پروژه کارآفرینی کارگاه تولید کانی تالک

تعداد صفحات: 47 فرمت فایل: word کد فایل: 400003601
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی معادن و صنایع وابسته
قیمت قدیم:۷,۵۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی کارگاه تولید کانی تالک

    خلاصه طرح :

    در این طرح به بررسی تولید کانی تالک پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

     

    فصل اول

    کلیات

    مقدمه :

    هر محصول ویژگیها و مشخصات خاصی دارد که پیش از هر گونه بررسی فنی، مالی و اقتصادی طرح، لازم  است این خصوصیات به درستی شناخته شوند. شناخت صحیحی از مشخصات و انواع مختلف محصول، بدون تردید، راهنمای مناسبی جهت تصمیم گیریهای لازم در انتخاب روش و عملیات تولید و محاسبات بعدی مورد نیاز خواهد بود.

    در این ارتباط یکی از موثرترین روشهای قابل استفاده، به کارگیری استانداردهای مدون ملی و جهانی هر یک از محصولات می باشد. علاوه بر این جهت بررسی بازار لازم است تا شماره تعرفه گمرکی ( نامگذاری بروکسل ) محصولات نیز مشخص گردد تا درباره روند واردات و صادرات محصول و مقررات آن شناخت لازم حاصل شود.

    تالک، سنگ صابون یا استاتیت از زمانهای پیش از تاریخ به عنوان مواد خام استفاده شده است. قالب های کنده کاری شده از سنگ صابون در عصر برنج و اوایل عصر آهن برای ریخته گری سلاحها و ابزار مورد استفاده قرار می گرفتند. در فرهنگهای مدیترانه ای دوران کلاسیک، کنده کاریهای سنگی از سنگ صابون ساخته شدند و تالک برای مداوای زخمها و در تولید پودرهای آرایشی استفاده می شد. در روم قدیم، زنان از مقادیر زیادی پودر و روژ استفاده می کردند. لغت قدیمی عربی تالک که به طبیعت روغنی این ماده اشاره دارد، این نام را به این ماده داده است. در 1550 ، کاترین دو مدی سی آن را به شکل تالک پودر شده و رنگ آمیزی شده توسط افزودن رنگدانه ها برای آرایش صورت رواج داد.

    مواد خامی که از معدن استخراج می شوند، عموماً به صورت سنگ می با شند و به طور مستقیم نمی توان در صنایع از آن استفاده کرد . این محدودیت بدین دلیل وجود دارد که عملاً حجم زیاد سنگ ها کارآیی را به شدت کاهش داده و گاهی اوقات به عدم کارآیی منجر می شود . بنابراین سنگهای معدنی باید به صورت پودر درآید. به دلیل اینکه این پودرها محد وده بسیار وسیعی را شامل می گردند، موادی مانند باریت، بنتونیت، کربنات کلسیم، اکسید آهن، تالک، کائولن، فلدسپات، میکا، سیلیس، دولومیت، اکسید منگنز، فلورین و ... را می توان در چنین واحدهایی به پودر تبدیل نمود . در این طرح به طور خاص فرآوری سنگ معدن تالک و تبدیل آن به پودر تالک مد نظر می باشد.

     

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :

    تولیدکانی تالک

     

    محل اجرا :

     

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :

    تعداد اشتغالزایی این طرح 23 نفر میباشد .

     

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :

    نام و کاربرد محصول

    مواد خامی که از معدن استخراج می شوند عموماً به صورت سنگ می باشند و به طور مستقیم نمی توان در صنایع از آن استفاده کرد . این محدودیت بدین دلیل وجود دارد که عملاً حجم زیاد سنگ ها کارآیی را به شدت کاهش داده و گاهی اوقات عدم کارآیی را منجر می شود . بنابراین سنگهای معدنی باید به صورت پودر درآید که در این طرح تحت نام کلی پودرهای معدنی به آن پرداخته شده است. به دلیل اینکه این پودرها محدوده بسیار وسیعی را شامل می گردند، موادی مانند باریت، بنتونیت، کربنات کلسیم، اکسید آهن، تالک، کائولن، فلدسپات، میکا، سیلیس، دولومیت، اکسید منگنز، زغال و فلورین و ..... را می توان در چنین واحدهایی به پودر تبدیل نمود.

    نام تالک از واژه ای قدیمی با منشاء نامعلوم، احتمالاً از واژه عربی طلق گرفته شده است . تالک از کانی های مهم اسکارنهای منیزیم دار است و در دگرگونی ناحیه ای سنگ های مافیکی، اولترامافیکی و دولومیت ها، در دگرگونی ناحیه ای حرارتی مت و سط تا پایین، موجب تشکیل تالک شیست می شود که مهمترین منبع تالک به شمار می روند. بیشتر تالک دنیا از تالک شیست و سنگ های سرپانتینی شده به دست می آید.

     

    طبقه بندی محصول

    با توجه به مصرف و انواع گسترده این محصول طبقه بندی های مختلفی وجود دارد که مهمترین این طبقه بندیها عبارتند از:

    طبقه بندی از نظر درجه خلوص؛

    طبقه بندی از نظر نوع؛

    طبقه بندی از نظر مش.

     

    مشخصات فنی محصول

    مشخصات فنی انواع تالک:

    - نوع اول :

    که با درجه خلوص بالا و به ابعاد کمتر از 325 مش و به اندازه 5 تا 5/5 در مقیاس  Hegman و با قطر متوسط دانه ها، حدود 4 میکرون و درخشندگی 87 تا 90 به عنوان پرکننده در رنگ های با کیفیت بالا  و رزینها به مصرف می رسد.

     

    - نوع دوم :

    تالک با ابعاد کمتر از 325 مش و درجه ریزی 4 در مقیاس Hegman را نگهداری و حفظ می نماید. قطر متوسط دانه ها، 4 میکرون و درخشندگی آن 5/84 تا 89  می باشد . این نوع تالک جهت مصارف  پرکننده در رنگ، پلاستیک، رزین و لاستیک به مصرف می رسد . حدود 4 درصد تولید، قابل مصرف در صنایع آرایشی است.

     

    نوع سوم :

    اندازه کمتر از 325 مش با درجه ریزی 6 در مقیاس  Hegman  قطر متوسط ابعاد  2/2  میکرون  و درخشندگی 90 تا 5 ویسکوزیته و غلظت مواد خشک و مخفی در فرمول های پوشش مورد استفاده قرار می گیرد.

     

    بسته بندی محصول

    یکی از عوامل مهم در هر واحد صنعتی جهت بازاریابی، بسته بندی مناسب می باشد . در این واحد نیز برای بسته بندی از پاکت های کاغذی کرافت استفاده می کنند . بدین ترتیب که ابتدا پودرها در یک سیلو ذخیره  شده و سپس توسط دستگاه کیسه پرکن این پودرها به درون کیسه های 25 کیلوگرمی به ابعاد  سانتی متر هدایت می شوند.

     

    شماره تعرفه گمرکی محصول

    در داد و ستدهای بین المللی جهت کد بندی کالاها در امر صادرات و واردات و تعیین حقوق گمرکی و سود بازرگانی، بیشتر از دو نوع طبقه بندی استفاده می شود. یکی از طبقه بندی ها نامگذاری بروکسل و دیگری طبقه بندی مرکز استاندارد تجارت بین الملل می باشد.

    روش طبقه بندی مورد استفاده در بازرگانی خارجی ایران، طبقه بندی بروکسل است که بنابر نیازها و کاربردهای خاص موجود، بعضاً تقسیم بندیهای بیشتری در زیر تعرفه ها انجام گرفته است.

     

    استاندارد محصول

    جهت جلب اعتماد مصرف کنندگان محصول تولیدی و نیز رعایت کلیه نکات مربوط به کنترل کیفیت محصول، توجه به استانداردهای موجود، امری ضروری است . به طور کلی در مورد هر محصول، استانداردهای مختلف ملی و بین المللی وحود دارد . استانداردهای ملی توسط موسسه استانداردها و تحقیقات صنعتی ایران تهیه می گردد و کلیه تولیدکنندگان محصول ملزم به رعایت این استانداردها می باشند . با توجه به اینکه موسسه استاندارد از اعضاء سازمان بین المللی استاندارد می باشد و از آخرین پیشرفت های علمی و فنی و صنعتی جهان استفاده می نماید، همچنین شرایط کلی و نیازمندیهای خاص کشور را مورد توجه قرار می دهد؛ استانداردهای ذکر شده در این مورد مطابق با استانداردهای جهانی بوده و کاملاً قابل قبول و لازم الاجراء است.

    کانی های تالک فرآوری شده، معمولاً براساس موارد استفاده و کاربردهای خاص آنها، مانند انواع آرایشی، سرامیک و قابل استفاده در صنایع رنگ طبقی بندی می شوند . به طور کلی واژه های تجاری استفاده شده، مشخصات آنها را توصیف می نمایند . توافق های انجام شده بین تولیدکنندگان و خریداران بر روی خواص فیزیکی، شیمیایی، کانی شناسی و یا مشخصات دیگر که برای خریدار مهم است، نوع تالک را مشخص می کند. انواع ت الک های تجاری در ترکیب بسیار متفاوت بوده و از تالک حقیقی -که به صورت تئوری خالص است- گرفته تا کلریت های خالص را شامل می شود . ترکیب شیمیایی انواع تجاری تالک عمدتاً در مقدار و ترکیبات آهن کمتر می باشد. Al2O و 3 CaO متفاوت هستند و این تفاوت برای MgO و SiO2 تالک های آرایشی و دارویی حدود 90 درصد یا بیشتر تالک و کمتر از 8 درصد کلریت می باشد . این نوع تالک ها باید رنگ سفید خوبی داشته باشند .. این نوع تالک باید عاری از / باشد. حداکثر آهک نباید از 5 هرگونه باکتری بوده و در مصارف آرایشی حتماً باید ضدعفونی گردد . صنایع آرایشی و دارویی نیاز به تالکی دارند که عاری از شن، ریگ، اجزاء دانه ای و یا فیبر می باشد . تالک مورد استفاده باید دارای خاصیت ورق های شدن زیاد، حالت لیزی و چرب بودن زیاد و ریزدانه بودن ( 98 درصد آنها از الک مش 200 عبور نمایند ) را داشته باشد.

    به تالک های مورد استفاده در سایر مصارف، تالک های صنعتی گفته می شود و می تواند حاوی 45 تا 50 درصد تالک، 12 تا 49 درصد کلریت و 31 تا 37 درصد منیزی م باشند و حضور درصد بالایی از ناخالصی ها  نظیر سیلیکات ها و کوارتز ممکن است وجود داشته باشد . میزان درخشندگی بین 64 تا 70 درصد و یا کمی بیشتر مشکلی را به وجود نمی آورد.

    تالک های قابل مصرف در ساخت رنگ باید دارای رنگ سفید باشند و اجزاء آن به صورت ورقه ای و خیلی نرم و دارای قدرت مخفی سازی بالا (کدر بودن ) در رنگ باشد . به علاوه اندازه قطعات و شکل آنها، تراکم و به هم فشردگی و همچنین خاصیت جذب روغن، معمولاً از ویژگی های مهم این نوع تالک ها می باشد . اندازه 98 میکرون باش د. حضور ناخالصی هایی از قبیل ژیپس / قطعات و پراکندگی آنها باید به گونه ای باشد که 5 یا انیدریت و سولفات ها نباید در ترکیب و یا همراه آنها وجود داشته باشد.

    تالک های قابل مصرف در صنایع سرامیک باید دارای خواص پوشش ترکیب شیمیایی، انقباض، رنگ مناسب پس از آتش سوزی و توزیع مناسب در اندازه ذرات باشند . سرامیک ها موارد کاربرد زیادی  میانگین اندازه قطعات باید 6 تا 14 میکرون بوده و 90 درصد مواد باید از الکمش 325 عبور نماید. در سرامیک های کوردیریتی، تالک دارای ترکیب متغیرتر و ناخالصی بیشتر می باشد. تالک های قابل مصرف در صنایع کاغذ، باید نرم، عاری از هرگون ریگ یا شن و دارای مقدار کمی مواد آلکالی باشند. معمولاً به صورت میکرونیزه و با اندازه ابعاد کمتر از 5 میکرون هستند و باید رنگ سفید داشته باشند (درخشندگی 90 درصد در مقیاس جنرال الکتریک ) این نوع تالک به آسانی در آب پراکنده شده و قابلیت قبول جوهر را به طور رضایت بخش دارا می باشد . برای بهترین نوع ک اغذ، فقط تالک سفید و میکرونیزه و تقریباً فاقد میکا، کربنات کلسیم و اکسید آهن (حداکثر 2 درصد)  مناسب می باشد.

  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی کارگاه تولید کانی تالک

    فهرست:

    خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 4

    فصل اول..................................................................................................................................................................... 5

    کلیات........................................................................................................................................................................... 5

    مقدمه :......................................................................................................................................................................... 6

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :............................................................................................................................... 7

    محل اجرا :.................................................................................................................................................................. 7

    مشخصات متقاضیان :.................................................................................................................................................. 7

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :...................................................................................................................................... 7

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :................................................................................................................................. 8

    نام و کاربرد محصول................................................................................................................................................... 8

    طبقه بندی محصول..................................................................................................................................................... 8

    با توجه به مصرف و انواع گسترده این محصول طبقه بندی های مختلفی وجود دارد که مهمترین این طبقه بندیها عبارتند از:       8

    مشخصات فنی محصول.............................................................................................................................................. 9

    مشخصات فنی انواع تالک:......................................................................................................................................... 9

    - نوع اول :.................................................................................................................................................................. 9

    - نوع دوم :.................................................................................................................................................................. 9

    نوع سوم :.................................................................................................................................................................... 9

    بسته بندی محصول.................................................................................................................................................. 10

    شماره تعرفه گمرکی محصول.................................................................................................................................. 10

    استاندارد محصول.................................................................................................................................................... 10

    کالاهای قابل جانشین............................................................................................................................................... 13

    بررسی بازار و قیمت فروش.................................................................................................................................... 13

    بررسی روند تولید.................................................................................................................................................... 14

    بررسی روند مصرف................................................................................................................................................. 14

    بررسی قیمت فروش محصول مشابه........................................................................................................................ 15

    پارامترهای مختلفی بر قیمت محصول موثر خواهند بود که برخی از پارامترهای مهم در ذیل شرح داده شده است: 15

    مجوز های قانونی :................................................................................................................................................... 16

    مراحل صدور جواز تاسیس :................................................................................................................................... 16

    شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس.......................................... 17

    1-   اشخاص حقیقی............................................................................................................................................... 17

    2-   اشخاص حقوقی.............................................................................................................................................. 17

    مدارک مورد نیاز:...................................................................................................................................................... 17

    اصلاحیه جواز تاسیس :........................................................................................................................................... 18

    تعریف:...................................................................................................................................................................... 18

    صدور پروانه بهره برداری :..................................................................................................................................... 18

    مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 19

    فصل دوم.................................................................................................................................................................. 20

    روش انجام کار......................................................................................................................................................... 20

    جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :........................................................................................... 21

    فهرست تجهیزات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :.................................................................................................. 21

    مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :.................................................................. 22

    نیروی تولید:............................................................................................................................................................. 22

    نیروی غیر تولید :..................................................................................................................................................... 22

    مطالعات فنی :........................................................................................................................................................... 22

    معرفی روش های مختلف تولید............................................................................................................................... 24

    تشریح فرایند تولید منتخب...................................................................................................................................... 24

    بررسی ایستگاهها، مراحل وشیوه های کنترل کیفیت.............................................................................................. 26

    به طور کلی اهداف کنترل کیفیت را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:............................................................ 26

    کنترل کیفیت مواد اولیه............................................................................................................................................ 27

    کنترل حین تولید...................................................................................................................................................... 28

    کنترل نهایی.............................................................................................................................................................. 28

    تعیین ظرفیت، برنامه تولید و شرایط عملکرد واحد............................................................................................... 28

    نقشۀ استقرار ماشین آلات........................................................................................................................................ 30

    نقشه استقرار ماشین آلات طرح :............................................................................................................................. 30

    نقشۀ جریان مواد...................................................................................................................................................... 31

    نقشه جانمایی ساختمانها.......................................................................................................................................... 32

    فصل سوم................................................................................................................................................................. 33

    امور مالی طرح.......................................................................................................................................................... 33

    سرمایه گذاری ثابت طرح :...................................................................................................................................... 34

    خرید دفتر کار :........................................................................................................................................................ 34

    هزینه زمین - هزینه محوطه سازی - هزینه ساختمان سازی :................................................................................ 35

    هزینه ماشین آلات و تجهیزات :............................................................................................................................... 36

    هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی :....................................................................................................................... 37

    وسایل اداری و خدماتی............................................................................................................................................ 37

    ماشین آلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهی....................................................................................................... 38

    هزینه های قبل از بهره برداری................................................................................................................................ 38

    مجموع هزینه سرمایه گذاری ثابت :......................................................................................................................... 39

    برنامه تولید سالانه :.................................................................................................................................................. 39

    مقدار و ارزش مواد اولیه مصرفی :........................................................................................................................... 40

    هزینه تامین انواع انرژی :......................................................................................................................................... 40

    هزینه خدمات نیروی انسانی.................................................................................................................................... 41

    مجموع اقلام سرمایه در گردش:............................................................................................................................... 41

    کل سرمایه گذاری :.................................................................................................................................................. 42

    هزینه های تولید :..................................................................................................................................................... 42

    هزینه های ثابت :...................................................................................................................................................... 43

    هزینه های متغییر :.................................................................................................................................................... 43

    قیمت تمام شده محصول :....................................................................................................................................... 44

    فصل چهارم.............................................................................................................................................................. 45

    جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات.................................................................................................................. 45

    نتایج حاصله از اجرای طرح :.................................................................................................................................. 46

     

     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت