تحقیق مقاله رفتار غربیان و مسلمانان در قبال آخر الزمان

تعداد صفحات: 12 فرمت فایل: word کد فایل: 3866
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رفتار غربیان و مسلمانان در قبال آخر الزمان

    آخر الزمان و اتفاقات مربوط به آینده و سرانجام عالم از جمله موضوعاتی است که مورد توجه هر انسانی با هر آئین و مذهب است. در بررسی تاریخی و اساطیری اقوام مختلف درمی یابیم همیَشه صحبت از دو جبهه بوده است که یک جبهه مظهر خوبی و پاکی است و جبهه دیگر مظهر پلیدی و زشتی که در پایان دنیا یعنی آخر الزمان جنگ بزرگی بین این دو جبهه اتفاق خواهد افتاده و نهایتا" بعد از سختی های زیاد پیروزی با جبهه حق است از جمله می توان در میان ملل و اقوام مختلف به برهمنان هندی، کائنان معابد --- عالمان بودایی و اساطیر ایرانی و یونانی اشاره کرد.[1]

    و همه ادیان آسمانی و بیشتر مکاتب بشری درباره پایان تاریخ اظهار نظر کرده اند در همه پیشگویی های مربوط به آخرالزمان خبرهای وحشتناک و نگران کننده ای وجود دارد. در متون زرتشتی به ظرافت از دوره --- بشر در پایان جهان یاد شده است که آشوب ها و بلاهای زیادی خواهد بود که با ظهور منجی (سوشیانس) پایان می پذیرد.[2]

    ادیان ابراهیمی بیش از آیین ها و مکاتب دیگر بر آخر الزمان تأکید داشته اند. به طوری که در عهد عتیق و عهد جدید به آن اشاره شده است.

    و این سیر پرداختن به آینده به اشکال مختلف در همه اقوام و ادیان از گذشته تا حال ادامه داشته و امروز در غرب به اوج خود رسیده است به طوری که با تأسیس مراکز اطلاعاتی و استراتژیک به مطالعه آینده جهان پرداخته و به دنبال ترسیم نقشه ای برای آینده جهان و پایان آن آنطور که می خواهند هستند.[3]

    و حال جالب است با همه شواهد و قراین و استناداتی که وجود دارد هنوز کسانی هستند که بحث آینده و آخر الزمان برایشان جلب توجه نکرده است و طرح اینگونه موضوعات را به ذهن گرایی و تخیل انسان ها نسبت می دهند شاید بتوان گفت که این افراد دو گروه هستند.

    گروه اول کسانی که مایل اند بحث آخر الزمان را کم رنگ جلوه دهند و مردم را به شعار آسوده بخوابید که ما بیداریم تشویق نمایند. که در واقع این ها همان افرادی هستند که خداوند می فرماید فی قلوبهم مرض[4]

    گروه دوم افرادی هستند که منظرهای محدود و ناقصی دارند مانند فردی که سرخود را روی یک قالی خم نموده است و فضای دید خود را محدود ساخته است. وقتی از این فرد می خواهیم که آن چه را می بیند توصیف کند خواهد گفت لکه های رنگی که هیچ ارتباطی با هم ندارند. حال از این فرد می خواهیم که سر خود را بالاتر بیاورد و از فضای بالاتری به آن نگاه کند آن گاه خواهد توانست توصیف بهتر و دقیق تری نماید. حال اگر از همین فرد بخواهیم در فضای بالاتری قرار گیرد به طوری که به همه قالی اشراف پیدا کند، آن گاه خواهد گفت که چقدر این قالی زیباست.

    بله؛ افراد گروه دوّم به دلیل منظر محدود خود نسبت به آینده و آخرالزمان می توانند تبین و برداشت درستی داشته باشند. ما در این مقاله سعی کرده ایم در راستای اهمیت بحث پرداختن به آینده به جبهه بندی حق و باطل بپردازیم و رفتار غربیان و مسلمانان را مورد بررسی قرار دهیم.

    جایگاه آخر الزمان و جبهه بندی حق و باطل در قرآن کریم:

    قرآن کریم--- لِکُلِّ شیء[5] است یعنی تعیین کننده همه چیزها است پس باید به موضوع آخرالزمان و جبهه بندی حق و باطل در آن تبیین شده باشد. خداوند در قرآن از دو گروه بسیار ذکر می کند یکی گروه کافران و دیگری گروه مؤمنان.[6]

    بر اساس آیات قرآن مؤمنان کسانی هستند که به خداوند،[7] رسولان و یوم آخر ایمان دارند و نقطه مقابل مؤمنین کفار هستند، کفار به لحاظ تفسیرشان از باطل و مؤمنین از حق تبعیت می کنند. پس براستی خداوند حق است و غیر از خدا باطل.[8]

    در بررسی آیات فوق به این نتیجه می رسیم که افراد به دو گروه تقسیم می شوند گروهی که در جبهه حق هستند و گروه دیگر گروه باطل است.

    صفحه 3  نبود»

    صفحه 4:

    نگاهی قرآنی به سیر جبهه بندی حق و باطل در قرآن:

    همان طور که مطرح شده جبهه حق مربوط به خداوند و اهل ایمان است و خداوند می خواهد حق را به وسیله حاکمانش احقاق نماید. لذا خداوند موجودی خلق می کند تا خلیفه الله باشد و مجرایی باشد برای خدایی خداوند در زمین که این موضوع در آیات 29 و 30 سوره بقره توضیح داده شده است. و إذ قال ربک للملائکه انی جاعل فی ارض خلیفه. خداوند می خواهد در زمین با جعل خلیفه خود حکومت حق را آغاز نماید. لذا از همه ملائک می خواهد که بر آدم (ع) سجده نمایند. وَ إذ قالَ قال لِلْملائکه اسجُدُوا لِآدمَ فَسَجدوا الا ابلیس.

    همه ملائک بر آدم (ع) سجده کردند الا ابلیس و از این جا جبهه باطل شکل گرفت. اَبی واستکبر و کانَ من الکافرین. که ابا کرد و از کافرین قرار گرفت.

    بنابراین ابلیس با کار خود جبهه باطل را شکل داد و به عزت خداوند سوگند خورد که بندگان خدا را اغواء نماید. فبعزتک لاغوینهم اجمعین. و جبهه باطل با سرکردگی شیطان شروع به اخلال در جبهه حق می نماید و با وسوسه حضرت آدم (ع) برای تناول از شجره ممنوعه باعث هبوط حضرت آدم (ع) می گردد خداوند می فرماید: ----- لهی الشیطان.

    پس شیطان موجب لغزش آن ها از بهشت شد و آنان را از آن چه در آن بودند بیرون کرد و این هنگام به آن ها گفتیم همگی به زمین هبوط کنید در حالی که بعضی دشمن دیگر خواهید بود و برای شما در زمین تا مدت معینی قرارگاه و وسیله بهره برداری خواهد بود (36 بقره)

    بنابراین در قالب یک برنامه الهی برای ملک کبیر چنین ماجرایی رخ می دهد و در زمین جبهه حق و باطل در مقابل هم قرار می گیرند.

    در جبهه حق حضرت آدم (ع) است که خداوند او را به وسیله ابتدا به کلمات توبه می دهد و او را دعوت به تبعیت از هدایت می کند و در نقطه مقابل جبهه دشمن و سردسته آن ها را توسری می زند. شاید این سئوال مطرح گردد مگر جبهه حق را خدا ولایت نمی کند پس چرا از ابتدا جبهه باطل را ایجاد می کند و به جبهه باطل فرصت و توان انجام کار می دهد؟

    بله؛ خداوند ولی جبهه حق است و دوست دارد جبهه حق رشد داده شود به همین دلیل خداوند فضاسازی می کند و به جبهه باطل مهلت می دهد تا رشد کند. تشکیل دولت و لشکر بدهد. توجه داشته باشیم خداوند به جبهه باطل فرصت می دهد فضاسازی می کند.

     

    [1] - پیشگویی ها و آخر الزمان، اسماعیل شفیعی سروستانی

    [2] - نجات بخشی در ادیان

    [3] - پیشگویی های آخرالزمان

    [4] - بقره (10)

    [5] - 4

    [6] - محمد (3)

    [7] - لقمان (30)

    [8] - لقمان (30)

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رفتار غربیان و مسلمانان در قبال آخر الزمان

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت