پایان نامه مفهوم دیه (جبران خسارت) در حقوق جزایی جمهوری اسلامی ایران

تعداد صفحات: 86 فرمت فایل: word کد فایل: 1000788
سال: 1391 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه حقوق
قیمت قدیم:۱۵,۲۰۰ تومان
قیمت: ۱۳,۱۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مفهوم دیه (جبران خسارت) در حقوق جزایی جمهوری اسلامی ایران

    رشته حقوق جزا و جرم شناسی

     

    مقدمه

    الف) بیان موضوع و انگیزه انتخاب آن

    حقوق علم زندگی اجتماعی انسانی است. در قرون اخیر افراد در تلاش بوده‌اند تا با ایجاد ضوابط و مقررات در زندگی اجتماعی و گروهی خود در قالب قرارداد اجتماعی به این رویه نظم و سامان بخشند. در این میان عناصری از گذشته‌های دور و ورود آنها به زندگی مدرن امروزی باعث ایجاد تحولات و نگاه‌های جدیدی در عرصه مسائل حقوقی و اجتماعی شده است. دیه (خونبها) نیز یکی از همین موضوعات است. بررسی و دقت در سابقه‌ی اقوام و تمدن‌های بشری گوناگون نشاندهنده‌ی این مطلب است که پرداخت غرامت از سوی جانی به عنوان مجازات یا جبران خسارت دارای سابقه‌ای طولانی و دراز به قدمت عمر بشر است. این روند کم‌کم با گذشت زمان و ورود عناصر و اجزای تازه وارد مرحله‌ای جدید شد. در دین اسلام که دین رسمی حکومت جمهوری اسلامی ایران است این نهاد با صراحت و تأکید مورد قبول قرار گرفت و این نشان می‌دهد که دیه از احکام امضایی اسلام است که در واقع در راستای ایجاد صلح و صفا در میان خانواده‌ها و قبایل عرب که از نظر مسائل اجتماعی در سطح بسیار پایین قرار داشتند به وجود آمد و توسط اسلام تأیید شد. این اختلافات به حدی شدید بود که موجب بروز جنگ در میان قبایل عرب می‌شد و گاه تا سالیان دراز ادامه می‌یافت. به همین دلیل می‌بینیم که واژه «ثار» (خونخواهی) واژه‌ای مقدس و قابل احترام نزد اعراب جاهلیت بوده است. دیه اساساً برای همه اشخاص یکسان نبوده است و برحسب شأن و مقام و منزلت مقتول متفاوت بوده است. با ظهور اسلام در جزیره‌العرب و گسترش نفوذ اسلام در این منطقه و مناطق اطراف مفاهیم و اعتقادات و مبانی حقوق اسلام کم‌کم در جوامع اطراف گسترش و رشد و اشاعه یافت و آنها یگانه راه سعادت خود را در اجرای احکام دین اسلام می‌دیدند.

    با گذشت زمان و نفوذ اندیشه‌های جدید حقوقی مردم هم در راستای ایجاد یک سیستم حقوقی منظم و با ثبات سعی در ایجاد یک جامعه متشکل و مترقی در قالب‌های جدید و منطبق با تحولات روز بودند و از آنجا که انسان موجودی فطرتاً اجتماعی است با تشکیل اجتماعات تلاش داشت تا این نیاز خود را برطرف سازد که مستلزم ایجاد نظم و حکومت قانون و وضع قوانین و مقررات است تا بدین وسیله قوام و ثبات جامعه حفظ شده و زمینه امنیت فردی و اجتماعی به وجود آید. برهمین اساس قوانین حاکم بر هر جامعه محدودیت‌هایی برای افراد خود و در برابر تجاوز و تعدی بر این محدودیت‌ها واکنشی را در نظر گرفته است؛ بدین صورت حقوق جزا به وجود آمد. در ایران هم با توجه به سابقه وجود اسلام و اهمیت آن در نزد مردم و اجرای آن در جامعه، این امر تجلی یافت و با پیروزی انقلاب اسلامی و حاکمیت قوانین اسلامی محرز و مسلم شد. در میان احکام اسلام، احکام جزایی آن از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که امروزه به رقیبی برای حقوق غیر آن تبدیل شده است. دیه نیز یکی از این احکام است. نویسنده این اثر علمی تلاش فراوان دارد تا با بررسی و مطالعه سیر تاریخی و وجودی دیه درجهان و اسلام به مطالعه وضعیت این تأسیس حقوقی در حقوق جزای ایران پرداخته تا بتواند نهاد دیه را که از دیرباز در فقه جایگاه داشته است و باب مهمی را در قانون مجازات اسلامی بخود اختصاص داده است مورد بررسی و دقت قرار دهد و بتواند براساس نتایج علمی و آراء و نظریات حقوقی در تبیین و شناخت این تأسیس اسلامی موفق بوده و بتواند راه‌حلی برای این موضوع که بیابد و بتواند این نکته را ثابت کند که حقوق جزایی اسلام دارای ایده‌ها و نکات مهم در برابری و رقابت با حقوق غیرآن است.

    ب) سؤالات

    1 دیه چیست؟

    2 سابقه دیه در جهان چگونه است؟

    3 دیه در دین اسلام و حقوق اسلامی چه جایگاهی دارد؟

    4 آیا دیه در حقوق اسلام یک حکم تأسیسی است؟

    5 مقادیر دیه چیست؟

    6 آیا انواع دیات هم امروزه دارای کاربرد است؟

    7 حقوق ایران چه نگاهی به این تأسیس اسلام دارد؟

    8 عملکرد قضایی حقوق جزای ایران نسبت به این تأسیس اسلامی چگونه است؟

    9 آیا می‌تواند جنبه دوگانه داشته باشد؟

    10 آیا دیه صرفاً یک تأسیس یک بعدی است؟

    11 آیا جانی نسبت به ضرر و زیان مازاد بر دیه مسئولیت دارد؟

    ج) فرضیات

    در این مورد با توجه به اینکه دیه در سیر تاریخ و پیدایش خوددارای کاربردهای دوگانه خسارت و مجازات بوده است و از آنجایی که حیطه بحث ما حقوق ایران است این فرضیات مطرح است:

    دیه دارای ماهیت حقوقی است.

    دیه در حقوق ایران یک مجازات است.

    دیه برای جانی یک وجهه کیفری دارد.

    دیه می تواند جنبه دوگانه داشته باشد.

    جانی نسبت به ضرر و زیان مازاد بر دیه مسئولیت دارد.

    مقادیر دیه امروزه قابل تبدیل و تقدیم به پول است.

    اسلام در جهت راحتی پیروان خود و سایرین قابلیت تبدیل دیه به پول رایج را پیش‌بینی کرده است.

    د) سابقه‌ی پژوهش

    در این خصوص باید گفت در این پژوهش علمی بر خلاف سایرین  سعی شد تا این تأسیس حقوقی بیشتر از دیدگاه حقوقی و عملی مورد مطالعه قرار گیرد و جنبه های گوناگون عارض بر آن مانند خسارات اضافه وارد بر مجنی علیه که در کمتر اثری به آن پرداخته شده است مورد دقت و کنکاش قرار گیرد تا بتوانید راه حل عملی برای مشکلات موجود در این زمینه ارائه دهد.

    ه) روش تحقیق

    در این تحقیق به روش کتابخانه ای از نظرات تمام حقوقدانان و فقها بخصوص فقهای امامیه استفاده می‌شود و تلاش فراوان شده است با مطالعه نظرات و دیدگاه‌های متنوع آنان و استدلال و دیدگاه‌های حقوقی نویسنده پایان‌نامه در این قضیه مطالب به نحو صریح و واضح و حقوقی بیان شود و از آنجایی که در این میان حقوق جزایی ایران مبنای کار واقع شده است تلاش گردید تا با استفاده از نظرات و آراء قضایی و حقوقی و دیوان عالی کشور در زمینه کاربردی هم این تأسیس حقوقی مورد دقت و کنکاش قرار گیرد تا عمق آن بیشتر برای خواننده مشخص شود.

     

    و) محدودیت‌ها

    در این حیطه با وجود همکاری خوب بخش اداری دانشگاه کارها بخوبی پیشرفت داشت و نویسنده پایان‌نامه تلاش فراوان کرد تا با استفاده از سایر راه‌های ممکن به منابع و مآخذ دسترسی کامل داشته باشد و بتواند اثر علمی به یادماندنی تقدیم آیندگان کند.

  • فهرست و منابع پایان نامه مفهوم دیه (جبران خسارت) در حقوق جزایی جمهوری اسلامی ایران

    فهرست:

    مقدمه

    الف) بیان موضوع و انگیزه انتخاب آن

    ب) سوالات

    ج) فرضیات

    د) سابقه پژوهش

    ه) روش تحقیق

    و) محدودیت‌ها

    ز ) خلاصه و چکیده

    ح) عبارات اختصاری

    بخش اول: دیه (تعاریف و مفاهیم و سابقه پیدایش)

    فصل اول: تعریف دیه

    مبحث اول: معنای لغوی دیه

    مبحث دوم: معنای اصطلاحی دیه

    گفتار اول: مفهوم فقهی دیه

    گفتار دوم: مفهوم حقوقی دیه

    گفتار سوم: مفهوم قانونی دیه

    فصل دوم: سابقه پیدایش دیه

    مبحث اول: سابقه پیدایش دیه درجهان         

    مبحث دوم: سابقه پیدایش دیه در اسلام

    بخش دوم: حقوق جزای ایران

    فصل اول: قبل از انقلاب اسلامی

    مبحث اول: از آغاز تا انقلاب مشروطه

    مبحث دوم: از انقلاب مشروطه تا پیروزی انقلاب اسلامی

    فصل دوم: بعد از انقلاب اسلامی

    مبحث اول: حاکمیت قانون راجع به مجازات اسلامی 1361

    مبحث دوم: حاکمیت قانون مجازات اسلامی 1370

    بخش سوم: پرداخت دیه در حقوق جزایی (جمهوری اسلامی) ایران

    فصل اول: در قانون ایران

    فصل دوم: کاربرد حقوقی دیه

    مبحث اول: مجازات (جنبه کیفری) دیه

    مبحث دوم: جبران خسارت

    مبحث سوم: دیه از نظر سیاست کیفری ایران در حال حاضر

    گفتار اول: قانونگذار   

    الف) مجازات مالی

    ب) جبران خسارت

    گفتار دوم: ماهیت ترکیبی (خاص) دیه

    گفتار سوم: انعکاس ماهیت حقوقی دیه در آرای قضایی ایران

    مبحث چهارم: خسارات زاید بر دیه

    فصل سوم: مسئول پرداخت و مهلت پرداخت دیه

    مبحث اول: جانی                         

    مبحث دوم: ضمان عاقله                 

    مبحث سوم: دولت (بیت‌المال)

    مبحث چهارم: مهلت پرداخت دیه

    نتیجه‌گیری

    پیشنهادات

    فهرست منابع و مآخذ

    .

    منبع:

     دهخدا، علی‌اکبر، لغت‌نامه دهخدا. واژه‌ی دیه

     فرهنگ فارسی معین

    راغب اصفهانی. مفردات

    الطریحی، مجمع البحرین. ج 4

    عوده، عبدالقادر. التشریع الجنایه الاسلامی

    عبدالرزاق، احمد السنهوری، الوسیط فی شرح القانون المدنی الجدید ج 2

    جعفری لنگرودی،‌ محمدجعفر، مبسوط در ترمینولوژی حقوق

    گرجی، ابوالقاسم. مقالات حقوقی، ج1.

    صانعی، پرویز. حقوق جزای عمومی. ج 2.

    میرمحمدصادقی، حسین، واژه‌نامه حقوق اسلامی.

    مصلحی، مهرداد .فرهنگ حقوقی انگلیسی – فارسی.

    کشاورزی، مهدی. بررسی تاریخی و حقوقی دیه به نقل از مجله دادگستر شماره 17 سال چهارم.

    مرعشی، محمد حسن، دیدگاه‌های نو در حقوق جزایی اسلام. چاپ 2

    گرجی، ابوالقاسم. گزارش علمی کنفرانس اجرای حقوق کیفری اسلامی و اثر آن در مبارزه با جرایم.

    کریمی، حسین. موازین قضایی از دیدگاه امام خمینی(ره)

    نوربها، رضا، زمینه حقوق جزای عمومی، 1379. 

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت