پایان نامه بررسی رویکرد های نوین در مدیریت شش سیگما

تعداد صفحات: 417 فرمت فایل: word کد فایل: 10003638
سال: 1384 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مهندسی صنایع
قیمت قدیم:۴۸,۳۰۰ تومان
قیمت: ۴۶,۲۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رویکرد های نوین در مدیریت شش سیگما

    مهندسی ارزش و مهندسی مجددفصل اول

    مقدمه

    بخش اول) مقدمه

    شرکتها و سازمانهای تجاری برای بقا در عرصه تجارت باید سودآور باشند و با ارائه خدمات و محصولات پاسخگوی نیازهای مشتریان خود بوده ودر عین حال با گسترش تجاری و صنعتی، ایجاد فرصتهای شغلی و پرداخت مالیات به جامعه و کشور خود خدمت نمایند. شرط اول سودآوری برای یک سازمان اینست که مشتریان به خرید و استفاده از محصول یا خدمت آن سازمان، علاقمند و مایل باشند. این علاقه و تمایل از تطابق نیازهای آنها با محصولات و خدمات ارائه شده سازمان نشأت می‌گیرد. هر مشتری درباره محصول دریافتی، اعم از کالا یا خدمات، شرایط خاصی را در نظر دارد، در حقیقت می‌توان گفت مجموعه‌ای از شرایط هستند که نیاز وانتظار مشتری را شکل می‌دهند. چنانچه سازمان یا شرکتی بتواند پاسخگوی شرایط مورد نظر مشتری باشد، سازمانی موثر (effective) است که مسلماً در آینده با اقبالی بیشتر مواجه می‌شود در غیراینصورت سازمانی غیرموثر (Ineffective) بوده و چشم‌اندازی خطرناک را پیش رو دارد. توقع مشتری بسیار فراتر از پرداخت وجه و دریافت کالا یا خدمات است. رضایتمندی وی زمانی حاصل می شود که محصول یا خدمتی را که در قبال پرداخت وجه دریافت می‌نماید با مجموعه شرایط وی سازگار باشد. در این صورت است که مشتری ادعا می‌کند کالا یا خدمات دریافتی و از «کیفیت خوبی» برخوردار بوده است.

     

    چنانچه سازمانی موفق به خلق چنین تصوری در مشتریان خود گردد مسلماً آینده‌ای روشن را پیش رو دارد و به همین منظور سازمانها و شرکتهای تجاری در سراسر دنیا سالهاست می‌کوشند تا سطح کیفیت محصول یا خدمات خود را هر چه بیشتر ارتقاء دهند. بنابراین درک مفهوم کیفیت و موضوعات مربوط به آن از قبیل مدیریت کیفیت
     (Quality Management)، مدیریت کیفیت فراگیر (Total Quality Management)، کنترل کیفیت (Quality Control)، تضمین کیفیت (Quality Assurance) و.. از نیازهای اساسی هر سازمان است.

     

    کیفیت چیست؟

    کیفیت مفهومی است که تعریف و تفسیر آن بسیار دشوار می‌نماید اگر چه هر کس به راحتی این معنا را در ذهن خود درک می‌کند و در واقعیت به راحتی به تجزیه و تحلیل کیفیت محصولات و خدمات دریافتی خود می‌پردازد. اما مشکل زمانی نمایان می‌شود که سعی در اندازه گیری کیفیت با یک مقیاس مشخص داریم و یا حتی به دنبال تعریف مناسبی از آن هستیم. اگر در این جستجو به یک فرهنگ لغات مراجعه کنیم، تعریفی این چنین خواهیم یافت: «درجه خوبی یا مطلوبیت محصول یا خدمات دریافتی». با توجه به این تعریف سئوالی در ذهن ما ایجاد می‌گردد مبنی بر اینکه اصولاً خوبی و مطلوبیت (goodness) یک محصول یا خدمت چیست و چگونه اندازه‌گیری می‌شود. باید گفت این معنا در هر زمان و هر مورد به شکلی خاص خودنمائی می‌کند.

    شاید بتوان گفت درک انسان از مفهوم کیفیت به زمان ماقبل تاریخ برمی‌گردد، زمانی که مردم برای کسب اشیاء مورد نیاز خود دست به معاوضه و تباتر می‌زدند. معاملات معمول در بریتانیا بر روی اشیائی مانند نمک، میخهای آهنی و سنگ آسیاب صورت می‌گرفت. این اشیاء که عموماً از قاره‌های اطراف و سواحل حومه جهت تعویض با مواد غذائی و سایر نیازمندیهای مردم آورده می‌شدند، از کیفیت خوبی برخوردار نبودند. به عنوان مثال سنگ آسیاب که جهت آسیاب غلات مورد استفاده قرار می‌گرفت می‌بایست از گرانیت با درجه خلوص و کیفیت معینی تهیه می‌شد که در آن زمان مرغوب‌ترین آن متعلق به کشور فرانسه بود. در غیراینصورت در استفاده مستمر شکسته و کارائی چندانی نداشت و بدین ترتیب تأمین آذوقه مردم با مشکل مواجه می‌شد. در اینجا بارزترین مفهوم کیفیت روشن می‌گردد: « مناسب استفاده بودن (fitness for use)» یعنی محصول یا خدمت به نحوی طراحی، ساخته و پرداخته شود که نیاز مشتری در استفاده از آن به طور مناسبی برآورده شود.

    در گذشته معاملات فراوانی ما بین خاور دور و اروپای غربی صورت می‌گرفت و غالباً اقلامی که در اروپا قابل دسترسی نبود از شرقی‌ها خریداری می‌شد مانند ادویه و ابریشم. با در نظر داشتن این مسئله که تهیه و دسترسی به این اقلام در اروپا ممکن نبود می‌توان گفت کیفیت این اقلام کمتر خودنمائی کرده و کسب آنها بیشتر مدنظر بوده است. از طرفی دیگر «مناسب استفاده بودن» را تعریف کیفیت قلمداد کنیم، آیا یک پارچه کتان معمولی جهت تهیه لباس و ایجاد پوشش مناسب نبوده است؟ پس به چه علت اروپائی‌ها اقدام به خرید ابریشم با قیمتهای گزاف می‌نمودند؟

    تصور می‌شود ابریشم مرغوب کالای لوکسی ((Luxury) است که معنای تمول را منتقل می‌نموده و شاید عبارت «مناسب استفاده بودن» در این مورد در ارضای خواستهای درونی افراد، زیباتر و شکیل تر به نظر رسیدن و احساساتی از این دست معنا و مفهوم می‌یافته است. مثال دیگری مطرح می‌کنیم، درگذشته برای مسافرت از شهر A به شهر B امکان استفاده از یک دلیجان فرسوده و یا یک درشکه لوکس فراهم بوده که هر دو نیاز مشتری را برطرف نموده اما قاعدتاً مورد اخیر توانائی بیشتری در کسب رضایت افراد داشته است. کیفیت و لوکس گرائی اگر چه معناهائی متفاوت دارند اما غالباً منتهی به یک نتیجه می‌شوند: «دریافت محصول یا خدمتی که تناسب بیشتری با خواست مشتری دارد.» و این دومین بعد از مفهوم کیفیت است البته لازم به ذکر است که تجمل ((Luxury) و کیفیت رابطه مستقیمی با قیمت دارند. هر چه بهای بیشتری بپردازیم محصول بهتری از جهت مواد اولیه، دوام، کاربری و غیره دریافت می‌کنیم یعنی کیفیت بالاتر، تناسب بیشتر برای استفاده و متعاقباً رضایت هر چه بیشتر مشتری.

    شاید بتوان گفت«کیفیت سطحی از رضایت مشتری است که توسط وی تجربه و درک می‌گردد و این رضایت ریشه‌ای عمیق در توقعات و تصورات وی از مناسب استفاده بودن کالا یا خدمت دارد.»

    در گذشته و پیش از انقلاب صنعتی، تولید کالا یا ارائه خدمات بیشتر یک امر محلی و منطقه‌ای بوده است. سازمانها با مشتریان محدود خود ارتباط نزدیکی داشته و به راحتی از خواسته‌ها و توقعات آنها مطلع می‌شوند و این مشتریان بودند که سطح کیفیت را برای سازمانها تعیین و تعریف می‌کردند. اما پس از انقلاب صنعتی که کارگاهها به کارخانه ها تبدیل شده و بازار گسترش یافت، سازمانها با طیف وسیعتری از مشتریان روبه رو شدند، برآورده کردن رضایت افراد مفهومی پیچیده‌تر به خود گرفت و تا به امروز که در مرحله تجارت جهانی هستیم کسب رضایت مشتریان هر روز تغییر شکل داده و دشوار‌تر می‌شود اگر چه راه گریزی از آن نیست چرا که سازمان باید پاسخگوی خواست مشتریان خود باشد.

    اساس و فلسفه وجود هر سازمان کسب سود است. منظور از رقابت با سایر سازمانها سعی در افزایش هر چه بیشتر سهم بازار و فروش، تنها کسب سود و افزایش سهم سرمایه‌گذاران و سهامداران است و نه چیز دیگر. برای سازمانها در این میان کیفیت و کسب رضایت مشتری وسیله‌ای است برای رسیدن به هدف نه خود هدف. لازمه کسب رضایت کامل مشتری و تعالی کیفی، تغییر و اصلاح در فرایندهای کاری، نگرش و آموزش کارکنان و حتی مشتریان است. برای نیل به این اهداف روشها و متدولوژی‌های بسیاری تا به امروز مطرح شده‌اند. امروزه شمار روش‌هائی که در مورد کیفیت و مدیریت کیفیت به فعالیت می‌پردازند به سرعت در حال افزایش می‌باشد. اکثر آنها به وسیله مشاوران و مدیران سازمانها در توضیح روش‌هائی که آنها به فعالیت می‌پردازند و اینکه چگونه با چالش‌های کیفیت روبه رو شده‌اند و عمل کرده‌اند، مطرح می‌گردد.

    در این میان یکی از جالب‌توجه‌ترین رویکردها در زمینه مدیریت کیفیت در چند دهه اخیر «مدیریت کیفیت فراگیر» بوده است که در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها به کار گرفته شده و نتایج چشمگیری نیز به همراه داشته است. در ادامه به بررسی مختصری درباره TQM می‌پردازیم و سپس به سایر رویکردهای نوین و مرتبط نیز اشاره می‌نمائیم:

     

    - مدیریت کیفیت فراگیر TQM

    در دهه 1950 ژاپنی ها از آقای دمینگ (Deming) ، آمار دان و نظریه پرداز مدیریت، درخواست کردند به آنها در بهبودی امور مدیریتی و از جمله مدیریت کیفیت کمک کند. با اعمال اصول دمینگ که به «مدیریت کیفیت فراگیر» (Total Quality Management) معروف شد، ژاپنی‌ها رشد چشمگیری را در اقتصاد خود تجربه کردند. در دهه 80 آمریکائی‌ها که در مقایسه با ژاپنی‌ها خود را عقب‌تر می‌دیدند به این رویکرد توجه کردند. کرازبی و جوران نقش به سزائی در پیشرفت ابزارها، الگوها و نظریه‌های TQM داشتند.

     

    تعریف

    مدیریت کیفیت فراگیر را صاحب‌نظران مدیریت این چنین تعریف می‌نمایند:

     مدیریت کیفیت فراگیر، نظام بهبود مستمری است که مدیریت مشارکتی را به کار می‌گیرد و بر نیازهای مصرف‌کنندگان متمرکز شده است.

    مدیریت کیفیت فراگیر به عنوان یک رویکرد مدیریت براساس مشارکت تمامی اعضا و با هدف موفقیت در بلندمدت از طریق رضایت مشتری با درنظر داشتن نفع برای تمامی اعضای سازمان و جامعه بر کیفیت تمرکز می‌نماید.

    بنابراین می‌توان TQM را به طور جزء به جزء چنین تعریف کرد:

     کیفیت: برآورده‌سازی نیاز مصرف کننده به طور مداوم

    کیفیت فراگیر: تحقق کیفیت با هزینه اندک

    مدیریت کیفیت فراگیر: اجرای کیفیت فراگیر با دخیل کردن تعهد افراد به طور روزانه و مستمر

    اصول مدیریت کیفیت فراگیر

    در این سالها مطالعات و پژوهش‌های متعددی به منظور شناسائی مفاهیم و عوامل اصلی مدیریت کیفیت جامع و ارائه ابزارهائی برای اندازه‌گیری و سنجش این عوامل صورت گرفته است و مفاهیم و عوامل متعددی نظیر تعهد مدیریت به اهداف واستراتژی‌ کیفی، رضایت مشتریان، آموزش، مشارکت وتوانمندسازی کارکنان، مدیریت فرایند، جمع‌آوری داده‌های کیفی، مدیریت کیفی تأمین‌کنندگان، استفاده از کنترل کیفیت آماری و … معرفی و مطرح شده است.

    ساراف و همکارانش در سال 1989 با بررسی متون وادبیات مدیریت کیفیت و نظریات اندیشمندان این رشته موفق به شناسائی 120 عامل و الزام سازمانی برای مؤثر بودن مدیریت کیفیت شدند و آنها را در هشت گروه طبقه بندی نمودند. موت وانی، محمود و رایس در سال 1992 به منظور شناسائی عوامل اصلی مدیریت کیفیت جامع با بررسی نظریات و مکاتب دمینگ، جوران، کرازبی، اشیی کاوا، فیگن بام و گاروین و نیز مدل ارائه شده توسط ساراف 9 عامل اصلی را شناسائی و معرفی نموده‌اند.

    بلک و پورتر در سال 1996 برای تعیین عوامل بحرانی در موفقیت مدیریت کیفیت فراگیر با استفاده از معیارهای مدل بالدریج و مرور ادبیات، عوامل مورد نظر خود را توسعه دادند و چارچوبی مشتمل بر 10 عامل به انضمام 32 عنصر را برای مدیریت کیفیت فراگیر ارائه نمودند. کوازی و بادیبجو در سال 1998 در راستای معرفی عوامل بحرانی با استفاده از مدل بالدریج هفت عامل را به عنوان عوامل بحرانی معرفی نمودند.

    در تمامی این مطالعات تمرکز بر دو حوزه اصلی می‌باشد: کوشش‌هائی به منظور فرموله و نظام‌مند نمودن فعالیت‌های مدیریت کیفیت فراگیر، نظیر مجموعه‌ای از عوامل که بوسیله ساراف مطرح شده، و طرح عواملی که برای اجرای موفقیت آمیز مدیریت کیفیت فراگیر ضرورت داشته و سازمان‌ها باید به آنها توجه نمایند.

    مطالعات انجام شده توسط محققینی همچون اهر، بلک و پورتر، اسپینوال و یوسف و پاول با این چنین نگرشی به عوامل بحرانی انجام شده است.

    اما در یک جمع‌بندی کلی از اصول مدیریت کیفیت فراگیر، شاید بتوان ارزش‌ها و مفاهیم بنیادین هشت‌گانه‌ای به شرح زیر را، لازمه موفقیت و ایجاد بهبود مستمر سازمان‌ها معرفی نمود:

     

     

    1- نتیجه گرائی

    در محیط پرتغییر دنیای امروز، سازمان‌های موفق همواره و به سرعت در برابر تغییر نیازها و انتظارات ذی نفعان، چابک، منعطف و پاسخگو هستند. این سازمانها نیازها و انتظارات ذی‌نفعان خود را اندازه‌گیری و پیش‌بینی کرده، تجربیات و ادراکات آنها را نظاره و عملکرد سایر سازمانها را بررسی می‌کنند. در این سازمانها، اطلاعات مربوط به ذی‌نفعان فعلی و آینده، جمع‌آوری شده و به منظور تعیین، به کارگیری و بازنگری خط‌مشی‌ها، استراتژی‌ها، اهداف، مقاصد، شاخص‌ها و برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اطلاعات می‌تواند در دستیابی به مجموعه متوازنی از نتایج مورد انتظار ذی‌نفعان کمک کند.

    2- مشتری مداری

    سازمان‌ های موفق و متعالی، مشتریان خود را می‌شناسند و آنها را به خوبی درک می‌کنند زیرا مشتریان قضاوت کنندگان نهائی کیفیت محصولات و خدمات هستند. همچنین درک می‌کنند که حصول به وفاداری، ماندگاری و سهم بازار از طریق تمرکز بر خواسته ها و انتظارات فعلی وبالقوه مشتریان افزایش می‌یابد. این سازمانها پاسخگوی خواسته ها و انتظارات فعلی مشتریان خود هستند. هر کجا که مناسب باشد، مشتریان خود را به منظور بهبود اثربخشی پاسخگوئی‌ها، تقسیم‌بندی و دسته‌بندی می‌کنند، فعالیت‌های رقبا را بررسی و نظاره کرده و مزیت رقابتی خود را درک می‌کنند، به گونه‌ای مؤثر خواسته‌ها و انتظارات آینده مشتریان را پیش‌بینی کرده و در جهت دستیابی و در صورت امکان ارتقاء و افزایش آنها اقدام می‌کنند. چنین سازمان‌هایی تجربیات و ادراکات مشتریان خود را بررسی و بازنگری کرده و در صورتی که اشتباهی رخ داده باشد، به سرعت به اصلاح مؤثر آن می‌پردازند، این سازمانها به برقراری و حفظ رابطه‌ای با مشتریانشان اقدام می‌کنند. 

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رویکرد های نوین در مدیریت شش سیگما

    فهرست:

    فصل اول: مقدمه

    بخش اول) مقدمه ................................................................................................. 2

    کیفیت چیست؟ ................................................................................................ 3

    مدیریت کیفیت فراگیر ..................................................................................... 7

    اصول مدیریت کیفیت فراگیر .......................................................................... 8

    متدولوژی تحقیق حاضر ................................................................................ 15

    فصل دوم : شش سیگما

    بخش اول) مقدمه ................................................................................................. 18

    چرا شش سیگما؟............................................................................................. 18

    پدیده شش سیگما............................................................................................ 21

    بخش دوم) تاریخچه............................................................................................. 25

    تاریخچه........................................................................................................... 25

    بیل اسمیت پدر شش سیگما............................................................................. 29

    بخش سوم) شش سیگما چیست؟........................................................................ 33

    لزوم اجرای شش سیگما................................................................................. 33

    شش سیگما: فلسفه، ابزار یا استراتژی؟.......................................................... 37

    اهداف نهایی شش سیگما................................................................................. 38

    برخی فوائد اجرای شش سیگما....................................................................... 39

    برخی فوائد مدیریتی شش سیگما.................................................................... 42

    بخش چهارم) روند اجرائی شش سیگما.............................................................. 44

    اجرای استراتژیک شش سیگما........................................................................ 45

    اجرای تاکتیکی شش سیگما............................................................................. 48

    DMAIC چیست؟............................................................................................. 50

    فاز اول: تعریف................................................................................................ 50

    فاز دوم: اندازه گیری...................................................................................... 54

    فاز سوم: تحلیل............................................................................................... 56

    فاز چهارم: بهبود............................................................................................. 59

    فاز پنجم: کنترل............................................................................................... 60

    سایر موارد...................................................................................................... 62

    DMADV چیست؟........................................................................................... 65

    اشکال مختلف اجرای شش سیگما................................................................... 68

    بخش پنجم) مبانی آماری شش سیگما................................................................ 72

    مقدمه............................................................................................................... 72

    توزیع نرمال..................................................................................................... 75

    توزیع نرمال استاندارد.................................................................................... 76

    توزیع نرمال در حالت کلی............................................................................... 78

    محاسبه سطح سیگما....................................................................................... 83

    بخش ششم) سخت افزار و نرم افزار شش سیگما............................................. 88

    سخت افزار شش سیگما.................................................................................. 88

    ابزارهای مقدماتی و سازماندهی اطلاعات....................................................... 89

    ابزار جمع آوری اطلاعات................................................................................ 94

    ابزارهای تحلیل داده ها و فرایندها.................................................................. 101

    ابزارهای تحلیل آماری.................................................................................... 113

    نرم افزار شش سیگما..................................................................................... 115

    بخش هفتم) تعلیم و آموزش شش سیگما.......................................................... 126

    چه کسانی؟ چه تعلیماتی؟................................................................................ 127

    یاد‌گیری سایر مهارتها..................................................................................... 132

    بخش هشتم) ساختار سازمانی شش سیگما...................................................... 136

    کمربند سیاه..................................................................................................... 136

    کمربند سیاه ارشد........................................................................................... 137

    حامی یا قهرمان............................................................................................... 138

    کمربند سبز...................................................................................................... 140

    رهبری اجرائی................................................................................................. 141

    صاحبان فرایند................................................................................................ 142

    بخش نهم) شش سیگما و سایز سازمانی........................................................... 143

    محور مدیریت.................................................................................................. 144

    محور کارکنان................................................................................................. 148

    بخش دهم) علل عملکرد موفق شش سیگما......................................................... 150

    علت اول: مشتری گرائی.................................................................................. 151

    علت دوم: اصلاح عملکرد مدیریت.................................................................... 151

    علت سوم: مدیریت براساس حقایق................................................................. 152

    علت چهارم: علاج قبل از وقوع........................................................................ 152

    علت پنجم: تیم و مشارکت بی حد و مرز......................................................... 153

    علت ششم: بازیافت سرمایه............................................................................ 153

    سایر علل......................................................................................................... 154

    فصل سوم : مهندسی ارزش

    بخش اول ) مقدمه ................................................................................................ 157

    بخش دوم ) تاریخچه ........................................................................................... 163

    تاریخچه مهندسی ارزش................................................................................. 163

    تاریخچه مهندسی ارزش در ایران ................................................................. 169

    بخش سوم ) ارزش و پارامترهای آن ................................................................ 172

    تعریف ارزش و انواع آن ................................................................................ 172

     هزینه وانواع آن ............................................................................................ 174

    کارکرد و انواع آن .......................................................................................... 177

    کیفیت .............................................................................................................. 181

    ارزش از دیدگاههای متفاوت ......................................................................... 182

    سایر تعاریف مرتبط ....................................................................................... 184

    بخش چهارم) مهندسی ارزش ............................................................................. 186

    تعریف مهندسی ارزش ................................................................................... 186

    فرایند مهندسی ارزش .................................................................................... 192

    روش تحلیلی ................................................................................................... 194

     روش خلاقیت ................................................................................................ 196

    برخی دستاوردهای به کارگیری مهندسی ارزش .......................................... 198

    بخش پنجم ) زمان اجرای مهندسی ارزش .......................................................... 200

    بخش ششم ) روند اجرائی مهندسی ارزش ....................................................... 205

    برنامه کار پیشنهادی انجمن بین المللی ارزش ............................................... 206

    مطالعات مقدماتی ............................................................................................ 208

    مطالعات ارزش................................................................................................ 210

    مطالعات تکمیلی .............................................................................................. 216

    بررسی برنامه کار هفت مرحله‌ای مهندسی ارزش ........................................ 216

    فاز انتخاب ...................................................................................................... 218

     فاز بررسی یا اطلاعات .................................................................................. 225

     فاز خلاقیت .................................................................................................... 239

    فاز ارزیابی ..................................................................................................... 246

    فاز بسط و توسعه .......................................................................................... 260

    فاز ارائه ......................................................................................................... 262

    فاز اجرا و ممیزی .......................................................................................... 268

    فصل چهارم : مهندسی مجدد

    بخش اول) مقدمه.................................................................................................. 275

    مقدمه............................................................................................................... 275

    مهندسی مجدد؛ دگرگون سازی...................................................................... 279

    بخش دوم) مهندسی مجدد چیست؟..................................................................... 283

    تعریف و واژه های کلیدی............................................................................... 283

    دلائل نیاز به مهندسی مجدد در دگرگون سازی............................................. 289

    مشتریان دگرگون شده اند.............................................................................. 290

    رقابت تنگاتنگ.................................................................................................. 295

    دگرگونی ها پیوسته اند................................................................................... 297

    مهندسی مجدد سازمانها چیست؟.................................................................... 307

    بخش سوم) روند اجرائی مهندسی مجدد............................................................ 316

    گام اول؛ بدانید چه می خواهید........................................................................ 318

    درک نیاز و توان دگرگون کردن..................................................................... 320

    تحلیل ذ ینفعان کلیدی و نیازهای آنها ............................................................ 322

    چارچوبی برای موفقیت................................................................................... 340

    گام دوم: برنامه ریزی کنید............................................................................. 345

    فرایند برنامه ریزی.......................................................................................... 347

    گام سوم: اجرا کنید......................................................................................... 352

    تکنیک های فنی................................................................................................ 352

    تکنیک های فرهنگی.......................................................................................... 359

    گام چهارم: سنجش و ارزیابی کنید................................................................. 376

    کنترل و بازبینی عملیات................................................................................... 377

    کنترل نتایج...................................................................................................... 383

    فصل پنجم : مقایسه و نتیجه گیری

    بخش اول ) مرور رویکردها ............................................................................... 391

    خلاصه ........................................................................................................... 392

    شش سیگما چیست؟ ....................................................................................... 392

     مهندسی ارزش چیست؟ ................................................................................ 393

    مهندسی مجدد چیست؟ .................................................................................. 394

    بخش دوم ) مقایسه رویکردها ............................................................................ 395

    شباهت ها ....................................................................................................... 395

    تفاوت ها ......................................................................................................... 397

    نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد ........................................................................... 402

    فصل ششم : منابع و مآخذ

    منابع فارسی ................................................................................................... 405

    منابع لاتین 

    منبع:

    1) شش سیگما، استراتژی و تاکتیک‌های اجرائی؛ تألیف جورج الکس؛ ترجمه اصغر مشبکی وغلامرضا عسگری؛ انتشارات ترقی؛ سال 1382.

    2) شش سیگما چیست؟؛ تألیف پیتر پاند ولارنس هالپ؛ ترجمه دکتر رسول النساء، مهندس امیرصالحی پور و دکتر عباس سقائی؛ انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران؛ سال 1383.

    3) اصول آمار و کاربرد آن؛ تألیف توماس اچ ووناکات و رانلدجی. ووناکات

    4) مدیریت کیفیت فراگیر (TQM)؛ تألیف دکتر فتاح شریف زاده؛ انتشارات ترمه؛ سال 1379.

    5) مهندسی ارزش (VE)؛ تألیف محمد سعید جبل عاملی وعلیرضا میر محمد صادقی؛ انتشارات فرات؛ سال 1380.

    6) جایگاه مهندسی ارزش در مدیریت پروژه؛ تألیف محمد سعید جبل عاملی، کامران قوامی فر، مزدک عبائی؛ انتشارات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور؛ سال 1383.

    7) مهندسی مجدد شرکتها؛ تألیف مایکل همر و جیمز شامپی؛ ترجمه عبدالرضا رضائی نژاد؛ انتشارات رسا؛ سال 1375.

    8) مهندسی مجدد و مدیریت دگرگون سازی سازمانها؛ تألیف نیکی ابلفسکی؛ ترجمه منصور شریفی کلوئی؛ انتشارات آروین؛ سال 1376.

    9) شش سیگما، گزاره ‌نوین مدیریت کیفیت؛ تألیف حمید رضا رضائی، مجله تدبیر شماره 128

    10) شرکت راث و استرانگ؛ آموزش گام به گام شش سیگما، ترجمه سارا بهداد؛ انتشارات هامون؛ سال 1382.

     

    - منابع لاتین

    1)“Six Sigma SPC and TQM in Manufacturing and Services” ; by Geoff Tennant

    “Implementing Six Sigma”; by Forrest W.Breyfogle III

    www.mim.gov.ir

    www.irandoc.ac.ir

    www.iranaward.org

    www.issabass.net

    www.ge.com

     

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت