پروژه کارآفرینی کارگاه تولید خمیر پیتزا

تعداد صفحات: 41 فرمت فایل: word کد فایل: 400003568
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی صنایع غذایی و بسته بندی
قیمت قدیم:۶,۹۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی کارگاه تولید خمیر پیتزا

    خلاصه طرح :

    در این طرح به بررسی کارگاه تولید خمیر پیتزا پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

     

    فصل اول

    کلیات

    مقدمه :

    هر محصول ویژگی ها و مشخصات خاصی دارد که پیش از هر گونه بررسی فنی، مالی و اقتصادی طرح، لازم است این خصوصیات به درستی شناخته شوند. شناخت صحیحی از مشخصات و انواع مختلف محصول، بدون تردید، راهنمای مناسبی جهت تصمیم گیری های لازم در انتخاب روش و عملیات تولید و محاسبات بعدی مورد نیاز خواهد بود.

    در این ارتباط یکی از موثرترین روشهای قابل استفاده، به کارگیری استانداردهای مدون ملی و جهانی هر یک از محصولات می باشد. علاوه بر این جهت بررسی بازار لازم است تا شماره تعرفه گمرکی (نامگذاری بروکسل) محصولات نیز مشخص گردد تا درباره روند واردات و صادرات محصول و مقررات آن شناخت لازم حاصل شود.

    طراحی و احداث صنایع نیازمند شناخت مبانی تئوری و برخورداری از دیدگاه های تجربی و عملی متناسب با شرایط اقتصادی و فرهنگی حاکم و دانش فنی موجود جامعه، به منظور نیل به اهداف تولید می باشد.

    بررسی امکان احداث واحد ازحیث نحوۀ تأمین مواداولیه، تعیین میزان سرمایه گذاری ، تطابق تکنولوژی صنعت مورد نظر با میزان تخصص ها و مهارتهای بالقوه و بالفعل موجود در کشور و …، مطالعات هماهنگ و چند جانبه اقتصادی، فنی، اقلیمی و جغرافیایی را ایجاب می نماید. مطالعات فنی ایجاد صنایع، مجموعه ای از تحقیقات درخصوص ماهیت مواد و محصولات، شناخت فرآیندهای مختلف تولید و تکنولوژی های موجود و بررسی سیستم ها، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز می باشد . این بررسی ها در راستای نیل به هدف توسعه، تولید و افزایش کیفیت محصولات تولیدی صورت می گیرد که با بهبود بافت فنی واحدهای جدیدالتأسیس در دا خل کشور، پاسخگویی به نیاز بازار و رقابت با سایر تولیدکنندگان جهانی را امکان پذیر می سازد. در بررسی های فنی ابتداء روش های مختلف تولید محصول مورد مطالعه قرار می گیرد و پس از بررسی های لازم مناسبترین تکنولوژی که با فرهنگ کاری و توانائی های بالقوه صنعت تناسب داشته باشد، انتخاب می گردد.

    با انتخاب مناسب ترین روش تولید هر محصول می توان دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز را بر اساس فرآیند منتخب، انتخاب نمود.

    در این فصل، علاوه برتشریح فرآیندهای مختلف تولید و انتخاب مناسب ترین فرآیند، کنترل کیفیت واحد تولیدی شرح داده خو اهد شد . سپس ظرفیت و برنامه تولید بر اساس بررسی بازار تعیین می گردد و بر این اساس کاربرد و میزان مواد اولیۀ مورد نیاز و تعداد و نحوۀ عملکرد دستگاه های موجود در خط تولید شرح داده خواهد شد و پس از تعیین طرح استقرار ماشین آلات و جریان مواد، تأسیسات زیربنائی مو رد نیاز جهت انجام و ادامۀ فعالیت های تولیدی واحد مورد بررسی قرار می گیرند. در ادامه بر اساس اصول مهندسی صنایع، نیروی انسانی مورد نیاز و مساحت بخش های مختلف محاسبه می گردد و سپس نقشۀ جانمایی ساختمان های تولیدی، اداری، رفاهی، بهداشتی وخدماتی ترسیم می گردد . درخاتمه این فصل نیز برنامه زمان بندی طرح مورد توجه قرارگرفته است.

     

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :

    تولید  پیتزا

     

    محل اجرا :

     

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :

    تعداد اشتغالزایی این طرح 24 نفر میباشد .

     

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :

    نام و کاربرد محصول

    به طور کلی می توان گفت خمیر پیتزا محصولی است که در سطح صنعتی به 3 صورت تهیه و آماده می شود:

    1- در نوع اول تنها خمیر پیتزای تهیه شده را منجمد می کنند؛

    2- در نوع دوم این خمیر را کمی حرارت می دهند . به طوری که به صورت نیمه پخته در می آید و سپس محصول را منجمد می کنند؛

    در نوع سوم علاوه بر اینکه خمیر تهیه می شود، ترکیبات و موادی که در تهیه این محصول به کار می رود نیز تهیه می شود . کمی حرارت داده می شود و سپس به صورت فریز شده در می آید که خط تولیدی به صورت تمام اتوماتیک دارد. همانطور که گفته شد این محصول د ر هر سه نوع ترکیب بیان شده به صورت منجمد شده درآمده و به بازار عرضه می گردد.

     

    طبقه بندی محصول

    خمیر پیتزای نازک؛

    خمیر پیتزای کلفت؛

    خمیر پیتزای نازک به همراه ترکیبات لازم در تهیه پیتزا؛

    خمیر پیتزای کلفت به همراه ترکیبات لازم در تهیه پیتزا.

     

    مزایا و دلایل تولید محصول

    تولید خمیر پیتزای آماده با اهداف زیر انجام می شود:

    1- با این روش می توان خمیرهای پیتزای مطلوبی را با ویژگی های مطلوب و کنترل شده تولید نمود؛

    2-  می توان انواع مختلف خمیرهای پیتزا را با توجه به سلیقه مشتریان تولید نمود؛

    3-  با این روش در وقت و زمان مصرف کنندگان صرفه جویی می شود و فقط کافیست مصرف کننده ترکیبات را آنچنان که مطابق میل و سلیقه خودش است، بر روی خمیر پیتزا قرار دهد؛

    4-  با این روش می توان صنعت تولید خمیر پیتزا را از پیتزای نیمه آماده جدا نمود . به عبارتی می توان از این محصول به عنوان مواد اولیه در تولید پیتزای نیمه آماده استفاده کرد؛

    5-  با توجه به اینکه تولید خمیر پیتزا نیاز به تخمیر دارد که مرحله ای زمان بر است و از طرفی در رستورانها، غذا بایستی در زمان کوتاهی آماده شود؛ به همین منظور این رستوران ها بیشتر از خمیر پیتزای نیمه آماده استف اده می کنند و همچنین در زمان کوتاهی می توانند چندین نوع پیتزا را همزمان آماده کنند.

     

    بسته بندی محصول

    این محصول در کیسه های پلی اتیلنی که مانع خروج آب خمیر می شود، بسته بندی می گردد . هر 5 عدد خمیر بر روی یکدیگر قرار داده شده و در یک کیسه PE بسته بندی می شود.

    شماره تعرفه گمرکی محصول در داد و ستدهای بین المللی جهت کد بندی کالاها در امر صادرات و واردات و تعیین حقوق گمرکی و سود بازرگانی، بیشتر از دو نوع طبقه بندی استفاده می شود. یکی از طبقه بندی ها نامگذاری بروکسل و دیگری طبقه بندی مرکز استاندارد تجارت بین الملل می باشد.

    روش طبقه بندی مورد استفاده در بازرگانی خارجی ایران، طبقه بندی بروکسل است که بنابر نیازها و کاربردهای خاص موجود، بعضاً تقسیم بندی های بیشتری در زیر تعرفه ها انجام گرفته است.

    با مراجعه به مقررات صادرات و واردات منتشره از سو ی وزارت بازرگانی مشخص گردید که جهت محصول خمیر پیتزا به طور خاص شماره تعرفه ای تدوین نگردیده است .

    کالاهای قابل جانشین

    با توجه به نوع مصرف کالا مشاهده می گردد که کالای دیگری نمی تواند جانشین این محصول گردد . البته در برخی مصارف خانگی از خمیر سایر نان ها به عنوان خمیر پیتزا استفاده می شود؛ اما در اصل رستوران ها نمی توان از این محصولات استفاده نمود و بایستی خمیر خاص پیتزا تهیه گردد . نتیجه آنکه بهتر است برای این محصول جانشینی متصور نشویم.

     

    بررسی بازار و قیمت فروش

    بررسی امکانات فروش برای محصول تولید شده در هر واحد جدید صنعتی می تواند عامل بسیار موثری در ارزیابی موقعیت اقتصادی و آینده این گونه واحدها باشد. در این ارتباط با در نظر گرفتن ویژگی های خاص هر صنعت، وضعیت تولیدات داخلی و میزان مصارف و نیازهای داخلی (بر مبنای انواع کاربرد محصول ) مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد و با تعیین میزان کمبود تولید داخلی محصول، باید سهم قابل کسب بازار برای واحدهای جدید ارزیابی گردد.

    از سوی دیگر ویژگی های خاص هر صنعت، ممکن است امکانات ویژه ای را برای فروش و بازاریابی محصولات آن فراهم آورد که در هر مورد باید به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرد. در این قسمت مسائل فوق الذکر در ارتباط با امکانات فروش محصول جهت ارزیابی نهایی شاخص های اقتصادی واحد مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و قیمت فروش محصول مشابه بر مبنای نرخ های رسمی بازار ارائه خواهد گردید.

    بررسی روند تولید

    آمار مجوزهای صادره در تولید خمیر پیتزا و نیز واحدهای فعال در تولید این محصول در زیر آمده است:

    (تصاویر و نمودار در فایل اصلی موجود است)

    بررسی روند مصرف

    با توجه به ایجاد تح ولات در زندگی افراد (از نظر فرهنگ مصرف ) فرهنگ استفاده از غذاهای آماده به سرعت رو به افزایش می باشد که علل این امر در در ذیل آورده شده است:

    1- چند شغلی شدن اکثر مردم؛

    2- رشد مراکز فرهنگی و علمی (دانشگاه ها)  : اصولاً قشر مجرد بنا بر مشکلات موجود در کار آماده سازی غذا به استفاده از غذاهای آماده، ترجیحاٌ ارزان و کافی؛ میل و رغبت بسیار دارند.

    همچنین با توجه به نرخ رشد جمعیت و به دنبال آن توسعه مراکز آموزشی، بالا رفتن هزینه زندگی که کار بیشتر برای تامین زندگی را طلب می کند که نتیجه آن فرصت کمتر برای تهیه غذا است، میزان مصرف غذاهای آماده بیشتر خواهد شد.

    بنابراین تقاضا برای محصولی نظیر خمیر پیتزا رو به افزایش بوده و می توان از بازار مصرف آن مطمئن بود.

     

    بررسی روند واردات و صادرات

    از آنجایی که شماره تعرفه خاصی جهت خمیر پیتزا تدوین نشده است، لذا تفکیک آن از سایر خمیرهای غذایی غیرممکن بوده و نمی توان به چگونگی مبادلات تجاری آن در سطح بین المللی دسترسی داشت . از سوی دیگر از آنجایی که این محصول بایستی در محل خنک (ترجیحاً سردخانه) نگهداری شود و مدت مصرف آن نسبتاً کوتاه است، بنابراین صرفه ای جهت صادرات و واردات آن ملاحظه نمی گردد؛ مگر آنکه مبادلاتی با کشورهای همجوار صورت گیرد.

     

    بررسی قیمت فروش محصول مشابه

    پارامترهای مختلفی بر قیمت محصول موثر خواهند بود که برخی از پارامترهای مهم در ذیل شرح داده شده است:

    1- قیمت مواد اولیه مصرفی که یکی از مهمترین هزی نه های متغیر تولید می باشد و نقش عمده ای را در تعیین قیمت تمام شده محصول دارد.

    2- منطقه جغرافیایی احداث واحد به خصوص از لحاظ دسترسی به منابع تامین مواد اولیه و کانونهای مصرف محصول، هزینه های مربوط را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی کارگاه تولید خمیر پیتزا

    فهرست:

    خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 4

    فصل اول..................................................................................................................................................................... 5

    کلیات........................................................................................................................................................................... 5

    مقدمه :......................................................................................................................................................................... 6

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :............................................................................................................................... 7

    محل اجرا :.................................................................................................................................................................. 7

    مشخصات متقاضیان :.................................................................................................................................................. 8

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :...................................................................................................................................... 8

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :................................................................................................................................. 8

    نام و کاربرد محصول................................................................................................................................................... 8

    به طور کلی می توان گفت خمیر پیتزا محصولی است که در سطح صنعتی به 3 صورت تهیه و آماده می شود:.... 8

    طبقه بندی محصول..................................................................................................................................................... 9

    مزایا و دلایل تولید محصول........................................................................................................................................ 9

    تولید خمیر پیتزای آماده با اهداف زیر انجام می شود:.............................................................................................. 9

    بسته بندی محصول.................................................................................................................................................. 10

    کالاهای قابل جانشین............................................................................................................................................... 11

    بررسی بازار و قیمت فروش.................................................................................................................................... 11

    بررسی روند تولید.................................................................................................................................................... 12

    آمار مجوزهای صادره در تولید خمیر پیتزا و نیز واحدهای فعال در تولید این محصول در زیر آمده است:......... 12

    بررسی روند مصرف................................................................................................................................................. 12

    بررسی روند واردات و صادرات.............................................................................................................................. 13

    بررسی قیمت فروش محصول مشابه........................................................................................................................ 13

    پارامترهای مختلفی بر قیمت محصول موثر خواهند بود که برخی از پارامترهای مهم در ذیل شرح داده شده است: 13

    معرفی روش های مختلف تولید............................................................................................................................... 14

    تشریح فرایند تولید منتخب...................................................................................................................................... 15

    1- تهیه خمیر:......................................................................................................................................................... 15

    2- بریدن و قطعه قطعه کردن:................................................................................................................................ 15

    3- گرد کردن:.......................................................................................................................................................... 16

    4- زمان استراحت:.................................................................................................................................................. 16

    5-  فرم دادن به خمیر:........................................................................................................................................... 16

    فریز کردن خمیر:..................................................................................................................................................... 17

    تهیه خمیر پیتزای کلفت:.......................................................................................................................................... 17

    1- مخلوط کردن:..................................................................................................................................................... 17

    2- تهیه خمیر:......................................................................................................................................................... 17

    3- رول کردن:......................................................................................................................................................... 18

    برش دادن خمیر:..................................................................................................................................................... 18

    5-  فریز کردن:........................................................................................................................................................ 18

    بررسی ایستگاهها، مراحل وشیوه های کنترل کیفیت.............................................................................................. 18

    به طور کلی اهداف کنترل کیفیت را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:............................................................ 19

    HACCP و اهمیت آن:......................................................................................................................................... 20

    تعیین ظرفیت، برنامه تولید و شرایط عملکرد واحد............................................................................................... 21

    معرفی مواد اولیه طرح و برآورد مصرف هر یک..................................................................................................... 22

    مجوز های قانونی :................................................................................................................................................... 23

    مراحل صدور جواز تاسیس :................................................................................................................................... 23

    شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس.......................................... 24

    1-   اشخاص حقیقی............................................................................................................................................... 24

    2-   اشخاص حقوقی.............................................................................................................................................. 24

    مدارک مورد نیاز:...................................................................................................................................................... 24

    اصلاحیه جواز تاسیس :........................................................................................................................................... 25

    تعریف:...................................................................................................................................................................... 25

    صدور پروانه بهره برداری :..................................................................................................................................... 25

    مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 26

    فصل دوم.................................................................................................................................................................. 27

    روش انجام کار......................................................................................................................................................... 27

    جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :........................................................................................... 28

    فهرست تجهیزات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :.................................................................................................. 28

    نقشۀ استقرار ماشین آلات........................................................................................................................................ 29

    مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :.................................................................. 30

    ارزیابی مالی و اقتصادی طرح :................................................................................................................................ 30

    فصل سوم................................................................................................................................................................. 31

    امور مالی طرح.......................................................................................................................................................... 31

    سرمایه گذاری ثابت طرح :...................................................................................................................................... 32

    خرید دفتر کار :........................................................................................................................................................ 32

    هزینه زمین – محوطه سازی – ساختمان سازی  :.................................................................................................. 33

    هزینه ماشین آلات و تجهیزات :............................................................................................................................... 34

    هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی :....................................................................................................................... 35

    وسایل اداری و خدماتی............................................................................................................................................ 35

    ماشین آلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهی....................................................................................................... 36

    هزینه های قبل از بهره برداری................................................................................................................................ 36

    هزینه سرمایه گذاری ثابت :..................................................................................................................................... 37

    هزینه متغیر :............................................................................................................................................................. 37

    قیمت تمام شده محصول :....................................................................................................................................... 38

    هزینه کل سرمایه گذاری........................................................................................................................................... 38

    فصل چهارم.............................................................................................................................................................. 39

    جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات.................................................................................................................. 39

    نتایج حاصله از اجرای طرح :.................................................................................................................................. 40

     

     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت