پروژه کارآفرینی کارگاه تولید ژل کتیرا

تعداد صفحات: 38 فرمت فایل: word کد فایل: 400003575
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی صنایع دارویی-پزشکی-بهداشتی
قیمت قدیم:۶,۶۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی کارگاه تولید ژل کتیرا

    خلاصه طرح :

    در این طرح به بررسی تولید ژل کتیرا پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

     

    فصل اول

    کلیات

    مقدمه :

    هر محصول ویژگی ها و مشخصات خاصی دارد که پیش از هر گونه بررسی فنی، مالی و اقتصادی طرح، لازم است این خصوصیات به درستی شناخته شوند. شناخت صحیحی از مشخصات و انواع مختلف محصول، بدون تردید، راهنمای مناسبی جهت تصمیم گیریهای لازم در انتخاب روش و عملیات تولید و محاسبات بعدی مورد نیاز خواهد بود.

    در این ارتباط یکی از موثرترین روشهای قابل استفاده، به کارگیری استانداردهای مدون ملی و جهانی هر یک از محصولات می باشد. علاوه بر این جهت بررسی بازار لازم است تا شماره تعرفه گمرکی (نامگذاری بروکسل ) محصولات نیز مشخص گردد تا درباره روند واردات و صادرات محصول و مقررات آن شناخت لازم حاصل دراین طرح که به منظور تولید محصولات دارویی با منشائ گیاهی پرداخته شده است، طراحی کارخانه ژل موی کتیرا و امکان تولید این محصول از جنبه های مختلف و براساس اطلاعات دردسترس مورد بررسی

    قرارگرفته است. اطلاعاتی که عموما تحقیقاتی بوده و از منابع مختلفی از جمله وزارت صنایع و معادن ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (اداره کل نظارت بر دارو و مواد غذایی)  اداره گمرک ، موسسه استاندارد ایران، استانداردهای بین المللی مانند B.P ،USP ،FDA همچنین کتب، مقالات و سایت های مرتبط ب ا این محصول و.... به دست آمده است.

    تعریف محصولات آرایشی و بهداشتی به فرآورده هایی اطلاق می گردد که به منظور تمیز کردن، معطر کردن ، تغییر ظاهر ، اصلاح بوی بدن و محافظت و نگهداری از اعضای خارجی بدن و یا دندان و اعضای دهانی که از آنها در شرایط مناسب استفاده می شود.

     

     

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :

    ژل کتیرا

     

    محل اجرا :

    دلایل انتخاب طرح :

    بطور کلی نمی توان کلیه کالاهای آرایشی را استراتژیک تلقی نمود با این حال مصرف اینگونه محصولات در دنیا به دلیل تبلیغات رسانه ها و همچنین میل به زیبا بودن در انسانه ا روبه افزایش است و در این میان محصولاتی با منشای طبیعی از جایگا هی ممتاز برخوردار می باشد.

     

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :

    تعداد اشتغالزایی این طرح 17 نفر میباشد

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :

    معرفی گیاه گون:

    صمغ کتیرا از گیاهی به نام گون بدست می آید. نام علمی این گیاه  Astragalus SPP است و این جنس در ایران 800 گونه دارد. بهترین گونه کتیرا که ارزش اقتصادی دارد از جنوب آسیا بخصوص ایران بدست می آید و ترکیبات آن مواد معدنی و ساکارید می باشد.  نام تجاری داروی ساخته شده از این گیاه Tragacanth Mucilage است.

     

    تعریف، ویژگیها و مشخصات فنی محصول

    در این بخش نام و کاربرد، طبقه بندی، مشخصات فنی و بسته بندی محصول مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

     

    نام و کاربرد محصول

    نام تجاری این محصول درایران همان ژل کتیرا است و این محصول را در دنیا به نام Tragacanth hair gel و یا Locoweed می شناسند. این محصول با کد 24241347 در لیست ISIC3 مشخص شده است.

    این محصول حالت دهنده، براق کننده و ثابت نگهدارنده حالت مو بوده و همچنین کتیرای موجود در محصول باعث تقویت مو نیز می گردد.

     

     

     

    شماره تعرفه گمرکی محصول

    در داد و ستدهای بین المللی جهت کد بندی کالاها در امر صادرات و واردات و تعیین حقوق گمرکی و سود بازرگانی، بیشتر از دو نوع طبقه بندی استفاده می شود. یکی از طب قه بندیها نامگذاری بروکسل و دیگری طبقه بندی مرکز استاندارد تجارت بین الملل می باشد.

    روش طبقه بندی مورد استفاده در بازرگانی خارجی ایران، طبقه بندی بروکسل است که بنابر نیازها و کاربردهای خاص موجود، بعضاً تقسیم بندی های بیشتری در زیر تعرفه ها انجام گرفته است.

     

    استاندارد محصول

    هیچگونه استاندارد ملی برای این محصول تدوین نگردیده است اما استاندارد جهانی ایزو 9001 و موسسه استانداردهای ملی امریکا و بریتانیا درباره این محصول استانداردهایی تدوین نموده اند.

     

    استانداردهای مرتبط:

    استاندارد ملی به شماره 5874 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران - فرآورده های آرایشی و بهداشتی  – میکروبیولوژی - تعیین کارآیی نگهدارنده ها به روش مواجه.

    استاندارد ملی شماره 1770 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران - فرآورده های آرایشی و بهداشتی - روشهای نمونه برداری.

    استاندارد ملی شماره 1023 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران - فرآورده های آرایشی و بهداشتی -د طبقه بندی محصولات.

    استاندارد ملی شماره 1106 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران - فرآو رده های آرایشی وشوینده -اندازه گیری آرسنیک.

     

    کالاهای قابل جانشین

    انواع حالت دهنده ها، براق کننده و ثابت نگهدارنده های مو می توانند جایگزینی برای این محصول محسوب شوند و به دلیل بالا بودن قیمت صمغ کتیرا طبیعتا قیمت محصول نسبت به سایر محصولات مشابه می باشد. با این همه در ایران به دلیل فرهنگ مصرف و شناخت این محصول از قدیم الای ام که ناشی از شناخت این گیاه بوده جایگزین نمودن کالاهای مشابه کمی دشوار به نظر میرسد.

    کالاهای مشابه با منشای سنتتیک نه تنها خواص تقویت کننده مو را نداشته بلکه در برخی از موارد باعث ریزش و ناراحتی های پوستی نیز گردیده است و با توجه به پیشرفت علم داروسازی و پزشکی نگرش مثبت مردم دنیا نسبت به چنین محصولاتی به سرعت رو به افزایش است.

     

    کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول:

    کشورهای ترکیه، آمریکا، آلمان، ایتالیا و فرانسه مهم ترین تولید کنندگان این محصول و کشورهایی مانند ژاپن، هنگ کنگ و کانادا عمده ترین مصرف کنندگان این محصول بشمار می آیند.ایران با توجه به منابع غنی که از گیاه گون در اختیار دارد، می تواند یکی از مهمترین صادر کنندگان این محصول باشد.

     

    بررسی بازار و قیمت فروش

    بررسی امکانات فروش برای محصول تولید شده در هر وا حد جدید صنعتی می تواند عامل بسیار موثری در ارزیابی موقعیت اقتصادی و آینده این گونه واحدها باشد. در این ارتباط با در نظر گرفتن ویژگیهای خاص هر صنعت، وضعیت تولیدات داخلی و میزان مصارف و نیازهای داخلی (بر مبنای انواع کاربرد محصول ) مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد و با تعیین میزان کمبود تولید داخلی محصول، باید سهم قابل کسب بازار برای واحدهای جدید ارزیابی گردد.

    از سوی دیگر ویژگیهای خاص هر صنعت، ممکن است امکانات ویژه ای را برای فروش و بازاریابی محصولات آن فراهم آورد که در هر مورد باید به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.

    در این قسمت مسائل فوق الذکر در ارتباط با امکانات فروش محصول جهت ارزیابی نهایی شاخص های اقتصادی واحد مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و قیمت فروش محصول مشابه بر مبنای نرخ های رسمی بازار ارائه خواهد گردید.

     

    بررسی روند مصرف

    هیچگونه آماری از سوی مراجع ذیصلاح درمورد میزان مصرف این محصول ارائه نگردیده است تنها مطلب 14 درصدی هزینه های بهداشت و درمان یک خانوار در سال 84 نسبت به سال 83  ارائه شده میزا ن 6  می باشد و متوسط هزینه های ناخالص سالانه یک خانو ار بابت بهداشت و درمان طی سالهای, 1384  1383 مبلغ 2502931 ریال می باشد که از این مبلغ 276623 ریال بابت دارو و لوازم طبی و درمانی و 967205 ریال بابت هزینه های بهداشتی و آرایشی و خدمات شخصی می باشد.

     

    بررسی روند واردات و صادرات

    شرایط واردات:

    پس از اخذ مجوزهای لازم از سوی وزارتخانه های بازرگانی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میتوان نسبت به واردات محصول اقدام نمود. از آنجا که واردات محصولات آرایشی و بهداشتی دارای ضوابطی خاص بوده بنابراین دستورالعمل موجود عینا ارائه می گردد:

    بررسی شرایط فنی و بهداشتی کارخ انجات تولید کننده کالاهای فرآیند شده آرایشی و بهداشتی مجموعه اطلاعاتی است در مورد محل تولید، روش تولید و کنترل فرآورده های آرایشی و بهداشتی که توسط کارخانه تولید کننده ارایه می گردد.

     

    بررسی مدارک و مستندات علمی کالاهای فرآیند شده آرایشی و بهداشتی

    GMP : قسمتی از تضمین کیفیت است که مطمئن می سازد فرآورده های تولیدی کارخانه با توجه به ویژگیهای نهایی محصول و با درنظر گرفتن کاربرد آنها، مطابق با استانداردهای کیفیت تولید شده و کنترل شده اند.

    مجوز گشایش

    مجوز ترخیص

     

    شرایط صادرات:

    -اخذ گواهی فروش محصول:

    گواهی است که فروش یک فرآورده خاص یا تولیدات یک کارخانه را بدون هیچگونه محدودیتی در کشور مبدائ و همچنین در سایر کشورها تایید می نماید.

    -اخذ گواهی بهداشت محصول :

    مبین سلامتی و ایمنی محموله بوده و همچنین بی ضرر بودن آن را جهت مصرف انسانی تعیین می نماید.

    بنابراین پس از اخذ مجوزهای لازم از وزارتخانه های بازرگانی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با رعایت سایر مقررات صادرات بلامانع می باشد .

     

    مطالعات فنی :

    طراحی و احداث صنایع نیازمند شناخت مبانی تئوری و برخورداری از دیدگاه های تجربی و عملی متناسب با شرایط اقتصادی و فرهنگی حاکم و دانش فنی موجود جامعه، به منظور نیل به اهداف تولید می باشد.

    بررسی امکان احداث واحد ازحیث نحوۀ تأمین مواداولیه، تعیین میزان سرمایه گذاری ، تطابق تکنولوژی صنعت مورد نظر با میزان تخصص ها و مهارت های بالقوه و بالفعل موجود در کشور و …، مطالعات هماهنگ و چند جانبه اقتصادی، فنی، اقلیمی و جغرافیایی را ایجاب می نماید.

    مطالعات فنی ایجاد صنایع، مجموعه ای ازتحقیقات درخصوص ماهیت مواد و محصولات، شناخت فرآیندهای مختلف تولید و تکنولوژی های موجود و بررسی سیستم ها، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز می باشد . این بررسی ها در راستای نیل به هدف توسعه، تولید و افزایش کیفیت محصولات تولیدی صورت می گیرد که با بهبود بافت فنی واحدهای جدیدالتأسیس در داخل کشور، پاسخگویی به نیاز بازار و رقابت با سایر تولیدکنندگان جهانی را امکان پذیر می سازد.

    در بررسی های فنی ابتداء روش های مختلف تولید محصول مورد مطالعه قرار می گیرد و پس از بررسی های لازم مناسب ترین تکنولوژی که با فرهنگ کاری و توانائی های بالقوه صنعت تناسب داشته باشد، انتخاب می گردد.

    با انتخاب مناسبترین روش تولید هر محصول می توان دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز را بر اساس فرآیند منتخب، انتخاب نمود.

    در این فصل، علاوه برتشریح فرآیندهای مختلف تولید و انتخاب مناسب ترین فرآیند، کنترل کیفیت واحد تولیدی شرح داده خوا هد شد . سپس ظرفیت و برنامه تولید بر اساس بررسی بازار تعیین می گردد و بر این اساس کاربرد و میزان مواد اولیۀ مورد نیاز و تعداد و نحوۀ عملکرد دستگاههای موجود در خط تولید شرح داده خواهد شد و پس از تعیین طرح استقرار ماشین آلات و جریان مواد، تأسیسات زیربنائی مور د نیاز جهت انجام و ادامۀ فعالیت های تولیدی واحد مورد بررسی قرار می گیرند. در ادامه بر اساس اصول مهندسی صنایع، نیروی انسانی مورد نیاز و مساحت بخشهای مختلف محاسبه می گردد و سپس نقشۀ جانمایی ساختمان های تولیدی، اداری، رفاهی، بهداشتی وخدماتی ترسیم می گردد . درخا تمه این فصل نیز برنامه زمان بندی طرح مورد توجه قرارگرفته است.

     

    معرفی روش تولید

    تولید ژل موی کتیرا یک فرآیند بسیار ساده است و دارای تکنولوژی خاصی نمی باشد. میزان 4درصد وزنی از 0تا 05 / درصد را ترکیبات محافظ و الب اقی را آب خالص / محصول را صمغ کتیرا، 4 درصد گلیسیرین و 02 تشکیل می دهد.

    ابتدا مواد اولیه توسط دستگاه میکسر مخلوط شده و سپس همو ژنایز می گردد و در مرحله بعدی توسط پرکن ها ظروف پر می گردد. به طور کلی پرکن ها به دو صورت خطی و دوار می باشند . پر کن های دوار دارای مزایای ممتازی نسبت به خطی می باشند که عبارتند از سرعت بالا، استقرار درب بند بر روی دستگاه که باعث استفاده از نیروی انسا نی کمتر در بخش تولید می گردد.

    این مرحله از تولید (پر کردن ) تفاوت اساسی تکنولوژی پیشرفته با تکنولوژی قدیم را نمایان می سازد. پس از این مرحله بر روی ظروف برچسب زده و سپس ظروف با استفاده از نیم کارتن و نایلون، شرینگ می گردد.

    به طور کلی سیستم عرضه محصولات به دلیل عدم بهره گیری از بسته بندی های مناسب و بازاریابی مناسب در داخل و خارج از کشور با مشکل مواجه است. تبلیغات مناسب و بهره گیری از تجارت الکترونیک می تواند کمک شایانی در رابطه با عرضه و فروش محصول بنماید.

     

    به طور کلی نقاط ضعف در تولید این محصول عبارتند از:

    1 - استفاده از پرکن های نامناسب

    2 -  درب بندی به صورت دستی یا به صورت دستگاهی مجزا از پرکن

    3 -  استفاده از ظروف نامناسب

    4 -  بسته بندی و شرینگ نامناسب

    نقطه قوت تکنولوژی های مرسوم سادگی در فرآیند تولید است به طوری که دربعضی از مقاطع از تولید می توان از نیروی انسانی به صورت جایگزین استفاده کرد مانند چیدن و برداشتن ظروف از زیر پرکن، بستن درب و زدن برچسب و شرینگ نمودن کالا.

    به طور کلی عدم نیاز به برق زیاد و سوخت و عدم آلودگیهای زیست محیطی از مهم ترین محاسن این صنعت می باشد.

  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی کارگاه تولید ژل کتیرا

    فهرست:

    خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 4

    فصل اول..................................................................................................................................................................... 5

    کلیات........................................................................................................................................................................... 5

    مقدمه :......................................................................................................................................................................... 6

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :............................................................................................................................... 7

    محل اجرا :.................................................................................................................................................................. 7

    مشخصات متقاضیان :.................................................................................................................................................. 7

    دلایل انتخاب طرح :................................................................................................................................................... 7

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :...................................................................................................................................... 7

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :................................................................................................................................. 8

    معرفی گیاه گون:......................................................................................................................................................... 8

    تعریف، ویژگیها و مشخصات فنی محصول................................................................................................................ 8

    نام و کاربرد محصول................................................................................................................................................... 8

    شماره تعرفه گمرکی محصول..................................................................................................................................... 9

    استاندارد محصول....................................................................................................................................................... 9

    استانداردهای مرتبط:.................................................................................................................................................. 9

    کالاهای قابل جانشین............................................................................................................................................... 10

    کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول:........................................................................................... 10

    بررسی بازار و قیمت فروش.................................................................................................................................... 11

    بررسی روند مصرف................................................................................................................................................. 11

    بررسی روند واردات و صادرات.............................................................................................................................. 12

    شرایط واردات:........................................................................................................................................................ 12

    بررسی مدارک و مستندات علمی کالاهای فرآیند شده آرایشی و بهداشتی........................................................... 12

    شرایط صادرات:....................................................................................................................................................... 12

    -اخذ گواهی فروش محصول:................................................................................................................................. 12

    -اخذ گواهی بهداشت محصول :............................................................................................................................. 13

    مطالعات فنی :........................................................................................................................................................... 13

    معرفی روش تولید.................................................................................................................................................... 14

    به طور کلی نقاط ضعف در تولید این محصول عبارتند از:..................................................................................... 15

    تعیین ظرفیت، برنامه تولید و شرایط عملکرد واحد............................................................................................... 16

    معرفی مواد اولیه طرح و برآورد مصرف هر یک..................................................................................................... 17

    مجوز های قانونی :................................................................................................................................................... 17

    مراحل صدور جواز تاسیس :................................................................................................................................... 18

    شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس.......................................... 18

    1-   اشخاص حقیقی............................................................................................................................................... 18

    2-   اشخاص حقوقی.............................................................................................................................................. 18

    مدارک مورد نیاز:...................................................................................................................................................... 19

    اصلاحیه جواز تاسیس :........................................................................................................................................... 19

    تعریف:...................................................................................................................................................................... 20

    صدور پروانه بهره برداری :..................................................................................................................................... 20

    مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 21

    فصل دوم.................................................................................................................................................................. 22

    روش انجام کار......................................................................................................................................................... 22

    جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :........................................................................................... 23

    فهرست تجهیزات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :.................................................................................................. 23

    مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :.................................................................. 24

    معرفی مواد اولیه مورد نیاز طرح.............................................................................................................................. 24

    برآورد مصرف مواد اولیه.......................................................................................................................................... 25

    ارزیابی مالی اقتصادی طرح :................................................................................................................................... 25

    درجدول ( 16 ) این شاخص ها ارائه شده اند...................................................................................................... 26

    محاسبه سطح زیربنا و مساحت مورد نیاز................................................................................................................ 26

    مساحت سالن تولید.................................................................................................................................................. 26

    فصل سوم................................................................................................................................................................. 28

    امور مالی طرح.......................................................................................................................................................... 28

    سرمایه گذاری ثابت طرح :...................................................................................................................................... 29

    خرید دفتر کار :........................................................................................................................................................ 29

    هزینه زمین - هزینه محوطه سازی - هزینه ساختمان سازی :................................................................................ 30

    وسایل اداری و خدماتی............................................................................................................................................ 30

    هزینه ماشین آلات و تجهیزات :............................................................................................................................... 31

    وسایل نقلیه :............................................................................................................................................................. 31

    هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی :....................................................................................................................... 32

    هزینه های قبل از بهره برداری................................................................................................................................ 32

    هزینه سرمایه گذاری ثابت :..................................................................................................................................... 33

    هزینه مواد اولیه مورد نیاز :...................................................................................................................................... 33

    هزینه تعمیر انرژی :................................................................................................................................................. 34

    هزینه خدمات نیروی انسانی :.................................................................................................................................. 34

    مجموع سرمایه در گردش :...................................................................................................................................... 35

    کل سرمایه گذاری :.................................................................................................................................................. 35

    قیمت تمام شده :...................................................................................................................................................... 35

    فصل چهارم.............................................................................................................................................................. 36

    جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات.................................................................................................................. 36

    نتایج حاصله از اجرای طرح :.................................................................................................................................. 37

     

     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت