پایان نامه تاثیر سطوح مختلف نیتروژن بر عملکرد، ترکیبات تشکیل دهنده اسانس، ترکیبات فنولی و خاصیت آنتی اکسیدانی گیاه داروئی مرزه (Satureja hortensis L.)

تعداد صفحات: 104 فرمت فایل: word کد فایل: 10003291
سال: 1389 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه مهندسی کشاورزی زراعت
قیمت قدیم:۱۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه تاثیر سطوح مختلف نیتروژن بر عملکرد، ترکیبات تشکیل دهنده اسانس، ترکیبات فنولی و خاصیت آنتی اکسیدانی گیاه داروئی مرزه (Satureja hortensis L.)

    پایان نامه  برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc.)

    چکیده:

         در سال 1388 ،آزمایشی به منظور بررسی تاثیر سطوح مختلف منبع نیتروژن بر میزان عملکرد،    ترکیبات تشکیل دهنده اسانس و متابولیت های ثانویه گیاه دارویی مرزه ( .Satureja hortensis L ) به مورد اجرا گذاشته شده از کود اوره به عنوان منبع نیتروژن استفاده شد. سطوح مختلف کودی عبارت از     0-50-100و150 کیلوگرم در هکتاربودند. آزمایش در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در 3 تکرار به مورد اجرا گذاشته شد. نتایج نشان داد که استفاده از کود باعث افزایش وزن تر و خشک در گیاه دارویی مرزه گردید. بالاترین وزن تر و خشک (93/163 و 31/33 گرم) در تیمار 150 کیلوگرم کود ازت در هکتار مشاهده شد. همچنین بالاترین درصد و بازده اسانس نیز در تیمار 150 کیلوگرم در هکتار کود نیتروژن       و کمترین میزان آن در تیمار شاهد مشاهده شد. شناسایی ترکیبات و مقادیر عناصر تشکیل دهنده اسانس توسط دستگاه کروماتوگرافی گازی  (GC) و کروماتوگرافی گازی متصل به دستگاه جرم سنجی GC/MS) ) انجام شد. بیست ترکیب در اسانس گیاه دارویی مرزه در تیمارهای مختلف کودی شناسایی شد که عمده ترکیبات عبارتند  از کارواکرول   گاما- ترپنین ،         آلفا- ترپینن و پارا- سیمن بودند. میزان ترکیبات فنلی توسط ماده فولین سیوکالیتو انجام شد و بر حسب میلی گرم گالیک اسید برگرم ماده خشک تعیین گردید. همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی گیاه مرزه توسط ماده 2 و 2 دی فنیل - ا- پیکریل هیدرازیل (DPPH) انجام شد و توسط IC50  گزارش گردید. بالاترین میزان ترکیبات فنلی در تیمار 100 کیلوگرم کود نیتروژن در هکتار (56/25 میلی گرم گالیک اسید/ گرم ماده خشک) و کمترین آن در تیمار شاهد(90/23 میلی گرم گالیک اسید/گرم ماده خشک )مشاهده شد. نتایج این آزمایش نشان دادکه استفاده از کود نیتروژن تاثیری بر میزان خاصیت آنتی اکسیدانی گیاه دارویی مرزه ندارد.

     کلمات کلیدی : مرزه،کودنیتروژن، اسانس،متابولیت های ثانویه ،ترکیبات فنلی، خاصیت آنتی اکسیدانی

     

    فصل اول

     مقدمه

    خداوند متعال هیچ چیزی را بدون فایده نیافریده است و در هر مخلوقی حکمتی نهفته است. از جمله نعمت های خداوندی گیاهان دارویی می باشند که از قدیم بشر با آن ها آشنا شده، جهت معالجات بیماران خود مورد استفاده قرار داده است. پیشرفت های علمی و  فناوری طی دو دهه اخیر، اهمیت و نقش گیاهان دارویی را در تامین نیازهای بشر به ویژه در حیطه درمان دوچندان ساخته است. امروزه با استفاده ازروش ها و فنون تخصصی، مهمترین مواد و ترکیب های موثر گیاهی شناسایی و در ساخت انواع داروها و ترکیب های شفابخش به کار گرفته می شود (امین،1380). اثرات جانبی داروهای شیمیایی، الزامات زیست محیطی و روند تدریجی گرایش به سوی فراورده های طبیعی سبب شده  به گیاهان دارویی توجه بیشتر شود(آزاد بخت،1378).

         ایران یکی از کشورهایی است که در آن مصرف گیاهان دارویی به صورت سنتی و بومی پیشینه ای طولانی دارد و به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناسب ، رویشگاه گستره وسیعی از گیاهان دارویی می باشد، که بخشی از آن ها به صورت خام از جمله اقلام صادراتی کشور ما بوده است.این پراکنش به گونه ای است که سبب شده فلور گیاهی ایران بیش از فلور گیاهی تمام اروپا باشد. با وجود مصارف گوناگون گیاهان دارویی در زمینه های صنایع دارویی، غذایی، بهداشتی و آرایشی متاسفانه در کشور ما کمتر به فراوری گیاهان دارویی توجه شده است. درحالی که این موضوع با توجه به تنوع گسترده آن می تواند بخش های گوناگونی از نیروهای متخصص وعلاقه مند را از بخش کشاورزی گرفته تا بخش های میانی و حد واسط و صنعتی مانند بسته بندی گیاهان دارویی، غذایی، بهداشتی و آرایشی را در بر می گیرد و سبب پویایی اقتصادی و اجتماعی مناطق مختلف شهری و روستایی کشور شود. هر چند که حتی در افول استفاده از گیاهان دارویی بسیاری از افراد سنتی در تمام جهان جهت درمان اولیه بیماری های خود از گیاهان دارویی، استفاده نموده اند(آزاد بخت،1378).

         گیاهان دارویی میراثی منطقه ای ولی با اهمیت جهانی هستند که ثروت عظیمی را به جهان ارزانی داشته اند، تنوع و کثرت گیاهان با خواص درمانی همه را شگفت زده کرده است چرا که تخمین زده می شود حدود 70000 گونه گیاهی از گلسنگ ها تا درختان تنومند حداقل یکبار در طول تاریخ سنتی به عنوان دارو در جوامع بشری استفاده شده اند(یزدانی و همکاران،1383).

     واژه گیاهان دارویی تنها به گیاهانی که تسکین دهنده آلام مردم هستند اطلاق نمی شود بلکه این گیاهان به عنوان طعم دهنده ها، نوشیدنی ها، شیرین کننده ها، رنگ های طبیعی و حشره کش ها و همچنین به عنوان ماده اولیه محصولات آرایشی و بهداشتی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. در طی دهه های گذشته گسترش وسیعی در طیف درمان های گیاهی صورت گرفته که رشد سریع تقاضا برای داروهای گیاهی و بالطبع گیاهان دارویی در دنیا را به دنبال داشته است (امید بیگی،1379؛جمزاد،1373: زرگری،1370).

    در دو قرن گذشته، با پیشرفت علم شیمی، با الگوگیری از مواد طبیعی، مواد با ارزش دارویی متعددی در آزمایشگاه ساخته شده و از این طریق خدمات شایان توجهی به جامعه شده است. از طرفی استفاده از گیاهان دارویی تا حدودی کاهش یافته است. با ظهور مشکلاتی همچون بیماری های لاعلاج (سرطان، بیماری ها و ….) بروز عوارض جانبی ناشی از مصرف بسیاری از مواد شیمیایی، هزینه های سنگین جهت تهیه بعضی از مواد و … مجدداً گرایش به استفاده از گیاهان دارویی در دهه های اخیر زیاد شده است. امروزه با روش های توسعه یافته استخراج، جداسازی و شناسایی کشت سلول و روش های پیشرفته کشاورزی و باغبانی و با شناخت از روش های نوین تکنولوژی داروسازی، استفاده از گیاهان دارویی روز به روز رو  به فزونی نهاده است(امین، 1384؛مومنی و همکاران ،1377).

    در استفاده از گیاهان دارویی، شناخت گونه دارویی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. هر چند تحقیق و بررسی علمی بر روی گیاهان سنتی نیز جایگاه ویژه ای دارد، ولی معمولاً شناخت دقیق مواد موثره، کمک می کند تا پیش بینی هایی را در مورد ارزش دارویی یک گونه ارائه داد(آزاد بخت، 1378).

         برای نشان دادن اهمیت کشت و تولید گیاهان دارویی، کافی است درباره چند جنبه مهم کشت و تولید این گیاهان از قبیل نوع گیاهی که کشت می گردد، میزان تولید محصول زیر کشت و اهمیت اقتصادی آن (اهمیت صادراتی و نیازهای صنایع دارویی به آن)، اثر عوامل زیست محیطی (و به طور کلی مکان مناسب کشت) بر کیفیت وکمیت مواد موثره هر گونه گیاه و … ،توضیحات و مثال هایی ارائه شود(امید بیگی، 1379)

        نظر به اینکه با پیشرفت های جدید علوم شیمی و داروسازی ، مواد موثره لازم در معالجات پزشکی به صورت مصنوعات کارخانه ای عرضه می شوند، برخی فکر می کنند با عرضه مواد مصنوعی مذکور، از اهمیت گیاهان دارویی کاسته شده و دیگر به کشت و تولید آن ها نیازی نیست. ولی آمار سال های اخیر نشان می دهد که این تصور چندان صحیح نبوده و با وجود عرضه  مواد مصنوعی مشابه مواد موثره گیاهان دارویی به مردم، نه تنها ازمیزان کشت و تولید این گیاهان (لااقل در سطح کشورهای اروپایی ) کاسته نشده است، بلکه تولید و مصرف آن ها افزایش نیز یافته است(امید بیگی، 1379).

    کشور ایران با 11 اقلیم مختلف آب و هوایی و بیش از 7500 گونه گیاهی ، بستر بسیار مناسبی برای دست یابی به گونه های با ارزش دارویی و نادر می باشد که می توان نسبت به سازگار کردن و معرفی تعدادی از آن ها به عرصه های زراعی اقدام کرده ،یا از بذرهای  اصلاح شده خارجی برای کاشت در اراضی با شرایط متناسب با نیازهای اکولوژیک گیاه استفاده نمود. از آن جایی که محصول نهایی در زراعت گیاهان دارویی دست یابی به متابولیت های ثانویه و یا همان مواد موثره دارویی می باشد. زارع گیاهان دارویی باید با تمامی فاکتورهای موثر بر رشد و عملکرد نهایی در زراعت گیاهان دارویی بر اساس میزان مواد موثره تولید شده در واحد سطح سنجیده شود، بنابراین افزایش تولید پیکره رویشی گیاه در واحد سطح به تنهایی ملاک سنجش نمی باشد. از عدم آگاهی از روابط متقابل بین گیاه و عوامل محیطی و یا عدم توجه دقیق به نقش این عوامل از سویی  و از سوی دیگر عدم توجه به ادوات و تجهیزات جانبی مورد نیاز برای تولید، موجب صرف وقت و هزینه هایی می شود که قابل جبران نخواهد بود، چرا که در اختیار نداشتن امکاناتی همچون فضا و یا تجهیزات مناسب برای خشک کردن پیکره رویشی گیاه برداشت شده و یا شستشوی ریشه های از خاک خارج شده، امکان نگهداری محصول برداشت شده را، حتی برای مدت زمان کوتاه از کشاورز سلب کرده   و موجب افت شدید راندمان یا از بین رفتن محصول می گردد(آزاد بخت،1378 ؛ یزدانی و همکاران ،1383).

    استفاده روز افزون مردم از گیاهان دارویی و همچنین تمایل شرکت های تولید کننده مواد دارویی به داروهای دارای منشا گیاهی را می توان به دلایل زیر نسبت داد:

    تهیه برخی از مواد موثره فعال که در صنایع دارویی اهمیت بسیاری دارند، به طور مصنوعی امکان پذیر نیست و تنها به صورت طبیعی از گیاهان مورد نظر قابل استخراج هستند. این دسته از مواد به طور کلی ساختمان شیمیایی ناشناخته ای دارند و یا به دلیل داشتن ساختمان شیمیایی بسیار پیچیده، تهیه آن ها به صورت مصنوعی در صنایع داروسازی مشکل است.

    مواد موثره دارویی گیاهان ادویه ای (زیره سبز، تلخون، گیشنیز،…) علاوه بر آن که طعم و مزه مواد غذایی را بهتر می کنند، اشتها آور نیز هستند و باعث هضم مواد غذایی و سلامت دستگاه گوارش می گردد. مواد موثره ادویه ها، گاه اثرهای شفابخش دیگری علاوه بر خاصیت اصلی شناخته شده خود دارند.

    در گذشته، گیاهان دارویی به عنوان منبع اصلی مواد شفابخش، به طور وسیعی توسط مردم مورد استفاده قرار می گرفت. تا آن که پس از به بازار آمدن داروهای شیمیایی، استفاده از مواد طبیعی مذکور به طور چشمگیری کاهش یافت. ولی در سال های اخیر آشنایی علمی و بنیادی انسان با خواص و آثار مفید مواد دارویی طبیعی، زمینه استفاده روز افزون از آن ها را فراهم آورده است. به همین دلیل، دربیشتر کشورهای پیشرفته مراکز تحقیقاتی خاص گیاهان دارویی تاسیس شده است که این مراکز تحقیقاتی، هر روز مواد موثره متعددی را درگیاهان همراه با اثرهای مطلوب آن ها شناسایی و معرفی می کنند و نتایج حاصل را به صورت مقالات مفیدی منتشر می سازند(امید بیگی، 1379).

    از عمده اهداف و انگیزه های کشاورزان در انتخاب گیاهان دارویی به عنوان فعالیت کشت، سودآوری بالای آن ها درمقایسه با انواع مختلفی از سایر محصولات زراعی می باشد. به ویژه آن که برخی از انوع این گیاهان در شرایط نامساعد و محدود کننده نیز، قابلیت کشت و تولید را دارند  (امید بیگی،1379؛یزدانی و همکاران،1383).

    گیاهان دارویی گیاهانی هستند که یک یا برخی از اندام های آنها حاوی مواد موثره بوده، که این مواده کمتر از 1% وزن خشک گیاه را تشکیل می دهد و دارای خواص دارویی بر روی موجودات زنده است . همچنین کاشت، داشت وبرداشت این گیاهان به منظور استفاده از ماده موثره آن ها انجام  می شود(امید بیگی،1379).

    1-1- اهداف پژوهش

        یکی از عوامل درونی گیاه،تغییراتی است که در ماده موثره گیاهان دارویی بسته به نوع تغذیه پدید       می اید. به طوری که مقدار ماده موثره در مراحل قبل از اعمال کود نیتروژن متفاوت است و این امر        می تواند تاثیر بسیار زیادی بر میزان ماده موثره استحصال شده از این گیاهان داشته باشد. از آنجایی که عامل فوق می تواند در میزان عملکرد و متابولیت های ثانویه تولید شده در گیاه موثر باشند و تا کنون تحقیقاتی در این خصوص در مورد این گیاه دارویی انجام نشده است، هدف از تحقیق حاضر بررسی سطوح مختلف نیتروژن بر میزان اسانس ، ترکیبات فنلی و خاصیت آنتی اکسیدانی گیاه دارویی مرزه است.

    با توجه به کاربرد وسیع اسانس های گیاهی و ترکیبات فنلی و آنتی اکسیدانی در صنایع دارویی، پزشکی     و آرایشی- بهداشتی و همچنین تاثیر ترکیبات فنلی  و آنتی اکسیدانی در جلوگیری ازبیماری های قلبی      و سرطان و نیز کاربرد آنتی اکسیدان های طبیعی در صنایع غذایی و بهداشتی نتیجه این طرح می تواند مورد استفاده دست اندرکاران صنایع دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی و تولید کنندگان گیاهان دارویی قرار گیرد.

    به طور کلی اهداف این پژوهش عبارتند از:

    1- بررسی میزان اسانس و اجزاء تشکیل دهنده اسانس در گیاه دارویی مرزه.

    2- بررسی ترکیبات فنلی موجود در گیاه.

    3- بررسی میزان فعالیت آنتی اکسیدانی در گیاه دارویی مرزه .

    4- بررسی اثر سطوح مختلف نیتروژن بر میزان اسانس و اجزاء تشکیل دهنده اسانس.

    5- بررسی اثر سطوح مختلف نیتروژن بر میزان ترکیبات فنلی و خاصیت آنتی اکسیدانی گیاه داوریی مرزه .

    6- بررسی رابطه ترکیبات فنلی و خاصیت آنتی اکسیدانی در گیاه دارویی مرزه .

    7- بررسی مناسب ترین سطح نیتروژن جهت رسیدن به بالاترین ماده موثره در گیاه دارویی مرزه.

    1-2- ویژگی های گیاهی

     1-2-1- جنس مرزه                                                                                    

    مرزه یکی از جنس های مهم متعلق به تیره نعناع سانان می باشد. این جنس حدود 30 گونه داشته که 12 گونه از این جنس در ایران وجود دارند که به تقریب 8 گونه آن بومی و منحصر به کشور ایران می باشد که عبارتند از: مرزه آذربایجانی[1]، مرزه بختیاری[2] ، مرزه صخره زی[3] ، مرزه تالشی[4] ، مرزه جور برگ[5] ،مرزه کلاری[6] ، مرزه خوزستانی[7] و مرزه سهندی[8]علاوه بر این حدود چهار گونه دیگر علاوه بر ایران در تالش، ترکمنستان، آناتولی، قفقاز، ماورای قفقاز و عراق نیز می رویند که عبارت از مرزه آناتولی[9]،  مرزه گل درشت[10]  ، مرزه جنگلی (مرزه سفید)[11] ، و مرزه سنبله ای[12] می باشند(Rechinger,1982).                                                                                             مرزه اهلی یا مرزه باغی با نام علمیhortensis L.  Satureja  از مهمترین گونه های این جنس بوده که در بیشتر کشورهای دنیا کاشته می شود (امامی و همکاران 1383).

    The effect of Nitrogen fertilizer on yield, essential oil composition, total phenolic content and antioxidant activity of Savory

     (Satureja Hortensis L.)

     

    Abstract:

    In 2009, an experiment was performed in order to assess the effect of different levels of Nitrogen on the function, essential oil composition and secondary metabolisms of an herbal plant called Satureja Hortensis L. in which Urea fertilizer was used as the source of Nitrogen. The different amounts of fertilizers used were 0-50-100 and 150 kilograms per acre. The experiment was in the form of complete randomized blocks in three repetitions. The results obtained show that using complete fertilizers lead to an increase in this herbal plant's dry and fresh weight. The highest fresh and dry weight (163/93 and 33/31 grams) was observed in the 100 kg per acre treatment of nitrogen fertilizer. Also the highest percentage and efficiency of essential oil was observed in the 150 kg per acre treatment of Nitrogen fertilizer and its lowest amount was seen in the control group. The identification of the compounds and amounts which comprise essential oil was done using the gas chromatograph device which was connected to the device (GC/Ms). 20 compounds were identified in Savory in different fertilizer treatments. The main compounds are as follows: Carvacrol (75/01-82/75), Gamma Triptin (8/75-14/26), Alpha Triptin (2/02-3/13) and Para- Simen (0/09-0/19). The amount of phenolic contents was measured by the folin Siokaltive substance and determined based on mg Galic acid per dry material. The plant's antioxidant activity was also reported by  (DPPH) and IC50. The highest amount of phenolic compound was observed in the 100kg/acre Nitrogen fertilizer treatment (23/90 mg Galic acid per gram dry material). The results of this experiment showed that using nitrogen fertilizers did not have any effect on the amount of antioxidant activity of Savory.

     

    Key words: Savory, Nitrogen fertilizer, essential oil, secondary metabolism        

  • فهرست و منابع پایان نامه تاثیر سطوح مختلف نیتروژن بر عملکرد، ترکیبات تشکیل دهنده اسانس، ترکیبات فنولی و خاصیت آنتی اکسیدانی گیاه داروئی مرزه (Satureja hortensis L.)

    فهرست:

    چکیده..........................................................................................................................

    مقدمه...........................................................................................................................

    فصل اول – کلیات .......................................................................................................

    1-1-بخش اول- اهداف پژوهش....................................................................................

    1-2- بخش دوم- اختصاصات گیاهی.............................................................................

    1-2-1- جنس مرزه......................................................................................................

    1-2-2- ویژگی های مرزه باغی.....................................................................................

    1-2-3- نیازهای محیطی گیاه مرزه باغی..........................................................................

    1-2-4- خواص دارویی اسانس و متابولیت های ثانویه گیاه مرزه باغی...............................

    1-3- بخش سوم- ترکیبات شیمیایی و اهمیت آنها ..........................................................

    1-3-1- ماهیت اسانس ها و متابولیت های ثانویه.............................................................

    1-3-1-1- متابولیسم اسانس در بدن...............................................................................

    1-3-1-2- محل تولید و ترشح اسانس های گیاهی .........................................................

    1-3-1-3- بیوسنتز اسانس ها.........................................................................................

    1-3-2- روشهای مختلف اسانس گیری..........................................................................

    1-3-2-1- تقطیر با آب.................................................................................................

    1-3-2-2- تقطیر با آب و بخار......................................................................................

    1-3-2-3- تقطیر با بخار مستقیم ...................................................................................

    1-3-2-4- روش آنزیمی...............................................................................................

    1-3-2-5- روش فشردن در حرارت معمولی..................................................................

    1-3-2-6- استخراج به کمک حلال................................................................................

    1-3-2-7- استخراج به کمک گازها................................................................................

    1-3-2-8- تقطیر تجزیه ای...........................................................................................

    1-3-3- روش GC-MS.............................................................................................

    1-3-3-1- روش گاز کروماتوگرافی (GC)....................................................................

    1-3-3-2- طیف سنج جرمی.........................................................................................

    1-3-4- مروری بر تحقیقات انجام شده بر روی شناسایی ترکیبات اسانس سایر گونه های مرزه      

    1-4- بخش چهارم: تعیین ترکیبات فنلی در گونه های مختلف مرزه .................................

    1-4-1- اهمیت ترکیبات فنلی و رابطه آن با خاصیت آنتی اکسیدانی..................................

    فصل دوم- موادو روشها................................................................................................

    2-1- مراحل انجام آزمایش............................................................................................

    2-1-1- مواد  آزمایشگاهی............................................................................................

    2-2- روش اسانس گیری..............................................................................................

    2-3- جداسازی و شناسایی محتویات ترکیبات اسانس......................................................

    2-3-1- مشخصات دستگاه گاز کروماتوگرافی GC جهت تعیین مقدار ترکیبات تشکیل دهنده اسانس        

    2-3-2- مشخصات دستگاه طیف سنج جرمی  جهت شناسایی ترکیبات تشکیل دهنده اسانس      

    2-4- تعیین ترکیبات فنلی..............................................................................................

    2-5- تعیین خاصیت آنتی اکسیدانی ...............................................................................

    فصل سوم- نتایج .........................................................................................................

    3-1- وزن تر و خشک شاخساره گیاه دارویی مرزه..........................................................

    3-2- درصد و بازده اسانس گیاه دارویی مرزه..................................................................

    3-3- تجزیه کمی و کیفی اسانس...................................................................................

    تعیین ترکیبات فنلی در تیمارهای مختلف گیاه دارویی مرزه...............................................

    تعیین خاصیت آنتی اکسیدانی در تیمارهای مختلف گیاه دارویی مرزه.................................

    فصل چهارم- بحث و بررسی.........................................................................................

    4-1- وزن تر و خشک شاخساره گیاه دارویی مرزه..........................................................

    4-2- درصد و بازده اسانس گیاه دارویی مرزه..................................................................

    4-3- تجزیه کمی و کیفی گیاه دارویی مرزه.....................................................................

    4-4- ترکیبات فنلی گیاه دارویی مرزه.............................................................................

    4-5- خاصیت آنتی اکسیدانی گیاه دارویی مرزه ..............................................................

    فصل پنجم- نتیجه گیری و پیشنهادات.............................................................................

    نتیجه گیری...................................................................................................................

    پیشنهادات....................................................................................................................

    منابع و مآخذ................................................................................................................

    چکیده انگلیسی............................................................................................................. 

     

    منبع:

    آزاد بخت, م. 1378. رده بندی گیاهان دارویی. انتشارات تیمور زاده.401 ص.

    اشتال، الف. 1382. تجزیه و شناسایی مواد دارویی گیاهی به روش میکروسکپی و کروماتوگرافی. ترجمه هادی صمصام شریعت. انتشارات روزبهان. تهران.246ص.

     

    امامی، س.، رحیمی، ح. 1383. روش های کروماتوگرافی، راهنمای عملی استفاده، نگهداری و رفع عیب از دستگاه های کروماتوگرافی گازی با ستون موئینه. نشر نور پردازان. تهران.

     

    امامی، الف.، م.ر. شمس اردکانی، ، و الف .مهرگان ، 1383. فرهنگ مصور گیاهان دارویی. انتشارات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی. مرکز تحقیقات طب سنتی و مفردات پزشکی. تهران.

    امید بیگی, ر. 1379. تولید و فرآوری گیاهان دارویی. جلد 3. انتشارات استان قدس رضوی.

    امین،غ.1384.متداول ترین گیاهان دارویی سنتی ایران.انتشارات علوم پزشکی ایران.

     امینی دهقی, م., د. زاویه, ر. طباطبایی و ک. آگاهی. 1386. تاثیر مصرف کود نیتروژنه و خصو صیات خاک بر روی صفات کمی و کیفی اسانس آویشن باغی. چکیده مقالات پنجمین کنگره علوم باغبانی ایران. شیراز. شهریور ماه 1386.

     بقالیان,  ک. و ح.ن. نقدی بادی.1379. گیاهان اسانس دار. ، انتشارات اندرز. چاپ اول.

    جمزاد, ز.1373. آویشن, انتشارات موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع.

     زرگری، ع. 1370. گیاهان دارویی، جلد چهارم، انتشارات دانشگاه تهران.

     

    سالار دینی، ع.الف.1384.حاصلخیزی خاک.چاپ هفتم.انتشارات دانشگاه تهران. 434ص.  

     

     شاهرخی، ن. و ت. مؤمنی، 1370. اسانس های گیاهی و اثرات درمانی آن ها. انتشارات دانشگاه تهران.

     شرف زاده, ش., م. خوشخوی و ک. جاوید نیا. 1386. اثرهای عناصر غذایی بر رشد و مواد موثره آویشن و بادرنجبویه. چکیده مقالات پنجمین کنگره علوم باغبانی ایران. شیراز. شهریور ماه 1386.

     شفیعی، عباس. 1366. کروماتوگرافی و طیف سنجی. انتشارات دانشگاه تهران.

    گالستون،الف.و.، پ.ج.دیویس، ،و ر.ل. ساتر، 1381.برگردان توسط مسعود مجتهدی و حسین لسانی.زندگی گیاه سبز.چاپ چهارم. انتشارات دانشگاه تهران.585ص.

     مومنی، ت.خ.، و ن. ب. شاهرخی، 1377. اسانس های گیاهی و اثرات درمانی آن ها. انتشارات دانشگاه تهران. چاپ دوم، تهران.

     

    میر جلیلی, م.ح. 1380. نگرشی بر اصلاح گیاهان دارویی. ماهنامه زیتون. انتشارات وزارت جهاد کشاورزی. 46- 49 :148.

    میرزا, م., ز. باهر نیک, ب. عباس زاده و م. ب. رضایی.1380. بررسی تغیرات کمی و کیفی اسانس مرزه (Satureja  hortensis L.) در طی تنش خشکی در مزرعه. فصلنامه پژوهشی تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران. جلد 11.

    یزدانی، د.؛ س. شهنازی، و ح.  سیفی، 1383. کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی. جلد اول. انتشارات پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی شهید بهشتی تهران.

    Ani, R. and Miladen, M. 2003. Chemical composition and in vitro evaluation of antioxidant effect of free volatile compounds from Satureja montana L. Free Radical Research, 37:673-679.

     

    Anwar, M., D. D.,  Patra, S. Chand, , Alpesh Kumar ,Naqvi, A.A. and Khanuja, S. P. S. 2005. Effect of organic manures and inorganic fertilizer on growth, herb and oil yield, nutrient accumulation, and oil quality of French basil Communications in Soil Science and Plant Analysis, 36:1737-1746.

     

    Askari, F., 2003. Essential oil composition of Thymus daenensisCelak. From Iran. J. Essen. Oil Bear plants.6:3 – 10

     

    Azaz, D., Demirci, F., Satl, F., M. Kurkcuoglu, and K.H.C Baser,. 2002. Antimicrobial activity of some Satureja essential oils. Zeitschrift-fur-Naturforschung-Section-C-Biosciences, 57:817-821.

     

     

    Baser, K.H.C., Tumen, G., Tabanca, N., Demirci, F. 2001. Composition and antibacterial activity of the essential oils from Satureja wiedemanniana (Lallem.) Velen. Zeitschrift- fur-Naturforschung-Section-C-Biosciences, 56:731-738.     

    Bezic, N., Dunkic, V. and Radonic, A. 2001. Glandular apparatus structure and essential oil constituents of Satureja cuneifolia Ten. Acta-Biologica-Cracoviensia-Series-Botanica, 43:65-68.

     

    Bilia, A.R., Cioni, P., Morelli, I., Coppi, A., Lippi, A. and Tomei, P.E. 1992. Essential oil of Satureja montana L. ssp. Montana. Composition and yields of plant grown under different environmental conditions. Journal of Essential Oil Research, 4:563-568.

     

    Bounatirou, S., S. Smiti, M.G. Miguel, L. Faleiro, M.N. Rejeb, M. Neffati, M.M. Costa, A.C. Figueiredo, J.G. Barroso and L.G. Pedro.2007. Chemical composition, antioxidant and antibacterial activities of the essential oils isolated from Tunisian Thymus capitatus. Food Chem.(in Press.

     

    Cabo, J., M. E. Crespo, J. Jimenez, C. Navarro and S. Risco. 1982. Seasonal variation of essential oil yield and composition of Thymus hymalis. Planta Medica 53:380-382.

     

    Cheolwook, N., L. Moonjeong, and P. Kuenwoo. 2001. Effects of magnesium ion content in nutrient solution on the growth and quality of marjoram. Acta Hort. 548:485-490

    .

    Christensen, L.P.  and  K. Grevsen. 2006. Effect of development stage at harvest on the composition and yield of essential oils from thyme and oregano. Develop. Food  Sci. 43:261-264.

     

    Chizzola, R. 2003. Volatile oil composition of four populations of Satureja montana L. from southern France. Acta Horticulturae, 598:143-147.

     

    De-la-Pena, M.G.A., Reglos, R.A. and De-Guzman, C.C. 2002. Influence of different types of organic fertilizers on growth and essential oil yield of sweet basil (Ocimum basilicum L.). Philippine Agricultural Scientist, 85:15-18.

     

    Dob,T., D. Dahmane, T. Benabdelkader,and C. Chelghoum. 2006. Studies on the essential oil composition and antimicrobial activity of Thymus algeriensis Boiss.et Reut. Inte. J. Aromath.16:95-100.

     

    Dorman, H.J.D., and R. Hiltunen. 2004. Fe III) reductive and free radical-scavenging properties of summer savory (Satureja hortensis L ( extract and subfractions. Food Chem. 88:193-199.

     

    Erkmen, O., Ozcan, M., 2003. The effects of essential oils of Turkish plants spices on microorganisms in broth. Journal of Essential Oil Bearing Plants, 6:130-134.

     

     

    Faleiro, L., G. Miguel, S. Gomes, L. Costa, F. Venancio, A. Teixeira, A.C. Figueiredo, J.G. Barroso and L.G. Pedro. 2005. Antibacterial and antioxidant activities of essential oil isolated from (Thymbra capitata L. (Cav and Origanum vulgare L. J. Agric. Food Chem. 53:8162-8168

    .

    Filippo, L., D. Antuono, G.C. Galletti and P. Bocchini. 2000. Variability of essential oil content and composition of Origanum vulgare L. population from a north Mediterranean area (Liguria  region, northern ITALY). Annal. Bot. 86:471-478.

    Ghannadi, A. 2002. Composition of the essential oil of Satureja hortensis L seeds from Iran. Journal of Essential Oil Research, 14:35-36.

    Gounaris, Y.,  M. Skoula, C. Fournaraki, G. Drakakaki and A. Makris . 2002. Comparison of essential oils and genetic relationship of Origanum × intercedens to its parental taxa in the Island of Crete. Biochem. System. Ecol. 30:249-258.

    Güllüce, M., Sökmen, M., Daferera, D., A ar, G., Özkan, H., Kartal, N., Polissiou, M., Sökmen, A. and Şahin, F. 2003. In vitro antibacterial, antifungal, and antioxidant activities of the essential oil and methanol extracts of herbal parts and callus culture of Satureja hortensis L. Journal of Agricultural and Food Chemistry, 51:3958-3965.

    Haewon, B. and Kuenwoo, P. 2001. Effects of substrate and nutrient solution concentration on growth and essential oil content of sweet basil (Ocimum  basilicum L.). Korean Journal of Horticultural Science and Technology, 19:92-97.

    Hajhashemi,V.2000.antispasmodic and anti-diarrhoeal effect of satureja hortensis l. essential oil .isfahan university of medical science.(inpress              

    Hejja, M., Bernath, J. and Szentgyorgyi, E. 2002. Comprative investigation of Satureja hortensis of different origion. Acta-Horticulturae, 576:65-68.

    Javanmardi, J., Khalighi, A., Kashi, A., Bais, H.P. and Vivanco, J.M. 2002. Chemical characterization of basil (Ocimum basilicum L.) found in local accessions and used in traditional medicines in Iran. Journal Agricultural and Food Chemistry, 50:5878-5883.

    Javanmardi, J., Stushnoff, C., Locke, E.  and Vivanco, J.M. 2003. Antioxidant activity and total phenolic content of Iranian Ocimum accessions, Food Chemistry, 83:547–550.

    Jukic, M. and Milos, M., ( 2005 ). Catalytic oxidation and antioxidant properties of thyme essential oils. CroaticachemiActa: 78 (1): 105 – 110).

    Kokkini,S., R. Karousou and D. Vokou.1994. Pattern of geographic variations of Origanum vulgare  trichomes and essential oil content in Greece. Biochem. System. Ecol. 22:517-528

    .

    Lister, E. and P. Wilson. 2001. Measurement of total phenolics and ABTS assay for antioxidant      activity. Crop Research Institute, Lincoln, New Zealand roperties. Food Chem. 91:131-137.

     

    Maia, N.B., Bovi, O.A., Marques, M.O.M., Granja, N.D.P. and Carmello, Q.A.C. 2001. Essential oil production and quality of Mentha arvensis L. grown in nutrient solution. Acta Horticulturae, 548:181-187.

     

    Malik, M.S.; Sattar, A. and Khan, S.A., ( 1991 ). Essential oils of the species of labiatae. Part    III. Studies on the essential oil of Zatariamuliflora. Pakistan, J. Sci. Ind. Res. 34: 119 – 120.

     

     Mansouri, SH. 1999. Inhibition of Staphylococcus aureus mediated by extracts of Iranian plants. Pharmaceutical Biology, 37:375-377.

     

     

    Manukyan, A.E. 2004. The productivity and quality of some herbs under controlled environmental condition: Medicinal and aromatic plants. Journal of Applied Botany and Food quality,78 :104-111.

     

     

     

    Mirjana, S., Nada, B. and Valerija, D. 2005. Phytochemical composition and antimicrobial activities of the essential oils from Satureja subspicata Vis. grown in Croatia. Food Chemistry, 1-9

     

    Omidbaigi, R. and Hejazi, M. 2004. Essential oil content and compositions of Satureja hortensis of two different origins. Journal of Essential Oil Bearing Plants, 7:175-178.

     

    Otzman,G.2006.antioxidant activities of satureja cilicisa essentioal oil in butter and in vitro.department of food engineering,32260 isparta.

     

    Ozcan, M., Chalchat, J.C. 2004. Effect of collection time on essential oil composition of Satureja hortensis used as thyme in Turkey. Journal of Essential Oil Bearing Plants, 7:146-150.

     

    Ozguven, M. and Aksu, F.H.S.Z., 1987. Antibacterial activites of essential oil from MajoranahortensisMoench, Satureja Montana L. and Thymus vulgaris L.J. Ankem 1:270 – 275.

     

    Perrucci, S., Cecchini, S., Pretti, C., Cognetti, A.M.V., Macchioni, G., Flamini, G. and Cioni, p. 1995. In vitro antimycotic activity of some natural products against Saproloegnia ferax. Phytotherapy Research, 9:147-149.

     

     

    Prieto, J.M., P. Iacopini, P. Cioni and S. Chericoni. 2007. In vitro activity of the essential oils of Origanum vulgare, Satureja montana and their main constituents in peroxynitrite-induced oxidative processes. Food Chem.104:889-895.

     

      Purmorad, F.; Hossinimehr, S.J. and shahabimajd, N., ( 2006 ).   Antioxidant activity phenol and flavonoid contents of some selected Iranian medicinal plants. African j. biotech. 7(10): 1591 – 1593.

     

      Rahman, A., Rahman, M.M.; Islamsheik, M.M.; Rahman, M.M.; Shadli, M.S. and Alam, M.F., ( 2008 ). Free radical scavenging activity and phenolic content of cassia sophera. African j. Biotech. 710): 1591-1593).

    Rechinger, K.H., 1982. Flora Iranica. Vol. 152, Akademische Druck- und Verlagsanstalt, Graz.

     

    Sefidkon, F., Kh. Abbasi and Gh. R. Bakhshi Khaniki. 2006. Influence of drying and extraction methods on yield and chemical composition of the essential oil of Satureja hortensis. Food Chem. 99:19-23.

     

    Sefidkon, F. and Jamzad, Z. 2004. Chemical composition of the essential oil of three Iranian Satureja species (S. mutica, S. macrantha and S. intermedia), Food Chemistry, 91:1–4.

     

    Singh, M. and Ramesh, S. 2002. Response of sweet basil (Ocimum basilicum) to organic and inorganic fertilizer in semi-arid tropical conditions, Journal of Medicinal and Aromatic Plant Sciences, 24:947-950.

     

    Spanos, G.A. and R.E. Wrolstad. 1990. 32-Influence of processing and storage on the phenolic composition    of Thompson seedless grape juice. J. Agric. Food Chem.38:1565-1571 .                                 

    Stutte, G.W., 2006. Process and product recirculation hydroponics and bioactive compounds in controlled environment. Hort. Science, 41:526-530

    Szollosi, R. and Varga, I.S., 2002 .Total antioxidant power in some species of labiatae Adaptation of  FRAP method.

    Tsimidou, M. and Boskou, D., 1994 ). Antioxidant activity of essential oils from the plants of the Lamiaceae family. G. charalambous( Ed. Spices, Herbs and Edible Fungi, Elsiver, Amsterdam; 273 – 284.

    Tumen, G. 1991. The volatile constituents of Satureja cuneifolia, Journal of Essential Oil Research, 3:365-366.

    Tumen, G., Baser, K.H.C., Demirci, B. and Ermin, N. 1998. The essential oils of Satureja coerulea Janka and Thymus aznavourii Velen. Flavour and Fragrance Journal, 13:65–67.

    Vokou, D., S. Kokkini and J.M. Bessiere .1993. Geographic variation of Greek oregano (Origanum vulgare ssp. hirtum) essential oils. 21:287-295.

    Yeritsyan, N. and Economakis, C. 2002. Effect of nutrient solutions iron concentration on growth and essential oil content of oregano plants growth in solution culture. Acta Horticulturae, 576.

    Zheng, W. and Wang, S.Y. 2002. Antioxidant activity and phenolic compounds in selected herbs, Journal of Agricultural and Food Chemistry, 49:5165-5170.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت