تحقیق مقاله فتنه

تعداد صفحات: 16 فرمت فایل: word کد فایل: 2450
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: جهاد - رفع فتنه - فتنه - فلسفه
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله فتنه

    فتنه در میان مفاهیم قرآنی از اهمیتی ویژه برخوردار است. در آیات قرآنی از جمله فلسفه نهایی، رفع فتنه دانسته شده است. در نگاهی گذرا روشن خواهد شد که مفسران در تفسیر فتنه نظر واحدی ندارند. برخی آن را شرک دانسته، عده ای کفر تلقی کرده اند و مفسرانی جزّ خفقان و فضایی ؟ ناک را مراد کرده اند. گوناگونی این دیدگاهها از کجا سرچشمه گرفته است؟ در این تحقیق برآنیم تا با بررسی معنای فتنه و کاربرد اصطلاحی آن مفهوم فتنه را آشکار کنیم.

    فتنه در فرهنگهای واژگانی، معانی مختلفی برای واژه فتنه آورده اند. خلیل بن احمد فراهیدی نخستین نگارنده معجم لغات نوشته است. فَتن سوزاندن چیزی در آتش را گویند مثلاً الورق المحَدق چنانکه خداوند می فرماید: «یوم هم علی النار یُفتنونَ» (العین ج 8، 127)

    ابن فارس ذیل این ماده می نویسد: الَفاء التاء و النون اصلی است واحد که بر اختیار و آزمایش دلالت دارد. گفته می شود: «فتنتَ الذّهبَ بالنار» هنگامی که آن را بیازمایی و شی آزموده شده «مفتون» و «فتین» خوانده می شود. (مقئیس الّغه ج 4، 472)

    راغب اصفهانی واژه شناس و مفسر ارجمند می نویسد:

    فتن، داخل کردن طلا در آتش است تا خالصی وناخالصی آن آشکار گردد و در مورد به آتش افکندن انسان نیز به کاربرده می شود. (مفردات، 623)

    در این میان نگارنده «التحقیق» نظر دیگری دارد. او در تبیین این واژه چنین می نویسد:

    آنچه موجب اختلال و اضطراب گردد فتنه نامیده می شود که دارای مصادیقی است. مانند اموال و اولاد، اختلاف در دیدگاهها، عذاب، کفر، جنون، آزمایش و هر آنچه موجب اضطراب و پریشانی گردد. (التحقیق فی  کلمات القران الکریم ج9، 24)

    در منابع واژه شناسی قرآنی نیز «فتنه» با توجه به کاربرد قرآنی آن معنا شده است. کهن ترین این منابع کتاب «الوجوه و النظائر» نگارش «هارون بن موسی» است. او معانی «فتنه» در قرآن را ده وجه دانسته است. این وجوه عبارتند از: شرک، کفر، امتحان، عذاب در دنیا، به آتش سوزاندن، قتل، بازداشتن و مانع شدن گمراه ساختن، عذر آوردن وعبرت گرفتن.(الوجوه انظائر، 78)

    «ابوالفضل ؟ بن ابراهیم» افزون بر ده وجهی که هارون بر شمرده به پنج قسم دیگر نیز اشاره کرده است: فتنه به معنای شوروشر، گناه، دیوان شدن، لغزانیدن و خواسته ؟ (وجوه قرآن، 225)

    از آنچه تاکنون بیان شدهچنین بر می آید که واژه شناسان و میدان داران علم لغت، معنای اصلی فتنه را «اختبار و آزمایش»، «گدازاندن در آتش» و «اضطراب و اختلال در نظم» دانسته اند. این واژه در کاربرد قرآنی – چنانکه اشاره شد – از گسترهء معنایی وسیعتری برخوردار است.

    مفسران و قرآن پژوهان در آیاتی که به رویارویی مسلمانان با مشرکان و کافران اشاره دارد از واژه «فتنه» تلقّی به کفر یا شرک کرده و آن را موجب نابودی وهلاکت انسان دانسته اند. به عنوان مثال بیشتر مفسران در ذیل آیه «و قاتلو هم حتّی لا تکدنَ فتنهٌ ...» با این معنا اشاره کرده امد(جامع البیان ج 2، 265 التبیان ج 2، 147، مجمع البیان، ج 2، 700 قوطبی ج2، 345)

    مفسران از دیر باز با استناد به روایاتی از برخی صحابه و گروهی از تابعین فتنه را در این آیه به شرک یا کفر تفسیر نموده اند. از این روی نبرد با مشرکان و کافران تا نابودی آنان یا پذیرش دین اسلام و گردن نهادن به احکام آن حکم داده اند

    اکنون با توجه به تفسیری که اینگونه مفسران از «فتنه» ارائه نموده اند و با در نظر گرفتن آنچه در معنای اصطلاحی فتنه بیان گردید باید به تبیین این مسأله پرداخت که هدف نهایی و فلسفه نهایی جهاد چیست؟ آیا مراد خداوند از امر به جهاد، کشتن مشرکان است تا زمانی که به سرکشی و عصیان در برابر دستورات الهی پایان داده و اسلام بیاورند و در صورت عدم پذیرش اسلام همگی از دم تیغ گذرانده شوند یا نه، وجود شرایط و زمینه هایی دیگر موجب تحقق چنین امری است؟

    فلسفه نهایی جهاد چیست؟

    مفسران در تفسیر فتنه به شرک یا کفر و کشتن مشرکان تا نابودی یا پذیرش اسلام غالباً به سه دلیل استناد کرده اند.

    دسته ای از مفسران با استناد به روایاتی از برخی صحابه و تابعین فتنه را به شرک تفسیر کرده و عبارت «فِانْ انتَهَو» را به معنای پایان بخشیدن به شرک و اسلام آوردن مشرکان دانسته اند.

    پاره ای از مفسران با توجه به سیاق ایات بر این باورند که اگر چه خداوند در آیات کشتار مشرکان را به وجود شرایط و زمینه هایی محدود ساخته است، امّا این آیات و شرایط ذکر شده در آنها با آیاتی از سوره توبه نسخ گردیده است و خداوند در آیات ناسخ امر به کشتن مشرکان داده تا زمانی که نماز به پا داشته و زکات بپردازند. (ابن کثیر ج1، 524)

    گاه مفسران در تفسیری اینگونه از آیه به روایتی از پیامبر اکرم استناد جسته اند که فرموده است.

    «و اُمرتُ اَنْ اُقاتلَ حتّی یقولوا لا اله الّا الله فاذا قالوها عصموا منّی دماءُهم و اموالُهم إلّا بحقّها و حسابُهم علی اللهِ»

    مأمور شدم با آنان بجنگم تا اینکه بگویند لا اله الّا الله. پس اگر ایمان آوردند خونها و اموالشان نزد من محفوظ است مگر خون و مالی که ریختنشان به حق باشد حسابشان با خدا ست.

    تفاسیری چون جامع ابیان ج 2، 266 و تفسیر القرآن العظیم ج 1، 526 به این روایت استناد جسته اند امّا دلایل مذکور هر سه نا استوار و خدشه پذیرند.

    الف: در ردّ دلیل نخست همین کافی است که پیوستگی و مضمون آیات و محتوای بسیاری از آیات دیگر قرآن و همچنین واقعیتهای عینی جامعه در تاریخ حیات اسلام با چنین تفسیری همخوانی ندارد و مفسرانی که تفسیر اینگونه از آیه ارائه نموده اند آیه را به گونه ای مستقل از آیات دیگر تفسیر کرده اند.

    خداوند در آیات پیشین و پس از آن مسلمانان را به کشتن کسانی فرمان می دهد که ستیزه جو و جنگ طلب هستند. همچنین به مسلمانان امر می کند که در جنگیدن از حدّ اعتدال در نگرند و از پیکار در کنار مسجدالحرام و در ماههای حرام بپرهیزند جز اینکه مسلمانان در چنین مواقعی مورد هجوم دشمن قرار گیرند. بیان چنین حدود و شرایطی گواه آن است که مسلمانان به استمرار در کشتار تا گردن نهادن مشرکان به دین اسلام مأمور نشده اند و این مطلب با آیات فروانی از قرآن کریم تأئید شده است. خداوند آیه 90 سوره نساء می فرماید: «مگر کسانی که با گروهی که میان شما و میان آنان پیمانی است، پیوند داشته باشند. یا نزد شما بیایند در حالیکه سینه آنان از جنگیدن با شما یا جنگیدن با قوم خود به تنگ آمده باشد و اگر خدا می خواست قطعاً آنان را بر شما چیره می کرد و حتماً با شما می جنگیدند پس اگر از شما کناره گیری کردند و با شما جنگیدند و با شما طرح صلح افکندند دیگر خدا برای شما راهی برای تجاوز بر آنان قرار نداده است.»

    سوره نساء مدنی است و این حکم بر اساس ترتیب نزول پس از سوره بقره نازل شده است. همچنین خداوند در سوره آل عمران می فرماید: پس اگر با تو به محاسبه برخاستند، بگو من خود را تسلیم خدا نموده ام هر که مرا پیروی کرده ‌‌‌}نیز خود را تسلیم خدا نموده است{ و به کسانی که اهل کتابند و به مشرکان بگو آیا اسلام آورده اید؟ پس اگر اسلام آوردند قطعاً هدایت یافته اند و اگر روی برتافتند فقط رساندن پیام بر عهده توست و خداوند به ‌‌}امور{ بندگان بیناست.

    شگفت اینکه خداوند در سوره ممتحنه نه تنها مسلمانان را از تجاوز به مشرکانی که قصد فتنه انگیزی و جنگ افروزی ندارند، نهی می کند بلکه آنان را صاحب حقوقی دانسته و مسلمانان را به نیکی با آنان و رعایت عدل و انصاف در برخورد با آنان دعوت می کند. جالب اینکه سوره ممتحنه از سوره هایی است که در سالهای آخر هجرت و به هنگام تثبیت حکومت اسلامی و صلابت و قدرت مسلمانان نازل شده است. این آیه دیدگاه عده ای از مفسران و بسیار از ؟ را که معتقدند پیامبر اکرم جز در مواقع ضعف مسلمانان به حکم «لکم دینکم ولی دین» پایدار نماند و پس از تثبیت اسلام در مدینه به کشتار کافران و مشرکان پرداخت و مسلمانان را با پرداخت غنائم به این کار تشویق نمود و تا پایان حیات خویش از مشرکان جز اسلام و از اهل کتاب جز پرداخت جزیه و گردن نهادن به قوانین حکومت اسلامی را نپذیرفت نفی می کند. ایات دیگری نیز به این مطلب تاکید دارد که از آن میان می توان به آیات بقره 256، آل عمران 64، مائد 19، توبه 4 و 7، انبیاء 108 تا 111 اشاره نمود.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله فتنه

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    فهرست منابع فارسی

    حبیش بن ابراهیم، ابوالفضل، وجوه قرآن، تصحیح مهدی محقق، بنیاد قرآنی وزارت اوقاف، 1360 ه.ق

    طالقانی، سید محمود، پرتوی از قرآن، 6 جلد، چاپ سوم، شرکت سهامی انتشار، بی تا

    طباطبایی، سد محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، 20 جلد، قم، دفتر انتشار رات اسلامی، بی تا

    مطهری، مرتضی، جهاد، تهران، انتشارات صدرا، بیتا

    معادیخواه، عبدالمجید، فرهنگ آفتاب، 10 جلد، چاپ اول، بی جا، نشر ذره، 1373 ش

    منابع عربی:

    ابن عاشور، محمد الطاهر، التحریر و التنویر، 30 جلد، بیجا، دارالتونسیّه للنشر، بی تا

    ابن فارس، ابوالحسین احمد، معجم مقائیس اللّغه، 6 جلد، قم، دارالکتب العلمیه، بی تا

    ابن کثیر دمشقی، اسماعیل بن عمر، تفسیر القرآن العظیم، 8 جلد، چاپ اول، ریاض، دارطیبه للنشر، 1408 ه. ق

    ابن منظور، ابوالفضل محمد بن مکرم، لسان العرب، 18 جلد، چاپ اول، بیروت، دار احیاء التراث العرابی، 1408 ه. ق

    بخاری، ابوعبدالله، محمد بن اسماعیل، صحیح بخاری، 4 جلد، چاپ اول،بیروت، دارالکتب العلمیه، 1419 ه. ق  

    دروزه، محمدعزّه،تفسیر الحدیث، 12 جلد، بیروت، داراحیاء الکتب العربی، 1383 ه. ق

    راغب اصفهانی، ابوالقاسم حسین بن محمد بن فضل، مفردات الفاظ قران، چاپ اول، دمشق، دارالقلم، 1412 ه. ق

    رشید رضا، محمد ، المنار، 12 جلد، بیروت، دار العرفه، بی تا

    زحیلی، وهبه، التفسیر المنیر، 32 جلد ، چاپ اول، بیروت، دارالفکر، 1991 م

    10- صادقی، محمد، الفرقان فی تفسیر القرآن، 30 جلد، چاپ دوم، قم، انتشارات فرهنگ اسلامی،1408 ه. ق

    11- طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآنن، 10 جلد، چاپ دوم، بیروت، دارالمعرفه، 1408 ه. ق

    12- طبرسی، محمدبن جریر، جامع البیان لتأدیل آلی قرآن، 15 جلد، بیروت، دارالفکر، 1415 ه. ق

     

    13- طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، 10 جلد، چاپ اول، بی جا، مکتب اعلام اسلامی، 1409 ه. ق

    14- طوسی، محمد بن حسن، کتاب الخلاف، جلد اول، چاپ پنجم، قم، موسسه النشر الاسلامی 1418 ه. ق

    15- قطب، سد، فی ظلال القرآن، 6 جلد، چاپ بیست و چهارم، بیروت، دارالشروق، 1415 ه.ق

    16- مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار،110 جلد، چاپ سوم، بیروت، دار احیاء ؟ العرب، 1403 ه.ق

    17- مسلم بن حجاج نیشابوری، ابوالحسین، صحیح مسلم، 5 جلد، چاپ اول، بیروت، مکتبه المعارف، 1416 ه. ق

    18- مصطوفی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآنم الکریم، چاپ اول ، بی جا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1368 ه. ش

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت