایم که نشان دهنده پیدا کردن بازارهای مطمئن برای تولیدات این گروه از محصولات میباشد که با تنوع در تولید این نوع محصولات مطمئناٌ روند رشد صادرات بیشتر خواهد شد و با توجه به جدید بودن این محصول از واردات این محصول که هم اکنون به علت تولید نشدن در داخل و یا تولید محدود آن (تنها در یک شرکت ) کاسته خواهد شد.

     

    استانداردهای ملی و جهانی

    با توجه که نودل در گروه ماکارونی ها قرار میگیرد و به علت جدید بودن محصول هیچگونه استانداردی خاصی تا کنون برای این محصول تعریف نشده است پس تمام استانداردهای تعریف شده برای ماکارونی ها برای این محصول نیز صادق می باشد .

    استاندارد شماره 213 ویژگیها و روشهای آزمون ماکارونی

    استاندارد شماره 2393 ویژگیها و روشهای آزمون میکروبیولوژی

    استاندارد شماره 3522 ماشین آلات ماکارونی سازی و مقررات ایمنی و بهداشتی

    استاندارد شماره 3816 بسته بندی ماکارونی _ ویژگیها و روشهای آزمون

    استاندارد شماره 3200 آئین کار بهداشتی واحدهای تولیدکننده ماکارونی

    قیمت تولید داخلی و جهانی محصول

    از آنجائیکه نودل در داخل کشور تا به حال تولید نشده است برای قیمت داخلی ،قیمت در نظر گرفته شده در طرح ارائه شده است. و قیمت جهانی آن نیز حدود 12 سنت برای هر کیلو گرم میباشد .

     

    موارد مصرف و کاربرد:

    نودل به عنوان یک غذای آماده یا فست فود شناخته میشود و نحوی استفاده آن ریختن محتویات بسته در آب جوش به مدت 3 دقیقه میباشد که پس از آن غذا آماده بوده و به عنوان یک وعده غذایی مورد استفاده قرار میگیرد.

     

     

    کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

    انواع غذاهای آماده دیگر و ماکارونی ها و غیره میتواند جایگزین این محصول تعریف شود ولی با توجه به سرعت آماده شدن آن و عدم نیاز به محلی برای پخت و قیمت مناسب و خواص غذایی مطلوب آن مزیت بالایی نسبت به دیگر جایگزینهای خود دارد .

    به نظر می رسد سرآغاز پیدایش نودل فوری در کشور ژاپن در سال 1950 بوده است ، و اکنون در بیش از 80 کشور در سراسر دنیا تولید می شود .در سال 2001 بیش از یک میلیون تن نودل در چین تولید شد، حدود 700 هزار تن در ژاپن و اندونزی ، 270 هزار تن در کره جنوبی ، 200 هزار تن در ویتنام ، 80 هزار تن در تایلند ، 50 هزار تن در تایوان ، و 40 هزار تن در فیلیپین تولید شده است. راحتی و از عهده هزینه آن برآمدن از فاکتورهای مهمی هستند که باعث رشد محبوبیت نودل بین مصرف کنندگان شده است . مصرف سرانه نودل از سال 1995 در بسیاری از کشورهای آسیایی بطور یکنواخت در حال افزایش است .

    اساس آخرین پژوهشهای موسسه یورومانیتور اینترنشنال ،آمریکاییها بیشترین مصرف غذای آماده را دارند ،و ژاپنی ها جهت خوردن غذا در بیرون از خانه بیشترین هزینه را می کنند.

    بر اساس آخرین تحقیقات موسسه یورومانیتور اینترنشنال در سال 2005 مصرف سرانه غذای آماده در امریکا 566 دلار بوده است و به دنبال آن کشورهای کانادا ، انگلستان و استرالیا به ترتیب با مصرف سرانه 456 دلار ، 390 دلار و 363 دلار در مکان های بعدی قرار دارند. این مصرف سرانه بالا نشان دهنده اهمیت غذای آماده در شکل زندگی این کشورهاست . جالب است بدانید کشور کره جنوبی با سرانه مصرف 239 دلار برای غذای آماده بالاتر از کشورهای ثروتمند اروپایی مانند اتریش ، آلمان ، سوئیس و سوئد قرار گرفت.

     

    وضعیت عرضه و تقاضا

    بررسی ظرفیت بهره برداری و وضعیت طرحهای جدید و طرحهای توسعه و در دست اجرا و روند تولید از آغاز برنامه سوم تا کنون

    طبق آمار اداره صنایع و معادن تا اردیبهشت 86 هیچ واحد فعالی ثبت نشده است و آمار شرکتهایی که دارای جواز تأسیس بوده ، طرح های در دست اجرا محسوب شده و مطابق جدول زیر میباشد :

     

    بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 85

    شماره تعرفه گمرکی نودل به صورت جداگانه تعریف نشده است و در گروه خمیرهای غذایی , پخته شده یا پر شده ( با گوشت یا سایر مواد ) یا آماده شده به نحوی دیگر , از قبیل اسپاگتی , ماکارونی , رشته فرنگی , لازانی و .... به شماره 1902 قرار گرفته شده است که حقوق گمرکی آن 65 تا 75 میباشد .

     

    بررسی روند مصرف از آغاز برنامه

    با توجه به نداشتن تولید و نبودن آمار دقیق از واردات این محصول , آمار دقیقی از روند مصرف آن وجود ندارد . با توجه به قرار گرفتن نودل به عنوان یک نوع ماکارونی در گروه غذاهای فست فود در روند مصرف آن به بررسی روند مصرف ماکارونی ها و فست فودها می پردازیم . در یک رژیم غذایی مناسب ، 55 تا 65 درصد انرژی از طریق هیدراتهای کربن، 15 تا 20 درصد از طریق پروتئین ها و 25 تا 35 درصد از طریق چربی هااحتیاجات بدن برطرف می شود. لذا مشاهده میشود که بیشتر انرژی انسان از طریق کربوهیدرات ها تامین میشود.

    مصرف ماکارونی و بطور خاصه نودل تاکید شده و بر لزوم استفاده این ماده غذایی در مدرسه ها برای دانش آموزان اشاره شده است. به گزارش خبرگزاری صنایع غذایی با هماهنگی مجمع تشکل های صنایع غذایی ایران ، جلسه ای با ریاست دکتر دیناروند (معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت) و حضور آقایان دکتر حاجی آخوند (دیرکل اداره نظارت بر موادغذایی وزارت بهداشت ) دکتر هدایت حسینی (اداره کل آزمایشگاههای وزارت بهداشت)  مهندس صادقیان (مشاور مجمع تشکلها و کارشناس مسئول اداره نظارت ) دکتر رجب زاده  (استاد برجسته صنایع غلات )تشکیل شدکه خلاصه جلسه به شرح ذیل است:

    ماکارونی ارزان است، مصرف آن آسان است، انرژی زاست، میشود آن را به صورت غنی شده مصرف کرد، مواد موثر گندم را دارد، فاسدشدنی نیست، زمان ماندگاری بالایی دارد، غذای سالمی است، مقوی و مغذی است، منتها گمنام است. مصرف سرانه در مصر 8 کیلو گرم، در آلمان 12 کیلو گرم می باشد در حالیکه مصرف سرانه آن در کشور ما در مقایسه یا سایر کشورها بسیار پایینتر است (بین 5 تا 6 کیلوگرم) اعتقاداین مجمع بر لزوم فرهنگسازی برای مصرف این غذای آماده و مقوی بود.

    ریشه ماکارونی گندم است که می شود Enrichment کرد ، ویتامین های گروه ب و آهن را می توان اضافه کرد ، مورد علاقه دانش آموزان است، هم خود ماکارونی و هم سس آن. قیمت آن به مراتب از غذاهای سنتی از جمله چلو خورشت ارزانتر است ، به هر حال مصرف متوسط آن در ایران برای هر نفر 6 کیلوگرم در سال است و این مصرف با توجه به مزایای ذکر شده کافی نیست. در این جلسه پیشنهادشد وزارت بهداشت به کمک اساتید دانشگاهی وکارخانجات ماکارونی فرهنگسازی در زمینه مصرف غذای آماده ماکارونی را آغاز نمایند.

  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی کارگاه تولید نودل

    فهرست:

    خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 4

    فصل اول..................................................................................................................................................................... 5

    کلیات........................................................................................................................................................................... 5

    مقدمه :......................................................................................................................................................................... 6

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :............................................................................................................................... 6

    محل اجرا :.................................................................................................................................................................. 6

    مشخصات متقاضیان :.................................................................................................................................................. 6

    دلایل انتخاب طرح :................................................................................................................................................... 7

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :...................................................................................................................................... 7

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :................................................................................................................................. 8

    مشخصات کلی محصول.............................................................................................................................................. 8

    شماره تعرفه گمرکی................................................................................................................................................... 9

    شرایط واردات و صادرات :....................................................................................................................................... 9

    استانداردهای ملی و جهانی..................................................................................................................................... 10

    قیمت تولید داخلی و جهانی محصول..................................................................................................................... 11

    موارد مصرف و کاربرد:............................................................................................................................................ 11

    کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول......................................................................... 11

    کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول............................................................................................ 12

    وضعیت عرضه و تقاضا............................................................................................................................................ 13

    بررسی ظرفیت بهره برداری و وضعیت طرحهای جدید و طرحهای توسعه و در دست اجرا و روند تولید از آغاز برنامه سوم تا کنون        13

    بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 85................................................................. 13

    بررسی روند مصرف از آغاز برنامه.......................................................................................................................... 14

    بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم و امکان توسعه آن................................................................... 16

    بررسی نیاز به محصول یا اولویت صادرات تا پایان برنامه چهارم........................................................................... 17

    بررسی اجمالی تکنولوژی و روشهای تولید و تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژی های مرسوم در فرآیند تولید محصول :          17

    تکنولوژی های موجود:............................................................................................................................................ 17

    خط تولید نودل خشک شده :.................................................................................................................................. 18

    در روش دوم فرایند تولید نودل , محصول سرخ میشود ....................................................................................... 18

    خط تولید نودل سرخ شده....................................................................................................................................... 19

    شرح تکنولوژی مورد نظر:....................................................................................................................................... 19

    روش تولید طرح)با رسم نمودار(............................................................................................................................ 19

    نمودار تولید :........................................................................................................................................................... 22

    مجوز های قانونی :................................................................................................................................................... 22

    مراحل صدور جواز تاسیس :................................................................................................................................... 22

    شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس.......................................... 23

    1-   اشخاص حقیقی............................................................................................................................................... 23

    2-   اشخاص حقوقی.............................................................................................................................................. 23

    مدارک مورد نیاز:...................................................................................................................................................... 23

    اصلاحیه جواز تاسیس :........................................................................................................................................... 24

    تعریف:...................................................................................................................................................................... 25

    صدور پروانه بهره برداری :..................................................................................................................................... 25

    مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 25

    فصل دوم.................................................................................................................................................................. 27

    روش انجام کار......................................................................................................................................................... 27

    جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :........................................................................................... 28

    مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :.................................................................. 28

    پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح :.............................................................................................................. 29

    در مکانیابی صنایع اولویت دار برای استقرار در هر منطقه عوامل مشروحه در ذیل مد نظر بوده است:............... 29

    الف- منابع طبیعی و مواد اولیه................................................................................................................................. 29

    ب- نیروی انسانی..................................................................................................................................................... 29

    ج- سرمایه و منابع مالی............................................................................................................................................. 30

    د- امکانات زیربنایی................................................................................................................................................. 30

    ه- امکانات خدمات پشتیبانی تولید.......................................................................................................................... 31

    ز- موقعیت جغرافیایی.............................................................................................................................................. 31

    ح- شرایط طبیعی..................................................................................................................................................... 32

    گروه بندی صنایع براساس فاصله محل استقرار صنایع با بازارهای مختلف........................................................... 32

    صنایع را بر حسب اصلی ترین عوامل موثر در مکانیابی آنها می توان در 5 گروه به شرح زیر طبقه بندی کرد.. 33

    گروه بندی صنایع جهت مکانیابی براساس صنایع عمومی و صنایع تخصصی....................................................... 33

    الف - صنایع عمومی................................................................................................................................................. 33

    ب- صنایع تخصصی................................................................................................................................................. 33

    گروه بندی صنایع براساس فرایند تولید و میزان آلودگیهای محیط زیست............................................................. 34

    فصل سوم................................................................................................................................................................. 35

    امور مالی طرح.......................................................................................................................................................... 35

    سرمایه گذاری ثابت طرح :...................................................................................................................................... 36

    خرید دفتر کار :........................................................................................................................................................ 36

    هزینه زمین :............................................................................................................................................................. 36

    هزینه محوطه سازی :................................................................................................................................................ 37

    هزینه ساختمان سازی :............................................................................................................................................ 37

    هزینه ماشین آلات و تجهیزات :............................................................................................................................... 38

    هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی :....................................................................................................................... 38

    هزینه تجهیزات آزمایشگاهی :.................................................................................................................................. 39

    وسایل اداری و خدماتی............................................................................................................................................ 39

    ماشین آلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهی....................................................................................................... 39

    هزینه های قبل از بهره برداری................................................................................................................................ 40

    هزینه های پیش بینی نشده...................................................................................................................................... 40

    هزینه سرمایه گذاری ثابت :..................................................................................................................................... 41

    سرمایه در گردش :................................................................................................................................................... 41

    هزینه پرسنل :........................................................................................................................................................... 42

    هزینه آب – سوخت – ارتباطات :........................................................................................................................... 43

    هزینه تعمیر و نگهداری :......................................................................................................................................... 43

    فصل چهارم.............................................................................................................................................................. 44

    جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات.................................................................................................................. 44

    نتایج حاصله از اجرای طرح :.................................................................................................................................. 45

     

     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت