پروژه کارآفرینی تولید ماالشعیر

تعداد صفحات: 33 فرمت فایل: word کد فایل: 400003489
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی صنایع غذایی و بسته بندی
قیمت قدیم:۶,۱۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی تولید ماالشعیر

    خلاصه طرح:

    موضوع طرح:تولید ماالشعیر ماالشعیر

    نوع تولیدات:ماالشعیر ماالشعیر

    تعداد شاغلین:87

     

    مشخصات سرمایه گذاری طرح(ارقام به میلیون دلار)

    سرمایه گذاری کل طرح:12500

    سرمایه گذاری ثابت:10000

    سرمایه در گردش:2000

    درآمد سالیانه:25000

    سوذ ویژه:9041

    دوره بازگشت سرمایه:18 ماه

    نرخ بازدهی سرمایه:90%

     

    مقدمه:

    به دلیل استفبال روز افزون مردم جهان به رعایت موازین بهداشتی نسبت به ماالشعیر های گازدار سنتی مرسوم در کشور از تقاضای بیشتری برخورداراند.چنانکه در ایران نیز عرضه ماالشعیر های گازدار تولیدی با روش های بهداشتی مصرف دوغ سنتی را که در گذشته بازار مناسبی داشته است را توانست تحت تاثیر قرار دهد.

    در این میان ماالشعیر به علت دارا بودن خواص دارویی مطلوب در ضمن داشتن ویپگیهای مناسب در طول سال های اخیر از نرخ رشد بسیار بالایی برخوردار بوده است. از سوی دیگر پایین بودن هزینه های تولید این ماالشعیر و داخلی بودن کلیه مواد آن ساخت این ماالشعیر را مقرون به صرفه میکند.

     

    ماالشعیر های استاندارد مطابق ثعریف موسسه استاندارد ماالشعیر هایی هستند که از اختلاط آب و گاز کربنیک و ترکیبلت شکر و سایر شیرین کننده ها و مواد افزودنی بدست می آیند.

    ماالشعیر گازدار به 5 دسته تقسیم میشوند:

    1-ماالشعیر های گاز دار طعم دار رنگی

    2-ماالشعیر های گازدار کولا

    3-ماالشعیر های گاز دار طعم دار بی رنگ

    4-ماالشعیر های گاز دار میوه ای

    5-ماالشعیر های گازدار بدون طعم و رنگ

    (تصاویر و نمودار در فایل اصلی موجود است)

    شرح فرآیند و اطلاعات فنی مورد نیاز :

    ماالشعیر سازی :

    تاریخچه ماالشعیر سازی اساساً به زمانی بر می گردد که بشر علاوه بر مصرف آب آشامیدنی می توانست از افزودن موادی چون طعم دهنده ها و شیرین کننده ها به آب ، شربت های متعددی را تهیه کند. بعدها که مصرف شیرین کننده ها متداول گشت ایرانیها طعم دهنده هایی نظیر به لیمو ، آلبالو ، زرشک ،آلو ، انجیر و بسیاری از عرقیات نظیر نعناع ، آویشن ، بهار نارنج و غیره را بطور طبیعی در نوشیدنی ها مصرف می نمودند . او متاسفانه تکنیک استفاده از عرقیات و استخراج اسانس از آن که در حقیقت امولسیون طعم دهنده در آب است تا امروز در ایران پیشرفتی نکرده است .

    سابقه ماالشعیر سازی در ایران به معنای جدید آن به سال 1331 بر می گردد . در این سال شرکت زمزم محصول تولیدی خود را با نام پپسی کولا به بازار عرضه کرد . قبل از این تاریخ ماالشعیر های گازدار سنتی نظیر لیمونادر اغلب بصورت غیر بهداشتی تهیه و به بازار عرضه می شد . و در سال 1333 کارخانه کوکا کولا ، در سال 1334 شرکت ساسان تاسیس شد که محصولات تولیدی را به نام کانا درای و سوپر کولا به بازار عرضه کردند . ماالشعیر های دیگر مانند اسو ، شوئپس ، آلپاین و فانتا نیز به بازار عرضه شدند که بعد از مدتی یا تعطیل شدند یا در کارخانه زمزم و ساسان ادغام گردیدند .

    حدود 50 سال پیش اولین کارخانه ماالشعیر سازی در ایران آغاز به کار کرد در ابتدا عدم تطبیق ماالشعیر با ذائقه مردم و ماهیت و وابستگی تولید کنندگان و حکم تحریف مصرف ماالشعیر از گسترش بازار مصرف این کالا جلوگیری کرد . جا افتادن ماالشعیر به عنوان الگوی مصرف سالها طول کشید اما امروزه ماالشعیر یک کالای پر مصرف می باشد . در سال 1356 تولید ماالشعیر در سطح کشور حدود 7/1 میلیارد بود این رقم در سال 1362 به 6/2 میلیارد بطری رسید . و این روند تا به امروز ادامه داشته است .

     

    مختصری از نحوه کار شرکت :

    عصاره ها :

    عصاره‏های شرکت عبارتند از: کولا، پرتقالی، لمون لایم، ورزشی، انبه و انواع دایوت‏های بدون قند است که البته تمام شرکتها ایران همین انواع را میزنند.

     

    ماالشعیر از چه چیزهایی درست شده است؟

    آب، شکر، مواد نگهدارنده، گاز کربنیک، عصاره

    آب مصرفی این شرکت آب چاه است که عمق این چاه حدود 140 متر است که از 45 سال پیش که این کارخانه تاسیس گردیده است آب کارخانه را تامین میکند. آب از چاه وارد آب انبار میشود و از آنجا وارد تصفیه خانه میشود و به روش لایم سودا تصفیه میشود.

    شکر مصرفی این شرکت داخلی است وهمان شکر معمولی است که از داخل کشور تامین میشود. ماالشعیر‏های رژیمی به جای شکر از شیرین‏ کننده های مصنوعی به نام آسپارتان استفاده میشود که شیرین کنندگی این ماده مصنوعی حدود 200 برابر شکر است.عصاره: پرتقالی الف- که از رنگهای مجاز خوراکی استفاده میشود مانند سانسویل نو- کالمهگزین

    پرتقالی ب: صمغ عربی

    کولا الف: شامل آنتی فوم (ضر کف)- کارامل (قند سوخته) کافئین

    کولا ب: اسید فسفریک خوراکی

    ورزشی، لمون لایم، انبه، عصاره آنها از آلمان خریداری شده و دیگر فرمولاسیون روی آنها انجام نمی‏دهیم.

    ماالشعیر‏های کولا و پرتقال فرمولاسیون روی آنها انجام می‏گیرد کارخانه آن دریافت آباد است ولی ماالشعیر‏های ورزشی، لمون لایم، انبه عصاره آنها مستقیماً از آلمان وارد شده و با شربت و آب گازدار مخلوط می‏کنیم.

    با دو شرکت آلمانی هم قرارداد داریم به نامهای H & R و DOHLER که کارهای خود را از آنجا خریداری میکنیم.

    افرادی که مرض قند دارند داخل بدنشان انسولین به مقدار نیاز تولید نمیشود که بتوانند شکر را سوخت و ساز کنند برای همین از آسیارتام تهیه اسید آمینه است که به اصطلاح منشا فنیل آلانین دارد.

    مواد نگهدارنده از رشد کپکپها و مخمرها جلوگیری میکند. بنزوات سدیم برای نگهداری در در ماالشعیر استفاده میشود که مقدار خیلی جزئی آن که اداره استاندارد به ما اجازه داده است استفاده می‏کنیم.

    گاز کربنیک ماده ای است که در ترکیب ماالشعیر استفاده میشود. گازوئیل را میسوزاند از گرمای آن برای گرم کردن آب و از دود آن که حاوی گاز CO2 و مونواکسیدکربن است استفاده میکنیم. طی یکسری فرایندها آنرا به تبدیل به%9/99 Co2 تبدیل میکنند و در صنعت ماالشعیر سازی مصرف میشود. روی ماالشعیر ها آزمایشاتی انجام میگیرد. عصاره‏ای که آنها می‏سازند عصاره اولیه را با شربت مخلوط میکنند که میشود عصاره نهائین و یکسری آزمایشاتی را روی آن انجام میدهیم از قبیل: اندازه گیری pH ، اندازه گیری غلظت و در آزمایشگاه، آزمایشات دیگری روی محصول انجام می‏دهیم از قبیل: اندازه گیری فشار یا مقدار گاز کربنیک، اندازه گیری بریکس یا غلظت یا مواد جامد حل شود درآب، اندازه گیری چگالی ماالشعیر، اندازه گیری اسیدیته ماالشعیر، این آزمایشات را روی ماالشعیر انجام میدهند. هر نیم ساعت یکبار یک نمونه برداشته و این آزمایشات را روی آن انجام میدهیم. تا پی ببریم که آیا این موادی که به آن افزوده کرده‏اند خوب و موثر بوده یا غیر و یا محصول آیا استاندارد است یا نه؟

    تاریخ انقضا: آنها با استانداردهای بین المللی پیش میروند. آنها می‏بینند که ماالشعیر‏ای که دارای چه موادی است به چه مقدار وقت برای استفاده نیازمند است. البته باز هم ممکن است ماالشعیر‏ای بعد از یک ماه خراب شود و تخمیر شود ولی ماالشعیر‏ای دیگر در شرایطی دیگر چندین سال باقی بماند.

    بنزوات سدیم باعث میشود که ماالشعیر مدت طولانی تری برای استفاده پیدا کند.

    مضرات و فایده‏های ماالشعیر: فایده‏های ماالشعیر این است که این قند و شکری که داخل ماالشعیر است ایجاد کالری میکند و بقیه مواد شیمیایی است و برای بدن ضرر دارد مثلاً بنزوات سدیم سرطان زا است.

     

    برای تعیین مقدار گاز حجمی در یک ماالشعیر، یک ماالشعیر را آورده وارد دستگاه مخصوص قرار داده و با سوزنهای مخصوص درب آنرا سوراخ کرده و همین فشار گاز کربنیک ماالشعیر باعث حرکت دادن عقربه میشود این دما و این درجه را بر روی جدول میبرند و مقدار گاز حجمی را در یک ماالشعیر تعیین میکنند. که بر اساس آن در صد وزن گاز را هم میتوانند اندازه گیری کنند.

    در صد وزنی گاز در ماالشعیر‏های کولا              7/0 گرم در صد سی سی

    در صد وزنی گاز در ماالشعیر‏های پرتقالی          6/0 گرم در صد سی سی

    برای اندازه گیری غلظت از بریک سنج استفاده میشود. ماالشعیر را که گازش را خارج کرده‏اند داخل مزو ریخته و این بریک سنج را در آن شناور میکنند و در روی یک عدد می‏ایستد و آن عدد را می‏خوانند مثلا:

    بریکس ماالشعیر کولا 10

    بریکس ماالشعیر پرتقالی 11 غلظت بیشتری دارد.

    بریکس ماالشعیر لمون لایم 10

    برای اندازه گیری وزن حجمی از هیدرومتر استفاده میشود که داخل دانشگاهها و دبیرستانها از پیکرومتر استفاده میکنند. وزن حجمی را مانند غلظت حساب میکنند. عدد بدست آمده را بر روی جدول میبرند تا ببینند  که این عدد به دست آمده (وزن حجمی) استاندارد است یا خیر؟

    بومه سنج هم همین طور عمل میکند که متوسط آن 1/30 یا 2/30 است.

    برای اندازه گیری اسیدیته یک تیتراسیون حجمی را  انجام میدهند. یعنی مقداری ماالشعیر ریخته معرف فنیل فتالین را می‏ریزند و بعد با اسید و با سود آنرا تیتر میکنند که به این عمل یک تیتراسیون حجمی می‏گویند.

    نحوه شستشوی بطریها در دستگاه شستشو

    به منظور داشتن ظرفهای پاک تمیز بطریها را به مدت پنج دقیقه در یک محلول شستشو که حاوی 8/1 تا 3 درصد سود محرق در یک درجه حرارتی که پائین‏تر از 130 فارنهایت نباشد قرار میدهند. در بعضی موارد مشاهده شده بطریهایی که بطور رضایت بخشی شسته شده‏اند دوباره با آبی که برای آب کشیدن آنها بکار می‏برند آلوده شده‏اند. آزمایش نشان داده که این آب، آب‏کشی شامل مقادیر زیادی از میکرو اورگانیسم‏ها بوده است و لذا برای جلوگیری از آلودگی بطوریکه در کارخانه‏های ماالشعیر‏سازی ایران خصوصاً کانادا در این ملاحظه گردید ابتدا بطریها را در مخزن شماره 1 با آب معمولی و آب گرم که حاوی 3 درصد سود محرق می‏باشد شست و شو میدهند و بعد شیشه‏هارا بطور اتوماتیک وارد مخزن شماره 3 می‏نمایند و با آب گرمی که حاوی یک درصد سود محرق است میشویند و برای بار چهارم بطریها را وارد مخزن شماره 4 نموده و فقط با آب نیمگرم شستشو  می‏نمایند و بالاخره با فرچه‏های مخصوص به طور اتوماتیک داخل بطریها را می‏شویند و پس از چهار مرتبه با فشار 20 پوند شیشه‏ها را با آب سرد آب می‏کشتد و پس از این مرحله برای شفاف نمودن شیشه‏ها از پود میرکس (My rex) استفاده می‏شود و در این موقع شیشه‏ها آماده پر شدن می‏باشد.

  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی تولید ماالشعیر

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت