پایان نامه مقایسه فرسودگی شغلی و بهزیستی روان شناختی پرستاران نوبت کاری و ثابت صبح بیمارستان ولیعصر مشگین شهر

تعداد صفحات: 95 فرمت فایل: word کد فایل: 1000805
سال: 1394 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۶,۱۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مقایسه فرسودگی شغلی و بهزیستی روان شناختی پرستاران نوبت کاری و ثابت صبح بیمارستان ولیعصر مشگین شهر

    پایان نامه کارشناسی ارشد (M.A.)

    گرایش روانشناسی عمومی

    چکیده

    تحقیق حاضر تحت عنوان مقایسه فرسودگی شغلی و بهزیستی روان شناختی پرستاران نوبت کاری و ثابت صبح بیمارستان ولیعصر مشگین شهر اجرا گردیددر این تحقیق جامعه آماری تحقیق به شکل کل شماری مورد بررسی قرار گرفت و روش تحقیق از نوع توصیفی و مقایسه ای می باشد. در گرد آوری داده های لازم از دوپرسشنامه فرسودگی شغلی مسلاچ وجکسون و پرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف و کیس استفاده گردید. داده های به دست آمده با به کار گیری روش مانوا در قالب دو فرضیه اصلی و  9 فرضیه فرعی (با خرده آزمونها)تحلیل گردید نتایج نشان داد که بین فرسودگی شغلی و بهزیستی روان شناختی گروه شیفت ثابت صبح و نوبت کاری تفاوت معنی داری وجود دارد. از بین مولفه های فرسودگی شغلی خستگی عاطفی و کاهش کارائی شخصی بین دو گروه تفاوت معنی داری نشان داد ودر مولفه مسخ شخصیت تفاوت معنی داری مشاهده نشد. در بین مولفه های بهزیستی روانی، بجز در مولفه ارتباط با دیگران و تسلط بر محیط درسایر مولفه ها تفاوت معنی داری در بین دوگروه مشاهده شد. پیشنهاد می شودنتایج تحقیق درمورد توجه به نقش نوبت کاریِ متغیر روی بهزیستی و فرسودگی شغلی مورد توجه مسئولین مراکز قرار گیرد.

    1-1- مقدمه

    بررسی نظریه های مختلف در مورد چگونگی تاثیر شغل و مولفه های مختلف آن درانگیزش شغلی وموفقیت های شاغل نشان می دهد که انسان به عنوان موجودی زیستی-روانی- اجتماعی و معنوی ابعاد مختلفی را دارا بوده واز ابعاد مختلف تاثیر پذیری دارد و لذا لازم است تا در بررسی و مطالعه شرایط روانشناختی وسایر ابعاد شاغل جامع نگری صورت گرفته و این گستردگی ابعاد مورد توجه قرار گیرد. در این تحقیق تاثیر شرایط کاری اداری و غیر اداری و به عبارت دیگر تاثیر انجام وظیفه در شرایط نوبت کاری و شیفت ثابت صبح پرستاران روی مولفه های فرسودگی شغلی  و بهزیستی روان شناختی پرستاران شاغل در بیمارستان مورد مطالعه می باشد و هدف این است که مشخص شود آیا این شرایط متنوع کاری می تواند در سلامت روانشناختی و یا فرسودگی شغلی آنان تاثیر گذار باشد یا خیر و اگر تاثیر گذار می باشد میزان و نوع ابعاد آن کدام است. نتایج تحقیق می تواند مستقیما مورد استفاده مسئولین و دست اندرکاران بهداشتی درمانی کشور قرار گیرد تا بتوانند از طریق شناسایی نقاط منفی نسبت به رفع آن چاره سازی ودر جهت بهبود خدمات ارائه شده گام بردارند. تحقیق حاضر در مورد بررسی تفاوتهای موجود در بین میزان بهزیستی روان شناختی و فرسودگی شغلی پرستاران شیفت ثابت و نوبت کاری از این جهت که موضوعات مورد مطالعه، مربوط به دانش نوین در زمینه طب رفتاری مربوط می باشد در نوع خود، اخیرا مورد توجه قرار گرفته و با توجه به اینکه برنامه های سلامت و خود مراقبتی توسط مسئولین و برنامه ریزان کلان کشوری مورد توجه قرار گرفته  و روز به روز اهمیت آن گوشزد می شود لذا نتایج آن می تواند در اجرای برنامه های حمایتی از قشر عظیم و زحمت کش پرستاران مورد استناد قرارگیرد. وازآنجائی که نوبت کاری و شیفت های متغیر به خاطر نوع کارپرستاران با این شغل و ماهیت کاری پرستاری در ارتباط می باشد لازم است تا مطالعات موجود در این زمینه در رفع مشکلات کاری، خانوادگی و عاطفی و. . . . آنان مثمر ثمر باشد. انجام تحقیقاتی از این دست در مراکز بیمارستانی مختلف و متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی مراکز مختلف در نیل به ماموریت مسئولان کشوری راهگشا خواهد بود و از این بابت تحقیق از تازگی لازم برخوردار می باشد. بنابراین هدف اصلی در پژوهش حاضراین است که فرسودگی شغلی و بهزیستی روان شناختی در دو گروه از پرستاران شاغل در بیمارستان دولتی متفاوت است.

     

    1-2- بیان مساله

    فرسودگی[1] معمولا با حالات فیزیکی، روانی و عاطفی معرفی می شود، وضعیتی است که در آن افراد با خستگی روانی نسبت به زندگی و شرایط زندگیِ شغلی خود بی توجه شده و نسبت به ارزش کاری که انجام می دهند بدبین می شوند این چنین افرادی به مرور حس شایستگی و کارائی را از دست داده و نسبت به کیفیت کار خود احساس عدم کفایت می کنند. احساس خستگی، استرس و بی کفایتی ادراک شده و ناسازگاری روان شناختی در این چنین اختلالی به گونه ای نیست که موقتی باشد یا احساس تنش و جذابیت ایجاد نماید بلکه در فرسودگی، فرد به مرور علاقه به ویژگی های مثبت زندگی را از دست داده و ناراحتی و فشار همیشه با او همراه می شود و در تمامی امور زندگی اش تداخل ایجادمی نماید(مهداد، 1389؛ شفیع آبادی، 1391).

    حالتی که تحت عنوان فرسودگی نامیده می شود ابتدا توسط هربرت فرویدنبرگ[2] روانپزشک بریتانیایی در مورد خود و همکارش مورد شناسایی قرار گرفت. در ابتدا چنین تصور می شد که این خستگی های موجود فقط در مشاغل خدماتی و حمایتی چون پزشکی، روانپزشکی، جراحی، مددکاری، مشاوره و روان شناسی دیده می شود با این حال بعدها مشخص گردید که این اختلال یک بعدی نبوده و به شکل سندرم خود را نشان می دهد و در سایر مشاغل هم دیده می شود(شفیع آبادی، 1391؛دی والک و استروم[3]، 2007).

    نتایج تحقیقاتی چند نشان می دهد که این فرسودگی به ویژه در مشاغلی مانند جراحی، آتش نشانی، پرستاری، خدمات اورژانس که با استرس بیشتر همراه می باشد دیده می شود. بی خوابی، بی قراری، زودرنجی، خستگی، مشکلات تنفسی، فشار خون بالا، تب شدید و هم چنین فرسودگی شغلی از جمله آثاراسترس می باشد و به نظر می رسد شرایط کاری سخت، احساس ناتوانی در اختیار داشتن کار، احساس کمال جویی و کامل گرا بودن، داشتن انتظارات بیشتر از کار از جمله عاملهای موثر در بروز فرسودگی می باشد(مهداد، 1389، شفیع آبادی، 1391).

    فرسودگی نتیجه ای از یک استرس مدت دار  وطولانی درمحیط های کار می باشد به طوریکه کارگر یا کارمند به طور مناسب مورد توجه و تائیدقرارنگرفته ودرمان نشده است وبه صورت خستگی عاطفی، مسخ شخصیت و احساس کاهش کارائی شخصی مشخص می گردد. این سه حالت روان شناختی در تعریفی که توسط ماسلاچ از این واژه ارائه شده است به عنوان ابعاد فرسودگی شغلی معرفی شده است. خستگی عاطفی[4] به معنی تهی شدن فرد از منابع عاطفی و هیجانی در هنگام برقراری ارتباط با اطرافیان؛مسخ شخصیت[5] به صورت داشتن احساس خصمانه و نگرش بدبینانه، بی اعتنایی و بدگمانی به ارباب رجوع یاافرادی که دریافت کننده خدمات فرد می باشدوکاهش رضایت ازکیفیت کاریاکاهش رضایت شخصی[6] به صورت احساس کاهش یافته از توان شخصی، تمایل به ارزیابی منفی از خود و درک نامناسب خود بویژه در ارتباط با کارمی باشد. (دی والک و استروم[7]، 2007؛ سارافینو[8]، 2002به نقل از میرزایی و همکاران، 1384؛شفیع آبادی، 1391).

    ماسلاچ[9] و جکسون[10] (1985) با استفاده از مقیاسی که برای سنجش فرسودگی ساخته اند و به نام ([11]MBI)  شناخته می شود سه مولفه[12] روان شناختی رادر کارکنان ارزیابی ومعرفی کرده اند که به نام مولفه های فرسودگی شناخته می شود این سه بعد عبارتند از: فرسودگی هیجانی یا عاطفی که به صورت احساس تهی شدن از عاطفه و ناتوانی در کمک به دیگران و هسته اصلی فرسودگی شناخته می شود. بعد دوم فردیت زدایی یا مسخ شخصیت می باشد که به صورت بی توجهی و عدم حساسیت به نیازهای بیماران، داشتن رفتاری سنگدلانه با مراجعان مشخص می شود و نهایتا  بعد سوم کاهش کارائی شخصی یا توهم بی کفایتی در انجام کار حرفه ای که به شکل احساس بی کفایتی و بی هدف بودن کار انجام یافته شخص مشخص می شود(دی والک و استروم، 2007؛ سارافینو، 2002 به نقل از میرزایی و همکاران، 1384).

    یکی دیگر از متغیر هایی که به نظر می رسد با شرایط کاری در ارتباط باشد بهزیستی روانشناختی[13] می باشد. توجه به جنبه های مثبت زندگی وافزایش میزان اهمیت خوش بینی و شادمانی در زندگی انسان و افزایش روزبروز میزان توجه به کیفیت های زندگی انسانی و مراقبت از خود باعث شده است که مفهوم بهزیستی مورد توجه قرار گیرد. از آنجائی که با توجه به تعریف سازمان بهداشت جهانی سلامت به صورت بهزیستی کامل جسمانی، روانی و اجتماعی تعریف شده و نبود بیماری را ملاک نامناسبی می داند لذا مطالعات در زمینه سلامت و بهداشت روانی متوجه سبک های زندگی شده و کیفیت های زندگی را هم مورد توجه قرار داده است. بر این اساس جهت داشتن سلامت  و زندگی توام با بهداشت، بهزیستی مورد توجه قرار می گیرد. به همین جهت حوزه سلامت وروان شناسی سلامت امروزه یکی از تخصص های در حال رشد روان شناسی بالینی است و بر پایه همین توسعه، توجه به مراقبت و بهزیستی باعث ایجاد و توسعه علم روان شناسی سلامت و طب رفتاری شده است(فیرس وترال [14]، 2002به نقل از فیروز بخت، 1385).

    بهزیستی[15]روانی به معنی رفاه و سرخوشی(صفوی، 1388) و به معنی دستیابی فرد به توان کامل بالقوه روانی و به صورت علم شادمانی و رضایت از زندگی معنی شده (کار[16]، 2004به نقل از شریفی و نجفی زند، 1385)  و به این صورت  مورد توجه قرار گرفته است که زندگی سالم فقط به معنی بیمار نبودن نیست و لازم است که در تعریف سلامت و تلاش درجهت رفع علائم بیماری به سمت بهبود و ارتقای کیفیت های زندگی گامهایی برداشته شود و لذا مطالعات این قسمت از علوم در صدد این است که شاخص هایی برای بهزیستی  و رفاه شناسایی شود.

    یکی از متغیر های مهمی که در ایجاد بهزیستی تاثیر گذاری دارد کار می باشد و به این صورت تعبیر می شود که افراد شاغل نسبت به افراد غیر شاغل بهزیستی و شادمانی بالاتری دارند. بر این اساس افرادی که در مشاغل حرفه ای و تخصصی مشغول به کار هستند  نسبت به افراد غیر ماهر شادتر می باشند (کار، 2004به نقل از شریفی و نجفی زند، 1385).

    تعریف روشن نقش، سرپرستی حمایت گرایانه، فرصتی برای تماس بین فردی، جایگاه ارزشمند اجتماعی و ایمنی جسمانی و امنیت مالی از جمله مولفه های مهمی برای سلامت  محسوب می شوند (کار، 2004به نقل از شریفی و نجفی زند، 1385). وبه نظر می رسد در صورتی که این عوامل در کار مورد توجه صورت نگیرد به احتمال فرسودگی شغلی، بی توجهی به کار و نهایتا تحلیل بهزیستی روانی افراد را به همراه خواهد داشت. علاوه بر این، با توجه به اینکه یکی از دلایل ایجاد و رشد فرسودگی شغلی در افراد نداشتن اختیار درمورد شرایط کاری می باشد و با توجه به اینکه پرستاران نوبت ثابتی که همیشه در مورد آمدن و رفتن به سر کار اطمینان دارند به نظر می رسد نسبت به سایر پرستارانی که نوبت کاری آنان متغیر بوده شرایط کاری راحت تری را ادراک می نمایندو در عوض پرستاران نوبت کاری که اختیاری در مورد تعیین ساعات کاری خود ندارند به احتمال فرسودگی بیشتری را داشته باشند. با توجه به اینکه داشتن اختیار در مورد شرایط کاری در کاهش استرس شغلی تاثیر گذار می باشد به نظر می رسدکارمندان سطح پایین شغلی و هم چنین کارمندانی که در مورد آمدن و رفتن سرکار خود اختیاری ندارند به احتمال فرسودگی شغلی بالاتری را متحمل می شوند و لذا  مقایسه تاثیرهمین نوبت کاری در میزان فرسودگی شغلی مورد توجه محقق بوده و مفروض مورد مطالعه می باشد.

     

    [1] -Burn out

    [2] -Freudenberg, H.

    [3] -De Valk, M. and Oostrom, Ch.

    [4] -Emotional Exhaustion

    [5] -Depersonalization

    [6] -Reduce Personal Accomplishment

    [7] -De Valk, M. and Oostrom, Ch.

    [8] -Sarafino, Edward. P.

    [9] -Maslach, Ch.

    [10] -Jackson, s.

    [11] - Maslach burnout inventory

    [12] -Component

    [13] -Psychological Well-Being

    [14] -Phares, E. J. and Trull, T. J.

    [15] -Well-Being

    [16] -Carr, Alan. 

  • فهرست و منابع پایان نامه مقایسه فرسودگی شغلی و بهزیستی روان شناختی پرستاران نوبت کاری و ثابت صبح بیمارستان ولیعصر مشگین شهر

    فهرست:

    چکیده 1

     

    فصل اول: کلیات تحقیق. 2

    1-1- مقدمه. 3

    1-2- بیان مساله. 4

    1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق: 7

    1-4- اهداف تحقیق.. 8

    1-4-1- هدف کلی.. 8

    1-4-2- اهداف جزئی.. 8

    1-5- فرضیه یاپرسش های تحقیق: 9

    1-5-1- فرضیه های اصلی.. 9

    1-6- تعاریف متغیر های تحقیق.. 9

    1-6-1- تعاریف مفهومی.. 9

    1-6-2- تعاریف عملیاتی.. 10

     

    فصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق. 11

    2-1- مقدمه. 12

    2-2- نوبت کاری.. 12

    2-3- ثابت صبح.. 12

    2-4- فرسودگی شغلی.. 12

    2-4-1- تعریف فرسودگی شغلی.. 13

    2-4-2- تاریخچه مطالعات فرسودگی.. 14

    2-4-3- عوامل موثر برفرسودگی شغلی.. 15

    2-4-3-1- عوامل فردی.. 15

    2-4-3-2- عوامل بین فردی.. 16

    2-4-3-3- عوامل سازمانی.. 16

    2-4-4- علائم و نشانه های فرسودگی شغلی.. 16

    2-4-5- شغل و استرس... 17

    2-4-6- ابعاد فرسودگی شغلی.. 18

    2-4-7- نظریه های فرسودگی شغلی.. 19

    2-4-8- روشهای پیشگیری و درمان فرسودگی.. 22

    2-4-9- روشهای درمانی استرس و فرسودگی شغلی.. 23

    2-4-9-1- عوامل سازمانی.. 23

    2-4-9-2- عوامل فردی.. 24

    2-5- بهزیستی روان شناختی.. 24

    2-5-1- تعریف بهزیستی روان شناختی.. 25

    2-5-2- ابعاد بهزیستی روانی.. 28

    2-5-2-1- خودمختاری.. 28

    2-5-2-2- رشد فردی.. 28

    2-5-2-3- تسلط بر محیط.. 29

    2-5-2-4- هدفمندی در زندگی.. 29

    2-5-2-5- روابط مثبت با دیگران. 29

    2-5-2-6- پذیرش خود. 30

    2-5-3- مولفه های بهزیستی روانی.. 30

    2-5-4- بهینه سازی بهزیستی.. 31

    2-5-5- روابط و بهزیستی.. 31

    2-5-5-1- محیط و بهزیستی.. 32

    2-5-6- نظریه های مربوط با بهزیستی روانی.. 33

    2-5-6-1- نظریه ارسطو. 33

    2-5-6-2- نظریه نفع گرایی.. 34

    2-5-6-3- نظریه گسترش دهنده و سازنده 34

    2-6- بخش دوم: تحقیقات عملی.. 35

    2-6-1- پژوهشهای مربوط به بهزیستی.. 35

    2-6-2- تحقیقات مربوط به فرسودگی شغلی.. 40

    2-7- جمع‌بندی تحقیقات... 43

     

    فصل سوم: روش‌شناسی تحقیق. 45

    3-1- مقدمه. 46

    3-2- نوع روش تحقیق.. 46

    3-3- جامعه آماری.. 46

    3-4- نمونه آماری و روش نمونه‌گیری.. 47

    3-5- روش گردآوری اطلاعات... 47

    3-6- ابزارهای اندازه گیری.. 47

    3-6-1- مقیاس فرسودگی ماسلاچ.. 47

    3-6-2- مقیاس بهزیستی روان شناختی.. 48

    3-7- روش ها و ابزار تجزیه وتحلیل.. 49

     

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها 50

    4-1- مقدمه. 51

    4-2- بخش اول: یافته های توصیفی.. 51

    4-3- بخش دوم: یافته های استنباطی.. 54

    4-3-1- فرضیه های اصلی.. 54

    4-3-2- فرضیه های  فرعی.. 56

    4-4- خلاصه یافته های تحقیق.. 65

     

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادها 66

    5-1- مقدمه. 67

    5-2- بحث و نتیجه گیری.. 67

    5-3- محدودیت های تحقیق.. 71

    5-4- پیشنهادات... 72

    4-5-1- پیشنهادات کاربردی.. 72

    4-5-2- پیشنهادات تحقیقی.. 73

    فهرست منابع وماخذ. 75

    چکیده انگلیسی.. 80

    .

    منبع:

    منابع فارسی

    1-احمدیان، حمزه؛جمهری، فرهاد؛احدی، حسن و فرخی، نور علی. (1390). تدوین و آزمون مدل ارتباط بین شخصیت، نیازهای روانی  و بهزیستی روان شناختی. مجله دست اوردهای روان شناختی، دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره چهارم، سال18-3(1)، 18-1.

    2-احیا کننده، منیژه و شفیع آبادی، عبداله. (1387). تاثیر مشاوره شغلی به شیوه سازگاری دیویس بر فرسودگی شغلی کارکنان دانشگاه ازاد واحد بهبهان. مجله دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 10(38)، 24-1.

    3-اسفندیاری، غلامرضا. (1380). بررسی میزان فرسودگی شغلی کادر پرستاری شاغل در بیمارستانهای سنندج در سال 1380، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سال6، شماره21، صص34-31.

    4-الهی، فاطمه؛ رسولیان، مریم و افخم ابراهیمی، عزیزه. (1383). ارتباط فرسودگی شغلی با ویژگی های شخصیتی در پرستاران، مجله و روان پزشکی و روان شناسی بالینی ایران ( اندیشه و رفتار)، سال 9، شماره 4، صص24-18.

    5-ایمان، محمد تقی و آقامیری، سیده فاطمه. (1391). بررسی عوامل فرهنگی  و روان شناختی موثر بر بهزیستی روانی مادران متعلق به آشیانه خالی. فصلنامه علمی پژوهشی جامعه شناسی زنان، سال سوم، شماره اول، صص20-1.

    6-بحری بینا باج، نرجس؛ مقیمیان، مریم؛ عطار باشی، مریم و قرچه، معصومه. (1382). فرسودگی شغلی و سلامت روانی در حرفه مامایی وپرستاری، مجله دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی گناباد، سال 9، شماره1، صص104-99.

    7-پیامی بورساری، میترا. (1374). بررسی حمایت های اجتماعی و ارتباط آن با فرسودگی شغلی پرستاران مراقبت های ویژه. پیایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس تهران.

    8-حسینیان، سیمین وهمکاران. (1386). اثر بخشی مشاوره گروهی با الگگوی شناختی رفتاری فوردایس بر کاهش فرسودگی شغلی مددکاران اجتماعی مرکز روان پزشکی رازی. مجله مطالعات روان شناختی، 3(1)، 113-101.

    9-حسینیان، سیمین. (1378). سندرم فرسودگی شغلی مشاوران. مجموعه مقالات همایش سراسری مشاوره، معاونت امور فرهنگی وپیشگیری سازمان بهزیستی کشور، 71-60.

    10-حکیم شوشتری، میترا؛ خواجه الدین، نیلوفر؛ عربگل، فریبا و الهی، فاطمه. (1383). ارتباط سندرم فرسودگی شغلی مادران پرستار با مشکلات رفتاری کودکان آنها، مجله تازه های علوم شناختی، سال6، شماره1و2، صص72-67.

    11-حییم، سلیمان. (1378). فرهنگ انگلیسی به فارسی دو جلدی معاصر. تهران: انتشارات معاصر.

    12-دلاور، علی. (1381). روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی، تهران، انتشارات ویرایش.

    13-رفیعی، فروغ؛ اسکویی، سیده فاطمه و نیکروش، منصوره. (1385). عوامل موثر در پاسخ پرستاران به فرسودگی شغلی، مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران، دوره13، شماره53، صص94-83.

    14-سارافینو، ادوارد. (2002). روانشناسی سلامت، ترجمه میرزایی، الهه. (1384). تهران، انتشارات رشد.

    . 15-ساعتچی، محمود. (1376). روان شناسی بهره وری. تهران: انتشارات نشر ویرایش.

    16-سلیمانی، کوروش؛ شریفی، ونداد و تهرانی دوست، مهدی. (1384). فرسودگی شغلی در کارکنان درمانی روانپزشکی بیمارستان روزبه، مجله تازه های علوم شناختی، سال7، شماره4، صص 42-36.

    17-شاه سیاه، مرضیه؛بهرامی، فاطمه؛محبی، سیامک و تبرایی، یاسر. (1390). همبستگی بین بهزیستی ذهنی با کیفیت زندگی زناشویی زوجین. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 5(4)، 67-61.

    18-شفیع آبادی، عبد اله. (1391). راهنمائی و مشاوره شغلی ونظریه های انتخاب شغل، تهران، انتشارات رشد. رشد.

    صفوی، امان اله. (1388). فرهنگ ترجمه علوم انسانی، تهران، انتشارات ساوالان

    19-عابدی، محمد رضا. 01381). مقایسه اثر بخشی روشهای مشاوره شغلی به روش نظریه یادگیری اجتماعی، سازگاری شغلی دیویس و مدل شناختی رفتاری فوردایس بر کاهش فرسودگی شغلی مشاوران آموزش و پرورش شهر اصفهان. پایان نامه دکتری رشته مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی.

    20-عبدی زرین، سهراب؛سجادیان، پریناز؛شهیاد، شیما؛بیان معمار، احمد و عظیمی، حسین. (1389). رابطه بین سبک هویت و بهزیستی روانی در دانش آموزان دختر مقطع راهنمائی شهر قم. طلوع بهداشت، فصلنامه پژوهشی دانشکده بهداشت یزد، 9(1)، مسلسل28، 10-1.

    21-عریضی، حمید رضا و براتی، هاجر. (1392). ارتباط مقتضیات کار، راهبردهای کنترلی اشتیاق به هدف و مولفه عاطفه مثبت بهزیستی روانی. مجله پژوهشهای روان شناختی، 16(2)، 75-59.

    22-فیرس، ای جری و ترال، تیموتی. (2002). روانشناسی بالینی، ترجمه فیروز بخت، مهرداد. (1385). تهران، انتشارات رشد.

    23-کاشانی نسب، زهرا. (1387). مقایسه سلامت روان وفرسودگی شغلی کارکنان مرکز شیرخوارگاه آمنه و مرکز رفیده، پایان نامه دوره کارشناسی رشته روان شناسی، دانشگاه پیام نور، دانشکده علوم انسانی.

    24-کار، آلان. (2004). روان شناسی مثبت، علم شادمانی ونیرومندی های انسان، ترجمه شریفی، حسن پاشا و نجفی زند، جعفر. (1385). تهران، انتشارات رشد.

    25-کورمن، ا، ک. (1386). روان شناسی صنعتی و سازمانی. ترجمه حسین شکر کن1386، تهران: انتشارات رشد.

    گلدارد، دیوید. (1374). مفاهیم بنیادی و مباحث تخصصی در مشاوره، آموزش و کاربرد مهارتهای خرد در مشاوره فردی. ترجمه سیمین حسینیان1374، تهران: انتشارات دیدار.

    26-محمدی، شهناز. (1387). مقایسه مکانیسم های مقابله ای، فرسودگی شغلی و سلامت رواندر بین دبیران ایران و هند. فصلنامه نوآوری های آموزشی، 5(16)، 96-60.

    27-مهداد، علی. (1389). روان شناسی صنعتی-سازمانی، تهران، انتشارات جنگل.

    28-Anderson, C; Kraus ,M. W. ; Galinsky, A. D. and Keltner, D. (2012). The local-Ladder Effect: Social status and Subjective Well-Being. Psychological science Online First,www. pss. sagepub. com/,

    29-Bauer, J. J. ; Mc Adams, D. P. and Pals, J. L. (2006). Narrative Identity and Eudaimonic Well-Being. Journal of Happiness Studies,9(1),81-104.

    30-Bradburn, N. M. (1969). The Structure of Psychological Well-Being. Aldine Publishing Company,Chicago,USA.

    31-Brown, K. W and Ryan, R. M. (2003). The Benefits of Being Present: mindfulness and its Role in Psychological Well-Being. Journal of Personality and social psychology,84(4),822-848.

    32-DeValk, M. & Oostroom, Ch. (2007). burnout at the medical profession. Occupational Health at Work, Vol. 3, No. 6,1-7.

    33-Diener, Ed ; Loucas, R. E. and Oishi, Sh. (2002). Subjective well-being the science of happiness and life satisfaction. Handbook of positive psychology, oxford university press.

    34-Fredrickson, B. L. & Joiner, T. (2002). Positive Emotions trigger upward Spirals Toward Emotional Well-Being. Psychological Science, Vol. 13, No. 2, 172-175Harris, L. M. ; Cumming, S. R. ; Campbell, A. J. (2006). Stress and Psychological Well-being among Allied Health Professionals. Journal of Allied Health,V. 35,No. 4,198-207.

    35-Haslam, S. A. ; Jetten, J. ; Postmes, T. and  Haslam, C. (2009). Social Identity, Health and Well-being: An Emerging Agenda for Applied Psychology. Applied Psychology: An International Review, 58,1,1-23.

    36-Huppert, F. A. (2009). Psychological Well-Being: Evidence Regarding its Causes and Consequences. Applied Psychology: Health and Well-Being,1(2),137-164.

    37-Kalemoglo, M. & Kaskin, O. (2006). Burnout Syndrome in the Emergency services. Scand J Trauma Resusc Emerg Med, 14, pp37-40.

    Kim, J. L and Moen, PH. (2002). Retirement Transition, Gender and Psychological Well-Being:A life-Course, Ecological Model. Journal of Gerontology: Psychological sciences,57B(3),212-222.

    38-Larsen, R. j. & Buss, D. M. (2010). Personality psychology. MC Grew hill, 4Th Edition (USA).

    39   Pejuskevic, B. ; Lecic-Tosevski, D; Priebe, S. & Toskovic, O. (2011). Burnout syndrome among Physician: The role of Personality Dimension and Coping styles. Psychiatric Danubina Vol. 23, No. 4; 383-389.

    40-Poncet, M. C. ; Toullic, PH. ; Papazian, L. ; and et all. (2007). Burnout Syndrom in Critical Care Nursing Staff. American Journal of Spiratory and critical Care Medicin,175(1),699-707.

    41-Santrock, J. W. (1991). Psychology. Wm. c. Brown Publisher. USA

    42-Vallerand, R. J. (2012). The Role of Passion in Sustainable Psychological Well –Being. Psychology of Well-Being: Theory, Research and Practice,2(1),1-22.

    43-Walker, CH. J. (2009). A Longitudinal Study on the Psychological Well-Being of College Students. Poster presented at the 117convention of the American Psychological Association, The author can be contacted at the Department of Psychology, St. Bonaventure University.

    44-Wood, A. M. ; Stephen, J and Maltby, J. (2009). Gratitude Predicts Psychological Well-Being above the big Five Facets. Personality and individual Differences,46(1),443-447. 

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت