تحقیق مقاله وحدت ملی و انسجام اسلامی از دیدگاه آیات و روایات

تعداد صفحات: 44 فرمت فایل: word کد فایل: 2390
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۷,۴۰۰ تومان
قیمت: ۴,۴۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: انسجام اسلامی - وحدت ملی
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله وحدت ملی و انسجام اسلامی از دیدگاه آیات و روایات

     

     

                وحدت تپش هماهنگ قلبهاست و آهنگ حرکت دستها، وحدت اسلامی عامل اقتدار اسلام در برابر کفر و نفاق و اختلاف، آفت بزرگ عزت و استقلال مسلمین است. آرمان و امید همه دوستان عظمت اسلامی ، وجدائی و تفرقه آرزوی شوم دشمنان دیرینه ماست. وحدت ، کشتی نوح است و تفرقه، تازیانه عذاب الهی.

    امید است در روزگاری که شیاطین، بذر نفاق و تفرقه می‌پاشند قادر سرزمین مقدس اسلام، درخت دشمن پرورش دهند، با بیداری و یادآوری سخنان وحدت بخش رسول خدا و ائمه معصومین(ع) نقشه‌های شوم استکبار، نقش برآب گردد و خداجویان وحدت اندیش برگرد قرآن و سُنّت هماهنگ شوند و با رهبری عترت(ع)پرچم استقلال و آزادی را در سراسر گیتی به اهتزاز درآورند. ان شاءالله

    این حدیث  نیز ، به خوبی نشان می دهد  که امت  وادیان  س ابق  نیز دچار  اختلافو چند  دستگی  شدند و امت  اسلام هم دچار  اختلاف  خواهد شد  ولی  فرق  بین  این دو مکتب «اسلام وغیر اسلام» ان اس ت که دین  اسلام ، ابزار وراه  کارهایی برای رهایی  از تفرقه  گذاشته است  مانند روایات ، برخلاف  ادیان  دیگر  که در صورت  اختلاف با مراجعه کردن  به کتابهای  آسمانی  یا علمای  خودشان ، بیشتر گمراه می شوند.

     

    اتحاد و انسجام در قرآن و روایات

    در ابتدای ورود به بحث، سزاوار است که اتحاد و انسجام را، از دیدگاه قرآن و روایات بررسی کنیم، تا به حقیقت این دو واژه، آشنا شده و اهمیت آن را از لسان قرآن و احادیث بشنویم و با دقت و توضیح، پیرامون آنها، به یک جمع بندی کلی برسیم، و در نتیجه ملتی بزرگ و گروهی آگاه، یعنی اسلام و مسلمین، به آرامش و امنیت مطلق برسند زیرا قرآن کریم، کتابی است که خداوند متعال، برای هدایت بشر فرستاده است و کتابی که بخواهد هدایت گر باشد، باید جامعیت داشته باشد وگرنه، آن مجموعه، نمی تواند به خواسته ها و نیازهای بشری، پاسخ دهد و صرفاً، نوشته ای خواهد شد که خالی از هرگونه محتوا است و البته روایات پیامبر و اهل بیت ایشان نیز چنین خاصیتی دارند.

    الف ) اتحاد وانسجام  از نقل قرآن

    در قرآن، از لفظ اتحاد و انسجام استفاده نشده است، اما کلماتی که با این واژه همخوانی داشته و از یک خانواده هستند، وجود دارد و بعضی دیگر از واژگان، از نظر محتوایی، با بحث مورد نظر، تطابق و هماهنگی دارند.[1]

    شش آیه در قرآن وجود دارد که از کلمه ی «وحده» استفاده شده است که همگی به معنای «یکی بودن» و به «تنهایی» می باشد و پنج آیه از تفرقه و جدایی سخن می گوید و همان طور که می دانید، تفرقه، ضد اتحاد و انسجام است و در این قسمت به این آیات اشاره کرده و ترجمه و توضیح آن را بیان خواهیم کرد.

    1- قالُوا أَجِئتَنا لِنَعبُدَ اللهَ وَحدَهُ وَ نَذَرَ ما کانَ یَعبُدُ آباؤُتنا فَأتِنا بِما تَعِدُنا اِن کُنتَ مِنَ الصّادِقِینَ1

    «قوم حضرت هود به او گفتند: آیا تو به نزد ما آمده ای که خدای یگانه را بپرستیم و از خدایانی که پدران ما می پرستند دوری کنیم. پس تو اگر راست می گویی عذابی را که به ما وعده داده ای بفرست «زیرا ما به خدای تو ایمان نمی آوریم.»

    نکته ای که از این آیه برداشت می شود این است که رمز اتحاد و انسجام، پرستش خدای یگانه و شناخت خدای واقعی از میان خدایان گوناگون و ساختگی است. نکته قابل دقت در آیه ی مذکور آن است که تعصب و تقلید بی جا مانع شناخت حقیقت انسان می شود و انسان را به دشمنی و کنیه می کشاند.2

    پس اگر قوم حضرت هود (ع) خدایان متعدد را رها می کردند و به گرد خدای واحد جمع می شدند و در پرستش خدای متعال متحد بودند به طور یقین سعادت دنیا و آخرت نصیب آنها می شد.

    2- وَجَعَلنا عَلی قُلُوبِهِم أَکِنَّهً اَن یَفقَهُوهُ وَ فِی آذَانِهِم وَ قراً وَ إذَا ذَکَرتَ رَبَّکَ فِی القرآنِ وَحدَهُ وَلَّوا عَلَی أَدبارِهِم نُفُوراً 3

    ما، بر دل و گوش مشرکان، پرده ای قرار دادیم، زیرا قرآن را درک نمی کنند و زمانی که، یگانگی پروردگار خود را، به یاد آنها می آوری، پشت کرده و گریزان می شوند.

    در این آیه یگانگی و اتحاد مسلمانان پیرامون خداوند، سبب تجمع و شرک به او، سبب تفرق و کنار گذاشتن ذات باری تعالی شده است و در کنار یگانگی خداوند، قرآن هم به عنوان یکی از ابزار اتحاد شناخته می شود.

    به عبارت دیگر پشت کنندگان و فراریان کسانی هستند که یگانگی خداوند در قرآن را می شنوند، پس این گروه متفرقین می باشند و در نتیجه، متحدین کسانی هستند که به یگانگی خداوند در قرآن پشت نکرده و به او، روی آورده اند.

    3- وَ إذَا ذُکِرَ اللهُ اشمَأَزَّت قُلوبُ الَّذینَ لایُؤمِنُونَ بِالآخِرَهِ وَ إذا ذُکِرَ الَّذینَ مِن دُنِهِ إذا هُم یَستَبشِرُونَ1

    زمانی که نزد بی ایمانان نسبت به آخرت، یاد خداوند یگانه شود، پریشان می شوند «ولی» زمانی که غیر از خدا را به یادشان می آورند، خوشحال می گردند.

    از این آیه هم برداشت می شود که ایمان به جهان پس از مرگ یکی از ویژگی کسانی است که پیرامون حقیقت اسلام جمع شده اند و متفرقین، کسانی هستند که به جهان آخرت ایمان ندارند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله وحدت ملی و انسجام اسلامی از دیدگاه آیات و روایات

    فهرست:

    1-  چهل حدیث  وحدت

    1- فرمان وحدت

    2-  پیوند های  اجتماعی

    3-  انسو الفت

    4- ایجاد  وحدت

    5- آشتی دادن

    6- محور وحدت

    7-  خدا ، پیامبر، قرآن

    8- اهل بیت(ع)

    9- رهبری ووحدت

    10- فلسفه رهبری

    11- حفظ وحدت

    12-  وحدت ، پایه دین

    13-  عوامل  وحدت

    14- برادری اسلامی

    15- پیوند  روحی

    16- بنی آدم اعضای یکدیگرند

    17- برادری فرمان خدا

    18- برادر دوستی

    19- همدردی

    20-  تعاون وهمکاری

    21- الفت ودوستی

    22-  مدد الهی  در سایه  وحدت

    23-  وحدت و هماهنگی  در حرکتهای نظامی

    24- آثار وحدت

    اختلاف و پیامدهای آن

    25-  اختلاف، عذاب  الهی

    26- ذلت، سرانجام اختلاف

    27-  اختلاف،موجب هلاکت

    28-  اختلاف،گسستن از اسلام

    29-  اختلاف، اندوه بزرگ  علی (ع)

    30- برتری نژادی ،هرگز

    31- جامعه یک  خانواده بزرگ

    32-  خطر تکروی

    33-  مرگ  جاهلی

    34- تکرو، شکار  شیطان

    35- جزای جدایی

    36-  سبب اختلاف

    37- پیامد های  اختلاف

    38- دین زدائی

    39-  تفرقه  حق طلبان

    40-  اختلاف، آفت  اندیشه

    2- اتحاد و انسجام در قرآن و روایات

    3- پیام های  اتحادو انسجام

    4-  تقدیم نامه

     

    .

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت