پایان نامه بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و تعهد سازمانی مدارس راهنمایی دخترانه دولتی شهرتهران از دیدگاه دبیران

تعداد صفحات: 246 فرمت فایل: word کد فایل: 10001647
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه علوم تربیتی
قیمت قدیم:۳۱,۲۰۰ تومان
قیمت: ۲۹,۱۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و تعهد سازمانی مدارس راهنمایی دخترانه دولتی شهرتهران از دیدگاه دبیران

    پایان نامه درجه کارشناسی ارشد علوم تربیتی –مدیریت آموزشی(M.A)

    چکیده تحقیق

    در این پژوهش به دو ضرورت اصلی در سازمانها که امروزه از جمله مسائل مهم به شمار می رود، یعنی سلامت سازمانی وتعهد سازمانی در مدارس راهنمایی دخترانه دولتی از دیدگاه دبیران در سال 87-86 پرداخته شده است.

    فرضیۀ اصلی تحقیق بررسی رابطه بین سلامت سازمانی وتعهد سازمانی در مدارس راهنمایی دخترانه دولتی از دیدگاه دبیران در سال 87-86 است.

    هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین سلامت سازمانی وتعهد سازمانی در جامعۀ آماری وارائه پیشنهادها وراهکارهایی جهت بهبود امور مدارس به مسئولان آموزش وپرورش

    جامعه تحقیق عبارت بود از : کلیۀ دبیران مقاطع راهنمایی شهرتهران که ازاین جامعه به حجم 8500 نفر، نمونه ای با حجم 380 نفر با استفاده از جدول «کرجسی ومورگان»  تعیین و به صورت نمونه گیری تصادفی مرحله ای انتخاب شد

    برای جمع آوری اطلاعات از سه نوع پرسشنامه مشخصات فردی، سلامت سازمانی وتعهد سازمانی استفاده شد.

    این تحقیق از نوع توصیفی بوده که از روش همبستگی استفاده شده است.

    وکلیۀ عملیات آمار توصیفی واستنباطی پژوهش با استفاده از نرم افزار spss انجام گرفت وسطوح احتمال خطا پذیریر 01/0=x منظور شد وبا توجه به آزمون فرضیه ها نتایج زیر به دست آمد.

    بین سلامت سازمانی در بعد ساختدهی وتعهد سازمانی معلمان در جامعه آماری رابطه مستقیم وجود دارد.

    بین سلامت سازمانی در بعد ملاحظه گری(رعایت ) وتعهد سازمانی معلمان در جامعه آماری رابطه مستقیم وجود دارد.

    بین سلامت سازمانی در بعد روحیه وتعهد سازمانی معلمان در جامعه آماری رابطه مستقیم وجود دارد.

    بین سلامت سازمانی در بعد حمایت منابع وتعهد سازمانی معلمان در جامعه آماری رابطه مستقیم وجود دارد.

    بین سلامت سازمانی در بعد تأکید علمی وتعهد سازمانی معلمان در جامعه آماری رابطه مستقیم وجود دارد.

    بین سلامت سازمانی در بعد یگانگی نهادی وتعهد سازمانی معلمان در جامعه آماری رابطه مستقیم وجود دارد.

    بین سلامت سازمانی وافزایش تعهد عاطفی در جامعه آماری رابطه وجود دارد.

    بین سلامت سازمانی وافزایش تعهد مستمردر جامعه آماری رابطه وجود دارد.

    بین سلامت سازمانی وافزایش تعهد هنجاری در جامعه آماری رابطه وجود دارد.

    بین سلامت سازمانی وتعهد سازمانی در جامعه آماری رابطه ی مستقیم وجود دارد.

     

    مقدمه

    چون انسان موجودی است زیستی و روانی، لذا نیازهای او در قلمرو زیستی و روانی قرار دارد . سرشت نیازمند انسانی او را به زندگی اجتماعی سوق می دهدو به او می آموزد که باید روابط خود را  با محیط و انسان ها برقرار سازد. محیط بی جان و جاندار قادر به تاثیر  در او هستند، در سایه تاثیرات محیطی انسان ها ، عکس العمل نشان می دهند  وبه زبان روان شناسی از خود بروز رفتار می کنند (عسکریان، 1383، ص 75 و 76).  

    شخصیت هر عضو سازمانی در قالب الگوهای رفتار سازمانی او مشخص می شود، الگوهای رفتاری فرد در سازمان می تواند تابعی از الگوهای مدیریتی آن سازمان باشد. شخصیتی که زیرساز آن، شخصیت خود فرد قبل از ورود به سازمان  است و تاثیرات عوامل محیطی مختلف در سازمان در لایه های فرهنگی فرد از عوامل تشکیل  دهنده شخصیت اوست. (عسکریان، 1385، ص 102)

    پس رفتار سازمانی از کنش ها و واکنش هاییکه اعضای سازمان با در نظر گرفتن تاثیر فرهنگ و هویت سازمانی، ارزش های رایج، هدف مشترک سازمانی،  هماهنگی یا فعالیت سایر افراد سازمان از خود بروز می دهند، تشکیل یافته است. به طور کلی زمانی که فرد وارد سازمان می شود، انتظار دارد در قبال در اختیار دادن انرژی و مهارت خود ، از سازمان دریافتی داشته باشد . یعنی یک مبادله  و معامله ای بین فرد و سازمان پدید می آید و این رابطه زمانی موفقیت آمیز تلقی می شود که فرد احساس کند توانایی و مهارتی که در اختیار سازمان  قرار می دهد کمتر از حقوق و مزایایی است که دریافت می کند و سازمان نیز با توجه به مخارجی که افراد می پردازند، منفعت قابل قبولی را به دست می آورد . بنابراین هنگامی که دو طرف موجود در رابطه سازمانی خشنود باشند، پدیده ای رخ می دهد که به آن سینرژی می گویند(نیاز آذری، 1381، ص 46 و ص 61)

    به عبارت  دیگر فرایند رهبریت اثری مستقیم بر توانایی سازمان در ارضای نیاز های کارمندان، ایجاد جو مطلوب کاری و اثر بخشی دارد. این فرایند شامل مباحثی از جمله مهارت های رهبریت، استراتژی ها ، رفتار، خط مش های مدیریت یا بوروکراسی: ارتباطات، حل درگیری ها و مسائل، انگیزش، تعهد  به اهداف سازمانی و روحیه می باشد (شیرازی، 1373، ص 282).

    یکی از عناصر عمده ای که تشکل سازمان های آموزشی بدون آن امکان پذیر نیستند ، نیروی انسانی آموزشی آن سازمان ها یعنی معلم است که صرفاً در امر تدریس و برخوردار بودن معلم از دانش وسیع نمی تواند، ملاک اصلی برای اشتغال پایگاه اجتماعی و مقام معنوی معلم باشد، بلکه شرایط خاص دیگری نیز می خواهد ، برخورداری از شرایط خاص، به منظور ایجاد دگرگونی های لازم در فتار دانش آموز و تکمیل استنتاجات او از مفاهیم است (عسکریان، 1385، ص 47).

    بنابراین وجود نیروی انسانی وفادار به اهداف و ارزش های سازمان و تمایل به حفظ عضویت در آن تمایل خواهد داشت که با تمام تلاش و کوشش خود فراتر از وظایف و مسئولیت های تعیین شده در چارچوب شرح و شغل فعالیت می کند . چرا که احساس تعهد درونی و الزام  عملی نسبت  به وظیفه بزرگترین عامل اجرایی برای ممانعت از هر گونه قصور در انجام کار می باشد (بابایی،‌1376، ص 55).

     از میان همه اشکال تعهد، تعهد سازمانی [1]  لذت بخش تر،‌ پر جاذبه تر، رایج تر به نظر می رسد به طوری که این علاقه مندی و توجه از طریق مطالعات متعددی که روابط بین تعهد سازمانی و پیش شرطها و پیامدهایش را مورد بررسی قرار داده اند قابل مشاهده است (اشرفی، 1374).

    اما انچه که به دنبال تلاش های علمی قابل ملاحظه ای که در دهه های اخیر صورت گرفته و در پی توضیح و سنجش جو اجتماعی مدارس بوده، بحث سلامت  سازمانی[2] جلب نظر می کند.

    سلامت سازمانی به وضعی فراتر از اثر بخشی کوتاه مدت سازمان  دلالت  داشته و به مجموعه ای از خصایص  سازمانی نسبتاً پر دوام اشاره می کند،‌یک سازمان سالم،‌به این معنا ، نه فقط در محیط خود پایدار می ماند،‌بلکه دردراز مدت قادر است به اندازه کافی با محیط خود سازگار شده، توانائیهای لازم را برای بقای خود پیوسته ایجاد کند و گسترش دهد (مایلز، 1969).

    در این تحقیق  بحث سلامت سازمانی و رابطه  آن با تعهد سازمانی از دیدگاه دبیران مطرح است.

    که جهت رسیدن به وضع مطلوب و اثر بخش که ناشی از رضایت شغلی درسازمان (مدارس) است می توان به عوامل مختلفی از جمله سلامت سازمانی اشاره کرد که در راستای تحقق سلامت  شازمانی، تعهد سازمانی نیز برآورده خواهد شد ، که این تحقیق رابطه بین این دو مقدار می باشد.

     

    بیان مسئله

    بسیاری از مردم در داخل یک سازمان متولدشده ، در سازمانی دیگر تحصیل کرده و بسیاری از دارایی خود را از سازمان کسب کرده اندو در درون یک سازمان از دنیا رفته اند. بسیاری از فعالیت های آنها توسط سازمانی به نام دولت تنظیم می شود اکثر افراد بالغ بهترین  ایام عمرشان را به کار برای سازمان ها و داخل آنها می گذرانند . پس سازمان ها تاثیری بر زندگی انسان ها ندارند و توجه به علل و چگونگی اقدامات سازمان ها لازم است (الوانی، 1380، ص 16).

    یکی از چار چوب های نظری مشهور سودمند در مورد تعریف و توضیح و سنجش جو اجتماعی مدارس سلامت سازمانی است اندیشه سلامت کامل در این  سازمان ، توجه را به  عواملی که رشد و شکوفایی آن را تسهیل و  نیز به شرایطی که از پویا ییهای کامل  آن جلویگری می کنند، جلب میکند.

    بررسی سلامت سازمانی یک سازمان آموزشی ، احتمالاً در ایجاد تعهد سازمانی و رضایت شغلی نیز یاری بخش است.

    یک سازمان سالم، نه فقط در محیط خود پایدار می ماند، بلکه در دراز مدت قادر است به اندازه کافی با محیط خود سازگار شده،  توانائیهای لزم را برای بقا خود پیوسته ایجاد کندو گسترش دهد (مایلز1999).

    انسان کوشش می کند که بر اساس یک عمل فکری مبنای معقول برای رفتار خود بیاید. علت این است که انسان در بین صد ها هزار انواع موجودات که دارای مغز هستند، تنها موجودی است که در بسیار موارد با‌آگاهی نسبت به خود و دنیای اطراف تفکر می نماید و با توجه به عوامل ارثی و پرورش شخصیت خودرفتار خاصی را صحیح و منطقی جلوه می دهد. رفتار مفهوم هدفمدار[3]  است. یعنی جهت حصول هدف خاصی برانگیخته می شود و ممکن است همواره آگاهانه و به صورت ناخودآگاه سرزند. واحد اساسی رفتار فعالیت [4]  است. به عبارت دیگر رفتار سلسله ای از فعالیت ها است که در یک واحد زمانی از یک نفر بروز می کند (نیاز آذری، 1381، ص44).

    پس فردی که به عضویت یک سازمان آموزشی درآمده، وظیفه وشغلی به اومحول شده و از ان پس ارتباط و تعهد بین او وسازمان آموزشی ایجاد می شود. (نیاز آذری، 1381،‌ص 47).

    بنابراین یکی از دغدغه های بسیاری از سازمان ها به ویژه سازمان های آموزشی که رابطه تنگاتنگی با انسان ها دارد و از حساس ترین و پیچیچده ترین سازمان ها به حساب می آیند . تعهد نیروهای انسانی این سازمان ها به کار و حرفه خویش است چرا که بدون تعهد و دلسوزی مربی  نمی تواند رابطه مطلوبی با کارکنان و به ویژه دانش آموزان برقرار کند و وظیفه ی خطیر آموزش و پرورش را در آن ها به منصه ظهور برساند و از آنجایی که عوامل بسیاری در این امر دخیل  هستند پس مطالعه ی  این عوامل به ما کمک می کند شرایط و ویژگی های محیط سالم را که از هر گونه فشار نابجا از طرف محیط خارجی بوده و نیز ارتباط منطقی با جامعه دارد، را بشناسیم و با استفاده ی بهینه از تمامی عوامل بتوانیم تمامی شرایط را برای تعلیم و تربیت فراهم سازیم.

    تعهد سازمانی مقوله مهم و حیاتی در سازمان ها بوده که عمر نسبتاً کوتاهی از آن در مدیریت رفتار سازمانی سپری شده است. تعهد سازمانی افراد با توجه به ساختار سازمان از لحاظ تمرکز، تکراری بودن، ارتباطات مناسب، اندازه سازمان، حقوق و فرصت های ارتقاء،‌عادلانه بودن، توزیع انسجام، بار نقش و همچنین ویژگی های فردی شامل مشارکت شغلی،‌سابقه فرصت، میزان تحصیلات، تجربه خدمت و ویژگی های محیطی شامل فرصت های شغلی و مسئولیت خانوادگی تفاوت دارد (ساروقی، 1375، ص68).

    هر اندازه فرد در شغل محوله دارای سطح بالاتری از مسئولیت ، استقلال و شغل مورد علاقه و غیر تکراری باشد تعهد سازمانی بیشتری ابراز می دارد، همچنین افرادی که از سرپرستان خود و عدالت ارزیابی بازده کاری خویش، رضایت بیشتری دارند و احساس می کنند که سازمان در مسائل رفاهی به آنان توجه بیشتری دارد، سطح تعهد بالاتر دارند،‌در مقابل فرصتهای ارتقاء شغل کمتر، تنش بیشتر و ابهامات مربوط به شغل تمایل به نشان دادن سطح پایین تر تعهد را به وجود
    می آورد(استرون، 1377، ص 73)  

    عدم احساسات تعهد مشکل بزرگی درسازمان ها ایجاد می کند که عملکرد نیروی انسانی را تحت تاثیر قرار می دهد که با عوامل زیادی در ارتباط است و یکی از ان ها عوامل محیط و جو سالمی است که در سازمان برقرار است.

    بررسی سلامت سازمانی مدارس راهنمایی دخترانه در این پژوهش از این جهت  اهمیت  دارد که نشان می دهد وضعیت موجود این مدارس در ابعاد شش گانه سلامت سازمانی چیست ؟

    و همچنین  تعهد سازمانی آنها به چه میزان است و ثانیاً هر یک از ابعاد شش گانه سلامت سازمانی دارای چه رابطه با اجزاء سه گانه تعهد سازمانی (عاطفی، هنجاری، مستمر) می باشد که این میزان از دیدگاه دبیران مدارس راهنمایی دخترانه بررسی می شود.

    و با بررسی سلامت سازمانی در رابطه آن با تعهد سازمانی مشخص شود تا چه میزان سلامت سازمانی و تعهد سازمانی در جامعه مورد نظر با هم رابطه دارند تا  از این  طریق بتوان موانع را شناسایی کرد تا بدین گونه مشکلاتی که در سر راه بازدهی منابع آموزشی که گریبانگیر آموزش و پرورش است، کاهش یابد. چون که اگر مدارس از سلامت سازمانی برخوردار نباشد، موجب نامطلوب شدن رفتار سازمانی کارکنان خواهد شد.

    با توجه به مطالب مذکور :

    محقق در راستای پاسخ یابی به سوالات زیر قرار دارد؟  

    - سلامت سازمانی موجود در مدارس راهنمایی دخترانه شهر تهران از نظر دبیران در چه حدی است؟

    - بین سلامت سازمانی و تعهد سازمانی چه رابطه ای وجود دارد؟

     

    ضرورت و اهمیت تحقیق:

    آموزش و پرورش که دارای هدفهای معنوی و اقتصادی است و سعی دارد که فرد را درتحقیق آن هدفها به فعالیت نهادی وا دارد، امروزه دربیشتر جوامع از اهمیت خاصی برخوردار است اهمیت عمده نهاد آموزش و پرورش در نقش اجتماعی آن است که با توجه  به سازندگی فرد، در آماده نمودن او جهت زندگی در میان انسان ها نیز همت گماشت،  این نقش با دادن یک سری از دانستنی ها ناشی شده از فرهنگ جمعی بر فرد، برآورده می شود و بدین نحو،‌ تعلیم و تربیت ضمن دادن آمادگی به شخص جهت رفع نیاز های مادی و معنوی خود، در کمک به مرتفع ساختن حوائج جمعی نیز او را آماده می سازد (عسکریان،‌1376، ص 11).

    پس آموزشگاه که به منزله رکن اساسی سازمان تعلیم و تربیت رسمی در تحقق هدف های مذکور کوشش می کند امروزه به عنوان مهمترین عوامل ایفاگر نقش انسان سازی به شمار می رود و به عنوان یک واقعیت اجتماعی ، ارتباطی مستمر با جامعه پیدا می کند (همان منبع،ص14)

    در مسیر تحول و توسعه جوامع به خصوص جوامع صنعتی نقش نیروهای انسانی واجد تعلیم و تربیت صحیح و متخصص بسیار زیاد بوده است و آموزش و پرورش پویا و سالم نقش کلیدی در پرورش این نیرو ها را دارا است.

    سلامت به معنای فقدان بیماری و نارسایی به طور معمول در یک ارگانیسم (موجود زنده) مطرح می شود که  به  زعم ماتیو مایلز [5]  صرف نظر از مشکلاتی که «ارگانیسم پنداری سازمان » و «نوع آرمانی» بودن مفهوم «سلامت کامل » به بار می آورند رویکرد «سلامت سازمانی» از لحاظ فهم پویایی های سازمان ها و پژوهش و کوشش در جهت بهسازی آن ها ، مزایای علمی قابل ملاحظه ای دارد .

    پارسونز معتقد است که همه نظام های اجتماعی باید برای استمرار فعالیت و رشد و بقای خود، چهار مسأله اساسی زیر را حل کنند: ( اسکات، ترجمه بهرنگی،1373، ص156 )

    به دست آوردن منابع کافی و انطباق با محیط (کارکرد انطباق)

    یقین و تحقق هدف ها (کارکرد تحقق هدف ها )

    حفظ همبستگی در درون نظام (کارکرد یگانگی)

    ایجاد حفظ ارزش های بی همتای نظام (کارکرد پنهان یکپارچگی هنجاری)

    بنابراین ساز مانها از جمله مدارس؛ باید دو دسته نیاز های ابزاری [6] (انطباق و تحقق هدف) و نیاز های بیانی [7]  (یگانگی اجتماعی و یکپارچگی هنجاری ) را اضافه کنند . در واقع فرض بر این است که سازمان های سالم هر دو دسته نیاز های فوق را تامین میکنند .

    در چارچوب جدید ، سلامت سازمانی مدرسه به وسیله شش بعد که روی هم رفته الگوهای رفتار و تعامل های ویژه درون مدرسه را تشکیل می دهند، توصیف می شود  این ابعاد  عبارتند از :

    یگانگی نهادی،‌نفوذ مدیر، ملاحظه گری، ساخت دهی‌، پشتیبانی منابع، روحیه و تاکید علمی .  این اجزای مهم هر دو دسته نیاز های ابزاری بیانی نظام اجتماعی راتامین کرده سطح مسئولیت و نظارت موجود در مدرسه را معرفی می کنند.

    از طرفی دیگر بیان تعهد مساله ای است که سده ها پیش از این مورد توجه پیشوایان دینی ما بوده است و این بزرگواران در گفتارها و نوشتارهای خود این مساله را به روشنی بیان کرده اند. در عهد نامه حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام به مالک اشتر موضع انتخاب کارگزاران متعهد مطرح شده و لزوم رعایت آن به وضوح یادآوری شده است.

    امروزه در ادبیات رفتار سازمانی، ‌تعهد سازمانی به عنوان یکی از نگرش های مربوط به کار در دهه های اخیر تحقیقات زیادی را شامل شده است این تحقیقات بیانگر آن است که عومل موثر بر تعهد سازمانی و همچنین نتایج حاصل از پیامد های تعهد سازمانی قابل توجه بوده ومورد علاقه بسیاری از صاحب نظران رفتار سازمانی واقع گردیده است.

    به عقیده سالانسیک[8] تعهد حالتی است در انسان که در‌آن فرد با اعمال خود از طریق این اعمال اعتقاد می یابد که به فعالیت ها تداوم بخشد و مشارکت موثر خویش را در انجام آن ها حفظ کند (پرتر و همکارانش، 1974) .

    تعهد سازمانی رادرجه نسبی هویت فرد با سازمان و مشارکت او در آن تعریف کرده اند . در این تعریف، تعهد سازمانی سه عامل زیر را شامل می شود:

    اعتقاد به اهداف و ارز شهای سازمان

    تمایل به تلاش شدید در راه سازمان

    خواست عمیق ادامه عضویت درسازمان (ساروقی1374، ص146).

     از جایی که سازمان های تربیتی تغذیه دهنده سایر سازمان ها هستند لذادر جوامع پیشرفته موسسات تربیتی از اهمیت خاصی برخوردارند (عسکریان، 1373، ص 33).

    بنابراین نظام آموزشی به مربیانی نیاز دارد که با تعهد سازمانی بالا به نفع نظام آموزشی فراتر از وظایف محوله تلاش نمایند. چرا که چنین مشاغل حساسی ازاهمیت ویژه ای برخوردار بوده و ضمانت تعلیم و تربیت فرزندان در جامعه درگرو تعهد دبیران می باشد که بارفتار خود بردانش آموزان بر‌آنان تاثیر می گذارند .

    از دلایل اهمیت این موضوع آن است که تعهد سازمانی به عنوان یک نگرش و طرز تلقی کاری قادر است در عملکرد رفتاری دبیران نقش  قابل ملاحظه ای داشته باشد و اطلاعات مفیدی را جهت تحقق اهداف و بهبود عملکرد برای دبیران فراهم آورد و نشان می دهد که تا چه میزان اجزاء سه گانه تعهد در مدارس وجود دارد .

    از طرفی سلامت سازمانی نیز از این جهت اهمیت دارد که نشان می دهد وضعیت موجود در مدارس در ابعاد شش گانه سلامت سازمانی چگونه است ؟ نقاط قوت و ضعف این مدارس در کدام ابعاد است؟

    آیا دبیران از روحیه خوب و بالایی برخوردارند؟ تا چه حدی به تحصیل و آموزش اجر و بها داده می شود؟

    رفتار مدیران با دبیران بیشتر رابطه دار است یا ضابطه مدار ؟ در مدارس که محیط آموزشی محسوب می شوند و بایستی روابط انسانی در آن بیشتر مطرح باشد آیا رفتار مدیران بیشتر همراه با ملاحظه و مراعات است یا متکی بر قوانین و مقررات و ساختدهی وظایف و این که چه کاری ، چه موقع، در چه مکانی و چگونه انجام شود .

    سلامت سازمانی روشن می سازد این آموزشگاهها آیا از امکانات و تجهیزات و منابع لازم و کافی برای آموزش و تحصیل و تدریس برخوردار هستند؟ آیا شرایطی فراهم است که وسایل  آموزشی در اختیار دانش آموزان و دبیران قرار بگیرد ؟ سلامت  سازمانی نشان دهنده نوع رابطه مدیر با کارکنان و رؤسا است و مشخص می کند آیا مدیر مدرسه از توانایی اداره امور و هماهنگی بین اعضاء برخوردار است ؟ سلامت سازمانی از جنبه دیگری حائز اهمیت است و آن این که نشان دهنده رابطه مدرسه با جامعه است سلامت سازمانی روشن می سازد میزان مشارکت و یا دخالت اولیاء در امور اداری و آموزشی مدرسه چگونه است ؟ آیا مدارس راهنمایی نسبت به پیشنهادها و علایق والدین در امور آموزشی مدرسه علاقه مند هستند؟

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و تعهد سازمانی مدارس راهنمایی دخترانه دولتی شهرتهران از دیدگاه دبیران

    فهرست:

    چکیده

    فصل اول:کلیات پژوهش

    مقدمه............................................................................................................................. 2

    بیان مسئله....................................................................................................................... 4

    ضرورت واهمیت تحقیق.................................................................................................. 7

    اهداف تحقیق.................................................................................................................. 12

    فرضیه های تحقیق........................................................................................................... 13

    تعاریف مفهومی وعملیاتی................................................................................................ 14

    الف-تعاریف مفهومی – جو سازمانی................................................................................ 14

    مدرسه سالم.................................................................................................................... 17

    مدرسه ناسالم.................................................................................................................. 17

    تعهد سازمانی.................................................................................................................. 18

    تعاریف عملیاتی ............................................................................................................. 19

     

    فصل دوم:ادبیات وپیشینه پژوهش

    مقدمه ............................................................................................................................ 23

    ادبیات تحقیق.................................................................................................................. 24

    مفاهم وتعاریف سلامت سازمانی....................................................................................... 24

    سازمان به عنوان یک سیستم اجتماعی ............................................................................... 27

    عناصر یک سیستم اجتماعی.............................................................................................. 28

    کارکرد اجتماعی پارسونز.................................................................................................. 30

    جوسازمانی..................................................................................................................... 31

    مفهوم سلامت................................................................................................................. 33

    سلامت سازمانی ............................................................................................................. 34

    ابعاد سلامت سازمانی ..................................................................................................... 37

    سطح نهادی.................................................................................................................... 37

    سطح اداری..................................................................................................................... 37

    سطح فنی ...................................................................................................................... 40

    ابعاد دهگانه سلامت......................................................................................................... 41

    خصوصیات ابعاد سلامت از نظر مایلز............................................................................... 44

    مدل سطح تامپسون در ترکیب نگرشهای سازمانی وسلامت سازمانی .................................... 49

    ویژگیهای اساسی سازمان سالم.......................................................................................... 50

    ویژگیهای اساسی سازمان ناسالم........................................................................................ 52

    مفاهیم وتعاریف تعهد سازمانی ........................................................................................ 55

    انواع تعهد....................................................................................................................... 59

    دیدگاههای مختلف در خصوص ابعاد تعهد سازمانی .......................................................... 62

    دیدگاه کانتر.................................................................................................................... 63

    دیدگاه اتزیونی................................................................................................................ 64

    دیدگاه ایوروسون روی..................................................................................................... 65

    دیدگاه استاو وسالانسیک.................................................................................................. 65

    دیدگاه آرجریس.............................................................................................................. 66

    دیدگاه بیکر..................................................................................................................... 67

    دیدگاه مایرواسکورمن...................................................................................................... 67

    مدل سه بخشی تعهد سازمانی می یروآلن.......................................................................... 69

    اجزاء تعهد سازمانی ........................................................................................................ 72

    عوامل موثر بر تعهد سازمانی ............................................................................................ 73

    الف- عوامل شخصی ...................................................................................................... 74

    ب- عوامل سازمانی ........................................................................................................ 76

    ج- عوامل غیر سازمانی ................................................................................................... 77

    ماهیت شغل وتعهد سازمانی ............................................................................................ 80

    انگیزش وتعهد سازمانی .................................................................................................. 81

    تقوی وتعهد سازمانی ...................................................................................................... 82

    ضرورت واهمیت تعهد مدیریت....................................................................................... 83

    سطوح تعهد سازمانی ...................................................................................................... 85

    تعهد پایین................................................................................................................. 86

    تعهد متوسط............................................................................................................... 87

    تعهد بالا.................................................................................................................... 88

    نتایج وپیامدهای تعهد سازمانی ......................................................................................... 91

    مدلهای تئوریک تجزیه وتحلیل تعهد سازمانی ................................................................... 95

    پایه های تئوریک وتجربی رابطه رضایت شغل با تعهد سازمانی .......................................... 97

    نتیجه گیری از مفاهیم سلامت سازمانی ............................................................................. 98

    نتیجه گیری از مفاهیم تعهد سازمانی ................................................................................. 100

    پیشینه تحقیقات............................................................................................................... 101

    تحقیقات داخلی در مورد سلامت سازمانی ........................................................................ 101

    تحقیقات داخلی در مورد تعهد سازمانی ........................................................................... 110

    تحقیقات خارجی در مورد سلامت سازمانی ...................................................................... 116

    تحقیقات خارجی در مورد تعهد سازمانی .......................................................................... 124

    تحقیقات منطبق داخل کشور............................................................................................. 130

    تحقیقات منطبق خارج کشور............................................................................................ 132

    نتیجه گیری..................................................................................................................... 133

    فصل سوم:روش اجرای پژوهش

    مقدمه............................................................................................................................. 137

    روش تحقیق................................................................................................................... 137

    جامعه آماری................................................................................................................... 138

    نمونه آماری وروش نمونه گیری........................................................................................ 138

    روش جمع آوری داده ها................................................................................................. 140

    اعتبار وپایایی پرسشنامه سلامت سازمانی وتعهد سازمانی.................................................... 140

    الف- پرسشنامه سلامت سازمانی ..................................................................................... 142

    ابعاد پرسشنامه سلامت سازمانی ....................................................................................... 142

    سطح نهادی.................................................................................................................... 142

    سطح اداری .................................................................................................................... 143

    سطح فنی ...................................................................................................................... 146

    پرسشنامه تعهد سازمانی .................................................................................................. 148

    ابعاد پرسشنامه تعهد سازمانی ........................................................................................... 148

    الف-تعهد عاطفی ........................................................................................................... 148

    ب – تعهد مستمر........................................................................................................... 149

    ج- تعهد هنجاری ........................................................................................................... 149

    روشهای آماری................................................................................................................ 150

     

     

    فصل چهارم:تجزیه وتحلیل داده ها

    مقدمه............................................................................................................................. 152

    داده های جمعیت شناسی................................................................................................. 152

    توصیف داده ها............................................................................................................... 157

    تحلیل آماری داده ها........................................................................................................ 159

     

    فصل پنجم:بحث ونتیجه گیری

    مقدمه............................................................................................................................. 180

    خلاصه تحقیق................................................................................................................. 181

    یافته های تحقیق براساس صورت کلیه فرضیه ها:

    فرضیه اول...................................................................................................................... 181

    فرضیه دوم...................................................................................................................... 181

    فرضیه سوم..................................................................................................................... 182

    فرضیه چهارم.................................................................................................................. 182

    فرضیه پنجم ................................................................................................................... 183

    فرضیه ششم.................................................................................................................... 183

    فرضیه هفتم ................................................................................................................... 184

    فرضیه هشتم................................................................................................................... 184

    فرضیه نهم...................................................................................................................... 185

    فرضیه اصلی تحقیق (فرضیه دهم)..................................................................................... 185

    یافته های تحقیق براساس متغیرهای تشکیل دهنده فرضیه ها ............................................... 185

    آزمون فرضیه اول............................................................................................................ 185

    آزمون فرضیه دوم............................................................................................................ 187

    آزمون فرضیه سوم........................................................................................................... 188

    آزمون فرضیه چهارم........................................................................................................ 189

    آزمون فرضیه پنجم.......................................................................................................... 190

    آزمون فرضیه ششم.......................................................................................................... 191

    آزمون فرضیه هفتم........................................................................................................... 193

    آزمون فرضیه هشتم.......................................................................................................... 194

    آزمون فرضیه نهم............................................................................................................. 195

    آزمون فرضیه دهم............................................................................................................ 197

    نتیجه گیری..................................................................................................................... 201

    نتایج داده های توصیفی ................................................................................................... 204

    نتایج داده های استنباطی................................................................................................... 205

    محدودیتهای تحقیق......................................................................................................... 208

    پیشنهادهای تحقیق........................................................................................................... 209

    الف-پیشنهادهای مبتنی بر یافته های تحقیق........................................................................ 209

    ب-پیشنهادهای محقق...................................................................................................... 212

    فهرست منابع.................................................................................................................. 214

    منابع فارسی.................................................................................................................... 215

    منابع انگلیسی.................................................................................................................. 222

    پیوست ها....................................................................................................................... 224

    .

    منبع:

    منابع فارسی

    احمدی، مسعود، 1386، مدیریت،رفتار سازمانی، نشر کوهسار، چاپ اول.

    استرون، حسین، 1376 ،تعهد سازمانی،فصل نامه مدیریت در آموزش وپرورش، دورۀ پنجم، شماره مسلسل17 بهار.

    اسکات، دبلیوریچارد، 1380،سازمانها، سیستمهای حقیقی، حقوقی، باز، ترجمه محمدرضا برنگی، تهران، انتشارات کمال تربیت

    الوانی، سید مهدی، 1373، مدیریت عمومی، تهران، نشر نی.

    آقائی، کمال، 1381، بررسی رابطه بین سلامت سازمانی باوظایف شش گانه مدیران آموزشی مدارس متوسطه شهرستان مهاباد، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران ، دانشگاه علامه طباطبایی.

    آهنچیان، محمدرضا،1381،ارتباط اثر بخشی مدیر با سلامت سازمانی در مدارس راهنمایی ومتوسطه استان زنجان، تهران، پژوهشکده تعلیم وتربیت.

    اندرودی، مرضیه، 1381، بررسی رابطه بین سلامت سازمانی با تعهد سازمانی دبیران در مدارس راهنمایی دخترانه شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد،تهران، دانشگاه شهید بهشتی.

    اشرفی، بزرگ، 1374، تبیین عوامل موثر برتعهد سازمانی مدیران وکارکنان شرکت زغال سنگ البرز شرقی، پایان نامه ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.

    اقتداری، علی محمد، 1380، سازمان ومدیریت (سیستم ورفتار سازمانی) تهران، انتشارات، مولوی.

    ابراهیمی، احمد، 1378، «تعهد سازمانی ورابطه آن با رضایت شغلی مدیران ومعلمان مدارس دولتی مقطع راهنمایی آمل»،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.

    بابایی، منیژه، 1376، «عوامل روانی موثر بر وجدان کاری وانضباط اجتماعی » خلاصه مقالات دومین اجلاس بررسی راههای عملی حاکمیت وجدان کاری وانضباط اجتماعی، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات.

    برومند، زهرا، 1373، بهبود وبازسازی سازمانی، فنون علوم رفتاری، تهران، نشر هود.

    بهرنگی، محمدرضا، 1378، مدیریت آموزشی وآموزشگاهی، چاپ پنجم، تهران، انتشارات کمال تربیت.

    پیشوا،سروش، 1378،بررسی رابطه جو سازمانی با میزان تعهد دبیران دبیرستانهای دخترانه دولتی شهر شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم تربیتی.

    تامیلنسون، پال وجانکنینز، مشیل، 1376، نقش تعهد سازمانی ورضایت شغلی در پیشگیری از ترک خدمت کارکنان، ترجمه محمد رضا زالی،تازه های مدیریت، دوره پنجم، شماره 18.

    حاجی پور، مژگان، 1375، مطالعه ومقایسه سلامت دبیرستانهای دخترانه دولتی وغیر انتفاعی شهرتهران، پایان نامه  کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تربیت معلم تهران.

    حیدری فرد، رضا، 1380، «بررسی رابطه تعهد سازمانی با اثر بخشی مدیران دبیرستانهای شهر کرمانشاه»،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران.

    خلیلی شورینی، سهراب، 1373،تئوریهای رهبری، سازمانی وکاربرد آن ها در نظام مدیریت ایران، تهران، انتشارات قائم.

    خیاط جدیدی،معصومه، 1381،«بررسی رابطه بین سلامت سازمانی با اثر بخشی در مدارس راهنمایی دخترانه شهر تهران» پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تربیت معلم، دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی.

    داوودآبادی فراهانی،زهره، 1377، «بررسی نقش رضایت شغلی بر میزان تعهد شغلی وسازمانی دبیران دبیرستانهای ناحیه 14 آموزش وپرورش شهر مشهد»، پایان نامه کارشناسی ارشد، مرکز آموزش  مدیریت دولتی، مشهد.

    دیویس، کیت ونیواستورم ، جان، 1370،«رفتار انسانی در کار (رفتار سازمانی)، ترجمه محمد علی طوسی، چاپ اول، انتشارات مرکز، آموزش مدیریت دولتی،تهران.

    دارابی، اعظم، 1380،«بررسی رابطه جو سازمانی از بعد سلامت سازمانی وعملکرد مدیران آموزشی دبیرستان دخترانه استان تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد،تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.

    دیویس، استانلی 1376،مدیریت فرهنگ سازمان، ترجمه ی ناصر میر سپاسی و پریچهر معتمد گرجی، تهران، انتشارات مروارید.

    دولت خواهان،محبوبه، 1380، «تعهد سازمانی مدیران ورابطه آن با رضایت شغلی آنان در دبیرستانهای دولتی شهرتهران» پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تهران.

    رابینز، استیفن پی، 1385،«رفتار سازمانی، مفاهیم، نظریه ها، کاربردها» ترجمه علی پارسائیان وسید محمد اعرابی، دفتر پژوهش های فرهنگی، جلد اول.

    رابینز، استیفن پی، 1385، «رفتار سازمانی، مفاهیم، نظریه ها، کاربرد ها،ترجمه علی پارسائیان وسید محمد اعرابی ، دفتر پژوهش های فرهنگی، جلد دوم.

    رضائیان، علی، 1384، مدیریت رفتار سازمانی، انتشارات سمت.

    رضائیان، علی، 1374، اصول ومدیریت، تهران، انتشارات سمت.

    رحیمی پردنجلی، عوصغلی، 1379،«بررسی میزان سلامت سازمانی مدارس ورضایت شغلی معلمان در مقطع ابتدایی استان چهارمحال بختیاری»،تهران، پژوهشکده تعلیم وتربیت.

    روحی، اکبر،1379،رابطه بین شیوه های تصمیم گیری دبیران وسلامت سازمانی مدارس متوسطه شهر اصفهان، اصفهان،مرکز آموزش مدیریت دولتی اصفهان.

    رضائی نژاد، عبدالله، 1375،دستنامه ای مدیران، تهران، موسسه خدمات فرهنگی رسا.

    رندال، دنا، 1374،«تعهد سازمانی ونگرش مجدد به انسان سازمانی» ترجمه اسفندیار فرج وند، تهران، مجله زمینه، سال پنجم، شماره 52و 51، مهر وآبان 1379.

    رضی، سید، 1379، نهج البلاغه، ترجمه حسین انصاریان، تهران، انتشارات پیام آزادی.

    زارعی،جواد، 1380، بررسی ارتباط میان تعهد سازمانی ورضایت مهندسی شغلی مسئولان ومعلمان تربیت بدنی آموزشگاههای استان خراسان،پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان.

    ساروقی، احمد، 1375، «بررسی تأثیر تعهد سازمانی بر ترک خدمت مدیران وکارشناسان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

    ساروقی، احمد، 1375، تعهد سازمانی ورابطه آن با تمایل به ترک خدمت فصلنامه مدیریت دولتی، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی، شماره 35.

    ساعتچی، محمود، 1372، انگیزش، فضای سازمانی وبهره وری در سازمان، فصل نامه مطالعات مدیریت، تهران، دانشکده حسابداری ومدیریت دانشگاه علامه طباطبایی، شماره اول، دوره سوم، بهار.

    ساعتچی، محمود، 1375، روان شناسی کاربرای مدیران در خانه، مدرسه، سازمان، تهران، انتشارات ویرایش.

    سنجری، احمدرضا، 1375،«تعهد شغلی مدیران آموزشی» فصل نامه مدیریت در آموزش وپرورش، تهران، دوره چهارم، شماره مسلسل 14، تابستان.

    سرمد،غلامعلی، 1385، روابط انسانی در سازمانهاو آموزشی، انتشارات سمت.

    سرمد، زهره، حجازی، الهه ، بازرگان ، 1383، روش های تحقیق در علوم ارتباطی ، چاپ نهم ، نشر آگه.

    شیرازی، علی، 1373، مدیریت آموزشی، انتشارات جهاد دانشگاهی، مشهد.

    شاه حسینی، جعفر، 1377، بررسی مقایسه سلامت سازمانی، هنرستانهای فنی وحرفه ای دولتی پسرانه، شهرستان شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد، شیراز، دانشگاه شیراز.

    صافی، احمد، 1377، اهمیت مدیریت در آموزش وپرورش ماهنامه ی پیوند، شماره ی 27.

    طاهری، محمد، 1381،بررسی رابطه بین سلامت سازمانی وروحیه دبیران دبیرستان های پسرانه دولتی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تهران.

    طوسی،محمد علی، 1372، فرهنگ سازمانی، چاپ اول، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی تهران.

    عسکریان، مصطفی، 1371، جامعه شناسی آموزش وپرورش، چاپ دوم، تهران، انتشارات توس.

    عسکریان، مصطفی، 1385، روابط انسانی ورفتار سازمانی، چاپ اول، تهران، انتشارات امیرکبیر.

    عسکریان، مصطفی، 1373، سازمان ومدیریت در آموزش وپرورش تهران، انتشارات امیر کبیر.

    عسکریان، مصطفی، 1385،مدیریت منابع انسای در سازمانها و کاربردی، انتشارات همایش دانش.

    علاقه بند، علی، 1377،جو سازمانی مدرسه، فصل نامه مدیریت در آموزش وپرورش، دوره پنجم، شماره مسلسل 17، تهران، زمستان.

    علاقه بند، علی، 1375، درسنامه جوسازمانی، جزوه درسی، تهران، دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.

    علاقه بند، علی، 1375، مقدمات مدیریت آموزشی، نشرروان، چاچ نهم.

    علاقه بند، علی، 1374، مبانی نظری واصول مدیریت آموزشی، چاچ ششم، تهران، انتشارات بعثت.

    علاقه بند،علی، 1375، مبانی نظری واصول مدیریت آموزشی، تهران، نشرروان.

    قنبری کوهنجانی،فرزاد، 1377، بررسی وضعیت سلامت سازمانی مدارس متوسطه دولتی وغیرانتفاعی شهرستان شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد، شیراز، دانشگاه شیراز.

    کرمن، ابراهام، ک.1970،روان شناسی صنعتی وسازمانی، ترجمه ی حسین شکرکن، 1370،تهران، انتشارات رشد.

    کهن، گوئل، 1372،تئوریهای سازمان ومدیریت، تهران، انتشارات اطلاعات.

    لی فام، جیمز،م و هووئه، جیمز، ا، 1370، مدیریت مدارس، مبانی وتئوریها، ترجمه محمد علی نائلی، انتشارات دانشگاه شهید چمران، اهواز، چاپ چهاردهم.

    لوبوف، مایکل، 1372، بزرگترین اصل مدیریت در دنیا، ترجمه مهدی ایران نژاد، تهران، نشر مدیران.

    مورهد، گریگوری وگریفین، ریکی، 1383، رفتار سازمانی، ترجمه سید مهدی الوانی وغلامرضا معمارزاده، انتشارات مروارید، چاپ هشتم.

    مطهری، مرتضی، 1361، انسان وسرنوشت ، تهران، انتشارات صدرا.

    مقیمی، محمد، 1380،سازمان ومدیریت، رویکردی پژوهش، چاپ سوم، انتشارات ترمه.

    مطهری،مرتضی، 1370، امدادهای غیبی(مدیریت ورهبری دراسلام) تهران، انتشارات صدرا.

    مشبکی، اصغر، 1375، رابطه تعهد و وجدان کاری با تحول اداری، مجموعه مقالات اجلاس بررسی راههای عملی حاکمیت وجدان کاری وانضباط اجتماعی، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.

    مجیدی، عبدالله، 1377، «تأثیر جابجایی برتعهد سازمانی ورضایت شغلی کارمندان اداره کل مالیات بر شرکتها» پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس تهران.

    میرکمالی، سید محمد، 1373، رهبری ومدیریت آموزشی، چاپ اول، تهران، نشر رامین.

    میرکمالی، سید محمد، 1372،«سرمقاله» فصلنامه مدیریت در آموزش وپرورش، تهران ، سال دوم، شماره4، شماره مسلسل 8، زمستان.

    نقی زاده  بیرمی، غفور، 1371، بررسی عوامل موثر بر تعلق خاطر سازمانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده حسابداری ومدیریت دانشگاه علامه طباطبایی.

    نوروزی، میرفضل الله،1380، «بررسی سلامت سازمانی ورابطه آن با تعهد سازمانی در مدارس راهنمایی مناطق 19 گانه تهران، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.

    نیاز آذری، کیومرث، 1381، رفتارو روابط انسانی در سازمانهای آموزشی، انتشارات فراشناخت.

    وایلز، کیمبل، 1376، «مدیریت ورهبری آموزشی »ترجمه محمد علی طوسی، چاپ ششم، مرکز آموزش مدیریت دولتی، تهران.

    هرسی، پال وبلانچارد، کنت، 1377، «مدیریت رفتار سازمانی(کاربرد ومنابع انسانی) »ترجمه علی علاقه بند، چاپ دوازدهم انتشارات امیر کبیر، تهران.

    هرسی، پال وبلانچارد، 1383،کنت،مدیریت رفتار سازمانی(استفاده از منابع انسانی) ترجمه قاسم کبیری، تهران، انتشارات مرکز جهاد دانشگاهی،چاپ هفتم.

    هنسن،مارک، 1370، مدیریت آموزشی ورفتار سازمانی، ترجمه محمد علی نائلی، اهواز، دانشگاه شهید چمران، چاپ سوم.

    هومن، حیدرعلی، 1374،شناخت روش علمی در علوم رفتاری، چاپ دوم، تهران، انتشارات پارسا.

    هوی، وین، ک، مسیکل،سیل، ج، 1382،مدیریت آموزشی، تئوری، تحقیق وعمل در مدیریت، ترجمه میر محمد سید عباس زاده، ارومیه، انتشارات ارومیه، چاپ چهارم

     

    منابع انگلیسی:

    1)    Burning N.S. Synder R.A.1993."sex and position os predicter of organization commitment", Academy of managent.Journal,Vol.29,No.3.p.183.

    2)    Buron , R.A.and Greenberg, J (1990).Behavior in orginazations understanding and manag ingthe human side of work.

    3)    Cooper-Hamilk, A.and viswesvaran , C.(2005).The construct of work commitment : Testing an Integrative frame work.psycological Bulletin , P : 241-258.

    4)    Dessler cary,1980."Human Behavior improve performance at work pretice"-hal.p.211

    5)    Hersay paul and ken.Blanchard.1998."management of organizational behavior".op,cit,p.146.

    6)    Hoy , WK.and CJ.Tarter and , J.Bliss (1990) ,"organizational climate school/health and effectiveness ",A comparactive analysis”, “Educational Administration Quarterly , vol . 26 , No. 3 , 1990 , p . 260 -279.

    7) Kwok Tung Tsui and yin cheong cheng . 2004 ."school organizational health and teacher commitment contingency study with mlti-level analysis " swets and zeitlinger  publishiers.

    8) Meyer J-P and N.t Allen , 1999.

    "A three components conceptuallization of organizational commitment " Humon Resource management Reviw , n.1 , p.p : 61 – 88 –

    9) Meyer , J. Stanley , D., Herscovich L . , & Topolnytsky , L . (2002). Affective  continuance and normative commitment to the organization : A meta – analysis of antecedents , correlates , and consquences . Journal of vocational Behavior , 61 : 20-25.

    10) Miles , Matthew. "planned change and organizational health : figure and Ground " from " organizations and Human Behavior : focus on schools". Fred D. Carver & Thomas J. sergiovani .Mc Grow Hill , 1969.

    11) Miskel G . cicil and Hoy k. wayne , "Educational Administration , Theory , Research , practice". International Edition . 1991.

    12) Modway Rot , porter W.L , steers R. M , (1992) ."Employee organization Linkages". New York Academic press, p. 120 .

    13)owen s , Robert G.zool, "organizational behavior in education instructional leadership and school reform" Copy right printed in the united states of America.2001.by Allyn and Bacon.

    14) Patel.M.K.1998."A study.of organizational Healt and organizational commitment among industrial employees" saurashtra university , Rajkot, JIAAP , 1998.jan,

    15) Richards Beverly , Terrance obrien-Duance AKreyd 2001."Predicting the organizational Commitment of marketing education teachers by work related rewards" North Carolina state university.

    16) Sadegul , AKbab.2004."organizational Health of secondary school in Turkey and changes needs ",Abaunt izzet Baysd university Turkey.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت