تحقیق مقاله پژوهش شناخت راه ها و اصول آموزش خلاق در آموزش مفاهیم دینی ( نماز )

تعداد صفحات: 180 فرمت فایل: word کد فایل: 3151
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله علوم تربیتی
قیمت قدیم:۲۱,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله پژوهش شناخت راه ها و اصول آموزش خلاق در آموزش مفاهیم دینی ( نماز )

    فصل اول

    کلیات

     

    1.1.  بیان مسئله

    در سال های اخیر، با توجه به تلاش های بسیاری که در آموزش مفاهیم دینی در مدارس صورت گرفته و نیز فعّالیّت های بی وقفه ای که مربیان تربیتی برای آشنایی کودکان با مبانی دینی انجام داده اند ، تنها شاهد انبوه سازی مطالب ذهنی آنان به عنوان محفوظات هستیم و این آموزه های تعالی بخش که سبک زندگی و شیوه ی اعتقادات آینده ی فرد را  می سازد ، اگر با بینش و بصیرت صحیح صورت نگیرد به مرور کمرنگ شده و یا در مواجهه فرد با زرق و برق های فرهنگ های بیگانه دچار سردرگمی و در نهایت حذف اعتقادات آنها می گردد . تغییرات برنامه های درسی در دوران ابتدایی و نگرش های جدید مسئولان آموزش و پرورش در تدوین کتب آموزشی ، حاکی از آن است که گام های مؤثری در این راه برداشته شده است ، اما هنوز نیاز به ارائه ی راهکارها و الگوهای آموزشی مناسب تر جهت انتقال آموزه های دینی خصوصاً نماز در مدارس هستیم.

     تربیت دینی صحیح در طول دوران ابتدایی می تواند به عنوان یکی از مهم ترین عوامل جلوگیری از ناهنجاری های رفتاری و رشد اندیشه های دینی و تقویت باورهای اعتقادی در فرد باشد . هنگامی که از نهادینه شدن تربیت دینی صحبت به میان می آید ، منظور این است که کودکان به عنوان نسل فردا باید سیر زندگی و اهداف خود را در بستر نظام اعتقادی جامعه مشخص کنند . دکتر باهنر در  این باره می نویسد : تجربیات موجود و تحقیقات انجام شده نشانگر آن است که مسأله آموزش دینی از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده و گاهی با تأثیرات معکوسی نیز همراه گردیده است . ( باهنر ، 1385 )

    در سال های اخیر در میان نسل جوان و نوجوان ، نوعی تردید در همه ی باورها و خود باختگی

    در برابر نئومدرنیسم[1] دیده می شود . به گونه ای که اسلامی که در کلاس های دینی بیان می شود ،

     نمی تواند پاسخگوی دانش آموزان و مشکلات آنها باشد . ( قائمی ، بی تا )

    به نظر می رسد که دغدغه های فکری بسیاری از اندیشمندان اسلامی نیز همین موضوع باشد ، که

    چگونه می توان با توجه به فرصت های استثنایی دوران تحصیل باورهای دینی و اعتقادات زیر بنایی مذهبی کودکان را در جهت تثبیت ایمان مذهبی آنها در آینده شکل داد . چون به وجود آوردن و شکل دادن یک بینش صحیح و ارتباط دادن ارزش های فرد با  ارزش های دینی از طریق روش های خلاقانه می تواند در این امر مهم بسیار موثر و مفید واقع شود ، بنابراین پژوهش حاضر سعی دارد معلوم نماید که راهکارهای آموزش خلاق در آموزش مفاهیم دینی ( نماز ) به کودکان و نوجوانان و تعمیق باورهای دینی آنان ، چیست ؟  امیرالمؤمنین حضرت علی(ع ) در نهج البلاغه چنین          می فرمایند :

     " لا تقسیروا اولادکم علی آدابکم فانهم مخلوقون لزمان "

     فرزندان خود را بر آن اساس که خود تربیت شده اید تربیت نکنید که اینان برای زمان غیر از زمان شما آفریده شده اند . ( به نقل از قائمی ) به وضوح می توان از این سخن مولای متقیان برداشت نمود ، که شرایط جدید نیاز به خلاقیت های جدید و شیوه های آموزشی جدید دارد . روان شناسان و جامعه شناسان عصر حاضر نیز حداقل براین نکته اتفاق نظر دارند ، که انتقال مفاهیم به نسل های جدید نیاز به روش های همخوان با اوضاع و شرایط جدید دارد و تنوع اطلاعاتی در جهان می تواند در صورت بد عمل کردن و تاکید بر شیوه های سنتی ، به سادگی مورد بی توجّهی نسل جدید قرار گرفته و تمام  تلاش های ما را  بی ثمر سازد .

     

    2.1. اهمّیّت و ضرورت موضوع :

    آموزش مفاهیم و اعمال مذهبی به عنوان اصول اولیه زندگی اجتماعی در جامعه اسلامی محسوب      می گردد . جامعه ای که تمام ارکان آن از ابتدایی ترین نهادها تا پیچیده ترین بنیادهای آن ، وابسته به احکام اسلام و برگرفته از اعتقادات دینی شیعه می باشد ، باید در انتقال اصول به کودکان ، بهترین   شیوه های کاربردی را به کار بندد . انتقال و آموزش رفتارهای مختلف به کودکان امری بسیار پیچیده و حساس است و یکی از موضوع های  مهمی است که روان شناسان در آن اتفاق نظر ندارند . یادگیری امری پیچیده و در عین حال ساده می باشد . تئوری های مختلف یادگیری و روش های انتقال مفاهیم به کودکان دارای تنوع بسیاری است . از تئوری های یادگیری و پرسش و پاسخ گرفته تا شرطی ابزاری و شرطی کلاسیک تا روش های جدیدی که توسط تئوریسین های مختلف علوم انسانی ارائه شده است .

     امروزه شناخت به عنوان یکی از مورد پسندترین و پرکاربردترین مفاهیم روان شناسی محسوب        می گردد و بسیاری از روان شناسان عصر حاضر با ارائه ی الگوهای مختلف شناختی ، سعی در اثبات نظریات خود از دیدگاه های مختلف دارند . اهمیت شناخت در آموزش و پرورش و درک پدیده ها و را در سیستم های مختلف آموزش و پرورش به وجود آورده است .

    در جامعه ای که ما در آن زندگی می کنیم ، اعمال و رفتارهای اجتماعی تا حدود زیادی متأثر از     آموزه های مختلفی است که توسط رسانه های جمعی ارائه می گردد . اگر ما نتوانیم در مواجهه با این سیل اطلاعات مختلف ، اهداف و آرمان های اولیه و زیر بنایی خود را منتقل و تثبیت کنیم ، بدون شک در آینده ی نزدیک با بحرانی فراگیر روبه رو خواهیم گشت که در آن شرایط ، دیگر نمی توان با ابزارهای سنتی و ساده به جنگ آنها رفت. لازم است در ابتدای تشکیل و تکمیل  مفاهیم و اصول      زیر بنایی اعتقادی افراد ، ما نیز با درایت خاص ، روش های مؤثرتر و خلاقانه تری را به کار ببریم و نوع دیدگاه ها و نگرش های نوجوانمان را بر پایه ی اعتقادات دینی و ارزش های معنوی دین اسلام محکم و استوار سازیم .

     تحولات صنعتی ، بنیاد زندگی بشر را تغییر داده و حتّی محیط خانوادگی را نیز متحوّل ساخته است . بنابراین نباید روش هایی را به کار ببریم که برای آموزش ما از آن استفاده شده است . اصول دین همیشه ثابت و بدون تغییر است . ( حلال محمد ، حلال الی یوم القیامه ) امّا در نحوه ی آموزش   می توان از راه های جدیدی استفاده کرد . سفر حج واجب است ، اما ضرورتی ندارد که در حال حاضر نیز ، با اسب یا شتر انجام شود . ( قائمی ، بی تا )

     اگر ما زمان شناسی و جریان شناسی را به عنوان یک اصل بپذیریم ، نباید شاهد این قضیه باشیم که در امر آموزش مفاهیم دینی به فرزندانمان از سایر ادیان و جوامع عقب تر هستیم . باید مبنای کاری ما بر این باشد که آموزش مفاهیم دینی را با شیوه های جدید که دارای جذابیت ، مقبولیت و سبب ایجاد رغبت کامل در فرد باشد ، ارائه دهیم و بین آموزه های دینی و زندگی پیوندهای ناگستنی برقرار نماییم .

     نماز به عنوان ستون دین اسلام در میان مسلمانان از جایگاه خاصی برخوردار است و به عنوان نماد عینی و اعتقادی مسلمین محسوب می گردد . اگر ما بتوانیم مسیر آموزش صحیح نماز را در مدارس به نحوی پیش ببریم که فرد بدون تذکر و یا اجبار با بینش و اراده ی کامل آن را به جا آورده و ارزش های خود را به طور کامل وابسته به ارزش های دینی بداند ، می توانیم ادعا کنیم که توانسته ایم در انتقال این ارزش بنیادی به نسل های جدید موفق عمل کرده ایم و در ضمن وابستگی فرد به این فریضه ، می تواند جلوی بسیاری از ناملایمات و بزهکاری های فردی و گروهی را بگیرد .

     

    3.1. اهداف تحقیق :

     هدف اصلی این پژوهش شناخت راه ها واصول آموزش خلاق در آموزش مفاهیم دینی ( نماز )       می باشد . در راستای این هدف اصلی ، اهداف فرعی دیگری نیز مدّ نظر است که عبارتند از :  

     1 – شناخت جایگاه نظر در آموزش مفاهیم دینی ( نماز )

     2 – نقش خلاقیت و آموزش خلاق در تعمیق باورهای دینی ( نماز )

     3 – بصیرت دینی و شناسایی نقش آن در تعمیق باورهای دینی

     

    4.1. سؤال های تحقیق :

     با توجه به اهداف در نظر گرفته شده ، سوال های این تحقیق عبارتند از :

     1 – به منظور آموزش مفاهیم دینی به دانش آموزان ( نماز ) چه راه هایی وجود دارد ؟

     2 – چگونه می توانیم آموزشی خلاق را برای انتقال مفاهیم دینی طراحی کنیم ؟

     3 – تفکر در آموزش مفاهیم دینی ( نماز ) از چه جایگاهی برخوردار است ؟

    4 – اصولی که به مربیان پرورشی می تواند کمک کند تا آموزشی عمیق و پایدار داشته باشند ، چیست ؟

     

    5.1. فرضیات تحقیق :

     فرضیه ی اصلی این پژوهش آن است که آموزش های خلاق در تعمیق و تقویت باورهای دینی      ( نماز ) مؤثر است .

     در راستای این زمینه اساسی ، محقق فرضیه های دیگری نیز در ذهن دارد که عبارتند از:

     1 – مربیان تربیتی در مدارس ابتدایی بیشتر به صورت های کلیشه ای سعی در آموزش باورهای دینی دارند .

    2 – داشتن بصیرت و بینش دینی در تثبیت آموزه های دینی ( نماز ) نقش بسیار مهمی دارد .

    3 – هر چه آموزش مفاهیم پایه ای دینی ( نماز ) ، بیشتر همراه با تفکر و انتخاب باشد ، تأثیر آن بیشتر است .

     4 – هر چه هماهنگی بین انتظارات و نقش های دانش آموزان بیشتر باشد ، آموزش بهتر انجام می گیرد.

     5 – هر چه آموزش با انتظارات و گرایش های دانش آموزان هماهنگی بیشتری داشته باشد ، آموزش با موفقیت بیشتری انجام می گیرد .

     

     

     

     

    6.1.  تعاریف نظری و عملیاتی تحقیق

     آموزش خلاق :

     آموزشی که بر اساس تفکر واگرا طراحی شده و هر کودک با توجه به داشتن یک جریان متفاوت که نیازها و گرایش های ویژه ای را دارا می باشد ، طراحی می گردد. البته توجه به همگرایی و یکسان دیدن برخی از خصوصیات کودکان نیز مد نظر است . ( www. Cheessta.com )

    در این پژوهش منظور از آموزش خلاق عبارت است : از  آموزش هایی که مبتنی بر اصول تدریس فعال توسط مربی ، با توجه به اهداف یادگیری باشد . آموزش خلاق را نمی توان یک بعدی و با الگویی خاص برای افراد مختلف در نظر گرفت . لذا در این طرح با توجّه به ویژگی های فرهنگی خاص هر طبقه و نیز تفاوت های فردی مشخصی که مربیان مشاهده می کنند ، می توانند فرآیندهای مختلفی را برای انتقال آموزش مورد نظر ، ارائه دهند . آموزش خلاق می تواند با بازی ، لذّت ، ترغیب و تشویق کودک ، آزادی اندیشه و مشارکت در امور مختلف همراه باشد و در مجموع       می توان گفت که آموزش خلاق، به مربی خلاق که به اصول اعتقادی و روان شناسی اجتماعی آشنایی داشته و روش انتقال آموزش خود را در شرایط مختلف کلیشه ای و سنتی قرار ندهد ، نیاز دارد . (کردی ،1381 )

     

    تفکر خلاق :

    تفکر خلاق عبارتست از : فرایند درک مشکلات ، مسائل ، کمبود اطلاعات وعوامل جا افتاده ، حدس زدن وفرضیه ساختن در مورد این کمبودها ، ارزیابی و آزمودن فرضیه ها ، حدس ، اصلاح وارزیابی مجدد آن ها و بالاخره ارائه نتایج  (تورنس[2]، 1988).

    در این پژوهش منظوراز تفکر خلاق : قدرت واستعداد بالفعل رسیده کودک ، در تمییز و تشخیص فعل یا اعمالی که انجام می دهد ، است . به عبارتی نوعی توانایی در فرد به وجود آید ، که بهتر  بتواند ، خوب و بد را تشخیص داده و عمل مورد نظر خود را با اراده و منطق صحیح بپذیرد .

     

     تعمیق و تقویت باورهای دینی :

    دکتر شریعتمداری در این خصوص می نویسد : یادگیری از طریق شرطی ، یک یادگیری سطحی است و با یادگیری از طریق بصیرت و فهم که بر محور تفکر قرار دارد ، قابل تلفیق نیست . پایه ی ادراک یادگیری تفکر است و فهم ادراکی هر چیز نتیجه تفکر در باره ی آن چیز است .

     منظور از تعمیق باورهای دینی در این پژوهش ، به وجود آوردن رفتار مورد نظر ، به نحوی که جزء ارزش ها و باورهای فرد گردد و یادگیری و عمل دینی مورد نظر ؛ نه به خاطر تکرار آن ، بلکه به دلیل ارتباط داشتن آن با کل وجود و هدف های زندگی او عجین گردد . به عبارتی نگرش ، باور ، اعتقاد و ایمان فرد بر انجام آن تکلیف مورد نظر ، پایه ریزی می گردد .

     

     بصیرت گرایی :

     بصیرت در حوزه ی یادگیری با آگاهی و شناخت صحیح آغاز و به گرایش عمیق و پایداری ختم می گردد . بصیرت ، مقدمه ی ایمان و عمل دینی و وجه تمایز انسان مؤمن با سایرین تلقی    می گردد . در این دیدگاه رویکردی مد نظر است که به جای انبوه سازی مفاهیم دینی در ذهن   دانش آموز ، به دنبال ایجاد شناخت و بصیرت دینی درآنان باشد . ( رحیمی ، 1382 )

     دراین پژوهش ، بصیرت گرایی به معنای ، شناخت و آگاهی عالمانه از مفاهیم دینی است . به نحوی که عمل مورد نظر ( نماز ) کاملاً با آگاهی و شناخت انجام گیرد .

     

     

    مفاهیم دینی :

    در پژوهش حاضر منظور خاص ، آموزش و یادگیری نماز به عنوان مهم ترین فریضه ی دینی مسلمانان است .

     

     کودکان :

    در این پژوهش منظور کودکان 7 تا 11 ساله می باشند که دوره ی تحصیلی ابتدایی ، را پیش رو دارند.

     

     مربیان تربیتی :

     در این پژوهش به معلمانی که مسئولیت آموزش مسائل اعتقادی – دینی و نیز فعالیت های پرورشی درمدرسه را دارند ، مربیان تربیتی گفته می شود .

     

    خلاقیت :

     رونزولی [3](1986) خلاقیت را تولید محصول نو و مبتکرانه می داند که دربرهه ای از زمان برای خالق یا شخص دیگری رضایت بخش باشد . حتّی اگر این ایده یا محصول را قبلاً فرد دیگری کشف کرده باشد،یا آن را مبتکرانه محسوب نکنند،باز خلاقیت وجود دارد.دکتر افروز نیز خلاقیت را امری فردی که طی آن شخص با استفاده از تفکر واگرا فکری نو تولید و ارائه می دهد. (افروز ، 1373 )

    در این پژوهش منظور محقق از خلاقیت کلیه ی راه ها و شیوه های نو و جدیدی است که مربیان را

     بهتر بتواند در امر آموزش مفاهیم دینی موفق کند .

     

     

    1،7 . محدودیت ها :

    این تحقیق بر اساس شرایط و ویژگی های آموزش کودکان ابتدایی(دختر) در شهر تهران و امکانات موجود در این شهر انجام شده است و در شرایطی می توان نتایج آن را تعمیم داد که جامعه ی انتخابی شرایطی مشابه شرایط موجود در تحقیق را داشته باشند .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله پژوهش شناخت راه ها و اصول آموزش خلاق در آموزش مفاهیم دینی ( نماز )

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    - آل یاسین ، س.ع .،‌ 1381،  نقش مذهب در حفظ سلامت روان ،‌ نماز در سیمای خانواده ، تهران ،‌ انجمن اولیاء و مربیان.

    2- آمار، ف .، 1383 ، بررسی تطبیقی مراحل تربیت دینی و فرهنگ نماز در کتب دینی و قرآن دوره های تحصیلی(ابتدایی،راهنمایی و متوسطه) ، نیایش ، شماره 17 و 18 ، ستاد اقامه نماز ،‌ صفحه ی 25 تا 38.

    3- ابی الفتح ، م .، ترجمه ی احمدشهرستانی ، 1406ق ، ملل ونحل شهرستانی ، بیروت ، دارصعب .

    4- اتکینسون، ر. و دیگران .، ‌ترجمه ی گروهی از مترجمان ، 1368 ، زمینه روان شناسی ،‌ جلد 1و2، تهران ، رشد.

    5 - احمدپور داریانی ، م .و عزیزی ، م .، 1383 ، کارآفرینی ، تهران ، محراب قلم.

    6- احمدی ، ا .، آبان 1374 ، مفهوم تربیت دینی و راه های وصول به آن ، ششمین مجمع علمی جایگاه تربیت با عنوان تربیت دینی کودکان ونوجوانان ، تهران ، وزارت آموزش وپرورش.

    7- احمدی ، ع.ا .، 1378 ، تحول انگیزش انسان و ارتباط آن با نماز ، تهران ، نشر انجمن واولیا و مربیان.

    8- احمدی ، ع.ا .، 1371 ، تحلیلی تربیتی بر روابط دختر و پسر در ایران ،تهران ،  نشر تربیت.

    9- افروز ، غ.ع .، 1381 ، مبانی روان شناختی روشهای تربیت دینی کودکان و نوجوانان ، نماز در سیمای خانواده ، تهران ، انجمن اولیا و مربیان. 

    10- افروز ، غ.ع .، 1384 ، روان شناسی وتربیت کودکان و نوجوانان ، تهران ، انجمن اولیا ومربیان.

    11- افروز، غ.ع .،1371، روش های پرورش احساس مذهبی و نماز در کودکان و نوجوانان، تهران، انجمن علوم و مربیان.‌

    12- امام جمعه. و جعفری .، 1378 ، نماز در‌آینه پژوهش ، تهران ، مرکز مطالعات تربیت اسلامی.

    13- امیر حسینی ، خ .، 1384 ، خلاقیت و نو آوری ، تهران ، نشر عارف کامل.

    14- انصاری قرطبی ، ا .م ،1378 ق ، الجامع الاحکام القرآن ، قاهره ، دارالکتب العربیه والطباعه واشره القاهره.

    15- اورنگ ، س .، شهریور 1337 ، یکتا پرستی در ایران باستان ، چاپ دوم.

    16- باقریان، م .، 1376، بررسی راه های تقویت مبانی اسلامی از دیدگاه مدیران و معاونان و معلمان شهرستان بم ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد خوراسگان.

    17- باهنر ، م.ج . و برقعی ، ر.، 1358 ، اصول دینی واحکام برای خانواده ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.

    18- باهنر ، ن .، 1385 ، آموزش مفاهیم دینی همگام با روان شناسی رشد ، تهران ، بین الملل (امیرکبیر).

    19- باهنر ، ‌ن .، 1371، آموزش معارف دینی و کودکان ، مجموعه مقالات سمپوزیوم جایگاه تربیت درآموزش و پرورش ، ‌دبیرخانه سمپوزیوم ، تهران ، تربیت.

    20- باهنر ، ن .، 1371 ، نحوه تألیف کتابهای تعلیمات دینی دوره ابتدایی ، مجموعه مقالات سمپوزیوم جایگاه تربیت درآموزش و پرورش ،‌ دبیرخانه سمپوزیوم ، تهران ، تربیت.

    21- براهنی ، م.ن . و همکارن .، ‌1369 ، واژه نامه روان شناسی و زمینه های وابسته ، فرهنگ معاصر. 22- بوزان ، ت .، ترجمه ی م.شائق ، 1363 ، شگفتی های مغزآدمی ، تهران ، نشر کتب برای همه.

    23-  بویس ، ه..، ترجمه ی فریدون کهنی ، 1363 ، دیانت زرتشتی ، نشر بنیاد فرهنگ ایرانی.

    24 - بیانگرد ، ا .، 1381 ، روش های اشاعه وترویج نماز ، تهران ، سروش.

    25- بیابانگرد ، ا .، 1371 ، بررسی رابطه بین مفاهیم منبع کنترل،‌عزت نفس و... ،‌ فصل نامه تعلیم و تربیت ،‌ سال هشتم ، صفحه 101.

    26- جمعی از نویسندگان .،‌ 1386 ، مجموعه مقالات نماز و خانواده ،‌ جلد 1 و 2 ، تهران ، انجمن اولیا ومربیان.

    27-  جمیز ، و .، ترجمه ی مهدی قائنی ، 1372 ، دین و  روان ، قم ،‌ دارالفکر.

    28- حر عاملی ،‌ م .، بی تا ، وسائل الشیعه ، انتشارات اسلامیه.

    29- حسینی لطف آبادی .، 1370 ، رشد اخلاقی ، ارزشی و دینی در نوجوانی و جوانی ، تهران ، اسپید.     

    30- خان زاده، ع .، 1385 ، فرهنگ روان شناسی سیلامی، تهران،___.

    31- خان زاده، ع .،  1358 ، خلاقیت در آموزشگاه ، تهران ، چهر.

    32- خان زاده ، ع .، سال 1355 ، خلاقیت کودکان ، مجله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، مشاوره 5 ، پویه.

    33- خلیلی شورینی ، س .، 1375 ، روش های تحقیق در علوم انسانی ، تهران ، یادواره ی کتاب.

    34- خواجه زاده ، م .، 1372 ، انگیزش وتاثیر آن در رفتار ، شماره 6 ، سال نهم ، تربیت.

    35-  خیاطی ، ن .، 1381 ، نقش نماز در روان درمانی ، نماز در سیمای خانواده ، تهران ،  انجمن اولیا و مربیان.

    36- دفتر همکاری حوزه و دانشگاه ، 1375 ، روان شناسی رشد 2 ، تهران ، سمت .

    37- دفتر همکاری های حوزه و دانشگاه ، 1372، تاریخ تعلیم و تربیت ، سمت.

     38- دورانت ، و .، ترجمه ی آریانپور ،و احمدی ، 1340 ، تاریخ تمدن ، اقبال.

    39- راصد ، س . و رحیمی، ع.ر. و رمضانی، ف .،1382 ، ارزشیابی خلاق در تعلیم وتربیت دینی بصیرت گرا ، تهران ، نهج.

    40- رحیمی ، ع.ر .، 1382 ، تعلیم وتربیت دینی معرفی رویکرد بصیرت گرا ، مجله رشد آموزش ابتدایی ، سال ششم ، شماره4، ص59 تا 63 .

    41- رحیمی ، ع.ر .، 1382 ، مبانی انسان شناختی تربیت بصیرت گرا ، مجله رشد آموزش ابتدایی ، سال ششم ، شماره7 ، ص56 تا59 .

    42- رحیمی ، ع.ر .، 1385 ، معنای تربیت ، تهران ، نهج.

    43-  رحیمی ، ع.ر .، 1385 ،تربیت دینی کودک ، تهران ،نهج.

    44-  رسول محلاتی ، ه .، بی تا ، وصایا الرسول والائمه ( ع ) با ترجمه فارسی ، تهران ،____ .

    45- رضایی ، ع.ع .، 1368 ، اصل و نسب و دین های ایرانیان باستان ، تهران، طلوع آزادی .

    46- رضوان طلب ، م.ر .، بی تا،  پرستش آگاهانه ، احیای فکر دینی. 

    47- رضی ، ه .، 1360 ، زرتشت ، تهران ، فروهر.

    48- رمضانی ، ف . و رحیمی ، ع.ر .، 1382 ، فرایند یاددهی – یادگیری در تعلیم وتربیت دینی ،  مجله رشد آموزش ابتدایی ، سال ششم ، شماره5 ، ص57 تا60 .

    49- زنگنه  ، م .، 1384 ، سنجش نگرش دانش آموزان به نماز و بررسی عوامل موثر برآن ، نیایش ، ‌شماره 25 ، ص 75 تا 115.

    50- زنگنه ، م .، 1383 ، سنجش نگرش دانش آموزان به نماز و بررسی عوامل مؤثر بر آن در استان بوشهر ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، نیایش ، شماره 18 ، ستاد اقامه نماز،  ص 83 تا 110.

    51- ساروخانی ، ب .، 1371 ، جامعه شناسی ارتباطات ، تهران ، اطلاعات.

    52- ساروخانی ، ب .، 1375 ، روش های تحقیق در علوم اجتماعی ، جلد اول ، تهران ،‌ علمی فرهنگی.

    53- ساعتچی ، م .، 1377 ، نظریه پردازان و نظریه های روان شناسی ، تهران ، نشر مهارت. 

    54- سلیمانی ، ا .، 1380 ،  ساخت وهنجار یابی آزمون چند جنبه ای خلاقیت ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، تهران ، دانشگاه علامه طباطبایی.

    55- سلیمانی ، ا .، 1386 ، کلاس خلاقیت ، تهران ، انجمن اولیا و مربیان.

    56- سیف ، س. و همکاران .،1373 ، روان شناسی رشد 2 ، تهران ، ‌سمت.

    57- سیف ، ع.ا .، 1371 ، روان شناسی پرورشی ، تهران ، آگاه.

    58- شاهدانی ، ا .، 1385، خلاقیت ، فصل نامه ی آموزشی معلمان شهر تهران ، شماره اول،تهران ، ص10 .

    59- شرقی ، م.ر .، 1372 ، خانواده متعادل"آناتومی خانواده" ، تهران ، انجمن اولیا ومربیان.

    60- شرقاوی، م.ه .، ترجمه ی سید محمد باقر حجتی ، 1365 ، گامی فراسوی روانشناسی اسلامی ، دفتر فرهنگ اسلامی.

    61- شریعتمداری ، ع .، 1384 ، رسالت تربیتی وعلمی مراکز آموزشی ، تهران ، سمت.

    62- شریعتمداری ، ع .، 1385 ، اصول تعلیم وتربیت ، تهران ، دانشگاه تهران.

    63- شریعتمداری ، ع .، 1385 ، اصول و فلسفه تعلیم وتربیت ، تهران ، دانشگاه تهران.

    64- شریعتمداری ،ع .، 1378، روان شناسی تربیتی ، تهران ، امیر کبیر.

    65- شریعتمداری، ع .، 1375، شناخت ، تهران ، پژوهش های اسلامی.

     66- شریعتمداری ، ع .، 1382 ، نقد و خلاقیت در تفکر ، تهران ، دانش واندیشه ی معاصر.

    67- شعاری نژاد ، ع .ا .، 1372 ، روان شناسی رشد ، تهران ، اطلاعات.

    68- عشایری ، ح .، 1378 ، آموزش باید فرایند مدار باشد ،گفتگو با دکتر عشایری ، مجله رشد آموزش ابتدایی ، سال دوم ، شماره 17.

    69- غمخوار یزدی ، م . ج .، 1375 ، جایگاه نماز در ادیان الهی ، مشهد ، ‌الف .

    70- فرهادیان ، ر.، 1386 ، بررسی راه های تعمیق بینش دینی در کودکان و نوجوانان ، نماز در سیمای خانواده، انجمن اولیاء و مربیان.

    71- قائمی ، ع .، 1381 ، در مکتب تربیتی نماز ، نماز در سیمای خانواده، تهران ،‌ انجمن اولیاء و مربیان.

    72- قائمی ، ع .، 1385 ، هدایت نوجوان به سوی نماز، تهران، ستاد اقامه نماز.

    73- قائمی ، ع .، بی تا ، لزوم تجدید نظر در شیوه ی تربیت دینی ،‌ مجله ی پیوند (نمایه).

    74- قاسم زاده ، ح .، 1383 ،آموزش کاربردی خلاقیت و حل خلاق مسائل ، تهران ، قصیده سرا.

    75- کردی ، ع.ر .، 1377 ، عرفان کودکان ، تهران ، توسعه خلاقیت.

    76- کردی ، ع.ر .، 1385 ، تقویت نواندیشی و نوآوری در کلاس درس ، تهران ، مطالعات خانواده.

    77- کردی ، ع.ر .، 1385 ، رشد خلاق در آموزش خلاق ، تهران ، مطالعات خانواده.

    78- کردی ، ع.ر .، بی تا، آماده سازی شرایط گام اول پرورش خلاقیت دانش آموزان ابتدایی ، مجله آموزش ابتدایی (نمایه).

    79- کردی ، ع.ر .،1375 ، تحول در تربیت دینی کودکان ، سمینار فارغ التحصیلان مرکز تربیت معلم شهید رجایی ،تهران.

    80- کردی ، ع.ر .،1377 ، کارگاه کیفیت بخشی در درس دینی وقرآن ابتدایی ،گزارش شماره 2 ، تهران ، منطقه 14 آموزش وپرورش تهران.

    81- کردی ، ع.ر .،1381 ، بازی خانواده وپرورش خلاقیت ، تهران ، افراز.

    82- کریمی ، ع .، 1385 ، ‌اثرات پنهان تربیت آسیب زا ، تهران ، انجمن اولیاء و مربیان .

    83- کریمی ، ع .، 1386 ، پرورش خلاقیت ، تهران ، رسانه تخصصی.

    84- کریمی ، ی .، 1373 ، روان شناسی اجتماعی ، تهران ، نشر بعثت.

    85- کریمی ، ع .،1384، نکته های روان شناختی در تربیت دینی فرزندان  ، نماز وخانواده 1 ، تهران ، ستاد اقامه نماز.

    86- کریمی ، ع .، 1384، نکته های روان شناختی در تربیت دینی فرزندان  ، نماز ومدرسه 2 ، تهران ، ستاد اقامه نماز.

    87- کریمی ، ی .، 1379 ، نگرش وتغییر نگرش ، تهران ، ویرایش .

    88- کلینی ، م .، اصول کافی ، 1381 ه.ق ، تهران ، مکتبه الصدوق.

    89- لافون ، ر .، ترجمه ی حسین سروری ، 1367 ، ریشه های روانی رفتار کودکان ، تهران ، جانزاده.

    90- لیبرمن ، د .، ترجمه ی شیرین شریفیان ، 1386 ، تهران ، پیک بهار.

    91- ماسن پاول ، ه ، ترجمه ی مهشید یاسایی ، 1368 ، رشد و شخصیت کودک ، تهران ،  مرکز.

    92-مجلسی ، م .، 1403 ه.ق ، بحارالانوار ، بیروت ، دارالحیاء التراث.

    93- مطهری ، م.ر .،  1385 ، اصول و مبانی آموزش مسائل دینی به کودکان و نوجوانان ،تهران،___.

    94- وثوقی ، م. و نیک خلق ، ع.ا .، 1374 ، مبانی جامعه شناسی ،‌تهران ، خردمند.

    95- منطقی ، م .، 1380 ، بررسی پدیده ی خلاقیت در کتاب های درسی دبستان ، بررسی تأثیر آموزش خلاقیت در دانش آموزان ابتدایی و ارائه الگویی برای آموزش خلاق آنان ،‌ تهران ، دانشکده ی روانشناسی و علوم تربیتی.

    96- ناس ، ج .، ترجمه ی علی اصغر حکمت ، 1371 ، تاریخ جامع ادیان ،تهران ، آموزش انقلاب اسلامی .

    97- نوری الطبرسی ، م.ح .، 1409 ق ، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ، بیروت ،‌ آل البیت الاحیا التراث.

    98- هرگنهای ، بی ار. و والسون ، ام . اچ .، ‌ترجمه ی علی اکبر سیف ‌، مقدمه ای بر نظریه های یادگیری ،‌ تهران ، دوران.

    99-  هیلگارد و همکاران .، مترجم براهنی . وهمکاران ،1386، تهران ، زمینه ی روانشناسی ، رشد .

    100- یاسپرس ، ک .، ترجمه ی اسداله مبشری ، درآمدی بر فلسفه، تهران ،___.    

     101- یوسفی لویه ، و .، 1384 ، سنجش گرایش دانشجویان به نماز ، نیایش ، شماره 21 و 22 ، ص 39 تا 53

    102] Turner , jonathan.H., 1977, the structure of  sociological therory , the dorse press .

    103- MC Neil , patrick ., 1986 , the sociology of school , Tavistock publications

    104- Goldman , Ronuld ., 1964 , Religious thinking from childhood to

     Adolescence ,  london , Routledge and kegun poul

    105- online References"

    Values a attitudes & perception & Attribution (1997)

    Studies of attitude and advertising (1997)

    106-www. Aviny .com/ Newss/ aspx : mode 2003

     www.cheesta.com107-

    www.nokhodi.net108-

    www.gam.isfedu.org109-

    www.iinsacad.persianblog.ir110-

    111-www.Farnews.com/newstext.php                                                        112-  www.ayandeh negar.org

    113-www.chlhistory.org           

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت