پایان نامه مقایسه نظم جویی شناختی هیجانی ، تفکر مخرب و سازنده و حمایت اجتماعی ادراک شده در افراد معتاد مراجعه کننده به مرکز ترک اعتیاد و افراد عادی

تعداد صفحات: 70 فرمت فایل: word کد فایل: 10002661
سال: 1393 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۱,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مقایسه نظم جویی شناختی هیجانی ، تفکر مخرب و سازنده و حمایت اجتماعی ادراک شده در افراد معتاد مراجعه کننده به مرکز ترک اعتیاد و افراد عادی

    پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی

    فصل اول

    کلیات پژوهش

    1-1- مقدمه

    اعتیاد یکی از مشکلات اساسی در جامعه است؛ مشکلی که میلیون ها زندگی را ویران و سرمایه های کلان ملی را صرف هزینه مبارزه، درمان و آسیب های ناشی از آن می کند . روزانه شمار زیادی از افراد به مصرف مواد روی آورده و دچار پیامدهای جسمانی، روانی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن می شوند. کشور ما نیز بنا به برخی دلایل فرهنگی، باورهای اشتباه و موقعیت جغرافیایی خاص، وضعیت مناسبی برای روی آوردن جوانان به اعتیاد دارد (خلعتبری و بازرگانیان، 1390).

    اعتیاد و سوء مصرف مواد نتیجه عوامل اجتماعی، خانوادگی و شخصیتی است (لی بون، باسیوکس، استریل، تکو، هانسن و همکاران[1]، 2004)

    از تبعات اعتیاد افت تحصیلی فرزندان، افزایش آمار طلاق و خشونت خانوادگی است (وست، 2006 ). مصرف مواد نه فقط سلامت فرد، بلکه سلامت خانواده و جامعه را نیز به مخاطره می اندازد و موجب انحطاط روانی و اخلاقی فرد م ی شود (پرویزی، احمدی و نیکبخت نصرآبادی، 2005 ). مارتین، وینبرگ و بیلر (2007) معتقدند که بسیاری از معتادان بر اثر تأثیرات مستقیمی یا غیرمستقیم مواد جان خود را از دست خواهند داد . بس یاری از پژوهش ها نشان داده اند که اختلال سو ءِمصرف مواد پیش آگهی نامطلوبی دارد و هزینه های درمانی هنگفتی را به خانواده ها و جامعه چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم تحمیل می کند. حداقل نیمی از افراد درمان شده تا 6 ماه بعد از درمان دوباره به این بیماری مبتلا می شوند و این میزان برای یک سال پس از درمان 75 درصد است (وزیریان و مستشاری، 2003 ). با توجه به تأثیر اعتیاد بر ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی، لزوم شناسایی عوامل پیش بینی کننده و پیشگیری کننده آن در افراد به خصوص نوجوانان و جوانان و پرورش عوامل محافظت کننده در برابر اعتیاد بیش از پیش احساس می شود.

    از این رو هدف پژوهش حاضر مقایسه نظم جویی شناختی هیجانی، تفکر مخرب و سازنده و حمایت اجتماعی ادراک شده در افراد معتاد مراجعه کننده به مرکز ترک اعتیاد و افراد عادی می باشد.

     

     

     

    1-2- بیان مسئله

    هیجان نقش مهمی در جنبه های مختلف زندگی نظیر سازگاری با تغییرات زندگی و رویدادهای تنیدگی زا ایفا می کند. اصولاً، هیجان را می توان واکنش های زیست شناختی به موقعیت هایی دانست که آن را یک فرصت مهم یا چالش برانگیز ارزیابی می کنیم و این واکنش های زیستی با پاسخی که به آن رویدادهای محیطی می دهیم، همراه می شوند (بابایی و همکاران، 1391). هر چند هیجان ها مبنای زیستی دارند، اما افراد قادرند بر شیوه هایی که این هیجان ها را ابراز می کنند، اثر بگذارند. این توانایی که نظم جویی هیجان[2] نامیده می شود، فرایندهای درونی و برونی است که مسئولیت کنترل، ارزیابی و تغییر واکنش های عاطفی فرد را در مسیر تحقق یافتن اهداف بر عهده دارد (پور آقارودبرده، 1389). بنابراین نظم جویی هیجان، یک اصل اساسی در شروع، ارزیابی و سازماندهی رفتار سازگارانه و همچنین جلوگیری از هیجان های منفی و رفتارهای ناسازگارانه محسوب می شود (بابایی و همکاران، 1391). این سازه یک مفهوم پیچیده است که طیف گسترده ای از فرایندهای زیستی، اجتماعی، رفتاری و همچنین فرایندهای شناختی هشیار و ناهشیار را در بر می گیرد (حسنی و همکاران، 1392). به عبارت دیگر، واژه نظم جویی هیجان مشتمل بر راهبردهایی است که باعث کاهش، حفظ و یا افزایش یک هیجان می شوند (حسینی المدنی و همکاران، 1391) و به فرایندهایی اشاره دارد که بر هیجان های کنونی فرد و چگونگی تجربه و ابراز آنها اثر می گذارد (فرانکن، 1392). از آنجایی که نظم جویی هیجان نقشی محوری در تحول بهنجار داشته و ضعف در آن، عاملی مهم در ایجاد اختلال های روانی به شمار می رود (مشهدی و همکاران، 1390)، نظریه پردازان بر این باورند، افرادی که قادر به مدیریت صحیح هیجاناتشان در برابر رویدادهای روزمره نیستند، بیشتر نشانه های تشخیصی، اختلال های درونی سازی[3] از قبیل افسردگی و اضطراب را نشان می دهند (هاشمی و همکاران، 1389).

    از سوی دیگر فرض بر این است که افراد مبتلا به سوء مصرف مواد، مواد را به منظور مدیریت حالت های هیجانی نامطلوب مصرف می کنند، حالت های هیجانی که به خاطر مشکلاتی در فهم و برخورد مؤثر با آن هیجا نها، به طور غیر قابل کنترل تجربه می شوند (کارمن[4] و همکاران، 2013) در یک نگاه کلی می توان گفت که حالت های هیجانی (به خصوص حالت های هیجانی منفی) نقش مهمی در شروع مصرف مواد، تدوام مصرف و بازگشت دارند، به عنوان مثال پژوهش ها نشان داده اند که 32 درصد بازگشت پس از حالت های هیجانی منفی و 5 درصد پس از حالت های هیجانی مثبت اتفاق میافتد (گامفسکی و همکاران[5]، 2010). در این راستا، نتایج پژوهش های مختلف نشان میدهند که نظم جویی نامناسب هیجان ها یکی از عوامل آسیب شناختی اساسی در وابستگی به مواد، می باشد (جرمن[6] و همکاران، 2010). افزون بر موارد فوق، یافته های پژوهشی نشان می دهند که نشانه های نارسایی نظم جویی هیجان در الگوهای اختلال خوردن و سوء مصرف الکل تاثیر گذار است درواقع  این افراد به علت بی کفایتی در نظم جویی هیجان به منظور فرار از ضعف در مهارت های نظم جویی هیجان به مصرف افراطی غذا یا الکل روی می آورند. رابطه بین ناکارآمدی نظم جویی هیجان با سوء مصرف الکل و اختلال خوردن، توسط حساسیت به پاداش تعدیل میشود. در این زمینه اعتقاد بر این است که افراد دارای مشکلات نظم جویی هیجان و سطوح بالای حساسیت به پاداش، با احتمال بیشتری به مصرف مواد روی می آورند تا پریشانی ناشی از عدم نظم جویی هیجان را بهبود بخشند. بنابراین با توجه به مطالب فوق میتوان اذعان داشت که نظم جویی ناکارآمد تجارب هیجانی از هسته های اساسی سوء مصرف مواد و وسوسه مصرف است. در نتیجه مداخلاتی که بر تعدیل و مدیریت راهبردهای نظم جویی هیجان تأکید دارند، می توانند نقش مهمی در درمان، پیشگیری از بازگشت و بروز وسوسه داشته باشند (بابایی، 1391).

    بنابراین می توان گفت، نظم دهی هیجان عاملی کلیدی و تعیین کننده در بهزیستی روانی و کارکرد اثربخش است و اما به طور اجمالی می توان اذعان نمود که افراد از روش های مختلفی جهت نظم جویی هیجاناتشان استفاده می کنند و یکی از متداولترین این روش ها استفاده از راهبردهای شناختی است. راهبردهای نظم دهی شناختی هیجان فرایندهای شناختی هستند که افراد برای مدیریت اطلاعات هیجان آور و برانگیزاننده به کار می گیرند و بر جنبه شناختی مقابله تأکید دارند (گامفسکی و همکاران، 2010) بنابراین، افکار و شناخت ها در توانایی مدیریت، نظم جویی و کنترل احساس ها و هیجان ها بعد از تجربه یک رویداد تنیدگی زا نقش بسیار مهمی دارند. ازجمله راهبردهای مقابله ای[7] مورد استفاده بعد از تجربه رویداد تنیدگی زا می توان به راهبرد ملامت خود، نشخوار گری، پذیرش، ملامت دیگران، فاجعه سازی و یا ارزیابی مجدد مثبت اشاره نمود که هر کدام پیامدهای خاص خود را خواهد داشت (مشهدی، و همکاران، 1390)

    حمایت اجتماعی ادراک شده[8] از ارزیابی شناختی فرد از محیط و روابطش با دیگران شکل می گیرد. نظریه پردازان حمایت اجتماعی ادراک شده، بیان می کنند تمام روابطی که فرد با دیگران دارد حمایت اجتماعی محسوب نمی شود به بیان دیگر ارتباط اجتماعی منابع حمایت اجتماعی نمی باشد مگر آنکه فرد آن را به عنوان منبعی در دسترس یا مناسب برای رفع نیاز خود ادراک کند؛ بنابر این نه خود حمایت بلکه ادراک فرد از حمایت است که اهمیت دارد (گامفسکی و همکاران، 2010). یکی از نتایج حمایت اجتماعی ادراک شده مطلوب، سلامت روان قلمداد می شود بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، سلامت عبارت است از وضعیت کامل جسمی، روانی و اجتماعی و نه فقط عدم وجود بیماری و نقص. پژوهش های بسیاری نشان از آن دارند که بهرمندی پژوهش های بسیاری نشان از آن دارند که بهره مندی از حمایت اجتماعی مطلوب، فرد را به سلامت جسمانی و بهزیستی روانی هدایت می کند (جرمن و همکاران، 2010). همچنین این اعتقاد وجود دارد که حمایت اجتماعی از جانب دوستان، خانواده و سایر افراد به کاهش فشار روانی منجر شده، بر سلامت روانی تاثیر می گذارد (پور آقارودبرده، 1391). حال توجه به این امر که فرآیند توقف سو مصرف مواد به شدت استرس آور می باشد (هاشمی و همکاران، 1389). حمایت اجتماعی ادراک شده با افزایش سلامت و روانشناختی فرد، همانند سپری علیه عود پس از درمان عمل می کند (نولن هوکسما و همکاران[9]، 2008) نیز به این نتیجه رسیدند که پرهیز از مصرف مواد به طور مثبت با دریافت حمایت اجتماعی در ارتباط است. نشان داده شده است که در طی مراحل ابتدایی درمان، حمایت دیگران جهت ترک مصرف از اهمیت زیادی برخوردار است (حسینی المدنی، 1391). البته برخی تحقیقات نیز نشان داده اند که حمایت اجتماعی همیشه پیش‌بینی کننده مراحل بهبودی نیست(هاشمی و همکاران، 1390).

    از سویی دیگر یکی از عوامل مهمی که منجر به استرس می شود این است که به شیوه معینی در باره امور فکر می کنیم یعنی با یادگیری اینکه می توان به گونه متفاوتی فکر کرد می توان استرس را نیز کنترل کرد. یکی از نظریه های مهم در باره فکر کردن، نظریه انطباق است، انطباق یکی از تعدیل کننده های اصلی استرس در نظر گرفته می شود، از این رو بر اساس نظریه اپستاین افرادی که در کنار آمدن با استرس موفق ترند، معمولا سازنده تر فکر می کنند و افرادی که تفکرشان تخریبی است دچار استرس می شوند (فرانکن، 1392). از این رو اپستان و مایر برای آزمون این نظریه پرسشنامه ای به نام پرسشنامه تفکر سازنده[10] برای اندازه گیری توانایی های تجربی ابداع کردند. این پرسشنامه در مورد اینکه افراد هنگام برخورد با مشکلات روزانه به طور سازنده فکر می کنند یا مخرب، شاخصی فراهم می آورد. پرسشنامه دارای شش مقیاس انطباق هیجانی، انطباق رفتاری، تفکر طبقه بندی شده، تفکر خرافی، خوش بینی خام، و تفکر منفی است. دو مقیاس اول (انطباق هیجانی و انطباق رفتاری) بهترین شاخص برای انطباق هستند، چهار مقیاس باقی مانده (یعنی تفکر طبقه بندی شده، تفکر خرافی، خوش بینی خام و تفکر منفی) همه شاخصی از تفکر غیر انطباقی هستند. هیچ کدام از این چهار نوع تفکر، دیدی منطقی در مورد دنیا به ما ارایه نمی دهد(فرانکن، 1392).

    به عبارت دیگر مطالعه مقیاس های تفکر سازنده شاخص هایی را در مورد تفاوت بین افراد با تفکر سازنده و افراد با تفکر مخرب نشان می دهد. تفاوت اصلی هنگام دریافت پیامدهای منفی رخ می دهد، هر دو گروه خواهان نتایج مثبت اند، اما افراد با تفکر مخرب، بعد ار دریافت پیامد منفی، بیشتر گرایش به تعمیم دهی بیش از حد نسبت به خود دارند، عزت نفس آنها کاهش می یابد، احساس افسردگی و نسبت به عملکرد آتی احساس درماندگی می کنند(فرانکن، 1392).

    حال با توجه مطالب ذکر شده تحقیق حاضر در صدد پاسخ به این سوال می باشد که آیا نظم جویی شناختی هیجانی[11]، تفکر مخرب و سارنده و حمایت اجتماعی ادراک شده در بین افراد معتاد مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد و افراد عادی متفات است؟

    1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق

    افزایش سرسام آور مصرف مواد مخدر در جهان و قاچاق روزافزون این مواد، پیامدهای وحشتناکی به دنبال اورده است که مستقیماً نسل جوان و بشریت را تهدید می کند اعتیاد معضل بزرگ جوامع امروزی است پژوهش های بین المللی و ملی ضمن اثبات سیر صعودی ابتلاء به مصرف مواد مخدر و بویژه مصرف سیگار در بین نوجوانان و جوانان ، بر این نکته تاکید می کنند که انگیزه مصرف مواد مخدر از پیروی از عضو معتاد خانواده به سوی نقش گروه همسالان دچار تغییر الگو شده است(لیدا کاکیا،1389).

    اعتیاد یک بیماری زیست شناختی، روان شناختی و اجتماعی است و عوامل متعددی در ایتولوژی سوءمصرف و اعتیاد موثر هستند که از جمله پرخاشگری شدید- اعتماد به نفس پایین، فقدان مهارت در رد پیشنهادی خلاف که در تعامل با یکدیگر منجر به شروع مصرف و سپس اعتیاد می شود.

    از این رو آشنایی با عوامل زمینه ساز و مستعد کننده‌ اعتیاد از دو جهت ضرورت دارد الف- شناسایی افراد در معرض خطر اعتیاد و اقدامهای پیشگرانه لازم برای آنان و ب- انتخاب نوع درمان و اقدامهای خدماتی، حمایتی و مشاوره ای لازم ومتناسب برای معتادان (دلاوری و همکاران، 1388).

    بنابرین شناخت راههای پیش گیری و درمان این ماده خانمان سوز که منجر به از بین رفتن منابع مالی خانواده ها و جامعه میشود و هچنین هزینه های سنگین(اقتصادی ،اجتماعی،انسانی  روانی و...) بر خانواده ها ،جامعه ،دولت تحمیل میکند،بنابرین لزوم انجام پژوهش های مختلف برای پیشگیری  و درمان و همچنین مبارزه با سیستم اعتیاد و کاهش اسرات مخرب(اجتماعی ، اقتصادی ، بین فردی،خانوادگی و...)  ناشی از تبعات اعتیاد  به وضوح احساس میشود. و انجام چنین پژوهش هایی به شناخت و کاهش هزینه های صرف شده برای مبارزه و درمان هچنین بهبود روابط بین فردی و خانوادگی و بسیاری از مسائل دیگر کمک خواهد کرد.

    1-4- فرضیه ها

    1-4- فرضیه کلی

    1-نظم جویی شناختی هیجانی، تفکر مخرب و سازنده و حمایت اجتماعی ادراک شده در بین افراد معتاد مراجعه کننده به مرکز ترک اعتیاد و افراد عادی متفاوت است.

    1-4-2- فرضیه های جزئی

    افراد معتاد مراجعه کننده به مرکز ترک اعتیاد نظم جویی شناختی هیجانی کمتری در مقایسه با افراد عادی دارند.

    بین افراد معتاد مراجعه کننده به مرکز ترک اعتیاد و افراد عادی از نظر تفکر مخرب و سازنده تفاوت وجود دارد.

    بین افراد معتاد مراجعه کننده به مرکز ترک اعتیاد و افراد عادی از نظر حمایت اجتماعی ادراک شده تفاوت وجود دارد.

    1-5- اهداف پژوهش

    1-5-1- هدف کلی

    مقایسه نظم جویی شناختی هیجانی، تفکر مخرب و سازنده و حمایت اجتماعی ادراک شده در بین افراد معتاد مراجعه کننده به مرکز ترک اعتیاد و افراد عادی.

    1-5-2- هدف های جزئی

    تعیین تفاوت نظم جویی شناختی هیجانی در بین افراد معتاد مراجعه کننده به مرکز ترک اعتیاد و افراد عادی.

    تعیین تفاوت تفکر مخرب و سازنده در بین افراد معتاد مراجعه کننده به مرکز ترک اعتیاد و افراد عادی.

    تعیین تفاوت حمایت اجتماعی ادراک شده در بین افراد معتاد مراجعه کننده به مرکز ترک اعتیاد و افراد عادی.

    1-6- تعاریف مفهومی و  عملیاتی متغیرها

    تعریف مفهومی نظم جویی شناختی هیجانی: راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان، به نحوه تفکر افراد پس از بروز یک تجربه منفی یا واقعه ی آسیب­زا برای آنها اطلاق می شود. نظم جویی هیجان­ها از طریق شناخت­ها، به طور جدایی ناپذیری با زندگی انسان مرتبط است. شناخت ها یا فرایندهای شناختی ممکن است به مدیریت و نظم جویی هیجان ها یا احساسات کمک کند، تا روی هیجان ها کنترل داشته و یا توسط آن ها در هم شکسته نشویم، برای مثال در حین تجربه تهدید یا وقایع فشار آور یا بعد از وقوع آنها (گارنفسکی و همکاران، 2001).

    تعریف عملیاتی نظم جویی شناختی هیجانی: نظم جویی شناختی هیجانی نمره‌ایست که آزمودنی از پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان (CERQ) دریافت می کند

    تعریف مفهومی تفکر مخرب و سازنده: تفکر مخرب و سازنده به نوع تفکر افراد اشاره دارد. معمولا افراد هنگام دریافت پیامدهای منفی خواهان نتایج مثبت اند، اما افراد با تفکر مخرب، بعد از دریافت پیامد منفی، بیشتر گرایش به تعمیم دهی بیش از حد نسبت به خود دارند، عزت نفس آنها کاهش می یابد، احساس افسردگی و نسبت به عملکرد آتی احساس درماندگی می کنند (فرانکن، 1392).

    تعریف عملیاتی تفکر مخرب و سازنده: تفکر مخرب و سازنده نمره‌ایست که آزمودنی از پرسشنامه تفکر سازنده اپستان و مایر دریافت می کند.

    لینک دانلود پروپوزال این پایان نامه 

  • فهرست و منابع پایان نامه مقایسه نظم جویی شناختی هیجانی ، تفکر مخرب و سازنده و حمایت اجتماعی ادراک شده در افراد معتاد مراجعه کننده به مرکز ترک اعتیاد و افراد عادی

    فهرست:

    فصل اول.. 1

    1-1- مقدمه. 2

    1-2- بیان مسئله. 3

    1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 7

    1-4- فرضیه ها 7

    1-4- فرضیه کلی.. 7

    1-4-2- فرضیه های جزئی.. 8

    1-5- اهداف پژوهش.... 8

    1-5-1- هدف کلی.. 8

    1-5-2- هدف های جزئی.. 8

    1-6- تعاریف مفهومی و  عملیاتی متغیرها 8

     

    فصل دوم. 10

    2-1- مقدمه. 11

    2-1-نظم جویی شناختی هیجان. 11

    2-1-1-ابعاد نظم جویی شناختی هیجان. 12

    2-1-2-نظم جویی  هیجان. 13

    2-1-3-مدل فرایند نظم جویی  هیجانی گروس... 16

    2-1-4-نظم جویی شناختی هیجان و اختلالات اضطرابی.. 18

    2-2- تفکر مخرب و سازنده 21

    2-3- حمایت اجتماعی ادراک شده 28

    2-3-1- حمایت اجتماعی.. 28

    2-3-1- ادراک از حمایت اجتماعی.. 34

    2-4- پیشینه پژوهش.... 36

    فصل سوم. 40

    3-1- مقدمه. 41

    3-2- روش تحقیق.. 41

    3-2- جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 41

    3-3- روش گرد آوری اطلاعات... 41

    3-4- ابزار گردآوری اطلاعات... 42

    3-5- روش تجزیه وتحلیل اطلاعات... 43

     

    فصل چهارم. 44

    4-1- توصیف متغیرهای تحقیق.. 45

    4-1-1- توصیف ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخگویان. 45

    4-2- یافته های توصیفی.. 47

    جدول (4-5) میانگین و انحراف استاندارد نمرات نظم جویی شناختی هیجان، ادراک خود و تفکر مخرب و سازنده 47

    4-3- یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش.... 48

     

    فصل پنجم.. 52

    5-1- مقدمه. 53

    5-2- بحث و نتیجه گیری.. 53

    5-3- محدودیت های پژوهش.... 55

    5-4- پیشنهادات... 55

    5-4-1- پیشنهادات پژوهشی.. 55

    منابع.. 57

    منبع:

    فهرست منابع فارسی

    بابایی، زهرا؛ حسنی، جعفر و محمدخانی، شهرام (1391) تأثیر آموزش مهارت نظم جویی هیجان مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک در وسوسه ی افراد مبتلا به سوء مصرف مواد: مطالعه ی تک آزمودنی،  مجله روان شناسی بالینی - سال چهارم، شماره 3، صص 41-33.

    پور آقارودبرده، فاطمه؛ کافی، سیدموسی و رضایی، سجاد (1389) ارتباط احساس قدرت و حمایت اجتماعی ادراک شده با سلامت روان دانشجویان تازه وارد، دو فصلنامه علمی-پژوهشی دانشگاه شاهد، سال 19، شماره 6، صص 27-38.

    حسنی، جعفر؛ آریاناکیا، المیرا، شیخان، ریحانه و محمودزاده، اکرم (1392) نقش سبک های دلبستگی و راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان و اضطراب اجتماعی نوجوانان، رواشناسی تحولی: روانشناسان ایران، سال نهم، شماره 36، صص 363-376.

    حسینی المدنی، سید علی؛ کریمی، یوسف و بهرامی، هادی (1391) پیش بینی عضویت نوجوانان و جوانان در گروههای معتاد و غیرمتعاد بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده، سبک های دلبستگی، سبک های هویتی و صفات شخصیتی، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، شماره 49، صص 45-33.

    فرانکن، رابرت (1939) انگیزش و هیجان، ترجمه اسفندآبادی، حسن شمس؛ محمودی، غلامرضا و امامی پور، سوزان (1384). تهران، نشر نی.

    مشهدی، علی، میردورقی، فاطمه و حسنی، جعفر (1390) نقش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان در اختلال های درونی سازی کودکان، مجله روان شناسی بالینی - سال سوم، شماره 3، 29-42.

    هاشمی، تورج؛ فتوحی بناب، سکینه و کریمی، حمیدرضا (1389) نقش باورهای غیرمنطقی، ادراکات خودکارآمدی و حمایت اجتماعی در عود اختلال سومصرف مواد، فصلنامه اعتیاد پژوهی سوءمصرف مواد، سال چهارم، شماره سیزدهم، صص 23-7.

    جعفر، حسینی؛ میرآقایی، علی محمد (1391) رابط ه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با ایدهپردازی خودکشی، مجله روانشناسی معاصر، شماره 7، صص 72-61.

    سروقد، سیروس؛ رضایی، آذرمیدخت و معصومی، فائزه (1389) رابطه­ی بین سبک­های تفکر با خودکارآمدی جوانان دختر و پسر پیش دانشگاهی شیراز، فصلنامه ی علمی – پژوهشی زن وجامعه، سال اول، شماره­ی چهارم.

    نادری، فرح؛ صفرزاده، سحر، مشاک، رویا (1390) مقایسه ی خود بیمارانگاری، حمایت اجتماعی، اضطراب اجتماعی وسلامت عمومی بین مادران دارای کودک عقب مانده ی ذهنی و عادی، یافته­های نو در روانشناسی سال هشتم، شماه 18، صص 17-5.

     

    Bornovalova MA, Gartz KL, Daughters SB ,Nick B, Delany-Brumsey A, Lynch TR. et all. A multimodal assessment of the relationship between emotion dysregulation and borderline personality disorder among inner-city substance user in residential treatment. J Psychiatr Res. 2012; 42: 717-726.

    Carmen Adler-Constantinescua, Elena-Cristina Beşu, Perceived Social Support and Perceived Self-efficacy During Adolescence, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 78, 13 May 2013, Pages 275–279.

    Garnefski N, Boon S, Kraaij V. Relationships Between Cognitive Strategies of Adolescents and Depressive Symptomatology Across Different Types of Life Event. J Youth Adolesc. 2010; 32(6): 401-408.

    Garnefski N, Kraaij V, Spinhoven P. Negative life events, cognitive emotion regulation and emotion problems. Pers Individ Differ. 2001; (30): 1311-1327.

    Gross JJ. The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Rev Gen

    Jermann F, Van-Der-Linden M, d'Acremont M, Zermatten A. Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ): Confirmatory Factor Analysis and Psychometric Properties of the French Translation. Eur. J Psychol Assess. 2010; 22(2):126-131.

    Kring AM, Werner KH. Emotion regulation in psychopathology. In: Philippot P, Feldman RS. editors. The regulation of emotion. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. 2004; 359-385.

    Liana R.N. Schreiber, Emotion regulation and impulsivity in young adults, Journal of Psychiatric Research, Volume 46, Issue 5, May 2012, Pages 651–658.

    Mennin DS, Farach FJ. Emotion and evolving treatments for adult psychopathology. Clin Psychol Sci Practice. 2007; (14): 329-352.

    Nolen-Hoeksema S, Wisco BE, Lyubomirsky S. Rethinking rumination. Pers Psychol Sci. 2008; (3):400-424.

    Psychol. 1998; 2(3): 271-299. 6- Cicchetti D, Cohen DJ. Developmental Psychopatology. Second edition, Published: John Wiley & Sons; 2006.

    Teerds J, Legerstee J, Tein EO. The Relationship between Cognitive Emotion Regulation Strategies and Emotional Problems: Comparison between a Clinical and a Non-Clinical Sample. Eur J Pers. 2011; (16): 403-420.

    Thompson RA. Emotional regulation: a theme in search for definition. J Society-Research In Child Dev. 1994; (59): 25-52.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت