پایان نامه بررسی رابطه شادکامی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکده پردیس نمین

تعداد صفحات: 100 فرمت فایل: word کد فایل: 1000564
سال: 1391 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۶,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: شادکامی - عملکرد تحصیلی
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه شادکامی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکده پردیس نمین

    جهت دریافت درجه کارشناسی در رشته راهنمایی و مشاوره

    چکیده

    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه میان شادکامی و عملکرد تحصیلی در میان دانشجویان دانشکده ادبیات پردیس نمین بود.

    جامعه آماری پژوهش حاضر کل دانشجویان دانشکده پردیس نمین در نیمسال دوم سال تحصیلی 91-90 بود. نمونه پژوهش بالغ بر 100 نفر از دانشجویان بود که به شیوه تصادفی انتخاب شدند.

    در این پژوهش از معدل دانشجویان به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی و از پرسشنامه شادکامی آکسفورد برای تعیین میزان شادکامی استفاده شد که روایی و پایایی قابل توجهی دارد.

    این پژوهش به شیوه همبستگی انجام گرفت و برای آزمون فرضیه های آن از ضریب همبستگی پیرسون،آزمون چند متغیری و آزمون t مستقل استفاده شد.

    تحلیل اطلاعات نشان داد که بین شادکامی و عملکرد تحصیلی رابطه معنا دار وجود ندارد

    مقدمه

    یکی از رشته های بدیع روان شناسی که در اواخر سده بیستم میلادی پا به عرصه وجود نهاده و افق تازه ای را پیش روی روان شناسان و پژوهشگران گشوده است، روان شناسی مثبت نامیده می شود.

    در این نوع روان شناسی به جای تاکید بر شناسایی و مطالعه کمبودهای روانی و کاستی های رفتاری و ترمیم یا درمان آنها به شناخت و ارتقای وجوه مثبت و نقاط قوت انسان توجه و تکیه می شود. این رشته جدید طیف وسیعی از مفاهیم روان شناختی از جمله مفهوم شادکامی را در بر می گیرد. گرچه این مفهوم برای جوامع و اقوام مختلف تازگی ندارد و از دیرباز مورد نظر فیلسوفان و اندیشمندان بوده است، لیکن مطالعه علمی آن در سالهای اخیر،آن هم توسط روان شناسان آغاز شده است.

    شادکامی، ناشی از قضاوت و داوری انسان درباره چگونگی گذران زندگی است. این نوع داوری از بیرون به فرد تحمیل نمی شود بلکه حالتی است درونی که از هیجان های مثبت تاثیر می پذیرد ( مایرز و دینر 1995؛ به نقل از حقیقی و همکاران ، 1385، ص175-164).

    براین اساس شادکامی بر نگرش و ادراکات شخصی مبتی است و بر حالتی دلالت می کند که مطبوع و دلپذیر است و از تجربه هیجان های مثبت و خشنودی از زندگی نشات می گیرد( هیلز و آرجیل؛ به نقل از  همان منبع).

    از دیدگاه روان شناسان دو نوع شادکامی وجود دارد. نوعی از آن از رهگذر شرایط محسوس زندگی همچون زناشویی، تحصیل، شغل، آسایش و به طور کلی امکانات مالی و رفاهی حاصل می گردد که به آن «وجه عینی شادکامی» می گویند و نوع دیگر متاثر از حالات درونی و ادراکات شخصی است که از آن به «شادکامی ذهنی» یا احساس شادکامی تعبیر می شود. شواهد موجود گویای آنند که احساس شادکامی مولد انرژی، شور و نشاط و حرکت و پویایی است و همچون سپری می تواند آدمی را در برابر استرس ها و مشکلات محافظت و سلامت جسمی و روانی او را تضمین کند.

    شناسایی عوامل مرتبط با شادکامی کار چندان ساده ای نیست(دینر، 2000؛ به نقل از همان منبع). خوشی و لذت نه تنها همیشه به شاکامی منجر نمی شود بلکه ممکن است آسیب زا نیز باشد، به عنوان مثال، خوشی و لذت ناشی از مصرف سیگار یا مواد دیگر ممکن است در دراز مدت  به تغییر حالات روانی و بیماری های جسمی مبدل گردد. همچنین گرچه پدیده هایی مانند انتقام جویی، دزدی، و یا تجاوز به حقوق دیگران در کوتاه مدت با رضایت خاطر همراهند، لیکن در نهایت ممکن است افراد درگیر و گرفتار را با پیامدهای نامطلوب روانی، اجتماعی، و حتی بدبختی و فلاکت مواجه سازند. بنابراین به نظر می رسد که شادکامی با عوامل گوناگون فردی، تربیتی، اجتماعی و حتی سیاسی و فرهنگی ارتباط داشته باشد( حقیقی و همکاران، 1385؛ ص175-164).

    شادکامی یک هیجان مثبت است که حاوی سه عنصر اساسی لذت، خرسندی و رضایت از زندگی است. به تعبیر دقیق تر آدم با نشاط و شاد کسی است که اولاً تقریباً از تمامی فعالیت های خود لذت می برد، ثانیاً در اکثر اوقات راضی و خرسند به نظر می رسد و ثالثاً از فرایند زندگی خود راضی است. علاوه بر آن اخیراً نیز عنصر چهارمی به هیجان شادکامی افزوده اند و آن عنصر فقدان اضطراب و افسردگی است ( علی فرهادی و همکاران، 1384، ص 62-57).

    در برخی از کشورها، پژوهشگران برای پاسخگویی به پرسش های مرتبط با شادکامی دست به مطالعات گسترده ای زده اند. نتایج این پژوهش ها به طور خلاصه بیانگر آنند که شادکامی با پیشامدهای شخصیتی، شناختی، و مذهنی پیوند نزدیک دارد. همچنین این یافته ها نشان می دهند که شادکامی با پیامدهای مثبتی مثل سلامت جسمی و روانی، عملکرد مطلوب و تولید و کار آفرینی همراه است(حقیقی و همکاران، 1385، ص 175-164).

    با توجه به اینکه میزان پیشرفت وافت تحصیلی یکی از ملاک های کارآیی نظام آموزشی است، کشف و بررسی متغیرهای موثر عملکرد تحصیلی به شناخت بهتر و پیش بینی متغیرهای موثر در نظام آموزشی می انجامد. بنابراین بررسی متغیرهایی که با پیشرفت و موفقیت تحصیلی رابطه دارد یکی از موضوعات اساسی تحقیق در نظام آموزشی است( تمنایی فر و همکاران، 1390).

    شادکامی را می توان به عنوان عامل فردی موثر در پیشرفت و موفقیت تحصیلی دانست. عملکرد تحصیلی مفهومی است که می توان آن را از طریق نمره های دانشجویان در درسهای مختلف مشاهده کرد که شامل پیشرفت یا افت تحصیلی است.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه شادکامی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکده پردیس نمین

    فهرست:

    فصل اول:کلیات تحقیق

    مقدمه..................................................................................................................................... 10

    بیان مسئله............................................................................................................................... 14

    اهمیت و ضرورت تحقیق........................................................................................................ 15

    اهداف تحقیق..........................................................................................................................17

    فرضیه های تحقیق.................................................................................................................. 17

    تعاریف نظری و عملیاتی متغیر ها ........................................................................................... 18

    فصل دوم:پیشینه تحقیق

    مقدمه فصل دوم..................................................................................................................... 21

    تاریخچه شادکامی.................................................................................................................. 21

    تئوری های شادکامی.............................................................................................................. 23

    دیدگاه های مربوط به شادکامی.............................................................................................. 31

    دیدگاه تکاملی درباره موانع شادکامی..................................................................................... 33

    عوامل موثر بر شادکامی.......................................................................................................... 40

    همبسته های شادکامی............................................................................................................. 44

    انواع شادکامی........................................................................................................................ 48

    ویژگی ها و صفات شخصیتی و شادکامی................................................................................ 49

    سلامت روانی و شادکامی....................................................................................................... 52

    ارزش ها و شادکامی............................................................................................................... 53

    فرهنگ و شادکامی................................................................................................................ 54

    شادکامی و هوش هیجانی....................................................................................................... 54

    شادکامی و اهداف................................................................................................................. 55

    شادکامی و نیاز ها................................................................................................................... 56

    تاثیر ها و فواید شادکامی........................................................................................................ 57

    پیشرفت تحصیلی.................................................................................................................... 60

    اهمال کاری تحصیلی(افت تحصیلی)...................................................................................... 63

    تفاوت های سنی و جنسی در افت تحصیلی............................................................................. 64

    عوامل مهم تاثیر گذار بر عملکرد تحصیلی.............................................................................. 65

    تحقیقات انجام شده در زمینه شادکامی و عملکرد تحصیلی...................................................... 70

    پیشینه مربوط به پیشرفت تحصیلی............................................................................................ 73

    فصل سوم:روش تحقیق

    روش تحقیق........................................................................................................................... 77

    جامعه آماری.......................................................................................................................... 78

    نمونه آماری و روش نمونه گیری............................................................................................ 78

    ابزار پژوهش و گرد آوری اطلاعات....................................................................................... 78

    روش اجرا.............................................................................................................................. 79

    فصل چهارم:تجزیه و تحلیل

    تجزیه و تحلیل یافته ها............................................................................................................ 82

    فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری

    بحث و نتیجه گیری................................................................................................................ 90

    محدودیت ها و پیشنهاد ها....................................................................................................... 91

    منابع و مآخذ.......................................................................................................................... 93

    ضمائم.................................................................................................................................... 97

    .

    منبع:

    احدی،بتول و عباسی،مسلم. (139). بررسی اثر بخشی مدل شادکامی فوردایس بر کیفیت زندگی بیماران دیابتی و سرطانی. گروه روان شناسی،دانشگاه محقق اردبیلی.

    پاییزی،مریم. شهرآرای،مهرناز. فرزاد،ولی الله و صفایی،پریوش. (1386). بررسی اثر بخشی آموزش ابراز وجود بر شادکامی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دوم رشته تجربی دبیرستان های تهران.مطالعات روان شناختی.

    پارسا منش،ف. (1389). آموزش مهارت های مقابله ای و شادکامی،پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روان شناسی،دانشگاه آزاد اسلامی کرج.

    تمنایی فر و همکاران. (1390). بررسی رابطه بین سلامت روان و شادکامی با موفقیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده علوم انسانی.

    حقیقی،جمال. خوش کنش،ابوالقاسم و همکاران. (1385). رابطه الگوی پنج عاملی شخصیت با احساس شادکامی در دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز. مجله علوم تربیتی و روان شناسی،دوره سوم،سال سیزدهم،شماره 3.(صص63-188).

    خوش کنش،ابوالقاسم و کشاورز افشار،حسین. (1387). رابطه شادکامی و سلامت روانی دانشجویان. فصلنامه اندیشه و رفتار، دوره دوم،شماره 7. (صص41-52).

    دلاور،علی. (1380). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و علوم اجتماعی. تهران انتشارات رشد.

    دهدشتی لسانی،معصومه. آهن کوب نژاد،محمدرضا. ممینی،ایمان و علوی،سید رضا. (1389). رابطه شادکامی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان بومی و غیر بومی دانشگاه شهید چمران اهواز.

    رحیم زادگان،شیوا. (1388). مقایسه شادکامی و سبک های عشق در مردان تک همسری و چند همسری. گروه روان شناسی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه محقق اردبیلی.

    سرمد،زهره. بازرگان،عباس و حجازی،الهه.(1389). روش های تحقیق در علوم رفتاری. انتشارات آگاه.

    شکری،الف. کدپور،پ و سنگری،ع. (1385). نقش صفات شخصیت و رویکردهای یادگیری در پیشرفت تحصیلی دانشجویان. پژوهش های روان شناختی ،دوره 9،شماره 3 و4.

    ظهوری،ع و فکری،ع. (1382).وضعیت شادمانی دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی  دانشگاه علوم پزشکی ایران.

    ظهیری،بیژن و رجبی،سوران. (1389). بررسی عوامل مرتبط با کاهش انگیزش تحصیلی دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی،دانشکده ادبیات پردیس نمین،دانشگاه محقق اردبیلی.

    عابدی،محمدرضا. میرشاه جعفری،س و لیاقتدار،م. (1383). هنجاریابی پرسشنامه شادکامی آکسفورد در دانشجویان دانشگاه های اصفهان. اصفهان،معاونت پژوهشی دانشگاه.

    عابدی،محمدرضا. (1381). بررسی و مقایسه اثر بخشی روش های مشاوره شغلی به سبک نظریه یادگیری اجتماعی و سازگاری شغلی و مدل شناختی و رفتار شادمانی فوردایس بر کاهش فرسودگی شغلی مشاوران آموزش و پرورش شهر اصفهان. پایان نامه دکتری روان شناسی،دانشگاه علامه طباطبایی.

    علی پور،احمد و آگاه هریس،مژگان. اعتبار و روایی فهرست شادکامی آکسفورد در ایرانی ها.

    عسگری،پرویز و همکاران. (1386). رابطه بین شادکامی و خود شکوفایی،سلامت روان و عملکرد تحصیلی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی واحد علوم و تحقیقات مرکز اهواز.

    علیزاده،مهرناز و سودی،تهمینه. (1390). بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه شهر اردبیل. پایان نامه کارشناسی،دانشکده ادبیات پردیس نمین،دانشگاه محقق اردبیلی.

    غایبی،معصومه. (1389). بررسی تفاوت های سنی و جنسی و رابطه کمال گرایی و اهمال کاری و تصویر بدنی با عزت نفس و پیشرفت تحصیلی. گروه روان شناسی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه محقق اردبیلی.

    فتحی نوران. (1372). بررسی عوامل اقتصادی-اجتماعی بر موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه شیراز.

    فرهادی،علی. جواهری،فرزانه. غلامی،یزدان بخش و فرهادی،پریوش. (1384). میزان نشاط و ارتباط آن با اعتماد به نفس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. فصلنامه اصول بهداشت روانی،شماره 25 و 26. (صص57-62).

    قمری گیوی،حسین و غفاری،مظفر. (1387). مقایسه عملکرد تحصیلی و کنترل خشم در دانش آموزان استفاده کننده و بدون استفاده از رایانه. گروه روان شناسی،دانشگاه محقق اردبیلی.

    کار،آلن.روان شناسی مثبت. ترجمه حسن پاشا شریفی و جعفر زند با همکاری باقر ثنایی. (1385). انتشارات سخن.

    کشاورز،امیر و وفاییان،محبوبه. بررسی عوامل تاثیر گذار بر میزان شادکامی. پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه اصفهان. مجله روان شناسی کاربردی.

    نیازی میرک،ژیلا. (1390). تعیین رابطه بین سبک هویت،کیفیت زندگی و شادکامی در بین دانش آموزان. گروه روان شناسی،دانشکده ادبیات پردیس نمین،دانشگاه محقق اردبیلی.

    هومن،حیدر علی.(1370).استنباط آماری در پژوهش های رفتاری.بی جا.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت