روش تحقیق عزت نفس

تعداد صفحات: 93 فرمت فایل: word کد فایل: 10003385
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۵,۹۰۰ تومان
قیمت: ۱۳,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق عزت نفس

    چکیده

    عزت نفس عبارت است از احساس ارزشمند بودن، این حس از مجموع افکار، احساسات، عواطف و تجربیات ما در طول زندگی ناشی می‌شود، نظر فرد نسبت به خویشتن و حس عزت نفس بتدریج در طول زندگی تکامل پیدا می‌کند. برخورداری از حس عزت نفس و اعتماد به نفس قوی به مشابه یک سرمایه ارزشمند و حیاتی برای همه انسان ها، به ویژه نوجوانان از مهمترین عوامل پیشرفت و شکوفایی استعداد و خلاقیت‌هاست و در واقع ‌ما برای سلامت روانی خود نیاز به عزت نفس قوی و مثبت داریم. ارضاء نیاز به عزت نفس به نوجوان امکان می‌دهد تا از توانمندی، ارزش وکفایت خود مطمئن شود از آن پس می‌تواند در تمامی جنبه‌های زندگی شایسته‌تر باشد و زمانی که فاقد عزت نفس است، احساس حقارت و درماندگی‌ و یأس می‌کند و از توانایی‌هایش درکنار آمدن و مقابله با مشکلات زندگی اطمینان کمتری دارد. خانواده مهمترین و اساسی‌ترین محیط در شکل‌گیری و بنای شخصیت کودک تلقی می‌شود. عزت نفس نوجوان در خانواده، در حقیقت پژواکی از احساسات و نگرش‌های او بعنوان اینکه عضو خانواده است، می‌باشد. همه عوامل در خانواده در ایجاد عزت نفس مثبت کودک مهم و نقش اساسی دارد. هدف این پژوهش بررسی نقش خانواده (والدین) بر عزت نفس دختران مقطع راهنمایی است به همین منظور محقق قصد دارد تا تأثیر خانواده را در بالا بردن این متغیر مورد بررسی قرار دهد، این پژوهش از نوع علی مقایسه‌ای بود و با استفاده از پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت آزمون گردیده است جامعه آماری پژوهش مورد نظر علیه دانش‌آموزان دختر مقطع راهنمایی شهرستان کرج بوده و نمونه مورد نظر طبق جدول مورگان شامل357 نفر از این جامعه است که به صورت ‌تصادفی ساده انتخاب شده است. نتیجه بدست آمده از پژوهش مورد نظر نشان داد که تربیت تولد ، شغل پدر ،شغل مادر ، تحصیلات پدر و تحصیلات مادر برعزت نفس دختران موثر است 

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1- مقدمه:

    خانواده اولین پایه گذار شخصیت و ارزشها و معیارهای فکری کودکان است که نقش مهمی در تعیین سرنوشت و سبک و خط مشی زندگی آینده فرد دارد و اخلاق و صحت و سلامت فرد تا حدود بسیاری در گرو آن است. خانه و خانواده نخستین محیط اجتماعی است که کودک را تحت سرپرستی و مراقبت قرار می دهد ، از این رو بیش از تمام محیط های اجتماعی در رشد وتکامل فرد تأثیر دارد کودک قبل از اینکه وارد اجتماع شود و تحت تاثیر اوضاع اجتماع قرار گیرد، تحت تاثیر محیط و موازین اجتماعی و فرهنگی خانواده ای که در میان آن بزرگ شده است، قرار می گیرد و از آنجا که خانواده خود یک واحد اجتماعی است و ارزشها و معیارهای اجتماعی از طریق آن به کودک منتقل می شود و به عنوان یک واسطه از لحاظ تاثیر محیط اجتماعی بر کودک اهمیت فراوان دارد و به دیگر سخن چون خانواده که کانون تولد و زایش فرزند است بیش از تولد وی شکل گرفته است تا مرحله ای که فرزند به آگاهی و شعور کافی برسد خواه نا خواه در تعیین سرنوشت ساختمان روحی و نوع جهان بینی و طرز تفکر وی که خود برگرفته از محیط اجتماعی است ، تاثیر فراوان دارد بنابراین تاثیر خانواده بعنوان نخستین و موثر ترین واحد اجتماعی بر فرزندان امروزی دیگر موضوعی بدیهی و مشخص است ضمن اینکه روابط والدین و کودک یکی از بحث های مهم روان شناسی امروزی را تشکیل میدهد .

    جو زف مارکوس[1] (1992) در این زمینه میگوید :« کودک اولین تجربیات خودرا برای  همزیستی با دیگران در خانواده بدست می آورد و در پایه رشد و فعالیتهای آینده وی نهاده می شود ،خانواده می تواند ویژگیهای مثبت و سازنده یا منفی و مخرب در کودکان بوجود می آورد و تمامی حالات و رفتارهای دوران بلوغ چه اجتماعی و چه ضد اجتماعی ریشه در تجربیات گذشته کودک در خانواده دارد. »

    در سه دهه نخست قرن بیستم ، روشهای فرزند پروری تاحدود زیادی خشک و خشن بوده اند در آن زمان به والدین توصیه میشد با بغل کردن کودک هنگام گریه کردن او را لوس نکنند و طبق برنامه ثابتی به آنها غذا بدهند ( اعم از اینکه گرسنه باشد یا نباشد ) این روش کاملاً خشک و تا حدودی زیر نفوذ رفتار گرایی بود ، البته جای تردید است که پدران و مادران زیادی این شیوه خشک را به کار بسته باشند ولی به هر حال دیدگاه صاحب نظران آن زمان چنین بوده است ( کفایت 1372) بنا براین میتوان گفت در جریان رشد کودک محیط وشرایط خانواده یک عامل مثبت و محیا کننده زمینهای رشد و یا یک عامل مخل و بازدارنده میباشد ، ویژگی هایی از قبیل احساس اعتماد به نفس و آرامش خاطر و سلامت روان  در کودک ، نتیجه یک فضای خانوادگی آرام و روابط سالم بین اعضای خانواده است .

    عامل مهم دیگری که درساختار شخصیت افراد نقش دارد عزت نفس[2] است عزت نفس از جمله مفاهیمی است که در چند دهه اخیر مورد توجه بسیاری از روانشناسان و پژوهشگران قرار گرفته است ویکی از موضوعات مهم جنبه های فردی، اجتماعی و روان شناختی میباشد در سالهای 1959 تا 1965 فشرده ترین مطالعات درباره عزت نفس صورت گرفته است موضوع عزت نفس ار نظر قدمت در مباحثی که علما و فلاسفه تعلیم و تربیت در گذشته داشته اند ریشه دارد در طول هزاران سال گذشته گزارش های تاریخی ، نظریات فلاسفه و اندیشمندان براین مطلب تاکید دارند که برای انسان هیچ حکم ارزشی مهمتر از داوری وی در مورد  خویش نیست در طول صد سال گذشته نیز بسیاری از روانشناسان ، این نظریه را پذیرفته اند که انسان ، نیاز به عزت نفس دارد و ارزشیابی از خویشتن قطعی ترین عامل در روند رشد روانی است (علی بیابانگرد، 1373 یا 6)

    ویلیام جیمز از جمله کسانی است که برای نخستین بار در اثری تحت عنوان اصول  روان شناسی ، بر ضرورت عزت نفس و اینکه عزت نفس ، تعیین کننده شکل های متعدد رفتار آدمی است ، تاکید نموده است، هم زمان با جیمز جامعه شناسان مختلفی از جمله چالز کولی[3] به برسی عزت نفس پرداخته و آنرا به عنوان یک نیاز حیاط بخش آدمی توصیف کردندوبا پیدایش رویکرد روانی- اجتماعی، محققانی مانند هورنای، فروم و سالیوان به برسی نظامداری درباره عزت نفس پرداخته اند اما اوج مطالعات درباره خودو اینکه عزت نفس ، به عنوان یک سازه شخصیتی قلمداد گردد و آثار انسان گرایانی مانند راجرز و مزلو مشاهده میشود روان شناسان مختلف، نیز بیان داشته اند که افراد ، با نیاز به تجربه عزت نفس بالامتولد میشوند، به عنوان مثال مزلو اشاره میکند که بعد از اینکه نیاز وابستگی افراد ارضا شد انسانها بطورجدی برای ارضای نیاز های مربوط به ارزش و احترام کوشش میکنند، وی اشاره میکند که همه افراد در اجتماع، نیاز به داشتن یک دید مثبت و خوب، نسبت به خودشان دارند .

    از نظر مزلو دو مجموعه مکمل از نیاز های مربوط به ارزش و احترام وجود دارد ، دسته اول مربوط به نیاز های قدرت ، پیشرفت ، کفایت، مهارت و شایستگی و  دسته دوم ، مربوط به نیاز های شهرت ، اعتبار ، مقام و افتخار میباشد رضایت از نیازهای ارزش و احترام ، منجر به احساس اعتماد به خود ،ارزش ، قدرت ، وقابلیت همراه بااحساس مفیدبودن میشود . و شکست در ارضای نیازهای ارزش و احترام منجر به احساس کندی ، ضعف و درماندگی میشود( فرانکن 1995)    کوپراسمیت( 1967)، با مروری بر تحقیقات انجام شده برروی عزت نفس چنین بیان میکنند که چهار عامل مهم در رشد عزت نفس از اهمیت ویژه ی برخوردار است که این چها عامل عبارتند از:

    1. میزان احترام و پذیرش را که افراد مهم زندگی فرد، برای وی قائل میشوند.

     2.تاریخته موفقیت فرد و موقعیت فرد در جامعه .

    3. شیوه تفسیر تجارب فردی ، در رابطه با ارزشها و آرزوهای فرد .

    4.سبک و روشی که فرد به این ارزشیابی پاسخ میدهد .

    کوپر اسمیت[4] (1967) با مطالعات وسیع خود در مورد عزت نفس به این نتیجه رسیده است که افرادی که دارای عزت نفس بابالایی هستند تمایل بیشتر به جستجو و در گیر شدن با مسائل دارند و به طور کلی می توان گفت که آنها حقیقتاً افرادی برانگیخته هستند که نه تنها شایستگی دارند ، بلکه نگرش مثبت نسبت  به خود دارند (مارکوس 1992) .

    کوپر اسمیت معتقد است که افراد با عزت نفس بالا، دربرخورد با اشخاص و موقعیتها انتظار موفقیت را دارند و آنها نسبت به ادراکات و قضاوت خود اطمینان دارند و معتقد هستند که کوشش آنها در حل مسائل ، موفقفیت آمیز خواهد بود و نگرش مثبتی نسبت به خود دارند و این نگرش مثبت باعث می شود که عقاید خود را بپذیرند و وقتی در برابر عقاید متفاوت قرار می گیرند به قضاوت خود اعتبار بخشیده و به آن اطمینان داشته باشند و همین نگرش مثبت، موجب می شودد که عقاید جدید را نیز مد نظر داشته باشند (محسنی  ،1375)  .

     

    1-2- بیان مسئله :

    خانواده نخستین مدرسه و محور اصلی تربیت است،کارگاه الگوسازی است.زمینه تحول و تکامل و محیط رشد است و ما هیچ نهادی را نمی شناسیم که درجنبه سرنوشت سازی وتربیت در خانواده موثرتر باشد، کودک درسهای اصلی و اساسی خودرا از خانواده میگیرد هرسازندگی یا اشتباهی که در آن واقع گردد، مستقیما در کودک اثر میگذارد خانواده میتواند عامل سازندگی جسمی و روانی، عاطفی و ذهنی و... کودک باشد یا عامل ویرانی و نابودی او، میتواند شرافت و سلامت ایجاد کند یا انحراف و اختلال . تاثیر مستقیم خانواده بر رشد قوای مادی و معنوی کودک امریست که آن را نمیتوان به سادگی منکر شد خانواده در تهذیب اخلاق و جهت دادن افراد به سوی انسانیت و پرورش و تکوین شخصیت آنان میتواند نقش فوق العاده ای ایفا کندو خطوط اصلی و اساسی رفتار آنان را پدید آورد . آنان را در برابر مسائل و امور به مقاومت واداشته و یا به تسلیم وادار نماید ، موجب حفظ سلامت اعصاب روان او شده یا سبب پیدایش اختلافات عصبی و حتی بیماری روانی او گردد(شعادی نژاد، 1368) بر این اساس مسئولیت والدین در رابطه با فرزندان خود ، مسئولیت عظیم و فوق العاده ای است ،آنها متعهد سازندگی نسل جدید هستند عزت نفس بعنوان یکی از ابعادشخصیت آدمی همواره تحت تاثیر روابط با دیگران شکل میگیرد و خانواده بعنوان اولین منبع ارتباط کودک عامل مهمی در شکل گیری این بعداز شخصیت آدمی است این عامل مهم درساختار شخصیت نوجوان نقش دارد اکثر صاحب نظران، برخورداری ازعزت نفس رابه عنوان عامل اساسی در سازگاری عاطفی و اجتماعی افراد میدانند. خودپنداره، برای متخصصان بهداشت روانی نیز اهمیت خاصی دارد زیرا پنداره فرد از شخصیت خود، تا اندازه زیادی ، تصور او راراجع به محیطش تعیین میکند در واقع میتوان گفت که اگر تصور از خود، مثبت و نسبتا متعادل باشد شخص دارای سلامت روانی است واگر برعکس ، خود پنداره شخصی منفی و نا متعادل باشد او ازلحاظ روانی، ناسالم شناخته میشود و خود پنداره فرد در عزت نفس او تأثیر بسزایی دارد (شاملو 1374) .

    با توجه به اهمیت عزت نفس و اینکه عزت نفس کلید موفقیت در تمام مراحل زندگی آدمی است برآن شدیم تا علتهای ضعف و قوت آن را بررسی نماییم و بررسی ریشه های این مهم در کانون خانواده میسر است مسئله ای که ذهن محقق را مشغول نمود، این است که کدام شاخص های خانواده میتواند در عزت نفس فرزندان تاثیر بیشتری داشته باشد ؟

     

    1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق:

    اکثر صاحب نظران عزت نفس مثبت را عامل مهم و اساسی درسازگاری عاطفی- اجتماعی مطلوب میدانند . از آنجایی که عزت نفس کودک یا نوجوان ، زمینه و اساس ادراک وی از تجارب زندگی را فراهم میسازد ، مثبت بودن آن دارای ارزش ویژه ای است . شایستگی عاطفی – اجتماعی که از خود ارزیابی مثبت منتج میشود میتواند مانند سپر یا نیرویی در برابر مشکلات خطیرآینده به کودک کمک کند ونیز به عنوان یک سپرفرهنگی، اورا از اضطراب در امان نگه دارد (کرنل و هارلو 1933)[5]. شاهدی بر این نقطه نظر ، راهنمای تشخیص و آماری بیماریهای روانی انجمن روان پزشکی آمریکا (1987)،است که ازعزت نفس پایین بعنوان نشانگان چندین اختلال کودکی نام برده است دو مثال مختلف از این اختلال یکی اختلال کمبود توجه است و دیگری اختلال اجتنابی که فرم شدیدی از اضطراب احتماعی است اگر چه واقعاً مشخص نیست که عزت نفس پایین علت هر اختلال باشد ، اما این واقعیت که آن عزت نفس پایین ) می تواند با مشکلات شدید در کودکی ، توأم باشد دلیل کافی بر نقش عزت نفس می تواند باشد(شاملو ،1368) چنانچه کودکان در منظومه خانواده به عنوان یک عضو با ارزش پذیرفته نشوند و برخوردار از یک محیط پر محبت و توأم با احترام نباشند و اگر در جمع همسالان خود نتوانند به آن احساس رضایت و خشنودی درونی دست یابند ، نه تنها از خویشتن به تصویری منفی خواهند رسید بلکه از احساس اطمینان و رضایت در خویشتن که لازمه موفقیت و پیشرفت هاست محروم خواهند شد بنابراین این نظر ، ارزش وجودی عزت نفس به عنوان بعدی از ابعادشخصیت انسان وارتباط آن با موفقیت ها وشکست ها و ناکامی های فرد قابل ملاحظه است .

    برخورداری از احساس ارزشمندی و اعتمادبه نفس به مشابه یک سرمایه و ارزش حیاتی است و از جمله عوامل عمده در شکوفایی استعدادها و خلاقیت هاست به سخن دیگر ، فرآیند های شناختی احساسات، انگیزه ها ، تصمیم گیری و انتخاب متأثر از احساس ارزشمندی است «خود »به عنوان هسته شخصیت در تعامل با دیگران شکل می گیرد و از آنجایی که خانواده اولین مکانی است که در شکل گیری شخصیت نقش اساسی دارد، لذا بررسی نحوه برخورد خانواده ها در ارتباط با عزت نفس از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

     

    -4- اهداف تحقیق: شامل هدف کلی و اهداف جزیی می شود

    1-4-1- هدف کلی:

    هدف اصلی شناخت نقش خانواده بر عزت نفس دختران دوره راهنمای در شهر کرج1-4-2- اهداف جزئی:

    تعیین وضعیت عزت نفس دختران دوره راهنمای در شهر کرج

    شناخت نقش شغل مادر در عزت نفس دختران دوره راهنمای در شهر کرج

    شناخت نقش شغل پدر در عزت نفس دختران دوره راهنمای در شهر کرج

    شناخت نقش میزان تحصیلات مادر بر عزت نفس دختران دوره راهنمای در شهر کرج

    شناخت نقش میزان تحصیلات پدر بر عزت نفس دختران دوره راهنمای در شهر کرج

     

    1-5- فرضیات تحقیق :

    1.بین میزان عزت نفس فرزندان دارای مادران شاغل در سطوح مختلف تفاوت معناداری وجود دارد.

    2. بین میزان عزت نفس فرزندان دارای پدران شاغل در سطوح مختلف تفاوت معناداری وجود دارد.

    3. بین میزان عزت نفس فرزندان دارای مادر با مدارج تحصیلی مختلف تفاوت معناداری وجود دارد.

    4. بین میزان عزت نفس فرزندان دارای پدر با مدارج تحصیلی مختلف تفاوت معناداری وجود دارد.

    1-6- متغیر های تحقیق

    متغیر وابسته : عزت نفس

    متغیر مستقل : خانواده - شامل : تحصیلات ، شغل  تعدیل کننده : دختران دوره راهنمای

  • فهرست و منابع روش تحقیق عزت نفس

    فهرست:

    چکیده

    فصل اول – کلیات تحقیق

    1-1- مقدمه ............................................................................................. 2

    1-2- بیان مسئله ...................................................................................... 4

    1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق................................................................. 5

    1-4- اهداف تحقیق.................................................................................. 6

    1-4-1- هدف کلی................................................................................... 6

    1-4-2- اهداف جزئی............................................................................... 6

    1-5- فرضیات تحقیق............................................................................... 7

    1-6- متغیرهای تحقیق............................................................................... 7

    1-7- تعاریف متغیرها................................................................................ 7

    1-7-1- تعاریف نظری.............................................................................. 7

    1-7-2- تعاریف عملیاتی.......................................................................... 8

     

    فصل دوم ادبیات و پیشینه تحقیق

    2-1- مقدمه ............................................................................................. 10

    2-2- عزت نفس...................................................................................... 11

    2-2-1 چهار شرط عزت نفس................................................................... 13

    2-2-2- نقش توجه مثبت در ایجاد عزت نفس............................................ 13

    2-2-3- مزایای عزت نفس بالا.................................................................. 15

    2-2-4- عوامل مؤثر در عزت نفس............................................................. 16

    2-2-5- تأثیر عوامل مهم در تحول عزت نفس............................................. 17

    2-3- تعاریف و نظریاتی پیرامون عزت نفس............................................... 19

    2-3-1- عزت نفس خانواده ...................................................................... 23

    2-3-2- عزت نفس اجتماعی..................................................................... 23

    2-3-3- عزت نفس آکادمیک..................................................................... 23

    2-3-4- تصور جسمانی............................................................................ 23

    2-3-5- عزت نفس کلی........................................................................... 24

    2-4- تفاوت عزت نفس با خود پنداره........................................................ 24

    2-5- عزت نفس بعنوان نیاز روانی وضعیت شخصیت.................................. 26

    2-6- عزت نفس به عنوان صفت شخصیت................................................. 29

    2-7- شکل‌گیری پدیده خود، خودپنداره عزت نفس..................................... 30

    2-8- تحقیقات انجام شده در زمینه عزت نفس............................................ 32

    2-9- خانواده، بنیان "خود"........................................................................ 34

    2-10- رشد خو پنداری در نوجوانی........................................................... 36

    2-11- ساخت خانواده ............................................................................. 40

    2-12- الگوهای اساسی فرزندپروری.......................................................... 45

    2-12-1- والدین (دموکراتیک).................................................................. 46

    2-12-2- والدین مستبد یا دیکتاتور............................................................ 47

    2-12-3- والدین سهل‌گیر یا آزاد گذارنده................................................... 49

    2-13- جنبه‌های مختلف تأثیر خانواده بر عزت نفس.................................... 49

    2-14- روشهای تغییر و افزایش میزان عزت نفس........................................ 59

    2-14-1- الگوی یادگیری اجتماعی............................................................. 59

    2-15- نقش و اهمیت عزت نفس در نوجوانان............................................ 62

    2-16- شایستگی برقراری ارتباط و سازگاری اجتماعی................................. 62

    2-17- پیشرفت تحصیلی.......................................................................... 63

     

    فصل سوم - روش تحقیق

    3-1- نوع و روش تحقیق.......................................................................... 65

    3-2- جامعه آماری.................................................................................... 65

    3-3- نمونه و روش‌گیری نمونه‌گیری.......................................................... 65

    3-4- ابزار جمع‌آوری اطلاعات.................................................................. 65

    3-5- اعتبار و روایی پرسشنامه................................................................... 66

    3-6- روش تجزیه و تحلیل داده‌ها............................................................. 67

     

    فصل چهارم - تجزیه و تحلیل داده‌ها

    4-1- آمار توصیفی.................................................................................... 69

    4-2- آمار استنباطی................................................................................... 71

    فصل پنجم – نتیجه گیری

    5-1- خلاطه تحقیق.................................................................................. 79

    5-2- نتیجه‌گیری کلی................................................................................ 80

    5-3- پیشنهادات برای تحقیقات بعدی........................................................ 81

    5-4- محدودیت‌ها و مشکلات تحقیق........................................................ 81

     

    ضمائم

    منابع فارسی ............................................................................................ 83

    منابع انگلیسی .......................................................................................... 86

    پرسشنامه.................................................................................................. 87

     

    منبع:

    منابع فارسی :

    اتکینسون، ریتال و همکاران.( 1378). زمینه روانشناسی.، ترجمه: محمدنقی براهنی و همکاران. جلددوم. تهران: انتشارات رشد.

     احدی، حسن. ، بنی جما ل، شکوالسادات.( 1379). روانشناسی رشد. انتشارات بنیاد.

     اکبری آرزومان، رضا.( 1368). بررسی رابطه حمایت اجتماعی موسسات رفاهی(کمیته امداد) با عزت نفس فرزندان خانواده‌های تحت پوشش. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.

     آلپورت، گوردن.( 1381).  رشد شخصیت.، مترجم: فاطمه افتخاری. تهران: انتشارات امیرکبیر.

     بیابانگرد، اسماعیل.( 1369).  بررسی رابطه بین مفاهیم منبع کنترل، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.

     بیابانگرد، اسماعیل.( 1372).  : روشهای افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان، تهران، انتشارات‌ انجمن اولیاء و مربیان .

     بیلز، رابرت .( 1371).   کاربرد روانشناسی در آموزشگاه. ترجمه: پروین کدیور.جلددوم. تهران: انتشارات مرکز نشر دانشگاهی.

     پورشافعی، هادی.( 1371).   بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم.

     پیاژه، ژان.( 1371).   روان شناسی رشد. تهران: انتشارات رشد .

     ثنائی، باقر.( 1370).  آسیب‌شناسی خانواده. مجله پژوهشهای تربیتی. دانشگاه تربیت معلم. شماره3.

    ثنائی، باقر .( 1371). نظریه یادگیری اجتماعی.، مجله پژوهش در مسا ئل روانی اجتماعی. انتشارات دانشگاه پیام نور. شماره 7،6 .

     راجرز، کارل .( 1369). درآمدی برای انسان شدن. ترجمه قاسم قاضی. انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.  چاپ اول.

     راجرز، دروتی.( 1357). روانشناسی کودک. ترجمه: غلامعلی سرمد. انتشارات عالی پارس .

     ستیر، ویرجینیا.( 1370). آدم‌سازی در روان‌شناسی خانواده. ترجمه بهروز بیرشک .تهران انتشارات رشد. چاپ اول.

     سیف نراقی، نادری .( 1379).   اختلالات رفتاری کودکان و روشهای اصلاح و ترمیم آن. تهران انتشارات بدر. چاپ اول.

     سیف، علی اکبر.( 1369).درماندگی آموخته شد .مجله پژوهش. وابسته به امور فرهنگی نهاد  ریاست جمهوری شماره 6

     سیف، علی اکبر .( 1381).   روان‌شناس پرورشی (روان‌شناسی یادگیری و آموزش) تهران: انتشارات آگاه.چاپ پنجم.،

    سهرابی، نادره .( 1382).    بررسی ویژگی های دموگرافیک و تاثیر آن ها بر عزت نفس و رضایتمندی از زندگی در گروهی از افراد بزهکار دختر و پسر در شهر شیراز . پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان.

     شاملو، سعید.( 1378).    بهداشت روانی. تهران: انتشارات رشد.

     شاملو، سعید.( 1379).    مکتبها و نظریه‌ها در روان شناسی شخصیت.، تهران:. انتشارات رشد.

     شرتزرواستون.( 1366).   اصول راهنمایی، ترجمه: علی شریعتمداری. چاپ مشعل. چاپ دوم.

     شریعتمداری، علی.( 1381).   روان شناسی تربیتی.، تهران: انتشارات امیرکبیر. چاپ سوم.

     شفیع آبادی، عبدالله و ناصری، غلامرضا.( 1380).   نظریه‌های مشاوره و روان درمانی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی. چاپ دوم.

     فروم، اریک.( 1379). گریز از آزادی، ترجمه: عزت الله فولادوند. انتشارات مروارید چاپ چهارم.

    کربلایی،محمد.( 1378).   بررسی تاثیر اشتغال مادران در عزت نفس کودکان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا .

    گل رضایی ،محمد حسین .(1375).ارتباط بین پیشینه اجتماعی اقتصادی با عزت نفس و افسردگی در میان دانشجویان دانشگاه تهران .پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس.

    مازلو، ا.اچ.(1367).    انگیزش و شخصیت. ترجمه: احمد رضوانی، انتشارات آستان قدس .چاپ دوم.

    مدیری ،مهرداد .( 1373). بررسی اتباط بین سبک اسناد عزت نفس و و وضعیت اجتمایی اقتصادی با عملکرد دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان اهواز به صورت جداگانه و ترکیبی.پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز  .

     منصور، محمود.( 1380).  احساس کمتری، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.

     میرزابیگی، علی.( 1371).  نقش نیازهای روانی در بهداشت روانی. تهران: انتشارات اطلاعات.

     موسن، پ.ھ ، هوستون ووی کانجر.( 1367). رشد شخصیت کودک. ترجمه: مهشید یاسائی. تهران: انتشارات نشر مرکز. چاپ اول.

     مینوچین.( 1372). خانواده و خانواده درمانی. ترجمه: باقر ثنائی. جزوه درسی.دانشگاه تربیت معلم.

     نادری، عزت‌الله، و مریم سیف نراقی.( 1382).   : روش تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی. انتشارات بدر.چاپ اول.

     نوابی نژاد، شکوه.( 1376).   رفتارهای بهنجار و نابهنجار. تهران: انتشارات رشد.

     هورنای، کارن: .( 1364).    تضادهای درونی ما. ترجمه: جعفر مصفا. انتشارات گلشن. چاپ پنجم.

     

    منابع  انگلیسی

    Coppersmith, S.(1997), “The Antecedents of self-esteem”. W.H., Freeman and company sanfrancisco.

    Harford, S.(2001): ’’The perceived  competence  scale for children”, child development, 53, P.87-97.

    Rosenberg, M.(2000)-(1998)-(2001)-(1999); “Social and the adobscent self-Imagls”, Princeton, NJ, Princeton university Press.

    Sting, J.D. (1992): “Conformity, Ability and self-esteem”, representative new search in social psychology vol. 30NO.2.

    Coppersmith's. the An

    Tecedents of self – esteem , w.H.freeman(2001)

    Bean. R and climes. How to Raise children's self – Esteem , Enrich 1980

    Brown, K.D. & Murkowski, T.A (2000). Self – esteem , mood and self avaluation , changes in mood and the way you see tou , Journal of personality and social psychology , 64 , 421-4600

    Cooper, smith. (1997). the antecedents of self – esteem. Sun Francisco freeman.

    Gwendolyn, Hampton (1984). Apath to self esteem. Yale New Harden lechers insatiate.

    Kermis, M.H,m Cornell , D.P., sun , C.Berry , A., & Harlow , T (1993) . there is more to self estemm that whether it is highor low , the importance of stability of self estemm.

    Josephs , R,A, markus , H.R & tafarodi , R.W. (1992). Gender and Self – estemm .  Journal of personality and social psychology , 63, 391-402

    Gurney , peter , w. (1988) . Self – estemm in children with special aducational needs , Routledge , Inc. London.

    Jourberto charles , E.(1991) . Self – esteem and social desirability in relation to college student`s retrospect tive perceptions of parental fairness and discip lianary prac tices , psychological Reparts , Vol 69 , P 115-120

    Kliwer , wendy , sandler , Irwin , N.(2002). Leueus of control and self – esteem as moderators of stressor symptom relation in ehildren and adolescents , journal of Abnormal child psychology , vol 20(4) , p 39-413

    Pierce , w. wardle , J. (1996) body size , parental appraisal and self – esteem in blind children , journal of child psychologuy and psychiatry and allied siciplines , vol 37(2), p 205-212

    Rowson , Harve . E. (1998) . the in terrelation ship of measures of manifest anxity  self – esteem , locus of control and depression in children with , vol 20 , p 312 – 329

    Chan , David , w , lee , H.Betty . (2001) . Dimenions of self – esteem and psychological sysm ptoms among Chinese adolescents in Hong kong , journal of youth and Adolescence , vol 22(4) , p 425-440

    Blake , patricia clark , slate , jhon , R.(1999). Apreliminary invest tig a tion into the relation shipe between adoleseent

    Self – esteem and parental verbal inter action school counselor , vol 41(2) , p 81-85

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت