تحقیق مقاله بایدها و نبایدهای کارگزاران از دیدگاه امام علی علیه السلام

تعداد صفحات: 18 فرمت فایل: word کد فایل: 3704
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله زندگینامه مشاهیر و بزرگان
قیمت قدیم:۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله بایدها و نبایدهای کارگزاران از دیدگاه امام علی علیه السلام

     

    کارگزار باید از نظر حضرت علی علیه السلام:

     

    - حکومت را نانخورش و طعمه ای برای خود و اطرافیانش نداند.

     

    - امانت دار و نگهبان امانت مردم (بیت المال) باشد.

     

    - بدون دستور امام، رعیت را امر و نهی نکند.

     

    - خزانه دار مال خدا باشد تا آن را به امام برساند. (نامه 5)

     

    -  دل مردم را با نیکویی و مهربانی روشن سازد.

     

    - ترس و بیم را از دل و روان مردم بزداید.

     

    - با مردم به مدارا کار کند. (نامه 18)

     

    - با رعایا درشتی و تندی نکند و سختی روا ندارد.

     

    - به آنان ستم نکند و خردشان نشمارد. (نامه 19)

     

    کارگزاران و تمامی کسانی که اموال مسلمین به آنها سپرده می شود باید:

     

    - تقوای الهی را در همه حال رعایت نمایند.

     

    - مسلمانی را نترسانند.

     

    - دینداری مطمئن باشند.

     

    - خیرخواه و مهربان باشند.

     

    - درستکار و امین باشند.

     

    - به اموال آسیب نرسانند. (نامه 25)

     

    - در نهان و آشکارا از خدا بترسند.

     

    - ریاکار نباشند.

     

    - نهان و آشکار و کردار و گفتارشان دوگانه (منافقانه) نباشد.

     

    - زیر دستان خود را نرنجانند و دروغگویشان ندانند و به آنان بزرگی نفروشند.

     

    - حقوق مردم را که برعهده حکومت است  به تمام ادا نمایند.

     

    - به مردم و مسلمانان خیانت نکنند.

     

    -   با امام (رهبر) مسلمین ناراستی و دغل کاری نکنند. (نامه 26)

     

    - با مردم فروتن، نرمخو و گشاده رو باشند.

     

    - همگان را به یک چشم ببینند. (تبعیض روا ندارد)

     

    - با نفس خویش پیکار نمایند.

     

    - از دین خود حمایت کنند.

     

    - به خاطر خشنودی هیچ یک از بندگان، خدا را به خشم نیاورند.

     

    - نماز را در وقت معین آن اقامه نمایند. (نامه 27)

     

    - فرمانبرداران از مردم را گرامی بدارند.

     

    - حرمت خیرخواهان را پاس دارند.

     

    - بی گناه را به جای گناهکار نگیرند و پیمان شکن  را به جای پیمان گزار نپذیرند. (نامه 29)

     

    - در کار خود هوشیار و با کمال جدیت پایدار باشند.

     

    - خیرخواه  خردمند و پیرو فرمان حکومت و فرمانبردار امام (رهبر) باشند.

     

    - کاری نکند که به عذرخواهی ناچار شوند.

     

    - به هنگام نعمت، بیش از حد شاد(مغرور و غافل) و به هنگام دشواری، سست رای و ترسان نباشند. (نامه33)

     

    - مصلحت جوی امام (رهبر) باشند.

     

    - بر دشمنان سخت  دل و ستیزه جو باشند.

     

    - خیرخواه و کوشا و برای رهبری و نظام شمشیری برنده و رکنی بازدارنده باشند. (نامه 34)

     

    کارگزاران باید:

     

    - خدای را بنده (اهل طاعت و عبادت و بندگی و تقوا و علم و عرفان) باشند.

     

    - در روزهای ترس و بیم نخوابند.

     

    - در ساعت ها و لحظات ترس، از دشمن روی برنتابند.

     

    - بر بدکاران از آتش سوزان تندتر باشند.

     

    - همانند شمشیری از شمشیرهای خدا باشند که نه تیزی آن کند شود و نه ضربت آن بی اثر گردد.

     

    - آنگاه که لازم شود، مردم را فرمان کوچیدن و آنگاه که مصلحت ببینند، آنان را فرمان ایستادن دهند.

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله بایدها و نبایدهای کارگزاران از دیدگاه امام علی علیه السلام

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت