پروژه کارآفرینی کارگاه تولید بالاست مهتابی

تعداد صفحات: 50 فرمت فایل: word کد فایل: 400003552
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی صنایع برق و الکترونیک
قیمت قدیم:۷,۸۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی کارگاه تولید بالاست مهتابی

    مقدمه :

    در مطالعات امکان سنجی از دیدگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی جهت تصمیم گیری سرمایه گذاران جهت اجرا یا عدم اجرای طرح مورد استفاده قرار می گیرد.

    گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی برخی از کالاهایی است که از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران جهت بروزرسانی و بررسی های بیشتر از تیرماه ١٣٨٧ به این مهندسین مشاور واگذار شده است لذا این مهندسین مشاور با توجه به اطلاعات اولیه و ویژگیهای کالا که از سوی آن سازمان به عنوان محدوده کار تعریف شده به تهیه امکان سنجی مقدماتی طرح های مذکور پرداخته است. این مهندسین مشاور جهت استانداردسازی مبانی که بایستی در اجرای این طرح مدنظر قرار گیرد همچون میزان سرمای هگذاری لازم، برآورد هزینه های تاسیسات و ماشین آلات و چگونگی انجام سایر مطالعات اقدام به تهیه و تدوین دستورالعمل نمود که مطالعه این دستورالعمل می تواند سرمایه گذار محترم را در چگونگی محاسبات مالی و بررسی های فنی این مطالعات راهنمایی نماید.

    در این مطالعات ابتدا محصول مورد مطالعه معرفی شده و سپس بررسی های لازم در خصوص بازار آن بعمل آمده و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز نیز بررسی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد شده تا با استفاده از آن سرمایهگذاران محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و درجهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دیدگاه باز و مسیرشفاف در حد مطالعات امکان سنجی مقدماتی اقدام نمایند.

    مطالعات حاضر در خصوص طرح تولید "بالاست القایی" یا "چوک" لامپ مهتابی میباشد و باید یادآوری نمود که منظور از اصطلاح ترانس مهتابی که امروزه به غلط رواج یافته است همان بالاست القایی یا مغناطیسی لامپ مهتابی است. لازم به ذکر است که پیش از این مطالعات امکان سنجی تولید ترانس مهتابی که از سوی سازمان صنایع کوچک تعریف گردیده بود توسط این مهندسین مشاور بررسی و انجام گرفته است لذا به دلیل یکسان بودن ماهیت این دو محصول مطالعات فنی و بازار بالاست القائی لامپ مهتابی نیز کام ً لا شبیه ترانس مهتابی می باشد. باید اذعان نمود که این مطالعات بدون در نظر گرفتن ورود دو محصول جدید به صنایع الکترونیک و تاثیر آنها در روند مصرف و تولید بالاست مهتابی صورت گرفته است. این دو محصول جدید یکی "بالاست _الکترونیکی" است که در حال جایگزینی بالاستهای القایی مهتابی است و دیگری لامپهای کم مصرف میباشند که به تدریج جایگزین لامپهای فلورسنت یا مهتابی می شوند. باید گفت که ورود این دو محصول به بازار تاثیر زیادی بر بازار بالاست القائی (ترانس) مهتابی خواهد گذاشت بهطوریکه بازار این محصول را در آینده دچار رکود خواهد نمود. لازم به ذکر است که در سالهای اخیر نیز تولیدکنندگان زیادی در کشور نسبت به تولید این نوع از بالاستهای جدید اقدام نموده و برخی از تولیدکنندگان بالاستهای القایی نیز درصدد جایگزینی محصول خود با تکنولوژیهای نوین یعنی بالاست الکترونیکی هستند. روند تولید و واردات لامپهای کم مصرف نیز در داخل کشور که به تولید سالانه ٥٠ میلیون عدد در سال افزایش یافته است موجب کاهش مصرف لامپهای مهتابی و در نتیجه کاهش مصرف اجزای مختلف آن همچون بالاستمهتابی گردیده است که خوانندگان محترم باید این نکته را در نظر داشته باشند.

     

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :

    تولید  بالاست مهتابی

    دلایل انتخاب طرح :

    صنایع الکتریکی به عنوان یکی از صنایع پیشروی دنیای صنعتی توانسته است موجب تحول عظیمی در اقتصاد بسیاری از کشورها از جمله کشورهای خاور دور گردد. اشتغال زایی مناسب، سودآوری بالا و دوره کوتاه بازگشت سرمایه این صنعت را به یکی از جذابترین حوزه های سرمایه گذاری تبدیل نموده است. لامپ های فلورسنت به عنوان یک محصول الکتریکی در روشنایی بسیاری از اماکن به کار میرود. مزیت اصلی لامپ های فلورسنت ایجاد نور یکنواخت بوده و به دلیل مصرف اندک برق، در سطح وسیعی مورد استفاده قرار میگیرند. استفاده فراوان از انواع و اشکال مختلف این لامپ ها ) میلهای، حلقوی و... ( در روشنایی محیط کارگاهها و کارخانجات، بیمارستانها و مراکز درمانی، مدارس و دانشگاهها، ادارات و فروشگاهها، اهمیت تولید این محصول و لوازم جانبی آن شامل بالاست، استارت و ... را آشکار میسازد. علاوه بر آن ترکیب نور حاصل از لامپ های فلورسنت با نور زرد حاصل از لامپ های رشته ای (تنگستن) برای حفظ بهداشت و سلامتی چشم مورد تاکید پزشکان میباشد.

    لذا با توجه به موارد ذکر شده و نیز تاکید بر توسعه صنایع و تولیدات داخلی و اینکه بسیاری از نیازهای بازار این محصولات از طریق واردات تامین میشود که این امر موجب خروج ارز از کشور می گردد لذا طرح حاضر دارای اهمیت می باشد.

     

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :

    تعداد اشتغالزایی این طرح 24 نفر میباشد .

     

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :

    معرفی محصول

    عمر کوتاه و مصرف بالای انرژی لامپهای رشته ای سبب گردید تا لامپهایی با کیفیت و بازدهی بالا تولید گردد که این لامپهای جدید مشکل لامپهای رشتهای را نداشتند. این لامپها با توان خروجی بالا و نور زیاد درصد بیشتری از انرژی الکتریکی را به نور تبدیل میکنند. امروزه این لامپها تحت عنوان لامپهای مهتابی معروف هستند.

    برای راه اندازی مهتابی و اصو ً لا لامپهای فلورسنت مسلما به یک مبدل Ac به dc نیاز است و ترانس مهتابی یا چوک که در لامپ های مهتابی استفاده می شود در واقع یک افزایش دهنده ولتاژ به صورت لحظهای می باشد زیرا لامپ مهتابی برای اینکه در لحظه اول شروع به کار کند به ولتاژی بالای ٢٢٠ ولت )حدود ٦٠٠ ولت ( نیاز دارد. نحوه کار این نوع از بالاستها به صورت القائی یا مغناطیسی بوده و با اصول کار بالاستهای الکترونیکی کام ً لا متفاوت است.

     

     

    نام و کد محصول آیسیک

    با توجه به مشخصات فنی ارائه شده محصول از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران طرح حاضر مربوط به بالاست مهتابی می باشد که مشخصات فنی محصول این طرح در جدول ١ ارائه شده است.

    شماره تعرفه گمرکی

    مطابق طبقه بندی موجود در مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی، شماره تعرفه محصولات بشرح جدول شماره ٣ می باشد.

    (جداول و تصاویر در فایل اصلی موجود است)

    شرایط واردات محصول

    طبق کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی سال ١٣٨٦ محدودیت خاصی جهت واردات محصول مورد مطالعه وجود ندارد لذا با پرداخت حقوق گمرکی طبق جدول شماره ٣ امکان واردات وجود دارد.

    بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول

    با مراجعه به فهرست استانداردهای تدوین شده مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و سایت این مؤسسه، شماره استاندارد ملی خاصی برای این محصول بدست نیامد.

     

    بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصولات

    جهت تعیین قیمت هر کالا بایستی بازارهای تعیین کننده قیمت آنرا مورد بررسی قرار داد. در کشور ما بازارهای تعیین کننده قیمت شامل ارگانهای ذیل میباشد.

     نهادهای رسمی مانند وزارت بازرگانی )سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان( سازمان بورس اوراق بهادار، سازمان بورس فلزات و...

     

    ‐ بازارهای غیر رسمی مانند اصناف و بازاریان

    لازم به ذکر است که قیمت اغلب کالاهای اساسی که در سبد کالای مصرفی خانواده قرار دارد و یا جزو کالاهای استراتژیکی و حساس محسوب میشوند توسط ارگانهای رسمی تعیین میشود و سایر کالاها مانند کالای مورد بررسی در این طرح توسط بازار های غیر رسمی و فروشندگان و واسطه ها تعیین میگردد.

     

    مروری بر قیمت های داخلی

    با توجه به مطالب ذکر شده قیمت داخلی محصولات طرح حاضر به همراه مشخصات تولیدکنندگان )فروشندگان(  در جداول ارائه شده است.

     

    مروری بر قیمت های جهانی

    با توجه به مؤلفه های تأثیرگذار در قیمت جهانی که شامل کشور سازنده، کیفیت محصولات و هزینه نیروی انسانی آنها می باشد لذا این محصول در بازار جهانی دارای نوسان قیمت زیادی می باشند بنابراین جهت دسترسی به قیمتهای جهانی می بایستی کشور سازنده محصول و کیفیت دلخواه مشخص گردیده و سپس قیمت آن اخذ شود. از عوامل موثر در افزایش کیفیت این محصول به مواردی مانند بی صدا بودن، روشن شدن لامپ مهتابی بدون تاخیر، بالا بردن عمر لامپ مهتابی، عدم تاثیر بر روی ظاهر لامپ مهتابی میتوان اشاره نمود.

    با توجه به توضیحات فوق قیمت بدست آمده از شرکتهای وارد کننده این محصول در حدود ١ الی ٢ یورو بدست آمده است.

    (جداول و تصاویر در فایل اصلی موجود است)

    معرفی موارد مصرف و کاربرد محصول

    این محصول در لامپ فلورسنت یا همان لامپ مهتابی به کار برده می شود که کاربرد این لامپها در روشنایی محیط کارگاهها و کارخانجات، بیمارستانها و مراکز درمانی، مدارس و دانشگاهها، ادارات و منازل میباشد. چوک )بالاست) استارتر و فیلامان لامپها با یکدیگر سری می باشند و استارتر کلیدی است که با عبور جریان گرم شده و باز میشود.

    در لحظه اول استارت قطع و وصل شده و این کار باعث ایجاد افزایش لحظهای ولتاژ دربالاست میشود و در لحظه ای که ولتاژ بالا رفت و گاز داخل لامپ گرم شد مسیرجریان به جای عبور از استارتر از لامپ مهتابی عبور میکند و استارت از مدار خارج می شود.

  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی کارگاه تولید بالاست مهتابی

    فهرست:

    خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 5

    فصل اول..................................................................................................................................................................... 6

    کلیات........................................................................................................................................................................... 6

    مقدمه :......................................................................................................................................................................... 7

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :............................................................................................................................... 9

    محل اجرا :.................................................................................................................................................................. 9

    مشخصات متقاضیان :.................................................................................................................................................. 9

    دلایل انتخاب طرح :................................................................................................................................................... 9

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :................................................................................................................................... 10

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :............................................................................................................................... 10

    معرفی محصول......................................................................................................................................................... 10

    نام و کد محصول آیسیک......................................................................................................................................... 11

    شماره تعرفه گمرکی................................................................................................................................................. 12

    شرایط واردات محصول........................................................................................................................................... 12

    بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول...................................................................................................... 12

    بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصولات................................................... 13

    ‐ بازارهای غیر رسمی مانند اصناف و بازاریان........................................................................................................ 13

    مروری بر قیمت های داخلی................................................................................................................................... 13

    مروری بر قیمت های جهانی................................................................................................................................... 14

    معرفی موارد مصرف و کاربرد محصول................................................................................................................... 14

    بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول............................................................. 15

    کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول............................................................................................ 16

    شرایط صادرات محصول.......................................................................................................................................... 17

    شرایط ورود به بازار جهانی:.................................................................................................................................... 17

    وضعیت عرضه و تقاضا............................................................................................................................................ 18

    بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید طی ٥ سال گذشته................................................................................ 18

    بررسی ظرفیت های بهره برداری............................................................................................................................ 18

    بررسی روند ظرفیت نصب شده واحدهای فعال در کشور..................................................................................... 19

    بررسی روند تولید واقعی واحدهای فعال در کشور................................................................................................ 19

    بررسی سطح تکنولوژی تولید در واحدهای فعال................................................................................................... 20

    فرآیند تولید بالاستهای القائی مهتابی به صورت زیر است...................................................................................... 20

    مراحل مختلف تولید بالاست القائی مهتابی فوق الذکر متناسب با نوع ماده اولیه و نوع عملیات تولید به طور عمومی به شرح ذیل می باشد.  20

    ١‐ بوبین پیچ............................................................................................................................................................ 20

    ٢‐ تهیه هسته............................................................................................................................................................ 20

    ٣‐ تهیه ورق شاسی.................................................................................................................................................. 21

    ٤‐ مرحله مونتاژ........................................................................................................................................................ 21

    ٥‐ لاک زنی.............................................................................................................................................................. 21

    ٦‐ تزریق پلاستیک................................................................................................................................................... 21

    ٧‐ بسته بندی........................................................................................................................................................... 22

    نگاهی به راندمان تولید ) درصد استفاده از ظرفیت اسمی( در واحدهای تولیدی فعال........................................ 22

    نام کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده در تولید محصول.................................................... 22

    در جدول ١٠ مشخصات ماشین آلات مورد نیاز و برخی از شرکت های سازنده آنها ارائه شده است................. 22

    پیشبینی عرضه در بازار آینده کشور........................................................................................................................ 23

    پیشبینی تولید داخل واحدهای فعال........................................................................................................................ 23

    ب ( پیشبینی تولید داخل واحدهای در حال اجرا.................................................................................................. 23

    بررسی روند واردات محصول طی ٥ سال گذشته................................................................................................... 24

    جمع بندی عرضه :................................................................................................................................................... 25

    بررسی روند مصرف طی ٥ سال گذشته.................................................................................................................. 25

    روند مصرف طی 5 سال گذشته :............................................................................................................................ 25

    برآورد قابلیت صادرات در آینده............................................................................................................................. 26

    بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات در آینده............................................................................................... 27

    برآورد میزان تقاضای داخل در آینده....................................................................................................................... 27

    جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات بازار................................................................................................................. 27

    مجوز های قانونی :................................................................................................................................................... 28

    مراحل صدور جواز تاسیس :................................................................................................................................... 29

    شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس.......................................... 29

    1-   اشخاص حقیقی............................................................................................................................................... 29

    2-   اشخاص حقوقی.............................................................................................................................................. 29

    مدارک مورد نیاز:...................................................................................................................................................... 30

    اصلاحیه جواز تاسیس :........................................................................................................................................... 30

    تعریف:...................................................................................................................................................................... 31

    صدور پروانه بهره برداری :..................................................................................................................................... 31

    مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 32

    فصل دوم.................................................................................................................................................................. 33

    روش انجام کار......................................................................................................................................................... 33

    جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :........................................................................................... 34

    مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :.................................................................. 34

    بررسی اجمالی تکنولوژی و روش تولید محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها..................................... 35

    نگاهی به روش تولید................................................................................................................................................ 35

    مقایسه روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهای جهان................................................................................ 36

    لازم به ذکر است که در سالهای اخیر عمده توان تولیدکنندگان داخلی بالاست مهتابی به دو امر اختصاص یافته است   36

    تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژی های مرسوم در تولید محصول...................................................................... 37

    برآورد حداقل ظرفیت اسمی اقتصادی طرح........................................................................................................... 37

    لحاظ کردن نقطه سربه سر تولید.............................................................................................................................. 37

    لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار....................................................................................................................... 38

    پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح................................................................................................................. 38

    وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی............................................................................................................. 39

    حمایت های تعرفه گمرکی و مقایسه آن با تعرفه های جهانی................................................................................. 39

    حمایت های مالی...................................................................................................................................................... 39

    بررسی بازار.............................................................................................................................................................. 40

    عرضه و تقاضا........................................................................................................................................................... 41

    هزینه های سرمایه..................................................................................................................................................... 41

    ظرفیت اقتصادی....................................................................................................................................................... 41

    اشتغال....................................................................................................................................................................... 42

    فصل سوم................................................................................................................................................................. 43

    امور مالی طرح.......................................................................................................................................................... 43

    سرمایه گذاری ثابت طرح :...................................................................................................................................... 44

    خرید دفتر کار :........................................................................................................................................................ 44

    هزینه زمین :............................................................................................................................................................. 44

    هزینه محوطه سازی :................................................................................................................................................ 45

    هزینه ساختمان سازی :............................................................................................................................................ 45

    هزینه ماشین آلات و تجهیزات :............................................................................................................................... 46

    هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی :....................................................................................................................... 46

    هزینه تجهیزات آزمایشگاهی :.................................................................................................................................. 46

    وسایل اداری و خدماتی............................................................................................................................................ 47

    ماشین آلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهی....................................................................................................... 47

    هزینه های قبل از بهره برداری................................................................................................................................ 47

    هزینه های پیشبینی نشده......................................................................................................................................... 48

    هزینه سرمایه گذاری ثابت :..................................................................................................................................... 48

    هزینه ثابت و متغییر دوره بهره برداری :................................................................................................................. 49

    فصل چهارم.............................................................................................................................................................. 50

    جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات.................................................................................................................. 50

    نتایج حاصله از اجرای طرح :.................................................................................................................................. 51

     

     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت