پایان نامه مقایسه سبک های دلبستگی ، سلامت روان مادر کودکان دچار اختلال توجه بیش فعالی ADHD و سالم

تعداد صفحات: 98 فرمت فایل: word کد فایل: 10002357
سال: 1394 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۶,۴۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مقایسه سبک های دلبستگی ، سلامت روان مادر کودکان دچار اختلال توجه بیش فعالی ADHD و سالم

    پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A).

    روانشناسی

    چکیده

    هدف از پژوهش حاضر مقایسه سبک های دلبستگی، سلامت روان مادر و اختلال توجه – بیش فعالی در کودکان ADHD و سالم می باشد. تحقیق حاضر توصیفی از نوع علی- مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مادران و کودکان دچار ADHD و عادی که در سال 1394-1393 در شهر اردبیل زندگی می‌کنند. روش نمونه گیری بصورت نمونه گیری خوشه ای بود.نمونه به تعداد 100 نفر به ترتیب 50 نمونه از مادر کودکان دچار ADHD و 50 نمونه از مادر کودکان سالم انتخاب شدند. ابزارگرد آوری اطلاعات پرسشنامه سبک دلبستگی بزرگسال کولینز و ریدو پرسشنامه سلامت عمومیGHQ و مقیاس درجه بندی نشانه های اختلال کم توجهی بیش فعالی می باشد. تجزیه و تحلیل اطلاعات ابتدا به صورت توصیفی می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آزمون تحلیل واریانس چند راهه(مانوا) استفاده شد. نتایج در این پژوهش نشان داد مادران دارای کودکان بیش فعال، افسردگی، اضطراب، اختلال کارکرد اجتماعی و جسمانی سازی بالاتری نسبت به مادران کودکان عادی دارند. یعنی سلامت روانی مادران دارای کودک بیش فعال پایین تر از مادر کودک عادی است. همچنین بررسی تفاوت سبک های دلبستگی نیز نشان داد مادران کودکان عادی از دلبستگی ایمن، و مادران کودکان دچار ADHD از سبک دلبستگی وابسته و دوسوگرا  استفاده میکنند.

     

    کلمات کلیدی: سبک های دلبستگی- سلامت روان- اختلال کاستی توجه بیش فعالی(ADHD)

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1-مقدمه

    اختلال بیش فعالی کم توجهی[1] شایعترین اختلال عصبی روان پزشکی دوره کودکی و نوجوانی و یکی از علل اصلی ارجاع کودکان به کلینیک های سلامت روان می باشد که  با سطوح بی توجهی، بیش فعالی و تکانشگری نامتناسب با سن مشخص می گردد(گلدمن، 1988). این اختلال به صورت الگویی پایدار از بیش فعالی – تکانشگری یا نقص در توجه و تمرکز و یا ترکیبی از این دو خود را نشان می دهد که معمولا از آنچه که در کودکان هم سن و سال از نظر سنی و رشدی دیده می شود شدید تر است. جهت تشخیص این اختلال طبق ملاکهای فرم تجدید نظر شده ویراست چهارم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی[2] بیمار باید حداقل 6 ملاک از 9 ملاک مربوط به بیش فعالی- تکانشگری و یا حداقل 6 ملاک از 9 ملاک مربوط به کم توجهی و یا ترکیبی از این دو را بطور تواًم داشته باشد. در ضمن حداقل برخی از علائم بیماری  قبل از 7 سالگی شروع شده باشد و منجر به پسرفت در عملکرد بیمار در مدرسه و خانه و کار و افت عملکرد اجتماعی-شخصی یا تحصیلی وی شده باشد. و علائم منحصرا در جریان اختلالات نافذ رشد[3]، اسکیزوفرنی[4] یا سایر اختلالات سایکوتیک[5] روی نداده و اختلال خلقی، اضطرابی، تجزیه ای[6] و یا اختلالات شخصیت توجیه بهتری برای آن نباشد. در صورتیکه در 6 ماه گذشته ملاکهای مربوط به بیش فعالی- تکانشگری موجود باشدنوع بیش فعال-تکانشگر و در صورتیکه ملاکهای کم توجهی در 6 ماه گذشته  علامت غالب باشد نوع کم توجه این اختلال تشخیص گذاشته خواهد شد(انجمن روانپزشکی آمریکا، 2000).

    این اختلال شیوع بالایی دارد بطوری که میزان شیوع این اختلال در دانش آموزان سنین مدرسه بین 2 تا 17 درصد گزارش شده است(اسکایل، 2000).، این میزان در میان کودکان جمعیت عمومی نیز بین 8 تا 10 درصد بدست آمده است(آکادمی آمریکا، 2000). میزان شیوع این اختلال در بین پسران سه برابر دختران است(بیدرمن، 2002).در مطالعه آدیوویا[7] و همکاران شیوع ADHD بر روی 1112 کودک 12-7 ساله به میزان 7/8 درصد بوده است و نسبت ابتلاء پسران به دختران دو برابر بوده است(ادویا، 2007). اسکونتل[8] و همکارانش در بررسی خود که از  مقالات چاپ شده در مورد شیوع ADHD از سال 1992 تا 2007 مروری داشته اند دریافتند که شیوع ADHD در مقالات مختلف از 2/2 تا 8/17 درصد متغیر بوده است. شیوع اختلال در پسرها نسبت به دختران، در کودکان کم سن و سال تر نسبت به کودکان با سنین بالاتر و در مقالات بر پایه ملاک های DSM-V نسبت به ملاکهای DSM-IV شیوع بالاتر گزارش شده است(اسکونتی، 2007). پولانزیک[9] و همکارانش در مطالعه مروری سیستماتیک و متاآنالیز به بررسی شیوع ADHD در سرتاسر جهان پرداخته  و پس  از بررسی 9105 مقاله که 303 مقاله آن کامل بوده است. شیوع متوسط بیش فعال کم توجهی را 2/5 درصد بدست آورده اند. طبق بررسی آنان شیوع ADHD در اروپا-آمریکا و شمال آسیا و آفریقا تفاوت عمده ای با هم نداشته است و به نظر نویسندگان مقاله موقعیت جغرافیایی نقش محدودی در تفاوت شیوع دارند و تفاوت های مشاهده شده در قاره های مختلف بیشتر به متدولوژی مطالعات مربوط بوده است(پولانسکی، 2007). یک مطالعه اخیر بر روی نمونه ای ملی[10] از کودکان ایالات متحده آمریکا دریافت که کودکان خانواده های کم درآمد به میزان بیشتری واجد معیارهای تشخیصی ADHD می باشند ولی به میزان اندکی خدمات درمانی دریافت می کنند(فورهیچ، 2007). نتایج مطالعات مختلف بیان می کنند که شیوع ADHD با توجه به جنس، سن، و موقعیت اقتصادی اجتماعی متغیر می باشد به این صورت که بیشترین میزان شیوع اختلال در میان جنس مذکر، کودکان سنین مدرسه و گروههای با درآمد پایین بدست آمده است(بیدمن، 2002).

    این اختلال در ایران نیز شیوع بالایی دارد، بطوریکه توکلی زاده و همکاران شیوع کلی این اختلال را 9 درصد اعلام کرده اند(توکلی زاده، 1376). یوسفی و فائق در مطالعه دیگری شیوع این اختلال را 2/6 درصد و در ارزیابی مجدد بالینی 5/5 درصد گزارش کردند(یوسفی، 1387). در مطالعه­ی شهیم و همکارانش در مدارس ابتدایی شهر شیراز این میزان 5/8-5 درصد بوده و بروز کم توجهی با افزایش سن افزایش یافته ولی در دختران و پسران این تفاوت معنی دار نبوده است(شهیم، 1386).

     در مطالعه ای اخوان کرباسی و همکاران بر روی کودکان 6 ساله شهر یزد در سال 84-83 شیوع این اختلال بر اساس ملاک های  DSM-IV TR 3/16درصد بوده است که در پسران 5/19 درصد و در دختران 13 درصد بوده است ولی فراوانی این اختلال با جنس، رتبه تولد و وزن هنگام تولد رابطه ای نداشته است. در مطالعه شعبانی و یادگاری در شهر زنجان در سال 84-83 و بر روی 428 کودک مقطع ابتدایی شیوع این اختلال در حد 1/9 درصد بوده و شیوع در پسران به شکل غیر معنی داری بیش از دختران بوده است(شعبانی، 1384). در مطالعه­ی علیشاهی و همکارانش که بر روی 2182 نفر از دانش آموزان مدارس ابتدایی نواحی چهارگانه شهر شیراز و به روش خوشه گیری تصادفی انجام شده است، بر اساس  ملاکهای DSM-IV و مصاحبه تکمیلی بالینی شیوع کلی این اختلالات 8/5 درصد بوده است که شامل 1/1 درصد از نوع کم توجه 4/0 درصد از نوع بیش فعال  و 2/4 درصد از  نوع مرکب بوده است و از نظر ابتلاء تفاوت معنی دارای بین شیوع در پسران(4/8 درصد). و دختران(1/3 درصد). وجود داشته است. همچنین نمره انضباط افراد مبتلا به طور معنی داری  پایین تر از دانش آموزان سالم بوده است(علیشاهی، 1382). در مطالعه دیگر توسط مرادی و همکارانش در شهر نیشابور با عنوان بررسی شیوع بیش فعالی نقص توجه در کودکان ابتدائی شهر نیشابور در سال تحصیلی 1386-1385 طی مطالعه توصیفی مقطعی و به روش نمونه گیری خوشه ای طبقه بندی شده با حجم نمونه 907 نفر و از طریق پرسش­نامه والدین و معلمین کانرز میزان شیوع این اختلال 5/12 درصد و در دختران بیش از پسران و در پایه چهارم ابتدایی بیشترین شیوع گزارش شده است و پس از آن در پایه اول(5/13درصد). بیشترین شیوع گزارش شده است(مرادعلی، 1387).

    علی رغم اینکه مطالعات مختلفی در سراسر جهان در زمینه همه گیر شناسی ADHD انجام گرفته ولی تاکنون شیوع دقیق آن مشخص نشده است و تخمین های میزان و درمان این اختلال معمولاً از روی میزان فروش داروهای محرک استنباط می شود(شافر، 2007).این در حالی است که علائم اساسی این اختلال در طول زندگی معمولاً تداوم می یابد. اگرچه تظاهرات این اختلال در حین رشد از دوران قبل از مدرسه تا بزرگسالی ممکن است تغییر یابد ولی این علائم معمولاً مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی فراوانی به وجود می آورد. اختلال بیش فعالی کم توجهی درمان نشده معمولاً با شکست تحصیلی، صدمات به روابط فرد با خانواده، معلمان و دوستان و میزان فزاینده مجرمیت و سوانح و رشد علائم روانپزشکی همبود نظیر نافرمانی، اضطراب، افسردگی و سوء مصرف مواد همراه می باشد(کلاسر، 2006). این عوامل لزوم تشخیص و درمان زودهنگام این اختلال را مطرح می نمایند. بنابراین هدف پژوهش حاضر مقایسه سبک های دلبستگی، سلامت روان مادر و اختلال توجه – بیش فعالی در کودکان ADHD و سالم می باشد.

    1-2-بیان مسئله

    اختلال بیش فعالی و نقص توجه[11] شایع ترین اختلال رفتاری است که کودکان را مبتلا می کند راهنمای تشخیصی آماری اختلال روانی(DSM-V). آن را به عنوان الگوی پایدار عدم توجه و تکانشگری شرح می دهد. و در واقع نوعی اختلال مزمن شدید در تحول روانی است و برای تشخیص آن حد اقل 6 مورد از 9 معیار بی توجهی و یا بیش فعالی-تکانشگری بایستی در دو موقعیت جداگانه(مثلا خانه و مدرسه) مشاهده شوند(9 مشخصه ی رفتاری برای نوع بی توجهی و 9 مشخصه ی رفتاری نوع بیش فعالی-تکانشگری فهرست شده است). این علایم بایستی 6 ماه به طول انجامد و با سطح تحولی کودک تطابق نداشته و پس از 7 سالگی ظاهر شده باشند(دلاور، 1385). نسبت ابتلای پسر به دختر در این اختلال 3 به 1 و حداکثر 5 به 1 است این اختلال در بین پسرهای اول خانواده بیشتر دیده می شود گزارش ها در مورد میزان شیوع اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی در ایالات متحده ی آمریکا از 2 تا 20 درصد در کودکان دبستانی متغیر است و به طور محتاطانه این میزان را حدود 3 تا 5 درصد کودکان دبستانی قبل از سن بلوغ می دانند میزان شیوع این اختلال در انگلستان در مقایسه با ایالات متحده کمتر یعنی کمتر از 1 درصد است(سادوک[12]، 2007).

    بیش فعالی در کودکی و در پسران بیشتر است اما هر چند تشخیص در بزرگسالی در زنان و مردان مساوی است الگوهای متفاوت برای تشخیص درکودکی بر اساس صحبت های دیگران است. اما در بزرگسالی بر اساس صحبت های خود فرد صورت می گیرد و شواهدی مبنی بر این که این اختلال در مردان ADHD  بیشتر از زنان است موجود نیست(یانگ[13]، 2010). کودکان مبتلا بهADHD، اغلب با عنوان تحریک پذیر،  مداخله جو،  پر جنب و جوش،  نامرتب،  پرخاشگر،  پرتنش وهیجانی مشخص می شوند و به احتمال بیشتری به مشکلات عاطفی اجتماعی و رفتاری دچار می شوند(براکلی، 1990).کودکان مبتلا به این اختلال هم چنین با کمبود اعتماد به نفس،  اضطراب، افسردگی و مسایل مربوط به ارتباط با همسالان مواجه هستند(آناستوپولوس[14]، 2010). همانگونه که والدین بر افراد خانواده تاثیر می گذارند، فرزندان نیز با ویژگی های شخصیتی و رشدی و رفتاری خود، تاثیراتی را بر رفتار والدین بر جای می گذارند(آناستوپولوس، 2010). اختلال رفتاری از رایج ترین مسایل روانشناختی کودکان است(سادوک، 2007).که بر کارکرد های روانی و اجتماعی تمامی اعضای خانواده تاثیر گذار است. در این بین مادر(به عنوان عضوی از این مجموعه که دارای بیشترین تعامل و نزدیکی با کودک را دارد). میتواند در معرض خطر بیشتر این گونه مشکلات باشد(پیسترمن[15]، 1992). نشان داد مادران کودکانی که مشکلات رفتاری دارند احساس موفقیت کمتر،  اثر بخشی پایین و احساس خشم، اضطراب و افسردگی بیشتر نسبت به کودکان سالم دارند داشتن کودک ADHD منبع استرس است اما تاثیر آن بر مادران، تاحد زیادی به ارزیابی شناختی ایشان از مسئله و نیز مجهز بودن آن به مهارت مدیریت مثبت کودک بستگی دارد. مادران کودکان مبتلا به ADHD، در مقایسه با مادران کودکان سالم، هنگام تعامل با فرزند خود از رفتارهای آمرانه بیشتری بهره می گیرند، بیشتر مخالفت میکنند،  پاداش کمتری به رفتارهای مناسب کودک می دهند و پاداش های ایشان جنبه اتفاقی دارد به طور کلی این مادران نسبت به مادران کودکان بهنجار منفی نگر تر و سلامت روانی کمتری دارند(عابدین، 1990). یکی از مسائلی که به نحوی در این امر موثر است سبک دلبستگی کودکان است دلبستگی یک پیوند عاطفی است که با تمایل به جستجو در مجاورت یک فروپاشی و ماندن در کنار آن،  که در موقعیت استرس زا مشخص می شود(براکلی، 1990). تحقیقات متعددی ارتباط سبک های دلبستگی با اختلالات روان شناختی بویژه سلامت روان را نشان داده‌اند(جانستون، 1998). بنابراین محقق در پی پاسخ به این سوال است که آیا بین سبک های دلبستگی،  سلامت روان مادر و اختلال توجه – بیش فعالی در کودکان ADHD و سالم تفاوت وجود دارد؟

    1-3-اهمیت وضرورت  پژوهش

    اگر نگاهی به آمار و ارقام شیوع بیماریهای روانی در کشورهای مختلف و پژوهشهای بسیار اندکی که در ایران انجام گرفته بیندازیم، اهمیت این پژوهش آشکار تر می شود.

    ساتر لویس(1993) در کنفرانس جهانی حقوق بشر تعداد بیماران روانی را در سرتاسر جهان بیش از نیم میلیارد نفر گزارش کرد که تقریبا نیمی از این بیماران از خدمات بهداشتی و درمان لازم محروم بوده اند.

    سازمان بهداشت جهانی در سال(2008) شایعترین بیماری های روانی را در سرتاسر جهان به ترتیب، افسردگی، اضطراب و بیماری های روانی تنی معرفی نموده است(فخریان فولادی 1385). در ایران پژوهشهایی در زمینه همه گیر شناسی بیماری های روانی انجام شده بطور مثال: در پژوهشی که توسط باش و همکاران در سال(1342) انجام گرفت. شیوع این بیماری در افراد بالای 5 سال 9/11 درصد گزارش شددر پژوهشی که توسط بهادرخان در سال(1390) انجام گرفت. شیوع کلی بیماریها 6/16 درصد گزارش شد در پژوهشی که در مناطق شهری و روستایی کشور در سال(1387) انجام گرفت، شیوع کلی بیماری های روانی را 21 درصد نشان داده که شیوع بیماری در زنان بیشتر از مردان است با دقت در نتایج تحقیقات گذشته که شیوع بیماریهای روانی در اجتماع را در سطح بالایی نشان می دهند و با ذکر این نکته که افراد شاغل در ادارات و سازمانها، جمعیت کثیری از جوامع شهری را تشکیل می دهند این ضرورت احساس می شود که پژوهشی در زمینه بررسی سلامت روان و ارتباط آن با اشتغال در سازمان و ادارات انجام پذیرد.

    تا ضمن پاسخگویی به سوالات محقق بتوانیم به شناسایی عوامل خطر زایی که سلامت روان کارمندان را تهدید می کنند پرداخته، در جهت رفع موانع و مشکلات قدم برداشته آموزشهای لازم را انجام دهیم، و در کل اقدامات پیشگیرانه را در جهت کاهش میزان بروز بیماری های روانی در سطح اجتماع و متقابلاً در سطح ادارت و سازمانها برداشته و سطح سلامت روان را در این قشر از جامعه افزایش داده در جهت رشد و شکوفایی هر چه بیشتر اجتماع قدم برداریم.

    Abstract

    The aim of this study was to compare the styles of attachment, maternal mental health, attention deficit - hyperactivity in children with ADHD and healthyDescriptive and comparative study of the causal variable in this study of children with ADHD Attention Deficit Hyperactivity as independent variables and the dependent variable attachment style and mental health as isThe population of the study, all mothers and children with ADHD and normal lives in Ardabil in the year 1394-93Simple fatty sampling cluster sampling because of lack of access to higher sample size and to enhance the external validity of the study, 100 children with ADHD and 50 of 50 samples from healthy children, and cloning isTo gather the information adult attachment style questionnaire Collins and Rideau General Health Questionnaire GHQ and attention deficit hyperactivity disorder rating scale is primarily a descriptive analysis, which includes the mean, standard deviation and moreSPSS software to analyze the data and analysis of Varanasi manifold(Manoa). was usedResults of this study showed that children of mothers with an active movement of depression, anxiety, social dysfunction and somatization of mental health than mothers of normal children with the mothers of children with ADHD is lower than the normal child also differences in attachment style also showed that mothers of normal children of secure attachment, and mothers of children with ADHD are ambivalent attachment dependent.

    Keywords: Attachment styles - psycho health hyperactivity-ADHD 

     

    پروپوزال این پایان نامه در سایت موجود است.

  • فهرست و منابع پایان نامه مقایسه سبک های دلبستگی ، سلامت روان مادر کودکان دچار اختلال توجه بیش فعالی ADHD و سالم

    فهرست:

    فصل اول: کلیات پژوهش

    1-1-مقدمه. 3

    1-2-بیان مسئله. 6

    1-3-اهمیت وضرورت  پژوهش.... 8

    1-4-اهداف پژوهش.... 9

    1-4-1-هدف اصلی: 9

    1-4-2-اهداف  فرعی: 9

    1-5-فرضیه های تحقیق.. 9

    1-5-1-فرضیه اصلی.. 9

    1-5-2-فرضیه های فرعی.. 9

    1-6-تعریف نظری وعملیاتی متغیرها 10

    1-6-1-تعاریف مفهومی.. 10

    1-6-2-تعریف عملیاتی.. 11

    فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش

    2-مقدمه. 13

    2-1-اختلال بیش فعالی کم توجهی.. 13

    2-1-1-علائم بیش فعالی.. 16

    2-1-2-مرز تشخیص کودکان بیش فعال با بچه‌های بازیگوش... 17

    2-1-3-تشخیص.... 17

    2-1-4-علت ایجاد بیش فعالی.. 19

    2-1-5-عوامل مستعد کننده برای ابتلا.. 19

    2-1-6-درمان. 19

    2-1-7-در مان با ورزش... 20

    2-1-8-درمان با نورو فیدبیک.... 21

    2-1-9-تعداد و مدت زمان جلسات... 23

    2-2-مفهوم سلامت روان. 24

    2-2-1-تاریخچه سلامت و روان در جهان. 25

    2-2-2-تاریخچه سلامت روان در ایران. 27

    2-2-3-سلامت روان از دیدگاههای مختلف... 30

    2-2-4-سلامت روانی از نظر مکاتب مختلف: 31

    2-2-4-1- مکتب زیست گرایی.. 31

    2-2-4-2- مکتب رفتار گرایی.. 32

    2-2-4-3- مکتب روانکاوی.. 32

    2-2-4-4-مکتب انسانگرایی.. 33

    2-2-4-5-مکتب بومی شناسی.. 33

    2-2-5-اصول سلامت روانی.. 33

    2-2-5-1- اعتماد به نفس و احترام به شخصیت خود و دیگران. 34

    2-2-5-2- شناختن قدرت و شایستگی ها و محدودیت ها در خود و افراد دیگر. 34

    2-2-5-3- دانستن این حقیقت که رفتار انسان معلول عواملی است... 35

    2-2-5-4- آشنایی به اینکه رفتار هر فرد تابع تمامیت وجود اوست... 35

    2-2-5-5- شناسایی احتیاجات و محرکهای که سبب ایجاد رفتار و اعمال انسان می گردد. 35

    2-2-6-هدف ایجاد سلامت روان. 36

    2-2-7-پیشگیری اولیه. 36

    2-2-8-پیشگیری ثانوی(درمان). 37

    2-2-9-پیشگیری ثانوی متضمن رعایت موارد ذیل است... 37

    2-2-10-پیگیری ثالث... 37

    2-2-11-مکانیزم روانی و نقش آن در سلامت روان. 38

    2-2-11-1-مکانیسم سرکوبی.. 38

    2-2-11-2-مکانیسم برون فکنی.. 39

    2-2-11-3-مکانیسم جایه جایی.. 39

    2-2-11-4-مکانیسم بازگشت... 39

    2-2-11-5-مکانیسم واکنش سازی.. 39

    2-2-11-6-مکانیسم تصعید. 40

    2-2-11-7-مکانیسم عذر تراشی(دلیل تراشی). 40

    2-2-11-8-مکانیسم همانند سازی.. 40

    2-2-11-9-مکانیسم جبران. 40

    2-2-11-10-مکانیسم انکار. 41

    2-3-سبک دلبستگی.. 47

    2-3-1-تعریف دلبستگی.. 48

    2-3-2-انواع سبک های دلبستگی در بزرگسالان. 51

    2-3-3-نگرش ها و باور های مربوط به دلبستگی.. 51

    2-3-4-مفروضه‌های اساسی نظریه دلبستگی.. 52

    2-3-5- ارتباط نظریه دلبستگی با نظریات دیگر. 54

    2-3-5-1- نظریه روان تحلیل گری.. 54

    2-3-5-2-نظریه رفتار گرایی.. 55

    2-3-5-3-دیدگاه کردار شناسی.. 56

    2-3-5-4-پژوهش‌های هارلو. 58

    2-3-6-دلبستگی و آسیب شناسی روانی.. 58

    2-3-7-نظریه درمانی دلبستگی.. 59

    2-4-پژوهش های انجام شده در داخل و خارج کشور. 59

    فصل سوم: روش شناسی پژوهش

    3-1-روش پژوهش.... 65

    3-2-جامعه آماری.. 65

    3-3- حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 65

    3-4-روش گرد آوری اطلاعات... 65

    3-5-ابزارگرد آوری اطلاعات... 66

    3-5-1-پرسشنامه سبک دلبستگی بزرگسال کولینز و رید: 66

    3-5-2-پرسشنامه سلامت عمومیGHQ.. 68

    3-5-3-مقیاس درجه بندی نشانه های اختلال کم توجهی بیش فعالی.. 69

    3-6-روش تجزیه و تحلیل داده ها 69

    فصل چهارم: یافته های پژوهش

    4-1-مقدمه. 71

    4-2-ویژگی های جمعیت شناختی.. 71

    4-3-یافته های توصیفی.. 74

    4-4-یافته های استنباطی.. 75

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    5-1-بحث و نتیجه گیری.. 83

    5-2-محدودیت های پژوهش.... 87

    5-3-پیشنهادهای پژوهش.... 87

    5-4-پیشنهادات کاربردی.. 87

    منابع. 88

    منبع:

    منابع

    احمدوند، محمد علی(1382). بهداشت روانی تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور

    احمدی و کریمی، دانشپور(1390).، رابطه سبک های دلبستگی و افسردگی در دانشجویان دانشگاه آزاد تهران، مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار دوره 18 شماره 3

    اخوان کرباسی صدیقه، گلستانی مطهره، فلاح راضیه و صدر بافق مهدخت بررسی شیوع اختلال بیش فعالی کمبود توجه و تمرکز در کودکان 6 ساله شهر یزدمجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت درمانی شهید  صدوقی یزد، 1386؛ 15(4).: 34-29.

    افخم ابراهیمی ا، بیرشک ب، مکنون ن(1387) شیوه های دلبستگی و ارتباط آن با مدل های خود و دیگران و صفات شخصتی دانشجویان دانشکده های مختلف علوم پزشکی تازه های علوم شناختی، 10، 3؛ 44-34

    آناستاری آ(1371).اصول روان سنجی و روان آزمایی براهنی، محمد تقی چاپ سوم، انتشارات دانشگاه تهران

    باعزت ف، ایزدی فرد ر، پیوسته نگر م(1388) مقایسه سبک های دلبستگی دانش آموزان مبتلا به اختلال رفتاری، نارساخوان و عادی مجله علوم رفتاری، 3(3).، 236-231

    بشارت، محمدعلی؛ شریفی، ماندانا؛ وایروانی، محمد؛(۱۳۸۰).بررسی رابطه سبک‌های دلبستگی و مکانیسم‌های دفاعی؛ مجله روانشناسی شماره ۱۹، ص ۴۵-۳۳

    بنیامین؛ جمیز؛ خلاصه روانپزشکی؛ ترجمه پورافکاری، نصرت‌اله؛ جلد اول؛ انتشارات شهرآب؛ ۱۳۸۴

    بهرامی، باقری(1388). رابطه بین سبک های دلبستگی با نوع هویت و زندانیان 15   تا 30 ساله تهران: فصلنامه روانشناسی کاربردی سال سوم شماره 3(1).

    بهزادی پور س، پاکدامن ش، بشارت م ع(1389).رابطه بین سبک دلبستگی و نگرانی های مربوط به وزن در دختران نوجوان مجله علوم رفتاری، 4، 1؛ 76-69

    پشت مشهدی م، محمدخانی م، پورشهباز ع، خوشابی ک(1389).اثربخشی مداخله ترکیبی درمان دلبستگی و آموزش فرزندپروری در مادران دلبسته ناایمن بر نشانه های کودکان مبتلا به اختلال فزون کنشی/ نارسایی توجه مجله روانشناسی بالینی ؛1(3). 76- 63

    پوافکاری نصرت الله(1383). فرهنگ جوامع روانشناسی روانپزشکی انگلیسی به فارسی، تهران فرهنگ معاصر

    توزنده جانی حسن و اکبری بهمن و همکاران(1383). درآمدی بر روانشناسی عمومی، چاپ سوم، انتشارات شهر فیروزه

    توکلی زاده جهانشیر، بوالهری جعفر، مهریار امیرهوشنگ و دژکام محمود همه گیر شناسی اختلالات رفتار ایذایی و کمبود توجه در دانش آموزان دبستانی گناباد فصلنامه اندیشه و رفتار، 1376: 1(2).؛ 40-51

    تهمتن، کلثوم (1377 ). 'بررسی رابطه شیوه های فرزند پروری والدین و انگیزش پیشرفت در دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهرستان فسا'، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز

    حسینی سید ابولقاسم(1373) بررسی مقدماتی اصول روانشناسی اسلامی چاپ دوم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی

    دلاور،  علی(1385) مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی،  ویرایش دوم؛ تهران: نشر رشد138- 116

    دلاور، علی(1383). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی چاپ چهارم، تهران، مؤسسه نشر ویرایش

    دلبستگی و مشکلات شخصی، مجله اندیشه و رفتار سال هشتم شماره 4، صفحات 81- 74.

    رابط، رحیم؛ رابطه بین سبک‌های دلبستگی با هوش هیجانی و اضطراب امتحان در دانش‌آموزان پسر

    شاملو، سعید(1367). مکتب ها  و نظریه ها در روانشناسی شخصیت، چاپ ششم، تهران، انتشارات رشد.

    شاملو، سعید(1369). بهداشت روانی، تهران انتشارات رشد.

    شعبانی مینا و یادگاری امیر بررسی شیوع اختلالات بیش فعالی و کمبود توجه در دانش آموزان دبستانی شهر زنجان در سال تحصیلی 84-83 مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، 1384؛ 13:(51).: 48-42 .

    شهیم سیما، مهر انگیز لیلا و یوسفی فریده شیوع اختلال بیش فعالی کم توجهی در کودکان دبستان شهر شیراز مجله بیماری های کودکان ایران، 1386؛ 17: 211-216.

    شیوا خوش نسب(1386).، بررسی ارتباط بین سبک های دلبستگی و پایگاه هویت در نوجوانان، نشریه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران سال 39، شماره 2

    طاهری م(1388) رابطه سبک دلبستگی مادران و بلوغ اجتماعی دانش آموزان عقب مانده ذهنی پسر مقطع راهنمایی شیرازپایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه بهزیستی و توانبخشی

    عارف نظری م، مظاهری م ع(1384).سبک های دلبستگی و شیوه همسر گزینی(چندهمسری- تک همسری) خانواده پژوهی، 1(4).، 405-395

     علیشاهی محمد جواد، ده بزرگی غلامرضا و دهقان بهرام میزان شیوع اختلال کمبود توجه و بیش فعالی در کودکان دبستان شهر شیراز مجله طبیب شرق، 1382؛ 5(1).: 61 تا 67.

    فخریان، بهجت- فولادی، سکینه بررسی همه گیر شناسی اختلالات روانی در بین دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان نیشابور، خردادماه(1375). پایان نامه کارشناسی آموزش ابتدایی مرکز آموزش عالی ضمن خدمت فرهنگیان آموزش و پرورش شهرستان نیشابور شماره ثبت 84

    کاپلان، هارولد و همکاران(1375). خلاصه روانشناسی و روان پزشکی جلد اول، ترجمه پور افکاری، نصرت الله، چاپ اول، تهران، انتشارات شهر آب

    کاویانی، فردوس و همکاران(1380).، روشهای مصاحبه و آزمون های بالینی، چاپ اول، تهران، انتشارات سنا

    گنجی، حمزه،(1376) بهداشت روانی، تهران، انتشارات ارسباران

    محرری، محمد رضا(1373). فصل نامه اندیشه و رفتار، مجله روان پزشکی و روانشناسی بالینی، سال اول، شماره 2 و 3، پاییز و زمستان(1373).

    مرادی علی، خباز خوب مهدی، آگاه تهمینه شیوع بیش فعالی – نقص توجه(ADHD ) در کودکان دبستانی شهر نیشابور طی سال تحصیلی 86-1385مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 1387؛ 10( 2).: 43-37.

    مقربی، مهدی، طباطبایی، حسن، بررسی عوامل مرتبط با وضعیت روانی براساس پرسشنامه SCL25 در افراد بالای 15 سال در ساکنین منطقه ی کوی امیر مشهد تابستان(1383).، پایان نامه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، درجه دکترای پزشکی، شماره ثبت(5506).

    میلانی فر، بهروز(1370). بهداشت روانی، تهران، انتشارات قومس

    ناصرنیا، شیرین، بررسی عوامل مرتبط با سلامت روانی در زنان 8-6 هفته بعد از زایمان در سال تحصیلی 83-82، پایان نامه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، درجه دکترای پزشکی، شماره ثبت(5481).

    ولی اله رمضانی و همکاران(1385). بررسی پیامدهای هیجانی سبک های دلبستگی در دانشجویان: پژوهش در سلامت روانشناختی، دانشگاه تربیت معلم تهران، قطب های روانشناسی استرس، دوره اول شماره اول

    یوسفی فائق بررسی شیوع اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی و رابطه آن با برخی ویژگی های دمو گرافیک خانواده در دانش آموزان ابتدائی شهر سنندج مجله علمی علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 1387؛ 3: صفحه 7-12.

     

     

     

     

     

     

     

    Abidin RR Introduction to the special issue: The stresses of parenting J Clin Child Psychol 2008;19: 298-301

    Adewuya AO, Famuyiwa OOAttention deficit hyperactivity disorder Among Nigerian primary school children: prevalence and co-morbid conditions .europian  child and adolescence psychiatry,2007 ; 16: 10-15.

    American Academy of Pediatrics(AAP).Diagnosis and evaluation of the child with ADHD(AC 0002).Ped 2000;105: 1158–70.

    American Psychiatric Association(2000).Diagnostic and statistical manual of mental disorders, 4th edText revisionAuthor Washington, DC.

    American psychiatric association Diagnostic and statistical manual of mental disorders Text revision4th ed Washington DC: American psychiatric association press; 2000: 312-25

    Anastopoulos AD, Guevremont DC, Shelton TL, Dupaul GJ Parenting stress among families of children with attention deficit hyperactivity disorder J Abnorm Child Psychol 2010; 20(5).: 503-20

    Barkley RA, Fischer M, Edelbrock C, Smallish L The adolescent outcome of hyperactive children diagnosed by research criteria I: An 8 year prospective follow-up study J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 1990; 29: 456-557

    Baumaertel A, Worlraich ML, Deietrich MComparisin of diagnostic criteria for Attention deficit disoRder in a German Elementary School sampleJournal of American child and Adolescence psychiatry,1995; 37: 629-38.

    Biederman J, Mick E, Faraone SV, Braaten E, Doyle A, et alInfluence of gender on ADHD in children referred to a psychiatric clinicAmerican Jounal of Psychiatric Clinic 2002; 159: 36–42.

    Biederman J, Mick E, Faraone SV, Braaten E, Doyle A, Spencer TInfluence of gender on attention deficit hyperactivity disorder in children referred to a psychiatric clinicAm J Psychiatry, 2002;  159: 36–42

    Biederman J, Milberger S, Faraone SV, Kiely K, Guite J, Mick EImpact of adversity on functioning and comorbidity in children with attention-deficit hyperactivity disorderJournal of American Academy of Child and Adolescence Psychiatry, 1995; 34: 1495–1503.

    Bottonari, K A, Roberts, J E, kelly, M A, Kashdan, T B & Ciesla, J A(2010). A prospective investion of the impact of affachment style on stress generation among clinically depressed individuals Behaviour Research Therapy 45(1).: 179- 88

    Dean, C., Myors, K., & Evans, E(2003).Community-wide implementation of a parenting program: The South East Sydney positive parenting projectAustralian ejournal for the Advancement of mental Health2(3).

    evaluation of brief, preventive behavioral family intervention in a primary care setting [On-line]Available: http: //www.elsevier.com.

    Faraone SV, Sergeant J, Gillberg C, Biederman J The worldwide prevalence of ADHD: is it an American condition? World Psychiatry, 2003;  2: 104–113.

    Froehlich TE, Lanphear BP, Epstein JN, Barbaresi WJ, Katusic SK, Kahn RS  Prevalence, recognition, and treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder in a national sample of US childrenArchives of Pediatric Adolescence Medicine, 2007; 161: 857–864.

    Gallucci F, Bird HN, Beradic, Ket alSymptoms of Attention deficit Hyperactivity Disorder in an Italian school sampleFindings of a pilot study; American journal of child and Adolescence psychiatry, 1003; 32: 1051-1058.

    Goldman LS, Genel M, Bezman RJ, Slanetz PJDiagnosis and treatment of ADHD in children and adolescents: counsel reportJournal of American Medicine Association 1998; 279: 1100–7.

    Johnston C, Reynolds S, Freeman WS, Geller J Assessing parent attributions for child behavior using open-ended questions J Child Psychol 1998; 27: 87-97

    Kessler RC, Adler L, Barkley R, Biederman J, Connors CK, Demler O, Faraone S, Greenhill L, Howes MJ: The Prevalence and Correlates of Adult ADHD in the United States: Results From the National Comorbidity Survey ReplicationAmerican Journal of Psychiatry, 2006, 163: 716–723.

    Pisterman S, Firestone P, McGrath P The role parent training in treatment of  reschoolers with ADHD Am J Psychiatry 1992; 62: 397-408

    Polanczyk G ,Silva D, lima M, Horta BL, et althe worldwide prevalence of ADHD: A systematic review and meta regression analysis American journal of psychiatry, 2007;164: 942 -948.

    Sadock BJ, Sadock VA Synapsis of psychiatry 9th ed Philadelphia: Lippincott Williams and Willkins; 2007: 1223-31

    Scahill I, Schwab-Stone MEpidemiology of ADHD in school-age childrenChildren and Adolescence Psychiatry Clinical North America 2000; 9: 541–55.

    Scahill L, Schwab-Stone MEpidemiology of ADHD in school-aged childrenChildren and Adolescence Psychiatry Clinical North America 2000; 9: 541–555.

    Scheffler RM, Hinshaw SP, Modrek S, Levine PThe global market for ADHD medicationsHealth Affair, 2007; 26: 450–457.

    Skounti M, Philalithis A, Galanakis EVariations in prevalence of attention deficit hyperactivity Disorder world wide.europian  journal of pediatric psychiatry,2007; 166: 117-123.

    Strek, W., Jansen, D., Meer, G., & Reijneveld, S(2005).Effectiveness of a parenting program in a public health settingDepartment of health sciencesUniversity of Groningen, Netherlands [On-line]Available: http: // www.biomedcentralcom

    Turner, KMT., & Sanders, M(2002).Help when it’s needed first: A controlled

    Wiersma R, Vander J, Antorop I, Roeyers H State regulation in adult ADHD: An event-related potential study J Clin Exp Neuropsychol 2006; 28: 1113-26

    Wood JM Examining stress among parents of children with ADHD PhD Dissertation New York University, College of psychology, 2011: 50-8

    Young S, Gudjonsson GH Neuropsychological correlates of the YAQ-S and YAQ-I self- and informantreported ADHD symptomatology, emotional and social problems and delinquent behavior, Department of psychology, Institute of psychiatry, UK British J Clin Psychol 2010; 44: 47-57

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت