تحقیق مقاله رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر

تعداد صفحات: 59 فرمت فایل: word کد فایل: 5697
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله روانشناسی
قیمت قدیم:۸,۹۰۰ تومان
قیمت: ۵,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر

    رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر

     

     

    مقدمه :

    مردم معدن هایی هستند همچون طلا و نقره . پیامبر اکرم (ص)

    در روان شناسی شخصیت و روان شناسی اجتماعی مباحث جنجال برانگیزی مطرح می شوند که این مباحث جذابیت خاصی را برای محقق ایجاد نموده و
    زمینه های مساعدی را برای پویایی تحقیقات بنیادی و کاربردی فراهم ساخته اند .

    یکی از موضوعاتی که همواره توجه روان شناسان را به خود جلب می کند بحث پیشرفت تحصیلی است و همچنین عدم پیشرفت تحصیلی (افت تحصیلی) که امروز یکی از موضوعات کنفرانس ها و سمینارها می باشد . در این پژوهش هدف آن است که عوامل متعددی که در پیشرفت تحصیلی موثرند نام برده شود و رابطه پیشرفت تحصیلی و عزت نفس مورد بررسی قرار گیرد .

    در طول صد سال گذشته نیز بسیاری از روانشناسان این نظر را پذیرفته اند
     که انسان دارای یک نیاز به عزت نفس می باشد (مانند آدلر ، آلپورت ،
    راجرز ، سالیوان ، کارن هورنای ، جیمز ، مزلو ، مورفی ، رانگ ) از میان
    این افراد کارن هورنای روشی را که افراد تلاش می کنند بواسطه آن یک
    خود پنداره مطلوب از خود بدست آورده و از آن محافظت و دفاع نمایند را مورد بحث قرار داده است .

    در ابتدای کودکی امنیت و آرامش کودکان در گرو توجه و مراقبت والدین است . آنها نیازهای کودکان خود را برآورده نموده و اضطرابهایشان را به حداقل می رسانند و بتدریج که کودکان رشد می کنند در آنها خودیاری نیز بوجود می آید و این شناخت برایشان حاصل می گردد که آیا دختران و پسران خوبی هستند ؟ کودکان از طریق والدینشان ( به نظر آنها قدرت مطلق هستند ) ، می خواهند پیامدهای خوب را دریافت کنند و در مقابل از پیامدهای بد در امان باشند ، همچنین یاد می گیرند که اگر دختران و پسران بدی باشند خطر از دست دادن مراقبت و توجه والدین وجود دارد و شاید اصلاً آنها را نابود کنند . پیامد آن چیزی که کودک ادراک می کند حتماً یک عزت نفس مثبت همراه با احساس گرمی و امنیت و یا یک عزت نفس منفی همراه با بیم و وحشت است .

     

     

     

     

     

     

    موضوع تحقیق :

    بررسی رابطه عزت نفس وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر سنین 15 تا 18 سال شهرستان نظرآباد .

     

    شرح موضوع تحقیق :

    عزت نفس یا خودارزیابی ، اثرات برجسته ای در جریان فکری ، تمایلات ، ارزشها و هدف های شخص دارد و کلید فهم رفتار اوست . شخصی که از عزت نفس برخوردار است خودش را به گونه ای مثبت ارزشیابی کرده ، برخورد مناسبی نسبت به نظریات مثبت خود و دیگران دارد . در مقابل کسی که به عزت نفس پایین مبتلاست اغلب نوعی نگرش مثبت مصنوعی نسبت به دنیا دارد . و در ناامیدی تلاش می کند تا به دیگران خودش نشان دهد که شخص لایقی است و یا ممکن است به درون خویش انزواگزیند و از ارتباط با دیگرانی که از آنها می ترسد اجتناب نماید . شخص مبتلا به عزت نفس پایین اساساً فردی است که احساس غرور کمی در خودش ادراک کرده است . عزت نفس بر اساس ترکیبی از مسائل و موضوعاتی که در زندگی برای ما اهمیت دارند ساخته شده است . تاثیر معلمان و والدین را در حصول عزت نفس  و پیشرفت تحصیلی نباید از نظر دور داشت .

    یکی از مفاهیمی که به مفهوم نگرش به آموزشگاه و یادگیری آموزشگاهی بسیار نزدیک است مفهوم نگرش به خود و عزت نفس تحصیلی در رابطه با یادگیری آموزشگاهی است .

    موفقیت و تایید یا شکست و عدم تایید در تعدادی از تکالیف یادگیری و در مدت نسبتاً طولانی به عزت نفس کلی درباره آموزشگاه و یادگیری آموزشگاهی
    می انجامد .

    دانش آموزی که مرتباً در آموزشگاه موفقیت کسب می کند باید تاثیر مدرسه و معلمان را به خود تعمیم دهد و یک مفهوم کلی مثبت درباره خودش به عنوان یادگیرنده ایجاد کند (پیشین ص 76) .

    با توجه به اهمیت این مقوله و تاثیر آن بر شئون زندگی در سنین شخص درصدد پاسخ به این سوال هستیم که آیا عزت نفس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر دارد یا خیر ؟

    کوپراسمیت در تحقیق خود به این نتیجه رسید که کودکان با عزت نفس بالا افرادی هستند که احساس اعتماد به نفس ، استعداد ، خلاقیت و ابراز وجود دارند و به راحتی تحت تاثیر عوامل محیطی قرار نمی گیرند . در تحقیقاتی که بر روی نوجوانان اسرائیل انجام شده (هافمن و همکاران) مبین تاثیر ارتباط مادر با کودک در ایجاد تصور مثبت از خود و عزت نفس است .

    در این مطالعه تاثیر منابع حمایتی پدر و مادر و دوستان بر عزت نفس مورد بررسی قرار گرفت یافته ها حاکی از وجود ارتباط تنگاتنگ و تعاملی منابع حمایت اجتماعی با عزت نفس در نوجوانان بوده و از سوی دیگر بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی نیز رابطه ای وجود دارد ؟

    اگر کودک از اغلب تکالیف مدرسه تصور موفقیت داشته باشد و اگر بخاطر یادگیری این تکالیف از جانب معلم ، والدین و همسالان خود تشویق می گردد ، نگرش او به آموزشگاه و یادگیری آموزشگاهی مثبت خواهد بود و او مشتاق است تا تجارب بیشتری را در آنجا کسب کند . (بلوم ، ترجمه سیف ، 1363 ) .

    در مطالعاتی که توسط استنگ[1] صورت گرفت ارتباط متقابلی که بین عزت نفس و تصور فرد از توانایی خود وجود دارد ، مورد تایید قرار گرفت ، بدین معنی که اگر میزان عزت نفس کاهش یابد ، احساس ضعف و ناتوانی در فرد بوجود می آید و بالعکس با افزایش میزان عزت نفس ، احساس توانمندی و
     ارزشمندی در فرد احیا می شود و تغییرات مثبتی چون افزایش پیشرفت
    تحصیلی افزایش تلاش فرد را در کسب موفقیت ، داشتن اعتماد به نفس ،
    بلند همت بودن ، متکبر و پرخاشگر بودن ، تمایل به داشتن سلامتی بهتر ، لذت
    بردن از روابط با دیگران ، پیش بینی مثبت نسبت به موفقیت های بعدی ، ارتباط تنگاتنگ بین عزت نفس ابراز وجود ، از نشانه های بارز سطوح عزت نفس بالا در فرد است .

    در مطالعات متعددی که بر روی دانش آموزان انجام گرفته است یافته ها
    بیانگر این است که دانش آموزان ناموفق بدلیل نداشتن تجارب موفقیت آمیز
    کافی دارای ارزیابی منفی نسبت به توانایی ها و استعدادهای خود می باشند و
    میزان عزت نفس در چنین دانش آموزانی بسیار پایین است و سطوح عزت نفس (افزایش یا کاهش آن ) اسناداتی است که دانش آموز به موفقیت یا شکست های خود می دهد (بلو-سالیوان) .

    با توجه به این نکته و به منظور اجتناب از احساسات وحشت آور افراد باید باور داشته باشد که خوبند (برای مثال ارزشمندند) در نتیجه افراد نیاز به عزت نفس دارند تا بتوانند اضطرابهایشان را به حداقل برسانند .

     

     

    اهمیت موضوع :

    دانش آموزان در فرآیند آموزش و پرورش رشد می نمایند و اساساً اینکه آنان نسبت به خویشتن و دیگران و نیز فعالیت های آموزشگاهی چه تصوراتی دارند و چگونه قضاوت می کنند بسیا مهم است . نحوه و کیفیت این قضاوت ها و ارزش گذاری ها می تواند تمام جنبه های زندگی کودک را تحت تاثیر قرار دهد و بر شرایط یادگیری و عملکردی نیز اثر می گذارد .

    از سویی آنها هر لحظه با مسائلی روبرو می شوند که نحوه واکنش و پاسخ آنها نسبت به آن مسائل در ساختار شخصیتی آنان موثر است . هرکاری که توسط فرد انجام می گیرد توسط خانواده ، گروه همسالان و معلمان مورد ارزشیابی و قضاوت قرار
    می گیرد .

    بر این اساس عزت نفس و میزان آن تحت نفوذ این قضاوت ها و برداشت ها قرار می گیرد به طوری که گاه معیارها ، آنقدر دور از دسترس و دست نیافتنی است که بچه ها را از کسب تجربه موفقیت آمیز در محیط خانه یا مدرسه محروم می سازد و این لزوماً بر میزان ارزشمندی و احترام بر خویشتن تاثیر منفی دارد .

    بنابراین ارزش وجودی عزت نفس به عنوان بعدی از ابعاد شخصیت انسان و ارتباط آن با موفقیت ها و شکستها و مقابله با مسائل قابل ملاحظه می باشد .

    عواملی که در پیشرفت بشر موثر واقع می شوند متعدد هستند ولی کوشش و مساعی افراد در اعتماد بر خویشتن و اصلاح شئون زندگی که یکی از موثرترین عوامل به شمار می رود باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد تا چنانچه مشخص شد این عامل در شئون مختلف از جمله پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر دارد ، موجبات افزایش آن توسط برنامه های مقتضی فراهم آید .

    بررسی ارتباط بین دو متغیر عزت نفس و پیشرفت تحصیلی به لحاظ اهمیت ان از نظر بنیادی و کاربردی ، مورد توجه بسیاری از روان شناسان تربیتی ، اجتماعی ، شخصیت و آسیب شناسی روانی و متخصصان بهداشت روانی قرار گرفته است .

    بسیاری از روانشاسان بر این عقیده اند که این دو متغیر در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر قرار گرفته اند به طوریکه می توان افزایش یا کاهش در یکی ، در متغیر دیگر نیز تغییراتی به وجود می آید (مثلاً با افزایش عزت نفس افراد بر پیشرفت تحصیلی آنها افزوده می شود) .

    در جامعه ای که افراد آن از عزت نفس بالا و احساس مسئولیت برخوردار باشند در مقابل انواع فشارهای روانی و تهدیدها و وقایع ناگهانی مثل سیل ، زلزله و .. و بیماری های روانی ( افسردگی ، اضطراب ، الکسیم و اسکیزوفرنی …) مقاوم و پایدار خواهند بود و شکوفایی استعدادهای نهفته و خلاقیت و پیشرفت های اقتصادی ، اجتماعی فرهنگی بدنبال خواهد داشت .

    یافته های حاصل از این تحقیق در صورت تاثیر آزمایش انها (آنهم در کشور خودمان ) راهبردهای مهمی برای مراکز خدماتی و حمایتی بهداشتی ، آموزشی ، فرهنگی ، مشاوره ای و …) به همراه دارد .

    بعنوان مثال کودکی را در نظر بگیریم که دارای افت تحصیلی ، بدون دلایل فیزیولوژیکی و ناتوانائیهای ذهنی است یک روانشناس آموزشگاهی به بررسی میزان اعتماد به نفس او نسبت به توانائیها و استعدادهایش و تلاشی که برای موفقیت در کارها اعم از تکالیف مدریه با کارهای محوله دیگر ، از خود نشان می دهد ،
    می پردازد.

    به طور کلی با افزایش موفقیت و پیشرفت دانش آموز ، بر میزان عزت نفس وی افزوده می شود و سطح کارآیی فردی ، نزدیک به میزان استعدادها و قابلیت های فرد می گردد .

    با توجه به مطالب فوق الذکر لزوم هرچه بیشتر برآورد سطوح عزت نفس
    دانش آموزان در محیط آموزشگاه امری ضروری به نظر می رسد . یافته های حاصل از این تحقیق همچنین راهبردهای مهمی برای مراکز تعلیم و تربیت ، معلمان ، مربیان ، مشاوران ، اولیاء و خانواده ها در جهت حل پاره ای از مشکلات آموزشگاهی به همراه دارد .

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    اهداف تحقیق :

    هدف تحقیق تعیین میزان رابطه بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی می باشد .

     

    طرح سوال تحقیق :

    آیا بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد یا خیر ؟

     

    فرضیه های تحقیق :

    الف-بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد یا به عبارتی بین نمرات عزت نفس و پیشرفت تحصیلی همبستگی مستقیم معنی دار وجود دارد .

    ب-بین نمرات عزت نفس و پیشرفت تحصیلی همبستگی مستقیم معناداری وجود ندارد .

     

    نوع تحقیق :

    تحقیق از نوع کاربردی است و باعنایت به اهمیت آن و روش تحقیق توصیفی استفاده خواهد شد .

     

    تعریف اصطلاحات :

    عزت نفس :

    مقدار ارزشی که ما برای خود قائل هستیم عزت نفس نامیده می شود
    همانند دیگر جنبه های (خود) این جنبه (عزت نفس) نیز در محاوره با دیگران اکتساب می گردد و انعکاسی از اینکه دیگران چگونه نظری نسبت به ما دارند
    می باشد.

    به عبارت دیگر ، عزت نفس مقدار ارزشی است که ما فکر می کنیم دیگران برای ما به عنوان یک شخص قائل هستند .

    براون[2] و هریس[3] عزت نفس را عبارت از میزان تخصیص و احساسی که فرد از توانمندی ها و ارزشمندی خود دارد ، تعریف می کنند .

    پمپ وی الیس و همکاران عزت نفس را عبارت از ارزشی که اطلاعات درون خودپنداره برای فرد دارد ، می دانند و آنر ا ناشی از اعتقادات فرد در مورد تمام چیزهایی که دروی هست می دانند .

    شاملو عزت نفس را معادل ارزشی می داند و آن را عبارت از درجه تصویب ، تایید ، پذیرش وارزشمندی که شخص نسبت به خویشتن احساس می کند ، تعریف می نماید .

     

    تعریف عملی :

    منظور ما از عزت نفس در این تحقیق میزان نمراتی بوده است که هر فرد از آزمون عزت نفس کوپراسمیت کسب کرده است .

     

    پیشرفت تحصیلی :

    این اصطلاح به مقدار یادگیریهای آموزشگاهی فرد ، بصورتی که توسط آزمونهای مختلف درسی مثل حساب ، دیکته ، تاریخ ، جغرافی … سنجیده
    ­ می شود .

     

     

     

     

    تعریف عملی :

    منظور ما از پیشرفت تحصیلی در این تحقیق عبارت بود از میانگین یا معدل نمرات ثلث اول و دوم که هر دانش آموز در سال جاری از کلیه دروس کسب کرده است .

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    ادبیات تحقیق :

    عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان :

    1-برنامه درسی : برنامه درسی را می توان به سه گروه «برنامه درسی مورد انتظار» ، «برنامه های درسی اجرا شده» و «برنامه درسی فراگرفته» تقسیم کرد .

     

    2-کتابهای درسی و مواد آموزشی : هرجا که کمبود کتاب و مواد آموزشی وجود دارد پیشرفت تحصیلی پایین تر است .

     

    3-معلم ، روش تدریس ، تربیت معلم : باید معلمان مجرب به طور یکسان در مناطق شهری یا حاشیه شهرها و مناطق روستایی به کار گرفته شوند . دانش آموزان معلمانی که برای نمره دادن تکالیف درسی کلاسی دانش آموزان وقت می گذارند نسبت به معلمانی که این کار را انجام نمی دهند ، نتایج بهتری کسب می کنند .

    معلمانی که در نظر دانش آموزان سخت گیر و متوقع تر هستند ، معلمانی که توانایی برقراری سریع نظم را در کلاس درس دارند ، آنان که با روشی منظم از کار خود ارزیابی می کنند و به دانش آموزانی که مطالب را در بار نخست یاد نگرفته اند فرصت فراگیری مجدد می دهند و معلمانی که برای آماده کردن درس و کار کلاسی دانش آموزان وقت می گذارند در حرفه معلمی موفق ترند و دانش آموزان آنها از پیشرفت تحصیلی بالاتری برخوردارند .

    مطالعاعات IEA (Peaker 1976) نشان می دهد معلمانی که دارای مدارک تحصیلی بالاتری پس از دوره متوسطه هستند ، نسبت به معلمانی که از مدارک تحصیلی پایین تری برخوردارند موفقیت بیشتری داشته اند (پیشین ص 97-95)

     

     

    [1] -stang

    [2] -Bravan

    [3] -Haris

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر

    فهرست :

    ندارد.

    منابع فارسی :

    1-اتکینسون ، ریتال و همکاران (زمینه روان شناسی ، ترجمه محمد تقی براهنی و همکاران ، جلد دوم ، تهران ، انتشارات رشد ، 1368 .

    2-ستوده ، هدایت الله (1373) ، روان شناسی اجتماعی ، تهران : موسسه انتشارات آوای نور .

    3-سیف ، علی اکبر (1378) روش تهیه پژوهشنامه ، تهران : نشر روان

    4-آناستاری ، روان آزمایی ، ترجمه محمد تقی براهنی ، تهران ، انتشارات دانشگاه تهران .

    5-جمالفر ، سیاوش ، روان شناسی شخصیت ، تهران انتشارات روان 1375 .

    6-خدایاری فرد ، محمد ، مسائل نوجوانان و جوانان ، تهران ، انتشارات انجمن و اولیای مربیان (1375).

    7-قمی ، محمودرضا ، بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر راهنمایی تحصیلی شهر ری پایان نامه ، تهران مرکزی آموزش عالی شهدای مکه 1377 .

    8-شاملو ، سعید ، بهداشت روانی ، تهران ، انتشارات رشد . 1368 .

    9-شریفی ، حسن پاشا ، نجفی زند ، جعفر (روشهای آماری در روان شناسی ، علوم تربیتی ،اجتماعی ) تهران ، نشر دانا 1372 .

    10-بلوم ، س ، ویژگی های آدمی و یادگیری آموزشگاهی ، ترجمه علی اکبر سیف ، تهران ، انتشارات مرکز نشر دانشگاهی 1363 .

    11-بلوم ، جرالدوس ، نظریه های روانکاوی شخصیت ، ترجمه هوشنگ حقنویس ، انتشارات دانشگاه تهران .

    12-کریمی ، یوسف ، روان شناسی اجتماعی ، تهران ، انتشارات دانشگاه پیام نور،‌ 1368 .

    13-موری ، ج ، ادوارد ، انگیزش و هیجان ، ترجمه محمد تقی براهنی ، تهران انتشارات شرکت سهامی جهر 1354 .

    14-هنری ماسن ، پاول و همکاران : رشد و شخصیت کودک ، ترجمه مهشید یاسایی ، تهران انشارات نشر مرکز 1368 .

    15-بیابانگرد ، اسماعیل ، پایان نامه فوق لیسانس ، رابطه بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی ، تهران ، کتابخانه دانشگاه علامه طباطبائی ، 1370

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت