تحقیق مقاله خواص و فواید مواد غذایی

تعداد صفحات: 10 فرمت فایل: word کد فایل: 1905
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله علوم تغذیه
قیمت قدیم:۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله خواص و فواید مواد غذایی

    مقدمه

     

     

     

    در این تحقیق سعی بر این شده است که خواننده را با برخی از فواید مواد غذایی آشنا سازیم که اکثر این مواد غذایی در دسترس عموم مردم قرار دارد .

    این مواد غذایی شامل مجموعه ای خلاصه شده از انواع مواد غذایی همچون میوه جات ، حبوبات ، سبزیجات ، مواد غذایی دریایی و... میباشد و امید است پس از مطا لعه این تحقیق لااقل تغییر کوچکی در نحوه استفاده از مواد غذایی مفید و موردنیاز بدن صورت گیرد

    خواص گوجه فرنگی

     

    گوجه فرنگی از هزاران سال پیش مورد توجه بوده و برای برخی از درمان های طبیعی از آن استفاده می‌شده است.

     

    مهم ترین ترکیبات گوجه فرنگی شامل حدود ۸۰ درصد یا کمی بیشتر آب است و بقیه آن را پروتئین، چربی، قندهای مختلف از جمله گلوکز و فروکتوز، ویتامین‌های آ، ث، کا، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین ب،۵ اسیدفولیک، ویتامین E، اسید آمینه های ضروری، املاح معدنی از جمله کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، منیزیوم، مس، منگنز، کبالت، روی و آرسنیک است و به تازگی وجود ید نیز در گوجه فرنگی گزارش شده است.

    گوجه فرهنگی سرشار از ماده ای به نام لیکوپن است که از آنتی اکسیدان ها به شمار می‌آید و در واقع لیکوپن ترکیبی ضد سرطان است و خوردن گوجه فرنگی از سرطان لوزالمعده، پروستات، سرطان رحم جلوگیری می‌کند.

    در طب سنتی نیز از گوجه فرنگی در جهت تسکین و بهبود بعضی بیماری ها نظیر آسم، سرفه، آنفلوانزا، امراض چشم، گوش درد، حصبه و تب زرد استفاده می‌کرده اند.

    در تحقیقات اخیر نیز به نقش مؤثر آن در میکروب کشی (خاصیت ضد میکروبی)، ضد اسهال آن اشاره شده است.

    پختن گوجه فرنگی به میزان ۲ دقیقه نیز باعث به وجود آمدن مواد ضد سرطان در گوجه فرنگی خواهد شد.

    گوجه فرنگی حاوی اسید فولیک است و مواد غذایی که دارای این ترکیب شیمیایی باشند، مقاومت سلول‌ها را در برابر حمله سرطان ریه افزایش می‌دهند. بنابراین دانشمندان توصیه می‌کنند که برای مبارزه با سرطان ریه می توان هر چه بیشتر از این نوع مواد غذایی استفاده کرد.

    گوجه فرنگی در بعضی افراد ایجاد حساسیت می‌کند که باید به آن توجه کرد. دانه های گوجه فرنگی حاوی نوعی روغن است که برای تهیه مارگارین ، سالاد و انواعی از صابون مصرف می‌شود.

    گوجه فرنگی را باید هنگامی که کاملاً رسیده است، از بوته چید و مصرف کرد، گرچه شباهت‌هایی بین ترکیبات گوجه فرنگی قرمز و سبز(نرسیده) وجود دارد، ولی رنگ های گیاهی موجود در گوجه فرنگی رسیده (قرمز) در سبز وجود ندارد و ممکن است گاهی در گوجه فرنگی سبز، مواد سمی وجود داشته باشد، گوجه فرنگی نارس و سبز مخصوصاً برای کلیه ها مضر است.

    از دیگر فواید گوجه فرنگی می‌توان به: کمک به رقیق شدن خون، رفع ورم مخاط روده، پایین آوردن کلسترول خون، کمک به تنظیم فشار خون، برطرف کردن ورم مفاصل اشاره کرد.

    البته در بعضی اشخاص هضم گوجه فرنگی با اشکال صورت می‌گیرد و افرادی که معده حساس دارند یا از زخم های معده یا روده رنج می‌برند، نباید در خوردن گوجه فرنگی افراط کنند.

    خواص زیتون

     

    زیتون میوه خوراکی درخت زیتون از تیره زیتون است. از میوه زیتون روغنی تحت عنوان روغن زیتون می‌گیرند که حاوی اولئین، پالمتین، آراشیدین، فیتوسترول، اسید اولئیک و اسید لینولئیک می‌گیرند.

     

    زیتون نقرس و رماتیسم را درمان می‌کند ، برگ زیتون با اثر مقوی درمان کننده فشار خون و زخم‌های عفونی است. شیرابه‌ای قندی تحت نام (مان زیتون) از ساقه این درخت ترشح می‌شود که مصرف خوراکی دارد. همچنین برگ زیتون نیز حاوی گلوکزید،‌مواد قندی، مواد تلخ، کلروفیل، اسید گالیک، تائن، موم و مانیت است.

    روغن زیتون، سوزش و درد ناشی ازسوختگی را تسکین داده و از بروز تاول جلوگیری می‌کند. کمپرس پوست در موارد آفتاب زدگی، سرمازدگی، گزش مار، عقرب و حشرات با روغن زیتون سبب تسکین درد و سوزش و التیام می‌شود. همچنین ماساژ پوست با روغن زیتون، تعریق زیاد را کاهش داده،‌مژه و ابرو را تقویت می‌کند. این درحالی است که ماساژ پوست سر با روغن زیتون سبب تقویت پوست و مو گشته و شوره سر را برطرف می‌سازد و موهای سپید شده را سیاه می‌نماید.

    چند قطره روغن زیتون سریعا خارش و سوزش چشم و پلک راتسکین داده و آبریزش چشم را برطرف ساخته و قوه بینایی را تقویت می‌کند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله خواص و فواید مواد غذایی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

     

    www. MarkaziDailyNewsIsna.net

    www.iransalamat.ir

    www.farya.com

    www.mardoman.ir

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت