پایان نامه اثر شاخص های آموزشی و تکنولوژی آموزشی بر کارایی نیروی انسانی در دبیرستان های پسرانه منتخب منطقه 2 تهران (سال های 83-82 و 80 – 79)

تعداد صفحات: 189 فرمت فایل: word کد فایل: 10003494
سال: 1385 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مدیریت
قیمت قدیم:۲۵,۵۰۰ تومان
قیمت: ۲۳,۴۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه اثر شاخص های آموزشی و تکنولوژی آموزشی بر کارایی نیروی انسانی در دبیرستان های پسرانه منتخب منطقه 2 تهران (سال های 83-82 و 80 – 79)

    مدیریت ، گروه اقتصاد

    گرایش : نظری

    چکیده

    سرمایه گذاری در نیروی انسانی از اساسی ترین بخشهای توسعه بلندمدت و پایدار است و برخی بر این باورند که بسیاری از مشکلات و معضلات موجود در جامعه ایران را بایست به عدم آموزش صحیح در دوران قبل از دانشگاه ارتباط داد. در این راستا این تحقیق خواهد کوشید اثر تکنولوژی آموزشی برکارایی نیروی انسانی دبیرستانهای پسرانه منتخب منطقه 2 تهران را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد. در این مطالعه از روش ناپارامتری تحلیل پوششی داده ها استفاده شده است.  ابتدا قرار بر این بود که اثرات شاخص آموزش و تکنولوژی آموزشی بر کارایی فنی نیروی انسانی مورد بررسی قرار گیرد ولی به دلیل محدودیتهای آماری در جمع آوری اطلاعات دبیرستانها و به دلیل اینکه تنها آمار 15 دبیرستان پسرانه منطقه 2 به دست محقق رسید به ناچار دو سناریو برای این تحقیق گزینش گردید. سناریوی اول به بررسی تأثیرات آموزش بر کارایی فنی نیروی انسانی می پردازد و سناریوی دوم نیز اثر تکنولوژی آموزشی بر کارایی را مورد ارزیابی قرار می دهد. داده های مورد استفاده در سناریوی اول(اثر آموزش) بر سطح کارایی عبارتند از: سرانه معلم به دانش آموزش (smd) ، میانگین سابقه کار معلمین (mskm) ، میانگین پیشرفت تحصیلی  دانش آموزان(mptd) ، و داده های مورد استفاده در سناریوی دوم(اثر تکنولوژی آموزشی بر سطح کارایی) نیز عبارتند از: سرانه کتاب به دانش آموز (skd) ، سرانه مساحت آزمایشگاه (sma) وسرانه کامپیوتر (sk) ، ستانده ها مورد استفاده در هر سناریو نیز میانگین دروس اختصاصی (mde) و میانگین دروس عمومی(mdo) بوده اند. نتایج این تحقیق نشان می دهند در هیچ یک از مدلهای روش تحلیل پوششی داده ها (CCRوBCC) ،‌رابطه معنی داری میان شاخصهای آموزشی و تکنولوژی آموزشی بر درجات کارایی دبیرستانها مورد مطالعه مشاهده نکرده ایم. بنابراین فرضیه های ما که مبنی بر تأثیر مثبت آموزش معلمان مدارس منطقه 2 و بکارگیری تکنولوژی آموزشی و محیط آموزشی بر کارایی فنی نیروی انسانی است رد می شود؛ در واقع این فرضیات شرطهای لازم هستند ولی کافی نمی باشند. به نظر می رسد در کارایی دبیرستانهای منطقه 2 عوامل دیگری نظیر کیفیت مدیریت و کیفیت تدریس، چگونگی قرار گرفتن مدارس از نقطه نظر جغرافیایی در درون منطقه 2 موثر بوده باشد.

    واژه های کلیدی: شاخص های آموزشی ، تکنولوژی آموزشی،‌کارایی نیروی انسانی در دبیرستانهای پسرانه منتخب منطقه 2 تهران.

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    مقدمه

    آموزش و پرورش در رفتار فردی و اجتماعی انسانها نقش مهمی دارد. تأثیری که در فرآیند رشد اقتصادی کشورها می‌گذارد سبب شده تا شاخه جدیدی در علم اقتصاد، تحت عنوان “اقتصاد آموزش و پرورش” توسعه یابد. به خاطر نیازهای روزافزون جامعه به آموزش و پرورش، از پیشرفت قابل ملاحظه ای برخوردار بوده و مطالعات گوناگونی در این زمینه صورت گرفته است. آموزش و پرورش از قدیمی‌ترین نهادهای اجتماعی است که با بسیاری از نهادها بویژه نهاد خانواده، دین و سیاست و اقتصاد رابطه ای محکم دارد.

    تحول هر یک از نهادهای فوق با نقش آموزش و پرورش در ارتباط است. و از طریق آموزش و پرورش، فرهنگ یا ارزشها و نگرشها، دانش‌ها و مهارت‌ها از نسلی به نسل دیگر یا از جامعه‌ای به جامعه دیگر انتقال می‌یابد. از طرف دیگر آموزش و پرورش از طریق تحولاتی که در رفتار فردی بوجود می‌آورد و در رشد و پویایی فرهنگ جامعه تأثیر عمیقی می‌گذارد. در حقیقت میزان مشارکت مردم در فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که در تحول جامعه نقش اساسی دارد وابسته به آموزش و پرورش آنان است. مدارس، علاوه بر انتقال علم و دانش، ارزشهای دیگری از جمله نظم و انضباط، تعهد و احساس مسئولیت را در جوانان ایجاد کرده و تقویت می‌نمایند. آموزش و پرورش مردم را تواناتر و قدرت تولید آنان را افزون‌تر ‌نموده و در کاهش نابرابریهای درآمدی نقش قابل ملاحظه‌ای دارد. زیرا از طریق بالا بردن قدرت تولید، سطح عمومی درآمدها را افزایش می‌دهد. از طرفی رشد سریع جمعیت و تقاضای روزافزون برای آموزش، موجب شده تا جامعه نیز منابع قابل توجهی را به این بخش اختصاص دهد.

    از آنجا که با وجود محدودیتهای زیاد منابع قسمت قابل توجهی از بودجه دولتها به آموزش و پرورش اختصاص می‌یابد،‌جامعه علاقمند است از منطقی بودن تخصیص چنین منابعی به امر آموزش و پرورش اطمینان حاصل کند و یا به عبارت دیگر از کارایی نظام آموزشی و رسالت آن جهت نیل به اهداف تعیین شده مطمئن گردد. در راستای چنین هدفی ضرورت با توجه به هزینه های انجام شده برای آموزش معلمان و تکنولوژی آموزشی بکار رفته در مدارس به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا انجام چنین هزینه‌هایی نتایج لازم و مورد انتظار را داشته است. هدف عمده این تحقیق پاسخ به سؤال بالا از طریق یک مطالعه موردی به منظور تعیین کارایی نیروی انسانی (معلمان مدارس منتخب) و عوامل مؤثر بر آن (در دبیرستانهای پسرانه منتخب منطقه 2 تهران) در سالهای مورد بررسی است به عبارت دیگر این تحقیق در صدد آن است که نحوه تأثیرگذاری آموزش معلمان مدارس، محیط آموزش و تکنولوژی آموزشی بر کارایی نیروی انسانی (معلمان مدارس) در نمونه تحت بررسی را مطالعه نماید.

    بیان مسأله و اهمیت موضوع

    بسیاری از صاحبنظران اعتقاد دارند که وجوه اختصاص یافته به آموزش و پرورش را می‌توان هزینه‌های سرمایه‌گذاری به حساب آورد. از این رو، تخصیص بودجه کافی به امر آموزش و پرورش با توجه به بنیادی بودن آن ضروری است. توجه به این بخش آثار مثبت و نتایج اجتماعی، اقتصادی متعددی به دنبال دارد که به بررسی اجمالی آن می‌پردازیم:

    1-2- شناخت و طبقه بندی فواید اقتصادی آموزش و پرورش:

    آموزش و پرورش جزو آن دسته از کالاهای عمومی است که تولید آنها نه تنها برای فرد، بلکه برای جامعه بسیار مفید می‌باشد. به این معنی که آموزش فردی،‌بازتاب‌ها و پیامدهای متنوع اجتماعی به دنبال دارد. فردی که آموزش می‌بیند نه تنها خود را از توانایی‌ها و کفایت های قابل توجهی برخوردار می‌شود بلکه تحصیلات او در محیط منزل، محیط کار در جامعه آثار بسیار گسترده ای دارد. برای آ نکه به صورت سیستماتیک با مسأله برخورد نماییم می توانیم فواید اقتصادی آموزش و پرورش را به طور کلی به فواید خصوصی و فواید اجتماعی تقسیم کنیم. این فایده‌ها نیز هر یک به نوبه خود به فواید مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شوند. در این بخش ابتدا فواید خصوصی و سپس فواید اجتماعی آموزش و پرورش بطور مختصر مورد شناسائی و مطالعه قرار می‌گیرد.

    1-2-1- فواید خصوصی آموزش و پرورش

    این فواید به آن دسته از مزایایی اطلاق می‌شود که منحصراً افراد از آن بهره‌مند می‌شوند. فواید خصوصی را می‌توان به دو بخش مجزا تقسیم نمود: فواید مستقیمی که آموزش نصیب افراد می‌کند و فواید غیرمستقیمی که افراد آموزش دیده از آن بهره می‌برند.

    1-2-2-فواید خصوصی مستقیم

    فایده مستقیم خصوصی ناشی از سرمایه گذاری در آموزش، در حقیقت همان اضافه درآمدی است که افراد تحصیل کرده بدلیل ارتقاء سطح توانایی ها و بهره وری دریافت می‌دارند. مهمترین اثر اقتصادی آموزش در واقع افزایش قدرت تولید و دستیابی به درآمدهای بیشتر است. بنابراین فایده خصوصی مستقیم آموزش، افزایش سطح درآمدی فرد است.

    1-2-3- فواید خصوصی غیرمستقیم

    فواید خصوصی غیرمستقیم آموزش که عمدتاً بصورت درآمدهای روانی و مزایای اجتماعی است، ناشی از امتیازاتی است که آموزش و تخصص برای فرد بوجود می‌آورد. به طور کلی می توان گفت که افراد تحصیل کرده از شأن و منزلت اجتماعی بالاتری برخوردارند و جامعه با تفویض مسئولیتهای سنگین بر دوش افراد روشنفکر و آموزش یده احترام بیشتری برای آنان قائل می‌گردد. برخی از فواید خصوصی غیرمستقیم آموزش را می‌توان به اختصار بصورت ذیل طبقه‌بندی نمود:

    افراد تحصیل کرده در محیط کار از مزایای جنبی بیشتر و شرایط کاری بهتری برخوردارند.

    افراد تحصیل کرده امکان ارتقاء سریعتر از نردبان ترقی شغلی را دارا می‌باشند.

    افراد تحصیل کرده از فرصتهایی که در اختیار دارند، مناسب‌ترین را برمی‌گزینند. به طور مثال این افراد در مورد پس انداز، مصرف و سرمایه گذاری،‌تصمیمات عقلانی تری می‌گیرند.

    افراد تحصیل کرده به خاطر بینشی که پیدا می‌کنند، عموماً زندگی بهتری برای خود خواهند ساخت.

    بطور مثال در سلامت خود و فرزندان تلاش بیشتری می‌کنند، در انتخاب همسر و تعداد فرزندان آگاهانه‌تر تصمیم می گیرند، در شرایط مساوی طول عمر بیشتری دارند، عموماً کمتر دچار اعتیاد و ارتکاب جرائم می‌شوند، فرزندان صالح و موفقی تریبت می‌کنند که اکثراً دارای تحصیلات عالی می باشند و همان گونه که مشاهده می شود اهمیت فواید خصوصی غیرمستقیم آموزش نه تنها به هیچ وجه کمتر از فواید مستقیم آن نمی باشد بلکه به طور حتم فواید آن بیشتر است.

    1-2-4- فواید اجتماعی آموزش و پرورش

    بسیاری از سرمایه گذاریهای عمومی دارای آثار اجتماعی بسیار گسترده‌ای می‌باشند. به عنوان مثال، احداث یک سد مخزنی در یک منطقه علاوه بر رونق و توسعه کشاورزی آن منطقه که اثر مستقیم این سرمایه‌گذاری است در توزیع عادلانه‌تر درآمدهای مردم منطقه تأثیر به سزایی دارد. اثر احداث سد در توزیع درآمد را به عنوان آثار ثانویه و یا آثار غیرمستقیم اجتماعی آن می‌نامند. در این چارچوب فواید اجتماعی آموزش و پرورش خود به دو بخش مستقیم و غیرمستقِِِم تقسیم می‌گردد.

    1-2-5- فواید اجتماعی مستقیم

    مهمترین فایده اجتماعی مستقیم آموزش این است که افراد آموزش دیده قادرند کالا  خدمات بیشتری تولید کرده و به جامعه ارائه دهند. همان گونه که در آثار مستقیم انفرادی آموزش ملاحظه شد، افراد تحصیل کرده قدرت تولید بیشتری دارند و قادرند در واحد زمان محصولات بیشتری را ایجاد نمایند. جامعه از آن جهت تمایل دارد تا در آموزش سرمایه‌گذاری کند که با آموزش بیشتر ، توده مردم از توانایی‌های تولیدی بیشتری برخوردار می‌گردند و با رشد تولید ملی به رشد اقتصادی دامن می‌زنند. همچنین افراد تحصیل کرده که خالص ارزشهای بیشتری می‌باشند، درآمد بالاتری را ایجاد می کنند و از این رهگذار مالیات بیشتری را نیز به دولت می‌پردازند. به طور کلی می توان گفت که آن جوامعی که دارای افراد آموزش دیده بیشتری می‌باشند، در شرایط مساوی کالا و خدمات زیادتری تولید می‌کنند و دارای رشد اقتصادی بالاتری هستند.

    1-2-6- فواید اجتماعی غیرمستقیم

    آثار غیرمستقیم سرمایه گذاری های آموزشی بر جامعه، فوق‌العاده مهم قلمداد می‌شوند. در واقع، گاهی ارزش اقتصادی یک اختراع و نوآوری در صنعت که موجب افزایش محصول‌ ملی و صرفه جویی قابل توجهی در هزینه‌های تولید می‌شود، از کل مخارج سالانه آموزش و پرورش کشور بیشتر می‌باشد. بسیاری از آثار اجتماعی سرمایه گذاریهای آموزشی عمومی پایا و زوال ناپذیر دارند. برخی از مهمترین فواید غیرمستقیم اجتماعی آموزش و پرورش را می‌توان به اختصار بصورت ذیل طبقه‌بندی نمود:

    هر قدر مردم یک جامعه از تحصیلات بیشتری برخوردرا باشند قادرند در واحد زمان درآمد بیشتری ایجاد کنند.

    هر اندازم مردم یک جامعه از آموزش بیشتری برخوردار باشند، هزینه‌های اجتماعی آن جامعه از قبیل هزینه‌های دستگاه قضایی، انتظامات، پلیس راهنمایی و امثال آن کاهش خواهند یافت.

    با ارتقاء سطح تحصیلات مردم یک جامعه، سطح بهداشت و تغذیه بالاتر و هزینه‌های درمان و سوبسید دارو به طور نسبی کمتر خواهد بود. در جامعه ای که افراد آن از سلامت بیشتری برخوردار باشند روزهای بیشتری در هفته، در ماه و در سال را به کار اشتغال خواهند داشت و بهره وری عامل کار افزون خواهد شد. علاوه بر این میزان تحصیلات در کیفیت نیروهای کار نیز تأثیر فراوانی دارد.

    هر قدر افراد جامعه آموزش بیشتری دیده باشند. در حل معضلات اجتماعی نظرات بهتری داشته و با مشارکت ایشان مشکلات جامعه به طور ملموس کاهش خواهد یافت.

    انتقال تکنولوژی که یکی از محورهای اساسی توسعه صنعتی است، عمدتاً با تلاش و کوشش افراد تحصیل کرده تحقق می‌یابد.

    اکنون که رشد اقتصادی وابسته به ارتقاء سطح تکنولوژی، بهره وری عامل کار، مدیریت نوین و تخصیص بهینه منابع کمیاب است، هر قدر افراد جامعه از تحصیلات بیشتری برخوردار باشند، ضمن مشارکت بیشتر، تقسیم کار و تفویض مسئولیت‌ها بین افراد برحسب نوع تخصص و تواناییها می‌توان امید داشت که بهره‌‌وری عامل کار و کارایی سازمان به تدریج بهبود یافته و افزایش یابد. 

    Abstract

     

    Investment in labor force is the most  important  factor  in  long  and  sustainable  development.  Many  of  socialist  economists  believe  that  the  reason  of  economic  and  society  problems  is  unsuitable  education  in  Iranian  schools . In  this  research, we  surrey  and  analysis  the  effect   of  education  of  teachers  and  education technology  on  efficency  of  staffs in  selected  boys  high  schools  of  Tehran  province. In order to do  this  research, We would  like  use  eight  indox  of  education  and  technology  of  education  on efficiency  of staffs,but  finally  we have to use two  scenarios  because  of  the lack  of  in  formation  and   data . we have  information  of  15  boys  high  school in  zoon-2  in Tehran  province. The  first  scenario  survey   the  effect  of   education  of  staff  on  their   efficiency   and  in  second  scenario, we  survey  the  effect  of  education  technology  on  staff   efficiency. The data  which  have been  used  in  first  scenario (the effect of  education  of  staff on  their  efficiency) are:  the  quantity  of  teachers  to  the  quantity  of  student  (SMD), average  of  yars  teachers  experience (MSKM), average  advancement of  students (MPTD) and  the  data  which  have  been  used  in  second  scenario (the effect  of  education  technology  on  staff  efficiency) are: the quantity of  books to  student (SKD), the area  of  laboratory  per  student (SMA) and  the  quantity  of  computers  to  the  quantity  of  student  (MDO). The outputs  of  two  scenarios  are  the  average  of  specialized   lessons (MDE) and the  average  of  general  lessens (MDO). The results show that  there  is not  any  significant  relation ship  between  educational  and   technical  education  in  dexes  and  degree  of  efficiency in  Tehrans  boys  high  schools  at  two  analyses  methods (CCR and BCC). Therefore, the hypothesis  of  the positive  relationship  between  educational  has  been  rejected,so, we can  say this  hypothesis  is  necessary  but  not  sufficient  to  high  efficiency. In  other  words, there  are  others  factors  such as: the  quality  of   management,quality  of  teaching,the geographical  position  of  school  in  zoon-2  affected  on  efficiency  in  Tehrans  boys  high school.

     

  • فهرست و منابع پایان نامه اثر شاخص های آموزشی و تکنولوژی آموزشی بر کارایی نیروی انسانی در دبیرستان های پسرانه منتخب منطقه 2 تهران (سال های 83-82 و 80 – 79)

    فهرست:

    چکیده

    فصل اول : کلیات تحقیق .................................................................................. 1                                                                                     1-1- مقدمه ..................................................................................................... 2

    1-2- شناخت وطبقه بندی فواید اقتصادی آموزش و پرورش ....................... 4

    1-2-1-فواید خصوصی آموزش و پرورش.................................................... 5

    1-2-2 - فواید خصوصی مستقیم .................................................................. 5

    1-2-3-فواید خصوصی غیر مستقیم .............................................................. 5

    1-2-4-فواید اجتماعی آموزش و پرورش ..................................................... 6

    1-2-5-فوایداجتماعی مستقیم ......................................................................... 7

    1-2-6-فواید اجتماعی غیرمستقیم .................................................................. 7

    1-3-اهداف و ضرورت پژوهش ..................................................................... 9

    1-4-فرضیه های تحقیق (پژوهش).................................................................. 9

    1-5-کلیات پژوهش ......................................................................................... 10

    فصل دوم :مروری بر ادبیات تحقیق............................................................... 11

    مبانی نظری تحقیق ومروری برمطالعات تجربی ....................................................................... 12

    2-1-مقدمه ...................................................................................................... 12

    2-1-1-دیدگاههای اقتصاد دانان کلاسیک درباره اهمیت اقتصادی آموزش.. 13

    2-1-2-دیدگهای اقتصاددانان نئوکلاسیک درباره اهمیت اقتصادی آموزش.. 16

    2-1-3-دیدگاههای اقتصاددانان معاصر درباره  اهمیت اقتصادی آموزش... 17

    2-2-نظریه سرمایه انسانی ............................................................................. 31

    2-2-1-مفهوم سرمایه انسانی ........................................................................ 33

    2-2-2-سرمایه گذاری درسرمایه انسانی ...................................................... 35

    2-2-3-ویژگیهای سرمایه انسانی .................................................................. 38

    2-2-4-کارکردهای سرمایه انسانی ............................................................... 43

    2-2-5-تشکیل سرمایه انسانی ازطریق آموزش و پرورش ........................... 46

    2-2-6-تشکیل سرمایه انسانی از طریق آموزش ضمن خدمت....................... 50

    2-3-نقش آموزش و پرورش دررشد و توسعه اقتصادی ............................. 51

    2-3-1-انواع آموزش و پروش و رشد اقتصادی ........................................... 54

    2-4-سرمایه گذاری درآموزش و پرورش .................................................... 62

    2-5-توجیه اقتصادی درآموزش و پرورش.................................................... 64

    2-6-کیفیت آموزش و پرورش ....................................................................... 69

    2-7-تحقیقات انجام شده درجهان .................................................................. 74

    فصل سوم :روش اجرای تحقیق .................................................................... 88

    متدولوژی تحقیق............................................................................................... 89

    مقدمه ............................................................................................................... 89

    3-1-تابع تولید ................................................................................................ 93

    3-1-1-روشهای پارامتری ............................................................................. 93

    3-1-2-روشهای ناپارامتری .......................................................................... 94

    3-2-ویژگیها و قابلیتهای روش تحلیل پوششی داده ها (DEA)...................... 95

    3-2-1-مزایای روش تحلیل پوششی داده ها.................................................. 95

    3-2-2-معایب روش تحلیل پوششی داده ها................................................... 97

    3-3-تعریف واحدهای تصمیم گیری (DMU)................................................... 97

    3-4-انواع کارایی ازدیدگاه فارل ..................................................................... 98

    3-5-کارایی درتحلیل پوششی داده ها (DEA)................................................. 101

    3-6-مدلهای DEA .......................................................................................... 102

    3-6-1-مدل CCR............................................................................................ 103

    3-6-1-1-تعریف کارایی درمدل CCR............................................................ 105

    3-6-1-2-مثالهای مربوطه به مدل CCR........................................................ 105

    3-6-1-3-مدلهای ستانده گراو نهاده گر درمدل CCR................................... 110

    3-6-2-مدل BCC............................................................................................ 116

    3-6-3-تفاوت CCR و BCC............................................................................ 118

    3-7-مدل اندرسن – پیترسون(AP).................................................................. 120

    3-8-بررسی بازده مقیاس درروش DEA....................................................... 122

    3-9-جمع بندی................................................................................................. 125

    فصل چهارم :تجزیه و تحلیل داده ها ............................................................. 128

    تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از مدل DEA..................................................... 129

    4-1- مقدمه ..................................................................................................... 129

    4-2-معرفی دبیرستانهای موردمطالعه............................................................ 130

    4-3- انتخاب داده ها و ستانده ها .................................................................. 132

    4-4-معرفی مدل مورد استفاده ...................................................................... 134

    4-5-تجزیه و تحلیل نتایج................................................................................. 135

    4-5-1-تاثیر آموزش برکارایی دبیرستانها .................................................... 141

    4-5-2-تاثیر تکنولوژی آموزشی برکارایی دبیرستانهای منطقه (2)................ 149

    4-5-3-بررسی فرضیات تحقیق ..................................................................... 157

    4-5-4-عامل تولید مازاد (اضافی) Slack......................................................... 159

    4-5-5-انتخاب الگوی مناسب برای بنگاه ....................................................... 160

    4-6-خلاصه ای از تجزیه و تحلیل نتایج ......................................................... 165

    4-6-1-تجزیه و تحلیل جدول 16-4 ............................................................... 167

    4-6-2-فرق کارایی فنی و کارایی مقیاس ....................................................... 169

    فصل پنجم :نتیجه گیری و پیشنهادات .......................................................... 171

    نتیجه گیری و پیشنهادات ................................................................................. 172 

    منابع ................................................................................................................ 174

     

    منبع:

    منابع فارسی

    1-  موتمنی ع  ، طراحی مدل پویای بهره وری با رویکرد تحلیل پوشش داده ها ( (  DEA ،رساله دکتری ، دانشگاه تربیت مدرس تهران ، 1381 .

    2-   نفیسی ع  دانشنامه اقتصاد آموزش و پرورش انتشارات پزو هشکده تعلیم و تربیت ،چاپ اول ،پاییز 1380.

    3-    اسمیت  آ  ؛ ثروت ملل ،ترجمه محمد علی ، کاتوزیان ، تهران 1358 .

    4-   اسفندیاری  م  ، تعیین شاخصهای آموزش در مناطق نوزده گانه آموزش و پرورش شهر تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی ،تابستان 1380 .

    5-    متوسلی  م و آهنجیان  م   ؛ اقتصاد آموزش و پرورش ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی  دانشگا هها (سمت ) ، چاپ اول ، تهران ، پاییز 1381 .

    6-    هاشمیان  اصفهانی  م   ؛ اثر درآمدی آموزش ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه اصفهان ، 1370 .

    7-   میکا  ئیل پور ح  ، بررسی و تخمین کارایی و بهره وری سیستم آموزش و پرورش در ایران ، پایان نامه کارشناسی ارشد  ،دانشگاه  علامه طباطبایی ، زمستان 1379 .  

    8-   نیک نعمت  ف ، اثر آموزش معلمان  مدارس و تکنولوژی آموزشی بر کارایی نیروی انسانی در دبیرستانهای دخترانه منطقه 5 تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه الزهرا ء ، 1384 .

    9-   سامتی م  و رضوانی  م  ،  بررسی کارایی دانشگاههای بزرگ دولتی ایران با استفاده از روش DEA    مجله تحقیقاتی شماره 59  ، پاییز و زمستان  1380 .

    10 –عماد زاده   م  ، مباحثی از اقتصاد آموزش و پرورش ، انتشارات جهاد  دانشگاهی اصفهان ، چاپ چهارم ، 1379 .

    11 -  فضلی  ص ، طراحی مدل ریاضی ارزیابی عملکرد مدیر سازمانهای دولتی – رویکرد DEA   ، رساله دکتری ، دانشگاه تربیت مدرس .

     12 – دکتر سبحانی ح  ، اقتصاد کار و نیروی انسانی ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی  دانشگاهها( سمت ) ، چاپ اول ، زمستان 1372 .

    13 – رضوی   م  و دیگران ؛ تجزیه و تحلیل هزینه و فایده های آموزش ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، 1357 .

    14 – عظیمی  ح  ، آموزش سرمایه انسانی و توسعه اقتصادی  ، نشریه مدیریت و توسعه ،   پاییز، 1380 .

    15 – علیرضایی  م ، ارزیابی اریب کارایی در تحلیل پوشش داده ها ، رساله دکتری ، دانشگاه تربیت معلم تهران ،  1374.

    16 – ابطحی  ح  و کاظمی  ب  ، بهره وری ، تهران ، موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی .

    17 – عزیز زاده  ه  با همکاری  ص برزویان ، بررسی تحولات کارایی درونی نظام آموزش و پرورش عمومی کشور از سال 1371 -1370 و 1378 -1377 ، فصلنامه تعلیم و تربیت شماره 6 .

    18 –امامی میبدی  ع ، اصول اندازه گیری کارایی و بهره وری ، تهران : موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی .

    19 – خاکی غ  ، حرکت بهره وری ، تهران : نشر نی .

    20 – انصاری  ع  ؛ بررسی نقش آموزش در بهره وری نیروی کار در اقتصاد ایران ، پایان نامه کارشناسی ارشد  ،  دانشگاه علامه طباطبایی ، 1371 . 

     

    منابع لاتین :

    1- Appleton, S.& Teal. F., 1998,” Human Capital and Economic Development”, Economic Research Paper,3

    2- Andersen, P. and N.C.Petersen, A Procedure for Ranking Efficient Units in Data nvelopment Analysis, management science. 1993, Vol.39, PP.1261-1264

    3- Andreosso- O’Callaghan, B., 2002, “Human Capital Accumulation and Economic Growth in Asia”, National Europe Centre Paper No.29, pp.1-12, Australian National University, Paper prepared for the workshop on Asia –Pacific Studies in Australia and Europe, ANU, Canberra, 5-6 July.

    4- .Benker, R.D., Charnes, A. and Cooper, w.w., Models for Estimating Technical Scale Efficiencies in Data Envelopment Analysis, Management Science, 1984, Vo130, PP 1078-1092.

    5- Beverly, S.& Sherraden, M., 1997, “Human Capital Social Work”, Center for Social Development, Washington University in St. Louis, Working Paper, No.97-2,pp.1-46

     

    6- Blankenau, W.F. & Simpson, N.B.,2004, “Public education expenditures and growth”,  joumal of Development Economics, 73, pp.583-605.

    7- Blundell, R.& Dearden, L.& Sianesi, B, 1999, “Human Capital investment the Returns from Education and Training to the individual, the Firm and the Economy”, Fiscal Studies, Vol.20, No.1, pp.1-23.

    8- Boldrin, M.&., 2005, “Public education and capital accumulation”, Research in Economics, 59, pp.85-109.

    9- Boozer, M.& Ranis, G,& Stewart, F.& Suri, T., 2003,” Paths to Success: The Relationship Between Human Development and Economic Growth”, Economic Growth Center, Yale University, Center Discussion Paper, No. 874,pp.1-48.

    10- Breton, T.R., 2003, “Education, Human Capital, and National income”, European Economic Review, 115,pp.1-43.

    11- Charnes, A, W.W. Cooper, and E.Rhodes (1978), “Measuring the Efficiency of Decision Making Unites”, European Journal of Operational Research2,

     

     

    12- Chang, F.,2003,”A Positive Analysis of lndirect Pricing of Human Capital”, lnstitute of Labor and Wages of MOLSS (China), Presented to IIRA 5th Asian Regional Congress (Seoul, Korea, on June 23-26, 2004).

    13- Coeli, T.j. (1996), “A Gaideto DEAP Version. 2.1. A Data Envelopment Analysis Computer Program”, CEPA ing Paper 96/08, Department of Econometrics”,

    14- Einarsson, T.& Marquis, M.H., 1999, “Formal Training, On-the-job Training and the Allocation of Time”, Journal of Macroeconomics, Vol. 21,No.3, pp.423-442

    15- Farrell, M(1957) “ The Measurement of Productive Efficiency” Journal of the Royal Statistics Society, Series A, Vol. 120,n.3,253-281.

    16- Harmon, C.& Walker, I.,2000, “Returns to the Quantity and Quality of Education: Evidence for Men in England and Wales”, Economical, Vol.67,No.265,pp.19-35.

    17- Huggett,M., Ventura, G., & Yaron, A., 2002, “ Human Capital and Earnings Distribution Dynamics “, NBER working paper, No.9366.pp.1-31.

     

    18- Lee, M.E., 1999,”Distance Learning as” Learning by Doing”” , Educational Technology & Society, 2(3), pp.41-47.

    19- Le, T., Gibson, J.& Oxley, L., 2003, “cost –and income- based measures of Human Capital”, Journal of Economic Surveys, Vol. 17, lss, 3, pp.271-307.

    Mincer, Jacob (1962), “On-thjob training: Casts Returns and some lmplication” Journal of Political Economy, October pp 35-50.

    20- Psacharopoulos, G., & Patrinos, H.A., 2002, “ Return to investment in Education” The World Bank, Policy Research Working Paper, No.2881,pp.1-28.

    21- Ranis, G., 2004, “ Human Development and Economic Growth”, Economic Growth Center, Yale University, Center Discussion Paper, No. 887, pp. 1-13.

    22- Schultz, Th.W., 1971, investment in Human Capital, The Role of Education and of Research, The Free Press.

    23- Stevens, P.& Weale, M., 2003, “Education and Economic Growth” , National Institute of Economic and Social Research, Discussion Papers No. 221,pp.1-28.

     

    24- Stiles,P., & Kulvisaechana, S., 2003, “Human capital and performance: A literature review”, Judge institute of Management, University of Cambridge, pp. 1-23.(Published at www.accountingforpeople.gov.uk. )

    25- Sunde, U., 2001, “ Human Capital Accumulation, Education and Earnings inequality” Institute for the Study of Labor (IZA), Germany (Bonn), IZA Discussion Paper No, 310, pp. 1-32)

    26- Welch.F.(1969), “Education  in Production “Journal of Political Economy

    27- w.w Cooper, L.M. Seiford and J.Zhu, “Handbook on Data Envelopment Analysis, Springer (Kluwer Academic Publishers), Boston, 2004, pp 345-376.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت