روش تحقیق عوامل موثر بر مشارکت کارکنان در نظام پیشنهاد ها (مطالعه موردی بانک کشاورزی)

تعداد صفحات: 38 فرمت فایل: word کد فایل: 10003583
سال: 1388 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مدیریت
قیمت قدیم:۶,۶۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق عوامل موثر بر مشارکت کارکنان در نظام پیشنهاد ها (مطالعه موردی بانک کشاورزی)

    -مقدمه

    سرعت تغییر و تحول در سازمان های امروزی سریعتر از آن است که با راه حلهای گذشته و سنتی بتوان برای مسائل پیش رو چاره جویی کرد‏. در این راستا اکثر سازمانها به طرق مختلف موفق به ارتقاء ظرفیت خود برای رویارویی با تغییرات پیچیده‏، تنوع محصول و پاسخگوئی به نیازهای مشتریان در فضای رقابتی جهانی شده اند‏.

    مشارکت بعنوان یکی از فنون پیشرفته اداره سازمان می تواند هدایت و کارگردانی کارآمدتر فعالیتهای سازمان را جهت نواندیشی‏، پویایی و بقاء فراهم نماید‏. یکی از سازوکارهای نیرومند این فرادگرد بر پایی نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها می باشد که به منزله رهیافتی برای جلب مشارکت فردی و گروهی کارکنان، مشتریان وپیمانکاران با مدیریت در اداره سازمان جهت حل مسائل و ایجاد بهبود مستمر در تمامی ابعاد است‏. نظام پیشنهادها تاکنون در بسیاری از شرکتهای صنعتی بزرگ و کوچک و متوسط‏، کشورهای پیشرفته از جمله ژاپن به اجرا درآمده است‏، به طوری که شرکت های صاحب نام‏، با ذکر تعداد پیشنهادهای دریافتی از کارکنان و میزان منافع حاصل از آن به عنوان افتخارات خود یاری می کنند‏.

    نظام پیشنهادها یکی از ابزارهای کارآمد زیر مجموعه مدیریت مشارکتی است که اجرای آن علاوه بر رشد فکری و آموزش خود جوش و مستمر کارکنان‏، موجب شکوفایی فکری‏، بهبود روابط انسانی و … می گردد‏. در کشور ما این نظام از سال 1366 در بعضی از شرکتهای صنعتی و تولیدی طراحی و اجرا گردیده است‏. براساس آمار ارائه شده تعداد پیشنهادهای 83 واحد تولیدی و خدماتی ایرانی از سال 1366 لغایت 1380‏، با 153200 نفر پرسنل‏، 284000 فقره بوده است که شاخص نفر-پیشنهاد آن برای این مدت 85/1 فقره می باشد‏. در صورتیکه طبق آمار منتشر شده در کشور ژاپن تعداد پیشنهادهای 620 واحد تولیدی‏، خدماتی‏، تجاری و دولتی‏(از آوریل 1987 تا مارس 1988‏) با 2044000 نفر پرسنل‏، 50537000 فقره بوده و شاخص نفر پیشنهاد 7/24 فقره می باشد.

    در بانک کشاورزی‏، این نظام از سال 1381 طراحی و پیشنهاد گیری کرده است‏. دراین تحقیق برآنیم تا بعضی عوامل موثر بر مشارکت کارکنان در این نظام را در بانک کشاورزی شناسایی کنیم‏، و با رفع موانع و کاستیهای مربوط‏، به نتایج مورد انتظار از استقرار این نظام برسیم‏. براین اساس عنوان اصلی پژوهش “ عوامل موثر بر مشارکت کارکنان در نظام پیشنهادها‏، در بانک کشاورزی “ است‏.

    هدف از این تحقیق دستیابی به عوامل موثر بر مشارکت هر چه بیشتر کارکنان بانک کشاورزی در نظام پیشنهادها است‏، علاوه بر این‏، تشریح ابعاد مختلف نظام و شناساندن اثرات مثبت اجرایی این نظام و موانع احتمالی موفقیت آن از دیگر اهداف تحقیق می باشد‏.

    فرضیه های تحقیق که طبق مطالعات مرتبط با پیشینه پژوهش تدوین شده اند به شرح زیر است:

    فرضیه اول‏: تحت سبک های مختلف مدیریت در سازمان‏، مشارکت کارکنان در نظام پیشنهادها تفاوت معنی داری پیدا می کند‏.

    فرضیه دوم‏: با فرهنگ سازی در خصوص ارائه پیشنهاد‏، مشارکت کارکنان در نظام پیشنهادها تفاوت معنی داری پیدا می کند‏.

    فرضیه سوم‏: با ایجاد سیستم پاداش دهی موثر‏، مشارکت کارکنان در نظام پیشنهادها تفاوت معنی داری پیدا می کند.

    فرضیه چهارم‏: با آموزش های شغلی و ارتقاء دانش و توانمندی کارکنان‏، مشارکت آنان در نظام پیشنهادها تفاوت معنی داری پیدا می کند.

    فرضیه پنجم‏: با تسریع در بررسی پیشنهادها و اجرای سریع پیشنهادهای پذیرفته شده‏، مشارکت کارکنان در نظام پیشنهادها تفاوت معنی داری پیدا می کند.

     

    متغیرهای تحقیق :

    متغیر وابسته‏، مشارکت کارکنان در نظام پیشنهادها است

    متغیرهای مستقل‏، که عبارتند از سبک مدیریت‏، فرهنگ سازی برای ارائه پیشنهاد‏، پاداش دهی موثر‏، آموزش های شغلی‏، بررسی سریع پیشنهادها‏، اجرای سریع پیشنهادهای مصوب‏.

     

     

    2-ادبیات تحقیق

    انسان علیرغم پیچیدگی هایی که دارد بر پایه آفرینش خویش نیاز به تعلق و پیوند با دیگران داشته و موجودی اجتماعی است‏. از طرفی عوامل زیادی باعث پیچیدگی محیط کار امروزی شده‏، که توفیق سازمانی و مدیریت آن را با چالش روبرو می کند‏.

    نیروی انسانی بعنوان انعطاف پذیرترین و حیاتی ترین سرمایه سازمان ها برای پویایی و بقاء در محیط پرتغییر امروز حائز اهمیت گردیده بطوریکه ؛ در عرصه مدیریت دسته بندی های گوناگون از سبکهای مدیریت ارائه شده است‏، لیکرت چهار نوع سیستم مدیریت را پیشنهاد می کند که یکی از این سیستمها مدیریت مشارکتی می باشد ‏. این سبک برپایه اشتراک مساعی و توسط سازوکارهای نیرومندش از جمله نظام پیشنهادها پی آمدهای مطلوبی را به ارمغان آورده است‏.

    نظام پیشنهادها یا طرح بسیج اندیشه ها‏، مشارکت فکری کارکنان و فراتر از آن مشتریان و پیمانکاران با مدیریت بوده‏، بدین معنی که مدیریت‏، فضا و امکاناتی را در سازمان به وجود می آورد که کلیه کارکنان، مشتریان و پیمانکاران نظرات‏، ایده ها و پیشنهادهای خود را در زمینه حل مشکلات و نارسائیها و ایجاد بهبود مستمر در فعالیتهای سازمان تحت نظام خاصی ارائه می نمایند‏. «به عبارتی دیگر نظام‌پیشنهادهاابزاری‌جهت‌کانالیزه‌کردن‌خلاقیت‌کارکنان است ».

    فلسفه استقرار این نظام در بانک کشاورزی افزایش توان بانک در پاسخگوئی به نیازها و خواست‌های بطور مرتب در حال تغییر مشتریان و یا به عبارت دیگر مصرف کنندگان خدمات یا محصولات از طریق ارج نهادن به برتری ها و توانائی های نیروی انسانی و همسو کردن اهداف کارکنان با اهداف بانک و نهایتاَ بکارگیری صحیح و موثر تجربه‏، اندیشه‏، آرا و عقاید آنها در هر رده شغلی و در هر جای سازمان می باشد.

     

    تاریخچه ارائه پیشنهادها :    

    طبق نظر فردا تارنر[1] ‏(2003) نصب صندوق پیشنهادها در محیط کار اولین بار توسط ژاپنیها و در سال 1721 با ابلاغ و نصب این پیام « به خلق ایده برجسته بپردازید … به ایده های پذیرفته شده پاداشهایی داده خواهد شد» از طرف شوگان هشتم « یوشیمونی توکاگاوا»[2] در محیط کار شروع گردید‏. « در سال 1867 نیز در آلمان اولین گام برای تشویق کارگران جهت ارائه پیشنهاد و در راستای بهبود کار توسط آلفرد کروپ در کارخانه فولاد سازی کروپ در شهر آخن برداشته شده است‏. در سال 1880 اولین برنامه تشویق کارگران در انگلستان و در موسسه کشتی سازی « ویلیام دنی و برادران » به اجرا گذاشته شده است ». شرکت ماتسوشیتا در سال 1985‏، با دریافت 6 میلیون پیشنهاد در میان تمام شرکتهای ژاپنی مقام اول را به دست آورد. در کشور ما نیز از اوایل سال 1367 نظام پیشنهادها در چهار شرکت صنعتی و تولیدی شامل شرکت رادیاتور سازی ایران‏، شرکت نورد و تولید قطعات فولادی‏، شرکت آکام فلز و شرکت سولیران طراحی و اجراء گردید. در بانک کشاورزی نیز این نظام از آذرماه 1381 با استقرار دبیرخانه آن در اداره آموزش بانک شروع به پیشنهاد گیری نموده است‏.

     

    عوامل موثر در موفقیت نظام پیشنهادها :

    1-پشتیبانی جدی مدیریت ارشد از نظام پیشنهادها ‏.

    2-وجود یا امکان به وجود آوردن انگیزه و ایمان در کارکنان به ایجاد بهبود مستمر در سازمان ؛ کارکنان سازمان با آموزش می توانند هر روز با انگیزه و اعتقاد بهتر از دیروز بودن شروع به کار نمایند‏.

    3-ثبات مدیریت تا قبل از نهادینه شدن نظام پیشنهادها‏.

    4-گماردن دبیر اجرایی تمام وقت‏، علاقه مند‏، فعال و کارآمد‏.

    5-قرار دادن رسمی تشکیلات دبیرخانه و مجری نظام پیشنهادها در نمودار رسمی سازمان و زیر نظر مدیریت ارشد‏.

    6- برگزاری همایش های توجیهی برای مدیران و کارکنان و …

     

    موانع ذهنی و اجرایی نظام پیشنهادها

    1-موانع ذهنی :

    الف-تصورات ذهنی و غیر واقعی مدیران در مورد نظام پیشنهادها

    ب-تصورات نامطلوب کارکنان از مدیران به خاطر عدم رعایت شایسته سالاری و ضوابط‏.

    ج-فرهنگ سازمانی نامناسب برای مشارکت و عدم توجیه سطوح مختلف سازمان‏.

    د-ترجیح « برون گرایی » به «درون گرایی » برای حل مشکلات سازمان از جانب مدیریت‏.

    و-ناشکیبایی مدیران از ادامه اجرای نظام در اثر تعداد اندک پیشنهادها در ابتدای طرح‏.

    ه‍-رویکرد مازلویی به سلسله مراتب نیازها‏.

    ز-بی توجهی سازمان های ستادی به اجرای پیشنهادها در اثر انعطاف ناپذیری‏.

    2-موانع اجرایی :

    الف-مخالفت های مدیران میانی و سرپرستان

    ب-موانع ایجاد شده از جانب کارکنان به خاطر منتفع نشدن همه کارکنان از مزایای نظام پیشنهادها

    ج-موانع کارشناسی

    د-موانع قانونی و عدم وجود ضوابط انعطاف پذیر در سازمانها

    و-بحرانی بودن زمان اجرا ؛ مانند تغییر مدیریت ارشد‏، تعدیل یا بیکاری و …

    ز-لاک پشتی حرکت کردن مجموعه نیروی کار‏.

    ک- اختلاف چشمگیر حقوق و مزایای مدیریت و کارکنان‏.

    ل-برخورد جناحی با پیشنهاد دهندگان‏.

    م-پرداخت پاداش قبل از اجرای پیشنهاد‏.

    کایزن و سیستم پیشنهادها :

    داستان ژاپن‏، مدیریت ژاپنی و کایزن داستان تلاش و موفقیت است‏، کشوری شکست خورده و اشغال شده با تکیه بر ظرفیت ابداع مغزهایش‏، که ازآن به عنوان گرانبهاترین ثروت مشترک همه بشریت یاد می شود‏، حرکت می کند‏، اوج می گیرد و بر صدر می نشیند‏. کایزن مهمترین مفهوم در مدیریت ژاپنی و رمز موفقیت رقابتی این کشور است‏. که استراتژی آن بهبود براساس نیازها و خواستهای مشتری است‏.

    کایزن ،یعنی بهبود‏، کایزن به معنی بهبود مستمری است که تمامی افراد یعنی مدیران‏، کارکنان و کارگران را در بر می گیرد‏. کایزن بهبود بخشیدن به استانداردها‏، یعنی استانداردهای بالاتر است‏. بهبود مستمر‏، تنها از طریق رعایت استانداردهای بالاتر از سوی کارکنان امکان پذیر است‏.

    کایزن موجود تفکر روندگراست‏. و غالباَ بی سرو صدا و ظریف است و نتایج آن اغلب فوراَ به چشم نمی آید‏. کایزن پیشرفتی مداوم و بی وقفه است ؛ می توان یک برنامه مطلوب کایزن را به سه بخش تقسیم نمود‏. 1-کایزن مدیریت گرا 2-کایزن گروه گرا 3-کایزن فرد گرا‏.

    1-کایزن مدیریت گرا بر مسائل منطقی و استراتژیک تاکید دارد‏.

    2-کایزن گروه گرا بیانگر نگرش دائمی هسته های کنترل کیفیت و سایر فعالیتهای گروهی است. این نگرش دائمی‏، به اجرای کامل چرخه دمینگ تحت عنوان PDCA 1نیاز دارد‏.

    3-کایزن فردگرا به صورت سیستم پیشن هادها تبیین گردیده است. سیستم پیشنهادها جزء لاینفک کایزن فردگرا و ابزار اجرایی آن جهت به واقعیت پیوستن این اصطلاح است که فرد به جای انجام کار دشوار باید از فکر خود استفاده کند‏. بیشتر شرکتهای ژاپنی دارای یک سیستم کنترل کیفیت و یک سیستم پیشنهادها هستند که هماهنگ با یکدیگر فعالیت می کنند.

    ابعاد نظام پیشنهادها :

    1-نظام پیشنهادهای فردی کارکنان

    2-نظام پیشنهادهای گروهی کارکنان

    3-نظام پیشنهادگیری از مشتریان

    4-نظام پیشنهادگیری از پیمانکاران

    5-نظام پیشنهادگیری از خانواده کارکنان

    کلیات فرایند اجرای نظام پیشنهادها:

    نظام پیشنهادها صرفاَ ارسال دعوتنامه و یا بخشنامه برای پیشنهاد دادن نیست‏. بلکه تمام موارد اجرایی آن‏( از جمله موارد زیر‏) از قبل متناسب با ویژگی های سازمان باید پیش بینی و طراحی گردد

    مطالعه امکان سنجی طرح نظام پیشنهادها

    ایجاد اعتقاد راسخ در مدیر ارشد آموزش مدیران ارشد

    ایجاد شرایط و بستر مناسب جهت اجرای سیستم پیشنهادها از طریق  آموزش مدیران میانی و سرپرستان آموزش عمومی و آگاهی کارکنان    

    نسبت به فواید مشارکت و نقش آنان در سیستم پیشنهادها‏.

    تهیه آیین نامه و دستورالعمل های اجرایی و ساختار تشکیلاتی اجرای نظام پیشنهادها

    اعلام عمومی نظام و آیین نامه پیشنهاد ها و تصویب آن توسط مدیر عامل

    اجرای نظام پیشنهادها

    بازنگری نظام پیشنهادها

    استمرار نظام پیشنهادها

  • فهرست و منابع روش تحقیق عوامل موثر بر مشارکت کارکنان در نظام پیشنهاد ها (مطالعه موردی بانک کشاورزی)

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    الف –کتاب‏:

    1-ایران نژاد پاریزی‏، مهدی و پرویز‏، مهدی و پرویز ساسان گهر‏. 1371‏. سازمان و مدیریت از تئوری تا عمل‏. تهران‏:موسسه بانکداری ایران‏.

    2-ایمایی‏، ماساکی‏، 1374‏. کایزن کلید موفقیت رقابتی ژاپن‏. ترجمه محمد حسین سلیمی‏.تهران‏: مرکز نشر دانشگاه صنعتی امیر کبیر‏( پلی تکنیک تهران‏)‏.

    3-خاکی‏، غلامرضا‏، 1379‏. روش تحقیق در مدیریت‏. تهران‏:مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی‏.

    4-دمینگ‏، ادواردز‏:1377‏. خروج از بحران‏. ترجمه نوروز درداری‏( فولادی‏)‏. تهران‏:موسسه خدمات فرهنگی رسا‏.

    5-رابینز ،‌استیفن‏، 1379‏. مبانی مدیریت‏. ترجمه سید محمد اعرابی‏، محمد علی حمید رفیعی و بهروز اسراری ارشادی‏. تهران‏:دفتر پژوهش های فرهنگی‏.

    6-رضائیان علی‏. علی‏. 1369‏. اصول مدیریت‏. تهران‏:سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها‏(سمت‏)‏.

    7-رهنورد‏، فرج اله‏. 1380‏. مدیریت مشارکتی تئوری و عمل‏( 3) بسته آموزشی ویژه اعضای شوراهای پذیرش و بررسی پیشنهادها‏. تهران‏:مرکز آموزش مدیریت دولتی‏.

    8-شرکت آمار پردازان‏، 1377‏. راهنمای کاربران SPSS 6.0 FOR Windows جلد دوم‏،تهران‏:مرکز فرهنگی انتشاراتی حامی‏.

    9-شرمرهورن‏. جان آر، جیمزجی‏، هانت و ریچارد ان‏. بورن‏، 1378‏. مدیریت رفتار سازمانی‏. ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی‏. محمد علی بابایی زکلیکی و محمد علی سبحان الهی‏. تهران‏:موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت‏.

    10-شیخ محمدی‏، مجید و محمد رضا تولیت زواره‏. 1380‏. مدیریت مشارکت پذیر بر اساس نظام پیشنهادها‏. تهران‏:انتشارات انستیتو ایز ایران‏.

    11-طوسی‏، محمد علی‏. 1379 مدیریت و مشارکت کارکنان‏(1) سلسله نوشته هایی درباره مشارکت کارکنان در مدیریت‏، تهران‏:مرکز آموزش مدیریت دولتی‏.

    12-طوسی‏، محمد علی‏. 1380‏. مشارکت در مدیریت و مالکیت‏. تهران‏:مرکز آموزش مدیریت دولتی‏.

    13-مرکز آموزش مدیریت دولتی‏. 1380‏. آشنایی با نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها‏، سلسله نوشته هایی درباره مشارکت کارکنان در مدیریت‏(2)‏. تهران‏.

    14-مک لگان پاتریشیا و کریستونل‏. 1377‏. عصر مشارکت‏. ترجمه مصطفی اسلامیه‏، تهران‏:دفتر پژوهشهای فرهنگی‏.

    15-نوفرستی‏، محمد‏. 1379‏. آمار در اقتصاد و بازرگانی‏. جلد دوم‏. تهران‏:موسسه خدمات فرهنگی رسا‏.

     

    ب-نشریه و مقالات‏:

    16-ابویی اردکانی‏، محمد‏، امید حائری و فرهاد نظری زاده‏. 1379‏. طراحی نظام پیشنهادهای داخلی‏، تهران‏:وزرات فرهنگ و آموزش عالی‏، مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران‏.

    17-بابایی‏، علی اکبر‏، مهری سادات جزایری و مهرانگیز یقین لو‏. نظام پیشنهادها‏. هم افزایی دانش و تجربه‏. ماهنامه تدبیر‏. شماره 113‏. تیرماه 1380‏.

    18-رسول اف،‌جلال‏. 1381‏. نامه اداری در خصوص اهداف و فلسفه استقرار نظام پیشنهادها‏.

    19-سرمد سعیدی‏، سهیل و حسن گیوریان‏. اجرای عملی مشارکت به روش نظام پیشنهادات‏. نشریه تعاون‏، شماره 108‏. شهریور 1379‏.

    20-فیض‏، داوود ،‌شهریور 1376‏. پایان نامه کارشناسی ارشد‏:بررسی ارتباط بین موفقیت نظام پیشنهادات و عوامل زمینه ساز اجرای آن در سازمان های موفق مجری طرح‏. دانشگاه تهران‏، دانشکده مدیریت

    21-مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس ملی نظام پیشنهادها‏، آذر 1382 جهاد دانشگاهی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

    22- مرتضوی‏، داریوش نظام پیشنهادات. نشریه فولاد‏. 1383‏.

    23-مکاتبات اداری شامل‏:آمار‏، گزارش و نامه‏، موجود در دبیرخانه نظام پیشنهادها بانک کشاورزی 1383-1381

    24-موسسه توسعه فرهنگ مشارکت بهپو‏، نشریه داخلی پیشنهاد‏. پیش شماره اول‏. خرداد 1380

    25-موسسه توسعه فرهنگ مشارکت بهپو‏، نشریه داخلی نظام پیشنهادها‏. شماره اول زمستان 1380

     

    ج-منابع خارجی

    1)Christiaan Van and jan Van Ende 2002. Suggestion Systems‏:Transterring Employee Creativity into Practicable Ideas

     Rotterdam School of Management , Erasmus University

    2) Turner Freda‏. 2003 Emplyee Suggestion Programs Save Money

    http‏:// www.chart Course‏. Com / Article Suggestion‏. Htm

    3) Turner Freda‏. 2003 An Effective Employes Suggestion Program Has A Multiplier Effect‏.

    Http‏:// www.Webpronews‏. Com/e.. Wpn

    4) Marrison Domald F:1967 Multivariate Statistical Methods‏. MC Graw Hill Book Company

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت