پروژه کارآفرینی کارگاه تولید لامپ کم مصرف

تعداد صفحات: 44 فرمت فایل: word کد فایل: 400003604
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی صنایع برق و الکترونیک
قیمت قدیم:۷,۲۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی کارگاه تولید لامپ کم مصرف

    خلاصه طرح :

    در این طرح به بررسی تولید لامپ کم مصرف پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

     

    فصل اول

    کلیات

    مقدمه :

    طرح حاضر مطالعه امکان سنجی مقدماتی برای احداث کارخانه تولید لامپ کم مصرف  Compact Fluorescent Lamps است. نیاز به صرفه جوئی در مصرف برق در دنیا و نقش این محصول در کاهش مشکلات زیست محیطی به همراه بازار در حال رشد آن در ایران و جهان، به همراه برنامه های بسیار مفصل سازمان های بین المللی و دولت ها برای تشویق مصرف کنندگان به استفاده از این محصول، نیاز به مطالعه و تاسیس کارخانه مربوط به آن را محسو س می سازد. اهمیت استراتژیک محصول به همراه نیاز به تامین بازار که در شرایط حاضر بخش عمده ای از آن از طریق واردات تامین می شود ، و احتمال فراهم شدن امکان صادرات به کشورهای همجوار از دیگر موارد توجیه شدن ایجاد کارخانه می باشد . نتایج بررسی های مقدماتی نشان می دهد که با احتساب هزینه های تولید و تخمین اندازه بازار هدف ، پیش بینی می گردد با سرمایه گذاری ثابت حدود 39600 میلیون ریال در دوره توسعه، طرح در سال های اولیه تولید به سوددهی رسیده و میزان باز ده داخلی محصول بیش از 53 درصد است.

    لازم به ذکر است که تمامی محاسبات انجام گرفته در مطالعات امکان سنجی مقدماتی بر پایه داده های ثانویه و موجود بوده و سودآوری آن نیز با توجه به برآوردهای مقدماتی فروش مورد تایید است . اما برای بررسی جامع و کامل، مطالعه دقیق ن تایج سرمایه گذاری، تهیه پرفورماهای مربوطه و تماس با شرکت های خارجی انتخابی ، انجام مطالعات مشروح امکان سنجی برپایه داده های اولیه پیشنهاد می شود.

     

     

     

    هدف :

    هدف از این طرح مطالعات مقدماتی امکان سنجی برای احداث کارخانه تولید لامپ کم مصرف می باشد . مطالعات امکان سنجی مقدماتی بر اساس داده های ثانویه و با امکان خطای 20 درصد برآورد می گردد . با توجه به اهمیت کاهش مصرف انرژی و تبعات اقتصادی و زیست محیطی آن، این صنعت در جهان و ایران رشد داشته و انتظار می رود تا

    حد زیادی جایگزین لامپ های معمولی شود.  

     

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :

    تولید  لامپ کم مصرف

    دلایل انتخاب طرح :

    یکی از ویژگیهای دنیای امروز، استفاده گسترده از انرژی الکتریکی است . درطول سالهای اخیر مصرف برق در بخشهای مختلف، رشد چشمگیری داشته بطوریکه نیاز تولید برق در روز اوج مصرف سال جاری از مرز 32 هزار مگاوات گذشت . توسعه در صنعت برق به سرمای ه گذاری سنگین و صرف زمان طولانی جهت احداث تاسیسات تولید و انتقال نیازمند است . برای نمونه، جهت تامین برق یک لامپ 100 وات به حدود 100 دلار سرمایه گذاری نیاز است و درصورت مهیا بودن تمامی امکانات ، ساخت یک نیروگاه بین 4 تا 8 سال به طول می انجام د . در کشور ما ، بخش عمده سرمایه گذاری مربوط به تامین برق در ساعات اوج مصرف است که همواره از حوالی غروب شروع شده و چند ساعت به طول م ی انجامد . بیشترین سهم مصرف برق در ساعات اوج مصرف مربوط به مشترکین خانگی (حدود 47 درصد ) و بخش عم ده ای از آن مربوط به مولفه روشنایی است و پرمصرف ترین وسیله در این بخش ، لامپهای 100 وات و 60 وات رشته ای معمولی و شمعی می باشند . لامپهای رشته ای در واقع مثل بخاری برقی عمل می نمایند که نور نیز ساطع می کنند. اساس کار لامپهای رشته ای معمولی به گونه ای است ک ه بخش عمده برق مصرفی آنها به گرما تبدیل شده و تنها بخش کوچکی از آن (حدود 10 درصد ) به روشنایی تبدیل می گردد. این خصوصیت بویژه در ماهها ی گرم ، باعث افزایش مصرف سیستم های سرمایشی نیز خواهد شد لذا استفاده از لامپهای کم مصرف بدلیل عدم گرمازای ی ، سبب کاهش چشمگیری در مصرف سیستم های سرمایشی و بالطبع هزینه آن می گردد . عمر کوتا ه لامپ های رشته ای ، مصرف زیاد برق و تلفات حرارتی آنها ، جملگی در لامپهای کم مصرف جبران شده و از راندمان بالایی برخوردار گردید ه اند. استفاده از هر لامپ کم مصرف بجای لامپ معمولی در حالیکه 12 ساعت در شبانه روز روشن باشد، با کاهش هزینه برق، در طول سال بالغ بر 60 % صرفه جویی اقتصادی خواهد داشت. اما ساخت لامپ های کم مصرف تحولی در کاهش مصرف انرژی الکتریکی برای تامین روشنایی به شمار می رود. نتیجه بررسی های تحقیقاتی نشان می دهد که با توجه به مصرف یک پنجم برق توسط لامپ های کم مصرف، جایگزینی لامپ های رشته ای با لامپ های کم مصرف به طور متوسط هزینه برق در منازل را به یک سوم و در مناطق تجاری تا یک چهارم تعدیل می دهد. عمر متوسط این لامپ ها حدود 10 برابر و بازده نوری انها تقریبا 5 برابر لامپ های کم رشته ای است . با این توضیح جایگزینی لامپهای رشته ای با لامپهای کم مصرف صرف ه جویی زیادی را به همراه خواهد داشت . هر چند به طور متوسط هزینه اولیه برای خرید لامپ کم مصرف حدود 6 برابر لامپ رشته ای ب توان مشابه است ، اما با فرض بطور متوسط 8 ساعت روشن بودن لامپ ها در رو ز ، در مدتی حدود شش ماه افزایش هزینه ناشی از خرید لامپ کم مصرف با کاهش بهای برق مصرفی جبران شده و پس از آن صرفه جویی قابل ملاحظه ای در بهای برق ایجاد خواهد شد.

     

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :

    تعداد اشتغالزایی این طرح 25 نفر میباشد .

     

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :

    نام و کد محصولات

    لامپ کم مصرف با کد آیسیک 3210 (32101100 ) و کد تعرفه 85393120 که در سال 1979 وارد بازارهای جهان شد یکی از محصولاتی است که به دلیل کاهش مصرف انرژی و مشکلات زیست محیطی موجود در جهان امروز اهمیت فراوانی یافته است.

    اگرچه مزایای فراوان اقتصادی و زیست محیطی برای لامپ های کم مصرف عنوان شده اما رشد بازار آن به دلایل مختلف، از جمله وجود ماده سمی جیوه در تولید آن سریع نبوده و هنوز نتوانسته موقعیت مناسب مزیت های خود را به دست آورد.

    اولین لامپ های روشنایی در سال 1802 میلادی ( 75 سال قبل از تولید کامل الکتریسیته توسط ادیسون ) توسط همفری داوی در انگلستان تهیه شد . این لامپ که با کمک باطری کار می کرد و از تارهای (فیلامنت ) پلاتینیوم برای ایجاد روشنایی استفاده می نمود ، علاوه بر آن که روشن ایی زیادی نداشت فیلامنت های آن نیز طول عمر بسیار کوتاهی داشتند . در طول دهه های بعد از آن تلاش های فراوانی انجام شده و لامپ های زیاد با استفاده از فیلامنت های گوناگون از جمله کربن ابداع شد اما هیچکدام طول عمر چندانی نداشتند.

    در سال 1879 ادیسون پس از مدتها فعالیت با فیلامنت های مختلف ، با استفاده از کربن توانست اولین لامپ های معمولی با طول عمر مناسب را تهیه کند . در سال 1881 لویس لاتیمر لامپ هایی با فیلامنت کربنی کامل تر و حباب های بلوری اختراع نمود . در سال 1889 ادیسون اولین لامپ تجاری معمولی را برای استفا ده عموم اختراع و در واقع عصر الکتریسیته آغاز شد و نهایتاً در سال 1910 ویلیام داوید کولیج با استفاده از تنگستن ( فلزی از جنس کروم ) به عنوان فیلامنت ، لامپ های بادوام تر معمولی را به وجود آورد.

    تلاش های فراوان بعدی عمدتاً برای تهیه لامپ هایی با گرمای کمت ر و مصرف انرژی پایین تر صورت گرفت و لامپ های هالوژن و فلوئور سن ت به وجود آمد و سرانجام لامپ های کم مصرف یا لامپ های فلوئور سنت فشرده  ( کامپکت ) در دهه 1970 ساخته شد.

    انرژی مصرفی در لامپ کم مصرف حدود 20 درصد لامپ های رشته ای است .لامپ کم مصرف در مقابل تغییر ات ولتاژ برق ورودی حساس نیست و افزایش ولتاژ بر عکس لامپهای رشته ای در طول عمر لامپ کم مصرف اثر چندانی ندارد. با اینکه میزان نور دهی لامپ کم مصرف و لامپ رشته ای تقریباً برابر است اما افت نور دهی لامپ کم مصرف در اواخر عمر به مراتب کمتر از لامپ رشته ای است . لامپ های کم مصرف در اثر کار گرم نمی شود در مقابل سرما و تغییرات درجه حرارت مقاوم بوده و در اثر ریزش باران نمی شکند . این لامپ ها نیازی به اتصالات متعدد نداشته و حجم لامپ مهتابی را ندارد.

    از نظر مقایسه طول عمر ، عمر متوسط لامپ های رشته ای حدود 900 ساعت ، لامپهای مهتابی حدود جدید بین 10000 تا 16000 CFL 4000 ساعت و لامپ های کم مصرف 8000 ساعت است لامپ های ساعت عمر دارند.

    هر چه تعداد دفعات خاموش و روشن شدن لامپهای کم مصرف کاهش یابد ، طول عمر آنها افزایش می یابد. بطوریکه حتی طول عمر بیش از 8000 ساعت با توجه به این مساله عنوان شده است.

    از انواع لامپ کم مصرف ، لامپ های HID است که مزایای بیشتری نسبت به لامپ های فلورسنت کم مصرف دارند ، همچون کنترل نوری بهتر ، خروجی بیشتر ، حساسی ت کمتر برای استارت زدن و ایجاد حرارت کمتر با این وجود ، زمان بیشتری طول م ی کشد تا آنها برای روشن شدن، گرم و آماده شوند و زمان طولانی تری نیز برای روشن شدن مجدد بعد از خاموش شدن لازم دارند . معایب دیگر آنها اندیس ارائه رنگ کمتر و سوسوزدن در فرکانس 120 هرتز نیز می باشند.

    لامپ های فلور سنت کم مصرف برای عمل کرد در محدوده حرارتی خاصی طراحی شده اند. حرارت در زیر این محدوده سبب تولید خروجی کمتری می شود . اغلب این لامپ ها برای استفاده در داخل ساختمان می باشند، اما هیچ مدلی برای استفاده محیط بیرون وجود ندارد . محدوده حرارتی لامپ های فلورسنت کم مصرف بر روی بست ه بندی آنها حک شده است . لامپ های فلورسنت کم مصرف برای نصب خارجی باید در تجهیزات برقی بسته قرار گیرد. لامپ های فلورسنت همچنین شامل یک مقدار میکروسکوپی جیوه هستند لذا برای جلوگیری از تماس با جیوه در موقع خرد شدن لامپ باید از یک محافظ استفاده شود.

    استفاده از لامپ های فلورسنت کم مصرف در خانه بر کیفیت توان ب ه طور محسوس اثر نمی گذارد، اما استفاده از آنها در تعداد زیاد م ی تواند اثر گذار باشد . به همین علت سازندگان به دنبال تولیداتی با مجموع تحریف هارمونیکی THD پایین ترزیر 30 % و ضریب قدرت بیشتر از 9/0هستند.کارخانه های لامپ های فلور سنت کم مصرف اغلب اظهار م ی کنند که محصولات آنها دارای ضریب است .

      

    بعضی از اشکال مختلف لامپ های کم مصرف

     

    موارد مصرف و کاربرد

    امروزه روشنایی در جهان سهم مهمی از مصرف برق را به مصرف خانگی برق 35 درصد از کل مصرف الکتریسیته در کشور را تشکیل می دهد و در این بین روشنایی بخش عمده ای از مصرف برق بخش خانگی را شامل می شو د در کشورهای پیشرفته 25 درصد از مصرف برق خانگی مربوط به روشنایی است . در ایران اطلاعات صحیحی و جود ندارد اما برآوردها نشان می دهد که نزدیک به 30 درصد از مصرف خانگی مربوط به روشنایی است . با توجه به اهمیت روشنایی در مصرف انرژی استفاده از لامپ های کم مصرف توسع ه زیادی پیدا کرده است و سه هدف اصلی را دنبال می کند:

    کاهش صورتحساب مصرف کنندگان

    کاهش میزان سرمایه گذاری جهت تامین تاسیسات تولید و توزیع برق

    کاهش آلودگی زیست محیطی

     

    مزایای استفاده از لامپ های کم مصرف را می توان در موارد زیر مشاهده نمود

    میزان نور دهی هر لامپ کم مصرف 18 وات برابر نور حاصل از یک لامپ رشته ای معمولی 100 وات میباشد.

     

    امکان انتخاب رنگ نور( آفتابی ، مهتابی، رنگی ) براساس کاربرد و نیاز مصرف کنندگان

    کاهش هزینه های تعویض لامپ به واسطه عمر طولانی لامپ کم مصرف

    کاهش مصرف برق دستگاه های سرما یشی خودکار به دلیل عدم تولید گرمای مزاحم

    ایجاد نور کاملاً یکنواخت و بدون لرزش و در نتیجه خستگی کمتر چشم

     

    استفاده از لامپ های کم مصرف در مکان های زیر توصیه نمی شود:

    محیط هایی با حرارت بالای 48 درجه و کم تر از 10 - درجه

    قابهای کاملاً بسته و بدون جریان هوا

    مکانهایی با رطوبت زیاد مانند گلفروشی ، گلخانه ...

    محل هایی با دفعات روشن و خاموش شدن زیاد نظیر مدارهای چشمک زن و دستشویی و ...

    میزان نور لامپ کم مصرف از شرایط نصب و دمای محیط متاثر است از این رو حداکثر نور داخل اتاقی با دمای حدود 25 درجه زمانی حاصل می شود که لام پ به صورت آویز نصب گردد.

    اهمیت استراتژیک محصول

    لامپ های کم مصرف به دو دلیل عمده در جهان اهمیت استراتژیک دارند.

    کاهش مصرف انرژی و مزایای اقتصادی

    کاهش اثرات زیست محیطی مصرف انرژی

    مدیریت مصرف برق شامل مجموعه ای از فعالیت های به هم پیوسته بین صنعت برق و مشترکین آن به منظور بهینه سازی و منطقی کردن مصرف برق است تا بتوان با کارایی بیشتر و هزینه کمتر به مطلوبیت بهین ه ای در زمینه مصرف دست یاف ت . بدین ترتیب هم عرض ه کننده و هم مصرف کننده برق به سود بیشتری دست خواهند یافت .

    در اثر مدیریت مصرف برق ب ا استفاده بهینه از انرژی الکتریکی افزایش تولید و توسعه سطح رفاه جامعه حاصل خواهد شد .

    چون در آمد حاصل از فروش برق تنها بخشی از هزینه های سرمای ه گذاری صنعت برق را تامین می کند ، از این رو این صنعت متکی به در آمدهای عمومی است و با توجه به لزوم صرفه جویی در مص رف منابع ارزی این صنعت بدون دستیابی به الگوی مناسب در مصرف برق با مشکلات جدی در تامین برق کشور مواجه خواهد شد لذا صرفه جویی در مصرف برق به صورت راه حلی استراتژیک مطرح می گردد .

    علاوه بر مسائل اقتصادی تولید بر ق ، بخش انرژی در بین سایر بخش های صنعتی از نظر وسعت آلودگی های زیست محیطی شرایط یگانه ای دارد . تولید الکتریسیته بیشترین میزان اکسید نیتروژن و سولفور را در جهان تولید می کند . بخش مسکونی یک مصرف کننده عمده انرژی با الگوی مصرف معین می باشد . کاهش مصرف انرژی به کاستن از آلودگی و تغییرات آب و هوایی کمک می کند . سیاست های فراوانی در زمینه کارآیی و ذخیره انرژی برای این بخش تدوین شده است . به طور مثال در کشورهای سردتر اجزاء گرم کننده فضا مرکز توجه برای بیشتر سیاست های ذخیره انرژی هستند . در حالی که در بیشتر کشورها ابزارهای الکتریکی و روشنایی مورد توجه سیاست گذاران انرژی می باشند . در 2 دهه گذشته دولت های جهان سیاست های فراوانی در جهت کاهش مصرف انرژی اعمال نموده و مشوق هایی برای ایجاد صنایعی که در کاهش انرژی نقش دارند ایجاد کرده اند . در سال 2001 کارگاه آموزشی طرح جامع روشنایی در آکادمی علوم آمریکا برگزار شد و در آن روش های مختلف برای کاهش انرژی مصرف شده در روشنایی مورد بررسی قرار گرفت و ظرفیت های موجود جهان برای جایگزینی ابزار روشنایی تحلیل شد . از جمله ابزاری که برای این کاهش در نظر گرفته شد استفاده از لامپ های کم مصرف بود که فراگیر شدن آن سهم عمده ای در کاهش انرژی مورد مصرف در روشنایی را دارد.

    در طول عمر خود A محاسبات نشان می دهد یک لامپ کم مصرف 20 واتی با رده برچسب انرژی معادل یک بشکه نفت صرفه جویی می کند . جایگزینی 10 میلیون شعله لامپ کم مصرف در کشور، ظرفیت نیروگاهی برابر یک نیروگاه، 2هزار مگا بایت ی یا معادل نیروگاه شهید رجایی و 800 میلیون دلار سرمایه گذاری آزاد می کند.

  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی کارگاه تولید لامپ کم مصرف

    فهرست:

    خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 4

    فصل اول..................................................................................................................................................................... 5

    کلیات........................................................................................................................................................................... 5

    مقدمه :......................................................................................................................................................................... 6

    هدف :......................................................................................................................................................................... 7

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :............................................................................................................................... 7

    محل اجرا :.................................................................................................................................................................. 7

    مشخصات متقاضیان :.................................................................................................................................................. 7

    دلایل انتخاب طرح :................................................................................................................................................... 8

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :...................................................................................................................................... 9

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :................................................................................................................................. 9

    نام و کد محصولات..................................................................................................................................................... 9

    موارد مصرف و کاربرد............................................................................................................................................. 12

    مزایای استفاده از لامپ های کم مصرف را می توان در موارد زیر مشاهده نمود................................................... 13

    امکان انتخاب رنگ نور( آفتابی ، مهتابی، رنگی ) براساس کاربرد و نیاز مصرف کنندگان................................... 13

    استفاده از لامپ های کم مصرف در مکان های زیر توصیه نمی شود:................................................................... 13

    اهمیت استراتژیک محصول...................................................................................................................................... 14

    لامپ های کم مصرف به دو دلیل عمده در جهان اهمیت استراتژیک دارند.......................................................... 14

    استاندارد های........................................................................................................................................................... 16

    کالاهای جایگزین..................................................................................................................................................... 17

    مطالعات مقدماتی بازار :........................................................................................................................................... 18

    حجم بازار بین المللی و تولید کنندگان عمده......................................................................................................... 18

    بازار داخلی و رقبای آن........................................................................................................................................... 20

    واحدهای تولیدی داخلی و طرح های در دست اجراء 5....................................................................................... 21

    صادرات و واردات محصول و شرایط آن................................................................................................................ 23

    بهای محصول............................................................................................................................................................ 23

    جمع بندی بازار....................................................................................................................................................... 24

    مجوز های قانونی :................................................................................................................................................... 25

    مراحل صدور جواز تاسیس :................................................................................................................................... 25

    شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس.......................................... 26

    1-   اشخاص حقیقی............................................................................................................................................... 26

    2-   اشخاص حقوقی.............................................................................................................................................. 26

    مدارک مورد نیاز:...................................................................................................................................................... 26

    اصلاحیه جواز تاسیس :........................................................................................................................................... 27

    تعریف:...................................................................................................................................................................... 27

    صدور پروانه بهره برداری :..................................................................................................................................... 27

    مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 28

    فصل دوم.................................................................................................................................................................. 29

    روش انجام کار......................................................................................................................................................... 29

    جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :........................................................................................... 30

    فهرست ماشین آلات مورد نیاز :.............................................................................................................................. 30

    مکان پیشنهادی برای اجرای طرح........................................................................................................................... 31

    نیروی انسانی مورد نیاز............................................................................................................................................ 31

    حمایت های اقتصادی و بازرگانی موجود............................................................................................................... 31

    ظرفیت تولید طرح و سهم از بازار........................................................................................................................... 32

    مشخصات فنی :........................................................................................................................................................ 32

    اجزاء تشکیل دهنده محصول................................................................................................................................... 32

    لامپ......................................................................................................................................................................... 32

    سرپیچ....................................................................................................................................................................... 33

    تکنولوژی لامپ های کم مصرف.............................................................................................................................. 34

    مواد اولیه مورد نیاز و محل تامین آن........................................................................................................................ 34

    مواد اولیه طرح شامل مواد زیر می باشد.................................................................................................................. 34

    فصل سوم................................................................................................................................................................. 36

    امور مالی طرح.......................................................................................................................................................... 36

    سرمایه گذاری ثابت طرح :...................................................................................................................................... 37

    خرید دفتر کار :........................................................................................................................................................ 37

    هزینه ماشین آلات و تجهیزات :............................................................................................................................... 38

    سایر هزینه های ثابت............................................................................................................................................... 38

    هزینه سرمایه گذاری ثابت :..................................................................................................................................... 39

    سرمایه در گردش..................................................................................................................................................... 39

    برآورد هزینه های تولید............................................................................................................................................ 40

    هزینه های تولید شامل هزینه مواد خام و سایر هزینه ها می باشد:......................................................................... 40

    هزینه مواد خام......................................................................................................................................................... 40

    سایر هزینه های تولید............................................................................................................................................... 40

    درآمدها..................................................................................................................................................................... 40

    فصل چهارم.............................................................................................................................................................. 42

    جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات.................................................................................................................. 42

    نتایج حاصله از اجرای طرح :.................................................................................................................................. 43

     

     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت