روش تحقیق اعتیاد به مواد مخدر

تعداد صفحات: 51 فرمت فایل: word کد فایل: 10003446
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۱۱,۷۰۰ تومان
قیمت: ۹,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق اعتیاد به مواد مخدر

    مقدمه

    اعتیاد به مواد مخدر، به عنوان نابسامانی اجتماعی، پدیده ای است که بدان ‹‹ بلای هستی سوز›› نام نهاده اند؛ زیرا ویرانگری های حاصل از آن زمینه ساز سقوط بسیاری ازارزش ها وهنجارهای فرهنگی واخلاقی می گرددوسلامت جامعه رابه مخاطره می اندازدهرسال این بلای خانمان برانداز، قربانیان بی شماری را به آغوش سرد خاک می نشاند.

    اعتیاد به مواد مخدر تقریباً پدیده نوظهوری است که ازعمر آن شاید بیش از150 سال نمی گذرد. البته مصرف ماده مخدر وحتی خوگری ونیز استعمال نفننی بدان، تاریخی طولانی دارد. لیکن از قرن 19 به بعد است که به سبب تأثیر فراوان بر جنبه های متفاوت زندگی اجتماعی انسان ها، توجه بسیاری را بخود جلب کرده است. تحقیقات تاریخی ومردم شناختی نشان داده است که استفاده از مواد مخدر درگذشته صرفاً به بزرگسالان محدود بود ونوجوانان وجوانان به آن روی نمی آوردند. مصرف مواد مخدربه طور پراکنده درمراسم اعتقادی ومذهبی منحصراً توسط گروه های خاصی درشرایط معینی صورت می گرفت. اما بعدها هنگامی که مرفین، هروئین،  کوکائین وبازار آمد، مواردی از اعتیاد جوانان نیزمشاهده شد . دردهه 1960 تعداد معتادان به این پدیده آنقدر اندک بودکه توجه اجتماعی را درمقایسه وسیع به خود جلب نمی کرد؛ اما دراوایل دهه 1970 استفاده از مواد مخدر ناگهان درمیان جوانان ونوجوانان شایع شد وبه صورت مسأله ای جهانی وابعاد همه گیر آن بصورت یک موج از قاره ای به قاره دیگر گسترش یافت.

     

     ودردنیای هیپیگری ماری جوانا 1وسیله ای  برای تفریح اشتراکی وگروهی شد وهمراه موسیقی وعشق به عنوان سه رکن اساسی فرهنگی هیپیها متجلی گردید. 2 مشکل این آفت ویرانگر دردهه مذکور به چند کشور صنعتی ثروتمند جهان محدود می شد، اما اینک به یک معضل جهانی تبدیل شده وآثار تخریبی آن بیشتر متوجه کشورهای توسعه نیافته است.

    گسترش کشت وتجارت مواد مخدر اثرات بسیار خوبی برتوسعه اقتصادی کشورهای تولید کننده داشته است. براساس یافته های یک مؤسسه تحقیقات اقتصادی درکلمبیا، بیش از80 درصد سودتجار عمده مواد مخدراین کشور درخارج سرمایه گذاری می شود ودولت سالانه معادل یک میلیارد دلار صرف مبارزه با گروه های مسلح تولید کننده این مواد وحفاظت از جان مقامات کشور می کند.

    حجم معاملات کارتلهای جهانی مواد مخدر سالانه به 5/1 تریلیون دلار بالغ می شود. درآمد حاصله ازتجارت غیرقانونی آن، ازصادرات نفت بیشتر شده وتنها از درآمد حاصل ازصادرات اسلحه درجهان کمتر است.

    1- ماری جوانا یا حشیش ماده ای است که ازگل وساقه گیاه شاهدانه به دست می آید ودرایران به عنوان ‹‹بنگ›› معروف است. این ماده حالتی تخدیری درانسان بوجود می آورد که توأم با پرحرفی، آوازخوانی وخنده های غیرارادی واحمقانه است.

    2- قبل از پیدایی هیپیگری درآمریکا، تفریح جوانان بصورت انفرادی بود وهرکس به تنهایی به تدارک سرگرمی می پرداخت، اما ماری جوآنا مرز مالکیت خصوصی وانفرادی تفریح را شکست وآن را بصورت اشتراکی درآورد. اینک ماری جوانا دست به دست می گردد وهمگان را دراین تفریح شامل می شود. به بیان دیگر، ماری جوانا بیشتر نشانه یک شیوه فرهنگی است تا یک ماده مخدر(صالحی- 1371-156).

    درپاسخ  به نگرانی های فزاینده بین المللی درباره این بلای خانمانسوزبودکه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، کنفرانس بین المللی مواد مخدر وتجارت ممنوع را درسال1987 دروین تشکیل داد.  

    هدف کنفرانس، ترتیب دادن اقداماتی درسطح محلی، ملی و بین المللی برای مبارزه با مواد مخدر

    همچنین مشخص کردن فعالیت های آینده درزمینه آموزش های پیشگیرانه، کاهش مصارف

    غیرقانونی، فشارهای قانونی ، ریشه کن کردن منابع مواد مخدر، وتوان بخش معتادان وبه خصوص وارد کردن آنان به اجتماع بود. درحلسات این کنفرانس ‹‹ گیسب دب گنارو›› عمل تولید کنندگان موادمخدر سرکوب نخواهد شد مگر اینکه فرهنگ اعتیاد ازمیان برداشته شود واین بدان معناست که مبارزه ای سرسختانه وپیگیر باید علیه تولید کنندگان ، قاچاقچیان وسندیکاهای جنایتکار وقدرتمندی که از این راه پول هنگفتی به جیب می زنند، صورت گیرد.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    بیان مسأله

    موضوع: ‹‹ راهکارهای پیشگیری از اعتیاد دربین دانش آموزان پیش دانشگاهی ››

    - تعریف راه کارها: به مجموعه راه حل های پیشنهادی برای حل یک مسأله یامشکل راه کار گفته می شود.

    - تعریف پیشگیری: پیشگیری درفرهنگ لغات به معنای جلوگیری ازوقوع چیزی یا کاری است ودراصطلاح هررشته ای ازعلوم با موضوع آن ترکیب می شود، چنانچه درحقوق جزا، پیشگیری ازوقوع جرم، درپزشکی، پیشگیری از بیماری ودراین تحقیق، پیشگیری از استفاده نابجای  مواد مخدر، روان گردان درمعنای اصطلاح سازمان بهداشت جهانی (Drug Abuse) ترتون والکل می باشد.

    - تعریف اعتیاد: اعتیاد چیست؟ اعتیاد را به عادت کردن1، خو گرفتن، خوگر شدن وخود را وقف عادتی نکوهیده کردن معنی کرده اند. به عبارت دیگر، ابتلای اسارت آمیز به ماده مخدر که ازنظر جسمی یا اجتماعی زیان آورشمرده شود اعتیاد نام دارد.

    اصطلاح اعتیاد به سهولت قابل تعریف نیست، اما عواقب آن به صورت های مختلف نظیرکم شدن تحمل2 ووابستگی بدنی3 هویدا می شود.

    درطب جدید به جای کلمه اعتیاد، وابستگی به دارو4 به کارمی رود که دارای همان مفهوم ولی 

    ________________

    1- اعمال عادت شده معمولاً اتوماتیک وار بدون تفکر واندیشه انجام می گیرد. به عبارت دیگر ‹‹عادت›› تابع یک اصل فیزیکی که ازهوش واراده فرد جداست، می باشد.

    2- Tolerance 

    3- Physical Dependence

    4- Drug Dependence

    دقیق تر وصحیح تر است.

    - تعریف مواد مخدر: سازمان بهداشت جهانی ماده مخدر را این گونه تعریف می کند‹‹ هرماده ای که پس از وارد شدن به درون ارگانیسم بتواند بریک یا چند عملکرد  ازعملکرد ها تأثیربگذارد، ماده مخدر است››. این تعریف مصرف کنندگان مواد مخدر را افراد غیر طبیعی ومنحرف می داند وبر اساس آن مخدرهایی نظیر توتون ومشروبات الکلی وهم مخدرهای غیرقانونی مانند:                 هروئین، 1ال.اس. دی2 را دربر می گیرد.

    - ازنظر آسیب شناسی هردارویی که پس ازمصرف چنان تغییراتی را درانسان بوجود آوردکه از نظر اجتماعی قابل قبول وپذیرش نباشد واجتماع نسبت به آن حساسیت یا واکنش نشان دهد، آن دارو مخدر است وکسی که چنین دارویی را مصرف می کند معتاد شناخته می شود.

    تعریف دانش آموز پیش دانشگاهی

    به کلیه کسانی که درمقطع دبیرستان تحصیل می کنند وسال سوم دبیرستان را گذرانده اندو موفق به اخذ دیپلم شده اند ومشغول به تحصیل درسال آخر دوره دبیرستان هستند دانش آموز پیش دانشگاهی می گویند.

     

     

     

    ________________

    1- هروئین پودرکریستالی سفید رنگی با طعم تلخ وازمشتقات تریاک است که با عمل تقطیر مستقیماً از مرفین استخراج می شود.

    2- ال.اس.دی. مخفف یک اصطلاح آلمانی به معنی مواد توهم زا است وبصورت گرد سفیدرنگ یا قرص روشن وبدون رنگ ومزه وبو یافت می شود.

    اهمیت وضرورت تحقیق

    با توجه به اهمیت زیادی که این تحقیق دارد برآنیم تا با انجام آن راهکارهای جهت رهایی از این دام با جستجو دراثرات اعتیاد برروی نحوه زندگی ومعیشت افراد گام برداریم وبا توجه به اینکه چقدر از نیروی انسانی ما روزانه دراین راه تلف می شود وچقدر از این بابت ما ضررمی بینیم؟ با توجه به اینکه 80% افرادی که درزندان ها بسر می برند گرفتار اعتیاد هستند وبیشتر آنهانیز جوان وجزءنیروی کار این مرز وبوم هستند.

    پس این خود اهمیت وضرورت تحقیق را مشخص می کند. متأسفانه برخی از افراد با انتخاب این راه که به بن بست اعتیاد منتهی می شود، خودرا از بسیاری پیشرفت ها منع کرده اندو گرفتار زندان شده اند وبه جای قرار گرفتن درچرخه اقتصادی کشور وکمک به آبادانی این کشور واستفاده بهتر از زندگی، بدون هیچ هدفی درچهاردیواری زندان مشغول سپری کردن مدت حکومت خود هستند. آیا این مهم نیست که بدانیم سرنوشت چنین افرادی بعد از اتمام محکومیت چیست؟ آیا این مهم نیست که بعد ازخارج شدن ازاین محیط چه خواهندکرد؟

    آیا بازهم به این علت که بیکارند وجامعه آنها را رد کرده به این محیط بازنخواهند گشت؟ همه این سوالات نشانگر اهمیت فوق العاده تحقیق می باشد وبا اینکه آیا می توانیم ازنتایجی ازسوی امروزه مسئله اعتیاد به مواد وداروها چه به مواد مجاز وغیر مجاز، بصورت یک مشکل جهانی وفراگیر درآمده است. آمارهای منتشره ازسوی سازمان های بین المللی، بخصوص سازمان بهداشت جهانی، کمیته کنترل جهانی مواد مخدر، وسازمان یونسکو حاکی از افزایش فزاینده مصرف این مواد درسطح جهان است. تنها تفاوت موجود بین کشورها ورده های سنی مختلف، درالگوی مصرفی آنها است. برهیچ کس پوشیده نیست که گسترش این روند بییشتر تیشه بر ریشه بنیادهای اخلاقی، اقتصادی واجتماعی یک جامعه می زندوآن را ازدرون دچارفساد می کند ودرنهایت به انحطاط می کشد. این مشکل امروزه آنچنان خودنمایی می کند که هیچ کشوری نمی تواند خود را کاملاً مصون از آن بداند.

    ازاین رو پی بردن به علل سوء مصرف داروها ومواد به عنوان اولین قدم پیشگیری مطرح می شود از آنجا که اعتیاد دارویی ووابستگی به مواد مخدر موضوعی پیچیده وچند بعدی است، طبیعتاً فعالیتی فراگیر وگسترده درهمه جوانب اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی، آموزشی و... را طلب می کند. آنچه مسلم است علاج واقعه قبل ازوقوع ، بیش ازهر راه حل دیگر با عقل سلیم جوردرمی آید. مطالعات جهانی نشان داده است که درپیشگیری اولیه، آموزش همه جانبه نقش قطعی وتعیین کننده دارد وسرمایه گذاری دراین بخش نتایج بلند مدت ودیرپایی حاصل می کند.با توجه به مطلب ارائه شده واهمیت مسأله پیشگیری ازاعتیاد می توان به اهمیت وضرورت این تحقیق پی برد ما برآنیم که بتوانیم به اهمیت وحساس بودن این مسأله گامی جهت رسیدن به جلوگیری ، راهی جهت پیشگیری ازاعتیاد برداریم. ازسویی حساس بودن سن دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی و ورود به دوره جدیدی درزندگی

    تحصیلی وشغلی می توان به اهمیت بالای این تحقیق پی برد.

    امید است که با توکل برخدا ویاری اساتید محترم گامی درجهت رسیدن به این مهم که همانا آشنایی این قشر عظیم وحساس جامعه با معضلات وپی آمدهای اعتیاد است برداریم. انشاءالله

    اهداف تحقیق

    هر تحقیق بالطبع دارای هدف خاصی می باشد. که محقق درنظر دارد به این اهداف دست پیدا کند. تا بتواند با ارائه راه حل های مناسب مشکل جامعه را نیز حل کند. هدف از تحقیق درزمینه اثرات اعتیاد دروهله اول پاسخ به سوالات ذهنی محقق بود که او زا واداربه تحقیق دراین رابطه نموده است. که بتواند روشن کند که آیا اعتیاد درموفقیت یا عدم موفقیت فرد درزندگی تأثیر دارد یا خیر ودیگر اینکه اصولاً چه افرادی به دام اعتیاد گرفتار می شوند. وچرا روزبه روز برتعداد معتادان افزوده می شود.

  • فهرست و منابع روش تحقیق اعتیاد به مواد مخدر

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    - ستوده،  هدایت الله- مقدمه ای بر آسیب شناسی چاپ اول انتشارات پیام نور، پاییز 1372.

    2- دکتر کی نیا، مهدی، مبانی جرم شناسی، انتشارات دانشگاه تهران، آبان 1370.

    3- دکتر کی نیا، مهدی، عوامل اجتماعی طلاق، ناشر مطبوعات دینی، بهار 1373.

    4- دکتر هومن، حیدر علی، استنباط در پژوهش های رفتاری، انتشارات دیبا، 1373.

    5- اورنگ، جمیله، پژوهش درباره اعتیاد، انتشارات فرهنگ ارشاد، 1367.

    6- رعدی، منوچهر، راهنمایی پیشگیری از اعتیاد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت