تحقیق مقاله تفسیر سوره بقره (آیه 1 تا 5)

تعداد صفحات: 6 فرمت فایل: word کد فایل: 3761
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله تفسیر سوره بقره (آیه 1 تا 5)

    تفسیر سوره بقره (آیه 1 تا 5)

    سوره ُ البَقَره

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

    الم

    الم : از حروف مقطعه قرآن است .

    ***

     تفسیر: یکی از منظور از حروفهای مقطعه این است که اعجاز قرآن از همین حرفهایی است که در اختیار همگان می باشد همانند تنوع شگفت انگیز موجودات در عالم هستی که از عناصر محدود و معدود بوجود آمده اند. مطلبی که این موضوع را ثابت می کند اینست که در 24 مورد از سوره هایی که با حروف مقطعه آغاز شده بلافاصله سخن از قرآن و عظمت آن به میان می آید.

    ***

    ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِینَ

    ذلِکَ: آن (اسم اشاره ی دور برای تعظیم و تکریم به کار رفته است)

    الْکِتابُ: کتاب ( قرآن)

    لا: نه نیست

    رَیْبَ: شک و تردید

    فِیهِ: در آن

    هُدىً: راهنما- هدایت کننده (مایه ی هدایت)

    لِلْمُتَّقِینَ: برای پرهیزکاران اهل تقوا

    (اهل تقوا کسانی هستند که دستورات خدا را اطاعت می کنند و بر انجام واجبات و ترک محرمات مراقبت و مداومت دارند)

    ***

    تفسیر: چرا راهنمای متقین است ؟ چون دو دسته جاهل داریم یکی آنکه از خسارت و سقوط ترسان است لذا طالب ارشاد و حقیقت و هدایت می باشد اینان همان متقین هستند و دیگری جاهلی لجوج است و هیچ واهمه ای از خطرات قطعی و جانگداز ندارد لذا به دنبال هدایت نیز نخواهد بود به عبارت دیگر نور هدایت فقط برای بیداران و روندگان مفید است و نه خفتگان و ایستاده ها. به عبارت دقیقتر متقین دارای دو هدایتند، یک هدایت اولی که به خاطر آن متقی شدند و یک هدایت دومی که خدا به خاطر تقوایشان به ایشان کرامت می فرماید که در آیات بعدی به آن اشاره می شود. چون هدایت دومی متقین بوسیله قرآن صورت می گیرد ، معلوم می شود هدایت اولی و قبل از قرآن بوده و علت آن سلامت فطرت بوده است اما اینکه چرا بعضی فطرتشان سالم است و بعضی ناسالم و  یا علت تامه اش خود انسان است؟؟؟

    در پاسخ می گوییم هیچ یک از اینها علت تامه نیست ولی همه ی آنها بمقدار اقتضاء اثر دارد. همانطور که متقین دارای دو هدایتند، آیات بعدی توضیح می دهد که کفار و منافقین نیز دارای دو ضلالت و کوری هستند، یکی ضلالت و کوری اول، که باعث اوصاف خبیثه ی آنان از کفر و نفاق و غیره شد، دوم ضلالت و کوری ای که ضلالت و کوری اولشان را بیشتر کرد، اولی را بخود آنان نسبت داد و دومی را بخودش ، که بعنوان مجازات دچار ضلالت و کوری بیشترشان کرد .

    ***

    الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلاه َ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ

    الَّذِینَ: کسانی که- (متقین)

    یُؤْمِنُونَ: ایمان می آورند ( باور می کنند)

    بِالْغَیْبِ: به (عالم) غیب (عالم غیر محسوسات)

    غیب به معنای پنهان است، چیزهایی که با حواس ظاهری قابل درک نیستند و مقصود از غیب ، خداوند ، فرشتگان ، حضرت مهدی(ع) و قیامت است)

    یُقِیمُونَ: اقامه می کنند- برپا می دارند

    الصَّلاه َ: نماز

    مِمَّا: از آنچه

    رَزَقْناهُمْ: روزی داده ایم به آنها

    یُنْفِقُونَ: انفاق می کنند (همیشه در راه خدا بخشش می کنند)

    ***

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله تفسیر سوره بقره (آیه 1 تا 5)

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت