پروپوزال بررسی میزان آشنایی اعضاء هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با مهارت های کامپیوتری

تعداد صفحات: 10 فرمت فایل: word کد فایل: 10003372
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۴,۸۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروپوزال بررسی میزان آشنایی اعضاء هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با مهارت های کامپیوتری

    چکیده
    مقدمه: استفاده از آموزش با کمک کامپیوتر(Computer-Aided Learning) با توجه به پیشرفتهای فناوری های اطلاعات و ارتباطات به طور روزافزونی در حال افزایش است. یکی از عناصر اصلی در این راه مهارت های کامپیوتری اعضاء هیات علمی به عنوان ارائه کنندگان آموزش پزشکی می باشد. لذا با تعیین میزان آشنایی اعضاء هیات علمی با مهارتهای کامپیوتری می توان در راستای برنامه ریزی به منظور ارتقاء مهارتهای کامپیوتری به طور موثر عمل نمود.
    روش کار : در این مطالعه "توصیفی – مقطعی" پرسشنامه ای بین اعضاء هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان علمی و مدرسینی که در امر آموزش دانشجویان دانشگاه دخیل بودند توزیع گردید. از تعداد 120پرسشنامه توزیع شده 101 پرسشنامه عودت داده شد. (درصد پاسخ‌دهی= 16/84 %). پرسشنامه‌های تکمیل شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آمار توصیفی و آزمونهای t-test ،Mann-Whitney   و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج : میانگین نمره آشنایی جامعه پژو.هش با عناصر اصلی مهارتهای کامپیوتری برابر با 01/3 بود(حداکثر5 و حداقل19/1). بین دو جنس تفاوت معنی دار از نظر آشنایی با مهارتهای ذکرشده وجود نداشت ولی بین محل فعالیت اساتید و همچنین بین مرتبه علمی آ،نها تفاوت معنی دار بود( P<0.05 ). 49% بخش های اصلی کامپیوتر را به خوبی می شناسند. 2/86% با ویندوز از حد متوسط تا خوب آشنایی دارند. 2/86% با MS-Word از حد متوسط تا خوب آشنایی دارند.54% با Epinfo و 34% با SPSS هیچ آشنایی نداشتند.
    نتیجه گیری : این مطالعه نشان می دهد میزان آشنایی جامعه پژوهش با عناصر اصلی مهارتهای کامپیوتری بیشتر از حد متوسط است. آشنایی ایشان با "نرم افزارهای پرکاربرد در تدریس"، اینترنت و ایمیل نسبت به نرم افزارهای آماری و ... بیشتر است.
    کلیدواژه‌ ها:  مهارت های کامپیوتری،  اعضاء هیات علمی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان


    مقدمه
    استفاده از آموزش با کمک کامپیوتر(Computer-Aided Learning) با توجه به پیشرفت های فناوری های اطلاعات و ارتباطات به طور روزافزونی در حال افزایش است(1). گرین هالف(2001) می گوید این نکته که آموزش پزشکی با استفاده از " آموزش با کمک کامپیوتر" ارتقاء می یابد به شکل حقیقتی در آمده که همگان در سراسر جهان آنرا پذیرفته اند(2). در این راستا، یکی از عناصر اصلی در موفقیت بکارگیری کامپیوتر در آموزش بدون هیچ شک و تردید مهارتهای کامپیوتری- مجموعه مهارتهای کاربردی کامپیوتری و اینترنتی نظیر آشنایی با "سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری " اینترنت و ایمیل - اعضاء هیات علمی می باشد.  مرکز توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز زمینه سازی در جهت بکارگیری کامپیوتردر برنامه درسی دانشجویان پزشکی را به طور جدی آغاز نموده است. از این رو، در این مطالعه ما بر آن هستیم با تعیین میزان آشنایی اعضاء هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با مهارتهای کامپیوتری، "معاونت آموزشی و پژوهشی" و دانشکده ها را در راستای برنامه ریزی به منظور ارتقاء مهارتهای کامپیوتری اعضاء محترم هیات علمی یاری دهیم.
      
    متن
    در این مطالعه "توصیفی – مقطعی" پرسشنامه ای - طراحی شده مبتنی بر اهداف تعیین شده در تحقیقق حاضر – بین اعضاء هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان علمی و مدرسینی که در امر آموزش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان دخیل بودند توزیع گردید. از تعداد 120پرسشنامه توزیع شده 101 پرسشنامه عودت داده شد. (درصد پاسخ‌دهی= 16/84 %)
    ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش پرسشنامه خود تنظیم بود که براساس عناصر اصلی مهارتهای کامپیوتری طراحی شده بود. این پرسشنامه شامل 31 سوال در زمینه‌های اصلی مهارتهای کامپیوتری بود: 6 سوال مربوط به متغیرهای زمینه‌ای نظیر محل فعالیت، مرتبه علمی، آخرین مدرک تحصیلی، وضعیت استخدامی، سن و جنس، 9  سوال مربوط به وضعیت دسترسی و میزان استفاده از تجهیزات و امکانات کامپیوتری و 16 سوال مربوط به متغیرهای مهارتهای کامپیوتری می باشد. روایی و پایائی پرسشنامه مذکور قبل از انجام این پژوهش با استفاده از نظرات کارشناسان و انجام پیش آزمون مورد تائید قرار گرفت.
    پرسشنامه‌های تکمیل شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. وبا استناد به مقیاس لیکرت به هر کدام از اظهار نظرهای مربوط به سوالات در ارتباط با متغیرهای مهارتهای کامپیوتری به ترتیب 1، 2، 3، 4، 5 امتیاز تعلق گرفت و سپس میانگین نمره در هر مورد برای هر یک از سوالات بدست آمد که نشان‌دهنده میزان سطح آشنایی جامعه مورد پژوهش در هر یک از سئوالات مطرح شده بود. پس از بدست آمدن میانگین برای تمامی عوامل ذکر شده در پرسشنامه میانگین کل نیز محاسبه گردید که در واقع نشان دهنده میزان آشنایی اعضاء هیات علمی دانشگاه با مهارتهای کامپیوتری بود.
    در تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و آزمونهای t-test ،Mann-Whitney   و ANOVA استفاده گردید. مقدار P کمتر از 05/0 معنی‌دار در نظر گرفته شد.


    نتایج
      در این مطالعه 101 نفر از اعضای هیئت علمی و مدرسینی که در امر آموزش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان دخیل بودند شرکت کردند.
    میانگین سنی شرکت کنندگان 32/6 ± 03/40 سال بود. اکثریت اعضای هیات علمی دانشگاه را مردان(8/58%) و اکثریت اعضای هیات علمی متعلق به دانشکده پزشکی(6/61%) می باشد. جدول شماره1 سایر اطلاعات دموگرافیک مربوط به اعضای هیات علمی را نشان می دهد.

     

  • فهرست و منابع پروپوزال بررسی میزان آشنایی اعضاء هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با مهارت های کامپیوتری

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    1. Narrestad A, Attstrom R. Information technology in oral health education. Eur J Dent Educ 1997; 1(3): 101-7.
    2. Greenhalgh T. Computer assisted learning in undergraduate medical education. BMJ 2001; 322: 40-44.
    3. Austin, SI. Baccalaureate nursing faculty performance of nursing computer literacy skills and curriculum integration of theses skills through teaching practice. Journal of Nursing Education. 38(6): 260-6, 1999 sept.
    4. Debehnke, DJ. & Valley, VT. Assessment of the current computer literacy and future needs of emergency medicine residents and faculty. American Journal of Emergency Medicine. 11(4): 371-3, 1993 Jul.
    5. Renwick, Shamin. Knowledge and use of electronic information resources by medical sciences faculty at the university of the west indies. Journal of the Medical Library Association. 93(1): 21-31, 2005Jan.
    6. Baldwin CD, Niebuhr VN Sullivan B. Meeting the computer technology needs of community faculty: building new models for faculty development. [Review][22 refs]. Ambulatory Pediatrics. 4(1 Suppl): 113-6, 2004 Jan Feb.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت