تحقیق مقاله مقایسه سلامت روان کارمندان زن و مرد در پارس خودرو

تعداد صفحات: 55 فرمت فایل: word کد فایل: 3167
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله روانپزشکی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۵,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مقایسه سلامت روان کارمندان زن و مرد در پارس خودرو

    چکیده

    پژوهش حاضر به بررسی مقایسه بین سلامت روان زنان و مردان کارمند ایران خودرو می­پردازد در این پژوهش از نمونه 80 نفری از زن و مرد کارمند ایران خودرو انتخاب شده است و برای سنجش سلامت روان کارمندان از پرسشنامه GHQ-28 استفاده شده داده­های استخراج شده در این پژوهش از روش آمار استنباطی بررسی گردید و از طریق آزمون مان ویتنی یو محاسبه گردید.

    نتایج این آزمون حاصل از آن است که بین سلامت روان زنان و مردان کارمند شرکت ایران خودرو تفاوت معنادار وجود دارد.

    همچنین می­توان گفت که در هر یک از خرده آزمونها نتایج به صورت زیر است که بین علایم جسمانی در زنان و مردان تفاوت معنی دار وجود دارد. و در علایم اضطرابی در زنان و مردان تفاوت معنادار مشاهده نمی­شود همچنین در علایم کارکرد اجتماعی و علایم افسردگی هم دربین زنان و مردان تفاوت معنادار وجود ندارد.

    لذا می­توان نتیجه گرفت که سلامت روانی زنان نسبت به مردان بیشتر در معرض خطر است و درکل می­توان اظهار داشت که نتایج بدست آمده از این پژوهش و پژوهشهای قبلی احتمال قابلیت تعمیم این نتایج به جامعه بزرگتر زیاد است و احتمالاً می­تواند مورد استفاده پژوهشگران قرار بگیرد.

     

     

     

     

    فصل اول :

    طرح تحقیق

     

    مقدمه:

    بدون شک سلامت افراد جامعه از اهمیت به سزایی بر خورداراست . جوامع انسانی بدون حفظ سلامت نمی­توانند بقاء واستمرار خود را حفظ کنند. و همان گونه که سلامت روان را به عنوان یکی از حیطه­های علوم پزشکی دارای اهمیت است .حفظ سلامت جسمانی افراد بدان وابسته است.بهداشت و سلامت روانی فرد مورد توجه خاص متخصصین و دست اندکاران قرار گرفته است.(شهیدی ، حمیدیه، 1381 )

    تلاش شتاب زده برای صنعتی شدن و گسترش سریع شهر نشینی و زندگی ماشینی که لازمه آن قبول شیوه­های نوین برای زندگی است . اثر معکوس بر سلامت گذاشته و مسائل تازه­ای ر ابه وجود آورده است. اوضاع اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، و فرهنگی نا به سامان جهان بار مشکلات اجتماعی و محیطی و روانی واکنشهای بیمار گونه بسیاری در افراد و جوامع و به وجود آورده است که خود سبب وخیم تر شدن اوضاع و نامساعدتر شدن شرایط محیط زیست شده است.

    گذشته نشان داده است که بسیاری از بیماریهای شایع غیر واگیر و بیماریهای روانی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه زاییده عواملی هستند که خود انسان آنها را خلق و گرفتار آن شده است. بنابراین چنین عواملی قابل پیشگیری و درمان هستند پیشگیری از بیماریها و برنامه های بهداشتی باید از روز تولد شروع شود تا از پیدایش ناتوانیهای جسمی و روانی که سد را ه انسان برای رسیدن به یک زندگی سالم و موفق است جلوگیری کند.(میلانی فر، 1376)

    علم سلامت روان فرآیند همیشگی است که از بدو تولد تا هنگام مرگ ادامه می­یابد این علم با چهار هدف شکوفایی توان بالقوه ، درمان اختلاهای روانی و حفظ تداوم بهداشت روانی در اشخاص سالم شرایطی را به وجود می­آورد (گنجی، 1383 )

    بخش عظیمی اززندگی هر انسانی صرف کار و فعالیت که بسیار مهم است .فعالیت کاری از نظر سلامت روانی شخص فعالیت مهم به حساب می­آید کار وسیله­ای است که برای فرد استقلال می­آورد و رشد و عزت نفس او را مساعد می­کند.(گنجی، 1383)

    سلامت روانی از جمله مفاهیمی است که امروزه در بحث های روان شناسی از اهمیت ویژه­ای بر خوردار است و دایره شمول موضوعات آن هر روز فراگیرتر می­شود. سلامت روانی درسه حوزه کاربردی در روان شناسی یعنی پیشگیری، تشخیص، درمان اختلالات روانی مطرح است از بین مفاهیم موجود در سلامت روانی دو موضوع فشار روانی و مقابله اهمیت ویژه­ای دارد(میلانی فر، 1376)

    معیار اصلی قضاوت درباره سلامت روانی تشخیص این است که او بتواند با محیط خود مبادلات هماه+نگ داشته باشد . انسان سالم این توانایی  را دارد که به طور دایم به دنبال رفع نیازهای خود برود و در محیط به جستجو بپردازد و برای نیل به این هدف دو عنصر حیاتی نیازدارد:(شخص، محیط) اگر خود شخص را کنار بگذاریم هر چه در اطراف باقی می­ماند محیط محسوب خواهد شد جای تردید نیست که هر دو عامل می­تواند سلامت روانی کارکنان اثر مثبت یا منفی داشته باشد.(گنجی ، 1383)

    درجهانی که هم اکنون به سوی صنعتی شدن هر چه بیشتر گام بر می­دارد سالم زیستن در دنیاری علم و تکنولوژی از اهمیت ویژه­ای بر خوردار است امروزه شعار انسان سالم در محیط کار سالم سر لوحه بسیاری از صنایع قرار گرفته است(www.uswer.ir )

    سلامت روانی را حالت سازگاری نسبتاً خوب احساس بهزیستی و شکوفایی توان و استعدادهای شخص تعریف کرده­اند این اصطلاح عموماً برای کسی به کار می­رود که در سطح بالایی از سازگاری و انطباق رفتاری و عاطفی عمل کند نه کسی که صرفاً بیمار نیست از سویی علم سلامت روان شاخه­ای از علم بهداشت است که با پیشگیری از اختلال های روانی و حفظ شیوه­های بهینه زندگی سر و کار دارد(شهیدی، حمیدیه، 1381)

     

    بیان مسئله:

    از آن جایی که مدیران و کارمندان مراکز صنعتی و اداری در عصر با آشفتگی ها وتنشهای روانی مختلف درمحیط کار روبه رو هستند و این آشفتگی ها باعث بروز مشکلات در محیط کار می­شود این متغیر یعنی سلامت روان در میان زنا ن و مردان متفاوت است لذا دراین تحقیق سعی بر این است که مشخص گردد آیا سلامت روان کارمندان زن و مرد در شرکت ایران خودرو متفاوت است یا خیر؟

    یعنی اینکه جنسیت نقشی در تفاوت سلامت روانی کارکنان دارد اگر این تفاوت وجود دارد به چه صورت خود را نشان می­دهد.

     

    هدف پژوهش:

    در پژوهش حاضر سعی شده که بررسی شود که سلامت روان زنان و مردان  کارمند ایران خودرو متفاوت است.

     

    ضرورت پژوهش:

    با توجه به اینکه تعداد زیادی از افراد جامعه را کارگران و کارمندانی صنعتی تشکیل می­دهند لذا توجه به مقوله سلامت روان امری است مهم. چون بسیاری از افراد غیر متخصص به کارگران و کارمندانی که دچار آشفتگی روحی می­شوند بر چسب بیمار روانی بودن می­زنند و آگاهی و تخصص لازم ر ادر تعریف این بر چسب ندارند.

    با توجه به این مقوله که هدف اصلی مقوله سلامت روان درمان مسائل روانی و حفظ سلامت روانی به منظور ایجاد یک محیط فردی و اجتماعی سالم و مناسب است . لذا در این پژوهش سعی شده با مطالعه مقوله سلامت روان در زنان و مردان  و اینکه سلامت روان در زنان و مردان  چگونه تظاهر پیدا می­کند مشخص می­شود که آیا متغیر جنسیت و در عوامل مرتبط با آن همچون فرهنگ جامعه در سلامت روانی در کارکنان ایران خودرو باعث ایجاد تفاوت در سلامت روانی آنها شده یانه.

     

    سوال پژوهش :

    آیا سلامت روان در کارمندان(زن و مرد ) در ایران خودرو تفاوت وجود دارد؟

    فرضیه اصلی پژوهش: بین سلامت روان کارمندان (زن ومرد) در ایران خودرو تفاوت وجود دارد.

     

     

    فرضیه فرعی پژوهش

    بین علائم افسردگی کارمندان (زن و مرد ) در ایران خودرو تفاوت وجود دارد.

    بین علائم جسمانی کارمندان (زن و مرد ) در ایران خودرو تفاوت وجود دارد.

    بین علائم اضطرابی کارمندان(زن و مرد ) در ایران خودرو تفاوت وجود دارد.

    بین علائم کارکرد اجتماعی کارمندان(زن و مرد )­ در ایران خودرو تفاوت وجود دارد.

    متغی مستقل:زن و مرد

    متغیر وابسته: سلامت روانی

     

    تعریف مفهومی:

    سازمان جهانی بهداشت سلامت روانی را چنین تعریف می­کند:سلامت روانی در درون مفهوم کلی سلامت جای می­گیرد و سلامت یعنی توانایی کامل برای ایفاء نقش های اجتماعی و روانی و جسمانی (گنجی، 1383)

     

    تعریف عملیاتی:

    نمره­ای که کارکنان از پاسخگویی به پرسشنامه GHQ-28 کسب کرده­اند.

     

     

     

    فصل دوم

    ادبیات و پیشینه تحقیق

     

    تاریخچه سلامت روان:

    درحقیقت روان پزشکی را می­توان قدیمیترین حرفه و تازه ترین علم بشمار آورد. قدیمیترین چون بیماریهای روانی از قدیم وجود داشته و بقراط در 377تا 460 سال قبل از میلاد عقیده داشت که بیماران روانی را باید مانند بیماران جسمی درمان کرد.

    تازه ترین علم برای اینکه از 1930 بعد از تشکیل اولین کنگره بین الملی سلامت روانی بود که روان پزشکی به صورت جزیی ازعلوم پزشکی شد و سازمانهای روان پزشکی و مراکز درمان در کشور یکی بعد از دیگری فعالیت خود را شروع کردند.

    از اسناد و مدارک موجود چنین استنباط می­شود که تا اواخر قرن هجدهم و همزمان با انقلاب کبیر فرانسه از تاریخچه سلامت روانی اطلاعات کافی در دسترس نیست.

    اولین روان پزشک به نام جان وییر که در سال 1515 در آلمان به دنیا آمد علاقمند مطالعه درباره رفتار انسانی و بیماریهای روانی شد. درسال 1563 کتابی نوشت که امروزه اهمیت زیادی درباره تاریخچه روان پزشکی دارد. اولین پزشک در کشور انگلستان ویلیام بتی در سال 1753 بود. به طور خلاصه در اوایل قرن 19 اصطلاح روان پزشکی درکشورهای اروپایی به جای دیوانگی بنا نهاده شد.

    درسال 1895 انیستوی روان پزشکی در بیمارستان نیویورک تحقیقات درباره مسائل روان پزشکی را شروع کرد. و درسال 1902 آدولف مایرروان پزشک سوئیسی جزء پزشکان این انیستو شد.

    در سال 1908 کمیته وابسته به سلامت روانی که پس از یکسال تبدیل به انجمن شد. درسال 1930 اولین کنگره بین المللی سلامت روان با شرکت نمایندگان پنجاه کشور در واشنگتن تشکیل شد و مسائل روانی کشورها از قبیل تأسیس بیمارستان ها، مراکز درمانی و ... را مورد مطالعه قرار گرفت.

    در سومین کنگره بین المللی سلامت روان در سال 1948 که در لندن تشکیل شد اساس فدراسیون جهانی سلامت روانی بنیان گذاری شد و درهمان سال این فدراسیون به عضویت رسمی سازمان یونسکو در آمد.(میلانی فر، 1376)

     

    تاریخچه سلامت روانی در ایران:

    اگر چه از تاریخچه سلامت روانی در ایران اطلاعات کافی در دسترس نیست . در سال 1267 شمسی دارالشفایی دریزد به فرمان خواجه شمس الدین محمد صاحب دیوانی در باغی بزرگ بنا شد این بیمارستان دارای بخشهایی برای بیماران روانی بود. تا سال 1293 به علت جنگ داخلی و هجوم قبایل بیگانه پیشرفت سلامت روانی انجام نگرفت.

    درسال 1297 نگهداری و سرپرستی بیماران روانی و جلوگیری از حوادث ناگوار به شهربانی واگذار شد ودرسال 1300 درزمان صدارت سید ضیاءالدین طباطبایی مدیریت و اداره دارالمجانین از شهربانی به شهرداری منتقل شد. درسال 1310 اولین متخصص اعصاب و روان در بیمارستان مشغول به کار گردید.

    درسال 1319 ساختمان جدید دانشکده پزشکی توسط پرفسور ابرلین تأسیس و با ایجاد کرسی بیماریهای روانی و تدریس بیماریهای روانی در دانشکده پزشکی تهران، تدریس روان پزشکی در دانشسرای عالی اجرا گذاشته شد. درسال 1325 بیمارستان روزبه جهت بیماران روانی اختصاص یافت در سال 1336 برنامه سلامت روانی از رادیو آغازشد. در سال 1338 اداره بهداشت روانی در وزارت بهداری تشکیل شد و در سال 1343 اولین مرکز بهداشت و سلامت روانی در تهران تأسیس شد در اردیبهشت سال 1357 پس از انحلال سازمان توان بخشی فعالیت بهداشتی و درمانی این سازمان به سازمانهای بهداری منطقه تهران و فعالیت اموزشی آن به انیستوی روان پزشکی تهران واگذار شد.

    بنا بر گزارش وزارت بهداشت در سال (1376) درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر 200 مرکز روان پزشکی در ایران فعالیت دارد. تعداد پزشکان ایران حدود 24000 نفرمی­باشد ازبین آنها فقط 385 نفر روان پزشک هستند و با توجه به کل جمعیت ایران برای هر یک میلیون نفر 5 تا 6 روان پزشک داریم به همین علت 85 درصد بیمارا ن روانی به پزشکان غیر روانی پزشک مراجعه می­کنندحدود بیست بیمارستان عمومی دارای بخش روان پزشکی هستند تعداد تخت های بیمارستانی در کشور 89000 می­باشد که تعداد 5850 از آنها به بیماران روانی اختصاص دارد0 (میلانی فر ، 1376)

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مقایسه سلامت روان کارمندان زن و مرد در پارس خودرو

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    بیابانگرد اسماعیل. بررسی رابطه، منبع کنترل عزت نفس . رساله کارشناسی ارشد .(1371)

    پورافکاری.نصرت الله . نشانه شناسی بیمار روانی. انتشارات آزاده .تهران (1376)

    پرسشنامه عمومی گلدبرگ( 1979) .ترجمه یعقوبی و پالاهنگ (1374)

    ساپنیگتون. آندرو . بهداشت روانی . ترجمه حمید رضا حسین شاهی . انتشارات رشد تهران (1379 )

    ساعتچی . محمود. روان شناسی کاربردی برای مدیران درخانه . مدرسه . سازمان .نشر ویرایش تهران (1379)

    شاملو.بهداشت روانی . انتشارات رشد. تهران (1378)

    شفیع آبادی .عبدالله .ناصری .غلامرضا . نظریات مشاوره و درمانی . نشر دانشگاه چاپ اول- تهرات (1378)

    شولتش. روال .(1977) روان شناسی کمال. الگوهای شخصیت سالم. ترجمه گیتی خوشدل. انتشارات شهرنو. تهران .(1369)

    شهیدی . شهریار .حمیدیه، مصطفی. اصول مبانی بهداشت روانی . انتشارات سمت تهران (1381)

    گنجی . حمزه بهداشت روانی . انتشارات ارسبارا ن. تهران (1383)

    میلانی فر. بهروز. بهداشت روانی. انتشارات قوس. تهران (1376)

    همشهری .چهارشنبه 24 فروردین 1379 شماره 2091

    یعقوبی ، محمود .مقایسه سلامت روان در تیپ های شخصیتی. رساله کارشناسی ارشد(1375)

    jnifre. F. formendy. 2001 . assession-the mental health fa community anchorage alask. http/www lip.

    www.uswer .ir

    www.centary.health.com

    www.elib.hbi.ir

    www.tici.inof/default.com

    www.public.ui.com

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت