تحقیق مقاله درآمدی بر درک جرم سازمان یافته و مظاهر فرا ملی آن

تعداد صفحات: 51 فرمت فایل: word کد فایل: 4784
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله حقوق و فقه
قیمت قدیم:۸,۱۰۰ تومان
قیمت: ۵,۱۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله درآمدی بر درک جرم سازمان یافته و مظاهر فرا ملی آن

    منابع:

    (پاورقیهای مربوط به پیشگفتار کتاب organized crime تالیف بسیونی)

    1-see e.g. problems and Dangers posed by Organized Transnational Crime in the Various Regions of

    the world, U.N. world Ministerial Conference Transnational Crime , Agenda Item4 , V.N.DOC . E./Conf. 8812 (1994)

    1 الگوهای عمده گروههای جرم سازمان یافته فراملّی عبارتند از: مافیای سیسیل (sicilian Mafia) و شاخه تاریخی آن در ایالات متحده، کوسانوسترا(cosa Nostra) گروه ژاپنی یا کوزا(Yakuza) ، کارتلهای مواد مخدر مثلث طلایی برمه، تایلندولائوس

    3- see Transnational organized Crime I (1995) , LEONID I.FITUNI/ CIS : Organized Crime and its International Activities ( 1993) , Frank pearce and Michael woodiwiss, Global Crime Coonnections:

    DYNAMICS and Control (1992) , HOWARD ABADINSKY, Organized Crime (1981)

    4- see M.cherif Bassiouni , Dffective National and International Action Against Organized Grime and

    Terrorist Activities , 4 Emory INI,L L.REVIEW . 9-42 (1990)

    5- For an early descirtion , see G.O.W. Muller, Mens Red and the Corporation: A study of the Model penal Gode position on Gorporate Criminal Liability, V.PITT.L.REV. 19:21-50, 1957.

    E.U.DOC. 12247/1/94 Rev.1.

    2 پیش نویس کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه جرم سازمان یافته درصدد ایجاد یک تعریف عمومی است که به وسیله تعدادی از کنوانسیونهایی که فعالیتهای خاصی را جرم میانگارند، دنبال میشود.

    براساس هدف کنوانسیون، جرم سازمان یافته به معنای فعالیتهای گروهی متشکل از سه نفر یا بیشتر با راتباطات سلسله مراتبی یاروابط شخصی است که رهبران آنها را قادر میسازد تا منافعی را به دست آورند یا مناطق یا بازارهایی را کنترل نمایند و در بازار قانونی بویژه از طریق زیر نفوذ کنند:

    3 قاچاق مواد مخدر یا داروهای روانگردان و تطهیر پول به گونهای که درکنوانسیون 998 سازمان ملل علیه قاچاق مواد مخدر و داروهای روانگردان تعریف گردید.

    4 قاچاق انسانها که در کنوانسیون مبارزه با قاچاق انسانها و بهرهگیری از فواحش 2 دسامبر 1949 تعریف شد.

    5 جعل پول رایج که در کنوانسیون سازمان آموزشی، علمی وفرهنگی سازمان ملل درمورد ممنوعیت و جلوگیری از ورود، خروج و انتقال مالکیت اشیای فرهنگی 14 نوامبر 1970 و کنوانسیون موسسه بینالمللی یکسان سازی حقوق مدنی در مورد اشیای فرهنگی مسروقه یا صادره 24 ژوئن 1995 تعریف شده است.

     

    6 سرقت مواد هستهای، سوءاستفاده یا تهدید به سوءاستفاده از آن برای صدمه به مردم که در کنوانسیون حمایت (حفظ) فیزیکی مواد هستهای سوم مارس 1980 تعریف شده است.

    7 اعمال تروریستی

    8 قاچاق یا سرقت سلاح ومواد یا فنآوری انفجاری

    9 قاچاق یا سرعت وسایل نقلیه

    10 فساد اداری کارمندان دولتی

    11 بعضی از نویسندگان معتقدند که سازمانهای مجرمانه، به ور داخلی وبینالمللی تأسیس میگردند همانند شرکتهای عمده، با یک شعبه مشابه کاری که به دنبال سودآوری مناسب میباشد که عبارت است از ازدیاد سود و کاهش بیشتر ریسک .

    بنابراین ، مثلاً کارتلهای مواد مخدر دارای شعبههایی برای تحصیل، تولید، حمل ونقل، عمدهفروشی و خردهفروشی و معاملات مواد مخدر به همان طریق شرکتهای بینالمللی هستند.

    9- Franco Ferracvti and Francesco Bruno,La Criminalita Organizzata nella Prospettiva Criminologica, in FRANCO FERACUTI, Trattato di Cricinologia, Medicina Criminologica e psichiatria forense(1987)

    10- Tim shawcross, The War against the Mafia (1994) ; and Giovanni Falcone, Men of Honour: The Truth about the Mafia(1993) , La Mafia oggi (Gianni Tinebra ed., 1988)

    11 این گروهها را میتوان برای نمونه در مافیای روسیه دید که پایههای عملیاتی فوق را در اتحاد جماهیر شوروی سابق، اروپای شرقی ومرکزی درآمریکا دارد، گزارش شده که مافیای روسیه به قاچاق مواد هستهای نیز اشتغال دارد. مراجعه کنید به :

    Stephen Handelman, The Russiam Mafia, FOREIGN AFFAIRS. Mar- Apr. 1994 , at 83

    12- see. F.A.J. IANNI, BLACK MAFIA: Ethnic Secession in organized crime(1947)

    13- See. g; Globul crime Connections (frank pearce and Michael Woodiwisseds, (1993) ; The Politics and Economics of Organized crime (Herbert E.Alexander ed. 1985)

    14- در بعضی از کشورها: گانگسترهای خیابان وگانگسترهای جوان دارای بعضی از ویژگیهای جرم سازمان یافته که در بالا ذکرشان رفت، میباشن و به موقع، بعضی از همین گروهها، کاملاً آماده جرم سازمان یافته میشود . مراجعه کنید به Ianni مذکوردر پاورقی شماره 12.

    15- تحقیقات معاصر پدیده شبکههای میان انواع مختلف را مورد شناسایی قرار دادهاند. این شبکهها میتوانند با گروههای مشابه، با اشخاص یا گروههای دیگری که درگیر فعالیتهای مجرمانه هستند و با دیگران در بازار مشروع که میتوانند کالاها وخدمات و مساعدتهای دیگر را تأمین کنند، همراه باشند. ولی آنچه که برای اهداف پیشگیری، کنترل و سرکوبی مهم به نظر میرسد، تمایز بین سازمانهایی که صرفاً در محدوده ملی کار میکنند و سازمانهایی که بر یک مبنای بینالمللی کار میکنند میباشد.

     

    16- برای مثال تقاضای فزاینده برای کوکائین و فشار بر کارتلهای مدلین Medellin و کالی Calli موجب توسعه بسیاری از گروههای سازمان یافته کوچکتر در آمریکای جنوبی و گروههایی که به عنوان کارتل با پایگاهها و فعالیتهای جهانی کار میکنند شده است.

    کارتلها ممکن است تمامی محصولات کوکا را که از کشورهای مصرف کننده میرسد خریداری نمایند، مؤسسات مجرمانه بسیار قدیمیتر درمنطقه آسیا قرار دارند که بعضی از آنان از جوامع سرّی که برای اهداف سیاسی در دهههای گذشته تأسیس شده بودند، ظاهر شدهاند. دیگر سازمانها از ساختارهای نظامی یا شبه نظامی پدید آمدهاند واین مدلها را حفظ کردهاند در حالی که درتولید غیرقانونی یا قاچاق تریاک یا هرویین محدود شدهاند. برای یک مطالعه آغازین مراجعه کنید به:

    ANNELISE ANDERSON, The business of Organized Crime(1979)

    17- مافیای سیسیل، کامورای نئوپولیت (Neoplitan) ، ن درنگتای کالبری the heta N,Drag heta ، کوسانوسترای آمریکا the Amereicom cosa Nostra یک شعبه مافیای سیسیل – در میان سازمانهای تشکیلاتی هستند که تمایل دارند تشکیلات سنتی خویش را حفظ کنند گرچه آنها به روشهای جدید انجام اقدامات مجرمانه خویش وفق پیدا میکنند. رجوع کنید به پاورقی شماره 8 بالا. همچنین رجوع کنید به:

    KO- LIN CHIN, Extortion, Enterprise and Ethnicity (1990)

    16گاهی این گروهها الگوهای شبیه به سرمایهگذاریهای تجاری قانونی را که در بازارهای قانونی عمل میکنند پیروی مینمایند. از این جنبه آنها پیچیدگی سازمانی بزرگتری را که ویژگی جوامع توسعه یافته مدرن میباشدمنعکس مینمایند، این موردی است در رابطه با اقدامات مجرمانه پیچیدهتر که به امر کالاها و خدمات غیرقانونی میپردازد، به فعالیتهای غارتگرانه مشغول است، موقعیتهای انحصاری را در ارتباط با محصولات یا بازارهای خاصی به دست میآورد، خشونت را علیه رقیبان به کار برده، و بخشهای خاصی از ادرات عمومی را تهدید کرده، مشغول اخاذی و فساد اداری (ارتشاء) شده و روند عدالت کیفری را مختلف میسازند.

    17 مفهوم«جرم فراملی» -که اصطلاحی جرم شناسانه است تا حقوقی- به وسیله دبیراجرایی پنجمین کنگره ملل متحد در باره پیشگیری از جرم و رفتار با مجرمان، ژنو، 1975 پروفسور گ.ا.و.مولر-G.O.W Muller – ابداع گردید واز آن زمان مورد پذیرش عموم قرار گرفت. رجوع کنید به گزارش پنجمین کنگره ملل متحد A/CONF/87/21 دبیر کل در گزارش A/CONF/69/15 Add.1.1995، هفده شکل مجزا از جرم فراملی را شناسایی نمود. همچنین ر.ک . پاورقی شماره 28 آینده، همانگونه که این پاورقی تعیین میسازد، تقریباً تمامی اشکال جرم فراملّی سازمان یافته هستند ولی همانگونه که در آینده خواهد آمد، تروریزم امری جدا است.

    18 علیرغم تفاوتهای میان متخصصان نسبت به ویژگیها و اهمیتی که به آنها نسبت داده میشود، اتفاق نظر میان آنان در این است که چنین گروههایی یک خطر بزرگتری را نسبت به شکلهای دیگری جرم برای جامعه ایجاد میکنند. همانگونه که یک نشریه بیان میدارد: «تعریفهای قانونی وبینالمللی »جرم سازمان یافته تمایل به تقارب و همگرایی دارند، بنابراین، این اصطلاح روشی از ارتکاب اعمال مجرمانه را مشخص میکند که از اشکال دیگر رفتار مجرمانه متمایز است. خصوصیات برجسته آن عبارتند از خشونت، فساد اداری، فعالیت مجرمانه مستمر و اولویت و حق تقدم گروه بر هر عضو گروههای مجرمانه سازمان یافته به وسیله استمرار آنها درطول زمان بدون توجه به مرگ ومیر اعضای آن توصیف میشوند. آنان وابسته به شرکت مستمر ومداوم اشخاص تنها و مجرد نمیباشند.

    Organized Crime Around the world 0 (sabrina Adamoli et la eds 1998)

    19 رک. پاورقی شمارههای 2،3،4

    20 ولی آن چه که برای هدف پیشگیری، کنترل و سرکوب مهم است تمایز بین شبکهها و سازمانها وبین آن سازمانهایی است که صرفاً در محدوده ملی کار میکنند و آنهایی که بریک اساس فراملّی به کار مشغولند. رک. پاورقی شماره 12 تا 15.

    21 کنفرانس وزیران جهان پیرامون جرم سازمان یافته فراملّی (ناپل، ایتالیا، 21-23 نوامبر1994)، اعلامیه سیاسی ناپل و طرح اقدام جهانی.

    G.a. Red.159.U.N.GAOR 49 th Sess, U.N.DOC.A/49/748(1999)

    See.M.Cherif Bassiouni and David Gualtieri , liternational and National Responses the Globaliztion of Money Laundering, in Responding to Money Lowndering: International perspectives (Ernesto V.Savona ed. 1997) ; jeffrey Robinson, The Lowndrymen: Inside Money Lowmdering, The Worlds Third Largest Business (1996)

    (1995) A/CONF/69/151dd ، این فعالیتها شامل 17 محدوده میباشند که فعالیت هجدهمی هم به آنها افزوده شده است. اینها عبارتند از: تطهیر پول، عملیات تروریستی ، سرقت اشیای فرهنگی و هنری، قاچاق سلاح، هواپیماربایی، دزدی دریایی ، ماشینربایی،کلاهبرداری از بیمه، جرم کامپیوتری، جرم محیط زیست، قاچاق انسانها، تجارت اعضای بدن انسان، قاچاق مواد مخدر، ورشکستگی به تقصیر، نفوذ درتجارت قانونی، فساد اداری و ارتشاء مأموران دولتی-که در قانون داخلی مشخص شده است-و کارمندان یک هیأت و نمایندگان انتخابی- که در قانون داخلیب مشخص شده است- و دیگر جرمهای ارتکابی توسط گروههای جرم سازمان یافته. آنچه که در گزا رش تشریح شده است. به طور روشن به موارد فعالیتها اشاره دارد. ولی این مطلب الزاماً یک سازمان را توصیف نمیکند. پروفسورج.ا.و.مولر(G.O.M. Muller) در باره این گزارش در نوشتاری با عنوان Transnational Crime: How it effocts us- How to Controlit) به تفصیل سخن گفت. مراجعه شود به :

    G.O.M.Muller, Transational Organized Crime: An Experience in Uncertaities, in Uncertainties- An Enternational Journal(1998).

    See . Liuise I.Shelly, Transuational Organized Crine: An Imminent Trdat to the Nation- state? 48 Columbia Journal of International Affaris 463(1995) : Phil Williams, Transnational organized crime and International Security: A Gbbal Assessmeat, in, Society Under: Crime Violence and lllegal

    Weapons, TCP Series, (V.Samba, Vol.1,p.ll-42 (1977)

    30-به پاورقی شماره 26 رجوع کنید.

    31- Druy money laundering, bands and fereign policy, United States Senate Foreign Relation Committee, Sub Committee on Narcotics. Terrdrism and International operation(Feb.1990)

    32- Money Lowndering and the International Finowcial Sqstem, Internationl Monetanry working Paper NO.55(1996).

     

    برای مثال تنها در ایالت متحده حدس زده میشود که روزانه 330 میلیون دلار از وجوه مواد مخدر غیرقانونی به خارج کشور ارسال شده و سالانه صد تا 110 میلیارد دلار به صورت الکترونیکی از یک شماره حساب بانکی به شماره دیگر جهت تطهیر پول کثیف منتقل میگردد.

    33- به سبب تقسیم سازمانهای مجرمانه بزرگ به شعبههای مختلف، ایجاد یک رابطه بین یک محموله توقیف شده مواد مخدر و رهبران ارتکاب آن بسیار مشکل است. پول غالباً تنها چیزی است ک به رهبران منتهی میشود.

    34- united Nations, Econmic and social. Ninth United Nations Congress on the prevention of Crime and the Theatment of offenders, Cario. 29 April –8 May 1998: Report of the Secretariat, V.N.DOC. A/CONF: 196/16/Rev.1 (12 May 1995)

    35- همان، ص 5و6

    36- بویژه، فساد سیستمهای عدالت کیفری تهدیدی جدی را برجوامع داخلی وارد وتحمیل مینماید. نقش قاطع اجرای قانون، فساد پلیس را بویژه مضر ومهلک مینماید. یک تضاد ذاتی در نادیده گرفتن وظایف پلیس دریک رفتار فاسد وجود دارد.

    37- همچنین نقش دادگستری با سیستم حقوقی، فساد قضات و تعقیب کنندگان (دادستانها و دادیاران) را یک جرم بویژه زشت میسازد چون این فساد موجب شکستن عالیترین اعتماد عمومی میگردد. فساد سیستم عدالت کیفری موجب صدمه مهلک به ساختار جامعه میگردد.

     

    38- روابط زیرزمینی و روی زمینی سیاست و تجارت تأثیر تباهکنندهای برحکومت و حاکم دارند. در واقع فساد سیستمیک یکی از راههایی است که سازمانهای مجرمانه از آن طریق ارتباط همزیستی گرایانهای را با حکومتها برقرار میکنند که قدرت مشروع را به مخاطره میاندازد.رک:

    prolo Bernasconi, About the Necessity of an International Conventing and Combating the Corrvption of public officials, Annivi-Fass. N.4/1993 (1994)

    39- M.Cherif Bassiouni, Criminalita Drganizzata e Terrorismo: per una Stratgia Di Interventi Efficaci, 24 L,Indice penale 5 (1990); Combating Terrorism: The paris Ministral Fact Sheet released at the Ministerial Meeting on Terrorism in paris, France, July30,1996, .

    see supra note 4. Transparacy Internationl(Berlin)

    یک تحقیق خصوصی که در سالهای گذشته مطالعه جهانی را درمیان تاجر وکارمندان انجام داده تا نرخ فساد بسیاری از کشورها را معین نماید و نتیجه این تحقیق به ترتیب ردیف فساد منتشر گردید. این تحقیق همچنین نوع و اندازههای فساد را مشخص کرده وگزارش میدهد.

    40- M.Cherif Bassiouni, Interaduction: A Policy-Oriented Inquiry into the different forms and Manifestation of International Terrorism, in Legal Responses International Terrorism, v.s Procedvral Aspects at xxi (M.Cherif Bassiouni ed.1988).

    41- See Repotr of Ninth United Nations Congress on the Prevention of Crime and the Treatment of offenders, U.N.DOC. A/CONF. 169/16 (12 May 1995); see also christopherl.

    Blakesly, Terrorism, Drvgs, International law and the protection of Human liberty (1991)

    42- از میان متخصصانی که این سؤالات را مطرح ساختهاند Roy Godson و متخصصان موجود در مرکز اطلاعات استراتژی ملّی هستند که تعدادی از سمینارها را برای آماده سازی بعضی از مقالات مشترک اداره کردند. از میان تألیفاتی که درمورد این مشکلات بحث میکنند، تالیفات زیرین هستند:

    Roy Godson and william j olson, Internatinal organized crime:

    Emerging Therat to U.S.Sewrity(National Strategy Information Center 1993) ; national Strtegy Infotmation center, Dangerous Links: Terrorism, Crime, Ethenic and Religiovs conflict Atrer the Cold war, A Report on the Grey Area Phenoenon Research Seminar (washinton, D.C.July1992).

    43- در واقع، در حالی که گروههای جرم سازمان یافته به خشونت تروریستی متوسل میشوند ، آنها چنین عملی را بدون داشتن ارتباطی قابل توجه. با گروههای تروریستی انجام میدهند. دلیل اصلی این است که گروههای جرم سازمان یافته توان خود را برای اعمال قدرت و کنترل جهت بالابردن منافع به کار میگیرند. بنابر این ، این هدف از هدف اولیه گروههای تروریستی برای تأمین نیازهای خود نیاز به بودجه دارند. درنتیجه، آنها نیز ممکن است درگیر فعالیتهایی شوند که معمولاً توسط گروههای جرم سازمان یافته انجام میشود. ولی اینجا همانجایی است که تشابه بین دو نوع گروه به اتمام میرسد.

    44- استفاده فزاینده خشونت توسط تولیدکنندگان و قاچاقچیان مواد مخدر علیه اقدامات کنترل مواد ، همانند تجارت مواد مخدر تامین سلاح و بودجه تروریستها از طریق قاچاق مواد مخدر یا سودهای نقدی آنان تهدیدهای جدی به نسبت امنیت و ثبات بنیادی ملل و رفاه مردم آن ایجاد میکند.

    45- see .e.y. Christopher Blakesley, Terrorism, Drugs, Drugs, International law the protection of Humon Liberty(1992).

    46- همچنین تشابههای دیگری بین جرم سازمان یافته و تروزیزم وجود دارد.

    اعضای سازمانهای تروریستی، همانند اعضای سازمانهای مجرمانه عموماً کارگزاران منطقی هستند. گروههای جرم سازمان یافته وتروریستی هردو از خشونت استفاده میکنند و گاهی ازتاکتیکهایی مشابه: آدمربایی، قتل، اخاذی(چه به شکل اخذ پول یا مالیاتهای انقلابی) استفاده میکنند. پروندههای مافیای ایتالیایی و کارتلهای کلمبیایی نشان میدهد که چنین سازمانهایی فراملّی از حملات تروریستی علیه دولت و نمایندگان آن در اقدامی برای ازهم گسیختن سرمایهگذاریها، برای بازداشتن اجرا یا ادامه سیاستهای شدید و قوی حکومت، برای هدف مأموران مؤثر اجرای قانون، برای وادار کردن قضات جهت آسانگیری نسبت به اعمال مجازاتها و برای ایجاد جوّی مناسبترجهت فعالیتهای مجرمانه استفاده کردهاند . درهر موردی خشونت وتجاوز در جرم سازمان یافته متمرکز است، هنوز بعضی از فعالیتهای انجام شده توسط گروههای جرم سازمان یافته متمرکز است، هنوز بعضی از فعالیتهای انجام شده توسط گروههای جرم سازمان یافته از فعالیتهای انجام شده توسط گروههای تروریست غیرقابل تمییز هستند.

    47- See ako M. cherif Bassiouni, comsiderations on peace and Justice and the Imperative of Accountulaily for international crimes and Consistent and Widespread Violations fo Fundamental Hcman Rights, 594 haw.

    M.Cherif Bassiouni, organized Crime and New Wars(Mary Kaldor and Bassker Vashee eds, 1977)

    49- Steven R.Rarner and Jason s. Abrams, Accountability for Humom and Democaracy in cambodia (1993)

    50- Gerad Primer, the Rwanda Crisis: History of Genocide (1995)

    51 در ارتباط با یوگسلاوی سابق و روندا، شورای امنیت در هر یک، کمیسیونی از کارشناسان را جهت تحقیقات پیرامون این جرمها ونیز دادگاهی بینالمللی برای تعقیب مجرمان تأسیس نمود.

    52- id

    Phil Williams, Terrorism and orgamized crime; Convergence , Nexus or Transformations, unpubgished prper for the Swedish Ministry of Defence, January 1998.

    54-نیاز به سرمایه خارجی برای دادن زندگی جدید به اقتصاد و کمک به این کشورها برای ورود به اقتصاد جهانی رقابتی و طاقت فرسای امروز به طور مکرر تهدید طولانی مدت ایجاد شده به وسیله سرمایهگذاری منابع (درآمدهای ) مجرمانه را مبهم گذارده است.

    55- Philwilliams, Drugs, Cnine and States in Transition: The Ruussian Federation, Unpublished P

    paper prepared for UNDCP International Contercnce wite the Russiom Federatiem, Moscow 16-17 April 1997.

    56- Id.

    57- Phil Williams, Transational Crimonal organiztions; strategic Aliances. 18 WASH, GUART. 157(1994)

    58- For alegal distinction between types of coflicts, see M. Cherif Bassiouni, International Carimes; Joscogens and obligation Erga Omnes, 594 Law and Contemporary problems 1996 (appeared 1998)

    59- See. Douglas Farah, Russiom Mobs Form Potent Alliances in Wist, Washington post source , International Herald Tribune, Sep. 30, 1997, at 1 and 8 and supra note 11.

    60-Phil Williams, Transnational Crominal organizationg and Internotional security, 36 Survival(1994) ; Betrand Gallet, la Guande Criminalite organize Facteur de Destabization Mondiale? 20 Relations Internationaks et Strategiques, and lovise shelly . supra note 29.

    62-see barry kellmon and David Gualtieri , Barricading the Nuclear Window-A legine to curtail Nvclear Smvggling, 3U.lh.L .Rev. 667(1996).

    Brad Roberts, Terrorism with chemical and Bidlogical weapons: calibrating Rules and Responses (1997).

    63- see M. Cherif Bassiouni , Policy Considerations on Inte- State Coperation in Criminal Matters, in Principles for a new Transnational Criminal law (Albin Eser and otto hagodny eds., 1992).

    64- Supra note 26.

    66- این توقیفها تنها بخشی از تطهیر پول است ک از طریق سیستم مالی میگذرد .

    رک. پاورقی شماره 30

    67- Adoption of the Report of the Commision an its Senenth Session, Report of the Chairman of the Working group on the impkmentation of the Naple poletical Declaration and Global Action Palm Agaidst organized Transnational crime, E/CN.15/1998/L.1/ Add . 1,27 April/1998; Repart of the Asiam Regional Minister Workshop on otganized Transnationd Crime and Corrption Held at Manila form 23 to 25 March 1998, E/CN. 15/1998/6/dd.2,1 April 1998

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله درآمدی بر درک جرم سازمان یافته و مظاهر فرا ملی آن

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت