پایان نامه تأسیس و راه اندازی مهد کودک و آمادگی روشنک

تعداد صفحات: 199 فرمت فایل: word کد فایل: 10003968
سال: 1383 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه علوم تربیتی
قیمت: ۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه تأسیس و راه اندازی مهد کودک و آمادگی روشنک

    چکیده

    هدف من ازتهیه این پروژه این است که برای راه اندازی وتأ سیس یک مهداستاندارد باید این مراحل راطی کرد که مراحل عبارتنداز :

    تعریف

    اهمیت

    ضرورت

    برنامه ها یآموزش وپرورش پیش ازدبستان

    بازیهای کودکان

    ودرمرحله آخر  برآورد هزینه  تأسیس یک مهد استاندارد   

     

    مقدمه

    کودکان سرمایه های ارزشمند وسازنده آینده جامعه هستند. آموزش و پرورش در دوره کودکی که زمان شکل گیری شخصیت و ایجاد عادات مختلف و پیشگیری از بروز مشکلات است. آینده فرد و جامعه را بنایی نهد و مسیر حرکت مملکت را مشخص می سازد. توجه به مسائل و مشکلات کودکان باعث پیشرفت و ترقی جامعه می شود و غفلت در رفع مشکلات آنان، خسارات جبران ناپذیری به بار می آورد. از این رو، سرمایه گذاری  و برنامه ریزی در آموزش و پرورش ابتدایی، از حساسترین و مهمترین وظایف دست اندر کاران و مسئولان جامعه است و باید از اولویت ویژه ای برخوردار باشد.

    هدف ما در اینجا آشنا ساختن خواننده با خصوصیات، شیوه های شناخت، برقراری ارتباط صحیح، نحوه کارکردن و درنهایت رفع مشکلات کودکان است. برای نیل به این هدف ابتدا تعاریف، اهداف، تاریخچه، ضرورت و اصول راهنمایی و مشاوره کودک مورد بررسی قرار گرفته، سپس مطالبی درباره خصوصیات دوره کودکی ارائه شده است تا دست اندرکاران آموزش و پرورش و مشاوره کودک بتوانند رفتارهای عادی کودکان را از رفتارهای غیر عادی تشخیص دهند.

     

     

     

     

    آشنایی باآموزش وپرورش پیش دبستان

     

     

     

     

     

     

     

    تعریف لغوی آموزش و پرورش پیش از دبستان

    آموزش: عمل آموختن، یاد دادن             تعلیم: تربیت، پرورش

    پرورش: 1- تربیت، تعلیم، تأدیب  2- فرهنگ، تمدن  3- پرستیدن، پرستش  4- خوراک، خورش، غذا، طعام

    پیش: OIS ]پب. Patis مقابل فلز است.

    Paitis، په (7) [Pe$Pat 1- (ق - مکان) جلو، قبل، قدام. مق. پس، پیش، وضع، حال، نهاد

    جزوهای جسم بود جهشهای مختلف چنان که نشستن و برخاستن و رکوع و سجود و چون دست و پا پدر و اندامهای دیگر را نهادهای ایشان سوی چشمهای راست و چپ و زیر و زبر (پیش و پس...) دانشنامه الهی 30

    2- (ق- زمان) قبل؛ پس. بعد. پیش از      3- (هر - اض ) نزد ( حضور داشتن چیزی یا کسی را رساند)

    4-(هر - اض ) طرف، جانب، سوی (پیش او رفت)

    دبستان: ded - estan ]= رب + پب . rdipi نوشتن + ستان - پس 20 (امر)

    آموزند؛ مکتب    2- (نو) (مزه)     مدرسه ابتدایی- آموزشگاه نوآموزان که بالاتر از کودکستان و پایین تر از دبیرستان است.

    تاریخچه آموزش پیش دبستانی

    تاریخچه آموزش پیش دبستانی در ایران به 80 سال پیش باز می گردد.

    در سال 1298 مسیونر های مذهبی و اقلیت های دینی به احداث کودکستان ها و مراکز آموزش پیش دبستانی درتهران مبادرت نمودند .در همان اثنا زنده یاد جبار باغچه‏بان در سال 1303 به احداث باغچه اطفال در شهرستان تبریز مبادرت نموده و چند سال بعد در سال 1307 کودکستان دیگری در شهرستان شیراز دایر نمود. گفتنی است که در آن اثنا تنها از کودکان خانواده های مرفه و کارمندان عالی رتبه ادارات در این مراکز ثبت نام به عمل می آمد . استقبال این خانواده ها از عملکرد مراکز آموزش پیش دبستانی (کودکستان ها( سبب گردیدکه طی مدت زمان کوتاهی در تهران وچندین شهر بزرگ دیگر کشور، کودکستان هایی توسط بخش خصوصی دایر گردد .از جمله مهمترین برنامه های این مراکز می توان به بازی های مرسوم ، آموزش مقدماتی خواندن و نوشتن ، نقاشی و بازی با عروسک و اشکال هندسی اشاره نمود.در سال 1303 شورای عالی فرهنگ ،به تصویب انحصاری آیین نامه احداث مراکز آموزش پیش دبستانی در شهرستان تهران و درسال 1304به تصویب این آیین نامه برای سایر شهرهای کشور مبادرت نمود.نخستین امتیاز تاسیس کودکستان توسط وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه در سال 1310 صادر گردید.از این روی سال1310 آغاز فصل جدیدی در تاریخ آموزش پیش دبستانی ایران محسوب می گردد.نخستین آیین نامه ویژه کودکستانها و مراکز آموزش پیش دبستانی درسال 1312 به تصویب شورای عالی فرهنگ رسید. در ماده اول این آیین نامه ، سن کودکان جهت پذیرش در کودکستانها 4 تا 7 سال قید شده بود. این در حالیست که درسال 1335 ، آیین نامه جدیدی جهت اداره کودکستانها به تصویب رسید که طی آن سن کودکان ، 3 تا 6 سال تعیین شده بود. در سال1334 ، اداره مستقلی جهت رسیدگی و نظارت بر امور کودکستان ها تحت نظارت وزارت فرهنگ تاسیس گردید. در سال1340 ، اداره امور کودکستانهای کشور منحل شده و وظایف مربوطه به اداره کل تعلیمات ابتدائی محول گردید. در آن اثنا دولت به تلاش هایی درجهت احداث کودکستان های دولتی مبادرت نموده و با احداث کودکستانها در شهرهای سراسرکشور،کودکان خانواده های طبقه متوسط را تحت پوشش خود قرار داد. تا سال 1322 در سراسر کشور تنها تعداد 7 کودکستان وجود داشت و این در حالیست که طی سال1331 به 74 و طی سال 51 13 به 431 مرکز بالغ گردید. در همان اثنا تلاش هایی درجهت تربیت مربیان مراکز پیش دبستانی نیز آغاز گردید. درسال 1336 ، آموزشگاه های کودکیاری آغاز به فعالیت نمودند . اولین اساسنامه و برنامه درسی این آموزشگاهها طی سال 1345 به تصویب شورای عالی فرهنگ رسید. چندسال بعد تدریس رشته کودکیاری یا آموزش و پرورش پیش ازدبستان در برخی دانشکده های علوم تربیتی من جمله مدرسه عالی شمیرانات و دانشگاه ابوریحان آغاز گردید.

    درسال1350 ، اداره کل تعلیمات ابتدایی به دفتر برنامه ریزی آموزش ابتدایی تغییر نام داده و واحد کودکستان های این اداره، عهده دارمسئولیت طرح و برنامه ریزی آموزش و پرورش پیش دبستانی گردید. درسال1354، با توجه به توسعه کودکستانها و تربیت مربیان کودک، دفتر برنامه ریزی آموزش ابتدایی به دفتر آموزش کودکستانی و ابتدایی تغییر نام داده و بالاخره درسال 1359 در اداره کل و سپس در دفتر آموزش عمومی ادغام گردید . طبق آخرین آیین نامه کودکستانها که در سال 1349به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید، تشکیل کلاسهای آمادگی ضمیمه آموزش ابتدایی گردیده و سن کودکان کودکستانی 3 تا 6 سال تعیین گردید. درسال 1353 ، وزارت آموزش و پرورش طبق انتشار بخشنامه ای به اعمال اصلاحاتی در آیین نامه مذکور مبادرت نمود. مطابق این تغییرات تنها آندسته از کودکانی که از سن 5 سال تمام برخوردار بودند از حق ثبت نام درکلاسهای آمادگی بهره مند گردیدند.

    درگذشته امتیاز تاسیس مهد های کودک ویژه کودکان رده های سنی 3 تا 6 سال به وزارت آموزش و پرورش و مجوز تاسیس مراکز مراقبتی کودکان زیر رده سنی3 سال به اتاق اصناف واگذار گردید. ازسال1354، سازمانهای دولتی موظف به تاسیس مهدهای کودک شده و ضوابط آنها از سوی سازمان زنان تنظیم گردید. درسال1356، در بودجه کل سازمانهای دولتی، بودجه لازم جهت احداث مهدهای کودک ویژه فرزندان زنان کارمند پیش بینی شده و سازمان زنان مسئولیت تشکیل و نظارت بر آنها را عهده دار گردید. پس از انقلاب اسلامی ، بر اساس تصمیم گیری هیات وزیران، با انحلال سازمان زنان ، سازمان ملی رفاه خانواده، سازمان تربیتی شهرداری تهران و انجمن ملی حمایت از کودکان، اجازه تاسیس مهدهای کودک به وزارت بهداری و بهزیستی و سپس به سازمان بهزیستی محول گردید. درحال حاضر صدور مجوز و نظارت برکلیه مهدهای کودک دولتی و خصوصی بر عهده سازمان بهزیستی کشور است. ازسال 1372 کلیه کلاس های آمادگی ضمیمه مدارس دولتی به علت کمبود جا منحل گردید.گفتنی است که این کلاسها 30 سال پیش درسال1349 و با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش تشکیل شده بود . ازجمله انواع مهدهای کودک که درحال حاضر درسراسرکشور فعالیت دارند میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

    مهدهای کودک خصوصی که توسط بخش خصوصی احداث گردیده اند.

    مهدهای کودک خود محورکه وابسته به موسسات دولتی بوده و با کمک هزینه های دولتی و والدین کودکان اداره میگردند.

    مهدهای کودک کارگری که متعلق به کارخانجات بوده و تحت پوشش وزارت کار فعالیت دارند.

    مهدهای کودک ادارات آموزش و پرورش که به ثبت نام از فرزندان زنان شاغل درآموزش و پرورش مبادرت می نمایند.

    مهدهای کودک انجمنهای حمایتی سازمان بهزیستی که به ثبت نام از کودکان تحت پوشش بهزیستی و درصدی از افراد عادی مبادرت می نمایند.

    مهدهای کودک انجمنهای روستایی که به ثبت نام از کودکان روستایی مبادرت می نمایند.

    تاریخچه فوق بیانگر این واقعیت است که سهم دولت در تاسیس مهدهای کودک بسیار ناچیز بوده و عمدتا به تنظیم آیین نامه ها و اعطای مجوزهای قانونی محدود بوده است به نحویکه پس از تشکیل اولین مهدهای کودک ، وزارت آموزش و پرورش به تاسیس مهدهای کودک دولتی پس از 42 سال مبادرت نمود. درحال حاضر برای کودکان زنان غیر شاغل مهد کودک دولتی وجود نداشته وکلاسهای آمادگی ضمیمه مدارس دولتی نیز از سال 1372 منحل گردیده است. علاوه بر این تعداد فارغ التحصیلان رشته کودکیاری با توجه به نیاز مهدهای کودک ، بسیار اندک بوده و دوره های باز آموزی بهزیستی ویژه مربیان و مدیران ، چه از لحاظ مدت زمان و چه از لحاظ تعداد نفرات تحت پوشش هر دوره آموزشی، جوابگوی نیاز مهدهای کودک نمی باشد. . بعنوان مثال از سال 61 13تا 69 13یعنی ظرف مدت زمان 8 سال تنها 1215 نفر ازمدیران و مربیان موفق به گذراندن دوره های آموزشی کوتاه مدت بهزیستی شده اند و این در حالیست که این رقم درمقایسه با تعداد مدیران ومربیان مهدهای کودک بسیار ناچیز می باشد.

    علاوه بر این تعداد مهدهای کودک نسبت به جمعیت کودکان در ایران بسیار ناچیز می باشد.. بعنوان مثال طی سالهای1360- 1359 تعداد مهدهای کودک بر2971 ، تعداد کودکان بر 172002، تعداد کلاسها بر6340 و تعداد کارکنان بر9356 نفر بالغ می گردید واین درحالیست که طی سالهای 68 67 تعداد مهدهای کودک بر 2547 ، تعداد کودکان ثبت نامی بر177979، تعداد کلاسها بر5951، تعداد کارکنان بر1983و تعداد کودکان رده های سنی1 تا 6 سال بر12میلیون نفر بالغ گردید . ضمنا تعداد مهدهای کودک خصوصی شهرستان تهران طی سال1370 بر200 مرکز، طی سال1371بر174مرکز و طی سال1372بر170 مرکز بالغ گردید.

    آمارفوق نشانگر افزایش دائمی تعدادکودکانی ثبت نامی مراکز آموزش پیش دبستانی و مهدهای کودک و کاهش تعداد مهدهای کودک و کادر ویژه آن می باشد . آمار سال 68 67 مبین این واقعیت است که تنها 5 ر1درصد کودکان رده های سنی 1 تا 6 سال و 5 ر2درصد کودکان رده های سنی 3 تا 6 سال ا ز امکانات آموزشی وتفریحی مهدهای کودک استفاده نموده اند. درضمن تعداد کودکان هرکلاس بر 30 نفر و نسبت کودکان به کادر آموزشی به نسبت 25 به1 بوده است.به عبارت دیگر به ازای هر 1 پرسنل، 25 کودک وجود داشته است . چنانکه قبلا نیز بدان اشاره گردید رده های سنی 1 تا 6 سال در رشد و پرورش شخصیت کودکان ،از نقش اساسی برخوردار بوده و از این روی آموزش پیش دبستانی به عنوان بخشی از نظام آموزش عمومی محسوب شده و دولتها به برنامه ریزی و سرمایه گذاری در این عرصه مبادرت می نمایند .در کشور ایران آموزش پیش دبستانی در واقع به بخش خصوصی واگذار گردیده وبدین ترتیب خانواده های کم در آمد و متوسط قادر به بهره گیری از امکانات مهدهای کودک نمی باشند و این درحالیست که کودکان خانواده های مواجه با مشکلات اقتصادی و فرهنگی از نیاز بیشتری به توجه و آموزش برخوردار می باشند. به این ترتیب به دلیل وجود کمبودها ، نواقصات زیاد و برنامه های نادرست و عدم برخورداری از کادر مناسب و عدم اولویت دولت به آموزش کودکان در دوره های پیش دبستانی، اکثریت کودکان با مشکلات عدید ه ای در روند آموزشی و رشد شخصیتی خود مواجه می گردند. 

  • فهرست و منابع پایان نامه تأسیس و راه اندازی مهد کودک و آمادگی روشنک

    فهرست:

    مقدمه                                                                           10

    2                                  فصل اول                                                                   11

    3                                  تعریف لغوی آموزش وپرورش                                       12                               

    4                                  تاریخچه آموزش وپرورش درایران                                  17-13 

    5                                  اهمیت وضرورت آموزش وپرورش پیش ازدبستان            18

    7                                  اهداف آموزش وپرورش  پیش ازدبستان                          20-18 

    8                                  استراتژی های آموزشی                                                  20

    9                                  برنامه های آموزش وپرورش پیش ازدبستان                          21-20

    10                                آموزش پیش دبستانی (1)                                               22-21             

     11                               برنامه های آموزشی                                                       22                               

    11                                برنامه ریزی ومدیریت آموزشی                                       24-22

    12                                آیا دوره پیش دبستانی لازم است                         24       

    13                                فصل دوم                                                                   25

    14                                بررسی نظام آموزشی وپرورشی دردوره  پیش ازدبستانی

    15                                نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان درفرانسه              32-26

    16                                نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان درانگلستان           45-32

    17                                نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان درپاکستان           45

    18                                نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان دراندونزی           56-45

    19                                نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان درهلند                 58-56

    20                                نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان درآلمان               60-58

    21                                نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان دراتریش              61-60

    22                                نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان درلیبی                 66-61

    23                                فصل سوم                                                                   67 

                                        نقش کودک درشکل گیری شخصیت کودک   

    24                                نقش کودک درشکل گیری شخصیت کودک                68

    25                                آشنایی کودک باکودکستان                                           69-68

    26                                 اهمیت مهدکودک                                                        69       

    27                                درچهاردیواری مهدکودک چه می گذرد                        71-69

    28                                نقش مهدکودک دررشد اجتماعی کودکان                     72-71

    29                                نقش مهدکودک دراحیای ارزشهای فرهنگی                    74-72

    30                                انتظارات والدین از مهدکودک                                       75-74

    31                                فصل چهارم

    32                                ویژگیهای کودکان 6-3 ساله                                          76

    33                                ویژگی کودکان سه ساله ازنظر جسمی ، عاطفی ، هوشی وذهنی     77

    33                                ویژگی کودکان چهارساله                                              78

    34                                ویژگی کودکان پنج ساله                                               79

    35                                ویژگی کودکان شش ساله                                             80

    36                               رشد عاطفی اجتماعی آیا میدانید که ؟                             84-81

    37                                رشد جسمی حرکتی                                                      86-84

    38                                رشد زبان                                                                      88-86

    39                                رشد شناختی                                                                  91-88

    40                                رشد بیان خلاق ودرک زیباییها                                       92-91

    41                                خصوصیات دوره کودکستانی                                         92

    42                                رشد جسمانی                                                                 93-92

    43                                رشدحسی حرکتی                                                          94-93

    44                                رشد ذهنی                                                                     95-94

    45                                رشدعاطفی                                                                    97-96

    46                                دووسه سالگی                                                               99-97

    47                                سه وچهارسالگی                                                            102-99

    48                                پنچ وشش سالگی                                                          103-102

    49                              فصل پنجم                                                                  104

    50                                بازیهای کودکان                                                            105

    51                                کودکان وبازی                                                              106

    52                                نوع وبازی                                                                     106

    53                    بازی وورزش درروایات اسلام                                                     107

    54                    همبازی کودک                                                                         110-108

    55                    شکایت ازبازی کودکان درکوچه ها                                            110

    56                    والدین بی خیال                                                                                     111-110

    57                    نکات مهم درانتخاب همبازی برای کودکان                                 111

    58                    محیط بازی                                                                               113-111

    59                    کنترل محیط بازی                                                                      113

    60                    سرکشی ازبازیهای کودکان                                                        114

    61                    مقداربازی                                                                                 117-115

    62                    بازی وخلاقیت                                                                           119-117

    63                    بازی                                                                                         121-119

    64                    ارزشهای بازی                                                                           124-121

    65                    آب بازی                                                                                   126-124

    66                    نکات ایمنی برای آب بازی                                                         126

    67                    راههای بازی باآب                                                                     129-127

    68                    رشد ذهنی وشناختی                                                                   131-129

    69                    رشد عاطفی اجتماعی                                                                 134-131

    70                    فصل ششم                                                                               135

    71                    فرضیه شناختی - رشدی پیاژه                                                      135

    72                    مراحل 2و3 اندیشه پیش ازعمل   7-2 سالگی                               136

    73                    رشد فعالیت نمادین                                                                    138-136

    74                    تعقل علمی                                                                                139-138

    75                    طبقه بندی                                                                                 140-139

    76                    اندیشه اجتماعی                                                                         142-140

    77                    قضاوت اخلاقی                                                                          142

    78                    زنده گرایی                                                                               144-142

    79                    خلاصه ونتیجه                                                                            145-144

    80                    فصل هفتم                                                                             146

    81                    گفتگو بافرخنده مفیدی                                                             152-146

    82                    فصل هشتم                                                                                153

    83                    آیین نامه تأسیس ، انحلال واداره مهدکودک                               188-153

    84                    نیروی انسانی                                                                             189

    85                    چارت سازمانی                                                                          190

    86                    هزینه تأسیس مهد                                                                       195-191

    87                    برنامه کلاسی آمادگی                                                                196

    88                    برنامه کلاسی 4-3 ساله ها                                                           197

    89                    برنامه غذایی                                                                              197

    90                    فصل نهم                                                                                  

                            ضمائم وپیوستها

    91                                فهرست منابع ومآخذ                 

     

    منبع:

    ندارد

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت