تحقیق مقاله نقش قرآن در برانداختن تعصبات قبیله ای

تعداد صفحات: 54 فرمت فایل: word کد فایل: 2404
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۵,۴۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نقش قرآن در برانداختن تعصبات قبیله ای

    مقدمه

    اگر مردم را تربیت کنید به یک تربیتی سالم و دعوت کنید به اینکه با خدا آشنا بشوند با معارف آشنا بشوند اگر این طور باشد، کشور شما سالم می­ماند و به سایر جاها هم سرایت می­کند.

    «از بیانات حضرت امام خمینی ره خطاب به جمعی از روحانیون و اساتید دانشگاه­ها مورخ 5/6/63»

    خدا را شکر می­کنم آب زلال اسلامی نشعت گرفته از بیانات قرآن کریم در کشور عزیزمان شکوفا شده و انشاء ا... روز به روز اثر این شکوفایی نشئه و عطر خوش بوی محمدی با آشنایی به معارف اسلامی کشور عزیزمان را سالم و به سایر کشورها نیز سرایت کند . انشاا...

    خوب می­دانیم کلمه اسلام از ریشه تسلیم در مقابل ذات حق تعالی و گرایش به خدا و تسلیم محض در برابر خداوند و آنگونه که حضرت ابراهیم می­فرمایند (... واجعلنا مسلمین لک و هم ذریتنا امه ...)

    یعنی : "پرودگارا من و اسماعیل را مسلم و تابع محض فرمانت قرار ده و از تبار ما در امتی (پدید آور) که در برابر تو تسلیم و تابع محض باشند و دین اسلام هم از جهت اینکه مسلم تسلیم محض است در برابر حکم خداوند است نامیده می­شود." و سلامتی روح و اندیشه در تمامی ابعاد می­باشد.

    فرد مسلمان می­بایست سالم بیاندیشد، سالم عمل کند، سالم ببیند. دست به اعمال خلاف اسلامی نزند، چشم او پاک باشد دست او در جهت سلامت حرکت کند، پای او از مسیر سلامت دور نشده و انحراف نرود و به بزرگترین وظیفه خود که عبادت کننده خداوند می­باشد عمل کند و هرگز حرام خدا را برای خود حلال نپندارد و حلال خدا را حرام ننماید و آنچه را به خود روا نمی­داند برای دیگران نیز روا ندارد.

    اگر بخواهیم نگرشی کوتاه در معارف اسلامی داشته باشیم ملاحظه می­شود همچون گلستانی است که هر گل رنگ و بوی مسرت بخشی و زیبای خود را دارد که لذت معرفت به ذات حق و عشق واقعی مکنونات قلبی هر فردی را که در جستجوی حق و حقیقت است را سرمست کرده و مطلوب خود نزدیک و نزدیک تر می­کند از آنجا که خدا گرایش و خداشناسی در انسان فطری است صفات خداوند بعنوان قدرت علم یگانگی و عدل و اعزام پیغمبران و اعجاز قرآن و امامت و معاد دریچه­ای برای انسان باز می­شود که فرد به سلامت کامل و تکامل فکری می­رسد که خود فرهنگ کامل و صحیح را در فرد، در نتیجه در اجتماع ایجاد می­نماید.

    از آندو در صدد اسلامی قبل از ظهور اسلام در اقصا نقاط جهان سنت­ها و آداب رسومی وجود داشت و اجرا می­شد که مصائب فراوان را برای نسل بشر بوجود بیاورد.

    با تشعشعات خورشید عالم تاب اسلام و فرهنگ خداگونه عدالت اسلامی و قرآن و کتب ائمه طاهرین و سلسله امامت فرهنگ­های متحجّه  قومی قبیله­ای را ذوب کرده و از بین برده است.

    امروز سیاست مداران بزرگ دنیا تزهای دروغین حقوق بشر هزاران انسان را در اقصا نقاط جهان برای منافع خودشان به خاک و خون می­کشند و سپس با تزهای اینچنینی و اعمال آنچنانی دست قبایل عهد حجر را بسته­اند.

    در صورتی که مبنایی را که اسلام برای حقوق بشر تعریف کرده اصل کرامت انسانیت و اصل برائت از مشرکین و منشاء حقوق طبیعی را برای انسان به ارمغان می­آورد برای بررسی این مطلب به کتاب قرآن و حقوق از مؤسسه بنیاد پژوهشی های قرآن حوزه و دانشگاه مراجعه شود.

     

    اصول کرامت انسانی

    در مقدمه­ی اعلامیه­ی حقوق بشر، به اصل کرامت ذاتی انسان چنین اشاره شده است:" از آنجا که شناسایی حیثیت ذاتی کلیدی اعضای خانواده بشری و حقوق یکسان و انتقال ناپذیر آنان، اساس آزادی، عدالت و صلح را در جهان تشکیل می­دهد." و در ماده­ی 1 تصریح شده است : "تمام افراد بشر آزاد به دنیا می­آیند و از لحاظ حیثیت و حقوق با هم برابرند. همه دارای عقل و جوان می­باشند و باید نسبت به یکدیگر با روح برادری رفتار کند. "

    قائل شدن به کرامت ذاتی انسان در اعلامیه، هرچند در برابر اندیشه­هایی که انسان را دارای طبیعتی گرگ صفت معرفی می­کند و یا در یک دیدگاه تبعیض آمیز انسانها را به دو گروه بهرمند از کرامت معرفی می­کند، گامی بلند در جهت ارتقای بشریت است، اما در عین حال با نقدهایی مواجه است، از جمله آنکه آیا مقصود از ذاتی بودن کرامت آن است که این صفت هیچ گاه و در هیچ حالتی از او جدا شدنی نیست. حتی اگر مرتکب بزرگترین جنایات شود یا آنکه مقصود آن است که انسان فطرتاً کریم است اما ممکن است با رفتار خود از این کرامت فاصله بگیرد؟ ظاهر مفاد اعلامیه همان شق اول است درصورتی که پشتوانه­ی منطقی ندارد.

    اما کرامت انسان از دیدگاه اسلام دارای پشتوانه­ی منطقی است، زیرا خداوند این کرامت را به او داده است[1].  و منشاء این کرامت در بعد روحانی و معنوی انسان نهفته است. همان بعد که از دمیده شدن روح الهی در انسان ریشه گرفته و به همین خاطر این انسان خاکی مسجود فرشتگان گشته است.[2]

    اسلام دو گونه کرامت برای انسان قائل است یکی کرامت ذاتی و اولیه که همه­ی انسانها در آن مساوی هستند و دیگری، کرامت اکتسابی که در پرتو آن ، انسانها به نسبت کرامتی که کسب کرده­اند از ارزش متفاوتی برخوردار می­گردند. کرامتی که در یک کلام در سایه­ی تقوا حاصل می­شود. و چون تقوا خود دارای درجات مختلفی است در نتیجه کرامت انسان نیز دارای مراتب متفاوتی خوهد بود. [3]از سوی دیگر، انسان با ترک تقوا و ارتکاب جنایات کرامت خود را از دست می­دهد و حتی ممکن است از همه حیوانات هم پست­تر شود. از دیدگاه اسلام کرامت برای انسان نه تنها حق است که تکلیف نیز هست. یعنی نه تنها دیگران حق ندارند به کرامت او آسیب رسانند بلکه خودش نیز حق گذشتن از کرامت خویش را ندارد و نمی­تواند به ذلت و خواری تن در دهد.

    آیه : 29 / حجر

    آیات مرتبط : 70 اسراء – 30 بقره- 72 احزاب – 11 رعد – 29 کهف – 4 تین

    موضوعات : حقوق بشر – مبانی نظری – اصل کرامت انسانی

    منبع : حقوق بشر از دیدگاه اسلام

    صفحات : 136 تا 138

    آیه : 31 / اسراء

    (و لا تقتلوا اولادکم خشیه املاق نحن نزرقهم و ایاکم ان قتلهم کان خطاء کبیرا)

    آیات مرتبط : 58 و 59 نحل – 12 ممتحنه 140 انعام

    موضوعات : حقوق بشر – حقوق خانواده – حقوق کودک

    منبع : حقوق متقابل کودک و ولی در اسلام

    صفحات : 137 و 140

    حق برخورداری از امنیت شخصی و اجتماعی

    از جمله حقوق مسلم کودکان، تأمین امنیت آنان پیش از ولادت و پس از آن است. اگرچه رعایت این امر امروز بدیهی به نظر می­رسد اما با نگاهی به گذشته­ی این موضوع و تغییر شکل تجاوز به این حق در روزگار حاضر بحث درباره­ی آن ضروری می­باشد. در تاریخ می­توان رفتار جوامع بشری نسبت به کودکان را مطالعه نمود. در تاریخ تمدن "ویل دورانت" چنین آمده است : در دوره­های تاریک زندگانی بشری، وضع کودک در میان اقوام وحشی پست­تر از وضع و شرایط بچه­ی حیوانات بود، زیرا نگهداری و حمایت از فرزندان خود تا وقتی که در زندگی استقلال پیدا کنند، عنایت و اهتمام دارند و مشکلات فرزندان خود را تحمل می­کنند ولی در جوامع انسانی به دوره­هایی برخورد می­کنیم که هیچ گونه توجه و عاطفه­ای نسبت به فرزندان نشان نمی­دادند. در این دوره­ها وقتی مادر می­مرد، کودک زنده­ی او را با وی دفن می­کردند و یا اگر مادر دوقلو می­زایید یکی از آنان را می­کشتند و دیگری را زنده نگه می­داشتند. "اسپنسر"  در کتاب "اجتماع بشری" می­نویسد : پدر استرالیایی وقتی برای دام ماهیگیری خود طعمه­ای نمی­یافت پاره­ای از گوشت فرزند خود را می­برید تا بدان وسیله ماهی شکار کند  و نیز قبایلی در آمریکا زندگی می­کردند که کودکان خود را در برابر اندکی شراب می­بخشیدند. در جزایر فیجی بدون هیچ علت برای تفریح یا منافع آنی و یا به علت خشم، کودکان خود را می­کشتند.

    دلیل این بی­عاطفگی­ها، کشتنها در تحلیل برخی از جامعه­شناسان و دانشمندان علوم اجتمعی فقر و تنگدستی ذکر شده است. آنها اعتقاد دارند اقوام وحشی فقط درصدد این بودند که موجبات سد جوع و ارضای تمایلات خود را فراهم نمایند. وقتی کودکی از آنها بدنیا می­آمد و می­دیدند نمی­توانند حوایج او را تامین کنند؛ بهترین راه را کشتن او می­دیدند.

    اما دقت در متون تاریخی نشان می­دهد که این نوع تعدیها و جنایتها اختصاص به اقوام غیرمتمدن بشری نداشته بلکه در ملل متمدن نیز متداول بوده است.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نقش قرآن در برانداختن تعصبات قبیله ای

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت