پروژه فلش - Flash 5

تعداد صفحات: 39 فرمت فایل: word کد فایل: 10004001
سال: 1381 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۶,۷۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: flash - فلش - مولتی مدیا
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه فلش - Flash 5

    فصل اول: آشنائی با flash

    مقدمه:

    برنامهFlash  محصول شرکت ماکرو مدیا چندین فن آوری قدرتمند و پیشرفته را ارائه کرده است که با استفاده از آنها میتوان مولتی مدیا کاملی را در وب ارائه کرد .Flash  ، قدرتمند ، جذاب و آسان است .

    اگرکمی خلاق باشید ، میتوانید چیزهای جالبی بیافرینید ودیگران را شاد وخوشحال از کاری که کرده اید ، نمائید این احساس ، ارضاء کننده است و فراموش نخواهید کرد.

    دراین فصل مابه شما کمک میکنیم تا مفاهیم مقدماتی که Flash بر اساس آن کار میکند را درک کنیم بدون اینکه خیلی وارد جزئیات شویم . در نهایت به شما نشان خواهیم داد که چگونه اولین فیلم جذاب Flash را آغاز کنید و این شانسی خواهد بود برای آنکه بیشتر با این نرم افزار آشنا شوید ، اگر بخواهید .

    اولین چیزی که در باز کردن ابتدائی  Flash به چشم میخورد صفحه ایست که دارای قسمتهایی به شرح زیر میباشد :

                                         

    Tool Box  /  Time Line  /  Stage  /  Panneles  /  Layers

                                                                                                   

    در قسمت کناری سمت چپ نوار ابزار را مشاهده میکنیم که کاربرد فراوانی در فلش دارد . در کنار آن صفحه سفید رنگی را مشاهده می کنید که Stage‌ یا محیط کاری نام دارد و اعمال اصلی وانیمیشن و در مجموع ثمره اصلی کار پروژه ما در آنجا اعمال میشود.

    قسمت بعدی مربوط به مدیریت داده ها است این قسمت شما را قادر  می سازد بر روی مناطق خاصی از انیمیشن بدون تاثیر گذاری بر روی دیگر مناطق کار کنید بدین طریق شما از ویرایش نمودن یا حذف اتفاقی یک شی در امان بمانید.

    هر فایل در Flash  دارای یک نوار Time Line  و یک لایه مخصوص به خود است این نوار (Time Line) مربوط به زمان بندی فیلمها می باشد و در نهایت در کنار این پنجره ها Pannel  ها را مشاهده می کنیم که ابزار کاری ما در طراحی صفحات وب است . در حقیقت Pannel ها پنجره های متحرکی هستند که با داشتن Tab های فراوان دارای پیچیدگی های خاصی اند.

     

    Pannel

    پنجره ها یا به عبارتی  Pannelها ابزاری اند که به ما کمک فراوانی در زمینه کا ر با متن ها و تصاویر و یا …می کنند یک  Pannelپنجره متحرک است که Flashبرای تنظیمات اشیاء در اختیار ما قرار می دهد.

    همچنین می توان  یک Tab ازیک   pannelرابه Tab‍‍‍‍‍‍دیگر از Pannelدیگر اضافه کنیم این کار با عمل Drag کردن یک Tab به یک Pannel صورت می پذیرد برای Save نمودن این تغییرات گزینه منوی  Window  گزینه  Save Pannel Layout را انتخاب میکنیم .

     

    Gride   &   Guide   &   Ruler

     

    برا ی دستیابی به این ابزار ها در فلش می بایست بدین ترتیب عمل کنیم :

    1-با انتخاب این گزینه  View  /  Rulersمی توانیم به ابزاری بنام خط کش دست یابیم این ابزار برای نمایش دادن یا مخفی کردن خط کش افقی یا عمودی است.

    2-با انتخاب این گزینه View  / guide می توانیم با ابزاری بنام خطوط راهنما کار کنیم این خطوط با Drag کردن  Mouseبر روی خط کش و سپس رها کردن آن بر روی Stage ایجاد کرد با کمک این خطوط می توانیم اشیاء را در   Stage آسان تر انتقال دهیم .

    3-با انتخاب این گزینه View  /  Gride می توانیم شبکه ای از خطوط را بر روی S tage  مشاهده نماییم.

    لازم به تذکر است گزینه Gride  شامل 3 زیر منو است که با کمک اولین منو (Show Gride) می توان خطوط شبکه ای را بر روی   Stageنمایش داد ، دومین منو (Snap To Gride) راه مناسبی برای حرکتهای منظم افقی و عمودی است و در نهایت سومین منو ((   Edit Grid   است که برای ایجاد تنظیماتی در مورد خطوط شبکه ای به کار می رود.

     

    فصل دوم  : ابزارهای رنگ

     

    کار با پنل Mixer  

    این Pannel  باانتخاب Window  /  Pannel  /  Mixer آشکار می شود وظیفه اصلی این Pannelبه همراه Swatches Pannel ایجاد رنگ درFlash است.

    Mixer Pannel  دارای سه Mode رنگی RGB  /  HSB   /  HEX است بازه تغیر رنگ در Mode RGB بین 0 تا 255 است در صورتی که همین بازه در Mode HSB بین 0 تا 360 قابل انتخاب است.گزینه دیگری که در این Pannel به چشم می خورد انتخاب Alpha  است که میزان شفافیت اجسام را تغیر می دهد.

     

    نکته: قابل ذکر است  فایلهایی با پسوند .Act را که برنامه های Fire Works & Photoshop از آنها استفاده میکنند را می توان وارد رنگهای انتخابی M  i xer Pannel نمود.

     

    ایجاد و ویرایش Gradient

    برای رنگ اشیاء بصورت شیب دار از این پیش فرض استفاده میکنیم در این قسمت برای فهم بهتر موضوع به حل یک مثال گام به گام میپردازیم :

    ابتدا یک دایره ایجاد کرده وآن را با کمک A  rrow Tool علامت دار کنید.

    گزینه Window  /  Pannel  /  Fill  را انتخاب کنید حال در این پنجره یک منوی drop down خواهید دیدکه مقدار پیش فرض آن Solid  است .

    به دلیل دایره بودن شیئ ما از منوی D  op down گزینه Radial Gradient را انتخاب مینمائیم حال به وضوح مشاهده میکنید که شیئ ما از مرکز به سمت محیط خود کم رنگ تر شده لست.

    برای تغیر  G radient اشیائ میتوان برروی دکمه های لغزشی منوی مربوط کلیک کرد .

     


    برای تغیر عمق رنگ ها میتوان فاصله دکمه ها  را تغییر داد .

    واردکردن PALET

    Mixer Pannel قابلیت اضافه کردن وImport  کردن رنگ را در داخل Flash را داراست.شما می توانید Palet های مختلف رنگی که فایلهایی با پسوند .Gif & .Clr & .Act هستند را وارد Flash 5 نمائید.

    حال برای Import  نمودن رنگ در داخل Flash  پنل   ) Swatchesپنجره ای است با 216 رنگ وچندین Gradient  از پیش تعریف شده)را به داخل محوطه کاری ( S tage  ) میکشیم حال بر روی فلش کوچک سمت راست پنل Swatches کلیک می کنیم ودستور  Replace  Color را انتخاب می کنیم در پنجره باز شده می بایست یکی از سه نوع ورود P  alet  های رنگی را انتخاب نمودحال میتوانیم P alet رنگی Import  خودراببینیم .

    فصل سوم : ترسیم و نقاشی

     

    جعبه ابزار  Flashاز دو قسمت تشکیل شده است . قسمت دکمه های ابزار و قسمت ویرایشگر ها ، وقتی ابزاری را انتخاب می کنید ، آن ابزار انتخاب شده و ویرایشگرهای مرتبط با آن در پایین ظاهر میگردند.

    ابتدا می خواهیم نگاهی به ابزارها و ویرایشگرهای موجود بیاندازیم (به ترتیب قرارگیری) لازم به توضیح است که چون ابزار  Textدارای کارکردها و تنظیم کننده های متعددی میباشد لذا این قسمت را به طور کامل در فصول آینده بررسی می نماییم.

     

    Arrow Tools

    از این ابزار به عنوان انتخاب کننده حرکت دهنده و تغییر شکل دهنده اشکال استفاده می کنیم شما قبل از کار

    با هر شی می بایست این ابزار را کلیک کرده و انتخاب نمایید.

     

    Subsellect Tools

    ازاین ابزارمی توان برای یافتن نقاط کنترلی هر شیء و تغییر شکل ، شیء مورد نظر خود استفاده کرد این اعمال را با قرار دادن موس بر روی این نقاط وکشیدن آنها انجام داد.

     

    Line Tools

    ابزار line همان طور که از نامش پیدا است برای کشیدن خط های مستقیم به کار می رود.

     

    Losso Tools

    با این ابزار می توانید همه یا قسمتی از شکلی را برای ویرایش انتخاب کنیم یا اینکه    Bitmap    هایی را که شکسته اید بر اساس رنگهای به کار گرفته شده در آنها انتخاب نمایید.

     

    نکته:

    هر شئی در  Flash دارای دو منطقه رنگ آمیزی    Fill و Stroke  می باشد منطقه Fill   در حقیقت حجم اشیاء و منطقه  Stroke  محیط اشیاء را  تشکیل می دهند.

     

    Pen Tools

    از این ابزاردر رسم خطوط منحنی با زوایای دلخواه کمک می گیریم . قابل ذکر است با انتخاب گزینه Perferance   از منوی Edit می توان  تنظیمات خاصی را برای این ابزار در نظر گرفت.

     

     

    Oval & Rectangle Tools

    از این دو ابزار برای کشیدن بیضی ها و دوایر کامل و همچنین مربع و مستطیل ها استفاده می کنیم .

     

    Pencil Tools

    از این ابزار برای کشیدن خط های صاف یا انحنا دار می توانیم استفاده کنیم این ابزاردارای سه M    ode   انتخاب حالات خط است .

    Straighten  خطهایی را که می کشیم زاویه دار وبدون لغزش می کند.

    Smooth      از زوایای خط ها می کاهد و آنها را منحنی دار و بدون لغزش می کند.

    Ink            به خط شما کاری ندارد و خط خصوصیات اولیه خود را حفظ می کند.

     

    Brush Tools

    از این ابزاربرای پر کردن یا نقاشی کردن مناطق با رنگهای ساده یا شیب دار و یا با طرحهای گرافیکی

     می توان استفاده کرد یکی از ویرایشگر های این ابزار B   rush Mode است که پنج حالت آن به شما امکان چگونگی رنگ کردن را به شما می دهد :

     

    Normal Paint      روی هر منطقه ای رنگ می کند .

    Paint Fills           مناطق توپر را رنگ می کند البته به جزء خطوط بیرونی آنها .

    Behind Paint      در پشت یک شکل رنگ می کشد .

    Paint  Sellection داخل اشکال تو پر را که انتخاب شده اند را رنگ می کند .

    Paint Inside        داخل اشکال توپر ( اشکالی که دارای خط بیرونی هستند ) را رنگ می کند وکاری  به خطوط بیرونی وخطوطی که از شکل میگذرند ندارد.

     

    Ink Bottle

    این ابزار به شما امکان می دهد تا رنگ ، اندازه وحالت خطوط بیرونی اشکال را  تنظیم کنیم .

    ما میتوانیم با Ink  Bottle منحنی که با Brush کشیده شده است را دارای یک  Stroke کنیم .

     

    Paint Bucket

    از این ابزار برای پر کردن ویا تغییر رنگ  اشکالی که با خطوط بیرونی احاطه شده اند استفاده کنیم .

    دو ویرایشگر مهم این ابزار    Lock Fill & Transform Fillمیباشد .

    Lock Fill چگونگی رنگ کردن توسط رنگهای Gradient را تنظیم می کند و Transform Fill  به شما امکان تغیییر اندازه ،چرخش و انحراف رنگهای شیب دار یا اشکال گرافیکی را در یک محدوده می دهد.

     

     

    Dropper Tools

    این ابزار امکان نمونه برداری از یک محدوده را به ما می دهد تا بتوانیم از این نمونه برداری  برای محدوده و خط دیگری بهره بگیریم.

     

    Erase Tools

    این ابزار فقط برای پاک کردن اشیاء به کار می رود.

     

    Hand  Tools

    این ابزار به ماامکان می دهد تا بتوانیم در هر حالتی براحتی صفحه کار خو را جابه جا کنیم.

     

    Magnifier Tools

    برای بهتر دیدن جزئیات ،با استفاده از این ویرایشگر می توانید بزرگنمایی صفحه کار خود را تغییر دهید.

     

    کار با چندین object

    اشکال ساده که توسط ابزارهای   Flash کشیده می شوند ،Stage-Level  هستند ونکته مهمی که از این نوع باید بخاطر داشت این است که آنها می توانند همدیگر را تحت تاثیر قرار دهند وبه سادگی خراب کنند.

    شما میتوانید این نوع را به O  verlay-Object تبدیل کنید .

     این کار را با گره بندی اشکال یا به S eymbol تبدیل کردن انجام دهیم هم اکنون برای O  verlay-Object  داریم :

     

    Groups : این امکان را به شما میدهد که با دسته بندی ،گروههائی را ایجاد کنیدکه به عنوان موضوعی واحد عمل کنند .برای انتخاب چندین O bject به عنوان گروه بعد از انتخاب آنها از شاخه Modify  گزینه Group  را انتخاب کنید بعد از این کار آنها بصورت شکلهائی در داخل یک مستطیل که علامت (+) در وسط آن است ظاهر می شود ( برای تغییر محل این علامت میتوانید از طریق منوی M  odify   گزینه  Transform  و بعد Edit Center  را انتخاب کنید.

    Text : بجز عمل ( Break Apart )  Text ها مانند گروهها هستند که فقط حالت نوشتاری دارند و ویرایش میشوند.

    Symbol :به علت حجم بالای گرافیگ های موجود در S tage  که موجب پر حجم شدن وکاهش سرعت صفحات ما میشود وبه دلیل ویرایش وایجاد وکپی  راحت S   ymbol هادر صفحات خود از آن ، به عنوان یک نوع G roup بسیا ر پرکاربرد استفاده میکنیم.

    Imported Graphics : Flash  این قابلیت راداراست که هر نوع فابل گرافیکی را برای سساستفاده در صفحات ما به درون خود آورد.

     

    فصل چهارم  : اصول و پایه ها

     

     آشنائی سریع با مفاهیم

      بارها وبارها شما نگاتیو فیلم هائی که یک تصویر متحرک را می سازند را دیده اید. بطور اولیه آن همانند دسته ای از عکسها بنظر میرسد که پشت سر یکدیگر بر روی چیزی شبیه یک نوار پلاستیکی قرار گرفته اند.   

    یک انمیشن Flash   نیزفرقی نمی کند.درست همانند تصویر متحرک ،از F rame  های مجزائی که هر کدام با قبلی اندکی متفاوت است تشکیل شده است.

    مفهوم Time line

    علاوه بر Stage‌ که شما محتویات گرافیکی را  ر روی آن مشاهده می کنید T ime Line  جائی است که شما سرعت انیمیشن ،ورود و خروج اشیاء و عمر آنها را تعیین می کنید.حال بهتر است مختصری به شرح قسمتهای تشکیل دهنده نوار T  ime Line بیاندازیم.

    Play Head‌ که برای Time Line  همانند ابزار نشانه است بر روی S tage .

    ‍Time Line Ruler اعدادی را که بر روی این Ruler  مشاهده می کنید شماره frame ها هستند.

    هر پنج Frame با یک عدد مشخص شده است ،مابقی به وسیله چوب خط هائی مشخص شده اند.

    در قسمت پایین نوار Time Line ناحیه خط وضعیت Time Line قرار دارد که دارای سه قسمت

    اطلاعات است :

    Current Frame که شخص کننده Frame است که در حال حاضربر روی Stage نشان داده می شود.

    Frame Rate که منعکس کننده سرعت طبیعی پخش فیلم است.

    Elapsed Time مدت زمان انیمیشن ما را نشان می دهد که به دو عامل تعداد  F rame  وهمچنین زمان انجام این F rame  ها بستگی دارد.

     

    Movie Properties

    یکی از پرکار ترین مفاهیم در ساخت یک پروژه F  lash ، Movie  /  Properties است که خصوصیات یک فیلم را با تنظیم می کنیم .

    برای نمایش این پنجره بر رویS  tage خود راست کلیک کنید ویا گزینه Modify / Movie راانتخاب کنید . این پنجره دارای تنظیماتی به شرح زیر است :

    Dimensions که اندازه صفحه Movie  ما را بر حسب Pixel می دهد باید دقت داشت که این اندازه بدرسی تنظیم شود در غیر این صورت یاحجم فایل بی جهت بزرگ شده ویا قسمتی از فایل خارج از صفحه مانیتور می افتد.

    Back Ground با  این گزینه میتوان پشت زمینه فیلم را درست کرد.

    Ruler Unit که برای تغییر واحد اندازه گیری خط کش است که بهتری این واحد ها همان Pixel است .

     

    Key Frame

    Key Frame ها ،Frame  هائی هستند که شما در آنها تغییرات انیمیشن خود را تعریف میکنید که این تفییرات میتواند جابه جائی یک شیئ ، اضافه ویا حذف یک شیئ از صفحه باشد.

    واژه ای که در کنار Key Frame بکارمی رود Blank Key Frame است تفاوت این دو در آن است که Key Frame همه چیز از Frame  قبلی را کپی می کند ولازم به طراحی مجدد اشکال نخواهد بود اما در Blank Key Frame  تنها یک Key Frame خالی ایجاد میشودکه در آن می بایست تمامی اشکال مجددا کیشده شوند.

    بدون شک انیمیشن های فریم به فریم به تعداد زیادی B  lank Key Frame نیاز دارند زیرا شما باید هر Frame‌ را بطور مجزا ویرایش کنید . اما در یک انیمیشن Tw een  شده ، تنها دو Key Frame نیاز است یک شروع کننده Tween ودیگری خاتمه دهنده آن.

    قابل ذکر است که تغییراتی که در بین ابتدا وانتهای K   ey Frame  های یک Tween  صورت میگیرد بوسله خود Flash محاسبه میگردد.

               

    کار با Frame  ها

    برای انتخاب یک F rame‌ یک بار آنرا کلیک کنید .حال که انتخاب شد به F rame فعلی بدل می شود.

    برای انتخاب نمودن محدوده ای از F rame ها عمل Drag‌ کردن را برای آن محدوده انجام دهید.

    برای اضافه نمودن یک F rame خالی کلید میانبر F5 را بفشارید.

    برای  اضافه کردن یک Key Frame  کلید میانبر F6 را بفشارید.

    برای اضافه نمودن یک Blank Key Frame کلید میانبر F7 را بفشارید.

    اگربخواهیم محدودهای از F rame‌ هارا دوباره کپی کنیم میبایست ابتدا با نگاه داشتن کلید C   trl آن محدوده انتخاب شود وسپس در حین عمل D rag کلید Alt رانگه داشته و موس را رها کنیم .

    برای حذف یک Frame یا محدودهای از Frame  ها با انتخاب آن کلید میانبر Shift+F5 را بفشارید.

     

     

    معکوس کردن چندین  Frame

    در این قسمت میخواهیم از Key Frame  های موجود بر روی Time Line  یک کپی بگیریم وتزتیب آنرا عکس کنیم.

    انتخاب کلیه فریم های موجود بر روی L ine Time ( کلیک بر روی لایه مربوطه ) .

    در حالی که کلید Alt را نگه داشته اید عمل Drag موس را به مکان دلخواه انجام دهید.

     از این مکان تا آخرین F rame ‌ را انتخاب نید.

    حال گزینه Modify  /  Frame  /  Reverse را انتخاب کنید تا ترتیب Frame های انتخاب شده عکس گردد.  

    Onion – Skinning

    Onion – Skin   Flash :قابلیتی به نام Onion – Skinning   را دراختیار ما می گذارد که به ما اجازه میدهد چندین Frame  را بصورت همزمان به نمایش در آورید و ویرایش کنید.در حقیقت این قابلیت به ایجاد روح تصویر قبلی می پردازد.

     

    Onion – Skin  Outlines  : این گزینه درست به مانند Onion – Skin عمل می کند بااین تفاوت که تمامی محتویات بر روی F  rame  های فعال بصورت خطوط حاشیه ای ظاهر می شود.

     

    Edit Multiple Frames  : با این گزینه میتوان محتویات Frame  هائی که ما بین مشخص کنندها هستند قابل ویرایش شوند البته باید تنها K   ey Frame  های Tween  شده را ویرایش کنید.

     

    Onion – Skinning Markers  :  با این انتخاب می توان محدوده F rame هائی که باید Onion - Skin شوند را تعیین کرد.شما میتوانید آنها را در حال حرکت P lay Head در جایی ثابت کنید .شما میتوانید این گزینه را هم به وسیله منوی کرکره ای وهم بوسیله M  odify Markers تنظیم کنید. 

     

  • فهرست و منابع پروژه فلش - Flash 5

    فهرست:

    فصل اول       :    آشنائی با برنامه Flash   

    فصل دوم        :    ابزارهای رنگ

    فصل سوم      :    ترسیم و نقاشی  

    فصل چهارم     :    اصول وپایه ها

    فصل پنجم      :   Shape Tweening

    فصل ششم     : Motion Tweening  

    فصل هفتم     :    Library & Symbol

    فصل هشتم    :   Text  در Flash‌

    فصل نهم        :  Bitmap  ها در Flash

    فصل دهم       :   کلید ها

    فصل یازدهم   :   Movie Clip

    فصل دوازدهم :   برنامه نویسی در Flash

    فصل سیزدهم :   صدا در Flash

    فصل چهاردهم : ارتباط با دیگر برنامه ها

     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت