روش تحقیق ویژگی های اثر بخش امام جماعت ، از دیدگاه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ی ایذه را بررسی

تعداد صفحات: 52 فرمت فایل: word کد فایل: 10003253
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۱۱,۸۰۰ تومان
قیمت: ۹,۷۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق ویژگی های اثر بخش امام جماعت ، از دیدگاه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ی ایذه را بررسی

    فصل اول

     

    مقدمه

    طرح مسأله

    اهمیت وضرورت انجام تحقیق

    اهداف تحقیق

    فرضیه های تحقیق

    اصطلاحات  پژوهش

     

    مقدمه

     

           از آنجایی که نماز ستون دین است و مرز بین کفر و اسلام می باشد و سبک شمردن آن موجب عذاب آخرت می گردد ، پرداختن به این مهم امری اجتناب ناپذیر است . خداوند متعال بارها در قرآن مجید به نماز امر کرده است . پیامبر بزرگ اسلام و ائمه ی طاهرین سلام ا... علیهم اجمعین تاکیدات فراوانی در این خصوص داشته اند .فقها،علما و عرفای بزرگ نیز در این واجب کمال تاکید را نموده اند و هیچ چیز را فروگذار نکرده اند

          با این مقدمه، روشن می گردد که وقتی انسان به بلوغ رسید باید به این  تکلیف الهی عمل نماید ؛ افراد بعد از خانواده می بایست از طریق مدارس و مربیان هم تعلیم  ببینند و هم به خواندن نماز عادت کنند . بدون شک نماز جماعتی که در مدارس برگزار می گردد ،‌هم موجب یادگیری نماز وهم عادت به آن وهم برداشت معنوی از این فریضه الهی است . در نماز جماعت ، امام جماعت مهم ترین و اساسی ترین فرد شرکت کننده در نماز است چراکه نماز جماعت با حضور او صورت می گیرد و اوست که حمد و سوره را می خواند و دیگران موظف به گوش دادن و اطاعت از حرکات او هستند.

     

           امام جماعت می تواند نماد یک انسان کامل و عالم باشد که در تشویق

    دانش آموزان به طرف نماز و دیگر عبادات موثر واقع شود . امام جماعت است که انگیزه در دانش آموزان بوجود می آورد وبا نفس معنوی خود مشوق آنها می شود .

         در این تحقیق تلاش شده است تا ویژگیهای اثر بخش امام جماعت شناخته شوند و میزان تاثیر هریک از این ویژگیها از دیدگاه دانش آموزان دختر متوسطه شهرستان ایذه معلوم گردد. امید است که به نتایج سودمندی نائل شده باشیم و استاد ارجمند جناب آقای «دکتر سواری » با دیده ی عنایت به این پژوهش بنگرند و از خطا های آن چشم بپوشند. ان شاءا...

         طرح مساله :

          با توجه به این که نوجوانان امروز در جامعه و آموزش و پرورش اسلامی رشد و پرورش یافته اند ، انتظار آن است که از اعتقادات مذهبی راسخ تر و استوارتری برخوردار باشند و نسبت به انجام رفتارهای مذهبی که نماز شاخص ترین آنها است ،‌تقید و پایبندی بیشتری داشته باشند . این موضوع به لحاظ بافت سنتی و مذهبی خانواده ایرانی و برنامه های مذهبی و پرورشی مدارس و رسانه های گروهی نیز قابل بررسی است و همچنین در جهان فعلی که دشمنان اسلام علیه ارزش های مقدس اسلام و انقلاب اسلامی بسیج شده اند و به تهاجمات فرهنگی خود شدت داده اند ، بیش از هر زمان دیگر می طلبد که ما هم با اتخاذ تدابیر لازم در عرصه ی تعلیم و تربیت و با اقدامات فرهنگی ، تهاجم شوم فرهنگی کفار را خنثی نماییم .

          در این راستا ، یکی از کارهای فرهنگی بسیار مهم و تاثیر گذار ، انجام فریضه الهی نماز جماعت در مدارس است و بدون شک رکن مهم نماز جماعت ، امام جماعت است . لذا در این تحقیق ویژگی های امام جماعت که منجر به با شکوه برگزار کردن این اجتماع الهی می شود ، بررسی می گردد و نیز کدام ویژگی های امام جماعت است که دانش آموزان  را به حضور در نماز جماعت و در نهایت مشوق آنها به امور معنوی و دینی می گردد ؟

     

    اهمیت و ضرورت انجام تحقیق :

         از آنجایی که نماز نقش مهم و اساسی در زندگی انسان ها دارد و عامل جلوگیری از فحشاء و منکرات است و در کتاب آسمانی قرآن ، کمتر عبادتی مانند نماز مورد اهمیت قرار گرفته است تا آن جا که تقریباً یکصدوچهارده مورد کلمه ی« صلاه‌‌ » با مشتقاتش آورده شده است و در پانزده مورد امر به آن شده است .

         نماز یگانه عامل الفت دهنده ی قلوب مومنین و تنها نیرویی است که فرد فرد بندگان خدا را در قالب صف متحدی علیه کفر متشکل می نماید .

     

         یکی از راههای ترویج فرهنگ نماز در جامعه اقامه ی نماز جماعت در مدارس است و بدون شک امام جماعت در برگزاری آن ، و ترویج فرهنگ نماز نقش اساسی و ممتازی دارد . لذا در این تحقیق به ویژگیهای اثر بخش امام جماعت پرداخته

     می شود ، تا انشاءالله  موجب  شناخته شدن  این  ویژگی های اثر  بخش و در نهایت  به

     با شکوه برگزارکردن این اجتماع الهی و تربیت صحیح  دانش آموزان منجر و منتهی گردد .

    اهداف تحقیق :

    üویژگیهای اثر بخش امام  جماعت کدامند ؟

    üمیزان هر یک از ویژگی های اثر بخش امام جماعت چگونه است ؟

     

     

    فرضیه های تحقیق :

    üمیزان علم و آگاهی امام جماعت ، دانش آموزان را به طرف مسائل معنوی از جمله نماز هدایت و تشویق می کند.

    ü چگونگی برخورد امام جماعت با دانش آموزان در میزان شرکت در نماز جماعت تاثیر دارد .

    üبه بحث گذاشتن مسائل شرعی در هنگام نماز جماعت دانش آموزان را به فراگیری تشویق می نماید .

    üروحانی بودن امام جماعت در با شکوه کردن نماز جماعت موثر است .

    üبه بحث گذاشتن مسائل سیاسی و اجتماعی در با شکوه برگزار کردن نماز جماعت موثر است .

    üبرگزار کردن امتحان از سخنان امام جماعت ، مشوقی برای حضور بیشتر است .

    üنظم در رفت و آمد امام جماعت و همچنین به موقع برگزار شدن نماز در شکوه نماز جماعت تاثیر دارد .

    üهماهنگی میان گفتار و عمل امام جماعت در شکوه نماز موثر است .

     

    اصطلاحات پژوهش :

            نماز جماعت : به نمازی که به صورت دسته جمعی برگزار شود و حداقل از دو نفر تشکیل شود ، گفته می شود .

     

          امام جماعت : به کسی که به عنوان پیشنماز ، در جلوی نماز گزاران

    می ایستد و نماز توسط وی شروع و خوانده می شود و دیگران موظف به پیروی  از او هستند .

     

          مسائل شرعی : به کلیه ی دستوراتی که از طریق دین رسیده باشد ،

    گفته می شود .

             اسلام : دین مبین همه ی مسلمانان عالم اعم از شیعه و سنی است که آخرین و کامل ترین دین الهی است .

    اقتدا : به عملی که نمازگزاران در حالت نماز جماعت ، باید از امام داشته باشند .

         مجتهد : به عالم دینی که می تواند احکام شرع را از قرآن و احادیث استخراج کند ، گفته می شود .

     

    روحانی و طلبه : به کسانی که در حوزه های علمیه ی دینی تحصیل کرده و

     می کنند ، گفته می شود .

     

          شیعه : اصطلاحاً به کسانی که پیرو حضرت علی و امامان معصوم باشند گفته

    می شود .

          دانش آموز : به افرادی که در حال تحصیل در مدارس آموزش و پرورش هستند ، گفته می شود .

     

     

    فصل دوم

    پیشینه ی تحقیق

    پیشینه ی نظری

    پیشینه ی تجربی

     

     

    پیشینه ی تحقیق :

         اسلام  به اجتماع و کارهای گروهی اهمّیت خاصّی قائل است به خصوص به نماز جماعت.

         به غیر از آثار فردی و اجتماعی نماز جماعت ، پاداش های عظیمی برای آن بیان شده است که در این جا به بعضی از روایات اشاره می شود :

    1- از رسول خدا (ص) نقل شده است که : « مَن سَمَعَ النداء فَلم یجبه من غیر عله فلا صلاه له » [1] نماز کسی که صدای اذان را بشنود و بی دلیل ، در نماز جماعت مسلمانان شرکت نکند ، ارزشی ندارد  .

     

    ü2- در حدیث ، تحقیر نماز جماعت ، به منزله تحقیر خداوند به شمار آمده

    است : « من حقره فانما یحقرالله‌ » [2]

    ü3- شرکت دائم در نماز جماعت ، انسان را از منافق شدن بیمه می کند[3] .

    ü4- برای هر گامی که به سوی نماز جماعت و مسجد برداشته شود ، ثواب و حسنه در نظر گرفته شده است[4] .

    ü5-حدیث زیبایی در بیان فضیلت نماز جماعت است که قسمتی از آن در رساله های علمیه هم ذکر شده است . ترجمه ی تمام حدیث چنین است :

    اگر اقتدا کننده یک نفر باشد ، پاداش یکصد و پنجاه نماز داده می شود .

    -اگر اقتدا کننده دو  نفر باشد ، پاداش ششصد نماز داده می شود .

    - اگر اقتدا کننده سه نفر باشد ، پاداش هزار و دویست نماز داده می شود .

    - اگر اقتدا کننده چهار نفر باشد ، پاداش دوهزار چهارصد نماز داده می شود .

    - اگر اقتدا کننده پنج نفرباشد ، پاداش چهارهزار و هشتصد  نماز داده  می شود .

    - اگر اقتدا کننده شش نفر باشد ، پاداش نه هزار و ششصد نماز داده می شود .

    - اگر اقتدا کننده هفت نفر باشد ، پاداش نوزده هزارو دویست نماز داده می شود .

    - اگر اقتدا کننده هشت نفرباشد، پاداش سی و شش هزارو چهارصد  نماز داده می شود

    اگر اقتدا کنندگان و امام جماعت به ده نفر رسیدند ، پاداش هفتاد و دو هزار هشتصد نماز دارد .

     

    ولی ، همین که عدد افراد از ده نفر گذشت ، حساب آن را جز خدا کسی

    نمی داند .[5]

         با اهمیتی که نماز جماعت دارد امّا متاسفانه باز شاهد هستیم که مساجد کشورمان آن گونه که شایسته یک کشور اسلامی باشد مملو از جمعیت نمی شود  .

         در این تحقیق به محوری ترین شخص شرکت  کننده یعنی امام جماعت پرداخته می شود تا روشن گردد امام جماعت چه ویژگی های باید داشته باشد تا بر شکوه نماز جماعت و میزان شرکت کنندگان افزوده گردد . در این کار چه موانعی وجود دارد که حضور را کم رنگ می کند ؟ دیدگاه دانش آموزان را در خصوص ویژگیهای موثر امام جماعت مدارس بررسی می گردد 

  • فهرست و منابع روش تحقیق ویژگی های اثر بخش امام جماعت ، از دیدگاه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ی ایذه را بررسی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

           قرآن ، تنزیل من رب العالمین

    1. روشهای تحقیق در علوم انسانی، عزت ا... نادری، انتشارات بدر، چاپ 72

    2. آداب نماز، امام خمینی (ره ) موسسه تنظیم ونشر آثار امام ، چ دهم، تابستان 80

    3. جامع آیات واحادیث موضوعی 1و2، عباس عزیزی، انتشارات نبوغ

    4. تربیت نسلی نماز گزار، محمود گلزاری، ستاد اقامه نماز

    5. بررسی نگرش دانش آموزان استان همدان نسبت به طرح اقامه نماز، محمد عسکری

    6. یکصد وچهارده نکته درباره نماز، محسن قرائتی، ستاد اقامه نماز

    7. راز نماز، محسن قرائتی، ستاد اقامه نماز  

    8. نماز جماعت و اهمیت، آثار، امام جماعت ( مقاله )، محسن قرائتی

    9. همراه با نماز، محسن قرائتی، ستاد اقامه نماز 

    10. بررسی ویژگیهاتی اثر بخش نماز جماعت از دیدگاه دانش آموزان دختر متوسطه استان قم ، فائزه گائینی ، فاطمه خیر خواه ، اشرف زیلائی

    11. رساله ی توضیح المسائل حضرت امام خمینی ( ره )

    12. رساله ی توضیح المسائل حضرت آیت ا... بهجت

    13. وسائل الشیعه

    14. من لا یحضره الفقیه  

    15. مستدرک الوسائل

    16. کنزل العمال

    17. نورالثقلین

    18. وافی

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت