پایان نامه شیوع کودک آزاری و ارتباط آن با ویژگی های شخصیتی والدین دربین دانش آموزان مدارس راهنمایی شهرستان اردبیل

تعداد صفحات: 84 فرمت فایل: word کد فایل: 1000706
سال: 1392 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه شیوع کودک آزاری و ارتباط آن با ویژگی های شخصیتی والدین دربین دانش آموزان مدارس راهنمایی شهرستان اردبیل

    پایان نامه کارشناسی ارشد (M.A)

    رشته روانشناسی عمومی

    چکیده

    پژوهش حاضر با هدف بررسی شیوع کودک آزاری و رابطۀ آن با ویژگی­های شخصیتی والدین دانش آموزان مدارس راهنمایی شهرستان اردبیل انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهرستان اردبیل و والدین آنها است که در سال تحصیلی 92-1391 مشغول به تحصیل بودند. روش نمونه­گیری در پژوهش حاضر، خوشه­ای چند مرحله­ای   می­باشد و تعداد نمونه به میزان 580 نفر کودک (290 نفر پسر و 290 نفر دختر) و والدین آنان انتخاب شد. روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی می­باشد. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه 5 عاملی نئو فرم کوتاه، پرسشنامه کودک آزاری استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. یافته­ها نشان داد که پنج عامل شخصیتی والدین به طور معنی­داری کودک آزاری را پیش بینی می­کند و به ترتیب سهم سازگاری، وجدانی بودن، برونگرایی، انعطاف پذیری و روان رنجوری در پیش بینی کودک آزاری از بیشتر به کمتر است. نتایج در مورد شیوع کودک آزاری نیز نشان داد که آزار فیزیکی 27/3 (پسران 79/3، دختران 75/2)، آزار روان شناختی 96/3 (پسران 13/4، دختران 79/3) و غفلت 10/3 (پسران 41/2، دختران 79/3) شیوع دارد.

    مقدمه

    تاریخچۀ زندگی یک فرد در واقع مدتها پیش از تولد او آغاز می شود؛ زیرا تأثیر عوامل ژنتیکی و محیطی بیش از تولد آغاز می شوند. معمولاً رشد شخصیت را پس از تولد طی چند دوره مورد مطالعه قرار می دهند که عبارت اند از: دورۀ شیر خوارگی. (از تولد تا 2 سالگی)، دورۀ پیش دبستانی (2 تا 5 سالگی)، دورۀ کودکی میانه (6 تا 12 سالگی) و دوران بلوغ (13 تا 18 سالگی)، دورۀ بزرگسالی (50 تا 60 سالگی)، و دورۀ کهنسالی (از 60 سالگی به بعد).دورۀ شیرخوارگی از جهات گوناگون بر رشد شخصیت در دوره بزرگسالی تأثیر می گذارد، چرا که بیشتر ویژگیهای شخصیتی دوره های بعدی رشد را می توان در این دوره ردیابی کرد. همچنین نکتۀ جالب در این دوره آن است که حتی از نظر شخصیت در دوره نوزادی نیز بین کودکان مختلف تفاوتهای قابل توجهی مشاهده می شود که حاکی از تأثیرات متفاوت عوامل ژنتیکی و محیطی هستند؛ مثلاً وجود واکنش مانع محرک در بعضی نوزادان در نهایت منجر به اختلال شخصیتی در خود فرو روی می شود. از عواملی که در شخصیت فرد می­تواند موثر باشد کودک آزاری است.کودک آزاری در ممالک مختلف از دیدگاههای مختلف قانونی، پزشکی و اجتماعی تعریف می شود و شامل هرگونه آسیب جسمی، روانی، جنسی، رفتارهای اهمال گرانه یا خشونت با فرد زیر 18 سال توسط فردی که مسئولیت رفاه و آسایش او را برعهده دارد می باشد بطوری که سلامت و آسایش کودک آسیب دیده یا به خطر بیفتد (هازارد[1]، 1988).

    پژوهش­ها نشان دهنده رابطه ی سابقه ی کودک آزاری با بهداشت روانی و پیامدهای روانپزشکی آن در دوران بزرگسالی است (هوروتیز[2]، 2001؛ مک میلان[3]، مودن[4]، 2001؛ کندال تالک[5]، 2002؛ آرنو[6]، 2004). نتایج برخی از پژوهشها از ارتباط بین اشکال چندگانه بدرفتاری در مورد کودکان و سلامت روانی دوران بزرگسالی حکایت می کنند (روجر، 1988؛ والری، 2003؛ اسدالهی، برات وند، 1384). برخی نیز برای هر کدام از ابعاد کودک آزاری پیامد منفی خاصی را در دوران بزرگسالی پیش بینی کرده اند و برخی از تحقیقات نشان دهنده ی آثار فیزیولوژیکی منفی کودک آزاری در دوران بزرگسالی است (کریستین[7] و همکاران، 2007؛ ربکا[8] و همکاران، 2008). عزت نفس پایین، انزواگرینی و اقدام به خودکشی نیز در برخی از پژوهشها به عنوان پیامدهای کودک آزاری در بزرگسالان می باشد (ثناگوی معرز، 1379؛ نوروزی، 1382).

    باتوجه به مطالب گفته شده به دنبال پاسخگویی به این سوال هستیم که چه ارتباطی بین5عامل شخصیتی والدین ومیزان کودک آزاری وجودداردومیزان شیوع کودک آزاری درمقطع راهنمایی مدارس شهرستان اردبیل چقدراست؟

    1-2- بیان مسئله

    مطابق تعریف سازمان بهداشت جهانی کودک آزاری عبارت است از آسیب یا تهدید سلامت جسم، روان و یا رفاه و بهزیستی کودک به دست والدین یا افرادی که نسبت به او مسئول هستند (آقابیگلویی و همکاران، 1380). بدرفتاری با کودک اصطلاحی است که برای توصیف شیوه هایی که کودکان ممکن است به وسیله بزرگسالان مورد بدرفتاری قرار گیرند استفاده می شود و رفتاری به سوی شخص دیگر است که خارج از هنجارهای رفتار است و علت خطر اساسی آسیب فیزیکی یا هیجانی به کودک می باشد. بدرفتاری با کودک به چهار مقوله اصلی تقسیم می شود سوء استفاده جنسی، سوء استفاده فیزیکی، آزار روان شناختی و غفلت (دی و همکاران، 2006).

    بدرفتاری با کودک در همه کشورها و فرهنگ ها اتفاق می افتد و معمولاً از تعامل بین چندین عامل خطر از قبیل افسردگی والدین، استرس، انزوای اجتماعی ایجاد می شود. غفلت شایع ترین شکل بدرفتاری در آمریکاست که به علت دانش ناکافی درباره تربیت است. اما غفلت عمدی نادر است (دوبوتیز و بنت[9]، 2007).

    کودک آزاری حداقل ناخوشایند و در بدترین حالت کشنده است و بیشتر اثرات زیان بار روان شناختی و گاهی اوقات جسمانی را ایجاد می کند. همه­گیر شناسی مشکل بستگی به تعریف کودک آزاری دارد اما کمتر از آنچه که اتفاق می افتد گزارش می شود. بیشتر موارد در خانواده به وسیله والدین یا مراقب اولیه روی می دهد به استثنای سوء رفتار جنسی که به طور برابر توسط افراد آشنا و غریبه روی می دهد. مطالعه می چاهال و کاوسون[10] (2005) در زمینه شیوع کودک آزاری، کودک آزاری فیزیکی را 7 درصد، آزار هیجانی 6 درصد، فقدان مراقبت 6 درصد، فقدان نظارت 5 درصد و آزار جنسی را 11 درصد گزارش کرده است. عوامل متعددی با کودک آزاری در ارتباط است که می توان به عوامل اجتماعی و خانوادگی اشاره کرد. در خانواده های تک والدی یا در خانواده هایی که هر دو والد از بیماری روانی یا مصرف مواد و الکل رنج می برند و همچنین در خانواده هایی که خشونت بین والدین وجود دارد شیوع کودک آزاری بیشتر است. والدین آزارگر معمولاً در کودکی مورد آزار قرار گرفته اند و تحقیقات در دو دهه گذشته از ارتباط بین کودک آزاری و مشکلاتی از قبیل افسردگی، اضطراب، مصرف مواد، خشم، گسیختگی (تجزیه)، اعتماد به نفس پایین و خودکشی حمایت می کند (گلاسر[11]، 2005).

     

    1-Hazard

    2-Horoveitz

    3-Mak milan

    4-Moden

    5-Kendal- talk

    6-Arno

    1-Kresten

    2-Rebckah

    3- Day

    1  -May- Chahal & Cawson

    2- Glaser

  • فهرست و منابع پایان نامه شیوع کودک آزاری و ارتباط آن با ویژگی های شخصیتی والدین دربین دانش آموزان مدارس راهنمایی شهرستان اردبیل

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    منابع فارسی

     

    آزاد، حسین. (1378). آسیب شناسی روانی، ج اول، تهران، سمت.

    آقا بیگلویی، عباس؛ رسول زاده طباطبایی، کاظم؛ موسوی چمک؛ حسن .( 1380). کودک آزاری، چاپ اول، تهران، انتشارات کتاب آوند دانش.

    احدی، حسن؛ محسنی، نیک چهر. (1378). روانشناسی رشد، تهران، نشر بنیاد.

    احدی، حسن؛ محسنی، نیک جهر. (1386). روانشناسی رشد، چاپ پردیس، تهران.

    احدی، بهمن. (1388). بررسی رابطه مشکلات رفتاری کودکان دارای اختلال یادگیری با هوش هیجانی، تحمل ابهام و پنج عامل شخصیت مادریان آنها، دانشگاه محقق اردبیلی – دانشکده ادبیات و علوم انسانی

    اخضری، فاطمه. (1375). بررسی عوامل موثر بر کودک آزاری جسمی،پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن.

    انجمن روانپزشکان آمریکا. (1994). راهنمای آماری و تشخیصی اختلال های روانی، مترجم: نیکو، محمد؛ آواریس، هامایکا؛ نقشبندی، سیامک. (1374). تهران، انتشارات سخن.

    ثناگوی محرز، غلامرضا. (1379). مقایسه ویژگیهای شخصیتی مادران کودک آزار با مادران غیرکودک آزار در پسران 15-12 ساله تهرانی، رساله کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

    پروین، لارسن. (1988). ترجمه جوادی و کدپر، روانشناسی شخصیت، نظریه و تحقیق، ناشر مقر سه خدمات فرهنگی رسا، چاپ اول، 1372.

    حیدری قرایی، نرگس خاتون. (1388). بررسی شیوع کودک آزاری و ارتباط آن با ویژگیهای روان شناختی والدین. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی.

    حق شناس، حسن. (1385). طرح پنج عاملی ویژگی های شخصیت: راهنمای تفسیر و هنجارهای آزمون های NEO-PI-R و NEO-FFI، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، ص 127- 133

    دستنامه روانپزشکی بالینی، کاپلان و سادوک، (2009)، مترجم ارجمند، محسن؛ رضاعی، فرزین؛ فغانی جدیدی، نادیا. (1390). تهران، کتاب ارجمند، نسل فردا.

    دادستان، پریرخ، روانشناسی مرضی تحولی، ج اول، (1380)، تهران، سمت.

    دلاور، علی. روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی،(1386)، تهران، نشر روان، ص 99.

    راتوس، اسپنسر، (2008)، روانشناسی عمومی، ترجمه حمزه گنجی، (1388)، نشر ساوالان.

    سیاسی، علی اکبر. (1351). نظریه های شخصیت یا مکاتب روان شناسی. تهران انتشارات دهخدا. ص 82-89.

    ستوده، هدایت اله. (1383). آسیب شناسی اجتماعی. تهران. نشر بعثت.

    سانتراک، جان دبلیو، زمینه روانشناسی، ترجمه فیروزبخت، (1383)، تهران، رسا.

    شولتس هاون، روان شناسی کامل الگوهای شخصیت سالم، ترجمه گیتی خوشدل، (1364)، تهران، انتشارات نشر نو.

    شریعتمداری، علی. (1374). روانشناسی تربیتی. تهران. انتشارات  امیر کبیر.

    عبدالله زاده ، بیانه. (1386). مقایسه بین عوامل شخصیت، سبکهای حل مسئله و میزان استرس تجربه شده میان افراد وابسته به مواد و افراد بهنجار، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه تبریز.

    کاپلان و سادوک. (2010). دستنامه روانپزشکی بالینی، ترجمه ارجمند، محسن، رضاعی، فرزین، فغانی جدیدی، نادیا، (1390)، تهران، نسل فردا.

    کاهانی، علیرضا؛ توفیقی، حسن. (1375). کودک آزاری جسمانی عمومی، تهران، مجله علمی پزشکی قانونی، شماره دهم، ص 56-58.

    کریتس، آنتونی جی، روانشناسی سلامت، ترجمه آشتیانی، علی، عظیمی آشتیانی، هادی، (1382)، تهران، موسسه انتشارات بعثت.

    گروسی فرشی، میر تقی. (1380). رویکردهای نوین در ارزیابی شخصیت، تبریز، نشر جامعه پژوه.

    مدنی، سعید. (1382). کودک آزاری در ایران، نشر اکنون، تهران.

    محمدخانی، پروانه. (1378). کودک آزاری، شیوع و انواع، رساله دکترای روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.

    مزلو ابراهام، (1998). انگیزش و شخصیت، ترجمه رضوانی احمد، مشهد، انتشارات قدس رضوی، 1379.

    میری، سعید. (1382). بررسی شیوع کودک آزاری در دانش آموزان دوره ی دبیرستان شهر بم. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمان کرمان، کرمان.

    نقوی، اعظم؛ فاتحی زاده، مریم. (1387). کودک آزاری: علل، آثار، درمان، تهران، رانژه.

    وندر زندن، (2006) روانشناسی رشد، ترجمه گنجی، حمزه، (1386)، تهران، موسسه نشر ساوالان.

    Alizade, H., and Andries, C.(2002). Interaction of parenting styles and attention deficit hyperactivity disordev in Iranian Parent child family Behavior Therapy, Vol.24(3) , 37-52.

    Antony, MM, BarLow,H, Handbook of Access ment and Planing For Psychological Disorder, New yourk: G:I Ford Press.

    Asghari moghadam, MA; karami, B; Rezaei, s (2002). The Drevalence rates of Psychology; 6(1): 30- 51

    Asghheig,B, Feinmann, C, Harris, M. (1992). Prevalence. F Post traumatic stress disorder in Patients with chronic idiopathic FacLaL Pain, British Journal of Oral and mixiLLo Faual Surdery, 30, 360-364.

    American human association. (2003). Report child abuse and neglect. www.americanhumanassociation.com .

    American human association. (2004). Child abuse and neglect. In America what the deted say. www.americanhumanassociation.com

    Andrea Pickering, A; Farmer, A; McGuffin, P. (2004). The role of personality in childhood sexual abuse. Personality and Individual Differences 36 (2004) 1295–1303.

    Boyduk, N, (2006)- PsychologJand Low back Pain International Journal of os teo Pathice medicine; 9(2): 49-53.

    Baird, S. C. (1988). Development of risk assessment indices for the Alaska Department of Health and Social Service. In T. Tatara, (Ed.), Validation research in CPS risk assessment: Three recent studies. Washington, DC: American Public Welfare Association, 91-136.

    Byron, E.,  Martha, F.E & James, N. (1991). MMPI-2 Profiles of Women at Risk for Child Abuse. JOURNAL OF PERSONALITY ASSESSMENT, 1991, 57(2), 254-263.

    Baumrind, D.,(1967). Child Care Practices anteceding three Patterns of Preschool behavior, genetic Psychology monographs, 15,43-88.

    Baunrind.D. (1991). Parenting styles and development. In. J. Brooks-Gunn, R.M. Lerner, and A.P.C. Petersen (Eds). The Encyclopedia on adolescence (PP.746-758) New York: Garland Publishing.

    Brodsky, B. S., Oquendo, M., Ellis, S. P., Haas, G. L., Malone, K. M., & Mann, J. J. (2001). The relationship of childhood abuse to impulsivity and suicidal behaviour in adults with major depression.The American Journal ofPsychiatry, 158(11), 1871–18.

    Bernen, w (2000). Child abuse and neylect. In:Sadok, B sadok ,comprehensive text book of Psychitry stilizaiont, Am Psychiatay.

    Cousins, my (1995). Back pain in the work PIace, In: W.E. Fordyce (Ed). Task Force on Pain inwork Place. Settle: IAsp (P.ix).

    Currie, SR; wang, J.(2004). Chronic back Pain and majior depression in geneval Canadian PoPuLation Pain; lov: 54-60.

    Costa, P.T., & McCare,R.R(1980a). Influence of extraversion and neuroticism on subjective well-bing: Happy and unhappy people. Journal of personality and Social psychology, PP. 668-678.

    Cheung. S., and sun, S.(2000). Effects of self-efficacy and social support on the mental health condition of mutual-aid organization members. Social Behavior and personality, 28, 413-421.

    Costa, P.T., & McCare,R.R & Hollend, J.L (1984). Personality and vocation interests in an adult sample Journal of applied psychology. PP. 390-400

    Coohey, C. (2006). Physically abusive father and risk assessment. Child Abuse & Neglect, 30, 467-480.

    Crombie, I.K.(1999). The Potential of epidemiology. in: I.K. Crombie, P.R.Croft, S.J.Linton, L.Leresche, and M.Von Korrf(Eds.), Epidemiology of Pain. (PP.1-5) Seattle, USA: IASP Press

    Darling, N and Steinberg, L. (1993). Parenting style as context: An integrative model. Psychological, Bulleting. 113: 487-496.

    David, F., & Pierre, N. (2011).Personality Disorders in a Sample of Parents Accused of Physical Abuse or Neglect. J Fam Viol (2012) 27:23–31.

    Day, B.S., Mezzich, A.C., Stewart, C. 2006. Parental psychopathology and parental child neglect in late childhood. Journal of and family studies. 15(5): 543-554.

    Dubowitz, H., Bennet, S. 2007. Physical abuse and neglect of children. The Lancet. 369 (9576): 1891-1899

    Daniel MS, Long C, Hatcherson WL, Hunter s(1985). Psychological Factors and outcome of electrode implantation for chronic Pain. Neurourgery. 17(5) :773-777.

    Darling، N.(1999). Paternal and maternal in Fluences on the Psychological well being of Chinese Adolescents. Genetic social Pschology monographs. Vol.125. Issue3. P69-297

    Fernandez, E. (1995). ResPonse rein Forcement relationship in chronic Pain syndrome. P: 885-63.

    Feleps, E. (1987). Pain measurement: construct validity of the affective dimensions of the McGill pain Questionnaire with chronic beings pain patients. Pain, 11: 93-110.

    Fremoyer, J.W. (1992). Predicting disability from low back pain clinical orthopedics and pleated research, 279, 101-109.

    Glaser, D. 2005. Child maltreatment. Influencial on psychopathology psychiatry. 4(7): 53-57.

    Gasma, A.(1990). Is emotional disturbancea Precipita or a Consequens of chronrc Pain? Pain,42, 183-195.

    Hansen , Z, Daykin, A, Lamb, SE (2010). A Cognitive behavioral Program for the management of Low back Pain in Primary care: a description and Justification of the intervention used in the back skills Traniny Trial: Phy siothera Py: 96: 87- 94.

    Hobbs, CH, thank, H. (1999). Abuse and neglect, a clinician's          handbook. London: Jame Wynne.

    Haythorn thwaite, YA. (1999). Sieberb WJ, Kerns RD: Depression and the chronic pain experience. Pain. 46: 177-184.

    Hobbs, CH. Hank, H. (1999). Child abuse and neglect , a clinicians handbook. London: Jame Wynne.

    Hazard، ND.(1988). Child abuse and neglect. In: Beck KB, Rawlhns SR, Williams s(ed.) Mental Health Psychiatric Nursing. 2nd ed., Missouri, Mosby CO. P665.

    Jellen, L.K. (2000). Child emotronal maltreatment: Sigelman, C.K. (1999). Life- Span Haman Development, Book/Cole Publishing Company (ITP), 280-409.

    John, O. p. (1990). The bigfive factor taxonomy: Dimensions of personality inthenatural language and inquestionnaires. In L.A. pervin (Ed.), Handbook of personality: theory and research (pp. 66 100). Adding Liebe und Arbeit: the fallfive factor model and well- being. Personality and social psychology Bulletin. 17, 227-232.

    Kouyanou, K.,Pilther, C.E., Wessely, S. (1997). Iatrogenic factors and chronic pain, Psychosomatics medicine, 59, 597-604.

    Kalb, c. (2003). Taking a new Look at Pain New sweek, tt- 52.

    Kaplan, S. (1999). Child and adolescent abuse and neglect research:  review of the past 10 years. 1: Physical and emotional abuse an neglect. Page 1224-1222.

    Kristen W.Spring, Jennifer Sheridan, and co.(2001). Long-term physical and mental health consequences of childhood physical abuse: Results from alary population-based sample of men and vomen child Abuse Neglect volume31, Issue 5, May, Pages 517-530.

    Kaplan, S.(1999). Child and adolescent abuse and neglect research: A review of the Past 10years. Part I: Physical and emotional abuse and neglect. Joumal of the American Academy of child and Ado Lescent Psychiatry, 38, 1214-1222.

    Lamborn, S.D., Mounts, N.S., Steinberg, L., Dornbush, S.M.(1991) Parent of competence and adjustment among adolescents From, authoritarian, indulgent, and neglectful families. Shield Development. 62: 1049-1065.

    McCare, R. R., Costa, P.T.,Jr.,& Busch, C.M. (1986). Evaluating comprehensiveness in personality systems: The California Q-Set and the five-factor model. Jurnal of personality, PP. 430-446.

    Mc Williams, LA, cox, BJ; Enns, MW, (2003). Mood and anxiety disorder associated with chronic pain: an examination in a nationally representative sample pain; 106 (1-2): 127-330.

    -  McCare, R. R., Costa, P.T.,Jr.,& Busch, C.M. (1986). Evaluating comprehensiveness in personality systems: The California Q-Set and the five-factor model. Jurnal of personality, PP. 430-446.

    Mash, E, Wolfe, D. (1999). Abnormal child psychology international Thomson publishing.

    May- chahal, C., Cawson, P. 2005. Measuring child maltreatment in the united kingdom: astudy of the prevalerre of child abuse and neglect. Child abuse & Neglegt. 29(9): 969-984.

    Marcla, W., Dawn H., Steve C., Sarah A.C., Trina A.C.(2007). Shame, guilt, symptoms of depression, and reported history of psychological maltreatment. Child Abuse Neglect 31.pp:1143-1153

    Mcmillan, H.L, Mann C.(2001). The Secqualeae of child maltreatment current opinion in psychiatry; 14:325-31.

    Mush, E. (1999). Abnormal child Psychology. International Thomson Publishing. 

    Nederlof, M.D., Van der Ham, J. M., Dingemans, P. M & Oei, T. I. (2010). The relation between dimensions of normal and pathological personality and childhood maltreatment in  incareted boys. Journal of Personality Disorders, 24(6), 746–762.

    Paul, J.D., Guibert, M. 2008. Empathy and child neglect: a theoretical model. Child abuse & neglect, 32 (11): 1063-1071.

    Person. (1998). Child abuse, physical. Gale encyclopedia of childhood and adolescent, www.finarticles.com

    Rohner, R., Rohner, E. 1980. An tecedents and cosequen ces of parental rejection: a theory of emotional abuse. Child abuse & neglect. 4(3): 189- 198.

    Rebckah G., Elisabeth B. and Co.(2008). Influence of Child Rbuse on Adult Depression Arch Gen Psychiatry.65(2) : Pages 290-200.

    Rogosch, F; Cicchetti, D. (2004). Child Maltreatment and Emergent Personality Organization: Perspectives From the Five-Factor Model.  Journal of Abnormal Child Psychology, Vol. 32, No. 2, pp. 123–145

    Romano, J.M. & Turnet, J.A.(1980). Chronic Pain and depression: Does the evidence support a relation ship? Psychological Bull etiny, 97, 18-34.

    Rosen, B.K. (1981). Suicide fact "Preview" , Psychological. Medicine, 11, 525-533.

    Romano Jm, Tarner, Ja. (1985). Chronic Rain and depression: Doesthe evidence support the relationship? Psy choloyical Bulletin, 97 (1) , 18-34.

    Sigleman, C.K. (1999). Life-span Haman Development, Book/cole Publishing company (1 TP), 280-409.

    Setodeh, H. (2004)- Social Pathology. 12 thed. Tehran; Avaty Noov; P-Ln-23

    Sullivan, M.D (2001). Assess ment of Psychiatric disorder In: Turk DC and meLZack, R (Eds). Handbook of Pain Asses ment 2ed , new York. PP. 275- 291.

    Scalia, O. (2008). Homelessness and helplessness: correlating Learned helplessness, Loc use of control, and Perceived social support with chronic helplessness. A dissertation present in partial full filament of the requirement for the degree of doctor of philosophy in the capable university.

    Turk, D.C., Son arch, E.S. (2006). Chronic Pain in P.Kennedy, Llewellyn (ED), The Essentials of Clinical Health Psychology (PP.111-134).

    Turk, DC., (1994). Detection in chronic Patients, P 32: 9-10.

    Turk, D.C.(1996). Biopsychosocial Perspective on chronic pain. in R.J. catchel and D.C. Turk(Eds), (PP.3-32). New York: Guilford Preess.

    Vincent, J, 8 CO. (1998). Relationship of childhood Abuse and Household Days function to many of the leading causes of death in adults. American Journal of preventive medicine 14 (411).

    Van Tulder, M.W; Koes, B.r; Bouter, Lm. (1995). A cost of- iLLness study of back Pain in the Nether Lands. Pian, 62,233- 240

    Wilson KG, Mikail SF, D'Eon JL, Minns, JE.(2001). Alternative diagnostic Criteria For magor depressive disorder in paticnts with chronic pain.pain,: 95: 195-199.

    White, C. (2011). Childhood maltreatment is Linked to recurrent, 343.

    waLser, C.E., Kaufman, K.K., Bonner, B.L. (1988). The Physically and sexual abused children: Evaluation and treatment. New York: Pergaman.

    Wilson, KG, Mikail, sF,D Eon, jL, Minns, JE.(2002). Atterative diagnostic criteria For majar depressive disorder in Patient with chronic Pain. Pain, 195-191.

    Yellen, L.K. (2001). Child emotional maltreatment: a 2 year study of us army cases. Child abuse 8 neglect. Vo 1 35. Pages 623-639.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت