پایان نامه تعیین میزان ساعات استفاده از اینترنت با پیشرفت تحصیلی در میان دانشجویان دانشگاه پیام نور اردبیل

تعداد صفحات: 77 فرمت فایل: word کد فایل: 1000636
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه علوم تربیتی
قیمت قدیم:۱۴,۳۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۲۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه تعیین میزان ساعات استفاده از اینترنت با پیشرفت تحصیلی در میان دانشجویان دانشگاه پیام نور اردبیل

    - مقدمه

    قرن جدیدی که دهمین سال آن تازه آغاز شده است چشم انداز نوینی از ارتباطات را ترسیم کرده است.چشم اندازی که در آن موانع جغرافیایی،مذهبی ، نژادی و طبقاتی رفته رفته رنگ  می بازند و چون دیوار های یخی در برابر پرتو گرمی که عامل آن  فناوری اطلاعات و ارتباطات است آب می شوند و فرو می ریزند. تحولات عمیق دنیای امروزدر تمامی زمینه ها نه تنها موجب گسترش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی گشته بلکه موجب شده است دانش و مهارت ها به طور فزاینده ای دستخوش تغییر شوند و انسان ها برای عقب نماندن از پیشرفت و هماهنگ شدن با جهان پیرامون خود باید مرتبا در حال یادگیری باشند،تا از نو آوری ها عقب نمانند.کاربرد فناور های جدید اطلاعات و ارتباطات،تغییرات شگفت انگیزی در فراورده ها و فعالیت های کار و زندگی مردم به وجود آورده است (جاریانی،ابوالقاسم، 1381: 43و44).

         فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی سرعت ساختار اجتماعی و شیوه های زندگی مردم ر ا در جهان تغییر می دهند و به سوی ایجاد«جامعه اطلاعاتی» یا «جامعه دانایی محور» که در آن تولید اطلاعات و دانش علمی هدف است، رو به گسترش اند. از جمله مهمترین ارکان هر جامعه ای نظام آموزش و پرورش آن جامعه است که باید هم گام و همسو با تغییرات پیش رود.آنچه امروز با آن  سر کار داریم فروپاشی و از هم گسیختگی سریع پایه ها و زمینه های تعلیم و تربیتی است که بر محور الفاظ و عبارات آرام و مکتوب استوار است و همزمان و با همان سرعت با ظهور نظام تعلیم و تربیتی مواجه هستیم که بر شالوده های تصاویری الکترونیکی مبتنی است که به گونه ای برق آسا در حرکت اند و لحظه به لحظه تحول می یابند(پستمن، ترجمه طباطباییان 1373: 109).

         به علاوه در عصر حاضر اهداف جدیدی پیش روی دانشگاه ها وجود دارد؛رویکرد های جدید یاددهی یادگیری در مقابل رویکردهای سنتی قرار گرفته ، از تغییر نقش معلم به فرا گیرنده ،سخن به میان آمده و عقیده بر این است که به طور کلی استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و اینترنت برای دست یابی به هدف های یادگیری با کیفیت برای همه اجتناب ناپذیر است.

    دنیا از اوایل دهه 1980 میلادی به تدریج وارد عصرنوینی شده است . دردهه اخیر به اعتقاد بسیاری از دانشمندان حوزه های مختلف علوم اجتماعی ، عرصه های مختلف زندگی اجتماعی انسان آنچنان دگرگون شده که فهم و چیستی آن با بکار گیری نظریه های دوران قبل از آن عملی نیست . عصر نوین حیات بشرمعمولاً با نظریه و اصطلاحات جدیدی تبین میشود . جهانی شدن ، عصر انفجاراطلاعات  ، پست مدرنیسم ، جامعه اطلاعاتی ، جامعه شبکه ای برخی از این مفاهیم اند . با رشد شتابان تکنولوژی های ارتباطات و اطلاعات ، بویژه اینترنت و انتقال پرشتاب فعالیتها و به طورکلی زندگی فردی و جمعی انسان به فضاهای سایبر و محیط های مجازی ، اهمیتی روز افزون یافته و مجازی شدن را به نیروی محرک تغییر محیط زندگی انسان و از آن مهمتربه عامل تبدیل کرده « وجود انسان » اصلی تغییرالگوهای فکری و رفتاری و به معنائی دقیق تر است(اوحدی، 1380 ،ص 9) و موجب آفرینش روابط اجتماعی جدید با دیگران است که همان حاصل چگونگی کنشهای اجتماعی متاثر از فضا های مجازی و اینترنت است.

    خاستگاه اینترنت را در وزارت دفاع آمریکا و تلاش های آن برای ایجاد یک مدل ارتباطی مطمئن میان مؤسسه های نظامی و پژوهشی دانسته اند (اندرسون، 2001 ). در کمتر از 44 سال، این رسانه فناورانه، از شبکه اولیه اش جدا و به آنچه ما اینترنت می نامیم ، تبدیل شده است . اینترنت از ابعاد مختلف بر زندگی ما اثرگذار بوده و بسیاری از تأثیرهای آن مثبت است . اینترنت در انجام وظایف، دسترسی به اطلاعات و ملاقات افراد نقش مهمی ایفا کرده است . اصطلاح اختلال اعتیاد اینترنتی نخستین بار توسط ایوان گلدبرگ در سال 1996 مطرح شد . در ابتدا گرچه گلدبرگ هنگامی که اصطلاح اعتیاد اینترنتیرا مطرح کرد ، چندان در این کار جدی به نظر نمی رسید، اما امروزه این اصطلاح به وفور توسط پژوهشگرانی چون یونگ (1999) گلدبرگ  ( 1996 )، و کندل  (1998) استفاده شده است.

         در جهان امروز آموزش و افزایش مهارتها، به ابزاری اساسی برای رویارویی با مسائل جهان پیچیده و متحول امروزی تبدیل شده است. آموزش و به ویژه، آموزش و پرورش که به تربیت نسلهای جدید می پردازد، از ابتدایی ترین ضرورتهای یک جامعه متمدن است . همچنین، با توجه به فراگیر بودن آن، بهترین روش برای دستیابی به توسعه و پیشرفتهای جدید است. به جرأت می توان گفت که مهمترین معیار توسعه و پیشرفت- به ویژه در جهان امروز- فناوری است و آموزش و پرورش وسیله ای برای آشنایی و دستیابی به فناوریهای جدید.

         جامعه ای که هدف آن پیشرفت براساس دانش و فناوری است، باید ابتدا آموزش و پرورش خود را متحول کند. برای این کار باید فناوری آموزشی ، یعنی طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه ریزی شده پژوهشهای بنیادی و کاربردی را به کار بگیرد (رستگارپور،1384: 6).

         در بسیاری از کشورهای جهان، گسترش فناوری اطلاعات در دانشگاه ها مورد توجه قرار گرفته است. با بررسی آمار و اطلاعات موجود در مورد میزان گسترش فناوری اطلاعات در دانشگاهای کشورهای جهان، در می یابیم که در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، برای تجهیز دانشگاه ها با امکانات گوناگونی همچون رایانه و اینترنت، برنامه های جامعی مدون شده است. ابداع روشهای جدید آموزشی، بهره گیری از رایانه در کلاسهای درسی بهره گیری از نرم افزارهای آموزشی و چند رسانه ایها، بهره گیری از اینترنت و پست الکترونیکی، گسترش شبکه های آموزشی، ظهور آموزش (یادگیری) الکترونیکی و ... از پیامدهای نوین به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در امر آموزش بوده است. این مفاهیم ما را وا می دارد تا با الگوهای نوین، کارا و موثر مناسب در دانشگاه برای برخورد با پیچیدگیها و نیازهای روزافزون دنیای کنونی روی آوریم (سامپات،1385).

  • فهرست و منابع پایان نامه تعیین میزان ساعات استفاده از اینترنت با پیشرفت تحصیلی در میان دانشجویان دانشگاه پیام نور اردبیل

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    آتش روز ،ب.،پاکدامن ،ش.، عسگری ،ع. 1387. پیش بینی پیشرفت تحصیلی از طریق میزان دلبستگی . فصلنامه خانواده پژوهی ، سال 4، شماره 14 ، ص 196-194.

    اسلامی ، محسن ( 1383 ) . « قابلیت های آموزشی شبکه جهانی  میزان دسترسی ، استفاده از آن و دیدگاه دانش آموزان و آموزگاران دوره دبیرستان » . برنامه درسی در عصر فناوری اطلاعان و ارتباطات ، تهران : آییژ، ص 44.

    توربان، افریم؛ رینز، کلی و پاتر، ریچارد، (1386)، مقدمه­ای بر فناوری اطلاعات، مترجمان: اکبر مصطفوی، جواد اکبری، مجتبی مصطفوی، انتشارات شرکت ناقوس اندیشه، ص12.

    پستمن ، نیل ( 1373 ) ؛ زندگی در عیش ، مردن در خوشی ؛ ترجمه صادق طباطبایی ؛ تهران : سروش، ص 109

    جاریانی ، ابوالقاسم (1381) ؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات ، رویکردی جدید در اموزش پرورش ؛ مجله رشد تکنولوژی آموزشی ، دور هیجدهم ، شماره سه، صص 43 و 44

    حسینی نسب ، د . اقدم ، ع. 1375 . فرهنگ واژه ها ، تعاریف و اصطلاحات تعلیم و تربیت . تبریز : انتشارات احرار ، ص 587 .

    رابینز، استیفن، (1386)، تئوری سازمان (ساختار و طرح سازمانی)، مترجم: سید مهدی الوانی و حسن دانایی فرد، انتشارات صفار- اشراقی، چاپ نوزدهم، صص 151-175.

    سیف، ع . 1368.روان شناسی پرورشی . تهران : انتشارات آگاه ، ص 549.

    سیفی، محمد (1380) کاربرد تکنولوژی درآموزش عالی ایران، اولین همایش کاربرد تکنولوژی آموزشی در آموزش عالی ایران، اراک، دانشگاه اراک

     

     

    شریعتمداری، مهدی، (1385)، اصول و مبانی مدیریت (مدیریت عمومی)، انتشارات کوهسار، چاپ دوم، ص 79-80.

    شعبانی ، حسن ( 1383 ) « چالش ها و رویکردهای عصر اطلاعات و ضرورت تحول در ساختار و فرآیند یاددهی – یادگیری آموزش عالی » ، چکیده مقالات همایش برنامه درسی در عصر فناوری اطلاعات ، تهران : انجمن برنامه درسی ایران، 76.

    12-صرافی­زاده، اصغر، (1383)، فناوری اطلاعات در سازمان (مفاهیم و کاربرد ها)، انتشارات میر، چاپ اول، صص 30- 35.

    13-صرافی­زاده، اصغر؛ علی پناهی، علی، (1382)، سیستم­های اطلاعات مدیریت، انتشارات میر، چاپ سوم، ص 18-22.

    14-علی احمدی، علی رضا، (1383)، مجموعه مقالات مدیریت فناوی، تهران، انتشارات تولید دانش، ص 6.

    15-علی احمدی، علی رضا؛ شمس عراقی شراگیم، (1382)، فناوری اطلاعات و کاربردهای آن، انتشارات تولید دانش، صص 1-4.

    16-کوشا، مرتضی؛ رفیعی، محمود، (1386)، عوامل موفقیت و شکست پروژه های IT در سازمان­ها، ارائه شده در دومین کنفرانس بین المللی مدیریت، محور 5- سیستم ها و فناوری اطلاعات، صص 51و52.

    17-پورجمشیدی، مریم(1386) بررسی تاثیرآموزش به کمک شبکه های اطلاع رسانی بیشرفت تحصیلی درس ادبات فارسی دانش آموزان پایه اول راهنمایی شهر تهران،مجله علوم اجتمایی و انسانی دانشگاه شیراز:دوره بیست و ششم،شماره سوم،پاییز 1386.

    18-احمدی، علی اصغر ( اصول تربیت ) انتشارات سازمان انجمن اولیاء و مربیان تهران 1378

     

     

    منابع خارجی:  

    Rosandich. T.J, (2008),  Information Technology for Sports Management, The Sport Journal – ISSN, 11, p4.

    Schermerchon, John. R. Jr, (1996), Management,5Th Ed, New York, John Wiley and Sons, Inc.

    Scoot. W.R, (1992), Organizational: Rational, Natural and Open Systems, Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall,p21.

    Simon. H.A, (1977), The New Science of Management Decision, Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall.

    Thersa. h, Stuart. B, (2000), Information Technology and Restructuring in Public Organization: Dos Adoption of Information Technology Affect Organizational Structures, Communications, and Decision Making? Journal of Public Administration Research and Theory, 802/J- PART,p19.

    Wanda. J.O, Daniel. R, (1991), Information Technology and Structuring of Organization, The Institute of Management Sciences, 2:2.p. 143.

    Warschaure, M. (1999). Online Communication in School. Educational

    Technology. 33, 137-155.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت